Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S

domelek 22 Lut 2005 13:06 10127 11
  • Subwoofer OlekEvo 3

    Witam serdecznie

    Idea

    Niniejszym chciałbym przedstawić moją 3 konstrukcję subwoofera. Już po raz drugi impulsem do zrobienia mojej następnej konstrukcji był zakup po okazyjnej (myślę) cenie głośnika firmy VISATON WSP26S. Ten głośnik nie jest już produkowany, ale w swoim czasie był jednym z wyższych modeli w ofercie tej znanej niemieckiej firmy. Głośniczek ten ma 10” czyli w polskiej numeracji to zwykła 25-tka. Co do samej średnicy chciałbym powiedzieć iż 25-tki są wg mnie idealnym rozwiązaniem ze względu na to iż ich wielkość w domu tak nie poraża (wiem bo miałem 12”), a jednocześnie widać iż taki głośnik ma „potencjał”. Wracając do samego subwoofera choć sama idea jego budowy narodziła się poprzez okazyjne kupno tego przetwornika to już obliczenia i wykonanie były już przemyślaną decyzją.

    Parametry głośnika:


    • Rated power 110 Watt
      Maximum power 140 Watt
      Nominal impedance 8 Ohm
      Frequency response (-10 dB) fc - 7000 Hz
      Mean sound pressure level 91 dB (1 W/1 m)
      Maximum cone displacement 22 mm
      Resonance frequency fs 19 Hz
      Magnetic induction 1 Tesla
      Magnetic flux 1250 µ Weber
      Height of front pole-plate 8 mm
      Voice coil diameter 5 cm
      Height of winding 1,45 cm
      Cutout diameter 23,3 cm
      Net weight 2,5 kg
      D.C. resistance Rdc 5,7 Ohm
      Mechanical Q factor Qms 3,19
      Electrical Q factor Qes 0,38
      Total Q factor Qts 0,34
      Equivalent volume Vas 230 l
      Effective piston area Sd 330 cm2
      Dynamically moved mass Mms 42 g
      Force factor Bxl 8,7 T · m
      Inductance of the voice coil L 1,2 mH

      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S

      Obliczenia

      Do zaprojektowania obudowy zaprzągnąłem jeden z lepszych moim zdaniem programów czyli BassBox Pro 6 (polecam aktualizacje na stronie producenta). Po wielokrotnych obliczeniach i przemyśleniach zdecydowałem się na obudowę typu bass-refleks, mimo iż program sugerował do tego przetwornika obudowę zamkniętą albo band-pass (w pierwszym przypadku V=31litrów, F3=53Hz, w drugim łącznie 92 litry F3=26Hz, ale ze spadkiem efektywności na poziomie 1,5dB). W końcu jest to DIY czyli własna konstrukcja a BR to zawsze kompromis między zamkniętą a band-pass. A więc wciskam BR a program wylicza mi pralkę o litrażu 105 (czyli syrenka) i F3=29Hz, czyli odpada. Poszedłem w drugą stronę i wpisałem wymaganą F3 na 35Hz – BassBox odpowiedział 60litrów czyli do przyjęcia. Ostatecznie obudowa wyszła mi ~55litrów o wymiarach 550x330x420 (wys. X szer. X gł.). Ścianki 18mm z płyty mdf, front 30mm (18mm+12mm) wykorzystałem takie połączenie aby wpuścić głośnik na głębokość 12mm.

      Obudowa
      Wymiary i materiał jak wyżej koszt płyt (Castorama – 17zł). Przy okazji polecam funkcję programu BassBox która oblicza jakie wymiary płyt potrzebne są dla naszej obudowy (przy tworzeniu nowej konstrukcji wybieramy najpierw BOX, i wpisujemy żądane wymiary bo, gdy wybierze się głośnik to można zmieniać później tylko jeden wymiar z zaproponowanych przez program). Obudowa skręcana wkrętami do płyt gipsowych (co ok. 15cm). Płyty przedniej ścianki klejone na wikol. Obudowa bez wewnętrznych wzmocnień nierówności wyrównane szpachlą samochodową.

      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S

      Wykresy
      Poniżej przedstawiam wykresy – porównanie trzech wcześniej przedstawionych możliwości aplikacji tego głośnika.

      Kolory:
      Pomarańcz – Bandpass 93litry
      Żółty – Zamknięta 31 litrów
      Biały – Bass Refleks 55litrów
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Jak widać moja obudowa to wspomniany kompromis między niską F3, a "szybkością" basu.

      Strojenie i wytłumienie

      W tym miejscu już w pełni zaufałem programowi strojenie na 25Hz rurka fi wewnętrzne 72mm przedłużana rurką do kanalizacji J długość 30cm. Zasada, aby odległość od ścianek obudowy - rurki BR była min tyle co jej średnica jest zachowana (głębokość obudowy 420mm – 300mm =120mm). Wytłumienie górna ścianka watolina dźwiękochłonna 5cm grubości.

      Wykończenie

      Po doświadczeniach z poprzednimi subikami (LW800 – płyty z fakturą mahoń; W300NG Visatona - okleina), zapragnąłem zobaczyć, co w końcu jest wart ten fornir tak chwalony na tym forum. Wybrałem fornir buk, grubawy ok. 1mm (koszt 30zł), klejony na butapren.. Kolor wykończenia to połączenie dwóch bejc dębu i mahoniu. Czemu takie połączenie sam mahoń był za „czerwony” jakoś ten kolor do mnie nie przemawiał po wielu próbach zdecydowałem się zaciemnić owy mahoń bejcą a’la dąb wynik patrz zdjęcia. Lakier DOMALUX – połysk (malowane 4 razy). Stopki wykonane ze stali kwasoodpornej dodatkowo wybłyszczane wysokość 1cm i średnica 4cm.
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
      Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S

      Zwrotnica i napęd

      Sub jest zbudowany jako pasywny, a więc w swoim wnętrzu z elektroniki jest tylko zwrotnica pasywna firmy JANBO typ FE-8-200 (odcięcie na 200Hz). Do napędzania suba wykorzystałem stary wzmacniacz HITACH HA-270 o mocy 2x 70 W przy 8ohm. Wzmacniacz pobiera sygnał z amplitunera Yamaha RX-V430RDS z wyjścia sub-out (odcięcie na 90Hz). Ustawienie Speakers w Yamaszce na SUB only.

      Wrażenia odsłuchowe

      Jak najbardziej pozytywne. Nazwałem go OlekEvo3 bo każdy nastepny mój sub to ewolucja w kierunku coraz to lepszej jakości. W większości słucham Pop-a i disco/techno więc subik ten jest dla mnie Oki – może nie schodzi do Hadesu, ale odpowiedź impulsowa na poziomie 10ms jest ok., bas jest szybki nie meczący, dość wysoka skuteczność (producent podaje 91dB) przyczynia się do tego iż jest on już słyszalny nawet przy cichym słuchaniu muzyki, a takie preferuję (oczywiście nie do przesady cicho ;). Myślę, że jak na pieniądze, które na niego wydałem jest SUPER. Nie będę ubarwiał, że gra on zajebiście, że to szczyt tego, co można osiągnąć będąc konstruktorem, bo tak nie jest. Zresztą nie było to moim celem, ani nie posiadam takich środków finansowych, aby móc tego dokonać w tym momencie. Jak wcześniej wspomniałem jest to ewolucja i jest to już mój 3 krok w kierunku doskonałości myślę, że nie ostatni…

      Podsumowanie kosztów:

      Głośnik 200zł

      Obudowa – 30zł

      Zwrotnica – 43zł

      Fornir – 30zł

      Kleje, lakier, bejce – 35 zł


    Koszt całkowity ok. 350zł

    Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
    Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
    Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
    Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
    Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
    Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S
    Subwoofer OLKA na 10-calówce VISATONA WSP26S


    Fajne!
  • #2 22 Lut 2005 14:45
    cycu1118
    Poziom 15  

    Witam! bardzo ładna praca kolor wiśni mi sie podoba... chciałbym usłyszec...:)na czym tego sluchasz jaki wzmak?
    Pozdrawiam

  • #3 22 Lut 2005 17:28
    jakubkrawiec
    Poziom 18  

    Ciekawe jak brzmi... Ja na Twoim miejscu nie stosował bym zwrotnicy pasywnej, lub użył takiej na 100 Hz (200 Hz to już dość "wysokie" dźwięki, które można zlokalizować, więc robienie zwrotnicy do subwoofera przy takiej wysokiej f mija sie z celem).

  • #4 22 Lut 2005 17:50
    domelek
    Poziom 12  

    Na zwrotnicę idzie już odfiltrowany syganał (yamaha daje <90Hz) Zwrotnica jest tylko dlatego że "czysty" sygnał z yamahy był z takim dziwnym przydźwiekiem, po zastosowaniu zwrotnicy przydźwięk ustał. Pewnie to wina mojej instalacji elektrycznej która ma już ze 30kilka lat. Czego bym nie dotknął to mi ciarki od pradu przechodzą. Nie chcę robić zerowania bo różnie z tym bywa (faza ze stacji trafo pójdzie na "N" i jestem ugotowany)

  • #5 24 Lut 2005 19:53
    jaro_21
    Poziom 21  

    to ile wkońcu wynosi F3?
    35 czy 25Hz ?

  • #6 25 Lut 2005 12:00
    domelek
    Poziom 12  

    F3=35Hz, strojenie jest na 25 Hz, wiem że to nie hades, ale za to odpowiedź impulsowa jest ok (poniżej 10ms)

  • #7 25 Lut 2005 23:52
    djbolo
    Poziom 31  

    domelek napisał:
    ...ale za to odpowiedź impulsowa jest ok (poniżej 10ms)

    Dobry wynik. A widze ze rurka nie jest profilowana... Ale strojenie niskie (25Hz) wiec turbulencje nie powinny sie ani razu pokazac :)

  • #8 01 Mar 2005 11:33
    dj_zibi
    Poziom 18  

    mam pytanko który gra lepiej ten czy na poprzednim visatonie 12"?

  • #9 01 Mar 2005 12:04
    domelek
    Poziom 12  

    Zdecydowanie ten, poprzedni W300 jest z gorszej serii (podstawowej) i w sumie f3 z tego co pamiętam na 55Hz więc wysoko (dyskotekowo), aż jestem ciekaw co by pokazał ten WSP26S w 100l (pralka) f3=24Hz (pomijając odp impulsową i wytrzymałość mocową) chciałbym to usłyszeć :)

  • #10 10 Cze 2005 14:06
    asekom
    Poziom 11  

    siemka

    kupiłem 2 takie głosniki za 200zł razem z obudowami( 50l jbl orginalne obudowy ) ktos wstawił te visatonki do obudowy jbl bez liczenia i sie rozczarowal i wystawił na wystawke w niemczech. ja kupiłem wszystko za 200 masakra, interes roku zwłacza ze tylko powiekszyłem skrzynie i nic nie musze robic wiecej.

    obudowe zrobiłem 75 l strojona na 28Hz f3=30Hz niezle nie?
    B-R fi 73mm / dł 155mm na razie właczyłem ja bez rzadnego wygłuszenia i jakos nie graja rewelacyjnie. powiedzcie mi które scianki mam głuszyć i na jaka grubość?

    na rysunku sa ponumerowane scianki literkami i piszcie np A=watolinka 30mm, B=watolinka i tak dlaej abym wiedział dokładie które scianki głuszyć i do jakich wysokosci głuszyc scianki?. na rysunku widać ze to dziwna konstrukcja(głośnik gra do góry ale zakłada sie na niego atki specjalny stozek wiec dzwiek sie rzochodzi po płaszczyznie na wysokosci głosnika) i teraz tylko chce ja wygłuszyć aby to jakos grało optymalnie !

    prosze odpowiedz to wazne bo bez wygłuszenia jakos sie dzwiek tucze w srodku. czekam na propozycje fachowców!

  • #11 10 Cze 2005 14:19
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W300 nie jest rewelacyjny, ale W300S to juz inna bajka, napewno zejdzie nisko...

    Ogolnie wszystko ok - jednak proponowalbym na przyszlosc zwiekszac srednice BR - i wyprowadzac jednak z tylu obudowy, zmniejszajac ryzyko powstania turbulencji...

  • #12 10 Cze 2005 14:49
    saczek_xtrm
    Poziom 17  

    no spoko, nawet fajnie to wyszło, tylko drobna uwaga - następnym razem przy wyborze głośnika nie ma co się tak za bardzo sugerować fs, czy f3 już w obudowie. No bo co z tego że ma on f3=35Hz jeżeli membrana może się wychylić w jedną stronę tylko o 3,25 mm? w B-R trzeba przepompować jak najwięcej powietrza a tu kicha, bo tej wielkości wychylenia to mają 13cm głośniki. Tesla ARN-150 ma nawet ponad 4mm. A taki Peerless XLS 10" 12mm w jedną stronę i ten za to umie zejść na prawdę bardzo nisko. Myślę że ten głośnik fajnie by zagrał w obudowie BP, visaton miał zresztą kilka fajnych projektów w tej zabudwie. Następna uwaga to ta o któej wspomniał tomaszo - lepiej wsadzać B-R z tyłu, tak dla bezpieczeństwa
    kolorek na fronirze jest miodzio :)))
    pozdro

    Dodano po 1 [minuty]:

    z wytłumieniem musisz poeksperymentować, ale zacznij od tylnej ścianki, potem dół i góra... nie wsadzaj wytłumienia na tę sciankę gdzie masz głośnik, tj. frontową

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme