Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LED 2835 strasznie się grzeją

Franek k 24 Sty 2014 22:27 13719 12
  • #1 24 Sty 2014 22:27
    Franek k
    Poziom 15  

    Witam, kupiłem ostatnio na allegro żarówki LED 2,9W 315lm oparte o diody 2835 (15szt). Są to żarówki w kształcie okrągłej płytki ze złączem G4, do oprawek halogenowych. Zamontowałem 4 szt. w kuchni nad blatami szafek.Weszły bez problemu do oprawek w których były stare żarówki halogenowe. Musiałem zmienić zasilacz bo był impulsowy. W zasadzie obecny zasilacz to samoróbka: transforamtor 230V/12V 35VA, do tego mostek Graetza i kondensator elektrolityczny 470µF/35V. Na wyjściu transformatora mam 13,4V, ale żarówki niby przyjmują od 10-30V AC/DC.

    Problem w tym że się strasznie grzeją, po dłuższej pracy z trudem można dotknąć szkiełka w oprawce a po jego zdjęciu płytka z diodami praktycznie lekko parzy. Z tego co wiem LEDy nie lubią pracować w takich warunkach i szybciej mi siądą.

    Mam w domu też żarówki LED 345lm 230V GU10 na diodach 5050. Taka żarówka po kwadransie pracy jest tylko ciepła.

    Zastanawiam się czy te diody 2835 tak mają że się tak grzeją, w porównaniu do tych 5050? Z tego co mi się wydaje to w jednej takiej diodzie 2835 są trzy punkty świetlne podobnie jak w 5050, przynajmniej tak mi wychodzi z obliczeń. Może wystarczy zmienić zasilacz i kupić jakiś oryginał który da te 12V?

    Jeszcze jedno wydaje mi się że te LEDy 2835 są mało popularne, bo w necie chyba sie ich nie dostanie - mówię nie o żarówkach tylko o LEDach

  • #2 24 Sty 2014 22:50
    vito133
    Poziom 2  

    Mógłbyś dodać zdjęcie i zasilaczu ustabilizować napięcie na poziomie 11,5 v

    Dodano po 4 [minuty]:

    W diodzie 2835 jest 1 punkt świetlny

  • #3 25 Sty 2014 15:31
    Franek k
    Poziom 15  

    vito133 napisał:
    Mógłbyś dodać zdjęcie i zasilaczu ustabilizować napięcie na poziomie 11,5 v


    A więc żarówki te wyglądają tak
    LED 2835 strasznie się grzeją LED 2835 strasznie się grzeją

    Zmieniłem zasilacz na uniwersalny z regulacją napięcia 3-12V 1,5A z tym że to starszy model i jest na napięcie wejściowe 220V. Ale to w sumie dobrze, bo ustawiając na nim 9V na wyjściu, przy podłączonych LEDach daje mi 11,2V.

    Mimo niższego napięcia LEDy nadal się grzeją. Chociaż chyba trochę mniej. wyciągnąłem nawet płytkę z tymi LEDami z oprawki tak że sobie wisiała w powietrzu i po ok 3min świecenia lekko parzyła po dotknięciu. W pozostałych oprawkach nagrzewały się szybki. Tak więc raz jeszcze w porównaniu do tych żarówek na diodach 5050 te 2835 bardzo się grzeją. Niby ich nikt dotykać nie będzie ale nie chcę aby siadły mi zaraz.

    ============

    Jeśli chodzi o oprawki to posiadam podobne tylko w złotym kolorze
    LED 2835 strasznie się grzeją

  • #4 25 Sty 2014 17:23
    jekab
    Poziom 22  

    Jak napisano że przyjmuje napięcie 10-30 V to tak jest.
    Grzeją się bo tak zaprojektował to konstruktor.
    Obniżenie napięcia zasilania nic nie da.

  • #5 18 Mar 2015 13:20
    Leszek K
    Poziom 10  

    Własnie rozpoznaję temat LED-owych żarówek, bo widziałem 3.5W na 10 diodach 2835 i na 36 diodach 2835. To dla mnie duża zagadka.
    Diody 2835 mają deklarowaną maksymalną moc 0.2W dlatego jak widać pracują u Ciebie z pełną mocą, będą się zatem grzały. Myślę, że w żarówkach gdzie jest ich dwa razy więcej, sprawność przy mniejszym prądzie jest większa i wydzielają mniej ciepła.
    A może grzeje się u Ciebie przetwornica po drugiej stronie płytki a nie ledy ?

    Żarówki LED nie istnieją. [Łukasz]

  • #6 23 Cze 2015 21:15
    krzynio8
    Poziom 9  

    Kupiłem takie: MR16 60 LED SMD 2835 4,5W 12V

    Link do aukcji skasowałem [Łukasz]

    Podłączyłem pięć sztuk równolegle do zasilacza dedykowanego do listw led 12V/35W. Świecą rzeczywiście ładnie i przyjemnie ciepło jednak też grzeją się jak diabli. Dotknąć nie można a po kilkunastu minutach pracy wyłączają się na chwilę, może działa jakieś zabezpieczenie i mam w łazience dyskotekę.
    Wcześniej miałem podłączone przez zasilacz impulsowy do haogenów Eldy 11,5V ale siadł. Nie wiem czy był wadliwy czy od obciążenia przetwornicą z żarówek.

    Czy zasilane napięciem 9V świecą dużo słabiej, nie mam zasilacza 9V by sprawdzić?
    Czy można coś zaradzić na to ciepło, aż niewiarygodne, że z 4,5W uzyskuje się takie ciepło, grzeją się silniej niż poprzednie halogeny 35W. Może pobierają więcej niż 4,5W? Subiektywne wrażenie jest takie, że żarówka 4,5W grzeje jak 50W grzałka do akwarium.

    Skoro poprzednik pisze, że pojedyńcza dioda ma 0,2W to 60 diód daje 12W.
    Z drugiej strony 35W zasilacz nie wydoliłby 12Wx5=60W.
    Gdzie prawda?

    Otóż podłączyłem watomierz i okazało się, że pobór mocy przez żarówkę to nie obiecywane przez sprzedawcę i producenta 4,5W a ok. 10,5W.
    Cóż nie pozostaje nic innego jak zareklamować towar.

  • #7 24 Cze 2015 09:14
    lukiiiii
    Poziom 25  

    Leszek K napisał:
    Własnie rozpoznaję temat LED-owych żarówek, bo widziałem 3.5W na 10 diodach 2835 i na 36 diodach 2835. To dla mnie duża zagadka.


    Występują w rożnych wersjach( 1 chip-3 chipy). Jak sobie importer zażyczy taką wersje pchają do żarówki (wiem, wiem nie ma żarówek ledowych).

    Po za tym podobno 2835 są bardziej odporne na ciepło.

    Leszek K napisał:

    A może grzeje się u Ciebie przetwornica po drugiej stronie płytki a nie ledy ?



    Mam w GU10 6W na 15 ledach 2835, strasznie też się grzeją, a przetwornica jest schowana głębiej, więc bardziej stawiałbym na ledy, są "dość wysilone" jak silniki 1.0 i 150KM :)

  • #8 07 Sty 2016 16:46
    Colarcool
    Poziom 2  

    diody się grzeją bo taka jest struktura radiatora, a dokładniej - brak rozpraszania ciepła przez płytkę. Na płytce od strony przetwornicy jest widoczny rezystor. Prawdopodobnie służy ustalania prądu sterującego diody. Na początek proponuję zwiększyć wartość rezystora dwukrotnie , da to o połowę mniejszy prąd diod, mniejszy pobór mocy a co za tym idzie spadek temperatury. Zmaleje nieco strumień światła, ale bynajmniej nie 2 razy bo chłodniejsze diody będą miały sprawność lepszą 20-30%. Wydłuży się też czas życia lampki ( tak ze 100 razy...)

  • #9 08 Sty 2017 11:19
    bogiebog
    Specjalista Sieci, Internet

    Sprawdź zasilanie

    Kupiłem: żarówka LED G4 3.5W, 15 x SMD5730, 12V AC/DC (w tej żarówce jest mostek prostowniczy)
    z zamiarem wymiany halogena 20W w lampce biurkowej, takej z 'kloszem' na teleskopach

    W lampce jest trafo, na wtórnym jest 14.6V w stanie jałowym, z obciążeniem 20W halogenem pokazuje 12.5V
    mylnie pomyślałem że 12.5V powinno być OK dla tych LED-ów, nie brałem pod uwagę zależności od prądu wyjściowego także

    Wstawiłem do lampki żarówka LED, gorąca baaardzo, pomyślałem pewnie tak ma być, ale ja zaczęło capic przysmażonym PCB w pokoju, to przjrzałem się jej i leciała lekka smużka dymu z PCB (chodziła tak 30 minut zanim się zorientowałem)

    Zmierzyłem napięcie na nóżkach LED w czasie pracy; 13.7V 0.5A => to daje 6.7W, dziwne że wogołe przyżyła takie warunki pracy

    Podłączyłem do zasilacza impulsowego 12.2V, teraz prąd 230mA => 2.8W wydzielanego ciepła, Nie wiem czy smażenie coś zepsuło bo miało być 3.5W @ 12V

    Jak widać zleżnośc prądu LED od napięcia bardzo nieliniowa w okolicach 12V, trzeba tam uważać na dodatkowe "V"
    230mA @ 12.2V
    500mA @ 13.7V

    EDIT:
    Doczytałem specifikację SMD5730, nomilalny 150mA @ 3.5V
    Na PCB są jest 5 sekcji (szereg 3x SMD + 38R),
    policzmy to, 500mA/5 = 100mA/sekcję
    zatem 100mA / SMD jest całkiem OK, ale 38R @ 100mA => 0.38W, to chyba te rezystory SMD smażyły się, nie tak ?

    Można by próbować zmienić te 38R na coś mniejszego
    np, zakładając 12.2V zasilanie oraz 150mA;
    (12.2V -3*3.5V)/.150 = 11.3ohm => 12R z serii E12/10%

  • #10 08 Sty 2017 11:37
    BILGO
    Poziom 38  

    Franek k napisał:
    ale żarówki niby przyjmują od 10-30V AC/DC.

    Kolega może nie doczytał, ale te źródła pewnie mają być zasilane ze źródła prądowego dlatego taki rozrzut napięcia.
    A ty zasilasz ze źródła napięciowego, sprawdź prąd. Pewnie będzie taki jak Kolega wyżej pisał, z 0.5A co jest za dużą wartością ;)
    Pamiętaj, dla diody LED najważniejszy jest prąd. Jeśli nie ma ograniczenia prądu dioda LED wyparuje ;)

  • #11 09 Sty 2017 09:19
    lukiiiii
    Poziom 25  

    G4 występują także z driverem prądowy, wiec takie bym wybierał. Napięcie wtedy mu nie straszne.

  • #12 09 Sty 2017 10:14
    bogiebog
    Specjalista Sieci, Internet

    lukiiiii napisał:
    G4 występują także z driverem prądowy, wiec takie bym wybierał. Napięcie wtedy mu nie straszne.

    Potwierdzam, w tej samej lampie (napięce AC 14V) jedną żarówką miałem rok, padła i kupiłem 'podobną', ta się prawie usmażyła w 30 minut,
    Po tym komentarzu Sprawdziłem starą żarówke, tam jest mostek, kond, cewka, i jakiś SMD 5pin, to pewnie impulsowy regulator prądu, w nowej tylko mostek i rezystory.

    Stara żarówka 3W fi 20mm, 5x LED 5630
    Nowa żarówka 3W fi 30mm, 15x LED 5730

    5630 i 5730 mają prawie takie same parametry max mocy i wydajności lm/W,
    https://en.wikipedia.org/wiki/SMD_LED_Module

  • #13 09 Sty 2017 11:25
    Colarcool
    Poziom 2  

    Kolego , sprawdziłeś w końcu cokolwiek ???? Przede wszystkim faktyczny pobór mocy przez moduł ? To niestety nie jest łatwe. Można pomierzyć prąd pobierany przez moduł i napięcie na module , pomnożyć P=IxU ale to działa poprawnie jedynie dla zasilania napięciem stałym. Przy zmiennym potrzebny jest miernik mocy lub oscyloskop pomiarowy...Nie mniej dla temperatury płytki niewielkie znaczenie ma typ i ilość diod , a decyduje pobór mocy przez cały moduł . Taka płytka ma bardzo ograniczoną zdolność rozpraszania ciepła (czyli niewielką przewodność cieplną do otoczenia), a owa zdolność jeszcze drastycznie spada po przykryciu kloszem. Z uwagi na montaż dwustronny w zasadzie nie można tej płytki skutecznie połączyć z jakimś dodatkowym radiatorem.
    Podsumowując moc całkowita pobierana przez taki moduł nie powinna być większa niż 0,5W, a 1W to absolutne maksimum. Tak jak pisałem, na płytce jest na 90% widoczny rezystor regulujący wyjściowy prąd przetwornicy. Trzeba go pomierzyć (odczytać!) i wymienić na co najmniej 2 razy większy. Sprawdzić czy płytka się grzeje (powinna dać się utrzymać w palcach...). Jak się grzanie nie zmniejszy to znaczy że widoczny na foto rezystor nie jest rezystorem szeregowo-pomiarowym przetwornicy i pobór mocy przez moduł trzeba ograniczać inaczej. Jeśli temperatura spadła ale jest nadal zbyt wysoka - zwiększyć znowu wartość rezystora dwukrotnie. Dobra wiadomość jest taka że wraz ze spadkiem prądu i temperatury samej struktury diody sprawność świetlna wzrasta (w sprawnej diodzie!). Czyli zmniejszamy moc dwa razy a świeci powiedzmy na 70%... :sm9:

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME