X

jakie fi rurek miedzianych - stopniowanie rur co

04 Jan 2014 20:59 MEmekro38
  • #1 04 Jan 2014 20:59
    mekro38
    Level 6  
    Helpful post? (+2)
    Witam,proszę o pomoc przerabiam samemu centralne ogrzewanie więc prosiłbym o doradzenie jakiej średnicy rurek miedzianych mam użyć na rys.1 i czy ten schemat będzie działał na grawitacji spadki będą zachowane.Na rysunku 2 podejrzewam że na grawitacji nie zadziała.Dzieli tylko strop piec a grzejniki.
  • Helpful post
    #2 04 Jan 2014 21:15
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Prawidlowae stopniowanie rurek to tak najprosciej bedzie ze w jednej srednicy rurki mieszcza sie dwie srednice o jeden rozmiar mniejsze i z tego mozna dobrac rozne opcje srednic.
    NP. rura 28 mm ma taki przeplyw jak dwie rurki 22mm, lub jedna 22mm i 4 rury 15mm.
    Innaczej, rura 28mm to 2 rury 22mm , rura 22mm to 2 rury 18mm, a rura 18mm to dwie 15mm.
    Nie sa to idealne przeliczenia przeplywow, ale zdaja znakomicie egzamin przy dobieraniu stopniowania rur w CO, CWU i zimnej wody.
    Twoj schemat jest poprawny poza podlaczeniem rury do zbiornika wyrownawczego, ktora powinna isc jak najprostrza droga do zbiornika, a zasilanie pionu jako odgalezienie nad kotlem, a nie "rura bezpieczenstwa".
    Poza bezpieczenstwem, prawidlowe podlaczenie tej rury zapobiega zapowietrzaniu ukladu CO.
  • #3 04 Jan 2014 22:58
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    czyli te 2 schematy są prawidłowe na grawitacji bez pompy dodaję poprawki
  • #4 04 Jan 2014 23:13
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Nie zrozumiales mojej wczesniejszej wypowiedzi.
    Otoz rura do zbiornika nie powinna byc odgalezieniem pionu lecz isc w miare jak najprosciej do gory, a pion zasilajacy grzejniki powinien byc jej odgalezieniem w bok, a nie odwrotnie. :-)
  • #5 05 Jan 2014 10:43
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Czyli tak ma wyglądać. Ale podpowiedz mi czy na rys.2 będzie woda krążyć bez pompki w razie awarii prądu ?
  • #6 05 Jan 2014 11:07
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Tak, bedzie krazyc, pod warunkiem ze uklad bedzie dobrze odpowietrzony.
  • #7 05 Jan 2014 11:25
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Dzięki dobry człowieku. :D
  • #8 05 Jan 2014 23:17
    William Bonawentura
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    saskia wrote:
    NP. rura 28 mm ma taki przeplyw jak dwie rurki 22mm, lub jedna 22mm i 4 rury 15mm.


    Rury nie mają przypływów tylko przekroje. Przepływ jest wypadkową przekroju i prędkości przepływu.

    Rura Cu 28x1mm ma przekrój 5,3cm2
    Rura Cu 22x1mm ma przekrój 3,1cm2
    Rura Cu 15x1mm ma przekrój 1,3cm2
  • #9 06 Jan 2014 04:19
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    W grawitacji istotniejsze sa przeplywy. :-)
    W ukladzie pompowym, przekroje. :-)

    A tak na powaznie.
    Czy moglbys podac wzory ktore uzywasz do obliczania przeplywow?
    Z doswiadczenia wiem ze im mniejszy przekroj, tym wieksze opory jednostkowe przeplywu, a w grawitacji nie ma znaczacego cisnienia i szybkosci przeplywu, aby wzory daly precyzyjne wyniki.
    Z drugiej strony, podane przez ciebie przekroje w zaden sposob nie koliduja z podana przeze mnie zasada. To co przejdzie przez rure 28mm, bez najmniejszych problemow przejdzie przez 2 rurki 22mm, itd.
    W momencie gdy przekroj pionu bedzie wiekszy od sumy przekroju rur (galazek) odbierajacych z niego wode, grawitacja zaczyna sie dlawic i czesc grzejnikow moze byc niedogrzewana, a kociol przegrzewany.
  • #10 06 Jan 2014 09:48
    irus.m
    Specjalista - systemy grzewcze
    Helpful post? (0)
    saskia , jeżeli chodzi o Twoją praktyczną metodę doboru średnic- w pełni Cię popieram, w układach pompowych też. Często spotykam instalacje ze zbyt małymi średnicami, które trudno zrównoważyć i wyregulować. Szumią rury, niedogrzane niektóre grzejniki, nie grzejąca dobrze podłogówka.
    I często instalator, który nie ma podstaw fizyki i do tego oszczędzający na materiałach by być jak najtańszym i złapać robotę wciska inwestorowi że to wina kotła.
    Ostatnio borykam się z takim przypadkiem. Tylko jest d...a. Wszystko w ścianach i posadzkach wykończone i zamieszkane, inwestor po zakończeniu budowy bez kasy na remont kapitalny c.o..

    Ludzie, nie oszczędzajcie na średnicach rur, to są zbyt małe pieniądze w skali całej instalacji, by ją skopać.
    pozdrawiam
  • #11 06 Jan 2014 17:12
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (+1)
    saskia,ja nie uzywam żadnych wzorów tylko opieram się na starej instalacji co z 80 lat .Muszę po prostu się odciąć od starej całej instalacji i zrobić sobie ten fragment nowy na trzy pomieszczenia.Chciałbym żeby działało na wymuszonym i grawitacyjnym obiegu.Jeśli widzisz jakieś błędy co do fi rurek to popraw rysunek.
  • #12 06 Jan 2014 18:59
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Co do wzorow, to pytalem kolege William Bonawentura, aby je podal.

    Jesli chodzi o srednice, to niepotrzebnie zredukowales na 18 mm z daleka od grzejnika, trzeba bylo doprowadzic do samego zaworu i przed nim dac zwezke.
    Nie wiem jak wysokie sa te dlugasne grzejniki. Jesli typowe, ok. 60cm to bedzie chodzic grawitacyjnie, ale jesli niskie 30-40cm to moze byc klopot i wtedy lepiej rozpiac je na pol i doprowadzic zasilanie na srodek w miejsce rozpiecia.

    jakie fi rurek miedzianych - stopniowanie rur co
  • #13 06 Jan 2014 19:52
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    Grzejniki są typowe 60cm.Czyli tą 18 na zasilaniu grzejnika zlikwidować podpiąć fi 22,a powrót zostawić na fi 18.
  • #14 06 Jan 2014 20:06
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Pion i powrot podciagnij 22mm, te krotkie odcinki 18mm nic ci nie oszczedza, a tylko przytlumia przeplyw.
    Jesli zostawiasz grzejniki w calosci jako dlugie to przy okazji zaloz korki przylaczeniowe na 3/4" lub nawet 1". http://nexterio.pl/57569,Korek-redukcyjny-do-grzejnikow-zeliwnych-5-4x1-2-lewy-TiA.html
    masz pewnie takie jak w linku, ale zmien na wieksza srednice podlaczenia.
    Piony w kotlowni ociepl, bo tam beda najwieksze straty ciepla.
  • #15 06 Jan 2014 22:25
    William Bonawentura
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    saskia wrote:
    Czy moglbys podac wzory ktore uzywasz do obliczania przeplywow?


    Przepływ objętościowy = przekrój * prędkość przepływu. Np. dla rurki o średnicy wewnętrznej 16mm (typowe 1/2", Cu18mm, PEX 20mm lub PP25mm) mamy pole przekroju 2[cm2] (wzór na pole koła z VI klasy podstawówki). Dla prędkości przepływu 0,2[m/s] (optymalna dla instalacji pompowej) wychodzi nam 40[cm3/s] czyli 144[l/h]
  • #16 09 Jan 2014 20:14
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    saskia,mam jeszcze jedno pytanko czy muszę mieć swój zbiornik wyrównawczy do mojej instalacji.Jak wspominałem wcześniej odcinam się od starej linii.Mianowicie w tym pomieszczeniu gdzie jest mały grzejnik mam przeszkodę(strop stare rury co i c.u.w,kanaliza) z podłączeniem go do zasilania.Cz w ogóle mogę połączyć ten grzejnik podpinając zasilanie pod rurę bezpieczeństwa, łącząc jeszcze się z naczyniem wyrównawczym od starej instalacji.Pozdrawiam
  • #17 10 Jan 2014 06:00
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Mozesz tak podlaczyc, gdyby nie pompa i zawor roznicowy to moglbys wszystkie tak podlaczyc.
    Chodzi o to ze ten na rurze zbiorczej do zbiornika moze nie dostawac odpowiedniego przeplywu grawitacyjnego jesli pompa bedzie zbyt mocno ciagnela wode z kotla.
  • #18 10 Jan 2014 21:34
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    ok saskia,ten mały grzejnik spróbuję podpiąć pod pion zasilania.Ale czy naczynie wyrównawcze może współpracować z dwoma instalacjami ,chodzi mi o to czy woda się nie będzie mieszała razem ze starą instalacją.Stara instalacja jest tylko na grawitacji,a moja z pompą.
  • #19 11 Jan 2014 10:46
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Jesli tylko jest to jedna rura do zbiornika to nie bedzie to przeszkadzac, ale jesli kto inny uzywa tej drugiej czesci instalacji to musisz ustalic kto bedzie uzupelnial wode w ukladzie i nie bedziesz mogl spuscic wody z ukladu podczas awarii bez powiadomienia sasiada.
  • #20 11 Jan 2014 11:31
    Zbigniew Rusek
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    U mnie jedna firma (producent wodomierzy - ISTA) zamonotwała wodomierze. Wiązało się to ze sporą przeróbką i kuciem. W łazience i kuchni po tej robocie wszystko działa jak dawniej, ale w WC spłukiwanie sedesu jest gorsze. Spodziewałem się tego. Mianowicie, do automatu spłukującego dali wodomierz o 1/2'' (spółdzielnia kazała montować tylko takie, nie większe). Co więcej, po wyjściu z wodomierza dali w miejsce stalowej rury 1'' (gałązka do pionu do automatu była 1', dopiero przed samym automatem była redukcja na 3/4'' - do gwintu automatu) wlutowali miedzianą rurkę o znacznie mniejszej średnicy (nie mierzyłem, ale chyba fi 15). Ta rurka jest dosyć długa (jakieś 30 cm.) i zakręcona (2 kolana) i dopiero potem jest podłączona do redukcji na 3'4 a dalej do kolana 3'4 na 1'' (znów powrót do 1-calowej rury). Uważam, że zepsuli spłukiwanie sedesu. Dlaczego nie wlutowali zaraz po wyjściu z półśrubunka wodomierza rury o większej średnicy (lub nie zastosowali rury stalowej 3/4''). Najlepiej byłoby, gdyby wodomierz w ogóle miał rozmiar 3/4 (zawór przed wodomierzem dali kulowy 3'4'' - wcześniej był stary 1'', ale kulowy ma lepszy przelot). Nie wiem, czy gdyby za wodomierzem (sam jest oplombowany, ale odcinek od wodomierza do spłuczki już nie) zmienić tę nieszczęśną rurkę miedzianą na normalną rurę stalową o odpowiedniej średnicy (3'4 cala a może od razu dać kształtki zwiększające na 1 cal) spłukuwanie WC by się poprawiło ("wąskim gardłem"byłby sam wodomierz a nie jeszcze dodatkowo conajmniej 40 cm. rury o zbyt małej średnicy)? Prawdą jest, że automaty spłukujące wymagają odpowiedniej średnicy rury.
  • #21 11 Jan 2014 17:33
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Pozbycie sie tych cienkich rurek i kolanek poprawi przeplyw, ale jesli dodatkowo zalozyl bys na tej rurze zbiornik przeponowy taki 6-8l to mialbys amortyzacje stukow hydraulicznych i jednoczesnie rezerwe wody do automatu splukujacego, podobnie jak hydrofor. :-)
  • #22 12 Jan 2014 13:57
    Zbigniew Rusek
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    saskia wrote:
    Pozbycie sie tych cienkich rurek i kolanek poprawi przeplyw, ale jesli dodatkowo zalozyl bys na tej rurze zbiornik przeponowy taki 6-8l to mialbys amortyzacje stukow hydraulicznych i jednoczesnie rezerwe wody do automatu splukujacego, podobnie jak hydrofor. :-)
    Nie bardzo jest gdzie założyć taki zbiornik, gdyż trzeba by uszkodzić gzyms ściany. Co do cienkich rurek, to chyba je zastąpię czymś o większej średnicy (albo stalowe, albo także miedziane, ale o rozmiar większe).
  • #23 12 Jan 2014 17:46
    mekro38
    Level 6  
    Topic author Helpful post? (0)
    W ten sposób mogę się podpiąć do naczynia wyrównawczego drugiej instalacji,czy muszę mieć swoje osobne naczynie?W załączniku jest opisane i narysowany częściowy schemat.Pozdrawiam
  • #24 12 Jan 2014 21:41
    William Bonawentura
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Zbigniew Rusek wrote:
    Co więcej, po wyjściu z wodomierza dali w miejsce stalowej rury 1'' (gałązka do pionu do automatu była 1', dopiero przed samym automatem była redukcja na 3/4'' - do gwintu automatu) wlutowali miedzianą rurkę o znacznie mniejszej średnicy (nie mierzyłem, ale chyba fi 15). Ta rurka jest dosyć długa (jakieś 30 cm.)


    Przeczytaj instrukcję wodomierza. Odpowiedni odcinek o średnicy nominalnej wodomierza jest wymagany do tego by jego wskazania były prawidłowe. Bez powodu nie wstawili ci tej pętli.
  • #25 22 Feb 2014 11:16
    Zbigniew Rusek
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Jeszcze jedno pytanie. Jak ma się przepływ przez rurkę miedzianą fi 18 (średnica zewnętrzna 18 mm.) do przepływu przez rurę stalową 3/4''? Czy jest porównywalny, czy też przez stalową jest większy (niby większa średnica, ale miedziane rury są gładkie).
  • #26 22 Feb 2014 17:01
    saskia
    Level 38  
    Helpful post? (0)
    Wlasnie ze wzgledu na ta gladkosc, rury miedziane maja mniejsze opory przeplywu i mozna spokojnie zastosowac 18mm w zamian za 3/4 stal.
    Do tego jesli uzyjesz lukow zamiast kolan to tez poprawi sie przeplyw.
    Ja zazwyczaj unikam kolanek i gdzie tylko sie da, wstawiam luki giete z rury ktore lacze mufkami. Koszt instalacji spada wtedy o ok. 1/3, i opory przeplywu tez.
  • #27 13 Apr 2014 17:33
    Zbigniew Rusek
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    A propos, to zmieniłem ten odcinek miedzianej rurki na rurę stalową 3/4. Efekt - spłuczka działa nieco lepiej (nieco większe natężenie spłukiwania), ale i tak nieco gorzej, niż gdy wodomierza nie było (wodomierz o zbyt małej przepustowości). Zawsze średnica wewnętrzna 20 mm. to co innego niż średnica wewnętrzna 16 mm. Zresztą w tych miedzainycy były też kolana a nie łuki (stalowe kolanka są jakby łagodniejsze).
  • #28 14 Apr 2014 08:35
    arelektroda
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Zbigniew Rusek wrote:
    A propos, to zmieniłem ten odcinek miedzianej rurki na rurę stalową 3/4. Efekt - spłuczka działa nieco lepiej (nieco większe natężenie spłukiwania), ale i tak nieco gorzej, niż gdy wodomierza nie było (wodomierz o zbyt małej przepustowości).

    Nie przesadzaj z tymi średnicami rur do spłuczki. Zajrzyj lepiej do samego zaworu spłuczki i go oczyść. Po montażu mógł tam wpaść jakiś paproch. Średnica zaworu spłuczki jest nieporównywalnie mała ze średnicą wodomierza i nie może on mieć wpływu na jego działanie. Wg mnie albo "paproch" albo za niskie ciśnienie wody.

    Dodano po 3 [minuty]:

    I weź pod uwagę radę kolegi
    William Bonawentura wrote:
    Przeczytaj instrukcję wodomierza. Odpowiedni odcinek o średnicy nominalnej wodomierza jest wymagany do tego by jego wskazania były prawidłowe. Bez powodu nie wstawili ci tej pętli.






  • #29 14 Apr 2014 18:09
    Zbigniew Rusek
    Level 31  
    Helpful post? (0)
    Jest to automat spłukujący R3/4'', czyli jednak ten zawór (automat) ma większą średnicę niż nominalnie ma wodomierz (półśrubunki). Ta mała przeróbka rur jednak pomogła (lepsze spłukiwanie to uniknięcie zapchania sedesu). Co do instrukcji wodomierzy Ista, to wyraźnie napisano, że przed wodomierzem ma być ocinek rury o średnicy jak przyłącze wodomierza (w tym wypadku 1/2'') o długości 5-ciu średnic a za wodomierzem - 3 średnic. Rozumie się średnicę przyłacza a nie średnicę tarczy zegara wodomierza. Napisano, że standardowy półśrubunek spełnia ten wymóg (jego długość to nawet 5 średnic). To, co zmieniłem, jest za wodomierzem, czyli tam jest wymóg jedynie 3 średnic (zmiana nie naruszyła plomby wodomierza, ani też nie spowodowała poboru nieopomiarowanej wody). W wolnym czasie dokładnie przeczyszczę ten automat (rzeczywiście mogły wpaść kawałki kamienia, tworzącego się w rurach, czy paproch z pakuł).
  • #30 14 Apr 2014 21:23
    arelektroda
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Pisząc o średnicy zaworu spłuczki miałem na myśli samo gniazdo z grzybkiem tego zaworu na pewno mniejszego przekroju niż średnica nominalna jego przyłącza. O "paprochu" napisałem dlatego bo spotkałem się już z takim przypadkiem, że do tego zaworu dostała się kulka styropianu skutecznie dławiąca przepływ i trudna do zlokalizowania. Najlepiej zawór przeczyścić i przy odkręconym przewodzie sprawdzić swobodny przepływ.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Kolego @mekro38 w Twoim ostatnim schemacie ten czerwony grzejnik będzie pracował jedynie grawitacyjnie. Wg mnie możesz użyć tego samego naczynia wyrównawczego. Naczynie powinno być połączone w miarę prostym odcinkiem rurociągu średnicy minimum 3/4". Jeżeli masz ten strop to postaraj się połączenie ze zbiornikiem wykonać jednym rurociągiem (wykorzystaj istniejący o ile jest zdrowy i o odpowiednim przekroju) a oba piece połącz z tym rurociągiem poniżej stropu. W poście #18 ten czerwony grzejnik jest zasilany z pompy obiegowej a w #23 grawitacyjnie. Czy to celowe zamierzenie?
Mouser  Search 4 million + Products
Browse Products