X
  • #1 19 Oct 2013 21:07
    jkier
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Czołem
    18 paź 2013 /wczoraj/ Discovery wyemitowało premierowy odcinek serialu Fani 4 kółek, gdzie główną rolę odgrywała nasza Syrenka.
    Główny mechanik Edd, który jak zwykle naprawiał autko w swoim warsztacie pod Londynem zmienił polaryzację instalacji elektrycznej w aucie z "plusa na masie" na "minus na masie".
    Wynikało to z faktu, że wymieniał niewydolną oryginalną prądnice na alternator.

    Może ktoś się orientuje jaki alternator zastosował Edd?.
    Alternator pasował idealnie z uchwytami, mocowaniem i kołem pasowym oraz miał wbudowany regulator napięcia. Alternator jak podano w programie zakupiono bez większego problemu w Wielkiej Brytanii za 55 funtów.
  • #2 19 Oct 2013 22:04
    Strumien swiadomosci swia
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    Z zasady budowy prądnice są dłuższe i na 99% nie są w pełni kompatybilne a alternatorami.
    A i w dodatku są grubsze.
    Może od Matiza.
    Więć raczej było coś przycyganione.
  • #3 19 Oct 2013 22:10
    bartek 8118
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    A czy może ktoś jest w posiadaniu tego odcina i wrzucił by go do internetu?
  • #4 19 Oct 2013 22:17
    jkier
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Jest już pod tym tytułem:
    "Fani czterech kółek - FSM Syrena 105.avi"
  • #5 19 Oct 2013 22:19
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Odcinek jest na yt, chociaż w oryginale. Ale to nie przeszkadza. I podczas wymiany mówią, że alternator jest KRÓTSZY od prądnicy, ale można go zamocować wykorzystując oryginalne mocowania prądnicy. Zresztą w przypadku takiej zamiany ważny jest jeden wymiar - koła pasowe po montażu muszą leżeć z jednej płaszczyźnie. Reszta jest kwestią zamontowania. Przecież można wykorzystać długą śrubę (pręt gwintowany) i jakąś tuleję dystansową, by wydystansować alternator właściwie. O rozmiar byłbym spokojny, bo na pewno uda się dopasować jakiś niewielki w miejsce prądnicy. Syrena do prądożernych nie należy, to mały alternator wystarczy.
  • #6 19 Oct 2013 22:25
    Strumien swiadomosci swia
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    Z alternatorem może się zmienić charakterystyczny odgłoś silnika na wolnych obrotach.
    Z racji obciązenia już nie będzie plum plum plum i kłębek siwego dymu co 5 sekund.
    Swoją drogą robili coś z przegubami?
  • #7 19 Oct 2013 22:47
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)

    Link

    Nie robili nic prócz wymiany alternatora, kolumny kierowniczej, wybieraka i malowania. Układ jezdny działał, więc go nie ruszali.
  • Helpful post
    #8 19 Oct 2013 23:18
    piwkooo
    Level 23  
    Helpful post? (0)
    jkier wrote:

    Może ktoś się orientuje jaki alternator zastosował Edd?.
    Alternator pasował idealnie z uchwytami, mocowaniem i kołem pasowym oraz miał wbudowany regulator napięcia. Alternator jak podano w programie zakupiono bez większego problemu w Wielkiej Brytanii za 55 funtów.


    Witam
    Widać na filmie LUCAS LRA00100, jest dostępny na ebay'u

    Pozdrawiam
  • #9 19 Oct 2013 23:32
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Tylko po co wydawać takie pieniądze? Jeśli uda się wydystansować, to wejdzie niemal każdy.
  • #10 20 Oct 2013 09:41
    bartek 8118
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    W późniejszych żukach, fiatach, polonezach montowali alternatory co za problem od nich wstawić. Jeśli nie to można kupić do ciągnika ursus z serii c-3xx też będzie pasował. Najbardziej mnie boli to ze wywalili oryginale radio, a wsadzili chińskie badziewie.
  • #11 20 Oct 2013 10:17
    pic
    Level 11  
    Helpful post? (0)
    Racja z tym radyjkiem. Przecież jego przeróbka na zmianę polaryzacji to "5" minut pracy.
  • #12 20 Oct 2013 10:30
    Strumien swiadomosci swia
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    pic wrote:
    Racja z tym radyjkiem. Przecież jego przeróbka na zmianę polaryzacji to "5" minut pracy.

    Ale przestrojenie UKF na wysokie pasmo to już nie bułka z masłem w tym modelu.
    A alternator wstawili od Transita 2,4D 1978-1984r.
  • #13 20 Oct 2013 11:47
    jkier
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    piwkooo wrote:


    Widać na filmie LUCAS LRA00


    Dzięki, o to mi chodziło, a w zasadzie o to z jakiego pojazdu. Po sprawdzeniu wychodzi że jest to alternator z Forda np. Capri, stare Scorpio, Escort itp...
    Na naszym rodzimym portalu aukcyjnym można kupić takie cudo w przedziale 50-150 zł - Nie wiem może to dla kogoś drogo, natomiast dla mnie w normie.
    Jak ktoś wyżej pisał o alternatorach od Żuka, Fiata 125 - tia wszystko się zgadza, wolę jednak fordowski za pięć dych niż żukowski za stówę.
    Co do radia to faktycznie kichę odwalili, ale nie ma się co dziwić, bo jak słusznie zauważył Edd nie było to oryginalne radio od Syreny. Po oryginał musieli by znowu nawiązać kontakt z Polską. A przecież kupili chwilę wcześniej przekładnię kierowniczą, tylko niespodziewanie uciętą :|
    Interesuje mnie jeszcze jedna rzecz; jak sądzicie, jak po zmianie biegunowości została rozwiązana sprawa rozrusznika? Przecież to silnik prądu stałego i jak zamienimy bieguny to zacznie kręcić w drugą stronę - tak mi się wydaje... Nic o tym nie ma w filmie. 8-O
  • #14 20 Oct 2013 12:20
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów
    Helpful post? (0)
    Kiedyś miałem "Warszawę 224" i po przebiegunowaniu rozrusznik kręcił normalnie, ale wskaźniki pracowały odwrotnie.
  • #15 20 Oct 2013 13:44
    bartek 8118
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    A jakie było oryginalne radio w syrenie
    105?
  • #16 20 Oct 2013 14:03
    kwok
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Oglądałem odcinek w TV i wydawało mi się że altek Eda ma za wąskie kółko pasowe, teraz zerknąłem jeszcze raz i wychodzi mim że Edd jak zwykle nie zrobił porządnie do końca.
  • #17 20 Oct 2013 14:06
    Gerri
    Spec od Mercedesów
    Helpful post? (0)
    Na filmie widać - jest to jeden z pierwszych modeli Safari. Były produkowane w wersjach z plusem i minusem na masie.
  • #18 20 Oct 2013 14:20
    Strumien swiadomosci swia
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    jkier wrote:
    Przecież to silnik prądu stałego i jak zamienimy bieguny to zacznie kręcić w drugą stronę

    Nic podobnego , akurat w safianie jest to silnik szeregowy na 4 szczotkach, jak by ktoś chciał to mam na stanie jeden po remoncie.
  • #19 20 Oct 2013 15:11
    jkier
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    bartek 8118 wrote:
    A jakie było oryginalne radio w syrenie
    105?

    zwracam honor.
    Do tej pory myślałem, że powinno być oryginalnie Safari 5a z plusem na masie, ale okazuje się, że Safari 2 tez było oryginalnie montowane w Syrenach 105. Czyli to radio co wyjął Edd wychodzi na to, że było oryginalne.


    Strumien swiadomosci swia wrote:

    Nic podobnego , akurat w safianie jest to silnik szeregowy na 4 szczotkach, jak by ktoś chciał to mam na stanie jeden po remoncie.


    Skoro tak jest to tak musi być :spoko:
  • #20 20 Oct 2013 16:49
    mpietras
    Level 17  
    Helpful post? (0)
    Dla zainteresowanych . Alternator zregenerowany w firmie, w której pracuje w Zduńskiej Woli :)
  • #21 20 Oct 2013 17:07
    bandi21
    Level 28  
    Helpful post? (0)
    Przerabiałem wielokrotnie C330 na alternator.Rozrusznik kręci zawsze w tę samą stronę bez względu na biegunowość.W Syrenie powinno być tak samo.
  • #22 20 Oct 2013 20:07
    kwok
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Zgadza się rozrusznik z cewkami na stojanie będzie kręcił zawsze w tą samą stronę. Dzisiejsze wynalazki z magnesami już nie.
  • #23 21 Oct 2013 18:42
    AnTech
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Błażej wrote:
    Nie robili nic prócz wymiany alternatora, kolumny kierowniczej, wybieraka i malowania. Układ jezdny działał, więc go nie ruszali.

    Wymieniono jeszcze okładziny na szczękach hamulcowych, boczki drzwi oraz radio.
    Teraz Syrenka stoi w muzeum. Mike żartował, że w Wielkiej Brytanii łatwiej spotkać McLarena F! niż samochód FSM SYRENA 105. Rarytas :)
  • #24 21 Oct 2013 19:11
    kacperski5350
    Level 13  
  • #25 21 Oct 2013 22:45
    Trabi
    Level 36  
    Helpful post? (0)
    W piątek - 25.X.2013 - jest powtórka:
    Code:
    23:00    Fani czterech kółek: Fsm Syrena 105 - serial dokumentalny
  • #26 22 Oct 2013 00:01
    cyganek
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    Ja kiedyś w latach 80tych przerabiałem Syrenę 104 na 105. To była frajda. Zmieniałem nadwozie a przy okazji musiałem też zmienić część ramy. pompa hamulcowa w modelu 104 była jednostopniowa a w 105 dwustopniowa. Dźwignia zmiany biegów z koła kierownicy powędrowała na podłogę. Alternator założyłem z Fiata 125p, i nie było problemu z rozrusznikiem, nie kręcił odwrotnie. Ciekawe jest jedno że w filmie nic nie robiono z półosiami i przegubami. Ja miałem zawsze kilka zapasowych w bagażniku bo przy dodaniu gazu podczas skrętu przeguby pękały w zastraszającym tempie. Samo zawieszenie było nie lada wynalazkiem poprzeczne resory piórowe ze ślizgaczem z tyłu a z przodu na sztywno z wahaczami kół. Moja Syrenka miała sporo elektroniki jak na tamte czasy. Wskaźniki napięcia akumulatora, przepalenia żarówek, obrotomierz- wszystkie na modnych w tamtych latach diodach LED. Fajnie że rodzima Syrena pojawiła sie w programie Fani 4 kółek. Może by tak jeszcze Mikrusa spróbowali zdobyć!
  • #27 22 Oct 2013 00:11
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Nic nie robili z przegubami, bo:
    - auto było sprawne i nie trzeba było naprawiać tych podzespołów,
    - podejrzewam, że nie mieli dostępnej żadnej rozsądnej alternatywy (nie wiem, czy nawet w Polsce są jakieś rozwiązania),
    - auto i tak nie było przeznaczone do codziennego użytkowania, a docelowo wylądowało w muzeum.

    Dodano po 2 [minuty]:

    cyganek wrote:
    Może by tak jeszcze Mikrusa spróbowali zdobyć!

    Dajmy szansę innym! Mogli by wziąć coś z byłego ZSRR lub innego "demoluda". Choć nie jest to temat bardzo nośny dla tamtejszych miłośników motoryzacji. Żadna z socjalistycznych marek nie miała jakiejś szczególnej estymy na zachodzie, a eksportowanych w różnych okresach czasu było wiele pojazdów.
  • #28 22 Oct 2013 06:59
    Strumien swiadomosci swia
    Level 42  
    Helpful post? (0)
    Błażej wrote:
    Choć nie jest to temat bardzo nośny dla tamtejszych miłośników motoryzacji. Żadna z socjalistycznych marek nie miała jakiejś szczególnej estymy na zachodzie, a eksportowanych w różnych okresach czasu było wiele pojazdów.

    Żadna też marka nie była jakoś wybitnie postępowa lub osiągi jej nie mogły konkurować z zachodnimi.
    Nigdy też komuchowaci nie zrobili ładnego samochodu.
    A technika zatrzymałą się w seryjnej produkcji bazując na latach 30.
  • #29 22 Oct 2013 09:43
    jkier
    Level 12  
    Topic author Helpful post? (0)
    Strumien swiadomosci swia wrote:

    Żadna też marka nie była jakoś wybitnie postępowa lub osiągi jej nie mogły konkurować z zachodnimi.
    Nigdy też komuchowaci nie zrobili ładnego samochodu.
    A technika zatrzymałą się w seryjnej produkcji bazując na latach 30.


    A tu się absolutnie nie zgodzę. :!:
    Chociażby rekord prędkości na długim dystansie Polskiego Fiata125P w 1973 roku.
    Masowy eksport również na Zachód takich pojazdów, jak ww. Fiat 125p, Żuk w niezliczonej ilości odmian, Nysa... itp, itd...
    A inne egzemplarze prototypowe np. Syrena 110, bardzo nowoczesne jak na swoją epokę, które nigdy nie weszły co prawda do seryjnej produkcji, ale wybitnie mogły konkurować z technologią Zachodu.
    "Ładność" i piękno to tez pojęcie względne. Mi np. bardzo podoba się Wołga w szczególności czarna...
  • #30 22 Oct 2013 10:21
    web69
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Samochody z byłych krajów demokracji ludowej były exportowane i to w dużej ilości, łady, skody, zastavy, yugo... nawet do USA. Sam mam moskwicza 407 z 1958r sprowadzonego z francji, a na tabliczce znamionowej: Moscov light car plant...
  Search 4 million + Products
Browse Products