Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

terminus 09 Mar 2005 02:30 8456 17
  • #2 09 Mar 2005 02:38
    terminus
    Poziom 15  

    Na początek specyfikacja głośników.
    Strona producenta: http://www.beyma.com/
    Strona dystrybutora(tam kupiłem):
    http://www.elmuz.com.pl/strony/start.htm


    Z założenia miały to być monitory studyjne, dlatego wybrałem tą serię głośników, no i zawsze podobał mi się sprzęt estradowy-stąd wykończenie, czyli oklejone dermą,narożniki i kątowniki.Dokładny kosztorys (z notatek wynika, że było to 28.10.1999r.:
    -płyta wiórowa 55 zł
    -derma czarna (14 zł/mb) 52,50 zł
    -wkręty,pędzle,wikol,butapren,kątownik alu,przewód Monster Cable XP(okablowanie wewnątrz),gn.bananowe,szpachla,i paliwo na dojazd po głośniki to 152 zł
    -wszystkie 6 głośników,16 narożników i naklejki Beyma to 846 zł.
    Całość kosztowała mnie więc ok. 1100 zł.
    Są to obudowy zamknięte, bo testy z bas-refleksem wypadły fatalnie, a lubię precyzję w każdym paśmie dźwięku:)
    Objętość wewnętrzna (prawdziwa,po odjęciu komór) wynosi 21 litrów.
    Wewnątrz jest komora dla średniotonówki i druga na zwrotnicę,do której jest dostęp od tyłu, po odkręceniu gniazda.Wytłumieniem pierwotnie były szmaty,wata i gąbka, ale zdobyłem sporą ilość takiej szarej jakby waty w rolkach do otulania mebli w transporcie i tym towarem zastąpiłem stary "kompozyt".Zwrotnica to standardowy schemat trójdrożny 12 dB/okt,oczywiście z koniecznymi zmianami, m.in. rezystory do wyrównania efektywności poszczególnych głośników.
    Kolumny zasilam wzmacniaczem tu opisanym http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic262117.html
    Pierwotnie przewody wzm.-kol. miały prz.0,75 mm2,ale coś mnie skłoniło do zastosowania grubszych.Z przewodu energetycznego 5x4 oczywiście linki odizolowałem pojedyncze żyły i zrobiłem z nich skrętkę.Efekt był dla mnie niespodziewany-całe pasmo nabrało większej dynamiki i przejrzystości.Tak więc polecam każdemu przewody min. 4 mm2 , nawet do sprzętu o tak małej mocy jak mój. Głośnik niskotonowy ma 50W , więc moc całości chyba gdzieś ok. 60-80W.
    Dźwięk: wg opinii wielu ludzi "tu naprawdę słychać każdy szczegół z nagrań,szczególnie średnica i góra - jak na żywo" .Mowa oczywiście o tandemie wzmacniacz i kolumny.Miłośnicy techniawki narzekają na brak basu, ale na szczęście są w opozycyjnej mniejszości:).Zresztą, są to monitory, a nie suby...Całość najczęściej (obecnie) wysterowuje CD Yamaha CDX-490.
    Dolne pasmo przenoszenia w tej obudowie przy - 3 dB to 55 Hz , górne
    20 kHz.
    Pozdr.

  • #3 09 Mar 2005 13:31
    kiepol
    Poziom 15  

    Hmmm, monitory ? chyba nie bardzo, bardziej kolumna 3 drożna to jest... Wygląda całkiem, całkiem, tylko z tego co widzę, to śrubki widać spod materiału obiciowego :/ Tak troszkę nieestetycznie... A jak to brzmi ?

  • #4 09 Mar 2005 14:42
    terminus
    Poziom 15  

    Masz rację, apropos śrubek...Przed oklejeniem wszystko było wyszlifowane na tip top,szpachli i wikolowi dałem schnąć cały tydzień.I gdzieś tak po miesiącu od oklejenia (butapren i gorące żelazko przez płótno) wyszło...Nie wiem, czy to wina lipnej szpachli (jednoskładnikowa do drewna w tubce), czy temperatury przy prasowaniu dermy...Nawet miałem to zrobić od nowa, bo nie mogłem na to patrzeć, z czasem się przyzwyczaiłem i przestałem zwracać uwagę.W końcu to ma grać, a nie błyszczeć w słońcu. Ukłony za bystre oko :).Pozdr.
    PS.Czy definicja monitora określa ile głośników ma być w zespole?

  • #5 09 Mar 2005 22:22
    kiepol
    Poziom 15  

    No skoro się przyzwyczaiłeś do ich wyglądu, to spoko, w końcu tu i tak o wygląd nie chodzi... A co do monitorów, to hmmm... nie wiem, czy jest jakiś limit na ilość użytych głośników, ale monitory zazwyczaj składają się z dwóch głośników (jeden nisko-średnio i wysoko)... Według mnie, to monitorem jest nazwana mała kolumienka, ktora ma wspomagać system kina domowego (np. jako głośniki tylne)... To chyba tyle...

  • #6 09 Mar 2005 23:33
    leniviec
    Poziom 15  

    Witam!
    eee a jak ja gram na perce to zawsze mam po lewej stronie dwa monitory z basem i gitarka... a z drugiej stronki wokal.... a w sturiu tez rezyser dziweku ma "monitory" i nie zawsze sa one male... Z tego co wiem to sa "monitory bliskiego pola" i "monitory dalekiego pola" czy jakos tak...

    A co do konstrukcji kolegi no to zeczywiscie calkiem, calkiem, obudowa zamknieta i dotego beymy to musi ladnie byc slychac... tylko tak jak przedmowca zauwazyl te srubki mi sie zucily w oczy :)

    Pozdrawiam!

  • #7 11 Mar 2005 11:29
    trafika
    Poziom 11  

    Heja!Aja te kolumienki słyszałem osobiście gdyż konstruktor tak sie składa mieszka koło mnie,i może nie wygląda ten sprzęt na monitory studyjne,to brzmią jak monitory studyjne "surowo" tzn klarownie bez żadnego brumienia,czy buczenia basu,wysokie tony "kryształek" ogólnie całośc THE BEST-trzeba ich posłuchac osobiscie.Terminus gratuluje konstrukcji!!!.Dadik

  • #8 25 Maj 2005 09:22
    Ash Ketchum
    Poziom 27  

    Ja bym dał 8BR40 na niskie tony. Średni i gwizdek są ok. Poza tym konstrukcja całkiem w porządku.

  • #9 18 Cze 2006 11:11
    terminus
    Poziom 15  

    Zaprojektowałem ostatnio nową zwrotnicę, bo stara jest trochę niedopasowana. Po pierwszych próbach odsłuchowych wydaje mi się, że dźwięk nabrał klarowności i selektywności. Zmienione zostały częstotliwości podziału.

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma
    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma
    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma
    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma
    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Wszystkie cewki powietrzne, kondensatory Jantzen Audio. Na schemacie brakuje rezystorów wyrównujących efektywność średnio- i wysokotonowego.

  • #10 30 Cze 2006 21:54
    terminus
    Poziom 15  

    Jeszcze kilka zdjęć nowych cewek, kondensatorów i starych głośników:


    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Stara zwrotnica, idzie do szuflady na części:

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    A nowa gotowa do zamontowania i testów:

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

    Monitory trójdrożne na głośnikach Beyma

  • #11 28 Sie 2006 11:51
    borysgo2
    Poziom 16  

    Witam terminus.
    Jak krytyka ma byc konstruktywna to napisze moze cos od siebie.

    Najpierw konstrukcja zwrotnicy:
    Nie podoba mi sie rozmieszczenie cewek, tzn. cewki powinny byc rozmieszczone jak najdalej siebie o ile to mozliwe oraz ich osie nie powinny lezec w jednej plaszczyznie oraz nie powinny byc do siebie rownolegle.

    Projekt zwrotnicy:
    Efektywnosci srednie (z dolu do gory) 92, 91, 95.
    Z tego co widze dla kopolki nie ma zadnego tlumika, dlaczego ?
    Idac od dolu wofer ma srednia efektywnosc 92dB, jezeli przednia scianka ma okolo 40cm to srodek baffle step bedzie w okolicy 287Hz, pierwszy podzial powinien sie znajdowac wiec w okolicy 250Hz czli troszeczke nizej, zeby dobrze przeprowadzic kompensacje BS przy odpowiednio dobranych dobrociach filtrow efektywnosc srednia zestawu powinna miec okolo 86dB. Brak odpowiednich L-padow moze tlumaczyc wrazenie braku niskich rejestrow.

    Aplikacja:
    Ta beyma powinna dobrze grac w BR pod warunkiem ze TS sie zgadzaja. Nie wiem czy nie szkoda przypadkiem tej beymy w obudowie zamknietej.
    Rozmieszczenie glosnikow, hmm, ogolnie sie walczy o wyrownanie centrow akustycznych a tutaj rozmieszczenie przetwornikow ........


    PS
    Jak gra ta kopolka ? Jestem bardzo ciekawy, w znieksztalceniach powyzej 2k wypada bardzo dobrze. Jak bys mogl cos wiecej napisac bede wdzieczny.
    Pozdrawiam

  • #12 28 Sie 2006 13:31
    przemo-lukas
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Co do cewek to przy małej indukcyjności to nie ma aż tak wielkiego znaczenia.
    Jestem ciekaw aluminiowej membrany tweetera.
    Wygląda bardzo smakowicie, natomiast skaj i narożniki nie podobają mi się zupełnie.
    Padła nazwa monitory studyjne, chodzi o punktowość dźwięku, stąd konstrukcje 2-wey(gościu słyszy dźwięk prawie jak w słuchawkach)
    p.s.
    konstrukcja wydaje się być przemyślana z stąd obstawiam, że tłumik jest przy samym tweeterze, ale mogę się mylić :D
    A co to za rezystory pod spodem he he

  • #13 28 Sie 2006 14:33
    terminus
    Poziom 15  

    Te rezystory pod spodem to właśnie tłumiki na śr. i wys.(nie ma ich na schemacie).

    Podział nis. - śr. jest właśnie na 250 Hz.

    borysgo2, mógłbyś bardziej rozwinąć o co chodzi z BS i L-padami? I jakbyś to widział po swojemu (zwrotnica i obudowa).

    Wysokotonowy brzmi bardzo dobrze, tzn. lepiej niż wszystkie kopułki TONSIL, a głośników innych producentów prawdę mówiąc nie słuchałem (oprócz różnych "wypierdów"). Dodam tylko, że słychać na nim drobne zmiany we wzmacniaczu, np. wymianę wzm. oper. (obecnie OP275) lub kondensatorów, i to do tego stopnia, że robi się to bardzo ciekawe.

  • #14 28 Sie 2006 15:45
    przemo-lukas
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Terminus to było pytanie retoryczne :D :D
    Czy tweeter nie wybija się ponad resztę?

  • #15 28 Sie 2006 17:37
    borysgo2
    Poziom 16  

    Ta beyma od dlozszego czasu mnie juz kusi (chodzi o kopolke).
    Ogolnie seria studio cieszy sie bardzo dobra opinia. Tlumikow nie zauwazylem, na schemacie nima. 3 badz 2,5 drogi to bardzo fajna droga do pozadnego zestawu. Z BS chodzi mi o to ze dzieki bardzo efektywnej najnizszej drodze mozna dosc przyzwoicie owy efekt skompensowac, czesto sie o tym zapomina i w rezultadzie zestaw "ma malo basu". Pomiarow nie ma (szkoda) wiec ciezko mi sie wypowiedziec bo nie znam tych glosnikow dobrze.
    Widzial bym to tak:
    Podzialy zostawil takie jakie sa (250/3k, przednia scianka 40cm), dopasowal bym efektywnosci tlumikami (lpad) tak zeby sie zgadzaly z wypadkowa impedancja. Czyli:
    tor srednotonowy -5dB, tor wysokotonowy okolo -9dB (w zaleznosci jeszcze od dobroci filtrow korekta +/-2dB max). Obudowa jezeli odpowiada zamknieta to zostawic, jjednakze w 21L Qtc wychodzi okolo 0,81!!!. Glosnik ma dosc duzy vas (jak wiekszosc z serji studio) i przydala by mu sie troche wieksza obudowa. Z symulacji wynika ze przy 21 closed f3 wychodzi w okolicach 70HZ. W obudowie BR 35L@40Hz f3 spada juz do okolo 45Hz, mozna by ewentualnie wyzej zestroic poprawiajac nieco szybkosc. W 21L br bedzie dosc ciezko dostroic bo wychodza dlogie rury, w wiekszej obudowie (35L) nie powinno byc problemu.

    Dla przykladu podam ze z monacora sph165kep mozna wycisnac spokojnie f3 rzedu 38Hz w objetosci okolo 18-19L.

  • #16 28 Sie 2006 23:51
    terminus
    Poziom 15  

    No to nie jest jeszcze tak źle, ale obudowę zamierzam zmienić (ten brak czasu), ale najpierw muszę dokończyć kilka wzmacniaczy (symasym i abox).

  • #17 29 Sie 2006 13:18
    borysgo2
    Poziom 16  

    Terminus
    Symasym to bardzo dobry wzmacniacz!! U mnie thd zmierzone przy okolo 12W bylo na poziomie okolo 0,004% a szum miedzy -120 a -110dB. Wzmak prosty i bardzo dobry. Jak bys chcial cos na jego temat podyskutowac to zapraszam na PW.

  • #18 30 Sie 2006 22:15
    terminus
    Poziom 15  

    Jak odpalę, napewno pogadamy. Na "perunie" się zawiodłem, dźwięk ma jakiś przytłumiony, jakby przed głośnikiem był koc... no ale to nie na temat wątku. Pozdrawiam

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME