Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search  | Register  | Log in

This site uses cookies. Learn more about cookies and changing the settings in your browser.

Dobór kół do przekładki pasowej


Post new topic  This topic is locked      Main Page -> Forum Index -> Generally -> Dobór kół do przekładki pasowej
Author
Message
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#1 Post from the author of the topic 06 Apr 2013 19:18   

Dobór kół do przekładki pasowej


Opiszę mój problem od początku. Zbudowałem sobie małą komorę lakierniczą 3x2.4 m
Jakiś czas temu zakupiłem do tej lakierni wentylatory promieniowe, jeden o mocy 2,2 kW i prędkości obrotowej 2800 obr/min i słabszy 1,5 kW o prędkości 1400 obr/min. Wentylator mocniejszy mam zamontowany na wyciągu. Silnik z wentylatorem zamontowany jest na sztywno. Czyli wentylator ma prędkość 2800 obr/min. Mniejszy silnik jest zamontowany jako nadmuch świeżego powietrza i tu zaczyna się problem. wentylator z mniejszym silnikiem jest na przekładni z paskiem klinowym. Muszę dobrać odpowiednie koła pasowe, żeby wentylator miał prędkość obrotową ok 3200 obr/min. Teraz w kabinie mam podciśnienie więcej powietrza jest wysysane jak wdmuchiwane, a musi być odwrotnie. W kabinie musi być lekkie nadciśnienie. Obydwie obudowy wentylatorów są identyczne i mogą pracować z maksymalną prędkością 4000 obr/min. Teoretycznie jeśli obroty wentylatora wdmuchującego powietrze będą większe od wydmuchującego , to powinno być lekkie nadciśnienie.
Więc jakie średnice powinny mieć koła pasowe, żeby uzyskać ok 3200 obrotów?

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 06 Apr 2013 19:18   





Back to top
   
Szybki Elektron
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 27 Aug 2009
Posts: 480
Location: Pruszków

Post#2 06 Apr 2013 20:15   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Witam. Stosunek obrotów w przekładni jest w przybliżeniu odwrotnie proporcjonalny do stosunku tzw. średnic skutecznych - nieco mniejszych od średnic zewnętrznych kół pasowych. Średnice należy dobrać biorąc pod uwagę przenoszoną moc, ilość pasków i prędkość liniową.
Niestety, na obliczenia jest za wcześnie, bowiem zastosowanie silnika 1,5 kW do napędu wentylatora z prędkością 3200 obr/min raczej nie będzie możliwe... Jeśli bowiem do obrotów 2800/min zastosowano fabrycznie silnik 2,2 kW, to dla 3200 obr/min będzie potrzebna większa moc - np. 3 kW. Silnik 1,5 kW zastosowano przecież fabrycznie do mniejszych obrotów. Pozdrawiam.

Helpful message? + -

Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#3 Post from the author of the topic 06 Apr 2013 20:46   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Chyba się nie rozumiemy. Oczywiście że nie zwiększymy prędkości obrotowej silnika, ale można zwiększyć prędkość obrotową wentylatora poprzez zastosowanie przekładni czy tak? Z moich obliczeń wynika że jeśli silnik ma 1400 obrotów, a ja potrzebuję uzyskać 3200 obr. Załóżmy że koło na silniku będzie miało 20 cm, to koło na wentylatorze powinno mieć 8,8 cm? Czy dobrze liczę?

Helpful message? + -

Back to top
   
kazimierzbrejta
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 28 May 2010
Posts: 451
Location: Sanok

Post#4 06 Apr 2013 20:59   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Witam. Na pytanie Kolegi odpowiedź jest prosta. Jeżeli Kolega chce powiększyć obroty wentylatora o 130%, to o 130% należy powiększyć średnicę koła pasowego na silniku. Tylko, że wraz z powiększeniem obrotów idzie zapotrzebowanie na dodatkową moc napędową co w pierwszej kolejności należy rozwiązać. Z obrotami to sobie Kolega nieźle wykalkulował i tutaj może się to nie sprawdzać ponieważ wydajność wentylatora nie jest liniowa i zależy od sprawności, a ta przy zwiększeniu obrotów o 130% może drastycznie się zmniejszyć.

Helpful message? + -

Back to top
   
Teres5
Poziom 15
Poziom 15


Joined: 05 Aug 2004
Posts: 257

Post#5 06 Apr 2013 21:06   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Czy tylko chodzi o obroty? Jeżeli tak to prosty wzór proporcja, D1/D2 = n2/n1. Ale to nie tylko
średnica, ale również moc przenoszona a więc i wymiary i ilość pasków klinowych (jeśli to przekładnia na paski klinowe oraz kąt opasania) Powodzenia

Helpful message? + -

Back to top
   
toku74
Poziom 21
Poziom 21


Joined: 06 Jul 2010
Posts: 1344

Post#6 06 Apr 2013 22:32   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


To jeszcze nie wszystkie pytania. Jakie odchylenie i ile łopat mają wentylatory, jaką średnicę /co da nam ich wydajność/. Chcąc zwiększyć wydajność wentylatora licząc najprościej to zwiększyć jego obroty, ale wydajność nie będzie rosła proporcjonalnie do obrotów /tzn zwiększając obroty x2 wydajność na pewno o tyle nie wzrośnie/. A można zmienić kąt natarcia łopat przy tych samych obrotach. Sęk w tym, że w obu przypadkach trzeba zwiększyć moc silnika napędzającego /ale to chyba logiczne/. Prościej będzie dać drugi wentylator wdmuchujący o wydajności jaka jest potrzebna.
Ps: czy tu dla bezpieczeństwa nie jest ważna max. prędkość obwodowa?

Helpful message? + -

Back to top
   
2222198
Removed





Post#7 06 Apr 2013 22:40   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Jeden wentylator na wlocie a na wylocie przepustnica i manometr - nawet banalny cieczowy który można zrobić z kawałka przezroczystego węża do paliwa odrobiny wody i metrówki. Jak chcesz się bawić z dwoma wentylatorami to któryś musisz płynnie regulować przepustnicą czy jakimś falownikiem. Do pracy na 3200rpm potrzebny jest silnik o mocy min 2.2kW przy założeniu w tym pierwszym te 2.2kW jest dobrane z zapasem - co można ustalić mierząc prąd na jednej fazie.

Dodano po 2 [minuty]:

zadek07 wrote:
Teoretycznie jeśli obroty wentylatora wdmuchującego powietrze będą większe od wydmuchującego , to powinno być lekkie nadciśnienie
Nie obroty a wydajność. Jeżeli wirniki są identyczne to powyższe stwierdzenie można uznać za prawdziwe.

Helpful message? + -

Back to top
   
saskia
Poziom 24
Poziom 24


Joined: 15 May 2011
Posts: 4626
Location: London

Post#8 06 Apr 2013 22:53   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Jesli kol. zamieni te wentylatory miejscami, to moze nie trzeba bedzie az tak duzo kombinowac.
Ten drugi wentylator po zwiekszeniu obrotow, nie bedzoie mial duzego przeciazenia (moze nawet wcale), gdyz ten 2.2 kW bedzie go wspomagal i jednoczesnie utrzymywal nadcisnienie.

Ja tak robie podczas remontow mieszkan i domow , gdy ktos tam mieszka podczas remontu.
Wieszam kotare na wejsciu do remontowanego pomieszczenia, wiekszy wentylator dmucha do wnetrza domu, a mniejszy wyciaga kurz z remontowanego w danym czasie pomieszczenia.
Pracownicy przechodza czesto przez zaslaniajace kotary, ale kurz nie ma szansy wyjsc z remontowanego pomieszczenia do pozostalej czesci mieszkania. Nawet przeciag nic nie przeszkadza.

Proporcje w wymiarach kol pasowych powinny byc takie same jak miedzy obrotami silnika, a potrzebnymi obrotami wentylatora. nalezalo by zaczac od ustalenia min. srednicy opasania paska, dla danej mocy silnika, oraz oporow lozysk i giecia paska. Dla silnika 1.5kW polecal bym 2 paski 8mm, na kole wentylatora o srednicy 70-80mm i z tego wyliczyc kolo silnika. Dwa paski nie potrzebuja duzego naciagu, przez co zmniejsza sie obciazenie i opory lozysk silnika i wentylatora.Nalezy jedynie po wyliczeniu srednic, dodac ok. 7 % do srednicy kola silnika z uwagi na poslizg paska, ktory w standartowych warunkach wynosi ok. 7 %.
Tak bez dokladnego liczenia sadze ze 70mm na wentylatorze i 170mm na silniku da wymagane obroty.

