Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 30 Maj 2013 18:07
    daniel i olek
    Poziom 12  

    witam,zakupiłem mazdę premacy 1.9 (101 KM) z roku 2003-benzyna.Wymieniłem rozrząd kpl oryginalny mazda itd,świece,cewki,kable..Zauważyłem,że w gorące dni ,gdy silnik jest też gorący to zaczyna stukać przy przyspieszaniu w okolicach 2300-3000 obr/min. Zawory sprawdzano u 3 mechaników,rozrząd też,nie zauważono czegoś nieprawidłowego.Stwierdzono prawdopodobieństwo występowania spalania detonacyjnego .Wiem,że właściciele toyot mają tez takie problemy,ale tam pomaga przeprogramowanie ECU na inny (np wersja 8 na 5 ),wiąże to się ze spadkiem mocy o ok 2 KM,ale toyoty przestają stukać.Pytałem w mazda i tutaj nic takiego nie mozna zrobić :( . Podobno winien może być nagar.Teraz pytanie,czy bez rozbierania silnika można jakoś go usunąć?np naftą,płynem do tarcz hamulcowych?Pytanie może śmieszne,ale koszta zrzucenia głowicy są niemałe,a szukam innego sposobu na ten kłopot.Auto odpala itd bez uwag,ale to stukanie drażni,no i wiem,że silnik tego nie lubi.Czujnik spalania stukowego tez wymieniono-niepotrzebnie co prawda.

  • #2 30 Maj 2013 22:00
    Orochimaru
    Poziom 30  

    Zakładając, że to spalanie stukowe, możesz wymienić świece na chłodniejsze (wartość cieplna świecy).
    To, czy jest nagar w silniku, czy nie, można sprawdzić endoskopem przez otwór po świecy (kwestia znalezienia warsztatu, który ma takie urządzenie).
    Nagar można usunąć np: rozpylając wodę do pracującego silnika (w rozsądnych, czyt. małych, ilościach, bo może korbowód wyjść bokiem).
    Problem w tym, że cały ten syf będzie przelatywał przez sondę(y) lambda i katalizator, więc dla świętego spokoju dobrze byłoby je wymontować.
    Czyszczenie to nie wszystko. Jeśli jest dużo nagaru, to trzeba się zająć przyczyną - skąd się tam wziął.
    Oczywiście przyczyna stukania może być inna, np: uboga mieszanka i spowodowany nią nadmierny wzrost temp. w komorach spalania.

  • #3 30 Maj 2013 22:30
    daniel i olek
    Poziom 12  

    temat z wodą robiłem ,mieszałem nawet z płynem hamulcowym-takie porady znalazłem,dałem tez xado dekarbonizer-nic nie dało :( . jeszcze podjadę na test spalin ,zastanawiam się nad jet clean tronic firmy liquy molly-niby czyści komorę itd,na razie wysłałem zapytania do warsztatów ,co mają ten sprzęt ,czy faktycznie i jaka cena.Zawsze myslałem,że świecę cieplejszą dać,czyli wytrzymalszą na ciepło,już się gubię w tych cieplejsza-zimniejsza

  • #5 31 Maj 2013 07:46
    emeryt2
    Poziom 42  

    Może po rozgrzaniu , czujnik spalania stukowego szwankuje - przestawienie zapłonu! Ta usterka nie jest zapisana jako błąd , zobaczyć można na podglądzie.

  • #6 31 Maj 2013 15:38
    daniel i olek
    Poziom 12  

    -98 oktan-pierwsza rzecz jaką zrobiłem,dałem nawet najdroższe paliwo z shella-zero poprawy oprócz wydrenowania kieszeni
    -czujnik stary -stukało,nowy-stuka,koszt czujnika to 1000 zł,więc następnego nie kupuję ,bo podwoję wartość auta

    umówiłem się na chemiczne czyszczenie komory silnika jet clean tronic-zobacze co to zaradzi,jeśli to nagar to powinno usunąć choć częśc,jutro wymiana świec na chłodniejsze ,zamiast ZFR5F-11 daję ZFR6F-11

  • #7 31 Maj 2013 20:45
    manta
    Moderator Samochody

    Średnio pamiętam auto, z czego czyta czujnik położenia wału? Moc rozwija normalnie? Idzie dokręcić na trzecim biegu do końca?

  • #8 31 Maj 2013 22:30
    daniel i olek
    Poziom 12  

    auto było sprawdzane komputerem z aso mazda-brak błędów,pali ok,pracuje ok,kręci do 6 tyś-dalej nie sprawdzałem ,moc dobra-tylko to stukanie gdy jest gorąco :(

  • #9 31 Maj 2013 22:33
    manta
    Moderator Samochody

    No niby oki, tylko weź lampkę i zobacz różnicę KWZ na zimno i na ciepło i jak to się ma do położenia tłoka.

  • #10 01 Cze 2013 00:03
    tzok
    Moderator Samochody

    Czujnik spalania stukowego rejestruje to czy nie? Bo twierdzisz, że błędów brak... jakby stukało na tyle, żeby czujnik to zarejestrował to powinien zmniejszyć KWZ, żeby przestało stukać.

  • #11 04 Cze 2013 13:56
    hellfireCC
    Poziom 10  

    Dziwne jest to że zatankowanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej nie pomogło - w takim układzie jeszcze raz bym przemyślał czy to na pewno spalanie stukowe, bo może puka zupełnie coś innego?

    Spalanie stukowe jeśli będzie występować w silniku wolnossącym, będzie się to działo w okolicach obrotów gdzie występuje maksymalny moment obrotowy (najlepsze napełnienie cylindra) i przy gazie wciśniętym do dechy.
    Lekkie ujęcie gazu powinno już powodować całkowite ustąpienie objawów - bo z tego co piszesz (że nie w każdych warunkach) wynikałoby że jeśli już, to silnik znajduje się na krawędzi warunków spalania detonacyjnego.

    Jeśli objawy o jakich mówisz masz na benzynie 95, to nalanie Vpowera 100, albo jakiegoś dodatku podnoszącego liczbę oktanową powinno objawy w zasadzie zlikwidować, albo przynajmniej mocno ograniczyć.

    Jeśli nie ogranicza, to obstawiam że nie jest to spalanie stukowe.

  • #12 04 Cze 2013 17:20
    emeryt2
    Poziom 42  

    Żadne oktany nie pomogą , gdyż sterownik przestawia KWZ do przodu, ąż knock sensor nie powie mu zurick!
    Chyba ,że to jakieś "nagary" lub panewki na wale!

  • #13 05 Cze 2013 02:13
    hellfireCC
    Poziom 10  

    emeryt2 napisał:
    Żadne oktany nie pomogą , gdyż sterownik przestawia KWZ do przodu, ąż knock sensor nie powie mu zurick!
    Chyba ,że to jakieś "nagary" lub panewki na wale!


    W większości aut knock sensor służy wyłącznie do awaryjnego opóźnienia zapłonu w przypadku paliwa złej jakości, lub zgromadzenia nagaru który dopręża silnik.

    Dzieje się tak dlatego że w wolnossących silnikach zazwyczaj KWZ można przyspieszać daleko poza granicę jakiejkolwiek sensowności (co będzie powodowało po prostu spadek mocy z powodu budowania sporego już ciśnienia przed GMP tłoka), a spalanie stukowe nadal nie będzie występować.

    Balans między szybkim zapłonem a spalaniem stukowym, to zjawisko występujące raczej w silnikach doładowanych i to tych bardziej - poznasz je po tym że wymagają benzyny 98okt.

    Nawet w wydawałoby się wysilonym silniku wolnossącym Hondy K20A2 (200KM z 2.0) KWZ można sobie wyprzedzać i wyprzedzać, osiągi będą już spadać, a spalania stukowego jak nie było tak nie ma. Silnik niby wysokoobrotowy, może i niezbyt dobrze napełniany mieszanką (chociaż ma zmienny skok rozrządu i zmienną fazę dolotu co powinno w tym pomagać), ale o dość wysokiej kompresji, a jednak zjawiska nie ma nawet pomimo znacznego przyspieszenia KWZ.

    Dlatego w silnikach wolnossących (i zapewne w tym 1.9 Mazdy tak właśnie jest), mapa wyprzedzenia zapłonu jest po prostu zaprogramowana w ECU i nie jest modyfikowana.
    No chyba że samochód ma czujnik spalania stukowego, i ECU wykrywając falę uderzeniową, opóźnia awaryjne zapłon i zapala lampkę "check engine".
    Nie mam dostępu do schematu tego silnika, ale dostępne katalogi nie pokazują takiego czujnika, co może oznaczać że go tam nie ma.
    Zresztą gdyby był, to pytający nie pisałby o odgłosach spalania stukowego, a raczej o zagadkowo zapalającej się lampce check engine i kodzie błędu oznaczającym wykrycie spalania stukowego.

  • #14 05 Cze 2013 02:47
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    Czujnik nie wykryje spalania stukowego jeżeli nie będzie zamontowany idealnie z procedurą przewidzianą przez producenta. Ważne jest przygotowanie powierzchni przed montażem i odpowiednie dokręcenie czujnika. Jeśli powyższe nie zostanie spełnione, czujnik równie dobrze można nosić w kieszeni ;)

  • #15 05 Cze 2013 09:19
    andrzej20001
    Poziom 40  

    Załóż TAP-01/02 i opóżnij o 2-3 st zapłon w tym zakresie ,najtańsza opcja.

  • #16 09 Cze 2013 23:46
    daniel i olek
    Poziom 12  

    auto ma czujnik spalania,wymieniłem go,bo uznałem,że ten poprzedni widocznie nie działał,ale po wymianie żadnych zmian-przykręcany zgodnie z odpowiednim momentem.Nic się nie zapala na desce,zauwazyłem,że na listwie wtryskowej jest pulsator (kompensator ciśnienia paliwa),często widziałem na allegro,że podają,że jest to regulator ciśnienia paliwa -wg mnie nie,regulator jest w innym miejscu.Ten pulsator miał odkręconą śrubkę ,ale przykręcenie jej-to wkręt zwykły o śr ok 5 mm,nic nie zmienił-łudziłem się,że może to ma wpływ.

    Poczytałem neta i znalazłem,że duże znaczenie ma temperatura silnika,ona decyduje o czasach otwarcia wstryskiwaczy,ilości paliwa itd.Poszedłem w tą stronę i gdy zaczęło stukać,to wypiałem czujnik temp powietrza,stukało dalej,a przestał dzialać tcs,teraz wypiałem czujnik temperatury płynu chłodniczego,oczywiście chceck,zał wentylator na stałe,wył tcs ,ale...przestało stukać,katuje auto i ono nic :) ,oczywiście teraz idziemy dalej-gdy podepnę czujnik ,to wskazówka temp silnika zawsze zatrzymuje się w pozycji idealnie poziomej,komp wskazuje o ile pamietam 85st C,wskazówka nawet nie drgnie i dość często potrafi się zalączyć wentylator,skąd on bierze temperaturę?Mam wrażenie ,że silnik nie ma 85 st a o wiele więcej,jest tak gorący,że jajka mozna smażyć ,czy on może kłamać w swoich danych dla ECU?Zostało mi jeszcze dokładnie sprawdzić rurę dolotową do silnika,jest popękana,ale włozyłem z nocy hallogem i światło nie przebijało się na zewnątrz,uznałem ,że jest szczelna,choc pod wpływem temperatury może być inaczej.Proszę o jakies uwagi ,co zrobiło moje odpięcie czujnika temperatury silnika?


    podłączyłem darmowy scantools i tak:
    -temperatura silnika w pozycji poziomej wskaźnika na desce to ok 85stC (policzyłem te kreseczki,to wychodzi jedna na 10 stC,ale czy faktycznie jest to ..geometrycznie?)
    -wentylator załączył sie przy 95 st C,wskazówka przygladając się jej,to drgneła o ta jedna kreskę
    -czyli jakby czujnik wskazuje co trzeba
    -czujnik temperatury powietrza zasysanego przekłamuje o ok 8 st gdy auto stoi,gdy jadę (tak mierzyłem ),to czuc ,że na dworze jest ok 20 kilka stopni,na desce pokazuje 23 st,a w scantool pokazuje temp powietrza zasysanego większa od tej na dworze ok ok 11 do 15 st),

    teraz pytanie,czy czujnik ma taka tolerancję (liczbowo nie jest to dużo,ale procentowo juz tak)?
    dopuszczam myśl,że powietrze nagrzeje się od puszki filtra,a ta od temperatur panujących pod maską.

    Czujniki mozna kupić,ale szkoda wywalać kasę:(

  • #17 18 Sie 2013 22:32
    hellfireCC
    Poziom 10  

    daniel i ola napisał:
    duże znaczenie ma temperatura silnika,ona decyduje o czasach otwarcia wstryskiwaczy,ilości paliwa itd


    ECU przy niskiej temperaturze silnika istotnie zwiększa dawkę paliwa (tzw. ssanie), chodzi o to że przy zimnym silniku część paliwa nie zostaje spalona i po prostu o tą część trzeba zwiększyć jego dawkę.
    Natomiast jak silnik osiągnie temperaturę pracy, to tam już korekt w oparciu o temperaturę silnika nie ma.

    daniel i ola napisał:
    Proszę o jakies uwagi ,co zrobiło moje odpięcie czujnika temperatury silnika?


    Silnik zaczął działać w trybie bezpiecznym, czyli zakładał że cały czas jest zimny.
    Chodził "na ssaniu", czyli lał sporo więcej paliwa.
    Podlanie dużej ilości paliwa ma właściwości przeciwstukowe.

    Natomiast to nie musi być prawidłowe rozwiązanie tej zagadki - podlanie paliwem stukanie zlikwidowało ale prawdopodobnie kosztem wzrostu zużycia paliwa o kilkadziesiąt procent.

    daniel i ola napisał:
    -czujnik temperatury powietrza zasysanego przekłamuje o ok 8 st gdy auto stoi

    To jest zupełnie normalne.

    Wcześniej pisałeś że wybierasz się na analizę spalin - zrobiłeś? (zwłaszcza wartościowa byłaby na obciążonym silniku).
    Warto by było zrobić też pomiar ciśnienia sprężania - może w tym badaniu (ale nie musi) wyjść jeżeli masz zwiększone nagarem sprężanie na jakimś cylindrze.

    A i jeszcze jedno - w pierwszym poście piszesz że wymieniłeś rozrząd.
    Jak rozumiem objawy pojawiły się po tej wymianie.
    Czy wałki zostały na 100% dobrze ustawione?
    Może warto to sprawdzić raz jeszcze czy czasem coś nie przeskoczyło przy skręcaniu o ząbek.

  • #18 20 Sie 2013 12:51
    daniel i olek
    Poziom 12  

    zostanie sprawdzony na dniach spręż,oraz ...wymieniony filtr paliwa,który wg mazdy nie wymienia się,ale już wiem,że jest wymienny,potem gdy to nie pomoże ,to sprawdzone zostaną wtryskiwacze ,czy któryś nie kropelkuje,Auto ma 200 tyś i nigdy nie wymieniono filtra paliwa :( ,wierzyłem mazdzie,ale przestrzezono mnie,że w Polsce filtry częściej trzeba,bo "jest jak jest"

  • #19 20 Sie 2013 13:35
    tzok
    Moderator Samochody

    daniel i ola napisał:
    wymieniony filtr paliwa,który wg mazdy nie wymienia się,ale już wiem,że jest wymienny
    Filtry LPG na zachodzie też uchodzą za elementy niewymienne, a u nas trzeba je wymieniać co 10-15 tys. km ;)

  • #20 20 Sie 2013 13:40
    andrzej20001
    Poziom 40  

    Gorące powietrze mało tlenu=mało paliwa.Zakładając że zasysa 20st a ecu mierzy 35st to robi sie za ubogo i może stukać.Filtr powietrza masz orginalny czy stożek?Ciągnie powietrze z zewnątrz czy z komory silnika.Przekłamanie o 8-15 st. to za dużo.

  • #21 20 Sie 2013 14:38
    daniel i olek
    Poziom 12  

    filtr powietrza normalny,nic nie przerabiam w aucie,to van ,nie rakieta ;) ,czujnik powietrza wypiałem,sprawdziłem komputerem i wtedy przyjęto parametr -40 stC,a mimo to stukał,więc uznałem ,że trop niewłasciwy. Przeszukałem neta i często jest przekłamanie minimum 10 st C,zalezy gdzie jest puszka i czujnik powietrza.Na razie skupiłem się za radą mechanika na układzie paliwowym,potem dalej.Gdy sprawa nabierze kolorów,to dam znać,bo może to przydac się innym.

  • #22 20 Sie 2013 14:50
    hellfireCC
    Poziom 10  

    Filtr paliwa, pompę itp. można sprawdzić podłączając manometr do listwy wtryskowej.
    Przy maksymalnym obciążeniu silnika, ciśnienie nie powinno spadać.

    Na wtryskiwacze, taki "domowy" sposób na sprawdzenie, to trzeba wymontować listwę, każdy wtryskiwacz wetknąć w wyskalowaną menzurkę, pokręcić trochę rozrusznikiem i sprawdzić czy z każdego leci tyle samo. Jak z jednego leci więcej lub mniej niż z innych, to pewnie jest uszkodzony.

    Natomiast tak porządnie, to trzeba mieć generator impulsów o różnym wypełnieniu i wtedy sprawdzić czy leje dokładnie tyle co powinien czy różnym stopniu wypełnienia sygnału.

  • #23 20 Sie 2013 15:02
    robokop
    Moderator Samochody

    tzok napisał:
    Filtry LPG na zachodzie też uchodzą za elementy niewymienne, a u nas trzeba je wymieniać co 10-15 tys. km ;)

    A gdzie tam. Sam wymieniłem sobie po prawie 100 tys. km i to tylko z nudów.
    daniel i ola napisał:
    . Podobno winien może być nagar.Teraz pytanie,czy bez rozbierania silnika można jakoś go usunąć?np naftą,płynem do tarcz hamulcowych?

    W pełni sprawnym silniku nagar wypala się na bieżąco. Jeśli jest, to najprawdopodobniej silnik spala olej. Zainteresowałbym się dolotem powietrza do silnika - żeby nie ssał ciepłego, tylko same zimne. Przy LPG ma to dodatkowe znaczenie - gaz jest podgrzany do temperatury silnika, zwiększając dodatkowo temperaturę w komorze spalania. Benzyna przechodząc ze stanu ciekłego w gazowy, przy odparowaniu cześć tego ciepła zabiera. Taka ciekawostka, wyjaśniająca przerabianie dolotów w samochodach.

    Dodano po 2 [minuty]:

    andrzej20001 napisał:
    Gorące powietrze mało tlenu=mało paliwa.Zakładając że zasysa 20st a ecu mierzy 35st to robi sie za ubogo i może stukać.Filtr powietrza masz orginalny czy stożek?Ciągnie powietrze z zewnątrz czy z komory silnika.Przekłamanie o 8-15 st. to za dużo.

    Przekombinowane. Mniej tlenu - więcej CO w spalinach. Mieszanka bogatsza.

  • #24 20 Sie 2013 15:11
    andrzej20001
    Poziom 40  

    Tak ale jak IAT widzi gorące powietrze to ECU zubaża.Popatrz na debilne "tuningowe" chipy z all.. wpinane w IAT.

  • #25 20 Sie 2013 15:22
    tzok
    Moderator Samochody

    IAT zawsze widzi dużo wyższą temperaturę powietrza zasysanego niż temperatura otoczenia i jest to prawidłowe, powietrze trafiające do silnika rzeczywiście ma 8-12°C wyższą temperaturę niż temperatura otoczenia. Temperatury ECT=IAT=AT* będą tylko po długim (np. całonocnym) postoju.

    --
    * - AT = Ambient Temperature = Temperatura otoczenia

  • #26 20 Sie 2013 15:32
    daniel i olek
    Poziom 12  

    odpięty został przewód powietrza do regulatora i wtedy sie przejechałem autem,nie było zmian(podobno wtedy pracuje on na pełnym cisnieniu),akurat gdzieś manometr z odp rurka się zapodział,a byłem tak jakby "z marszu",nie umówiony. Filtr i tak chciałem wymienić,bo 200 tys to duzo na jednym,tak samo niby nie wymienia się kabli i cewek w premacy,ale nie wierze,że kable są całkiem ok przy takim przebiegu i 10 latach.No zobaczymy co dalej,tez kusiło mnie wpiąć opornik w temperaturę powietrza,ale nie robiłem tego,bo po wypięciu przyjął -40 ,a i tak nie było poprawy,brał chyba podstawowy sygnał z czujnika płynu,odpięcie tego czujnika dopiero spowodowało inne zachowanie się auta,ale wiadomo dlaczego-zostało to tutaj wyjaśnione.

    Dziś zrobiono:
    -wymiana filtra paliwa (z katalogu intercars nie pasował),filtr miał 200 tys km i nigdy nie był wymieniany,więc był kłopot z demontażem -śruby nie chciały puścić,
    -sprawdzono przy okazji pompę-wszystko ok,
    -sprawdzono spręż w cylindrach-w normie,
    -wpuszczono kamerkę do cylindrów celem sprawdzenia co i jak z nagarem -troszkę było,ale ilości klasyczne
    -odczyty błędów i danych na obciążonym silniku w komputerze z programem dla mazdy-bez uwag

    Efekt: auto ładnie przyspiesza,nie stukało,ale dłużej pojeździłem i juz tam w tle stuki się pojawiały,za parę dni przegonię auto autostradą i wtedy zobaczymy.Następny krok ,to wtryskiwacze

    zdjęcie przedstawia filtr ,rozcięty celem pokazania stanu środka

  • #27 29 Sty 2014 20:53
    daniel i olek
    Poziom 12  

    sprawdzono ciśnienie paliwa na pompie,wynosi ok 4.5 bara,powinno być powyżej 5 -6.5 bara,to może jest przyczyna?koszt nowej-brak zamienników pomp to ok 800 zł

  • #28 30 Sty 2014 08:29
    andrzej20001
    Poziom 40  

    6,5 bara to ma K-Jetronic , ważne jest ciśnienie robocze nie maksymalne pompy.

  • #29 13 Lut 2014 15:38
    daniel i olek
    Poziom 12  

    aktualnie jest tak:
    -ciśnienie paliwa ok
    -rozrząd bez uwag
    -zawory ..tutaj zagadka-zlecałem sprawdzenie gdzie indziej i podobno ok,a tutaj zonk ,tylko 2 zawory miały odpowiednią szczelinę,reszta 0.2 mm,co jest za mało.Zostały ustawione i na razie spokój,ale jest chłodno ,a jak chłodno to nie stukało,choć przy +8 potrafiło,a teraz nie.Będę dalej obserwował.


    Stuka ,stuka,ale...został sprawdzony przepływomierz -jest ok i przy okazji ciśnienie paliwa za regulatorem i ..regulator nie reaguje na nic,jest na 100% otwarty,daje pełne cisnienie z pompy niezaleznie od obciążenia silnika. Pewnie to wina tego,że w mazdach nie wymienia się filtra paliwa (nie ma takiego pojęcia w instrukcji),ale w rzeczywistości da rade go wymienić,mój został wymieniony przy ok 200 tys km i był ..szkoda słów. Zamówiono nowy regulator ciśnienia-niestety istnieją tylko oryginalne ok 500 zł ,zobaczymy czy będa zmiany .

    wymieniono,stukało dalej ,ale po dniu ...przestało,lekko na 2 biegu na samym poczatku coś stuknie,ale to promil tego co było ,dalej poobserwuję.Pewnie jakaś samoadaptacja nastąpiła po czasie dlatego jeszcze stukało?.Przyszedł błąd sprawności katalizatora ,ale wstawię emulator-taka ładna nazwa króćca pośredniego między rurą a sondą =za 25 zł

    wstawiono nowy regulator,a przed przepływomierzem wstawiono krążek plastykowy ,który powoduje zmianę przepływu powietrza jak zwężka venturiego,krażek ma wymiary "zewnętrzny to przekątna kanału przed przepływką,a wewnętrzny to ok 0,7 cm mniejszy ,chyba 62 na 55 -sprzedałem auto i z pamięci podaję. Stukowe znikneło-auto przy tak nikłym "zatamowaniu" przepływu powietrza nie ma problemów z mocą z prędkościami do 150 km/h i nie ma stukania . Nowa przepływka oryginalna -tylko taką uznaję,to koszt od 1500 do 2500 zł-zależy gdzie kupować.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty