Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Regulacja płynna obrotów silnika prądu stałego

gregorstrazak 02 Lut 2005 15:34
  • #1 02 Lut 2005 15:34
    gregorstrazak
    Poziom 12  

    Witam.
    Potrzebuje wykonać układ do płynnej regulacji obrotów silnika pradu stałego o mocy 2,2 kw, może być na tyrystorach.
    Potrzebowałbym jakiś schemat do tego, z góry dzięki.

  • #2 03 Lut 2005 07:31
    jaruśjaruś
    Poziom 18  

    ??????
    Jakie zasilanie 1 czy 3-fazowe.
    Jaki rodzaj silnika (jeżeli obcowzbudny to 1 czy 2 strefowy) i jego parametry napięciowo-prądowe (najlepiej odczytane z tabliczki znamionowej). Jakie sprzęzenie do stabilizacji obrotów.

  • #3 05 Lut 2005 10:07
    gregorstrazak
    Poziom 12  

    Witam,
    jest to silnil jednofazowy, bocznikowy, zasilenie 220 V ,3600 obrotów, niestety nie wiem o co chodzi z ta stabilizacją obrotów.

  • #8 05 Lut 2005 14:59
    gregorstrazak
    Poziom 12  

    Witam,
    ten drugi układ z kolei jest uszkodzony plik nie moge go otworzyć, może stronka na której on jest,
    dzieki za fatyge.

  • #9 08 Lut 2005 09:42
    jaruśjaruś
    Poziom 18  

    Kolego "dasko" przedstawine schemaciki dotyczą regulacji prądu w układach prądu przemiennego. Nie spotkałem się w praktyce, aby zasilać silnik pradu stałego napięciem przemiennym. Może szerzej kolega omówi ten sposób zasilania na "forum elektrody".
    Pozdrawiam

  • #10 08 Lut 2005 12:02
    krzychol66
    Poziom 24  

    gregorstrazak napisał:
    Witam,
    jest to silnil jednofazowy, bocznikowy, zasilenie 220 V ,3600 obrotów, niestety nie wiem o co chodzi z ta stabilizacją obrotów.

    no to jeszcze pytania:
    - czy da się z niego zrobić obcowzbudny?
    - jaki zakres regulacji prędkości Cię interesuje? (tzn. poniżej czy powyżej nominału? czy silnik ma również hamować? czy ma wykonywać nawroty?)
    - czy potrzebna jest dokładna regulacja prędkości? (wtedy jak zamierzasz mierzyć prędkość aktualną?)
    Najprostsze rozwiązanie dla małych mocy, bez sprzężeń zwrotnych, hamowań i nawrotów oraz dla prędkości poniżej nominału jest takie:
    - wziąć dowolny regulator typu "wiertarka" lub "ściemniacz" na triaku oraz 4 diody prostownicze
    - z diod prostowniczych zbudować mostek Graetza
    - do zacisków stałoprądowych mostka podłączyć silnik
    - zaciski zmiennoprądowe mostka podłączyć do regulatora tam, gdzie powinno być podłączone obciążenie

    Inne rozwiązanie to regulowana przetwornica DC-DC; dużo możliwych kombinacji

    Jeżeli potrzebujesz prędkości większych niż nominał, to musisz odpiąć uzwojenia wzbudzenia i na nich regulować napięcie (prędkość rośnie wraz ze spadkiem napięcia wzbudzenia).

  • #11 08 Lut 2005 22:31
    gregorstrazak
    Poziom 12  

    Silnik ma wyprowadzone 4 przewody , 2 na stojan i 2 na wirnik,
    zakres regulacji poniżej obrotów nominalnych, nie potrzebuje dokładnej regulacji, najprostrze rozwiązanie jest niemożliwe z uwagi na moc 2200 wat. Silnik ten zamontowany jest w traku w układzie podajnika drewna, i jest potrzebna regulacja w zależności od ciętego drewna.

  • #12 24 Kwi 2005 11:29
    Wojtik
    Poziom 12  

    ... a czy układ sterowania silnikiem od MELEX'A może warto spytać? Sam też szukam coś w podobie :)

  • #13 24 Kwi 2005 19:01
    pllmisp
    Poziom 17  

    Witam
    Jeżeli jest to silnik prądu stałego t najczęściej spotyka się takie silniki szeregowe.
    Najprostrzym jaki znam sposobem regulacjii takiego silnika jest podanie napiecia 220v przez mostek prostowniczy na uzwojenie główne twornika -zacisk A-B (mostek o prądzie wyższym niż prąd nominalny - z tabliczki), a na uzwojenie wzbudzenia - zacisk J-K przez mały autotransformator (regulacja obrotów) i prostownik.
    Można też zastosowa firmowe regulatory i do tego prądniczkę tachometryczną ale to jest dużo drożej.

    Pozdrawiam - powodzenia :D

  • #14 25 Kwi 2005 00:01
    diff
    Poziom 19  

    Witam najprosciej wpisz w wyszukiwarkę MIN lubDMM szukaj napędów dwufazowych/musisz mieć pewien nadm. nap./ układy te mają płynną reg. prędkosci obrot. sprzężenia prędkosciowe i napięciowe oraz ograniczenie prądowe. Zanim podejmiesz dec. odczytaj raz jeszcze dane z tabliczki znamionowej silnika.

  • #15 25 Kwi 2005 00:47
    marek_Łódź
    Poziom 36  

    qrde się pogubiłem

    Najpierw mowa o silniku prądu stałego, potem o jednofazowym bocznikowym, człowiek wrzuca jakieś schematy do regulacji AC a na koniec jeszcze coś o dwufazowych.

    Jeśli to jest faktycznie silnik prądu stałego, to ja osobiście dałbym normalne zasilanie na wzbudzeniu, natomiast sam silnik zasiliłbym z układu PWM (pierwszy układ proponowanu przez dasko), z tym, że w układzie trzeba by było dać odpowiedni tranzystor (powiedzmy 16A/600V np. 2SK1941) na dużym radiatorze i zastosować diody tłumiące - dioda impulsowa włączona równolegle do silnika w kierunku zaporowym, ewentualnie/i dwie diody do + i - zasilania - też w kierunku zaporowym.

    Ostatnio w Nowym elektroniku sprzedawali podobny kit, tyle że sterowany mikrokomputerkiem przeznaczony do sterowania właśnie silnikami prądu stałego. Ewentualnie można by pomyśleć o wydzielonym zasilaniu impulsatora (zasilacz transformatorowy) i drajwerze na bramce tranzystora).

  • #16 25 Kwi 2005 08:57
    Wojtik
    Poziom 12  

    Pamiętasz może jakie miał oznaczenia ten kit? Mam Nowego Elektronika w Bielsku...

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty