X
  • #1 08 Jul 2013 12:51
    matiajr
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam Posiadam Fiata Palio 1.2 8V rocznik 2001. Problem polega na tym że komputer silnika zarejestrował błąd " Mieszanka Max Uboga". Sprawdziłem korektę sondy lambda w programie IAW SCAN I na zasilaniu benzyną korekta wynosiła 0,76 na gazie 1,25. W związku z tym że podejrzewałem uszkodzenie sondy pojechałem na analizę spalin ale tam zarówno na benzynie jak i na gazie lambda wynosiła 0,96 - 1,04 testowane na niskich jak i na wysokich obrotach. Pomimo prawidłowych wskazań na analizatorze wymieniłem sondę na nową Golden Lodge. Po wymianie skasowałem auto adaptacje benzyny przejechałem ok 30 km na benzynie po czym zrobiłem nowe mapy w Stagu.
    Auto zachowywało się poprawnie zarówno na benzynie jak i na gazie lambda wynosiła w przybliżeniu 1,0. Po kilku dniach znów podłączyłem IAW Scan żeby sprawdzić czy aby błąd o zbyt ubogiej mieszance nie powrócił i błędu nie ma ale zauważyłem że przy zasilaniu benzyną i obrotach jałowych IAW Scan pokazuje korektę 1,25. Wykres w ogóle się nie zmienia jest to linia ciągła, natomiast po zwiększeniu obrotów sonda normalnie pracuje. Podejrzewałem uszkodzenie ECU więc podłączyłem się do "Staga" i tam sprawdziłem na wykresie pracę sondy na benzynie i również napięcie jest na stałym niskim poziomie, sonda w ogóle nie pracuje gdy silnik jest na biegu jałowym. Dodam że gdy silnik pracuje na lpg sonda pracuje prawidłowo zarówno na biegu jałowym jak i na wyższych obrotach. W związku z czym kieruję pytanie co może być przyczyną takiego zachowania sondy na benzynie? dziś planuję sprawdzić dolot pod kątem nieszczelności oraz zawór Evap.
  • #2 08 Jul 2013 12:56
    decybel91
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Golden Lodge to uniwersalna chińszczyzna, więc będzie rozjeźdzać adaptacje i może nie pracować w niższym zakresie,
    moja rada - szukaj używanej, sprawnej sondy lub kup orgniał Fiata.
  • #3 08 Jul 2013 13:03
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Kiedy specjalnie kupiłem Golden lodge bo to ponoć produkcja Magnetti Marelli i taki napis też widnieje na pudełku. Poza tym dlaczego na gazie sonda pracuje normalnie ? a na benzynie nie? Wcześniejsza Sonda była NTK to ona faktycznie pokazywała głupoty
  • #4 08 Jul 2013 13:14
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.
    Helpful post? (0)
    Jaką wartość ma to stałe napięcie?
  • #5 08 Jul 2013 13:58
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    W momencie "zawieszenia sondy" napięcie miało ok 0,3 -0,4 V. Przed chwilą podłączyłem auto pod komputer i ku mojemu zdziwieniu znów pojawił się błąd "Mieszanka MAX Uboga". Aczkolwiek lambda na gazie i na benzynie oscylowała w okolicach 1. Dopiero po kilku cyklach przełączenia Benzyna - Gaz, Gaz - Benzyna w pewnym momencie na benzynie lambda znów skoczyła do 1,25 i praktycznie tak stała udało mi się zarejestrować ten moment na wykresie. Sprawdziłem Evap i wg. mnie jest zacięty - nawet przy odłączonej wtyczce jest na nim podciśnienie. Posiadam również pliki .osc z prawidłowym wykresem pracy sondy na biegu jałowym na benzynie i na gazie. Dodam też że niedawno wymieniałem plecionkę i zauważyłem że na dwóch cylindrach kolektor miał biały osad a z dwóch pozostałych ciemny stara sonda również była pokryta białym osadem. Samo auto po odpaleniu dopóki pozostaje w pętli otwartej ładnie przyspiesza nic nie szarpie ani się nie telepie. Problem występuje jak Ecu rozpoczyna swoje "regulacje" wtedy auto czasami orbi się zmulone, czasami szarpie a czasami chodzi prawidłowo. Coraz mocniej zastanawiam się czy winny nie jest komputer silnika lub wadliwe wtryskiwacze benzyny które przepuszczają benzynę podczas jazdy na gazie ?
  • #6 08 Jul 2013 22:49
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Na gazie możesz sobie założyć odcięcie pompy paliwa. Jak masz ustawioną emulację sondy, bo pewnie instalację masz II generacji. Używaj drugiej wersji programu, pierwsza miała trochę błędów których już nie poprawiałem.
  • #7 09 Jul 2013 00:12
    1078231
    Removed  
    Helpful post? (0)
    Tzoku, nawet najlepszy program nie pomoże, jak się nie zna podstaw.
    Sonda stoi na ubogiej? No to jaki problem siurnąć do kolektora benzyny aby zobaczyć czy wskazanie skoczy w kierunku bogatej?
  • #8 09 Jul 2013 08:22
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Instalacje mam sekwencyjną STAG 4 Eco wtryski valtek żółte. reduktor Alaska Programu używałem IAW Scan II w wersji 0,77 bo 0,78 ma u mnie problemy z prawidłowym działaniem. Dziś znów zawieszę go na ubogiej i spróbuje wtrysnąć benzyny.
  • #9 09 Jul 2013 10:13
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    A to się jednak pomyliłem, masz instalację IV generacji, to nieco zmienia postać rzeczy. Masz możliwość podłączenia się komputerem do sterownika LPG? Jak masz włączony emulator wtryskiwaczy - po prostu odcięcie wszystkich na jednym przewodzie (bo to full-group) czy każdy wtrysk oddzielnie? Jeśli oddzielnie to może przekaźnik w emulatorze się przywiesza i nie załącza któregoś z wtryskiwaczy (i znów to full-group, da się jechać z odpiętym jednym wtryskiwaczem i silnik nawet specjalnie nie "kuleje").

    Pamiętaj, że podawana korekta lambda jest długoterminowa i jej oscylacje nie powinny być duże, na pewno nie tak duże i częste jak napięcia na sondzie.

    matiajr wrote:
    zauważyłem że na dwóch cylindrach kolektor miał biały osad a z dwóch pozostałych ciemny
    Zrób pomiar kompresji i test na obecność spalin w układzie chłodzenia.

    matiajr wrote:
    Programu używałem IAW Scan II w wersji 0,77 bo 0,78 ma u mnie problemy z prawidłowym działaniem.
    Napisz coś więcej na ten temat (na PW).

    :arrow: Motronic:
    Powiedzmy, że mam swój interes w tym, żeby ludzie mi "przy okazji" testowali najnowsze wersje programu ;)
  • #10 09 Jul 2013 11:39
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Tak jak pisałem łączyłem się ze stagiem żeby sprawdzić czy czasem ecu się nie zawiesza, ale i na wykresie w Ac Stag napięcie sondy wtedy stało na poziomie 0,3 - 0,4V. Wtryskiwacze są podłączone 1:1( każdy oddzielnie) nie ma żadnego zewnętrznego emulatora. Na pomysł ze sklejonymi stykami przekaźnika w stagu nie wpadłem. Ale właśnie podejrzewam że być może auto czasami chodzi na dwóch paliwach i dlatego ECU zaczyna tak zubożać mieszankę.

    Co do kompresji to silnik był robiony w lutym ( spaliny szły do układu chłodzenia oraz pierścienie olejowe były skończone. Obecnie auto ma nowe pierścienie, głowice po remoncie, wymienione uszczelki. Co do spalin w układzie chłodzenia to nie podejrzewam tego bo nie ma żadnych objawów jak wcześniej- Wąż jest miękki nic nie bulgocze w nagrzewnicy, nie kopci, ani temperatura silnika nie skacze. Kompresję mogę zmierzyć. Najgorsze jest to że te objawy z ubogą mieszanką nie występują cały czas czasami jakby się coś zawiesza auto traci moc a po chwili jest ok. Jeśli Ecu złapie błąd to wtedy lambda cały czas jest już 1,25. Chcę jeszcze sprawdzić masy bo Zarówno Stag jak i sterownik poduszki złapały błąd zbyt niskiego napięcia a ostatnio ani akumulator nie był rozładowany ani wyciągany.
  • #11 09 Jul 2013 15:38
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    ECU Ci nie zubaża tylko wzbogaca mieszankę, ja sugerowałem że na benzynie jeden z wtrysków może Ci w ogóle nie chodzić. Lambda = 1,25 to bardzo uboga mieszanka. Oczywiście jak wtrysk załapie to mieszanka robi się dużo za bogata, bo w międzyczasie ECU próbowało kompensować skład. Może to być też problem z samym wtryskiwaczem benzynowym.

    Moja rada jest taka - wypnij instalację LPG z obwodu wtryskiwaczy benzyny (czyli podłącz je tak jak były fabrycznie) i ją całkowicie wyłącz, a następnie pojeźdź tak kilka dni i sprawdź czy będzie się tak działo na benzynie.
  • #12 09 Jul 2013 19:28
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam wtryskiwacze sprawdzone - wyjąłem cała listwę ustawiłem końcówkami do góry przed wtryskami w równej odległości była biała kartka wtryskiwacze zasterowałem programem tzoka poprzez "test wtryskiwaczy" po 4 "strzałach" każda plamka na kartce z każdego wtryskiwacza była tej samej wielkości, Nie miałem dokładnych probówek żeby dokładniej sprawdzić wydatek wtrysków. Z żadnego wtryskiwacza nie cieknie. Przy podaniu przez ok 2s. 12V bezpośrednio z akumulatora wszystkie 4 strugi były takie same. Nic nie wskazuje na to żeby było coś nie tak. Co do odpięcia gazu chyba się na to zdecyduje bo każdorazowo jak kasowałem adaptacje i jeździłem na benzynie wszystko było ok dopiero jak auto chwilę pojeździło na gazie zaczynały się "wariacje"
  • #13 21 Jul 2013 13:15
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam dziś profilaktycznie wyczyściłem listwę wtrysku gazu, kolejny raz sprawdziłem w programie Ac Stag jak pracuje lambda podczas pracy silnika na benz. Nadal na biegu jałowym silnika napięcie było bliskie zeru - ok 0.08 V zgodnie z propozycją wlałem do kolektora parę kropel benzyny ( przy ciut większej ilości auto zdychało) w momencie zapodania kropli na wykresie napięcia pojawiają się piki napięcia pomiędzy 0,5 a 1V. domniemam że nowa sonda jest sprawna ?. co proponujecie sprawdzać w dalszej części ? Jako ciekawostkę dodam że jak połączyłem się "na raz" z ECU i Stagiem zauważyłem że ECU i Stag podają inne czasy wtrysku benzyny - w stagu z reguły czas jest o ok. 0,8ms wyższy niż podaje Iaw Scan 2
  • #14 21 Jul 2013 22:39
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Napisz konkretnie:
    Nagrzej silnik do pierwszego włączenia wentylatora (poczekaj aż się WYŁĄCZY) na benzynie i podaj podciśnienie w kolektorze i czas wtrysku, następnie przełącz na gaz i znów podaj to samo. Za każdym razem odczyt z IawScan2 i z programu AC. Samochód na biegu jałowym, wyłączone wszystkie dodatkowe odbiorniki energii (światła, nawiewy).
    Jak długo masz te Valteki, kiedy były ostatnio czyszczone i kalibrowane?
  • #15 21 Jul 2013 22:50
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Więc takie próby jak pisałeś dokonam jutro, jeśli chodzi o valtki mam je od czerwca zeszłego roku, czyszczone były raz- dzisiaj. Kalibrowane jeszcze fabrycznie. Poza tym pierwotnie miały czerwone cewki ale te nie wyrabiały więc z łaską gazownika cewki zostały wymienione na żółte. Zauważyłem że po czyszczeniu z całą pewnością wtryskiwacze ciszej pracują. Przejechane mają maksymalnie 20 tys. km. Zastanawiam się nad wymianą wtryskiwaczy i rozważam włożenie pojedyńczych zaraz przy kolektorze np Barracudy lub tańszej listwy OMVL dream Fast - aczkolwiek nie wiem czy ona jest wogóle lepsza od valteków? a może ktoś zaproponuje coś względnie taniego, syzbkiego i precyzyjnego ?
  • #16 21 Jul 2013 22:59
    tzok
    Moderator Samochody
  • #17 21 Jul 2013 23:11
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Aha i tą różnicę czasów wtrysku zauważyłem dziś na silniku zagrzanym, po włączeniu wentylatora czasy wzrastały o ok. 0.3ms. Mapę w stagu korygowałem dziś tak aby w Iaw Scan czasy wtrysku na obrotach jałowych były takie same jak na samej benzynie ciekaw jestem tylko czy się mapy nie rozjadą. Jutro przeprowadzę dokładne pomiary tak jak prosiłeś tym czasem wstawiam zrzuty ekranu z dziś. Fiat Palio Weekend - Sonda lambda nie działa na benzynie przy wolnych obrotach Fiat Palio Weekend - Sonda lambda nie działa na benzynie przy wolnych obrotach
  • #18 27 Jul 2013 17:28
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Zgodnie z ustaleniami wklejam screeny z wartościami ciśnienia, czasów wtrysku na gazie oraz benzynie. Dodatkowo wstawiam obraz mapy i odchyłki do oceny chociaż już wiem że muszę dopracować górny zakres. Fiat Palio Weekend - Sonda lambda nie działa na benzynie przy wolnych obrotach Fiat Palio Weekend - Sonda lambda nie działa na benzynie przy wolnych obrotach Fiat Palio Weekend - Sonda lambda nie działa na benzynie przy wolnych obrotach Fiat Palio Weekend - Sonda lambda nie działa na benzynie przy wolnych obrotach
  • #19 27 Jul 2013 22:37
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Sprawdź szczelność kolektora dolotowego... na gazie jest trochę ubogo, na benzynie jest bardzo uboga mieszanka, do tego bardzo słabe podciśnienie w kolektorze.
  • #20 29 Jul 2013 13:37
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Co do szczelności ok. postaram się na dniach sprawdzić, uszczelkę kolektora ssącego wymieniałem przy remoncie więc podejrzewam że ew. nieszczelność będzie przy przepustnicy bądź przy "wkrętkach" z gazu. Zauważyłem też że inne podciśnienie pokazuje map w stagu i inne w ECU. Na chwilę obecną ustawiłem mapy że linie praktycznie się pokrywają i ku mojemu zdziwieniu. Auto teraz złapało błąd: mieszanka "max bogata" podejrzewam że jest to wynikiem różnic w czasach wtrysku benzyny tylko nadal nie wiem skąd się ta różnica bierze. Domniemam że w obecnej sytuacji pewnie będzie ciężko zrrbić prawidłowe mapy.
  • #21 29 Jul 2013 13:49
    LoLek85
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Jak masz możliwość to spróbuj podmienić MAP sensor bo w fiatach lubiły padać.
  • #22 02 Aug 2013 14:39
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Mam map sensor ale z lanosa i nie wiem czy będzie pasował parametrami. Pisałem o różnicy czasów wtrysku podawanych przez ECU i Staga do firmy AC. Aczkolwiek pracownik pomocy technicznej twierdzi że nie jest możliwe żeby stag zawyżał czasy w takim razie co może być przyczyną? uszkodzone ECU benzyny wydłuża czas wtrysku ?. Co do szczelności kolektora to dziś bądź jutro zweryfikuję ją podejrzewam że map faktycznie może być walnięty bo przez dłuższą chwilę na biegu jałowym pokazywał ciśnienie ok. 700hpa a po chwili 420
  • #23 02 Aug 2013 15:10
    LoLek85
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Pamiętaj że ilość paliwa jest proporcjonalna do ilości powietrza. Skoro silnik pracował tak samo a wskazania się różniły to ewidentnie cos z nim jest nie tak, tylko teraz pytanie czy z nim, czy z wiązką. Nalepiej jakiś na podmiankę, tylko numery się muszą zgadzać.
  • #24 02 Aug 2013 15:13
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Podaj mi, jeśli możesz, dokładne oznaczenie swojego sterownika silnika.

    LoLek85 wrote:
    Skoro silnik pracował tak samo a wskazania się różniły to ewidentnie cos z nim jest nie tak
    Nie zupełnie w tym rzecz - chodzi o to, że oprogramowania STAGa podaje o 0,8ms dłuższy czas wtrysku niż moje. Mój program podaje oczekiwany czas wtrysku odczytany ze sterownika wtrysku, oprogramowanie od STAGa podaje zmierzoną długość impulsu sterującego wtryskiwacze benzynowe. Różnica jest stała, nieżalenie od paliwa. Swoją drogą mapy są źle ustawione, bo czas wtrysku benzyny zmienia na po zmianie paliwa (czyli ECU benzyny wprowadza korekty).
  • #25 02 Aug 2013 22:13
    matiajr
    Level 15  
    Topic author Helpful post? (0)
    Witam dokładnie obecnie staram się tak stroić gaz żeby czas wtrysku się nie zmieniał po zmianie paliwa. Problem polega na tym że jak ustawie na jałowych identyczny czas to wtedy linie map w Ac synchro są od siebie oddalone a o odchyłce lepiej nie mówić. Poza tym to to idealne wstrojenie jestem w stanie w ten sposób zrobić tylko na jałowych a co z resztą zakresu ? mam zachować stałą odległość ? w pewnym zakresie mnożnik mam poniżej 1. Załączam zdjęcie z symbolem sterownika

    Fiat Palio Weekend - Sonda lambda nie działa na benzynie przy wolnych obrotach

    Dodano po 3 [godziny] 6 [minuty]:

    Mam jeszcze jedno pytanie czy uszkodzony map sensor powodował by szarpanie przy "małym gazie" bo na lpg czasem jak hamuje silnikiem i dodam odrobinę gazu auto skacze jak zając poza tym czasami auto łapie mega zmułę i ledwo reaguje na pedał przyspieszenia. Z kolei po chwili idzie jak przecinak jedyne co zauważyłem to że oczyty z czujnika MAP czasami są dziwne. Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w kolektorze przy biegu jałowym i nagrzanym silniku ?
  • #26 02 Aug 2013 23:05
    _Megamax_
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Jest możliwość , żeby to auto poprawnie pracowało na tych wtryskach ale przy mnożniku około 1.7 szacunkowo i trzeba by było poeksperymentować z mniejszymi dyszami i to nie wiadomo czy w całym zakresie obrotów , ale normalnie to bez wymiany "zaworków" na wtryskiwacze , nie powinno być tego tematu . Kto wpadł na taki pomysł , że valtek pracuje przy takich czasach wtrysku ?
    Z taką konfiguracją , to naprawde niedługo może być potrzebny pomiar kompresji .
  • #27 02 Aug 2013 23:25
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Możesz spróbować regulacji ciśnienia gazu na reduktorze. Pamiętaj, że kiedy czasy wtrysku na benzynie są dłuższe niż na gazie to znaczy, że mnożnik na gazie jest za wysoki.

    Jednak pierwsza rzecz to silnik musi bez zarzutu pracować na benzynie dopiero wtedy jest sens zabierać się za strojenie gazu. Map zebranych na benzynie nie kasujesz, zbierasz je tylko raz, jeśli jest potrzeba zebrania ich ponownie, zanim je zbierzesz musisz przejechać co najmniej 30-50km tylko na benzynie, aby adaptacje sterownika wróciły do normy.

    matiajr wrote:
    Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w kolektorze przy biegu jałowym i nagrzanym silniku ?
    Poniżej 400mbar (280-350).
  • #28 02 Aug 2013 23:43
    _Megamax_
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Tak , jak obniży ciśnienie gazu , to będzie lepiej , ale na niskich obrotach , a przy max bucie i na wysokich zaczną się zapętlać czasy i będzie na ubogo i to będzie jeszcze gorsze od tego co jest .Jest jeszcze opcja , żeby górę obrotów dać na pb , ale jak się ma gaz , to po co jeździć na pb .
  • #29 02 Aug 2013 23:52
    tzok
    Moderator Samochody
    Helpful post? (0)
    Problem jest w tym, że najwyraźniej obecnie zmieniły się mapy benzyny względem tych zebranych podczas instalacji sterownika LPG. Najpierw trzeba zlokalizować i usunąć usterkę.
  • #30 03 Aug 2013 00:00
    _Megamax_
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Co ja bedę pisał gdzie usterka .Jak się nie będzie rozjeżdżał sterownik pb , jeśli jest taka konfiguracja
    Zadzwoń do warsztatu producenta sterownika i powiedz że masz auto 1.2 litra czasy wtrysku zaczynają się poniżej 2ms i masz wsadzone valteki , to gość bedzie musiał odłożyć słuchawkę , bo bedzie zapluta ze śmiechu .Jak dodasz , że nie były kalibrowane od roku , to się całkiem zasika .
  Search 4 million + Products
Browse Products