Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atmega - Atmega ze szrotu

shady79 07 Paź 2013 10:30 5256 22
  • #1 07 Paź 2013 10:30
    shady79
    Poziom 13  

    Witam,

    Zainteresował mnie ostatnio mikrokontroler, chciałbym spróbować pobawić się w jego programowanie. Nie wiem na ile starczy mi zapału i czasu na pokonywanie problemów z tym związanych dlatego nie bardzo chcę wydawać kasę na kupno odpowiednich podezespołów. Mam trochę starego szrotu komputerowego i zastanawiam się czy nie znalazłbym tam jakiejś atmegi na początek, którą bym się mógł pobawić. Napiszcie proszę gdzie coś takiego można wygrzebać, ewentualnie popytam znajomych czy nie mają jakiś niepotrzebnych urządzeń ale nie mam pojęcia o co pytać.

    Pozdrawiam
    Shady

  • #2 07 Paź 2013 11:08
    pawel-jwe
    Poziom 30  

    Kup sobie ATMEGA8, cena poniżej 10zł, do tego dokup kawałek płytki stykowej 5-10zł i kilka drobiazgów na początek (diody, przełączniki, wyś. 7seg.) <10zł. Do tego programator (najtańszy na USB ok.20zł, a na LPT możesz złożyć też na płytce stykowej i koszt elementów ok 7-8zł).
    Całość zamyka się w kwocie dobrze poniżej 50zł (a tnąc koszty można zejść do 25-30zł).
    Zakupy polecam tu (niedrogo i solidnie, spory asortyment): http://lispol.pl/index.php
    A z AVR'ami warto zacząć tu (są też schematy programatorów): http://hobby.abxyz.bplaced.net/index.php?pid=4&aid=1

  • #3 07 Paź 2013 11:15
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Witaj,

    shady79 napisał:
    Mam trochę starego szrotu komputerowego i zastanawiam się czy nie znalazłbym tam jakiejś atmegi na początek, którą bym się mógł pobawić. Napiszcie proszę gdzie coś takiego można wygrzebać, ewentualnie popytam znajomych czy nie mają jakiś niepotrzebnych urządzeń ale nie mam pojęcia o co pytać.

    W sprzęcie komputerowym raczej nie znajdziesz. Prędzej w telefonach, ale za to w obudowach w wersjach, których absolutnie nie użyjesz (zbyt małe). Dlatego pozostaje niestety zakupić nową w obudowie w wersji DIP. Do tego tak jak radzi kolega wyżej płytkę stykową i trochę elementów, które w wersjach THT (mają druciki do włożenia do płytki stykowej lub lutowania).

    Zobacz tutaj: http://mikrokontrolery.blogspot.com/
    i zanim się zdecydujesz poczytaj sporo w spisie treści.

    Tylko uważaj ... to wciąga na całe życie :)

  • #4 07 Paź 2013 11:19
    Grzegorz77
    Poziom 25  

    Ostatnio widziałem w jakiejś pralce , sterował wyświetlaczem .

  • #5 07 Paź 2013 12:46
    shady79
    Poziom 13  

    Dziękuję za odpowiedzi, podzespoły niebawem sobie zamówię. Czy gdybym chciał sam sobie zrobić programator USB czy ten jest OK? http://diy-elektronika.pl/202-usbasp-programator-avr-na-usb Jak widzę też zrobiony w oparciu o atmegę do której na początek będę musiał zrobić programator na LPT ;)

  • #6 07 Paź 2013 13:15
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Tak.
    Alternatywą jest USBTiny-MKII: http://mdiy.pl/programator-usbtiny-mkii-slim/
    który zaprogramujesz wprost z komputera, bez potrzeby budowania programatora na LPT.

    Skoro masz LPT, to możesz go stosować i nie budować innego programatora (skoro zależy Ci na oszczędnościach).
    Możesz dostać tego typu programatory USB za mniej niż 20zł..

  • #7 08 Paź 2013 10:36
    shady79
    Poziom 13  

    Witam chcę zamówić mikrokontroler atmega jeden do nauki drugi do zrobienia programatora USB. Napisane jest http://diy-elektronika.pl/202-usbasp-programator-avr-na-usb aby nie stosować Atmega8-PU ze względu na ograniczenie częstotliwosci taktowania czy mogę zatem kupić ATMega88PA-P a drugi ATMega8A-PU do zabawy?

  • #8 08 Paź 2013 12:31
    pawel-jwe
    Poziom 30  

    Trochę bym się kłócił z autorem tej instrukcji ponieważ atmega8 i atmega8a to praktycznie te same układy tylko inny pobór prądu (ten drugi ma mniejszy i może pracować przy niższych napieciach) i oba pracują w zakresie 0-16MHz (informacje z instrukcji).
    Różnica jest dopiero w układach oznaczonych Atmega8L które pracują do 8MHz.
    Dodatkowo stosuje się zapis Atmega8-16PU, Atmega8A-16PU oraz Atmega8L-8PU (jeśli chodzi o obudowy DIL) - gdzie liczba po myślniku oznacza max. taktowanie.
    Więc teoretycznie nie ma czegoś takiego jak oznaczenie Atmega8-8PU.
    Jeśli jesteś pewny że kupowana Atmega8 nie jest wersją LOW (oznaczenie "L") to na 100% będzie pracować do 16MHz - najlepiej kupując odczytać sobie oznaczenie z obudowy.
    PS. Atmega8A nie istnieje w wersji "Low" więc wszystkie pracują do 16MHz.
    Tak na potwierdzenie:
    Atmega8 i Atmega8L str.1 i str.314: http://www.atmel.com/images/atmel-2486-8-bit-avr-microcontroller-atmega8_l_datasheet.pdf
    Różnice pomiędzy Atmega8 i Atmega8A: http://www.atmel.com/Images/avr523.pdf
    Atmega8A str.1: http://www.atmel.com/images/atmel-8159-8-bit-avr-microcontroller-atmega8a_datasheet.pdf

  • #9 08 Paź 2013 16:03
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    Witam chcę zamówić mikrokontroler atmega jeden do nauki drugi do zrobienia programatora USB

    A czym zaprogramujesz procesor w programatorze ;)

  • #10 09 Paź 2013 15:12
    Janusz_TJ
    Poziom 7  

    jarek_lnx napisał:
    Cytat:
    Witam chcę zamówić mikrokontroler atmega jeden do nauki drugi do zrobienia programatora USB

    A czym zaprogramujesz procesor w programatorze ;)

    Jedną atmegę (tą do programatora) zaprogramować z LPT,to kilka elementów na programator. A z drugą? Z programatora na usb i heja.

  • #12 10 Paź 2013 13:51
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    shady79 napisał:
    zrobiłem właśnie programator do mikrokontrolera według tego schematu: http://1.bp.blogspot.com/-UdV4WvTqVyo/TaeYJ_7...AAAAAAAAF_A/knMASHTDn7I/s1600/programator.gif

    Czy to co zrobiłem jest OK?

    Tak ten jest prawidłowy - sam go używam od czasu do czasu.

    żeby nie było wątpliwości:

    Atmega - Atmega ze szrotu

  • #13 10 Paź 2013 14:03
    pawel-jwe
    Poziom 30  

    Port LPT ma co najmniej 5 wejść i nawet do 12 wyjść (zależnie od tego jak skonfigurujemy), więc jeśli autor danego programatora założył, że korzysta on z danych pinów, to nie znaczy że każdy programator LPT będzie z nich korzystać. Ktoś inny może sobie zrobić taki programator wykorzystując inne piny. Najlepiej od początku do końca trzymać się jednego projektu, przy tym schemacie który wykonałeś jest podana strona autora:
    http://www.qsl.net/ba1fb/

  • #14 13 Paź 2013 22:00
    shady79
    Poziom 13  

    Witam ponownie,

    Czy mógłby ktoś zerknąć czy dobrze wszystko połączyłem? Zanim podłączę programator oraz zasilanie.. Boję się, że przez jakiś głupi błąd coś popsuję...

    Atmega - Atmega ze szrotu Atmega - Atmega ze szrotu

    Nie podłączyłem jeszcze programatora ale to już raczej proste.

    Pozdr.
    Kuba

  • #15 14 Paź 2013 19:06
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Tak, dobrze. Wyrzuć tylko ten kondensator z pinu RESET, bo może przeszkadzać w programowaniu. Dodatkowo ryzykujesz uszkodzenie pinu RESET, ponieważ nie zawiera on wewnętrznych diod zabezpieczających. W przypadku zwierania kondensatora przyciskiem powstają szpilki, które generują znacznie większe napięcie niż dopuszczalne dla tego pinu.

