X

Silnik trójfazowy indukcyjny

komoda93 04 Dec 2012 20:45
  • #1 04 Dec 2012 20:45
    komoda93
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Witam, mam dwa pytania co do pracy silnika 3-fazowego:
    -Czy da się uruchomić silnik przy braku napięcia w jednej z faz?
    -Czym grozi przepalenie się bezpiecznika w jednej z faz na dopływie do silnika 3-fazowego?
    Pytam, bo potrzebuje tej wiedzy do szkoły oczywiście.
    Pzdr.
  • #2 04 Dec 2012 21:08
    ciuqu
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    Da się uruchomić silnik przy braku fazy trzeba mu tylko pomóc ręcznie.

    Przy przepaleniu bezpiecznika na jednej z faz silnik będzie się kręcił dalej niestety jego moc spadnie i w zależności od obciążenie albo będzie się kręcił albo stanie.
  • #3 04 Dec 2012 21:09
    stanislaw1954
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    komoda93 wrote:
    -Czy da się uruchomić silnik przy braku napięcia w jednej z faz?
    A jak dostaniesz dobrą ocenę,to się podzielisz?Zdarza się że ruszy,ale ze skodą dla niego(silnika).
    komoda93 wrote:
    Czym grozi przepalenie się bezpiecznika w jednej z faz na dopływie do silnika 3-fazowego?
    To już chyba powinieneś wiedzieć!
  • #4 04 Dec 2012 21:10
    mn997
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Albo się spali
  • #5 04 Dec 2012 21:16
    ciuqu
    Level 32  
    Helpful post? (0)
    mn997 wrote:
    Albo się spali


    Jak się przegrzeje, na pewno.
  • #6 04 Dec 2012 21:56
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    To jest bardziej skomplikowane niż się koledze wydaje.

    Jak już pisano, silnik np. wentylatora może ruszyć na dwóch fazach, powodem tego jest brak obciążenia wału silnika w stanie spoczynku.

    Silnik obciążony przekładnią stawiającą niewielki opór raczej nie ruszy, np. przekładnia na pasku klinowym wystarczy do unieruchomienia silnika.

    Silnik pracujący na dwóch fazach wytwarza znacznie mniejszy moment, a co się z tym wiąże, będzie miał większy poślizg (zależny od obciążenia) i będzie pobierał większy prąd (związany z poślizgiem).

    I jeszcze jeden przypadek, często pomijany.

    Silnik pracujący tylko na dwóch fazach generuje prąd o dość znacznym napięciu na uzwojenie od brakującej fazy (pracuje jak prądnica jednofazowa). Jeśli np. urwie nam się przewód przy samym silniku, to mały problem, prawdziwy problem to obciążona instalacja budynku z brakującą fazą, w takim przypadku silnik na brakującej "fazie" generuje dość duży prąd, kosztem energii pobieranej z pozostałych faz. Często się zdarza uszkodzenie (spalenie) uzwojenia na którym brakowało fazy.
  • #7 07 Dec 2012 10:20
    Zygmunt_mt
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    RSP wrote:
    w takim przypadku silnik na brakującej "fazie" generuje dość duży prąd
    I prąd ten jest tym większy, im większe jest obciążenie(mechaniczne) silnika, i związany z tym obciążeniem, poślizg. Poślizg bowiem, jest warunkiem pracy silnika asynchronicznego. Niestety w tego typu pytaniach, często "kłania się", brak zrozumienia zasady działania tych silników. Zrozumiana wszystko wyjaśnia. Bo jest to specyficzny transformator, w którym sprzężenie magnetyczne, (zatem i wynikowy moment obrotowy) uzyskuje się, poprzez niezbędne sprzężenie magnetyczne, występujące tylko przy opóźnianiu, (lub przyspieszaniu) wirnika, w stosunku do pola wirującego, stojana.
  • #8 07 Dec 2012 10:26
    mn997
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    Prąd w otwartym obwodzie (gwiazda , przepalony bezpiecznik ) ????????????
  • #9 07 Dec 2012 10:53
    Zygmunt_mt
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    mn997 wrote:
    Prąd w otwartym obwodzie (gwiazda , przepalony bezpiecznik ) ????????????

    Nnnno.... Tu się chyba RSP "zapętlił", a ja OCZYWIŚCIE myślałem o fazie obciążonej (n.p. zwartej wewnętrznie). Myślałem, ale jasne, nie napisałem... fakt. Odszczekuję zatem głośno, i wyraźnie koryguję, niniejszym.
  Search 4 million + Products
Browse Products