X

Zasilacz - stabilizowany 1A, regulowany 4,5-12V

22 Jul 2013 15:25 SKskim
  • #1 22 Jul 2013 15:25
    skim
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Witam, chcę sterować pracą silnika elektrycznego (urządzenie jest stacjonarne), o napięciu znamionowym 12V, prąd 800mA na biegu jałowym.

    Posiadam transformator toroidalny, na wyjściu 12V 4A

    Chciałbym sobie zmontować tani regulator napięcia do tego, w zakresie 4,5-12V, niestety coś mi szukanie na tym forum nie idzie, co znajdę to albo bez regulacji, albo za duże :P

    Coś takiego jak to: Link (schemat przerabiany już chyba 1000 razy). Tylko że tam napięcie na wyjściu to całe 25V ! Przy takim napięciu przez przypadek mogę spalić silnik. Jak ograniczyć to napięcie, żeby nie przekroczyć napięcia 12V?
  • Helpful post
    #2 22 Jul 2013 15:42
    daduszeryf
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Cześć. Spokojnie możesz zrobić n LM350 ten układ ma ograniczenie prądowe i termiczne a jakie chcesz napięcie na wyjściu zasilacza to zależy tylko od Ciebie. Wpisz w Google kalkulator LM317 i policzysz jakie rezystory są Ci potrzebne na takie napięcie.
  • Helpful post
    #3 22 Jul 2013 15:50
    Alfax
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Jeśli chcesz regulować obrotami silnika, to o wiele lepiej i skuteczniej - zamiast zmieniać napięcie go zasilające - jest zbudować regulator impulsowy. Układ prosty, skuteczny i niezawodny.
    Zajrzyj do tego wątku: Link . Schemat masz w drugim poście: do zacisków "wyjście" podłącza się silnik, do szyny +Vs plus zasilania (maks. 18V), do dolnej szyny bez opisu - masę.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #4 22 Jul 2013 15:54
    fuutro
    Level 43  
    Helpful post? (0)
    Ehhhh...

    800mA to prąd jałowy? Podczas pracy żre to więcej zatem. Zobacz na to:

    Zasilacz - stabilizowany 1A, regulowany 4,5-12V
  • #5 23 Jul 2013 11:39
    skim
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    daduszeryf wrote:
    Wpisz w Google kalkulator LM317 i policzysz jakie rezystory są Ci potrzebne na takie napięcie.

    Nawet nie wiedziałem, że jest coś takiego :P Znalazłem Link i bardzo mi się to podoba :D

    Alfax wrote:
    (...) Jeśli chcesz regulować obrotami silnika, to o wiele lepiej i skuteczniej - zamiast zmieniać napięcie go zasilające - jest zbudować regulator impulsowy. Układ prosty, skuteczny i niezawodny. (...)

    Ładne, choć ja mam na uzwojeniu wtórnym transformatora 12V, a z tego co czytam w podanym przez Ciebie wątku, to przy spadkach na tym układzie dostanę mniej. To chyba trochę kicha? Ale rozwiązanie godne uwagi.

    fuutro wrote:
    800mA to prąd jałowy? Podczas pracy żre to więcej zatem. Zobacz na to:
    Zapewne masz rację :P Tym bardziej, że tam jest jeszcze przekładnia i cały mechanizm do napędzenia. Czym konkretnie zaproponowany przez Ciebie układ różni się od tego: Link ? Trochę czuję się zielony w temacie :P Pomijając napięcie na wyjściu, bo to już wiem jak przeliczyć.
  • Helpful post
    #6 23 Jul 2013 19:29
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Helpful post? (0)
    Z transformatora 12V/4A możesz uzyskać stabilizowane napięcie 10V/2,5A.
    Dlaczego tak - doczytaj sam.
    Ale jak napisano wyżej - to rozwiązanie bez sensu, znacznie lepsze jest sterowanie PWM.
    Tym bardziej, że nie podałeś (nie znasz?) poboru prądu przy obciążonym silniku. Jeśli go nie znasz to należy bezpiecznie założyć prąd nawet 10-krotnie większy (start obciążonego silnika).
    Należy napięcie zmienne wyprostować, filtrować kondensatorem elektrolitycznym o dużej pojemności rzędu 4700mikroF, i tym napięciem zasilać silnik przez regulator PWM:
    http://obrazki.elektroda.pl/2613391300_1359799966.gif
  • #7 30 Jul 2013 22:48
    skim
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Ok, po dłuższej analizie postanowiłem zbudować bardzo prosty regulator PWM wg poniższego schematu :)
    Zasilacz - stabilizowany 1A, regulowany 4,5-12V
    Jedyne co, to z dostaniem odpowiedniego tranzystora miałem problem. Za 3zł udało mi się dostać tranzystor 2N3055 , jeżeli potrafię czytać tą dokumentację, to powinien wytrzymać częstotliwość rzędu 200kHz, co wg kalkulatora powinno wystarczyć.

    Z tego co widzę, musiałbym tam jeszcze wrzucić szeregowo z potencjometrem jakiś rezystor 200Ohm, żeby nie wejść na wyższe częstotliwości.

    Zasilanie: tutaj mam do dyspozycji jedynie używany transformator toroidalny 12V, 4A. Nie chciałbym wydawać sporych pieniędzy na nowy, tym bardziej, że silniczek nie musi grzać na maksymalnych obrotach (zobaczymy jak sobie poradzi na 10V). Napięcie zasilające regulator przejdzie przez mostek gretza (6A), oraz kondensator 4700uF.

    Zmiana kierunku obrotów silnika: jest to ważna sprawa, o której nie wspomniałem wcześniej ;) Nie mniej jednak posiadam przełącznik, który zamienia bieguny, więc to chyba wystarczy?

    Jutro go poskładam, zobaczymy jak działa :P
  • #8 30 Jul 2013 23:03
    trymer01
    Moderator Projektowanie
    Helpful post? (0)
    200kHz na 2N3055? - zapomnij.
  • #9 30 Jul 2013 23:19
    skim
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    trymer01 wrote:
    200kHz na 2N3055? - zapomnij.

    A możesz mnie bardziej oświecić? Bądź odesłać do odpowiedniego artykułu, który by mnie bardziej oświecił? Bo czuję się trochę zielony :P

    Zdaję sobie sprawę, że wartości podane w nocie są graniczne. Wg. kalkulatora gdy na P1 jest 300Ohm, mamy już tylko 100 kHz. W ogóle ile on powinien wytrzymać?

    Edit: to chyba faktycznie będę musiał się przejść po nowy tranzystor...
  Search 4 million + Products
Browse Products