X

FIAT Uno - jak odpowietrzyc uklad chlodzenia ?

Yanush 24 Mar 2005 10:52
  • #1 24 Mar 2005 10:52
    Yanush
    Level 18  
    Helpful post? (0)
    Witam serdecznie!
    Jestem "świeżym" użytkownikiem FIATA Uno 1.4 i.e.S i mam takie pytanie...
    Zwłaszcza gdy silnik jest zimny i dodaje troszkę "intensywniej" gazu gdzieś tam spod środkowej konsolki (za regulatorami przepływu powietrza) słychać takie jakby "siorbienie" - nie wiem jak to wytłumaczyć :-( Z początku (gdy była jeszcze zima i kamyczki na drogach) wydawało mi się, że to właśnie jest odgłos odbijających się kamyczków na wewnętrznym nadkolu plastikowym, ale teraz już jestem pewien, że nie! Ktoś mi podpowiedział, że to jest zapowietrzenie się układu chłodzenia... Zauważyłem taki koreczek przy chłodnicy, odkręciłem go podczas pracy silnika i dostałem ciepły prysznic :-( :-(
    Stan płynu jest jak najbardziej odpowiedni...
    Jak to należy prawidłowo zrobić (odpowietrzyć) ?

    I jeszcze pytanie z zakresu "dodatkowych" - w chłodnicy jest płyn zmieszany: Paraflu + woda destylowana (tak jak przewiduje instrukcja). Gdy ten koreczek odkręciłem - zostałem "poczęstowany" tym co tam było a zapach taki jaki można wyczuć odkręcając korki w akumulatorze -elektrolit ?! Czy tam zachodzi jakieś zjawisko elektrolizy ? :roll:
    A może trzeba by zmienić tą miksturę ? Jak często zmienia się płyn w układzie chodzącym ?
    Dziękuję za porady i pozdrawiam
    Janusz
  • #2 24 Mar 2005 11:27
    czapajew
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    W chłodnicy obok głównego wlewu płynu jest taki wkręcany koreczek.
    Trzeba odpalić i odkrecić powoli srubke az poleci plyn bez powietrza .
    A co do płynu proponowałbym go wymienić, powinno się wymieniać płyn co 2 lata lu 40 tyś km
  • #3 24 Mar 2005 12:31
    Yanush
    Level 18  
    Topic author Helpful post? (0)
    czapajew wrote:
    W chłodnicy obok głównego wlewu płynu jest taki wkręcany koreczek.
    Trzeba odpalić i odkrecić powoli srubke az poleci plyn bez powietrza .
    A co do płynu proponowałbym go wymienić, powinno się wymieniać płyn co 2 lata lu 40 tyś km

    Dzieki... ale jesli uważnie przeczytałeś to co napisałem (cytuję):
    "Zauważyłem taki koreczek przy chłodnicy, odkręciłem go podczas pracy silnika i dostałem ciepły prysznic" :-( :-(
    Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie - czy to działanie ma byc na ciepłym czy zimnym silniku, skoro opisany efekt występuje na zimnym ?
    Pozdrawiam
    Janusz
  • #4 24 Mar 2005 13:07
    JariP
    Level 12  
    Helpful post? (+1)
    Yanush wrote:
    czapajew wrote:
    W chłodnicy obok głównego wlewu płynu jest taki wkręcany koreczek.
    Trzeba odpalić i odkrecić powoli srubke az poleci plyn bez powietrza .
    A co do płynu proponowałbym go wymienić, powinno się wymieniać płyn co 2 lata lu 40 tyś km

    Dzieki... ale jesli uważnie przeczytałeś to co napisałem (cytuję):
    "Zauważyłem taki koreczek przy chłodnicy, odkręciłem go podczas pracy silnika i dostałem ciepły prysznic" :-( :-(
    Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie - czy to działanie ma byc na ciepłym czy zimnym silniku, skoro opisany efekt występuje na zimnym ?
    Pozdrawiam
    Janusz

    Nie wolno odkręcać odpowietrzników podczas pracy silnika. Najlepiej jeśli wymieni Pan płyn i przeczyści układ.
    Wcześniej jednak proszę wypuścić całkowicie płyn z układu chłodzenia.
    - Zdjąć korek ze zbiornika wyrównawczego,
    - odłączyć dolny przewód elastyczny od chłodnicy,
    - odkręcić korek spustowy w kadłubie silnika,
    - odkręcić odpowietrzniki ( w chłodnicy i jeśli jest- w elastycznym przewodzie zasilania nagrzewnicy).
    Przepłukać silnik (obficie) czystą wodą.
    Teraz podłączyć dolny przewód elastyczny do chłodnicy i wkręcić korek spustowy w kadłubie silnika. Napełnić powoli cieczą przez wlew w zbiorniku wyrównawczym . Dokręcić odpowietrzniki , kolejno od położonych najniżej do położonych najwyżej , gdy wypływająca z nich ciecz nie będzie zawierała pęcherzyków powietrza. Uruchomić silnik . Powinien pracować przez ok 4-5 min. z prędkościa obrotową 2500obr/min utrzymując ciecz chłodzącą w zbiorniku wyrównawczym na górnym poziomie. Zmniejszyć prędkość obrotową silnika do prędkości biegu jałowego i zakręcić korek wlewu zbiornika wyrównawczego. Silnik powinien pracować (2500 obr/min.)następnie przez ok. 20min. ,aż do włączenia się wentylatora chłodnicy. Wyłączyć silnik i sprawdzić poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym (poziom płynu powinien znajdować się w pobliżu oznaczenia"Maxi"). Ot i cała prawda o wymianie i odpowietrzaniu układu chłodzenia. Powinno się to robić co 40 - 45tyś.km przebiegu. Dolewki nie uzupełniają właściwości starego płynu. Życzę udanej wymiany i szerokiej drogi.
    Pozdrawiam!.
  • #5 14 Nov 2005 11:08
    Yanush
    Level 18  
    Topic author Helpful post? (0)
    Quote:
    Nie wolno odkręcać odpowietrzników podczas pracy silnika. Najlepiej jeśli wymieni Pan płyn i przeczyści układ.
    Wcześniej jednak proszę wypuścić całkowicie płyn z układu chłodzenia.
    - Zdjąć korek ze zbiornika wyrównawczego,
    - odłączyć dolny przewód elastyczny od chłodnicy,
    - odkręcić korek spustowy w kadłubie silnika,
    - odkręcić odpowietrzniki ( w chłodnicy i jeśli jest- w elastycznym przewodzie zasilania nagrzewnicy).
    Przepłukać silnik (obficie) czystą wodą.
    Teraz podłączyć dolny przewód elastyczny do chłodnicy i wkręcić korek spustowy w kadłubie silnika. Napełnić powoli cieczą przez wlew w zbiorniku wyrównawczym . Dokręcić odpowietrzniki , kolejno od położonych najniżej do położonych najwyżej , gdy wypływająca z nich ciecz nie będzie zawierała pęcherzyków powietrza. Uruchomić silnik . Powinien pracować przez ok 4-5 min. z prędkościa obrotową 2500obr/min utrzymując ciecz chłodzącą w zbiorniku wyrównawczym na górnym poziomie. Zmniejszyć prędkość obrotową silnika do prędkości biegu jałowego i zakręcić korek wlewu zbiornika wyrównawczego. Silnik powinien pracować (2500 obr/min.)następnie przez ok. 20min. ,aż do włączenia się wentylatora chłodnicy. Wyłączyć silnik i sprawdzić poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym (poziom płynu powinien znajdować się w pobliżu oznaczenia"Maxi"). Ot i cała prawda o wymianie i odpowietrzaniu układu chłodzenia. Powinno się to robić co 40 - 45tyś.km przebiegu. Dolewki nie uzupełniają właściwości starego płynu. Życzę udanej wymiany i szerokiej drogi.
    Pozdrawiam!.

    Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź!
    Przeprowadziłem odpowietrzenie układu zgodnie z tym opisem i już nie ma problemu :-)
    Dziękuję raz jeszcze, a moderatora proszę o zamknięcie tematu..
    Pozdrawiam
    Yanush
  Search 4 million + Products
Browse Products