X

Lampa LED nad akwarium

12 Dec 2012 13:06 MOmorswin89
  • Positive voted Helpful post? (+33)
    Lampa LED nad akwarium

    Witam

    Lampa LED powstała na bazie lampy świetlówkowej 4*24W T5 z której po lekkich przeróbkach wykorzystana została obudowa. Całkowita moc lampy to 147W, LED'y zasilane są z zasilacza napięciowego 24V poprzez drivery prądowe MBI6651.

    Zastosowane LED'y firmy Cree a dokładniej:
    XP-G Cool White 3 paski po 6szt
    XP-E Royal Blue 3 paski po 6szt'
    XP-E Blue 6szt
    XP-E Neutral White 3szt
    XP-E Red 2szt
    XP-E Green 2szt

    Diody XP-G pracują z prądem 1,1A a XP-E z prądem 0,9A. Całość zmontowana na radiatorze z wyfrezowanymi wgłębieniami pod wentylatory i drivery. Obecnie kolor i moc światła ustawiana jest za pomocą prostych generatorów PWM na NE555 ale w przygotowaniu jest sterownik zapewniające o wiele większe możliwości.

    Na ostatnich zdjęcia widać jeszcze prowizorycznie założoną lampę nad akwarium jak i samo akwarium (szyby trochę brudne ale coś tam widać :) ).
    Koszt budowy to jakieś 1500zł

    Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium Lampa LED nad akwarium
  • #2 12 Dec 2012 15:39
    OldSkull
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Efekt ładny, tylko pytanie: zabezpieczyłeś diody i ścieżki przed wilgocią? Ścieżki wyglądają jak posmarowane kalafonią, ale diody wyglądają na niechronione, a w takim wypadku wilgoć je "zabije".
  • #3 12 Dec 2012 16:25
    30402
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Drogo, drogo, Panie, drogo... pierwsze słowa ludzi którzy pytali się mnie o koszt produkcji lampy led do akwarium. Potem idą kupić chińskie paski led albo żaróweczki led po 17zł/szt. Cena za tę lampę wyszła spora ale takie są koszty.

    Natomiast tak od siebie ci powiem żebyś KONIECZNIE zabezpieczył ledy przed wilgocią. I zrób to najlepiej jak tylko potrafisz. Power ledy nie lubią wilgoci.
  • #4 12 Dec 2012 16:48
    Karol966
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Witam

    Jak już wydałeś taką kupę kasy na tą lampę (wygląda super) to kup za dodatkowe pare zł "PLASTIK 70" To jest lakier zabezpieczający bezbarwny.
    PS. Możesz przybliżyć kosztorys?
  • #5 12 Dec 2012 17:02
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Możesz wrzucić schematy w pdf?
  • #6 12 Dec 2012 17:39
    morswin89
    Level 23  
    Topic author Helpful post? (0)
    Płytka pokryta jest rozpuszczona kalafonia. LED'y fabrycznie lutowane na płytkach przykryte pleksą. Prosiłbym o rady jak można by je jeszcze zabezpieczyć, pomalowanie Plasikiem 70 nie wiem czy ma senes bo po pierwsze zakryje soczewki w diodach a po drugie diody grzeją się dość mocno.

    Koszty może i wysokie ale na pewno szybko się zwrócą (1,5 roku) dzięki braku wymiany świetlówek co pół roku jak i samego poboru prądu.

    Bardziej szczegółowy kosztorys:
    obudowa po sprzedaniu bebechów 215
    radiator 103
    zasilacz 129
    frezowanie 130
    farby 30
    ledy i części na drivery 849
    wentylatory 58
    pozostałe jakieś 100

    Tam gdzie były wysyłki to ceny podane z wysyłkami. Zakupy robiłem stopniowo przez pół roku prawie więc wszystkiego dokładnie nie pamiętam.

    W załącznikach schematy i płytki w pdf.
  • #7 12 Dec 2012 17:47
    Freddy
    Level 43  
    Helpful post? (+1)
    morswin89 wrote:
    ledy i części na drivery 849

    Może 84,90 zł, bo 849 to sporo przesadziłeś ! Jesteś pewien tej ceny ?
  • #8 12 Dec 2012 17:50
    morswin89
    Level 23  
    Topic author Helpful post? (+1)
    Jestem pewny tej ceny. Proszę sobie przejrzeć ofertę na http://www.maritex.com.pl/ ile kosztują podane prze zemnie LED'y. Za 84,9 to nie kupiło by się chińskiego badziewia.
  • #9 12 Dec 2012 18:07
    dreaper
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Koniecznie zabezpiecz diody i płytkę sterownika przed wilgocią. Z wierzchu proponował bym dodać jakąś szybkę (np. pleksi, albo szkło, można by też poeksperymentować ze szkłem matowym, ale to poza tym, że ładnie rozprasza światło to jednak trochę ogranicza jego przenikanie). Umieszczenie wentylatorków wewnątrz obudowy to nienajlepszy pomysł, bo mogą zasysać wilgoć do wnętrza obudowy. Poza tym wewnątrz wentylatorów też są płytki, które warto było by zabezpieczyć. Fabrycznie diody małej mocy zabezpiecza się przezroczystym silikonem, w tym przypadku może być problem, bo ten na wysokie temperatury jest czerwony, przynajmniej ja taki widziałem.
  • #10 12 Dec 2012 18:16
    rradi
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Mógłbyś opisać, jak wygląda obieg powietrza chłodzącego lampę? Bo z tego, co widzę na zdjęciach, to gorące powietrze krąży sobie wewnątrz obudowy i nie wydostaje się na zewnątrz, bo nie ma otworów nad wentylatorami, którymi mogłoby się dostać do środka zimne powietrze.
  • #11 12 Dec 2012 18:18
    arci123
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Zakładając, że miałeś wcześniej 4 x 24W świetlówki, a teraz LEDy 147W, to nie widzę tutaj żadnej oszczędności poza tym, że trzeba siedzieć przed akwarium w masce od spawania ;)
    Przy takich kosztach wolałbym zainwestować w większe akwarium razem z osprzętem.
    Poza tym projekt na wielki plus.
    Pozdrawiam
  • #12 12 Dec 2012 18:54
    Citek
    Level 22  
    Helpful post? (0)
    Z ciekawości jakie duże jest to akwarium (ile litrów i jaka wysokość), po drugie jaką moc miało poprzednie oświetlenie, a po trzecie, czy ledy sprawdzą się w akwarystyce (głównie chodzi o rośliny i widmo jakie przyswajają)?
    Ogólnie projekt ok, ale czy moc nie za duża, prawie 150W?
  • #13 12 Dec 2012 19:11
    rossa
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Przecież jest tam regulacja jasmości...
  • #14 12 Dec 2012 19:27
    fotoman
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Akwarium na oko ma 80x60x60 czyli jakieś 280 litrów, odliczając panel ma jakieś 240L z przodu. Do morszczyzny to tak minimum z 1W/L (akwaria są głębsze niż słodkowodne, przez o przenikalność światła w głąb jest mniejsza, a korale także są wybredne), więc nie jest za dużo (biorąc pod uwagę, że Ledy dadzą więcej światła niż świetlówki). Oszczędność jest, bo na świetlówkach trzeba by dać właśnie ze 250W, a na diodach wystarczy te 147 W, przy 10 godzinach na dobę wychodzi 1kWh dziennie.
  • #15 12 Dec 2012 20:20
    austin007
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Od dzieciaka zajmuję się akurat słodkowodnymi holendrami. Jeśli uprawiasz jakiekolwiek organizmy wymagające światła do fotosyntezy/życia, zwróć uwagę na widmo źródeł światła. To ,że kolor jest ładny/temperatura barwowa odpowiednia, a strumień wysoki, nie oznacza dobry. Widmo i jeszcze raz widmo. Oczywiście jest ono tu nieciągłe, ale zwróć uwagę czy prążki widma, które emituje zestaw są w odpowiednie i w ogóle przyswajalne dla organizmów.
    Nie twierdzę,że jest źle, ale zwróć na to uwagę. Porównaj widma świetlówek, które są wykorzystywane do tych celów. Porównaj pasma, najsilniejsze paski. Mieszanka luminoforów jest dobierana właśnie pod tym kątem. Sam używam lamp wyładowczych HQI ze względu na efektywność i pasmo.

    Pozdrawiam
    L
  • #16 12 Dec 2012 20:37
    morswin89
    Level 23  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wszystko się zgadza co napisał Kolega fotoman z tym że akwarium ma 50cm wysokości. Wcześniej świeciło 4*24W T5 i nie było szału z ilością światła (optimum byłoby przy 6*24W) a tu widać już stanowcze oszczędności przy wymianie świetlówek i rachunku za prąd.

    Napisałem ze lampa ma 147W ale po to jest regulacja żeby ustawić kolor i moc. Na zdjęciu akwarium w pierwszym poście lampa świeciła na mocy około 100W. W najbliższym czasie postaram się nagrać filmik wtedy będzie lepiej widać.

    Diody Cree XP-G Cool White mają widmo bardzo zbliżone do promieniowania PAR potrzebnego dla roślin a dodając diody RB i B zwiększone jest pasmo w obszarze największej pochłanialności przez komórki fotosyntetycznie czynne.

    Gorące powietrze wydmuchiwane jest bokami a w górnej pokrywie jest mała szczelina do zasysania, nie jest to może najlepsze rozwiązanie ale nie chciałem wiercić otworów w obudowie. Jeżeli okaże się jednak ze temperatura będzie za wysoka to wywiercę takie otwory.
  • #17 12 Dec 2012 21:32
    fotoman
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    austin007 wrote:
    Od dzieciaka zajmuję się akurat słodkowodnymi holendrami. Jeśli uprawiasz jakiekolwiek organizmy wymagające światła do fotosyntezy/życia, zwróć uwagę na widmo źródeł światła. To ,że kolor jest ładny/temperatura barwowa odpowiednia, a strumień wysoki, nie oznacza dobry. Widmo i jeszcze raz widmo. Oczywiście jest ono tu nieciągłe, ale zwróć uwagę czy prążki widma, które emituje zestaw są w odpowiednie i w ogóle przyswajalne dla organizmów.
    Nie twierdzę,że jest źle, ale zwróć na to uwagę. Porównaj widma świetlówek, które są wykorzystywane do tych celów. Porównaj pasma, najsilniejsze paski. Mieszanka luminoforów jest dobierana właśnie pod tym kątem. Sam używam lamp wyładowczych HQI ze względu na efektywność i pasmo.

    Pozdrawiam
    L


    Ogólnie zgadzam się z Tobą całkowicie, widmo jest ważne dla roślin, ale w akwarium kolegi nie ma roślin, są tylko i wyłącznie zwierzęta.
    Zwierzęta morskie nie potrzebują aż tak zróżnicowanego światła, większość korali posiada zooksantele, które w skutek fotosyntezy wytwarzają aminokwasy i cukry potrzebne do życia koralom. Czy one mają białe czy niebieskie, to też będą fotosyntezować. Ogólnie to w morszczyzne barwę światła dobieramy "dla siebie".
  • #18 12 Dec 2012 21:32
    bartek_p
    Level 30  
    Helpful post? (0)
    Jak już poświęciłeś tyle kasy na frezowanie, to niech Ci gość przeleci te pokrywkę, bo ta szczelina to za mało na przepływ powietrza. Równie dobrze może nie być tych wiatraków.
    Jak będziesz robił dedykowany sterownik, pomyśl o regulacji obrotów went. ( można kupić gotowe w komputerowych) przy tych wiatrakach, nie zawsze będzie potrzebna ich pełna moc.
  • #19 13 Dec 2012 08:21
    skaktus
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Nie lepiej było użyć diod XM-L zamiast białych ? Większa wydajność przy niższym poborze prądu i większy kąt rozsyłania światła...

    Cena lampy niebotyczna.
  • #20 13 Dec 2012 08:35
    sebus_1985
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    morswin89 wrote:
    pomalowanie Plasikiem 70 nie wiem czy ma senes bo po pierwsze zakryje soczewki w diodach


    Super projekt. Zabezpieczenie plastikiem 70 to dobry pomysł, sam tak robię. Nie wpływa to w ogóle na pracę LED. Na stronach cree są również dostępne materiały, które są dozwolone przy LEDach. http://www.cree.com/~/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/XLamp%20Application%20Notes/XLamp_Chemical_Comp.pdf i z tego co czytałem na tej liście go nie ma, ale skład ma podobny do jednego z wyszczególnionych i może być stosowany. Większość ciepła i tak jest odprowadzana do radiatora, więc cienka warstwa plastiku nie powinna zaszkodzić.
    Płytki zrobione przez Niviss są bardzo dobrze wykonane i zapewniają bardzo dobre odprowadzanie ciepła. Na stronie www.niviss.com można znaleźć więcej rozwiązań.
  • #21 13 Dec 2012 08:49
    maniek_88
    Level 14  
    Helpful post? (0)
    Oddawaj Nemo :D

    Efekt niezły, mnie zastanawiają wentylatory, osobiście drażnią mnie tego typu hałasy w domu czy pokoju, ich zadaniem jest praca ciągła? czy będziesz robił regulacje w zależności od tego jak się lampa nagrzewa?
  • #22 13 Dec 2012 09:00
    skaktus
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    maniek_88 wrote:
    Oddawaj Nemo :D

    Efekt niezły, mnie zastanawiają wentylatory, osobiście drażnią mnie tego typu hałasy w domu czy pokoju, ich zadaniem jest praca ciągła? czy będziesz robił regulacje w zależności od tego jak się lampa nagrzewa?


    W wielu wypadkach pewnie wystarcza minimalne obroty.
  • #23 13 Dec 2012 09:49
    morswin89
    Level 23  
    Topic author Helpful post? (0)
    Wentylatory są wolnoobrotowe i praktycznie niesłyszalne więc nie ma potrzeby robić do nich żadnej regulacji.
  • #24 13 Dec 2012 12:34
    skaktus
    Level 37  
    Helpful post? (0)
    Pytanie - po co usunąłeś żebra radiatora ? Zmniejszyłeś powierzchnię oddawania ciepła a wentylator wieje teraz na płaską powierzchnię. Mogłeś zastosować wentylator 14 cm, umieszczony centralnie. który by "pompował" powietrze na środek radiatore i przepychał je pomiędzy żebrami na koniec radiatora.

    Dwa - gdzie jest wlot powietrza dla wentylatorów - nigdzie go nie widzę, z tego wychodzi że "mieli" on nagrzane powietrze wewnątrz obudowy.

    Trzy - nigdzie nie widać pasty termo a MCPCB diod (prostokątne) przykręcona jest tylko 2 śrubami, dlaczego ?
  • #25 13 Dec 2012 13:12
    morswin89
    Level 23  
    Topic author Helpful post? (0)
    skaktus wrote:
    Pytanie - po co usunąłeś żebra radiatora ?


    Żeby całość weszła do obudowy której wysokość to nie całe 5cm. Rozwiązanie z jednym wentylatorem może i byłoby lepsze.

    skaktus wrote:
    Dwa - gdzie jest wlot powietrza dla wentylatorów - nigdzie go nie widzę, z tego wychodzi że "mieli" on nagrzane powietrze wewnątrz obudowy.


    Pisałem o tym wcześniej.

    skaktus wrote:
    Trzy - nigdzie nie widać pasty termo a MCPCB diod (prostokątne) przykręcona jest tylko 2 śrubami, dlaczego ?


    Proponuje przejrzeć kolejne zdjęcia.


    -------------------


    Jakby ktoś chciał zobaczyć więcej zdjęć akwarium to zapraszam na https://picasaweb.google.com/111447168578401131982/18092012 zdjęcia robione jeszcze pod świetlówkami, zdjęcia nie obrabiane żadnym programem.
  • #26 14 Dec 2012 00:08
    markovip
    Level 34  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    Gratuluję udanej konstrukcji i wyboru marki LED, dobrze zbudowana lampa poświeci bardzo długo. Właśnie, dobrze zbudowana...

    Co do zabezpieczenia LED. Zwykła plexy szczelnie połączona z lampą wystarczy. Żadnej diodzie XP nie jest straszna woda jak pisało kilka osób, proszę się nie przejmować.
    I broń Boże nie pryskać żadnym lakierem, XP-E topią soczewki PMMA, który topi się przy 160*C. Są to jednak odosobnione przypadki.

    Przy takiej ilości LED (49), polecam szukać w Azji. XP-E R2 kosztują mnie 1$/szt. MCPCB można zamówić już tutaj i samemu przylutować pastą RohS.

    Same MCPCB są źle zamontowane, przynajmniej na zdjęciach tak to wygląda. Star powinno przykręcić się śrubą dla metalu wraz ze zwykłą podkładką i podkładką sprężystą. Wszystko pracuje pod wpływem temperatury. Proszę to jak najszybciej skorygować, zanim pasta termo przewodząca zastygnie.

    O pomstę do nieba woła chodzenie radiatora...
    Bardzo pięknie wygląda teraz górna pokrywa lampy. Jednak w porównaniu z lampami dla T5, gdzie powinna być zapewniona odpowiednia temperatura, LED rządzi się własnymi prawami.
    Po pierwsze, zrobić otwór w górnej pokrywie równy średnicy wirnika wentylatora, wentylator dać aby wydmuchiwał powietrze na zewnątrz i zabezpieczyć okrągła kratownicą z góry.
    Ma powstać coś mniej więcej takiego.
    Lampa LED nad akwarium
    Jeżeli nie żal wywalić do kosza Koledze pieniędzy za LED, to proszę zignorować moją rade.
    LED CREE są bardzo dobre i mogą mieć wysoką tamp. pracy, jednak na pewno odbije się to negatywnie na ich żywotności.


    skaktus wrote:
    Nie lepiej było użyć diod XM-L zamiast białych ? Większa wydajność przy niższym poborze prądu i większy kąt rozsyłania światła...

    Np. mają tutaj coś do czynienia ograniczenia prądowe drivera?
    Poza tym, dla tak małej ilości LED i skali, jest to bez znaczenia czy użyje się XM-L czy XP-G.

    Pozdrawiam
  • #27 15 Dec 2012 19:10
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Tu jest bardziej rozbudowany projekt.
    Link
    100 diod Cree XPG i XPE :)
  • #28 16 Dec 2012 14:47
    uhyt
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    morswin89 wrote:
    Koszty może i wysokie ale na pewno szybko się zwrócą (1,5 roku) dzięki braku wymiany świetlówek co pół roku jak i samego poboru prądu.


    Wydajności świetlne LED i świetlówek są porównywalne, więc nie oczekuj tutaj specjalnych oszczędności.

    Ciekawi mnie jak policzyłeś koszty wymiany świetlówek
    24W świetlówki 10000k można spokojnie kupić po 30zł. Pewnie można i taniej ale po tyle mam w pobliskiej hurtowni elektrycznej, która do najtańszych nie należy.
    Czyli wymiana 6 sztuk świetlówek to ~200zł.

    Teraz kwestia częstotliwości wymiany, deklarowana żywotność świetlówek, o których mówię to 20000h czyli ponad 2 lata ciągłej pracy.
    To akurat jest prawdopodobne używam 2 szt od około2 lat, świecących 17h na dobę zobaczymy kiedy polegną.
    Ciekawe czemu przyjąłeś te zmiany co pół roku.

    Reasumując rozumiem, że chcesz uzasadnić przed samym sobą, że dobrze zrobiłeś wywalając tyle kasy, ale czemu wprowadzasz w błąd innych
  • #29 16 Dec 2012 16:02
    morswin89
    Level 23  
    Topic author Helpful post? (0)
    Sądząc po słowach Kolegi uhyt nie miał doczynienia z akwarystyką a tym bardziej akwarystyką morską.

    Proszę zobaczyć ceny świetlówek np. firmy ATI gdyby świetlówki z pobliskiej hurtowni elektrycznej się nadawały a szczególnie miały odpowiednią barwę to pewnie wszyscy by je kupowali zamiast płacić 2-3 razy więcej.

    Zgadza się że świetlówki wytrzymają 2 lata, tylko intensywność jak i spektrum będzie się sporo różnić od nowych. Po 2-3 miesiącach widać gołym okiem wyraźną różnicę w kolorze miedzy nowymi świetlówkami a wypalonymi.
    Więc mając w akwarium np. korali za 20 000 PLN (całkiem wymagające zwierzęta) wątpię żeby ktoś chciał zaoszczędzić i mimo, że świetlówki świecą wymieni je po pół roku.

    Jeżeli Kolega uważa, że wydałem dużo proszę zerknąć tutaj http://www.reefshop.pl/eshoper/pl/p/Pacific-Sun-Pandora-Hyperion-R2/2986 i na inne modele lamp w tym sklepie.
  • #30 16 Dec 2012 16:02
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Skuteczność świetlna nowoczesnych świetlówek Osram T5 i to w wersji HE wynosi do 104 lm/W. Te diody użyte w projekcie, przy dobrym odprowadzeniu ciepła mają więcej!
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products