Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

Granat :) 10 Kwi 2013 17:38 32238 32
  • Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C


    -> Nowa wersja, na stronie 2 tego wątku. <-

    Witam,

    Przedstawiam jeden z moich nowszych projektów. Są to kolumny typu nadstawka z możliwością grania bez dołów, po delikatnej korekcji.

    Zamiary były takie, żeby stworzyć kolumnę uniwersalną na imprezy zamknięte do ok. 400 osób, jak i niewielkie plenery. W takim przypadku trzeba wziąć pod uwagę wiele kwestii, znaleźć kompromis pomiędzy efektywnością, pasmem przenoszenia, wagą, wymiarami, kątem pokrycia itd.
    Najważniejszą rzeczą, wychodzącą na przód temu wszystkiemu co powyżej, miało być przyjemne, neutralne brzmienie. Jak z resztą w większości moich konstrukcji, które nie muszą być maksymalnie tanie.

    Zanim doszedłem do wersji którą możecie oglądać na obrazkach, przetestowałem kilka różnych pomysłów np. 2x 10" + 1" w układzie MTM, 2.5 drogi na 12" koaksjalnym głośniku i dodatkowym 12" na basie, klasyczne 12+1". Jak się okazało, najlepiej wypadła jednak taka konfiguracja głośników:
    2x 10" B&C 10NW64,
    1x 1.4" B&C DE820TN z tubą ME90,
    w układzie TMM.

    Uzyskawszy zadowalające efekty przystąpiłem do projektu ostatecznej wersji, która poza dobrym brzmieniem ładnie wygląda i nadaje się do praktycznego użytku. :)

    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

    Konstrukcja ta to standardowa kolumna 2-drożna w obudowie bass-reflex. Obudowa składa się z 28 elementów ze sklejki liściastej o grubości 12mm. Pewnie niektórych dziwi ta liczba. Czemu aż tyle, skoro można było użyć 6 desek :) No, jeśli ma być BR to 7. Ale chcąc ograniczyć miejsce na froncie, BR zrobiłem trójkątny po obu stronach, to już daje 10 elementów. No dobra, ale wypadałoby usztywnić wnętrze, coby obudowa nie wpadała w rezonanse. Zastosowano 10 elementów usztywniających konstrukcję, jedne większe inne mniejsze, co razem dało już 20 elementów. Pomyślałem wtedy, że można jeszcze zmienić nieco kształt obudowy, 'ścinając' tylne narożniki. Zamiast więc jednej ściany tylnej, potrzebne były 3, co daje 22 elementy. Na koniec dodałem ramkę na której spiera się krata zabezpieczająca głośniki, składającą się z 6 elementów.

    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

    Tym sposobem, z na ogół prostej obudowy, zrobiła się dość skomplikowana skrzyneczka.

    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

    Obudowa została pomalowana czarnym lakierem strukturalnym Warnex. Dodatkowo, na płycie frontowej zostały wykonany frezy dla 10" głośników. Frezy te mają na celu zmniejszyć całkowitą wysokość kolumny.

    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

    Kolumna została wyposażona w regulowaną flanszę do statywu +/-18°, dwa duże uchwyty, terminal przyłączeniowy speakon, nóżki, oraz kratę zabezpieczającą głośniki.

    Głośniki, jak już wcześniej wspomniałem, to dwa 10" mid-woofery 10NW64 o mocy 300W każdy, oraz duży driver DE820TN z 3" cewką i wylotem 1.4". Podział pasma pomiędzy głośniki realizowany jest przez zewnętrzną zwrotnicę aktywną DCX2496 i wynosi 850Hz.

    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C
    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

    Jak już pisałem, dobra jakość akustyczna kolumny była ważnym aspektem. Dlatego też stosując 2 głośniki 10", chcąc żeby pracowały jak jedno źródło punktowe, musiałem odpowiednio nisko je odciąć, co wymusiło zastosowanie dużego drivera wysoko-tonowego.

    Skoro już jestem przy brzmieniu. Kolumna ta została zestrojona ze zwrotnicą aktywną DCX2496 tak, żeby brzmiała neutralnie. Oczywiście głośniki są zwykle najsłabszym punktem nagłośnienia, wprowadzają najwięcej zniekształceń, dlatego jak każda tak i ta kolumna nadaje brzmieniu nieco swojego charakteru. Główną zaletą wyróżniającą ją dźwiękowo na tle nieco mniejszych konstrukcji, to duża przejrzystość, selektywność i pełnia brzmienia (120-300Hz). Bardzo przyjemnie się tego słucha, nie męczy ucha tak jak mniejsze 1" drivery ze stosunkowo dużymi głośnikami np. 12". Jedyne co mogę na chwilę obecną zarzucić, to nieco zbyt intensywna góra. Na szczęście nie jest to typowe sypanie piachem czy szkłem (wąski pik charakterystyki częstotliwościowej odpowiednio na 15 i 6kHz), a jedynie 3dB podbicie między 10 a 20kHz.

    A teraz trochę danych technicznych:
    Efektywność 97dB
    Moc 710W
    Kąt pokrycia: 80x60°
    Wymiary: szer. 320 x gł. 360 x wys. 815 [mm]
    Waga: 22.5kg
    Cena niedetaliczna, tzn. sam koszt produkcji: ~2750zł/szt.

    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

    Pozdrawiam,
    KubaS.


    Fajne!
  • #3 10 Kwi 2013 20:58
    ZawaDi
    Poziom 16  

    Cena dosyć wysoka, jak za takie kolumny, ale widać ze warto, konstrukcja solidna, dobre głośniki, czy testowałeś je w plenerku?

  • #4 10 Kwi 2013 21:10
    arek59
    Poziom 29  

    Fajny projekt no i pracochłonny, podoba mi się.
    Zdaje mi się że STX pa 1000 fr ma efektywność 102db i podobną moc co u autora tematu a kosztują tylko 900zł szt.

  • #5 10 Kwi 2013 22:01
    Granat :)
    Poziom 34  

    A mi się zdaje, że nie :)
    Nie będę wysuwał oskarżeń itd. proponuję postawić obie kolumny obok siebie i sprawdzić. Poza tym, moje kolumny działają w całym paśmie tłokowo. Głośniki stożkowe są nisko odcięte, co zapobiega wchodzeniu w pasmo gdzie membrana się dzieli. To przekłada się też na zasięg i dobre pokrycie kątowe.
    Proszę bez takich porównań. Omnitronik jest jeszcze tańszy od STX'a i też ma 102dB prawda :)

    Nie testowałem w plenerze, ale zrobię to. Przy okazji będą pomiary.

  • #6 10 Kwi 2013 22:01
    Michał:)
    Poziom 15  

    Heh, B&C do STX-a... :D

    Wszystko tip-top, chciałbym tego posłuchać...
    Faktycznie zagra bez dołów?
    Czym napędzałeś w testach?
    Gdzie dostałeś regulowaną flanszę? ;)

  • #7 10 Kwi 2013 22:14
    djpawelo2008
    Poziom 15  

    arek zestawy "hollyłooda" też mają na papierze wielkie moce i wysoką efektywność a co jest w rzeczywistości?

    Co do konstrukcji to jak zwykle najwyższy poziom! Gratulację! Wyszły super małe, lekkie i przede wszystkim z pewnością genialnie grające paczki! Tylko pozazdrościć...

  • #8 10 Kwi 2013 22:59
    arek59
    Poziom 29  

    Mam świadomość i wiem jak to jest ze sprzętem typu holly itd.
    Ale z stx nie jest aż tak żle jak to bywa na niskobudżetowy sprzęt i producent podaje raczej prawdziwe dane. No B&C kontra STX nie ma co porównywać bo to inne półki :D
    Mam pytanie z innej beczki, jak dostrajałeś te trójkątne BR? Wiem że okrągłe plastikowe idzie łatwiej stroić.

  • #9 10 Kwi 2013 23:38
    Granat :)
    Poziom 34  

    Michał:) napisał:
    Faktycznie zagra bez dołów?

    Owszem, zagra. Jednak wiadomo, że nie tak głośno jak odcięte na 100Hz. Bas niesie ze sobą najwięcej mocy. Sprawność kolumny w basie stopniowo spada wraz ze spadkiem częstotliwości. Dodatkowo, umieszczenie na statywie też obniża efektywność przetwarzania basu względem stojącego na ziemi suba.
    Nie mniej jednak, te mniejsze imprezy spokojnie :)

    Michał:) napisał:
    Czym napędzałeś w testach?

    Skromnie TSA4700.

    Michał:) napisał:
    Gdzie dostałeś regulowaną flanszę?

    W internecie można taka kupić. To flansza regulowana Adam-Hall. Łatwo znaleźć. Ja je dostałem od pewnej firmy zajmującej się produkcja i dystrybucją nagłośnienia. ;)

    arek59 napisał:
    Mam pytanie z innej beczki, jak dostrajałeś te trójkątne BR? Wiem że okrągłe plastikowe idzie łatwiej stroić.

    Obliczyłem je. Strojenie jest na ~50Hz.

    kendzikk, możemy się kiedyś zgadać.

  • #10 16 Kwi 2013 15:54
    398216
    Usunięty  
  • #11 16 Kwi 2013 21:23
    Granat :)
    Poziom 34  

    Myślę, że nie będzie problemu z pełno-pasmowością samych kolumn. Co prawda przy częstotliwości 50Hz i mocy 600W (same woofery) wychylenie membran będzie już duże i mogą wystąpić zniekształcenia wyższych częstotliwości odtwarzanych przez te głośniki (do ~850Hz). Ale nie powinno być źle :)

    Myślałem, że już nikt nie zapyta o pomiary. A nie pokazywałem ich, bo mało kto zwraca na to uwagę. Poza tym, te co już miałem zrobione przy okazji zwrotnicy, nie były zdatne do oglądania.
    Zrobiłem nowe. Dolna część pasma zdjęta z bliska, żeby ograniczyć wpływ pomieszczenia.
    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C
    Preset do zwrotnicy został przygotowany tak, żeby kolumna grała neutralnie. Niektórym to się nie podoba. Ja jednak jestem zdania, że dobra kolumna to narzędzie neutralne dla brzmienia, a od efektu końcowego jest realizator. Zawsze można na mikserze nieco wycofać środek pasma ;)

    Tak wygląda preset.
    Woofery:
    Gain 0dB
    Filtr LP 840Hz LR24
    EQ
    1. LP 12dB/okt. 192Hz +4.5dB
    2. BP Q1.6 330Hz -3.5dB
    Fazowość; polaryzacja +, 190mm (550uS) opóźnienia względem drivera

    Driver:
    Gain -4.5dB
    Filtr HP 840Hz LR24
    EQ
    1. LP 6dB/okt. 3.93kHz -3dB
    2. BP Q2.5 1.53kHz -2dB
    Fazowość; polaryzacja -.

    Co do strojenia obudowy. Tylna ścianka jest dość daleko, także obliczenia pokrywają się z rzeczywistością.
    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C

  • #12 17 Kwi 2013 21:11
    heli
    Poziom 12  

    Witam ! Świetne wykonanie, chętnie posłucham i obejrzę live, mam nadzieję że zdążę zanim "pójdą do ludzi " ;) . Jedyna moja wątpliwość to srebrne główki wkrętów tuby, ale to jest do poprawienia bez większych problemów.
    Podkreślę wygląd struktury bo jest naprawdę pierwszorzędna, jaką techniką był nakładany lakier i jaka ilość poszła na dwie paczki ?

  • #13 17 Kwi 2013 21:53
    Granat :)
    Poziom 34  

    Jeśli już chodzi o te wkręty, to są one złote, a nie srebrne :D
    Struktura to tajemnica kolegi, którego zadaniem była stolarka. Jeśli będzie chciał, to opisze jak to zrobił.
    A na odsłuch plenerowy można przyjechać za około 2 tygodnie, jeśli pogoda pozwoli.

  • #14 19 Kwi 2013 23:07
    lorak1996
    Poziom 9  

    Struktura to już zależy czy była robiona droższym czy tańszym sposobem. Jakby ktoś chciał mogę dodać zdjęcia fajnej struktury.

  • #16 20 Maj 2013 11:59
    kudlatyy1
    Poziom 11  

    super satelity,naprawdę jestem pełen podziwu i mam takie pytanie; czy jedna sztuka by się nadawała na satelity z driverem od stx d-1500

  • #18 20 Maj 2013 12:54
    kudlatyy1
    Poziom 11  

    szkoda bo ten twój projekt jest narazie nie do osiagnięcia ze wzgl. finansowych

  • #20 30 Maj 2013 13:08
    kudlatyy1
    Poziom 11  

    Witam
    Czy mógłbyś zrobić zdjęcie na jakimś tle lub koło czegoś co odzwierciadlało by ich rzeczywisty wymiar?
    Pozdrawiam.

  • #22 05 Cze 2013 01:40
    bizon1993
    Poziom 15  

    Bardzo ładnie Ci to wyszło ;)
    Jak możesz to napisz mi jak jest zrobiona ta struktura bo sam kiedyś chciałem pomalować tak suby ale skończyło się na tym że pomalowałem je tylko czarnym Nitro :P
    Ogólnie sam bym chciał sobie zrobić jakieś porządne nadstawki tego typu ale z braku funduszy od dłuższego czasu wszystko stoi i dalej męczę 6 sztuk leciwych ale nadal działających GDS'ów od Tonsila :P
    Sprawdzałeś może z ciekawości jak daleko słychać 2 takie paczki w plenerze o zmroku?
    Pozdrawiam ;)

  • #23 05 Cze 2013 13:06
    Granat :)
    Poziom 34  

    O strukturze już pisałem wcześniej.
    A co do zasięgu, to zależy jak wysoko umieścisz głośnik. Sprawdzałem na jednym. Umieszczenie na ok. 5m daje czytelny dźwięk jeszcze na 70-80m. Z tym że drzewa trochę zasłaniają, ale słychać :)

  • #24 04 Lip 2013 14:59
    Shining Diamond
    Poziom 16  

    A mógłby kolega powiedzieć w jaki sposób zostały zaokrąglone te krawędzie w tylnej częsci obudowy ?

  • #26 14 Lip 2013 14:04
    kudlatyy1
    Poziom 11  

    A te LT121 to co to jest za konstrukcja, czy mógłbyś przedstawić?

  • #28 16 Sie 2013 23:27
    Granat :)
    Poziom 34  

    Z dzisiejszych testów.
    Poprawiłem jeszcze przebieg fazy, stosując mniej strome filtry.
    Pomiary dokonane z odległości ok 10m. Na trawie odbicia od podłoża dają się we znaki do ok 2kHz. Ta nieco pofalowana krzywa w zakresie niskiego środka to i tak drobne nierówności. Jeśli ktoś podobnie stawia sprzęt to zapewne słyszał o czym mowa. Wystarczy zmienić wysokość odsłuchu (kucnąć) i zmienia się charakter brzmienia :)
    Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C Nadstawka full-range 2 x 10" + 1.4" B&C
    http://www.youtube.com/watch?v=30Phrskzx1o

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME