Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego

mikolaj kcr 10 Paź 2013 20:36 8553 50
  • #1 10 Paź 2013 20:36
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Witam. Pewnie na samym wstępie dostanę grad pogardy na głowę ale kto pyta nie błądzi. Wiem, że temat był wałkowany "x" krotnie, naczytałem się tego na prawdę dużo ale niestety nie rozumiem jednej rzeczy. Czy mógłby mi ktoś w jakiś łopatologiczny sposób wytłumaczyć o co chodzi z tym cięciem pasma? Jak chłopu ze wsi? Mam cewkę 240uH, kondensator 3,3uF oraz drugi 10uF. W kalkulatorze zwrotnic obliczyłem jak to ludzi pisali ORIENTACYJNE w dużym przybliżeniu cięcie pasma dla GDWT tj. 4000Hz czyli 18dB/octave. I teraz pytanie. Czy głośnik ten zacznie grać dopiero od 4kHz? Jego pasmo przenoszenia to 2500-23000Hz. I teraz druga sprawa z głośnikiem basowym. Na kolumnie w której się znajdował było napisane 50-200Hz. Czy mam rozumieć, że ten głośnik przenosił tylko te pasmo? Jeszcze jedno. Czy można dać na głośnik wysokotonowy filtr 18dB/octave a na niskotonowy 12dB/octave? Czy głośniki nie będą grać w jakieś przeciwfazie i wzmacniacz nie będzie przez to katowany? Bardzo proszę moderatora aby od razu nie kasował tematu ponieważ nie każdy rozumie wszystko od razu. Pytam dla tego aby na przyszłość wiedzieć o co dokładniej chodzi i pewnie nie tylko mi przyda się ten post. Z góry dziękuję za zrozumienie, cierpliwość i dobre rady. Pozdrawiam.

  • Megger
  • #2 11 Paź 2013 10:46
    Arkadyo
    Poziom 29  

    Filtry takie jak kondensator i cewka nie obcinają pasma jak nóż tj. jak dasz filtr górnoprzepustowy na 4khz to nie znaczy, że poniżej tej wartości one nie grają wcale - grają i to całkiem rześko :). Filtracja działa ze spadkiem spl na oktawę. Jaki pewnie zauważyłeś filtry podaje się 6db/okt, 12db/okt, 18db/okt i 24db/okt. Zacznijmy od tego co to jest ta oktawa - jest to wartość 2 razy większa dla danej częstotliwości i tak dla 4 khz oktawą jest 8 khz i 2 khz w zależności czy filtr jest górno czy dolnoprzepustowy. Czyli jeżeli dasz filtr 12 db/okt dolnoprzepustowy dla midbasa nastawiony na np 3khz oznacza to, że 6 khz zagra o 12 decybeli ciszej a kolejną oktawę tj. 12khz zagra o kolejne 12 db czyli razem już 24 db ciszej. Jeżeli dasz 12db/okt na 3 khz w górnoprzepustowym oznacza to, że 1,5khz zagra o 12 decybeli ciszej a kolejna oktawa tj. 750 hz o 24 db ciszej. Takie spadek spl za czy przed filtrem nazywa się zboczem filtra i oczywiście nigdy nie jest tak idealny jak opisałem ale chodzi tylko o teoretyczne przybliżenie. Jak widzisz przetwornik gra "poza filtrem" i w zestawach trzeba tak rozsunąć cięcia filtrów dla obu wspólnie grających częstotliwości aby nie było górek i dolinek na charakterystyce wypadkowej wspólnie granego pasma. Przyjmuje się, że dla filtrów 6db/okt char-ki powinny się przecinać w pkt -3db, dla filtrów 12db/okt w pkt -6db itd.
    Projektując zestaw musisz jeszcze uwzględnić, że przebieg impedancji przetwornika rośnie wraz ze wzrostem częstotliwości, co objawia się tym, że przykładowo chcesz midbasa ciąć na 2,7khz filtrem dolnoprzepustowym 12db/okt.
    Midbas deklarowany jest jako 8Ω - jednak tyle to ma na samym dole zaraz za Fs a w zakładanym punkcie cięcia filtra 2,7khz może mieć np 12Ω. Niestety każdy przetwornik ma inny przebieg impedancji dlatego zwrotnice uniwersalne są do... W każdym razie jeżeli policzysz filtr na 8Ω to zadziała całkiem gdzie indziej i pewnie inaczej niż zakładane 2,7khz@12/db/okt.
    Kolejne zagadnienie z jakim musisz się zmierzyć to charakterystyka fazowa.
    Filtry o różnych stromościach "przesuwają sygnał ze wzmacniacza w czasie" o jakąś wartość - w zasadzie wszystko pasywne, co jest wpięte w przewód sygnałowy takie przesunięcie nam wprowadza. Przyjmuje się, że filtr 6db/okt "przesuwa sygnał" o 45° a 12 db o 90°. Jak przesunięcie będzie zbyt duże to fale emitowane przez przetworniki będą się nakładać lub znosić i masz albo dziurę albo himalaja na wypadkowej charce w pkt podziału. Bardzo niekorzystne zjawisko i trzeba tak zaprojektować zwrotnicę żeby faza była jak najbardziej zgodna.
    Jest jeszcze pare zjawisk, które można skorygować na zwrotnicy ale nie będę o nich pisał bo mam nadzieje, że do tej pory już Cię wyleczyłem z projektowania zwrotnicy na kalkulatorze.
    Moja rada jest taka - jest tu na forum tutorial pomiarów w Holmimpulse. Trzeba tylko wkładki mikrofonowej i wyjścia mic na karcie muzycznej. Nie jest to kompletne narzędzie to projektowania zwrotnic ale pozwoli zweryfikować kalkulatorowe wyliczanki tak filtracji jak i fazy. Z tym już zaprojektujesz coś poprawnie grającego niestety trzeba miec sporo elementów filtrów do testów.

  • #3 11 Paź 2013 13:33
    mmaker
    Poziom 18  

    Do pomiarów pobieżnych wystarczy wkładka plus 2 rezystory, kondensator, bateria 9V i wejście liniowe komputera np:
    Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego

    Z wejść mikrofonowych nie radził bym korzystać bo nieraz mają ograniczone pasmo przenoszenia bądź włączone programowe filtry które ucinają część pasma no i szumy...

  • #4 11 Paź 2013 15:50
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Niestety nie posiadam ch-ki głośnika niskotonowego. Mam jedynie informację z subwoofera w jakim się znajdował "50-200Hz". Czasu też zbytnio nie mam aby metodą opisaną wyżej coś samemu zaprojektować (studia). Jedynie co posiadam to ch-ka głośnika wysokotonowego którym jest CT.STX.3,5.1.250.8.N.P.PH. Nie mają być to super dokładne obliczenia bo nie na tym mi zależy, nie jestem audiofilem aby czepiać się, że jakiegoś danego tonu nie ma no ale wiadomo samego basu czy sopranu słuchać się nie da. Więc w dużym przybliżeniu czy filtr 18dB/okt składający się z kondensatora 3,3uF, 10uF oraz cewki 240uH nada się pod taki głośnik? I jak w tym przypadku gdy nie mam ch-ki głośnika basowego wykonać filtr? I czy może być to 12dB/okt zamiast 18dB tak jak to ma być na GDWT?

    Pozdrawiam.

  • #5 11 Paź 2013 20:45
    Maximoorg
    Poziom 21  

    Czemu nikt do tej pory nie wspomniał, że ta konfiguracja głośników od razu skazana jest na porażkę? Głośnik niskotonowy który posiadasz najprawdopodobniej nie nadaje się na midbas. Jaki jest jego rozmiar, zawieszenie? Z jakiej kolumny go wyciągnąłeś?

  • Megger
  • #6 11 Paź 2013 20:58
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Głośnik pochodzi z subwoofera Yamaha AX15W. 8 ohm, 15", zawieszenie twarde.


    Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego

  • #7 14 Paź 2013 16:05
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Może kolega napisze dlaczego ten zestaw z góry jest skazany na porażkę?

  • #8 14 Paź 2013 16:15
    Maximoorg
    Poziom 21  

    Przecież napisałem, że ten głośnik prawdopodobnie nie nadaje się na midbas. To po pierwsze. Po drugie nawet jeżeli ciągnął by w miarę wysoko, to napewno nie do 4k, żeby łączyć go ze zwykłym gdwt... Zostaw ten głośnik w basie a do gdwt dokup gde albo gds.

  • Megger
  • #9 14 Paź 2013 18:41
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Tak też chciałem zrobić w niedalekiej przyszłości jak będą kolejne fundusze ale to też wiąże się z kupnem drugiej końcówki mocy do nadstawek więc puki co zostanę przy swoim projekcie. Prawdopodobnie nie oznacza, że to jest niemożliwe. Nie wiemy czy by tyle wyciągnął czy nie bo nie mamy żadnej charakterystyki ani informacji ale swoją drogą też wątpię żeby aż tyle dał radę. A co gdyby zrobić zwrotnice do GDWT z podziałem 3kHz?

  • #10 14 Paź 2013 18:49
    Maximoorg
    Poziom 21  

    Napisałem prawdopodobnie bo nie mogę znaleźć żadnych informacji o nim, ale nawet 15calowe midbasy nie ciągną wystarczająco wysoko aby łączyć je z gdwt... Nawet 1.75" driver to mało do 15.

  • #11 14 Paź 2013 21:03
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Tak jak pisałem nie jestem audiofilem i maniakiem audio i nawet jak nie będzie danego przedziału częstotliwości to puki co musi mi to narazie wystarczyć. Jak będą fundusze na rozbudowę sprzętu to na pewno się nad tym zastanowię. Wiec mając tylko te dwa głośniki mogę użyć do GDWT filtr 18dB/okt a do basu 12dB/okt? Czy wzmacniacz nie będzie się przez to męczyć? Czy głośniki nie będą grać w jakieś przeciw fazie lub opóźnieniu?

  • #12 14 Paź 2013 21:45
    Maximoorg
    Poziom 21  

    To już lepiej kup sobie słuchawki...

  • #13 14 Paź 2013 22:10
    elektryku5
    Poziom 37  

    mikolaj kcr napisał:
    Tak jak pisałem nie jestem audiofilem i maniakiem audio i nawet jak nie będzie danego przedziału częstotliwości to puki co musi mi to narazie wystarczyć. Jak będą fundusze na rozbudowę sprzętu to na pewno się nad tym zastanowię. Wiec mając tylko te dwa głośniki mogę użyć do GDWT filtr 18dB/okt a do basu 12dB/okt? Czy wzmacniacz nie będzie się przez to męczyć? Czy głośniki nie będą grać w jakieś przeciw fazie lub opóźnieniu?



    Jeśli myślisz, że pomieszasz sobie filtry jak Tobie pasuje i będzie to jako tako grało, to jesteś w błędzie, bez pomiarów można zapomnieć o dobrze wykonanej zwrotnicy, a jak masz zamiar użyć kalkulatora, to już będzie tragedia całkiem.

  • #14 14 Paź 2013 23:12
    Maximoorg
    Poziom 21  

    Do tej konfiguracji głośników może użyć zwrotnic zaprojektowanych nawet przez liczydło... Żeby już zakończyć tą dyskusję - tak, możesz użyć takich filtrów.

  • #15 16 Paź 2013 13:09
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Jak kolega ma zamiar wytykać mi teksty, że mam sobie kupić słuchawki to lepiej niech w ogóle się nie wypowiada. :) Nie śpię na pieniądzach i robię to na co mnie stać. Ciekawe czy Tobie by się udało zrobić impreze na słuchawkach. Jak tak to stawiam krate. :D Nie jestem w tej chwili złośliwy ale wypowiedzi w tym stylu nic mi nie pomagają. A co do filtrów zwrotnic to nie miałem ani trochę na myśli, że "jak je pomieszam to będzie idealnie". Po prostu chciałem zapytać czy je można mieszać miedzy sobą bez negatywnego wpływu na zachowanie wzmacniacza i tyle. Tak poza tym to w takim razie po co są kalkulatory zwrotnic? Pic na wode? Chyba lepiej użyć już tego kalkulatora niż nie dawać nic lub robić samemu na oko.

  • #17 16 Paź 2013 15:53
    elektryku5
    Poziom 37  

    A ze względu na wykres impedancji od częstotliwości wartości będą dość dalekie od tych z kalkulatora...
    Jako eksperyment można wziąć jakąkolwiek zwrotnicę z fabrycznych kolumn i porównać z tym co pokaże kalkulator.

    Na początku każdemu się wydaje, że walnie sobie jakąś zwrotnicę z kalkulatora i będzie ok, niestety bez pomiarów to tylko błądzenie (a dobór głośników tak żeby w ogóle dało się zrobić dobrą zwrotnicę też jest dość istotny).

    Masz tam na początku jak zrobić pomiary, wkładka to nie majątek, a coś już będzie wiadomo (na razie tyle, że GDWT nie będzie zbyt dobry, przecież to zazwyczaj gra z średniotonowym).

  • #18 16 Paź 2013 16:46
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    No i o takie odpowiedzi chodzi. :)

    elektryku5 napisał:
    Na początku każdemu się wydaje, że walnie sobie jakąś zwrotnicę z kalkulatora i będzie ok, niestety bez pomiarów to tylko błądzenie (a dobór głośników tak żeby w ogóle dało się zrobić dobrą zwrotnicę też jest dość istotny).


    Owszem, bez pomiarów nie zrobi się nic dobrego ale podkreślam po raz kolejny nie chodzi mi tutaj o super zwrotnice aby była jak najlepsza a o to aby nie uszkodzić np GDWT nie dając nic. Niektórzy pakują byle jakie głośniki w byle jakie obudowy i są zadowoleni albo zawiedzeni, że wysoki ton im się spalił. Ja na początek chociaż po części chciałbym się zabrać za tworzenie aby na przyszłość robić co raz to lepsze wiec puki co narazie mi to wystarczy.

    elektryku5 napisał:
    Jako eksperyment można wziąć jakąkolwiek zwrotnicę z fabrycznych kolumn i porównać z tym co pokaże kalkulator.


    Nie wiem na ile jest cięty GDWT w kolumnach tonsila ale w kalkulatorze akurat dobrze pokazuje jeżeli było by to 5 kHz więc chyba coś prawdy w tym jest. :)

  • #19 17 Paź 2013 08:51
    Arkadyo
    Poziom 29  

    Dlatego, że wysokotonowe mają w miarę liniowy przebieg impedancji i o wartości nie odbiegającej znacznie od deklarowanej nominalnej. Niestety z midbasem już nie jest tak różowo i oczywiście wiesz, że przetworniki są łączone równolegle na zwrotnicy i to co się dzieje pomiędzy filtrami jest dosyć istotne dla impedancji kolumny i jak się za dużo pomylisz to możesz doprowadzić do spadku impedancji całej kolumny np poza dopuszczalną dla wytrzymałości końcówki mocy wzmacniacza.
    Może boleć.

  • #20 17 Paź 2013 16:06
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Czyli bez dokładnych wyliczeń nie ma sensu robić zwrotnic?

  • #21 17 Paź 2013 16:32
    elektryku5
    Poziom 37  

    Wyliczenia wyliczeniami, klucz to pomiary, bez tego nikt nie jest w stanie przewidzieć co wyjdzie...

  • #22 17 Paź 2013 19:33
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    Przewidzieć wiadomo, że się nie da ale na pewno lepiej zrobić z tego kalkulatora niż nic nie dawać prawda? Na razie jestem na etapie amatora pod względem projektowania zwrotnic i kolumn więc chciałem się czegoś tutaj dowiedzieć. Mam nadzieje, że jednak nic się nie stanie ze wzmacniaczem jak dam filtry o różnych parametrach tzn. pod GDWT 18dB/okt cięty na 4kHz i pod bas 6 lub 12 dB/okt ale cewki wyjdą wielkie. Na jakie pasmo cięte są głośniki niskotonowe w typowych kolumnach estradowych? Puki co będę musiał się zadowolić tym co mam bez dodawania żadnych aktywnych filtrów czy średnich tonów.

  • #23 22 Paź 2013 05:52
    Spid88
    Poziom 11  

    Powiem tak: nie stać Cię na wsadzanie zwrotnicy 18db/o z kalkulatora "bo ci się wydaje", uwierz mi. Prócz pieniędzy szkoda nerwów i efektów pracy.
    Załóżmy: Projektujesz zwrotnicę z kalkulatora do GDWT, który ma grać w kolumnie 100W RMS, no na przykład GDWT 9/100 FP, w nocie napisano Moc nominalna (moc przed filtrem/moc za filtrem) - 100/6 [W], fajnie, dalej Pasmo przenoszenia 3-20kHz, hmm gdzie to ciąć? Pewnie 4kHz wystarczy, czytasz dalej Rekomendowana częstotliwość podziału - 4 500 [Hz], aha. Rezystancja cewki - 6,3 - [Ohm] no to liczymy pyk kalkulator . Żeby było łatwiej dobrać elementy tniemy 4590Hz, C1=1uF+2.7uF, C2=1uF+10uF, L1=0.16mH. Kupujesz elementy, lutujesz, kupujesz głośnik podłączasz - gra - zagłusza suba, ale gra. Super! Urodzinki kumpla - robimy imprezkę. Kilka godzin i uświadamiasz sobie, że twój GDWT jest martwy, gra jedynie sub razem z wszystkimi śmieciami poza f które powinien odtwarzać. Konsternacja... Szukasz, i znajdujesz w internecie taki oto wykres: Link 4600Hz - 7.3Ω ! A twój GDWT miał pewnie jeszcze nieco inną impedancję. Nie "zapytasz go, bo już nie żyje". Kalkulator. Sprawdzasz dla 7.3Ω C1=14% różnicy C2=14% różnicy, można przymykać oko do 5% różnicy, ale nie trzykrotnie więcej. To z jaką częstotliwością grał? Podobne do zastosowanych wartości kondensatorów zobaczysz przy 3920Hz, czyli 700Hz różnicy. To tylko przykład, może nieco przejaskrawiony. ALE z impedancją średniotonowców, a szczególnie niskotonowców już nie jest tak pięknie.
    Teraz zobacz. Masz głośnik. Nie wiesz jaką ma impedancję w punkcie cięcia. Nie wiesz gdzie będzie bezpiecznie go uciąć, oczywiście lepiej wyżej, ale to kosztem pasma, które odfiltrujesz. No i na oko nie określisz co będzie grał.

    W ogóle powinieneś zacząć od doboru głośników pod względem pokrycia całego pasma akustycznego oraz skuteczności SPL żeby się nie zagłuszały, następnie kupić(albo przynajmniej znaleźć gotowe zastosowania) pomierzyć i dopiero przymierzyć się do zaprojektowania zwrotnic. Wysokiego zawsze można przyciszyć stosując Lpad(patrz kalkulator), co ma dodatkowy plus w tym, że część mocy wydzieli się na rezystorach, dodatkowo chroniąc głośnik(który tak na prawdę ma tylko kilka W) przed spaleniem. W zależności od tego jaką muzykę lubisz średniak może mieć kilka dB SPL mniej od pozostałych. No właśnie, można złożyć tylko niskotonowca i wysokotonowca, ale to będzie bardziej robiło hałas niż grało. A w Twoim przypadku (Yamaha+GDWT) trzeba uzupełnić średnie pasmo - nie masz nic w paśmie o najlepszej słyszalności ucha(włącz sobie na słuchawkach piosenkę w winampie i w eq zjedź suwakami od 320Hz do 1kHz na -12dB będziesz miał jako takie porównanie), albo zmieniając GDWT np. na jakichś compression driver albo dobrać do nich średniego, ale wtedy pozostanie jeszcze zrobienie dobrych zwrotnic.
    Pomiar impedancji to nic trudnego. Komputer z kartą dźwiękową, rezystor i program LIMP z pakietu Arta.

  • #24 22 Paź 2013 15:57
    elektryku5
    Poziom 37  

    Istotne też jest zgranie fazowe, w dobrze zaprojektowanej zwrotnicy po odwróceniu polaryzacji jednego z głośników powinno się uzyskać reverse null (tu też odnośnie mieszania rzędów, owszem robi się tak czasem, ale trzeba mieć względzie to co napisałem, jeśli po odwróceniu polaryzacji będą śmieci zamiast dołka, to trzeba kombinować dalej, mam tak w jednych fabrycznych kolumnach i po pomiarach nie wyszły najlepiej, przy rzetelnej zwrotnicy pewnie mniej męczyłyby słuch).


    W programie LIMP ściągniesz sobie impedancję głośników, możesz zaimportować do Speaker Workshop i tam zrobić resztę, między innymi pomiar mikrofonem, bo bez tego możesz zapomnieć o jakimkolwiek budowaniu głośników, chyba że po prostu ma lecieć krew z uszu słuchających...


    No i pamiętaj co już napisano w tym temacie, szczególnie o doborze głośników.

  • #25 22 Paź 2013 21:25
    Spid88
    Poziom 11  

    elektryku5 napisał:
    pomiar mikrofonem, bo bez tego możesz zapomnieć o jakimkolwiek budowaniu głośników, chyba że po prostu ma lecieć krew z uszu słuchających...
    no może bez takiego radykalizmu ;)
    dla wielu głośników dostępne są wykresy SPL(f), poszczególne egzemplarze mają mniejsze bądź większe odchyłki, ale są są dobrym punktem odniesienia, wystarczy wybrać głośnik, który będzie miał równy wykres w interesującym nas paśmie, a resztę odfiltrować i uzupełnić innymi przetwornikami np. GDM-14-150-SCX , mimo, że pasmo przenoszenia to 200-10k Hz, to najrówniejszą ch-ę ma w 200-5k Hz
    Sądzę, że jeśli dobierze 3 głośniki z podobnym spl, każdy będzie grał swoje równo w całym(docelowym) paśmie, pomierzy impedancję, zrobi dobrze 3 zwrotnice 12db/o, to będzie zadowolony, przynajmniej ze średnich i wysokich, bo źle skrojona skrzynka dla suba oczywiście zepsuje to co najważniejsze, czyli przyjemny bas. Nie trzeba zaraz pakować wszystkich głośników w jedno pudło, można przecież zrobić nadstawki średnio-wysokotonowe.

    Jeśli nie przejmujesz się zgodnością fazową filtrów to obejrzyj to: Link (początek w 2:30)
    Sam ostatnio się na tym przejechałem. Suba odciąłem 6db/o, a mida i tweeta 12db/o. Jak postawiłem 2 kolumny przy sobie, w jednej grał tylko niefiltrowany sub, w drugiej tylko mid i tweet za zwrotnicami - grało fajnie. Dołożyłem zwrotkę do suba, złożyłem kolumnę, włączam muzykę i niby gra, ale czegoś "jak w mordę strzelił" brakuje w tym dźwięku, dobrze, że miałem porównanie. Trochę się naczytałem zanim wpadłem na trop. Zmieniłem zwrotkę z 6db/o na 12db/o - od razu lepiej :)

    mikolaj kcr napisał:
    12 dB/okt ale cewki wyjdą wielkie.
    Dla niskotonowca nie wahaj się i bierz cewki na rdzeniu, drut min. 1mm, a RDC generalnie im mniejsza tym lepiej. W Polinku masz gargantuiczny(to odpowiednie słowo) wybór :)
    Powietrzne koniecznie do górnoprzepustowego z uwagi na niskie zniekształcenia.
    No i poczytaj sobie tu: Link

  • #26 22 Paź 2013 22:02
    elektryku5
    Poziom 37  

    Są, ale wtedy nie pójdzie konkretnie symulować całości, bo nie ma wykresu fazy, coś tam pokaże, ale lepiej dać kilka zł więcej (wkładka z znaną cha-ką, jak się rozejrzeć, to można nawet za 2zł dostać) i rzeczywiście mikrofonem zmierzyć, w ostateczności można nawet (elektretowym) mikrofonem do komputera.

  • #27 23 Paź 2013 01:43
    Granat :)
    Poziom 34  

    Spid88 napisał:
    dla wielu głośników dostępne są wykresy SPL(f), poszczególne egzemplarze mają mniejsze bądź większe odchyłki, ale są są dobrym punktem odniesienia, wystarczy wybrać głośnik, który będzie miał równy wykres w interesującym nas paśmie, a resztę odfiltrować i uzupełnić innymi przetwornikami np. GDM-14-150-SCX, mimo, że pasmo przenoszenia to 200-10k Hz, to najrówniejszą ch-ę ma w 200-5k Hz

    Te pomiary są zrobione w znormalizowanych odgrodach. A to warunki bardzo różne od docelowych, czyli w kolumnach.
    Jak zaczynałem robić pomiary to pierwsze co zwróciło moją uwagę - dlaczego pomiar nie pokrywa się z pomiarem producenta. No i właśnie dlatego. ^

    Dodano po 5 [minuty]:

    Z kolei nie polecam samodzielnie mierzyć parametrów T/S głośników i na ich podstawie obliczać obudowy.
    W profesjonalnych głośnikach nawet jest tak, że świeży głośnik ma fs 70Hz zamiast 50. To norma. Trzeba go sporo pomęczyć żeby podatność zawieszeń wzrosła.

  • #28 23 Paź 2013 09:52
    398216
    Usunięty  
  • #29 24 Paź 2013 07:29
    Spid88
    Poziom 11  

    Spid88 napisał:
    Rezystancja cewki - 6,3 - [Ohm] no to liczymy pyk kalkulator .
    [...]
    Konsternacja... Szukasz, i znajdujesz w internecie taki oto wykres: Link 4600Hz - 7.3Ω !

    autor tematu miał krzyknąć "hola!" przecież do obliczania zwrotki używamy nie rezystancji cewki, a impedancji głośnika, czyli jak w katalogu widać 8Ω, a następnie dojść do wniosku, że ani jedno ani drugie nie ma większego sensu :)

    zmajstrowałem ostatnio "układ" do pomiaru impedancji w programie Limp, polutowałem rezystor 100Ω, dwa cinche z jackiem i gotowe!

    pomierzyłem niskotonowce Raveland 18" z dwóch bliźniaczych kolumn, sam zobacz:
    Jak ciąć pasmo? Zwrotnice do GDWT oraz niskotonowego
    Pierwszy(zielona linia) ma Fs=28Hz, drugi(żółta) 31Hz. W punkcie 250Hz oba mają impedancję ok. 13Ω! Im dalej tym większa rozbieżność. Z tym, że to tylko test free air, w kolumnie będzie jeszcze inaczej.
    No właśnie przydałby się Zobel(korektor impedancji) żeby wyrównać ten stok narciarski :P
    Mam pytanie: czy rodzaj kondensatora w korektorze ma wpływ na jakość dźwięku? Wystarczą elektrolity pseudo-bipolarne(tzn. żeby uzyskać 50uF łączymy minusami dwa 100uF)? Jakiej mocy wybrać rezystor?

  • #30 24 Paź 2013 11:00
    mikolaj kcr
    Poziom 11  

    dj-MatyAS napisał:
    Nie rozumiem; po co na siłe Autor się upiera (wbrew wszystkim piszącym i zdrowemu rozsądkowi) na wymuszeniu pracy w zakresie mid głośnika wyciągniętego z suba?


    Po to, że nie jestem audiofilem ani wielkim maniakiem a druga sprawa to fundusze więc tutaj nikt nic nie poradzi. Poza tym widzę, że jednak nic z tego nie będzie to w takim razie podaruje sobie zrobienie z tych głośników kolumn a zrobienie samych subwooferów. Czy teraz jest ktoś mi w stanie doradzić jaki byłby najlepszy filtr (pasywny) do tego głośnika?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME