Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 07 Sty 2014 19:32
    lestek_13
    Poziom 9  

    Proszę o pomoc w zidentyfikowaniu parametrów poniższego silnika, gdzie podłączyć kolejne kable oraz jaki kondensator zastosować (o ile w ogóle jest potrzebny).
    Ze stojana wychodzą następujące kable:
    - 2x biały
    - czerwony
    - ciemno niebieski
    - wychodzą również 2 niebieskie które wchodzą z powrotem do stojana
    Silnik pochodzi z jakiejś pralki typu "Frania" a z tabliczki nie da się odczytać ani literki.
    Z góry dziękuję za pomoc.

    Silnik jednofazowy - identyfikacja, podłączenie, dobór kondensatora

    Silnik jednofazowy - identyfikacja, podłączenie, dobór kondensatora

    Silnik jednofazowy - identyfikacja, podłączenie, dobór kondensatora

  • #3 07 Sty 2014 20:37
    lestek_13
    Poziom 9  

    niestety ale przewertowałem już forum i nie znalazłem nic co by mi pomogło daltego założyłem ten temat....
    próbowałem go podłączać:

    -tak jak w linku przedmówcy: kondensator 7,5mikroF biały i czerwony,
    niebieski i biały siec no i w tym przypadku silnik buczy, z małą pomocą ręki kręci się bardzo wolno i po chwili puszcza małego dymka

    -po podłączeniu: kondensator 7,5 mikroF na biały i biały, zasilanie na niebieski i czerwony silnik bardzo szybko się kręci ale też nie może sam wystartować trzeba go wspomóc ręką

  • #4 07 Sty 2014 20:55
    sp3ots
    Poziom 35  

    Witam !
    Prawdopodobnie ten silnik nie potrzebuje kondensatora, za to ma w środku wyłącznik odśrodkowy.
    Rozkręć silnik, lewą stronę ( zdjęcie ), uważaj na bakelitowe, delikatne elementy.
    Pozdrawiam. Stefan
    ps. Miernik w dłoń i zmierz rezystancje uzwojeń, podaj je na forum.

  • Pomocny post
    #5 07 Sty 2014 21:22
    supchem
    Poziom 20  

    To jest silnik od frani z oporową fazą rozruchową czyli nie potrzebuje kondensatora. Weź multimetr ustaw na pomiar rezystancji i znajdź parę kabli pomiędzy którymi opór jest bardzo mały (0 lub np 2 om) następnie wyznacz parę kabli z średnim oporem (ok 15 om) i największym (ok 22 om). Wartości te mogą się różnić podałem tylko orientacyjnie i nie pamiętam dokładnie, ważne tylko żeby był z najmniejszym oporem, średnim i największym. Najmniejszy opór ma wyłącznik odśrodkowy normalnie zamknięty (jak silnik nie wiruje) i musisz go połączyć szeregowo z uzwojeniem o największym oporze (fazą rozruchową) i taki zestaw (wyłącznik i faza rozruchowa) łączysz równoregle z fazą główną (średni opór) no i włączasz to równolegle do sieci. Wygląda to tak że jeden koniec fazy głownej i wyłącznika odśrodkowego np do 0, a drugi koniec fazy (uzwojenia) głownego i rozruchowego do fazy- tej z sieci, zaś początek uzwojenia rozruchowego i 2 wyprowadzenia wyłącznika odśrodkowego są spięte razem i do niczego innego nie podłączone. Jeśli chcesz zmienić kierunek obrotów to zamieniasz końce ale tylko uzwojenia głównego lub tego zestawu wyłącznik - faza rozruchowa. Jak zamienisz oba np wkładając wtyczkę odwrotnie do gniazda to nie zmieni się kierunek obrotów. Jesli pomylisz uzwojenie główne z rozruchowym i to 1 podepniesz przez wyłącznik, a 2 bezpośrednio lub jesli wyłącznik sie zepsuje to poznasz to najpierw po intensywnym grzaniu się silnika a następnie się on spali, ponieważ uzwojenie rozruchowe jest nawinięte drutem o większym oporze. pozdrawiam

    Dodano po 6 [minuty]:

    Nie jestem pewny ale teraz widze że tu chyba są tylko 4 przewody wyprowadzone i jeden jest "cały" jeśli tak to znajdź przewody multimetrem od 2 uzwojeń i połącz jedne 2 (od jednego i 2 uzwojenia) do fazy a drugie 2 do zera. Zmiana kierunku obrotów tak jak ostatnio (odwracasz jedno uzwojenie) tutaj po prostu chyba faza rozruchowa jest połączona na stałe z wyłącznikiem ale nie jestem pewny bo nie widzę dokładnie na tych zdj. W 1 przypadku powinno być 6 kabli z końcówkami do podłączenia a w drugim 4.

  • #6 08 Sty 2014 19:18
    lestek_13
    Poziom 9  

    witam....
    troszkę zamotałem przez pośpiech, dzisiaj trochę dokładnie przyglądnąłem się kablom, poszarpałem je (dwa były ze sobą skręcone i schowane z powrotem w obudowę stojana) i co się okazuje:
    z silnika wychodzą dwie koszulki, a z nich kolejno:
    z pierwszej kolory: niebieski, biały, ciemno niebieski i czerwony
    z drugiej: niebieski i biały
    przepraszam za wcześniejsze wprowadzenie w błąd przez moje niedopatrzenie i jeśli ktoś zachciałby jeszcze pomóc w tym temacie to proszę o wytłumaczenie jak świeżakowi który kabel z którym połączyć

    Silnik jednofazowy - identyfikacja, podłączenie, dobór kondensatora

  • Pomocny post
    #7 08 Sty 2014 20:41
    supchem
    Poziom 20  

    Czyli masz 6 kabli czyli ten pierwszy przypadek który opisywałem. Znajdź miernikiem które kable są początkami i końcami poszczególnych uzwojeń i wyłącznika odśrodkowego i jak to zrobisz to połącz tak jak napisałem wyżej. Wyłącznik odśrodkowy (opór najmniejszy, bliski 0) szeregowo z uzwojeniem rozruchowym (największy opór) i ten zestaw równoregle z uzwojeniem głównym (średni opór) - jedno wyprowadzenie wyłącznika odśrodkowego z jednym końcem uzwojenia głównego, drugie wyprowadzenie uzwojenia rozruchowego z drugim wyprowadzeniem uzwojenia głównego i do jednego z tych punktów podłączasz zero a do drugiego faze. Miejsce połączenia wyłącznika odśrodkowego i początku uzwojenia rozruchowego pozostaje wolne - nic tam nie podłączasz. Zmiana kierunku obrotów już pisałem jak wykonać i po czym poznać pomyłkę w rozpoznaniu uzwojeń. Jeszcze dodam że jak pomylisz uzwojenie główne z wyłącznikiem odśrodkowym to zrobisz zwarcie.
    PS: faza główna = uzwojenie główne, faza rozruchowa = uzwojenie rozruchowe - jeśli nie znasz się na elektryce to te nazwy mogły by troche namieszać, nie myl ich z fazą jaką to z gniazdka :D

    Silnik jednofazowy - identyfikacja, podłączenie, dobór kondensatora


    Może ten rysunek trochę rozjaśni.
    Wiem, wiem - wyłącznik na rysunku powinien być zaznaczony jako NC, a nie NO

  • #8 09 Sty 2014 20:22
    lestek_13
    Poziom 9  

    wielkie dzięki supchem bardzo mi pomogłeś silniczek chodzi jak żyleta ;D

  • #9 09 Sty 2014 23:37
    supchem
    Poziom 20  

    Nie ma za co ;) i oby chodził jak najdłużej :D

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty