X

Regulator napięcia. Jak sprawdzić czy jest dobry?

23 Mar 2005 00:55 MAmaester
  • #1 23 Mar 2005 00:55
    maester
    Level 9  
    Helpful post? (+1)
    witam
    jak sprawdzic czy regulator napiecia (ladowanie) jest dobry? pomierzylem ladowanie i uzyskalem takie wyniki: zaraz po uruchomieniu silnika ladowanie ok. 14,3V, po wlaczeniu swiatel mijania ok. 13,8V - niby wszystko ok. ale po spadku obrotow (bieg jalowy, temp. 90*C), ladowanie spada odpowiednio do 14V / 13,5V, do tego jak wlaczylem ogrzewanie szyby, radio, to zaczelo spadac do 12,7V, a ekstremalnie po wlaczeniu dmuchawy (juz praktycznie wszystkie odbiorniki pradu, chyba max. pobor), spadlo ponizej 12V! ok. 11,7V. oczywiscie po zwiekszeniu obrotow, napiecie jest troche wyzsze (skacze), ale to inna rzecz.

    czy ten regulator napiecia jest ok? ewentualnie jak go mozna jeszcze sprawdzic / przetestowac?
  • #2 23 Mar 2005 01:21
    JACHO
    Level 22  
    Helpful post? (+1)
    A akumulator masz sprawny ??
    Wygląda mi to na prawidłowe działanie regulatora , ale na niedomaganie akumulatora ,bądz złe przewodzenie instalacji ( połaczenia z masa lub końcówek na przewodach)
    Swoja drogą przy takim obciążenu to też zależy jaki to akumulator ( nie podałes parametrów ) i jaki prad ładowania alternatora, dopiero możemy stwierdzić czy objawy są nietypowe w danej sytuacji.
    Myslę , że nie jest to 126p.
    Podsumowując - na wolnych obrotach alternator ma prawo niedomagać przy zwiększonym poborze pradu.
  • #3 23 Mar 2005 09:43
    krzwil
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    To jest naturalny objaw. Załóżmy że masz alternator 60A (tyle maksymalnie wyprodukuje alternator przy odpowiednio wysokich obrotach), w 126p chyba 45A. Oblicz teraz bilans mocy. Światła - 2x55W (przód) +2x10 (tył) +kilka amper pompa paliwowa (jeśli to nie maluch) i układ zapłonowy + ok10A ogrzewanie szyby + radyjko na ful ok5A co pewnie w sumie zamknie maksymalną wydajność alternantora. Aby pewnie sprawdzić alternator trzeba by było pomierzyć na stanowisku probierczym. Możesz jednak zrobić dokładny bilans mocy (sprawdzić katalogową wydajność alternatora i policzyć wszystkie obciążenia). Wtedy dopiero włączyć wszystkie obciążenia i na wyższych obrotach mierzyć napięcie na akumulatorze.
  • #4 23 Mar 2005 09:45
    kordel
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Tak, JACHO ma racje. Czestym objawem uszkodzenia regulatora napiecia jest wieksze napiecie ladowania na biegu jalowym przy wylaczonych odbiornikach (np. 15-15,5V). Podaj jeszcze jakie to auto (model, rok i koniecznie silnik) i jaki masz akumulator (producent, pojemnosc i ile ma wiosen :-)).
  • #5 23 Mar 2005 10:49
    maester
    Level 9  
    Topic author Helpful post? (0)
    dziekuje za odpowiedzi - jestes wlasnie w trakcie wykluczania niektorych niedomagan w instalacji elektrycznej (akumulator za dobrze nie trzyma, zwlaszcza po kilku dniach bez uruchamiania silnika), a jestem juz na 99% pewny, ze to wina wlasnie akumulatora.

    zmierzylem juz pobor pradu w czasie bezczynnosci i wynosi on max. 0,08A - wiec rozladowywanie z tego powodu raczej odpada.

    teraz wlasnie chce sie upewnic czy z regulatorem napiecia i ogolnie z ladowaniem jest wszystko ok. samochod to Skoda Felicia `97, silnik 1,3 MPi, co do pradu ladowania alternatora, to nie jestem pewny albo 55A albo 70A (ale raczej niestety to pierwsze), a akumulator czyli glowny podejrzany to Centra Plus 50Ah i nie jest jeszcze taki stary - ok. 2,5 roku.
  • #6 24 Mar 2005 11:37
    kordel
    Level 25  
    Helpful post? (0)
    Starosc nie radosc, ale czasami mlody wczesniej pada :-)
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products