X

Jak odpowietrzyc uklad hamulcowy ?

dj-norek 21 Mar 2005 16:04
  • #1 21 Mar 2005 16:04
    dj-norek
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Wymienialem gumowy wezyk hamulcowy w tylnim kole w Mazdzie 323 1,7D z 1991r, teraz chcialbym odowietrzyc uklad hamulcowy, Jak to zrobic? Dodam tylko ze w tej chwili nie ma w nim plynu hamulcowego bo po prostu wyciekl
  • #2 21 Mar 2005 16:22
    sowczas
    Level 13  
    Helpful post? (-1)
    Bierzesz drugiego klienta sadzasz do auta a sam nalewasz plyn do zbiorniczka, klient pompuje pare razy hamulcem i trzyma a ty w tym czasie popuszczasz odpowietrznik (zaczynasz od kola tylnego prawego pozniej tylne lewe,przednie prawe i przednie lewe) operacje powtarzasz az z odpowietrznika zacznie się las czysty płyn bez pęcheżyków powietrza.
    Pamietaj żeby popuszczać odpowietrznik w momencie kiedy klient trzyma a nie wahluje pedałem .
  • #3 21 Mar 2005 16:23
    T/J
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    Witam.
    Potrzebna ci będzie pomoc drugiej osoby.Płyn nowy DOT 3 ponieważ dobrze by było go całęgo wymienić i nie mieszać z tym starym co się jeszcze w układzie znajduje.
    Wlej do zbiorniczka przy pompie pełno płynu.Zacznij od popuszczenia odpowietrznika przy najdalszym kole od pompy hamulcowej.Jak go popuścisz na jego końćówkę naciąg wężyk przezroczysty taki do paliwa a drugi koniec wężyka zanuż w butelce do której będzie spływał przepompowywany płyn.Jedna osoba siedzi w kabinie i naciska pedał hamulca 3 razy i trzyma nie puszcza a ty gdy ona napompuje te trzy razy i trzyma popuszczasz ten odpowietrznik wówczas płyn wypływa pod ciśnieniem pedał wpada do podłogi ty zaktęcasz odpowietrznik i teraz ta osoba może ponownie trzy razy naciśnąć pedał hamulca i trzymać a ty ponownie popuszczasz odpowietrznik .Wykonujecie to tyle razy aż płyn będzie czysty i bez pęcherzyków powietrza.Pamiętaj aby płynu nie zabrakło w zbiorniczku.
    Następnie to samo należy zrobić z pozostałymi kołami pamiętając o zasadzie że kolejność kół przy których to robimy jest taka tył prawy potem lewy następnie przód prawy i lewy.
    Pozdrawiam
  • #4 21 Mar 2005 17:35
    dj-norek
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (+1)
    mam w związku z tym 3 pytania.
    1 jak całkowicie wypuścić stary płyn? bo napewno w przewodach i gdzieś tam jeszcze zalega. 2 Dlaczego akurat wlać Dot 3 a nie Dot 4 czy 5? Czy to jest obojętne? Czy któryś z nich jest lepszy/gorszy?
    3 Gdzie znajdują się te odpowietrzniki (jak to wygląda?)
  • #5 21 Mar 2005 18:04
    yasiu.brzeg
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Odpowietrzniki masz na cylinderkach z tyłu i dociskach z przodu. Wygląda jak kalamitka do nabijania smaru. Są one po wewnętrznej części kół. POZDRAWIAM
  • #6 21 Mar 2005 18:53
    dj-norek
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (+1)
    a czy musze rozebrac obudowe od bebnow z tylu zeby dostac sie do tego ogpowietrzania?Czy jest tam cos w rodzaju srubki czy jakis zaworek zeby odpowietrzyc?
  • #7 21 Mar 2005 20:11
    yasiu.brzeg
    Level 29  
    Helpful post? (+1)
    Jest to śrubka na klucz 8 mm nie musisz nic rozbierać są na wierzchu. POZDRAWIAM
  • #8 21 Mar 2005 20:26
    darek127
    Level 12  
    Helpful post? (-1)
    zmień płyn na najlepiej DOT 5 im wyższa cyfra tym wyzsza temperatura wrzenia
  • #9 21 Mar 2005 20:39
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (+3)
    Mój sposób na odpowietrzanie hamulców:

    4 metry wężyka plastikowego / przezroczysty/ cienkościennego 6mm - jeden koniec zakładam na odpowietrznik - polużniam kluczem odpowietrznik na 1/4 obrotu . Drugi koniec wsadzam do zbiorniczka płynu na pompie hamulcowej.
    Wężyk układam tak żeby leżał na szybie przedniej.
    Przez kilka minut pompuję pedałem hamulca - świetnie w wężyku widać pęcherzyki powietrza i kolor płynu , czy nie jest brudny.Pompować tak długo aż znikną pęcherzyki!
    Kolejno odpowietrzam wszystkie 4 koła.
    I to bez niczyjej pomocy!
    Ja w ten sposób robię już kupę lat i to w różnych wozach.
    A na ten pomysł sam wpadłem z konieczności - bo nie miał mi kto "popompować" pedału.
  • #10 21 Mar 2005 22:54
    Doktorr
    Level 32  
    Helpful post? (+1)
    Jozef odczytałem Twój post i jestem przerażony ,tzn
    według twojego opisu ten płyn który jest w cylinderku (czyli najbrudniejszy wpompowujesz do zbiorniczka). Wierzę w twoją fachowość i rozumiem, że powinno to brzmieć tak: Początkowo koniec przewodu umiedszczasz w naczyniu na brudny płyn i pompujesz. Kiedy w przewodzie widać już czysty płyn koniec przewodu umieszczasz w zbiorniczku na pompie hamulcowej i pompujesz dalej, aż całkowicie znikną pęcherzyki. (prawda że dobrze zrozumiałem) Też z konieczności robię to sam, pozdrawiam.
  • #11 21 Mar 2005 23:05
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (+1)
    Doktorr wrote:
    Jozef odczytałem Twój post i jestem przerażony
    Nie przerażaj się ale nie mogę w krótkim poscie pisać referatu... :) Chodzi o sposób...
    Przecież napisałem :
    Quote:
    świetnie w wężyku widać pęcherzyki powietrza i kolor płynu , czy nie jest brudny
  • #12 22 Mar 2005 09:23
    Borys1
    Level 10  
    Helpful post? (+1)
    Cześć. Piszesz, że płyn całkowicie wyciekł, więc musisz odpowietrzyć cały tył i najlepiej sprawdzić hamulce przednie przy okazji. Pomysł z zakładaniem wężyka jest ok, ale ja najpierw odkręcam odpowietrzniki, dolewam płynu do zbiorniczka, czekam aż płyn zacznie się lać, nakręcam odpowietrzniki następnie (tak jak koledzy opisali wcześniej) nakładam wężyk. Odpowietrzniki najlepiej wykręcać kluczem nasadowym, bo często są zapieczone i skorodowane. Zwykłym kluczem możesz "obkręcić" odpowietrznik i narobisz sobie kłopotów. Najlepiej jest od razu je wymienić na nowe. Koszt mały, a śpisz spokojnie.
    Pozdrawiam
  • #13 22 Mar 2005 11:15
    pulikow
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    darek127 wrote:
    zmień płyn na najlepiej DOT 5 im wyższa cyfra tym wyzsza temperatura wrzenia


    Nie doradzaj koledze takich rzeczy.
    Numer płynu to nie tylko jego temperatura wrzenia ale i skład chemiczny.

    Niewłaściwe dobranie płynu może spowodować uszkodzenie gumowych elementów układu.
    A DOT 5 jest płynem agresywnym w stosunku do niedostosowanych układów hamulcowych.

    Wyższe numerki nie oznaczają czegoś lepszego !!!
  • #14 22 Mar 2005 11:38
    mczapski
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Po pierwsze dlaczego nie kontynujesz tematu "wymiana rurki gumowej"? I teraz chyba dopiero namieszano tobie w głowie. A więc do Mazdy 323 z 1991 roku wystarczy i jest odpowiedni DOT 3. Wbrew pozorom wszystkie płyny hamulcowe są agresywne szczególnie dla lakieru. Ja z grubsza stosuję metodę jak jozefg ztym , że trochę wprawy trzeba mieć. Są inne podobne metody. Gorzej, że nie wiesz jak wyglądają zaworki odpowietrzające. A są to takie wkręty z kulistym łbem i otworkirm w środku. Tam właśnie nakłada się wężyk. W tym samochodzie zdaje się, że należy użyć do tego celu "pewnego" klucza (raczej nasadowego) bodajże 7 mm. A rada w sprawie wymiany tych zaworków jest dobra bowiem często nie udaje się ich bezszkodowo odkręcić.
  • #15 22 Mar 2005 13:55
    dj-norek
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (0)
    dziekuje bardzo za pomoc. Kupilem dzis plyn dot 4, jescze nie odpowietrzylem bo okazalo sie ze wezyk jaki mi dal sprzedawca nie jest taki jak stary, jutro mam dostac identyczne. Zrobilem foto odpowietrznika - rozumiem zeby go odpowietrzyc mam go po prostu poluzowac.
  • #16 22 Mar 2005 14:04
    Damian.
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Tak poluzować.Koledzy wcześniej mają rację pisząc,że ciężko się te zaworki odkręca.Ja bym proponował popsikać je wcześniej np. WD-40,a po odkręceniu najlepiej je wymienić na nowe(lubią się ukręcać)
  • #17 22 Mar 2005 14:45
    berlingo
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    przy odkręcaniu zaworków nie pozwól by ci klucz przeskoczył i obrobił sześciokąt bo potem zostanie tylko klucz do rur i to bardzo ostrożnie ten zaworek to nic innego jak kawałek rurki o ściance ok 1mm wkręconej w cylinderek
  • #18 23 Mar 2005 21:32
    dj-norek
    Level 21  
    Topic author Helpful post? (0)
    witam, powymieniałem wężyki wymieniłem płyn, odpowietrzyłem i... i niestety hamulce nie są tak mocne jak były - to znaczy jak wcisnę na mxa pedał hamulca to kola zapiszczą na asfalcie, ale wczesnej to następowało już przy połowie(gora ¾) wciśniętego padała. Czy przyczyna może by zle odpowietrzenie? Przy odpowietrzaniu ostatniego koła czyli przednie lewe płyn bardzo słabo leciał, jak papowalem, przy wcześniejszych 3 kolach wszystko bylo OK, płyn wężykiem szybko płyną, pęcherze powietrza szybko znikały, natomiast z ostatnim kołem to można powiedzieć ze wyglądało to tak: wcisnąłem pedał -płyn trochę poleciał, puściłem pedał, płyną jak by się cofał w rurce. Czy to oznacza ze jeszcze układ jest zapowietrzony?
  • #19 15 Apr 2005 12:20
    Damian.
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Być może masz zapchany przewód hamulcowy w tym kole
  • #20 15 Apr 2005 13:27
    POMIDOR
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    Przy zapowietrzonym układzie hamulcowym występuje zjawisko tzw. rosnącego pedału hamulca. Polega ono na tym, że podczas wielokrotnego naciskania na pedał hamulca zmniejsza się jego skok jałowy. Inaczej to ujmując w dobrym układzie hamulcowym po jednokrotnym naduszeniu pedału hamulca (ze średnią siłą) zatrzymuje się on w pewnej pozycji - załóżmy, że można go wdusić 10cm. od górnego położenia pedału i po ponownych naduszeniach następujących po sobie zatrzymuje się również w tej samej pozycji co za pierwszym razem.
    Natomiast przy zapowietrzonym ukladzie pedał będzie "rósł" tzn. po kolejnych naduszeniach pedału będzie zmniejszała się odległość od górnego położenia do czasu wyczuwalnego oporu. Przy dobrym układzie była to cały czas ta sama odległość (10cm. - przyładowo), a teraz bedzie to wyglądało tak:
    1 raz 10cm.
    2 raz 9cm.
    3 raz 8cm
    4 raz 7cm.
    5,7,8,9 raz 6cm.
  • #21 15 Apr 2005 22:06
    tadeuszgr
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Jeśli płyn cofał się w wężyku do odpowietrzania tzn.że w porę nie zakręciłeeś odpowietrznika lub jest on niesprawny.
    Poza tym należy sprawdzić czy ten cylinderek jest sprawny (zapieczony ,prawie unieruchomiony) .Jak hamuje to koło?
    Jestem przerażony metodą józefg
    Jeśli nie ma drugiej osoby to pompujesz, zapierasz pedał hamulca rozpieraczem i idziesz do odpowietrznika-trzeba się nachodzić.
    Mam wątpliwości dwie poważne:
    1)jakiej jakości jest płyn gdzie do nowego wpompowuje się stary ,brudny
    2)czy przy niedostatecznie ściśniętym płynie (odkręcony częściowo odpowietrznik jeśli dobrze zrozumiałem )można wypchać całkowicie powietrze z płynu?
  • #22 26 May 2005 22:24
    Jazdaaaa
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    a jak odpowietrzyc jezli urwal mi sie odpowietrznik>?
  • #23 26 May 2005 22:42
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (0)
    Jazdaaaa wrote:
    a jak odpowietrzyc jezli urwal mi się odpowietrznik>?
    A to gorzej...
    Wywiercić mniejszym wiertłem i przegwintować - może się uda, a jak nie to wymiana zacisku...

    tadeuszgr wrote:

    Jestem przerażony metodą józefgMam wątpliwości dwie poważne:
    1)jakiej jakości jest płyn gdzie do nowego wpompowuje się stary ,brudny
    2)czy przy niedostatecznie ściśniętym płynie (odkręcony częściowo odpowietrznik jeśli dobrze zrozumiałem )można wypchać całkowicie powietrze z płynu?
    Chyba nie rozumiesz....
    Normalnie dolewając i odpowietrzając nie widzisz jaki jest płyn - czysty i brudny , czyli jeżeli nie widać to jest wszystko OK?
    No - Panowie samochodziarze ! To ja jestem przerażony co wy tym bidnym klientom za kit wciskacie !
    Jeżeli przy pompowaniu widzę że płyn jest brudny albo zanieczyszczony to go wylewam i zalewam 100% świeżego. A miałem i tak że w świeżo kupionym aucie musiałem 2 razy wymieniać - taki syf był.
    A bez podglądu w rurce bym tego po prostu nie widział...
  • #24 26 May 2005 23:11
    tadeuszgr
    Level 18  
    Helpful post? (+1)
    Nie polecam nikomu naprawy urwanego odpowietrznika bo nie wszyscy potrafią to zrobić fachowo-co będzie jeśli odpowietrznik pod ciśnieniem wyrwie się z uszkodzonego gwintu?
    Panie jozefg nie rozumiem insynuacji z tym odpowietrzaniem?
  • #25 26 May 2005 23:42
    enauto
    Level 29  
    Helpful post? (0)
    Witam

    dj-norek wrote:
    Czy przyczyna może by zle odpowietrzenie? Przy odpowietrzaniu ostatniego koła czyli przednie lewe płyn bardzo słabo leciał, jak papowalem, przy wcześniejszych 3 kolach wszystko bylo OK, płyn wężykiem szybko płyną, pęcherze powietrza szybko znikały, natomiast z ostatnim kołem to można powiedzieć ze wyglądało to tak: wcisnąłem pedał -płyn trochę poleciał, puściłem pedał, płyną jak by się cofał w rurce. Czy to oznacza ze jeszcze układ jest zapowietrzony?


    Przedewszystkim nie ta kolejność odpowietrzania, powinno być tak
    1 lewy przód
    2 prawy przód
    3 lewy tył
    4 prawy tył
    Jeżeli masz ABS pedałem nie odpowietrzysz, potrzebna jest sprężarka lub pompa próżniowa.

    Pozdrawiam
    PS Ten sztywny przewód widoczny na zdjęciu też jest do wymiany
  • #26 14 Apr 2006 23:12
    j(o)zek
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    OK.
    nie było pytania.
  • #27 15 Apr 2006 11:34
    Edward Kręcik
    Level 13  
    Helpful post? (0)
    o ten temat nie pytaj bo zostaniesz ukarany Czytaj czwarty post od góry Ważne.....
  • #28 15 Apr 2006 15:07
    ponar
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    a co do płynu tylko i wyłącznie R-3 lub dot 3 w żadnym wypadku inne bo rozpuści uszczelnienia cylinderków pompy i zacisków.
  • #29 15 Apr 2006 15:24
    piochuxl
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Quote:
    dziekuje bardzo za pomoc. Kupilem dzis plyn dot 4, jescze nie odpowietrzylem bo okazalo sie ze wezyk jaki mi dal sprzedawca nie jest taki jak stary, jutro mam dostac identyczne. Zrobilem foto odpowietrznika - rozumiem zeby go odpowietrzyc mam go po prostu poluzowac.


    papa hamulce jeśli koledzy piszą że w maździe wchodzi dot-3 to KUPUJ dot-3
    właśnie zniszczyłeś uszczelniacze na zaciskach uszczelniacze pompy hamulcowej itd płyn dot-3 nie miesza się z dot-4 a wręcz jest bardzo szkodliwy dla układu hamulcowego sam tak kiedyś zrobiłem i musiałem wszystko wymienić tj wszystkie uszczelniacze czyszczenie układu itd. Sam się dziwiłem że nie mogę hamulców odpowietrzyć.Teraz będą się hamulce już tylko pogarszały chyba że powinien być dot-4
  • #30 01 Jun 2009 19:23
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Helpful post? (+1)
    Pytanie kieruję do autora tematu. a gdy odpowietrzałeś ten układ dolewałeś na birząco płynu do zbiorniczka?
  Search 4 million + Products
Browse Products