    Atmel opisał to w nocie AVR042: http://mikrokontrolery.blogspot.com/2011/04/przycisk-drgania-stykow-debouncing.html

    Drobna uwaga: Staraj się nie mieszać kolorów i ich funkcji w szczególności na zasilaniu. Niebieski zawsze masa, a pomarańczowy który wybrałeś - zawsze ma to być Vcc.

  • #16 14 Paź 2013 20:01
    M. S.
    Poziom 34  

    Cytat:
    W przypadku zwierania kondensatora przyciskiem powstają szpilki, które generują znacznie większe napięcie niż dopuszczalne dla tego pinu.


    Tego jakoś nie mogę sobie wyobrazić.
    Owszem powstają szpilki prądowe pomiędzy przyciskiem a kondkiem. UC nie może jednak przy tym ucierpieć.
    Kolega pomylił pojemność z indukcyjnością. Przy przerywaniu prądu w indukcyjności rzeczywiście powstają spore szpilki tym razem napięciowe. Obciążenia indukcyjne zabezpiecza się diodami. Nigdy nie widziałem podobnego zabezpieczenia obciążeń pojemnościowych. Jedynie w pewnych warunkach kondensator może "wygenerować" napięcia ujemne. Nie dotyczy to jednak tego przypadku bo jedna noga jest podłączona do masy. No chyba, że masa ma charakter mocno indukcyjny (cienka ścieżka porządnie pokręcona).

    Co do przebiegu programowania to rzeczywiście kondek może niekorzystnie wpływać na ten proces. Wszystko zależy od tego czy programator ma wystarczającą wydajność prądową aby w wymaganym czasie przeładować pojemność przy resecie, czy nie.

  • #19 14 Paź 2013 22:59
    M. S.
    Poziom 34  

    Cytat:
    Niczego nie pomyliłem


    Zastosował kolega tylko skrót myślowy, który może wprowadzić w błąd.

    Przeczytałem i napisano tam, że indukcyjność ścieżek i przycisku powoduje efekt szpilki i z tym się zgadzam. Z resztą pisałem poprzednio o indukcyjności. Jeśli zatem PCB jest zaprojektowane bez uwzględnienia tego efektu to może być problem. W przeciwnym razie sam kondek szkód nie narobi.

  • #20 15 Paź 2013 17:38
    shady79
    Poziom 13  

    Mam problem z wlutowaniem podstawki pod mikrokontroler, okazuje się że nie bardzo pasuje rozstaw otworków pod nóżki, powierciłem je zgodnie ze schematem a rozbieżności są duże, zerknijcie sami: https://www.dropbox.com/s/4wo4e0maz7dldxq/IMG_9877.jpg

    Sprawdziłem czy gniazdo ICD-10 będzie pasowało i pasuje jak ulał więc nie jest to problem niedopasowania skali. Tutaj jest wzór płytki http://diy-elektronika.pl/download/USBasp+-+PCB gdyby ktoś chciał sprawdzić czy jest OK.
    Nie wiem teraz co mam robić czy "na chama" naginać nóżki tak aby wlazły w te otworki czy trzeba jednak poprawić wzór płytki...??

  • #21 15 Paź 2013 18:44
    M. S.
    Poziom 34  

    Płytka do poprawy i to nie tylko ze względu na niewłaściwe odległości. Jest fatalna, znów coś nie będzie działało. Zanim następnym razem wydruk przyłożysz do płytki sprawdź podziałkę.

  • #22 16 Paź 2013 09:19
    voytaschec
    Poziom 24  

    Obudowy dip i gniazda IDC10 mają ten raster - 2,54mm. Na pdf też mają taki sam rozmiar. Jeśli uważasz, że IDC pasuje a procesor nie to prawdopodobnie drukarka przekłamuje jeden z wymiarów. A może zaznaczyłeś "dopasuj wydruk do kartki"?
    Jeśli drukujesz z pdf'a i nie jesteś pewien skali to najlepiej wydrukuj najpierw na zwykłej kartce, dopasuj elementy i dopiero jak wszystko będzie się zgadzało to drukuj na termotransfer.

  • #23 16 Paź 2013 12:58
    shady79
    Poziom 13  

    tak to moja wina podczas drukowania w adobe readerze było zaznaczone ze ma dopasować do kartki dlatego wymiary się rozjechały. Zorbie płytkę od nowa - może wyjdzie lepiej jak poprzednio.

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME