X

Jak sprawdzić diodę prostowniczą?

10 Mar 2003 21:00 ZOZoRk
  • #1 10 Mar 2003 21:00
    ZoRk
    Level 11  
    Helpful post? (+1)
    Wiem że to każdy powinien wiedzieć :roll: ale jak sie sprawdza diody prostownicze? Aha! Jak odczytać jej parametry skoro nic na niej nie pisze? Z góru dzięki za pomoc!
  • #2 10 Mar 2003 21:31
    ggrunge
    Level 17  
    Helpful post? (+2)
    Najlepiej miernikiem cyfrowym. Przestawiasz go na taki zakres oznaczony symbolem diody lub takim czyms w rodzaju znaczka oznaczajacego dzwiek. Plus miernika do anody, minus do katody (pasek na diodzie), powinna CI sie wyswietlic wartosc (gdzies 600-700), wartosc ta oznacza napiecie jakie trzeba dac na diode aby przewodzila (oczywiscie w mV :D). Podlanaczjac diode w kierunku zaporowym powinno Ci sie ukazac 1, czyli nieskonczonosc (w kierunku zaporowym dioda nie moze przewodzic, no chyba ze walniesz pare kV to sila rzeczy zacznie przwodzic moze nawet i swiecic :D)
    Generalnie to samo mozesz zrobic jak dasz na omomierz, tylko musisz dac zakres najlepiej ponad 1kOhm....
    Jesli na diodzie nic nie pisze no to generalnie nic oprocz tego co sprawdzisz miernikiem sie nie dowiesz...no chyba ze wg gabarytow na oko okreslisz na jaki moze byc prad :D
    Diode jeszcze mozesz sprawdzic bateryjka i zarowka :D, wlanczasz ja szeregowa z zarowka i podlanczasz do bateryjki :), w kierunku przewodzenia zarowa sie powinna swiecic a odwrotnie nie :)
    8)
  • #3 10 Mar 2003 21:31
    Vinnie184
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Ehhh... wiec: zakladajac ze jest to jak twierdzisz dioda prostownicza, to parametry "odczytasz z grubsza" po jej gabarytach - moc. Niestety nie wiele to Ci powie o materiale z jakiego jest zbudowana (german, krzem), a tym samym o spadku napiecia jaki jest wywolywany na niej podczas przewodzenia. Sprawdzisz ja zalaczajac w prosty obwod - szeregowo z np. "przyslowiowa zaroweczka" i do bateryjki. Jesli do plusa dasz zaroweczke, i za nia diode, paseczkiem skierowanym do minusa, to zarowka powinna zaswiecic (moze si eokazac ze masz baterie o za slabym napieciu, np 1 paluszek 1,5V napewno nie wystarczy), dziala ona wtedy w stanie przewodzenia. Jesli to stwierdzisz, to zamien jej biegunowosc i teraz powinna ona dzialac w stanie zaporowym i nie przewodzic. Zarowka sie oczywiscie nie zaswieci. Jesli chcesz o tym wiedziec wiecej, to zapraszam do lektur, slowa kluczowe: dioda, prostownik, uklad Graetza, zlacze PN, elektrony, dziury ;P charakterystyki przejsciowe diody. Wszystko znajdziesz w kazdej ksiazce od elektroniki.

    -------

    Sorry ze sie powtorzylem, ale odstep miedzy postami to sekundy ;)
  • #4 10 Mar 2003 22:46
    ZoRk
    Level 11  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzieki! Ale jeżeli spolaryzuje diode w kierunku przewodzenia i miernik piszczy i wyświetla wartość ok. -500 to dioda jest niesprawna? Kiedys słyszałem, że miernik na żadnym półprzewodniku nie ma prawa piszczeć! Czy to prawda?
  • #5 10 Mar 2003 23:16
    Owsik
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Prawda :) Sprawna dioda nie bedzie powodowala piszczenia miernika, ktory piskiem sygnalizuje zwarcie obojetnie w ktorym kierunku ja podlaczysz ;)
    A ten miernik pokazuje Ci 500 czy 50.0 ? bo cos mi tu nie pasuje... ;)
  • #6 11 Mar 2003 14:50
    rkacz
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    Jeżeli miernik pokazuje -500 (minus), to wylutuj chociaż jeden koniec tej diody z obwodu, bo wygląda na to, że jakiś kondensatorek Ci "przeszkadza"

    A material z jakiego jest zrobiona dioda tez oszacujesz miernikiem (to ad wypowiedz Vinniego) - german i diody Schotky'ego okolo 0,2V (tylko kto teraz robi diody z germanu?)
  • #7 12 Mar 2003 11:08
    leszczu
    Spec od TV
    Helpful post? (+1)
    fakt.....nikt już chyba nie robi tych diod..lecz są układy w których spadek w kierunku przewodzenia już od 0,2V jest niezastąpiony przez diodę krzemową....np..jakieś detektory....
  • #8 27 Feb 2006 22:31
    sserek18
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    A jezeli u mnie przy diodzie ITT wskazuje 0 z jednej i drugiej strony natomiast w 2 kolejnych diodach 9I9 wartosc okolo 400 ale tez po obydwu stronach to co to znaczy?? Wszystkie do wymiany??
  • #9 19 Jan 2010 20:24
    xmlDg
    Level 7  
    Helpful post? (+2)
    Czyli jeżeli dioda takowa przewodzi w obie strony jest do wymiany ? dobrze zrozumiałem?
  • #10 19 Jan 2010 21:04
    Szybki Elektron
    Level 25  
    Helpful post? (+1)
    Witam. Mam wrażenie, że sprawdzasz diody bez odłączenia choćby jednego konca, a to błąd, jeśli nie masz doświadczenia. Koniecznie odłączaj jeden koniec każdej diody i wtedy sprawdzaj ją w obu kierunkach. Piszczenie miernika w zasadzie wiąże się z małą opornością, ale poziom oporności, przy którym występuje nie jest jednoznaczny, więc nie określa bezwzględnie stanu diody. Nie może miernik piszczeć przy badaniu w kierunku zaporowym - powinna być "nieskończoność". Pozdrawiam.
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products