Helpful message? + -

Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#9 Post from the author of the topic 07 Apr 2013 06:32   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Dzięki za porady, nie myślałem że będzie to aż tak skomplikowana sprawa. Niestety zamiana miejsc wentylatorów nie wchodzi w grę. Najpierw pokombinuję z kołami pasowymi,a jeśli to się nie uda, kupię po prostu silnik o mocy 2,2 kW i predkości obrotowej 2800 obr/min i troszkę zwiększę jego przełożenie.

Helpful message? + -

Back to top
   
_PREDATOR_
Moderator
Moderator


Joined: 17 Aug 2004
Posts: 27371
Location: Olesno Śląskie

Post#10 08 Apr 2013 08:26   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


zadek07 wrote:
zadek07 - 2013-04-08 godzina: 8:10:11 - Ogólnie
Kasuj raport +3pkt | Kasuj raport |
Prośba o odblokowanie tematu wysłana po kliknięciu na przycisk odblokuj.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 08 Apr 2013 08:26   





Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#11 Post from the author of the topic 08 Apr 2013 08:37   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Witam
Pomierzyłem co mam i sprawa ma się tak. Obecnie na silniku jest koło o średnicy 18,5cm , a na wentylatorze 11,5. Silnik ma obrotów 1400 . Wychodzi na to że obecnie prędkość obrotowa wentylatora to ok 2200 obrotów. Najprościej by było oddać te mniejsze koło do tokarza na zmniejszenie go do rozmiaru 8,1 cm. Wtedy by wyszła wymagana ilość obrotów. Czy to ma z praktycznego punktu funkcjonować i czy w kabinie będzie lekkie nadciśnienie?
Jeśli nie to kupuję silnik o mocy 2,2 kW i prędkości obrotowej 2800 obr i lekko go "podkręcę".

Helpful message? + -

Back to top
   
saskia
Poziom 24
Poziom 24


Joined: 15 May 2011
Posts: 4626
Location: London

Post#12 08 Apr 2013 09:16   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Jesli obydwa wentylatory maa pracowac jednoczesnie, to ten do nadmuchu musi miec nieco wieksza wydajnosc, od tego z wyciagu.

Helpful message? + -

Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#13 Post from the author of the topic 08 Apr 2013 09:26   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


tyle to wiem, ale czy wydajność będzie większa. Jeśli zmniejszę średnicę koła na wentylatorze do 8 cm? Jeśli bym zmniejszył koło na wentylatorze, to wtedy wentylator nadmuchowy będzie miał 3200 obr a wyciągowy 2840 obr. Jak pisałem obydwa wentylatory są identyczne. Teoretycznie wtedy wydajność nadmuchu będzie większa, nawet jakby wziąć 7% straty przez napęd paskowy. Głównie teraz chodzi mi o to czy silnik da rade do ciągłej pracy? I przede wszystkim czy nie będzie za duży kąt pomiędzy kołami 18,5 a 8 cm? Czy pasek nie będzie się za bardzo ślizgał?

Helpful message? + -

Back to top
   
kazimierzbrejta
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 28 May 2010
Posts: 451
Location: Sanok

Post#14 08 Apr 2013 12:37   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Jeżeli wymiary wiatraków tych wentylatorów są podobne to zwiększając obroty z 2840 do 3200 możemy przyjąć, że charakterystyka będzie do przyjęcia. Tylko jest tutaj dodatkowy problem ze zmniejszeniem wydajności tego wentylatora i z dodatkową mocą dla niego. Związane jest to z dodatkowymi oporami tłoczenia. Zmniejsza się wydajność wentylatora /tłoczącego/ ponieważ dla niego wzrastają opory tłoczenia- ma on pobierać powietrze o ciśnieniu atmosferycznym, a tłoczyć do komory o podwyższonym ciśnieniu. Dodatkowa moc dla tego wentylatora jest potrzebna do utrzymania nadciśnienia. Układ dla wentylatora /wyciągowego/ jest odwrotny. Nadmiar mocy w wentylatorach utrzymuje się w granicach od 5 do 20 % i tutaj ruchy mechaniczne przekraczające ten zakres tylko pogarszają sytuację - należy tutaj uważać, aby były one odwracalne.

Helpful message? + -

Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#15 Post from the author of the topic 08 Apr 2013 13:31   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Póki co zamówiłem mniejsze koło pasowe, wentylator będzie miał ok 3400 obrotów, jeśli dalej bedzię za mała wydajność to mam tu taki wentylator kanałowy o średnicy 20cm i wydajności 800 m3/h i go po prostu dołożę do nadmuchu.

Helpful message? + -

Back to top
   
kazimierzbrejta
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 28 May 2010
Posts: 451
Location: Sanok

Post#16 08 Apr 2013 14:54   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Jeżeli Kolega chce udowodnić, że można wykonać dodatkową pracę bez dodatkowej mocy to nie mamy nic przeciwko temu, chcemy poznać wyniki. Co do łączenia wentylatorów. W połączeniu równoległym wentylatory o różnych charakterystykach pracują prawidłowo tylko wtedy, jeżeli ich maksymalne spiętrzenia są jednakowe. Jeżeli ta zasada nie jest zachowana to może zdarzyć się, że charakterystyka sumaryczna obu wentylatorów na pewnym odcinku może być niższa niż jednego z nich, ponadto mogą występować pewne przegięcia charakterystyki i poważna niestateczność pracy.

Helpful message? + -

Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#17 Post from the author of the topic 08 Apr 2013 14:58   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Nie chcę nic udowadniać, jeśli się faktycznie nie sprawdzi to będę do tyłu tylko 30zł za koło pasowe. No i wtedy będę musiał zamówić mocniejszy silnik o większej prędkości obrotowej.
---
Podpowiedzcie mi jeszcze koledzy, jak będę zamawiał nowy silnik do nadmuchu to wziąć tak sam jak do wyciągu 2,2 kW czy mocniejszy 3 kW? Obydwa mają taką samą prędkość 2840 obr

Moderated by _PREDATOR_:
Nie pisz posta pod postem!

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 08 Apr 2013 14:58   





Back to top
   
2222198
Removed





Post#18 09 Apr 2013 11:54   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Weż 3kW.

Helpful message? + -

Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#19 Post from the author of the topic 09 Apr 2013 19:28   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Koledzy dzisiaj kompletnie przez przypadek odkryłem przerażającą rzecz. Okazało się że ten wentylator który leciał na pasku, był zamontowany w odwrotnym kierunku, tzn tam gdzie miał wyrzucać powietrze zasysał je. Nie wiem w ogóle jak on działał w poprzedniej firmie (kupowałem używkę) albo ja coś zepsułem podłączając go elektrycznie. Wychodzi na to że są dwa takie same silniki tzn są takie same obudowy i ten producent silników ale jeden jest 1,5 kW a drugi 2,2 kW. ALE JEDEN SILNIK KRĘCI SIĘ W LEWO A DRUGI W PRAWO !!! Jak to jest możliwe? Nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z takim typem silników, ale wydawało mi się że wszystkie kręcą się w jedną stronę. Może zadam bardzo głupie pytanie ale muszę się upewnić. Czy kolejność podłączenia faz do silnika ma jakieś znaczenie? Przypuszczam że nie ale wolę się upewnić. Silnik jest na siłę.

Helpful message? + -

Back to top
   
saskia
Poziom 24
Poziom 24


Joined: 15 May 2011
Posts: 4626
Location: London

Post#20 09 Apr 2013 19:38   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Nie zostal zle zamontowany tylko zle go podlaczyles.
Zamien miejscami dwie z 3 faz i bedzie krecil w druga strone.

Helpful message? + -

Back to top
   
zadek07
Poziom 10
Poziom 10


Joined: 14 Dec 2009
Posts: 58
Location: Opole

Post#21 Post from the author of the topic 09 Apr 2013 19:49   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Człowiek całe życie się uczy. Dzięki kolego saskia

Helpful message? + -

Back to top
   
_PREDATOR_
Moderator
Moderator


Joined: 17 Aug 2004
Posts: 27371
Location: Olesno Śląskie

Post#22 10 Apr 2013 08:00   

Re: Dobór kół do przekładki pasowej


Podziękowanie = zamknięcie!

Helpful message? + -

Back to top
   
Post new topic  This topic is locked      Main Page -> Forum Index -> Generally -> Dobór kół do przekładki pasowej
Page 1 of 1
Similar topics
przekładnia do krajzegi dobór kół (15)
przekładnia pasowa. dobór kół pasowych (19)
obliczanie przekładni pasowej (3)


Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Contact

Page generation time: 0.051 seconds

elektroda.pl topic RSS feed