Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 04 Sty 2014 20:59
    mekro38
    Poziom 6  

    Witam,proszę o pomoc przerabiam samemu centralne ogrzewanie więc prosiłbym o doradzenie jakiej średnicy rurek miedzianych mam użyć na rys.1 i czy ten schemat będzie działał na grawitacji spadki będą zachowane.Na rysunku 2 podejrzewam że na grawitacji nie zadziała.Dzieli tylko strop piec a grzejniki.

  • Pomocny post
    #2 04 Sty 2014 21:15
    saskia
    Poziom 38  

    Prawidlowae stopniowanie rurek to tak najprosciej bedzie ze w jednej srednicy rurki mieszcza sie dwie srednice o jeden rozmiar mniejsze i z tego mozna dobrac rozne opcje srednic.
    NP. rura 28 mm ma taki przeplyw jak dwie rurki 22mm, lub jedna 22mm i 4 rury 15mm.
    Innaczej, rura 28mm to 2 rury 22mm , rura 22mm to 2 rury 18mm, a rura 18mm to dwie 15mm.
    Nie sa to idealne przeliczenia przeplywow, ale zdaja znakomicie egzamin przy dobieraniu stopniowania rur w CO, CWU i zimnej wody.
    Twoj schemat jest poprawny poza podlaczeniem rury do zbiornika wyrownawczego, ktora powinna isc jak najprostrza droga do zbiornika, a zasilanie pionu jako odgalezienie nad kotlem, a nie "rura bezpieczenstwa".
    Poza bezpieczenstwem, prawidlowe podlaczenie tej rury zapobiega zapowietrzaniu ukladu CO.

  • #4 04 Sty 2014 23:13
    saskia
    Poziom 38  

    Nie zrozumiales mojej wczesniejszej wypowiedzi.
    Otoz rura do zbiornika nie powinna byc odgalezieniem pionu lecz isc w miare jak najprosciej do gory, a pion zasilajacy grzejniki powinien byc jej odgalezieniem w bok, a nie odwrotnie. :-)

  • #6 05 Sty 2014 11:07
    saskia
    Poziom 38  

    Tak, bedzie krazyc, pod warunkiem ze uklad bedzie dobrze odpowietrzony.

  • #7 05 Sty 2014 11:25
    mekro38
    Poziom 6  

    Dzięki dobry człowieku. :D

  • #8 05 Sty 2014 23:17
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    saskia napisał:
    NP. rura 28 mm ma taki przeplyw jak dwie rurki 22mm, lub jedna 22mm i 4 rury 15mm.


    Rury nie mają przypływów tylko przekroje. Przepływ jest wypadkową przekroju i prędkości przepływu.

    Rura Cu 28x1mm ma przekrój 5,3cm2
    Rura Cu 22x1mm ma przekrój 3,1cm2
    Rura Cu 15x1mm ma przekrój 1,3cm2

  • #9 06 Sty 2014 04:19
    saskia
    Poziom 38  

    W grawitacji istotniejsze sa przeplywy. :-)
    W ukladzie pompowym, przekroje. :-)

    A tak na powaznie.
    Czy moglbys podac wzory ktore uzywasz do obliczania przeplywow?
    Z doswiadczenia wiem ze im mniejszy przekroj, tym wieksze opory jednostkowe przeplywu, a w grawitacji nie ma znaczacego cisnienia i szybkosci przeplywu, aby wzory daly precyzyjne wyniki.
    Z drugiej strony, podane przez ciebie przekroje w zaden sposob nie koliduja z podana przeze mnie zasada. To co przejdzie przez rure 28mm, bez najmniejszych problemow przejdzie przez 2 rurki 22mm, itd.
    W momencie gdy przekroj pionu bedzie wiekszy od sumy przekroju rur (galazek) odbierajacych z niego wode, grawitacja zaczyna sie dlawic i czesc grzejnikow moze byc niedogrzewana, a kociol przegrzewany.

  • #10 06 Sty 2014 09:48
    irus.m
    Specjalista - systemy grzewcze

    saskia , jeżeli chodzi o Twoją praktyczną metodę doboru średnic- w pełni Cię popieram, w układach pompowych też. Często spotykam instalacje ze zbyt małymi średnicami, które trudno zrównoważyć i wyregulować. Szumią rury, niedogrzane niektóre grzejniki, nie grzejąca dobrze podłogówka.
    I często instalator, który nie ma podstaw fizyki i do tego oszczędzający na materiałach by być jak najtańszym i złapać robotę wciska inwestorowi że to wina kotła.
    Ostatnio borykam się z takim przypadkiem. Tylko jest d...a. Wszystko w ścianach i posadzkach wykończone i zamieszkane, inwestor po zakończeniu budowy bez kasy na remont kapitalny c.o..

    Ludzie, nie oszczędzajcie na średnicach rur, to są zbyt małe pieniądze w skali całej instalacji, by ją skopać.
    pozdrawiam

  • #11 06 Sty 2014 17:12
    mekro38
    Poziom 6  

    saskia,ja nie uzywam żadnych wzorów tylko opieram się na starej instalacji co z 80 lat .Muszę po prostu się odciąć od starej całej instalacji i zrobić sobie ten fragment nowy na trzy pomieszczenia.Chciałbym żeby działało na wymuszonym i grawitacyjnym obiegu.Jeśli widzisz jakieś błędy co do fi rurek to popraw rysunek.

  • #12 06 Sty 2014 18:59
    saskia
    Poziom 38  

    Co do wzorow, to pytalem kolege William Bonawentura, aby je podal.

    Jesli chodzi o srednice, to niepotrzebnie zredukowales na 18 mm z daleka od grzejnika, trzeba bylo doprowadzic do samego zaworu i przed nim dac zwezke.
    Nie wiem jak wysokie sa te dlugasne grzejniki. Jesli typowe, ok. 60cm to bedzie chodzic grawitacyjnie, ale jesli niskie 30-40cm to moze byc klopot i wtedy lepiej rozpiac je na pol i doprowadzic zasilanie na srodek w miejsce rozpiecia.

    jakie fi rurek miedzianych - stopniowanie rur co

  • #14 06 Sty 2014 20:06
    saskia
    Poziom 38  

    Pion i powrot podciagnij 22mm, te krotkie odcinki 18mm nic ci nie oszczedza, a tylko przytlumia przeplyw.
    Jesli zostawiasz grzejniki w calosci jako dlugie to przy okazji zaloz korki przylaczeniowe na 3/4" lub nawet 1". http://nexterio.pl/57569,Korek-redukcyjny-do-grzejnikow-zeliwnych-5-4x1-2-lewy-TiA.html
    masz pewnie takie jak w linku, ale zmien na wieksza srednice podlaczenia.
    Piony w kotlowni ociepl, bo tam beda najwieksze straty ciepla.

  • #15 06 Sty 2014 22:25
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    saskia napisał:
    Czy moglbys podac wzory ktore uzywasz do obliczania przeplywow?


    Przepływ objętościowy = przekrój * prędkość przepływu. Np. dla rurki o średnicy wewnętrznej 16mm (typowe 1/2", Cu18mm, PEX 20mm lub PP25mm) mamy pole przekroju 2[cm2] (wzór na pole koła z VI klasy podstawówki). Dla prędkości przepływu 0,2[m/s] (optymalna dla instalacji pompowej) wychodzi nam 40[cm3/s] czyli 144[l/h]

  • #16 09 Sty 2014 20:14
    mekro38
    Poziom 6  

    saskia,mam jeszcze jedno pytanko czy muszę mieć swój zbiornik wyrównawczy do mojej instalacji.Jak wspominałem wcześniej odcinam się od starej linii.Mianowicie w tym pomieszczeniu gdzie jest mały grzejnik mam przeszkodę(strop stare rury co i c.u.w,kanaliza) z podłączeniem go do zasilania.Cz w ogóle mogę połączyć ten grzejnik podpinając zasilanie pod rurę bezpieczeństwa, łącząc jeszcze się z naczyniem wyrównawczym od starej instalacji.Pozdrawiam

  • #17 10 Sty 2014 06:00
    saskia
    Poziom 38  

    Mozesz tak podlaczyc, gdyby nie pompa i zawor roznicowy to moglbys wszystkie tak podlaczyc.
    Chodzi o to ze ten na rurze zbiorczej do zbiornika moze nie dostawac odpowiedniego przeplywu grawitacyjnego jesli pompa bedzie zbyt mocno ciagnela wode z kotla.

  • #18 10 Sty 2014 21:34
    mekro38
    Poziom 6  

    ok saskia,ten mały grzejnik spróbuję podpiąć pod pion zasilania.Ale czy naczynie wyrównawcze może współpracować z dwoma instalacjami ,chodzi mi o to czy woda się nie będzie mieszała razem ze starą instalacją.Stara instalacja jest tylko na grawitacji,a moja z pompą.

  • #19 11 Sty 2014 10:46
    saskia
    Poziom 38  

    Jesli tylko jest to jedna rura do zbiornika to nie bedzie to przeszkadzac, ale jesli kto inny uzywa tej drugiej czesci instalacji to musisz ustalic kto bedzie uzupelnial wode w ukladzie i nie bedziesz mogl spuscic wody z ukladu podczas awarii bez powiadomienia sasiada.

  • #20 11 Sty 2014 11:31
    Zbigniew Rusek
    Poziom 32  

    U mnie jedna firma (producent wodomierzy - ISTA) zamonotwała wodomierze. Wiązało się to ze sporą przeróbką i kuciem. W łazience i kuchni po tej robocie wszystko działa jak dawniej, ale w WC spłukiwanie sedesu jest gorsze. Spodziewałem się tego. Mianowicie, do automatu spłukującego dali wodomierz o 1/2'' (spółdzielnia kazała montować tylko takie, nie większe). Co więcej, po wyjściu z wodomierza dali w miejsce stalowej rury 1'' (gałązka do pionu do automatu była 1', dopiero przed samym automatem była redukcja na 3/4'' - do gwintu automatu) wlutowali miedzianą rurkę o znacznie mniejszej średnicy (nie mierzyłem, ale chyba fi 15). Ta rurka jest dosyć długa (jakieś 30 cm.) i zakręcona (2 kolana) i dopiero potem jest podłączona do redukcji na 3'4 a dalej do kolana 3'4 na 1'' (znów powrót do 1-calowej rury). Uważam, że zepsuli spłukiwanie sedesu. Dlaczego nie wlutowali zaraz po wyjściu z półśrubunka wodomierza rury o większej średnicy (lub nie zastosowali rury stalowej 3/4''). Najlepiej byłoby, gdyby wodomierz w ogóle miał rozmiar 3/4 (zawór przed wodomierzem dali kulowy 3'4'' - wcześniej był stary 1'', ale kulowy ma lepszy przelot). Nie wiem, czy gdyby za wodomierzem (sam jest oplombowany, ale odcinek od wodomierza do spłuczki już nie) zmienić tę nieszczęśną rurkę miedzianą na normalną rurę stalową o odpowiedniej średnicy (3'4 cala a może od razu dać kształtki zwiększające na 1 cal) spłukuwanie WC by się poprawiło ("wąskim gardłem"byłby sam wodomierz a nie jeszcze dodatkowo conajmniej 40 cm. rury o zbyt małej średnicy)? Prawdą jest, że automaty spłukujące wymagają odpowiedniej średnicy rury.

  • #21 11 Sty 2014 17:33
    saskia
    Poziom 38  

    Pozbycie sie tych cienkich rurek i kolanek poprawi przeplyw, ale jesli dodatkowo zalozyl bys na tej rurze zbiornik przeponowy taki 6-8l to mialbys amortyzacje stukow hydraulicznych i jednoczesnie rezerwe wody do automatu splukujacego, podobnie jak hydrofor. :-)

  • #22 12 Sty 2014 13:57
    Zbigniew Rusek
    Poziom 32  

    saskia napisał:
    Pozbycie sie tych cienkich rurek i kolanek poprawi przeplyw, ale jesli dodatkowo zalozyl bys na tej rurze zbiornik przeponowy taki 6-8l to mialbys amortyzacje stukow hydraulicznych i jednoczesnie rezerwe wody do automatu splukujacego, podobnie jak hydrofor. :-)
    Nie bardzo jest gdzie założyć taki zbiornik, gdyż trzeba by uszkodzić gzyms ściany. Co do cienkich rurek, to chyba je zastąpię czymś o większej średnicy (albo stalowe, albo także miedziane, ale o rozmiar większe).

  • #23 12 Sty 2014 17:46
    mekro38
    Poziom 6  

    W ten sposób mogę się podpiąć do naczynia wyrównawczego drugiej instalacji,czy muszę mieć swoje osobne naczynie?W załączniku jest opisane i narysowany częściowy schemat.Pozdrawiam

  • #24 12 Sty 2014 21:41
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    Zbigniew Rusek napisał:
    Co więcej, po wyjściu z wodomierza dali w miejsce stalowej rury 1'' (gałązka do pionu do automatu była 1', dopiero przed samym automatem była redukcja na 3/4'' - do gwintu automatu) wlutowali miedzianą rurkę o znacznie mniejszej średnicy (nie mierzyłem, ale chyba fi 15). Ta rurka jest dosyć długa (jakieś 30 cm.)


    Przeczytaj instrukcję wodomierza. Odpowiedni odcinek o średnicy nominalnej wodomierza jest wymagany do tego by jego wskazania były prawidłowe. Bez powodu nie wstawili ci tej pętli.

  • #25 22 Lut 2014 11:16
    Zbigniew Rusek
    Poziom 32  

    Jeszcze jedno pytanie. Jak ma się przepływ przez rurkę miedzianą fi 18 (średnica zewnętrzna 18 mm.) do przepływu przez rurę stalową 3/4''? Czy jest porównywalny, czy też przez stalową jest większy (niby większa średnica, ale miedziane rury są gładkie).

  • #26 22 Lut 2014 17:01
    saskia
    Poziom 38  

    Wlasnie ze wzgledu na ta gladkosc, rury miedziane maja mniejsze opory przeplywu i mozna spokojnie zastosowac 18mm w zamian za 3/4 stal.
    Do tego jesli uzyjesz lukow zamiast kolan to tez poprawi sie przeplyw.
    Ja zazwyczaj unikam kolanek i gdzie tylko sie da, wstawiam luki giete z rury ktore lacze mufkami. Koszt instalacji spada wtedy o ok. 1/3, i opory przeplywu tez.

  • #27 13 Kwi 2014 17:33
    Zbigniew Rusek
    Poziom 32  

    A propos, to zmieniłem ten odcinek miedzianej rurki na rurę stalową 3/4. Efekt - spłuczka działa nieco lepiej (nieco większe natężenie spłukiwania), ale i tak nieco gorzej, niż gdy wodomierza nie było (wodomierz o zbyt małej przepustowości). Zawsze średnica wewnętrzna 20 mm. to co innego niż średnica wewnętrzna 16 mm. Zresztą w tych miedzainycy były też kolana a nie łuki (stalowe kolanka są jakby łagodniejsze).

  • #28 14 Kwi 2014 08:35
    arelektroda
    Poziom 20  

    Zbigniew Rusek napisał:
    A propos, to zmieniłem ten odcinek miedzianej rurki na rurę stalową 3/4. Efekt - spłuczka działa nieco lepiej (nieco większe natężenie spłukiwania), ale i tak nieco gorzej, niż gdy wodomierza nie było (wodomierz o zbyt małej przepustowości).

    Nie przesadzaj z tymi średnicami rur do spłuczki. Zajrzyj lepiej do samego zaworu spłuczki i go oczyść. Po montażu mógł tam wpaść jakiś paproch. Średnica zaworu spłuczki jest nieporównywalnie mała ze średnicą wodomierza i nie może on mieć wpływu na jego działanie. Wg mnie albo "paproch" albo za niskie ciśnienie wody.

    Dodano po 3 [minuty]:

    I weź pod uwagę radę kolegi
    William Bonawentura napisał:
    Przeczytaj instrukcję wodomierza. Odpowiedni odcinek o średnicy nominalnej wodomierza jest wymagany do tego by jego wskazania były prawidłowe. Bez powodu nie wstawili ci tej pętli.






  • #29 14 Kwi 2014 18:09
    Zbigniew Rusek
    Poziom 32  

    Jest to automat spłukujący R3/4'', czyli jednak ten zawór (automat) ma większą średnicę niż nominalnie ma wodomierz (półśrubunki). Ta mała przeróbka rur jednak pomogła (lepsze spłukiwanie to uniknięcie zapchania sedesu). Co do instrukcji wodomierzy Ista, to wyraźnie napisano, że przed wodomierzem ma być ocinek rury o średnicy jak przyłącze wodomierza (w tym wypadku 1/2'') o długości 5-ciu średnic a za wodomierzem - 3 średnic. Rozumie się średnicę przyłacza a nie średnicę tarczy zegara wodomierza. Napisano, że standardowy półśrubunek spełnia ten wymóg (jego długość to nawet 5 średnic). To, co zmieniłem, jest za wodomierzem, czyli tam jest wymóg jedynie 3 średnic (zmiana nie naruszyła plomby wodomierza, ani też nie spowodowała poboru nieopomiarowanej wody). W wolnym czasie dokładnie przeczyszczę ten automat (rzeczywiście mogły wpaść kawałki kamienia, tworzącego się w rurach, czy paproch z pakuł).

  • #30 14 Kwi 2014 21:23
    arelektroda
    Poziom 20  

    Pisząc o średnicy zaworu spłuczki miałem na myśli samo gniazdo z grzybkiem tego zaworu na pewno mniejszego przekroju niż średnica nominalna jego przyłącza. O "paprochu" napisałem dlatego bo spotkałem się już z takim przypadkiem, że do tego zaworu dostała się kulka styropianu skutecznie dławiąca przepływ i trudna do zlokalizowania. Najlepiej zawór przeczyścić i przy odkręconym przewodzie sprawdzić swobodny przepływ.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Kolego @mekro38 w Twoim ostatnim schemacie ten czerwony grzejnik będzie pracował jedynie grawitacyjnie. Wg mnie możesz użyć tego samego naczynia wyrównawczego. Naczynie powinno być połączone w miarę prostym odcinkiem rurociągu średnicy minimum 3/4". Jeżeli masz ten strop to postaraj się połączenie ze zbiornikiem wykonać jednym rurociągiem (wykorzystaj istniejący o ile jest zdrowy i o odpowiednim przekroju) a oba piece połącz z tym rurociągiem poniżej stropu. W poście #18 ten czerwony grzejnik jest zasilany z pompy obiegowej a w #23 grawitacyjnie. Czy to celowe zamierzenie?

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty