Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przester gitarowy Krank Distortus Maximus

painlust 13 Gru 2012 12:01 22107 29
  • Przester gitarowy Krank Distortus Maximus

    Dzisiaj przedstawiam moją wersję gitarowego przesteru do "rzucania gruzem dla Kusego", czyli do grania szeroko pojętej muzyki mocnej i agresywnej. Przester powstał tylko po to, aby sprawdzić, jak brzmi i co na nim można ukręcić wpinając go w dwutriodowy kanał czysty lampowego wzmacniacza. Ponieważ oryginał kosztuje jakieś 500 a nawet 700PLN, a składa się z kilkunastu części, których ogólna wartość nie licząc potencjometrów to może 10, góra 15PLN, to postanowiłem wydziergać go sobie sam. W sieci jest pełno projektów PCB do tego przesterku. Ja skorzystałem z tego:

    Przester gitarowy Krank Distortus Maximus

    Oczywiście schemat dostosowałem do własnych zasobów części i możliwości ich zakupu w moim mieście:

    Przester gitarowy Krank Distortus Maximus

    W sklepie elektronicznym zakupiłem tylko scalak LM386, wszystkie kondensatory oprócz 470p, który miałem oraz rezystor 4M7. Całą resztę znalazłem w szpargałach. Większość potencjometrów (oprócz 22k/LIN) i rezystorów pochodzi z demobilu. Nowe są tylko te, które znajdują się w torze sygnałowym (są metalizowane) i tylko one odbiegają wartościami od oryginalnego projektu. Są to 47k przed potencjometrem gain zamiast 56k oraz 39k w korektorze zamiast 33k oraz 100k, który bypasuje potencjometr gain 100k/log. Nie miałem potencjometru 50k/Log, to pokombinowałem tak jak widać na załączonym schemacie. Rezystor 430k musiałem złożyć z dwóch (330k+100k), bo zakupić go w moim mieście nie dało rady, a w szpargałach nie znalazłem. Zakupić oryginalnego tranzystora 2N5088 też nie dałem rady, a jednego tranzystora ściągać z netu nie będę. Dałem typowy w Polsce BC550. Trzeba go tylko wlutować odwróconego o 180 stopni, bo ma emiter zamieniony z kolektorem względem oryginału. Nie miałem też trzysekcyjnego przełącznika nożnego, w którym brakująca sekcja załączałaby LEDa, więc wykorzystałem układ znany z millenium bypass na tranzystorze polowym BF245. Oczywiście w oryginale siedzi jakiś inny, teraz nie pamiętam zresztą jaki. Grunt, że z BF245 działa bez problemu. Układ załączania LED'a zrobiłem na osobnej malutkiej płytce PCB przyklejonej klejem na ciepło do boczku obudowy. Obudowa to także domobil. Była to jakaś sonda do urządzenia pomiarowego. Obudowa jest ciekawa, bo składa się z podwójnej blachy. Wewnątrz stal, na zewnątrz aluminium. Ponieważ urządzenie jest wykonane tylko do sprawdzenia brzmienia, to nie przejmowałem się zbytnio estetyka zewnętrzną. Napisy wykonałem markerem wodoodpornym.

    W środku urządzenie wygląda tak:

    Przester gitarowy Krank Distortus Maximus

    A teraz ciekawostka... Nie mam pojęcia, jak brzmi. Testowałem tylko z generatorem i oscyloskopem i wiem, że działa. Obie gitary mam w rozsypce, a i grać za bardzo nie umiem. Muszę wbić się na próbę do jakiegoś zespołu, aby mi sprzęt ograli. Jak nagram coś, to zamieszczę.


    Fajne!
  • #2 13 Gru 2012 13:52
    Prepond
    Poziom 19  

    Mógłbyś jakieś brzmienie w mp3 zamieścić...

  • #4 13 Gru 2012 17:58
    Optimus Prime
    Poziom 13  

    Fajnie Ci to wyszło. Podoba mi się to, że przewody sygnałowe dałeś w ekran. Przyzwyczajenie z konstruowania lampowców :D Ja osobiście nie stosuję ekranu, bo wychodzą mi w miarę krótkie przewody, ewentualnie robię skrętkę, tak jak to widziałeś na fotkach w innym wątku. Jeśli szukasz fajnego dźwięku który można kreować w szerokim zakresie, zrób sobie guv nor'a (szczególnie środek w tej kostce fajnie reaguje na regulację). Ja gram na takim DIY od lat muzę dość ciężką. Wtedy gdy potrzebuję suchego, chłodnego grzmotu przełączam lampowa na clean i odpalam magic box :D polecam jeszcze w ramach eksperymentowania http://www.zeta-sound.se/Ibanez_SM-9/Ibanez_SM-9.pdf lub http://www.zeta-sound.se/Nobels_ODR-S/Nobels_ODR-S.pdf

  • #5 13 Gru 2012 18:08
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Jakbyś miał namiar ma Metal Muffa to z chęcią bym go wydziergał. Chce zrobic sobie komplet mocnych przesterów. Kranka jak widać juz mam. ShredMastera też. Zrobię jeszcze DR Boogie. No i na MM mam chętkę.

  • #7 13 Gru 2012 22:28
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Schemat to ja sobie sam umiem znaleźć, ale bardziej mnie interesuje projekt PCB pod termotransfer, a tego jeszcze nie namierzyłem. MT2 mnie nie interesuje, ale dziękuję za zainteresowanie.

  • #9 13 Gru 2012 23:13
    Exploboy
    Poziom 15  

    Mam guv'nora oryginalnego. Dostałem bo dostałem, mam co prawda w piecu mocniejszy przester, ale jestem szczerze zaskoczony - gra solidnie. Jeśli wykonana kopia będzie brzmieć tak samo, to polecam.

  • #10 15 Gru 2012 20:58
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Dzisiaj przetestowałem przester z gitarą ESP na aktywnych przetwornikach (EMG 81 i 85) i z kanałem czystym Engla Fireballa 100W + paka Randalla na Celestionach V30. Masakrystyczna rzeźnia. Wziąłem ze sobą aparat aby to uwiecznić, ale wspomniany Engl był nowym nabytkiem kolegi i chciał porozkoszować się własnym wzmacniaczem a nie moim przesterem. Test trwał może 5 minut i zanim pomyślałem o aparacie było po teście. Gość który jako osoba trzecia uczestniczył w teście zapytał mnie się czy zrobiłbym mu taki za 200PLN... znaczy się, że podobało się nie tylko mnie.

  • #11 04 Sty 2013 11:31
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Nagrałem starym aparatem Canona filmik z tym przesterem:


    Link


    Gitarzysta nie jest gitarzystą metalowym, ale pograł trochę riffów. Aparat też nie jest wybitnym rejestratorem dźwięku, ale coś tam słychać.

  • #12 08 Sty 2013 00:29
    Jamie
    Poziom 19  

    Lubisz ciężkie przestery? Może spróbuj tego - proste, a potrafi kopać jak muł... Przester gitarowy Krank Distortus Maximus

  • #13 08 Sty 2013 07:51
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Jakoś to się nazywa? Może masz namiar na filmik na youtube albo jakieś próbki dźwiekowe?

  • #14 08 Sty 2013 23:20
    Jamie
    Poziom 19  

    To taki rosyjski wynalazek ;) Tajemnica brzmienia leży głównie w diodach obcinacza Made in CCCP. Zrobiłem to kiedyś i byłem zaskoczony jakiego potrafi to dać kopa :)
    Mam próbki ze strony tego projektu i paczkę z z layoutami ale spora jest, mogę na PW podesłać. Obawiam się, że strona już nie istnieje...

  • #15 09 Sty 2013 09:10
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Sama idea zastosowania obcinacza w sprzężeniu zwrotnym opampa jak w overdrivach i dodatkowo na wyjściu jak w distortionach jest ściągnięta podejrzewam z Bossa Heavy Metal. Nic nowego poza innym obcinaczem na wyjściu. Te ruskie diody to germańce?

    EDIT

    Już wiem, że krzemowe. Co w nich takiego specjalnego?

  • #16 09 Sty 2013 21:10
    Jamie
    Poziom 19  

    W samych diodach może faktycznie nie ma nic specjalnego, ale złóż ten schemat, to się przekonasz... Tam jest trzy stopnie obcinania sygnału - na operacyjnym zwykłe krzemówki, za nim ledy, a następnie te rosyjskie robiące w zasadzie za prostownik ;) Dopiero wszystkie te obcinacze razem dają na wyjściu łomot - chociaż sporo zależy też od wzmacniacza i głośników, na lampowcu moim zdaniem lepiej to brzmi niż na tranzystorowym, bardziej potężnie.
    A, zapomniałem, że można dołączyć przełącznikiem równolegle do ledów jeszcze jedną parę krzemowych, same ledy dają łagodniejsze brzmienie...

  • #17 09 Sty 2013 21:55
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Muszę cię rozczarować ale te ruskie diody to jak mnie uświadomiono tylko i wyłacznie odszumiacz...

  • #18 09 Sty 2013 22:13
    Jamie
    Poziom 19  

    Mnie osobiście bez różnicy kto i o czym cię uświadomił, nie zmuszam cię przecież, żebyś ten przester koniecznie złożył - natomiast z racji tego, że czasem grywam na nim - mam pewne pojęcie, co można z niego wyciągnąć... Robiłem również różne próby z zamianą tych (i innych diod) w obcinaczach i powiem ci, że z tym "odszumiaczem" ma większego kopa, niż bez niego.
    I może już dosyć na ten temat.

  • #19 09 Sty 2013 22:18
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Może bym i zlożył, ale nie jestem w stanie odczytać plików w których znajdują się projekty PCB. W jakim to programie można otworzyć?

  • #20 09 Sty 2013 22:28
    Jamie
    Poziom 19  

    Do otworzenia wystarczy SprintLayout Viewer (darmowy), natomiast do edycji trzeba użyć płatnego SprintLayout, wersja minimum 5.
    Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, to pisz na PW, i tak pewnie większość z powyższych postów poleci do kubełka...

  • #21 10 Sty 2013 00:31
    thereminator
    Warunkowo odblokowany

    Jamie napisał:
    Mnie osobiście bez różnicy kto i o czym cię uświadomił, nie zmuszam cię przecież, żebyś ten przester koniecznie złożył - natomiast z racji tego, że czasem grywam na nim - mam pewne pojęcie, co można z niego wyciągnąć... Robiłem również różne próby z zamianą tych (i innych diod) w obcinaczach i powiem ci, że z tym "odszumiaczem" ma większego kopa, niż bez niego.


    Te diody służą do redukcji szumów. Większy "kop" może wynikać z ubocznego skutku ich zastosowania - efektu bramkowania i wynikajacego z niego skrócenia ataku i wybrzmiewania (gdy amplituda wybrzmiewającego sygnału spada poniżej ich napięcia przewodzenia).

    Painlust :arrow: Niezbyt szczęśliwie wybrałeś miejsce na gniazdo zasilania - łatwo uszkodzić wtyk przypadkiem nadeptując.

  • #22 25 Sty 2013 15:45
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Wiem, ze to nie jest najlepsze miejsce na wtyk zasilający, ale ta obudowa miała w tym miejscu już otwór... akurat pod gniazdo...

  • #23 18 Sie 2013 01:38
    Jamie
    Poziom 19  

    Ponieważ po eksperymentach z sustainerami pozostało mi kilka nadmiarowych LM386-4N - ciekawy brzmienia na żywo prezentowanego przez Painlusta ustrojstwa - też taki sobie złożyłem. I w związku z tym mam kilka uwag, być może będą pomocne dla tych, którzy wykonali efekt i mają wrażenie, że "nie kopie" tak jak trzeba...

    1. W przypadku gitary z przetwornikami humbucker high-gain nie ma problemu, efekt "rzuca mięchem" (lub gruzem ;) ), używając wyrażenia młodszego pokolenia.

    2. Jeśli jest za dużo wysokich, kosztem średnich i dołu - można zmodyfikować regulatory brzmienia z układu fendera na układ marshalla, wystarczy zmostkować suwak potencjometru midrange z sąsiednią jego końcówką, tą od strony potencjometru bass.

    3. Natomiast w przypadku gitar, które mają wyłącznie single "na pokładzie" sygnał wyjściowy instrumentu może być za słaby żeby napędzić kranka. I niewiele pomaga tu stary numer z tone na minimum i użyciem tylko singla pod gryfem...
    U mnie pomogło zwiększenie wartości kondensatora wejściowego z 4n7 na 47n (byle nie więcej niż 100n). Oczywiście, wprowadza to pewne zmiany w brzmieniu całego urządzenia, choć spróbować nie zaszkodzi.

    Być może Painlust dopatrzy się w moim dopisku jakiejś herezji, ale od lat mam podejście praktyczne i niekonwencjonalne...

  • #24 18 Sie 2013 10:48
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Jamie napisał:


    2. Jeśli jest za dużo wysokich, kosztem średnich i dołu - można zmodyfikować regulatory brzmienia z układu fendera na układ marshalla, wystarczy zmostkować suwak potencjometru midrange z sąsiednią jego końcówką, tą od strony potencjometru bass.



    Ale przecież tu jest korektor typu Marshall i co do wartości i co do topologii. Taki jest w JCM800.

  • #25 18 Sie 2013 23:05
    Jamie
    Poziom 19  

    Dokładnie - poza delikatnie innym połączeniem suwaka potencjometru midrange, o którym wspomniałem...
    Przester gitarowy Krank Distortus Maximus

    Zresztą, w zasadzie w preampach obu firm można spotkać obie topologie, więc masz rację, jakoś ten luźny suwak średnich kojarzył mi się ze schematem fendera - ty tu jesteś fachowcem od lamp...

  • #26 18 Sie 2013 23:48
    thereminator
    Warunkowo odblokowany

    Jamie napisał:
    Dokładnie - poza delikatnie innym połączeniem suwaka potencjometru midrange, o którym wspomniałem...
    Przester gitarowy Krank Distortus Maximus


    To nie jest schemat preampa z JCM800, a przynajmniej nie z najpopularniejszych modeli "osiemsety" -2203/2204.

  • #27 19 Sie 2013 00:09
    Jamie
    Poziom 19  

    Skoro tak twierdzisz... Nie jestem fachowcem od lampowców, w moim zbiorze ten schemat jest podpisany "JCM800 Marshall Preamp", takim go z sieci ściągnąłem.
    Jednak, czyjkolwiek ten schemat jest, opierając się na nim doprowadziłem regulatory kranka do względnej równowagi i dlatego polecam takie połączenie. A temat jest o Krank Distortus Maximus, a nie o lampowych wzmacniaczach...

  • #28 19 Sie 2013 05:41
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Topologia korektora, ktora pokazales jest charakterystycza dla Soldano Atomic i z nim mi sie kojarzy.

  • #29 19 Sie 2013 06:13
    Jamie
    Poziom 19  

    Faktycznie, mam schemat Soldano na pulpicie, tak tam jest, chociaż, przeglądnąłem sobie z ciekawości sporą paczkę schematów lampowców i ten typ korektora nader często się pojawia niezależnie od producenta wzmacniacza, różnią się wartości elementów.
    Wracając do kranka - praktycznie bez różnicy jest z jakiej konstrukcji pochodzi korektor, ważne żeby była skuteczna i wygodna regulacja. Ostatecznie, inżynierowie Krank Amplifiers to nie durnie i pewnie mieli jakiś konkretny powód wstawiając taką, a nie inną, regulację... ;)

  • #30 19 Sie 2013 07:05
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Wszystko można. Widziałem klony Kranków (w necie, nie na żywca) z korektorami (co do topologii oraz wartości potencjometrów i kondensatorów) wzięte wprost z Fendera. Ja myślę, że można tu wstawić jakokolwiek korektor pasywny znany z lampowca dostosowując Kranka do własnych preferancji czy posiadanego sprzetu.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME