Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa suba na gdn 30/120 + holton 400

konrad435 06 Sty 2013 16:51 3048 12
  • #1 06 Sty 2013 16:51
    konrad435
    Poziom 13  

    Witam,
    Rozpocząłem budowę suba na w/w przetworniku. I w związku z tym mam kilka pytań: Potrzebuje filtra aktywnego, mam 2 typy od altrona: http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?info=AL18&sid=1cab07c7
    lub
    http://www.altron.com.pl/cgibin/shop?info=AL19&sid=404eb208
    ktory lepszy ?
    Wie ktos czy ten sklep (altron) wgl jeszcze prosperuje ? Nie można się dodzwonić, a chciałbym się dowiedzieć kiedy będzie płytka do holtona. Kolejne pytania: Czy w płytkach pcb da się wiercić wiertarka stołowa, czy ma za male obroty? Czy ciężko jest wyregulować holtona ? Rozpoczynam przygodę z elektronika, i mam jak na razie mało wiedzy,ale z wasza pomocą mam nadzieje ze mi się uda. Proszę o nie pisanie abym zaczynał od kości tda, ponieważ nie ukrywam szkoda mi na to kasy. Jeśli nie będę mógł nigdzie kupić płytki do Holtona to sam ja wytrawie, ale potrzebuje dobry i pewny schemat. Wiem, ze na elce jest tego pełno, ale nie chce aby się okazało ze płytkę mam inna schemat inny. W subie z elektroniki będzie regulowany filtr aktywny i soft-start, coś jeszcze potrzebnego? Płyty mdf 19mm już mam, ale próbując na ścinkach wkręcać wkręty zauważyłem że płyta rozchodzi sie. Doradźcie, jakiego wiertla i wkrętów użyć ? konstrukcja będzie skręcana na wkrętach co ok10-15cm + dobry klej. Czy jeśli ten filtr z 1 linku ma pasma odcięcia filtru (od 60 do 180Hz) to sub nie zejdzie np do ok 40hz ? Trochę tych pytań jest, ale mam nadzieje ze rozjaśnicie mi pewne sprawy. Pozdrawiam Konrad435

  • Pomocny post
    #2 06 Sty 2013 17:01
    Ireneo
    Poziom 39  

    konrad435 napisał:
    ktory lepszy

    Ten z płynną regulacją.
    konrad435 napisał:
    Czy w płytkach pcb da się wiercić wiertarka stołowa

    Da się.
    konrad435 napisał:
    Rozpoczynam przygodę z elektronika

    Więc uważaj,sprawdzaj dokładnie bo będziesz miał koszta.
    konrad435 napisał:
    Doradźcie, jakiego wiertla i wkrętów użyć

    Konfirmaty daj i np tu masz średnicę.
    http://maksmet.pl/p638,wiertlo-do-konfirmatow-7-x-50-szlif.html

  • #3 06 Sty 2013 17:17
    konrad435
    Poziom 13  

    Dzięki za wypowiedź, a co z tym cięciem tego filtra? A u Altrona można jeszcze robić zakupy? Nie ma z nimi kontaktu, a wolał bym kupić te wszystkie płytki u niego i chociaż część części. wiertło do pcb kupie w elektronicznym czy w markecie budowlanym ? A konfirmanty dawać rzadziej, czy tak samo jak wkręty? Zwykłym wiertlem można wiercić pod konfirmanty??

  • Pomocny post
    #5 06 Sty 2013 18:09
    Ireneo
    Poziom 39  

    Wiertło oczywiście jak najbardziej zwykłe zarówno do pcb jak i konfirmatów.Rozstaw co jakieś 15-20 cm.
    Też brałem coś z advanceelektronic,mogę polecić.

  • #6 06 Sty 2013 20:28
    konrad435
    Poziom 13  

    Własnie widzę że ten sklep ma bogatą ofertę. Teraz pytanie czy duża różnica wyjdzie w cenie miedzy całym kitem gotowym do złożenia a kupowaniem osobno płytki i osobno elementy.
    Jak myslicie, czy warto pakować w niego całą elektronikę czy tylko podstawowe rzeczy ? Full czyli: http://www.advanceelectronic.pl/pl/p/A-111.-U...czenia-kolumn-glosnikowych-z-uPC1237-mono./33
    http://www.advanceelectronic.pl/pl/p/A-140.-Filtr-aktywny-do-subwoofera./37
    http://www.advanceelectronic.pl/pl/p/A-132.-Koncowka-mocy-Mosfet-400W./60
    http://www.advanceelectronic.pl/pl/p/A-102.-U...kkiego-startu-transformatora-toroidalnego./14
    + ew to http://www.advanceelectronic.pl/pl/p/A-141.-Automatyczny-wylacznik-subwoofera./40 ale to ostatnie nie wiem czy to ma jakiś sens. Jak myślicie czy przy ew odsprzedaży więcej będę mógł za niego wołać z tymi bajerami ? Czy tylko więcej kasy utopie. Bo może się stać tak ze będę chciał go sprzedać wiec już robię full wypas ;p

    edit: Do tego zasilacz (trafa i radiatora na razie nie liczę.) Kondy na 100v dawać czy na 80? Filtracja to 4x10 000uF jamicona, różnica w cenie 36zł, juz przy takim nakładzie kasy trochę w te czy wewte nie zbyt robi różnice. Trafo ile wat żeby holton był w pełni sił ? Byc może w przyszłości dopiąć do niego 2 suba, tyle ze już pasywnego, i tu by byly wszystkie bebechy zabezpieczające wiec prawie jak seryjny sub dobrej firmy.

  • Pomocny post
    #7 07 Sty 2013 19:09
    zulusj23
    Poziom 21  

    Witam,

    wszystkie kity które wymieniłeś to jazda obowiązkowa w tego typu i tej mocy konstrukcji. No właśnie, tylko czy taka moc jest niezbędna do domowych zastosowań ? W/g mnie nie. I tu otwiera się możliwość pewnych oszczędności. Końcówka np. 200W to tańsze trafo o niższej mocy i tańsze kondensatory na niższe napięcie pracy. Niby od przybytku głowa nie boli ale powiem Ci, że mój sub na 12" głośniku jest napędzany końcówką o mocy ok 120W i w zupełności mi to wystarcza do czasami naprawdę głośnego słuchania muzyki. Masz kasę - zaszalej i rób 400W, masz ograniczenia, zmniejsz moc napędu. Na reszcie nie oszczędzaj a otrzymasz naprawdę rasowy panel. Masz zamiar to później sprzedać? Uuuuu to będziesz musiał się postarać i naprawdę przyłożyć się pod względem wykonania bo chłamu od kowala nikt nie kupi. Jak ma być dla siebie i nie na pokaz jako powód do dumy i pokazania znajomym, że coś potrafisz wymagania są niższe.
    Co do trafa zastosuj się do uwag producenta. Najlepiej napisz do P. Krzysztofa, to sympatyczny człowiek i napewno udzieli Ci wskazówek.
    W załaczeniu mój panel zrobiony w oparciu o te kity.

    Powodzenia,
    Jacek Zieliński

  • #8 09 Sty 2013 16:46
    konrad435
    Poziom 13  

    Dzięki, za rady, strasznie mi się podoba Twój panel, możesz powiedzieć z jakiego materiału go zrobiłeś i jak naniosłeś te oznaczenia ? Sam go robiłeś czy zlecałeś jakiejś firmie ?Jestem młody, iii głośniki nie mają zemną lekko ;p. Być może w przyszłości dojdzie 2 taki sub tylko pasywny, więc wole mieć zapas mocy. Jestem zdania że jak już coś robić to dobrze. Problem mam z konfirmatami, nie mogę ich znaleźć. Jakie powinny być do wiertła 5/7 ? Wszystko przygotowane, teraz tylko wiercić i skręcać. Robiłem test, skleiłem 2 ścinki z mdf pod kątem prostym, skręciłem ściskami i zostawiałem na ponad dobę. Klej mnie miło zaskoczył, bardzo mocno trzymał. Kolejne problemy są z br, zamówiłem 14x20cm razem z głośnikiem, ale przysłali o innych wymiarach i miał być dosłany ten odpowiedni. Sub jak narazie będzie biały, ponieważ kupiłem biały mdf+ białą szpachlę, a narazie nie chcę ładować kasy w walory estetyczne, bo chcę zbudować całą elektronikę.

  • Pomocny post
    #9 09 Sty 2013 18:35
    zulusj23
    Poziom 21  

    Witam,

    płyta czołowa to kompromis. Wybrałem blachę z twardego aluminium o grubości 2,5 mm. Akurat niedaleko mam firmę, która handluje wszystkim co jest zrobione z tego materiału i innych metali kolorowych. Ucięli mi formatkę na gilotynie. Aluminium ponieważ łatwo się obrabia. Kompromis, ponieważ przyjęło się, że wszyscy robią czarne panele z białymi napisami a ja z uwagi na to, że robiłem dla siebie nie chciałem inwestować w żadne sitodruki itp. Zaleta ? Właśnie prosta sprawa z naniesieniem opisu metodą termotransferu. Jeśli sam trawisz płytki drukowane to wiesz o czym mówię, jeśli nie to poszukaj na sieci.
    Projekt zrobiony w programie Front Panel Designer czy jakoś tak, wydrukowany na laserówce w lustrzanym odbiciu i "wyprasowany" na powierzchi alumiowej płyty. FPD to bardzo wygodne narzędzie, ponieważ masz możliwość wydrukowania krzyżyka wyznaczającego środek otworu, co bardzo ułatwia wywiercenie otworu tak, aby pasowały do niego przygotowane skale i inne opisy. Z drugiej strony, zastanów się, kto w ogóle będzie zaglądał na tylną ścianę suba? Ty? A ile razy ? Dostroisz go raz do reszty zestawu i tyle. Ja jak coś z nim majstruję to i tak wiem który potencjometr do czego służy i nawet tam nie zaglądam tylko wkładam rękę i kręcę odpowiednią gałką. A jaką pozycję na skali zajmuje przecież i tak nie ma to znaczenia. Piszesz, że chcesz zrobić dobrze, to zrób w/g mojej koncepcji, będzie łatwo z uwagi na zastosowany materiał i z niezłym efektem.
    Co skręcania formatek wkrętami to ja osobiście robię to dwuetapowo. Najpierw w obu łaczonych elementach wiercę otwór o średnicy rdzenia wkręta a potem w elemencie przewierconym na wylot powiększam jego średnicę do pełnego wymiaru wkręta. Ważne aby nie spowodować rozsadzenia płyty przez wkręcenie wkręta w otwór o zbyt małej średnicy. Resztę, tak jak słusznie zauważyłeś załatwi dobry Wikol.
    Działaj i koniecznie pochwal się efektami. Powodzenia.

    Pozdrawiam,
    Jacek Zieliński

  • #10 10 Sty 2013 20:12
    konrad435
    Poziom 13  

    Wkręty mam, wczoraj zacząłem skręcać, i powolutku prace wrą. Mam szybkie pytanie do was bo chwilowo stanąłem ze skręcaniem, ponieważ mam mały dylemat. Czy dawać wzmocnienie po środku ? W załączniku jest podglądowy rysunek o co mi chodzi. Płyty mdf 19mm na kleju i wkręty średnio co 10-18cm, trzymają solidnie, więc nie wiem czy to dawać. Waga wzrośnie nie znacznie. Zamówiłem dziś rano całą w/w elektronikę + płytkę zasilacza i mostek 25A 1000V, nie było innego więc zamówiłem ten, powinien się nadać, jeśli nie to kupię inny (sprawy groszowe). Z Twojego opisu wygląda że programik bardzo przydatny, na pewno bardzo mi się przyda. Ostatnie pytanie, jak wysyłają te kity z tej strony ? Wszystkie elementy razem czy np wszystko od holtona razem w jednym woreczku, a filtr w innym itd ?. Pozdrawiam.

    Edit: Tak pamiętałem żeby dodać załącznik, a jednak mi to umknęło.

  • Pomocny post
    #11 10 Sty 2013 20:50
    zulusj23
    Poziom 21  

    Witam,

    pokaż o jakie wzmocnienia chodzi. Zasadniczo im sztywniejsza obudowa tym lepiej, ale też bez przesady.
    Ja swoje kity odbierałem osobiście bo mieszkam w Lublinie. Każdy był zapakowany w osobny woreczek z dołaczoną instrukcją.

    Pozdrawiam,
    Jacek Zieliński

    P.S.

    nic nie piszesz na temat obudowy dla tego przetwornika. Rozumiem, że wiesz co robisz/masz sprawdzony pod tym względem projekt i jesteś świadomy zależności między parametrami TS głośnika a abudową w której się znajduje...

    EDIT

    Przepraszam, muszę sprostować wcześniejszą informację, ten program to FRONT DESIGNER a nie tak jak poprzednio napisałem Front Panel Designer.

  • #12 14 Sty 2013 22:15
    konrad435
    Poziom 13  

    Kilka dni nie pisałem, ale jakoś nie miałem wolnej chwili. A więc tak: obudowa jest jeszcze nie skończona, ale jutro mam nadzieję że ją skończę. Całą elektronikę już mam (oprócz trafa i radiatora). Polutowałem większość układów, i mam kilka pytań: Co to za kond. 2a103j i 100nj100, mam te 2 i jedno miejsce w holtonie i nie wiem którego wlutować. na schemacie pisze że ma być 10nf/100v. Co się stanie jeśli pomyliłem kondensatory i wlutowałem je gdzie indziej ? Jak ma być wlutowany potencjometr w holtonie ? Tu: http://www.advanceelectronic.pl/pl/p/A-132.-Koncowka-mocy-Mosfet-400W./60 Jest wlutowany "śrubką" w prawym dolnym rogu, a na płytce jest kółeczko i na potencjometrze jest, wlutowałem zgodnie z tymi kółeczkami, i śrubka jest w lewym górnym rogu. Mam nadzieje że mi pomożecie, bo powoli mnie ta cała elektronika przerasta. Pozdrawiam.

  • #13 23 Sty 2013 04:35
    konrad435
    Poziom 13  

    Teraz tylko kwestia trafa i radiator + uruchomienie holtona. Sub chwilowo gra pod Yamaha a-720, dźwięk nie za bardzo mnie zadawala, muszę poeksperymentować z długością br i ustawieniem go w pokoju. Co myślicie o obudowie labiryntowej na tym głośniku ? Parametry do tego chyba ma dobre, tylko wielkość tej obudowy, popróbować można. Ostatnie pytanie. Jak uzyskać z tego głośnika twardy bas ? Da się ?

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme