Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko

Szaman7 14 Lut 2014 14:19 15072 19
  • Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko

    Witam!

    Chciałbym przedstawić moją najnowszą konstrukcją jaką jest wzmacniacz słuchawkowy klasy A oparty na AVT2464 . Wzmacniacz ten zbudowałem, ponieważ chciałem zbudować coś, co będzie w miarę dobrze grało i nie będzie zbyt skomplikowane (aby ograniczyć koszty).


    Jak już wcześniej napisałem wzmacniacz bazuje na popularnym AVT2464. Tranzystory jakie użyłem to IRF530N. Potencjometr to najzwyklejszy potencjometr za kilka złotych. Początkowo myślałem, aby kupić jakiś droższy, ale gdy zobaczyłem na ceny ALPS'a, to uznałem, że stosowanie potencjometru kosztującego połowę tego co cała konstrukcja mija się z celem.
    Płytka została samodzielnie zaprojektowana w Eagle'u. Zasilanie jest oparte na stabilizatorze 7815 i kondensatorach filtrujących 2x4700µF oraz transformatorze TS12/009. W czasie budowy i projektowania chciałem popełnić jak najmniej błędów, które zrobiłem w czasie poprzedniej konstrukcji. A więc wszystkie połączenia kabli są na złączach śrubowych ARK, zero termogluta, w miarę brak bałaganu w kablach (choć i tak myślę teraz, że mogłem zrobić to troszkę inaczej).
    Są błędy, jak na przykład źle umiejscowiony kondensator (pomiędzy radiatorami). Nie wiem, dlaczego o tym nie pomyślałem. Taśma izolacyjna na kondensatorach filtrujących powinna być czymś innym zastąpiona, bo wygląda brzydko.

    A teraz trochę o obudowie. Została ona zaadaptowana z jednego z uszkodzonych zasilaczy ATX, których w piwnicy mam cały stos. Została ona pomalowana na czarny mat. Przód jest wykonany z aluminium o grubości 3mm, które zostało odpowiednio wycięte (jak na warunki domowo-garażowe wyszło według mnie całkiem OK) i wytrawione za pomocą "Kreta". Efekt jaki jest każdy widzi, "na żywo" wygląda lepiej, myślę, że może gdybym miał lepsze aluminium to wyglądałoby ładniej. Tył jest wykonany z kawałka laminatu, odpowiednio wycięty i również pomalowany na czarno. Myślałem też o napisach, ale uznałem, że tak jak teraz wygląda jest ładnie. Wiadomo, jest to kwestia gustu - inni lubią z napisami, a inni bez.

    Gdy zamontowałem wszystko do obudowy napotkałem problem, którym był brum w lewym kanale. Wyjąłem płytkę wzmacniacza z obudowy, popatrzyłem, przeczyściłem i włożyłem z powrotem. Problem znikł. Prawdopodobnie jakiś paproch się musiał przykleić.

    Wrażenia
    Według mnie wzmacniacz gra naprawdę dobrze. W porównaniu do sygnału prosto z odtwarzacza MP3 (Creative muvo V100), czy z komputera, bass jest wyraźny, a pozostałe tony również są naprawdę dobrze słyszalne. Słuchu audiofila co prawda nie mam, ale wzmacniacz gra fajnie. Przy braku sygnału słychać delikatny szum w słuchawkach, który jednak przy słuchaniu muzyki nie przeszkadza. Słuchawki, których używam to już dosyć stare Triasun TH-120VS.

    A koszty?
    Elektronika + gniazda, itp. - ok. 50zł
    Transformator - ok. 25zł
    Obudowa (wraz z panelem przednim i tylnim) - 0zł - miałem w domu
    Dodatkowe rzeczy, o których nie pamiętam - ok. 20zł.


    Na koniec zamieszczam kilka zdjęć.
    Pozdrawiam!


    Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko
    Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko


    Fajne!
  • #2 14 Lut 2014 18:01
    adido13
    Poziom 16  

    Witam, projekt fajny i bardzo mi się podoba pomysł na taki wzmacniacz słuchawkowy, bo jest nawet ciekawy w takiej konfiguracji na IRF530. Tylko ja bym się pokusił, aby oddzielić sekcję zasilania od płytki wzmacniacza ekranem z blachy miedzianej, no i jednak potencjometr ALPS-a ograniczyłby te szumy:) No ale cóż cena:(

    Pozd/adido13

  • #3 14 Lut 2014 18:40
    Mark II
    Poziom 19  

    Szumią mosfety, przy tak małym wzmocnieniu szum potencjometru można pominąć. Wartości kondensatorów przed zasilaczem są przesadzone, tętnienia stłumi sam 7815. Można było pokusić się o wykonanie stabilizatorów, osobno dla każdego z kanałów, co zresztą było chyba zmierzone przez konstruktora kitu.

  • #4 14 Lut 2014 19:52
    rafał
    Poziom 22  

    Zrobiłeś całkiem ładną obudowę z "niczego" ale:
    - stanowczo za dużo farby, twój mat jest prawie błyszczący a po powiększeniu widać zacieki.
    - Matowanie aluminium też całkiem, tylko wygląda jakbyś nie zachował czystości podczas pracy. Twój panel nie wygląda ładnie dlatego, że wytrawiałeś brudną ( tłustą od rąk ) płytkę, albo po trawieniu ubrudziłeś ją. Moje doświadczenia pokazują, że lepiej wychodzi satynowanie papierem lub wełną ścierną, ale konieczne jest zachowanie czystości. Więc trzeba używać dużo alkoholu

    Konstrukcyjnie nieźle i na pewno po poprawkach osiągniesz cel.

  • #5 14 Lut 2014 20:14
    gervee
    Spec od PLC

    Schemat aplikacyjny 7815 wyraźnie pokazuje kondensatory 330nF (na wejściu) i 100 nF (na wyjściu) tu jest inaczej .... lepiej?

    Słuchawki faktycznie do wymiany jeśli to z poniższego linku to prawda
    http://www.audiostereo.pl/triasun_th-120vs_sluchawki-669-3820-15.html

    Obudowa z zasilacza całkiem ok. Ma jakieś nóżki? Czołówka mogłaby być ciut lepsza (ta dioda w plastikowej obudowie .... błeeee, lepiej było ją wkleić w panel).
    Tak na marginesie to wrzućcie aluminiową płytkę do zmywarki i umyjcie ją kilka razy z tabletką - fajnie się matowi ;).

  • #6 14 Lut 2014 20:35
    Szaman7
    Poziom 25  

    Mark II napisał:
    Wartości kondensatorów przed zasilaczem są przesadzone, tętnienia stłumi sam 7815.

    Nie chodzi tutaj o tętnienia, ale o brum sieciowy. Początkowo miało być bez kondensatorów, ale przy pierwszym uruchomieniu brum był naprawdę duży, więc trzeba było coś z tym zrobić :)

    rafał napisał:
    - stanowczo za dużo farby, twój mat jest prawie błyszczący a po powiększeniu widać zacieki.

    Tak, przy nakładaniu pierwszej warstwy nałożyłem jednorazowo zbyt dużo farby, przez to tak wyszło.

    rafał napisał:

    - Matowanie aluminium też całkiem, tylko wygląda jakbyś nie zachował czystości podczas pracy. Twój panel nie wygląda ładnie dlatego, że wytrawiałeś brudną ( tłustą od rąk ) płytkę, albo po trawieniu ubrudziłeś ją. Moje doświadczenia pokazują, że lepiej wychodzi satynowanie papierem lub wełną ścierną, ale konieczne jest zachowanie czystości. Więc trzeba używać dużo alkoholu

    Była to jedna z moich pierwszych prób trawienia aluminium. Sam panel przed wytrawieniem był odtłuszczony i dokładnie wyczyszczony. Później już go niczym nie zabezpieczałem i pewnie dlatego się ubrudził. Może spróbuję, jak będę miał czas, coś jeszcze z tym panelem zrobić.

    Dodano po 9 [minuty]:

    gervee napisał:
    Schemat aplikacyjny 7815 wyraźnie pokazuje kondensatory 330nF (na wejściu) i 100 nF (na wyjściu) tu jest inaczej .... lepiej?

    Nie wiem, nie powiem Tobie czy lepiej, czy gorzej.

    gervee napisał:
    Ma jakieś nóżki?

    Ma, ma :) Najzwyklejsze plastykowe po bodajże 30gr sztuka. Niestety takich fajnych gumowych już nie mieli.

  • #7 14 Lut 2014 22:34
    Mark II
    Poziom 19  

    Szaman7 napisał:
    Nie chodzi tutaj o tętnienia, ale o brum sieciowy.

    Najprawdopodobniej stabilizator nie ma odpowiedniego zapasu napięcia na wejściu, co oznacza za małe pod obciążeniem napięcie uzw. wtórnego transformatora. W konsekwencji brak stabilizacji i przedostawanie się tętnień napięcia zasilającego na wyjście zasilacza. Pomijam bląd logiczny zdania w cytacie.

  • #8 15 Lut 2014 16:30
    sebek555cool
    Poziom 16  

    Witam.

    Ciekawy pomysł na obudowę - chyba się pokuszę kiedyś o coś podobnego :)
    Powiedz mi: zabezpieczyłeś czymś aluminium? Kwestia gustu, ale pomyśl może o szczotkowanym aluminium - dla mnie było by to cudne rozwiązanie ( mat + szczota ).


    Szaman7 napisał:


    rafał napisał:
    - stanowczo za dużo farby, twój mat jest prawie błyszczący a po powiększeniu widać zacieki.

    Tak, przy nakładaniu pierwszej warstwy nałożyłem jednorazowo zbyt dużo farby, przez to tak wyszło.


    Co do tego:
    - kup papier wodny 800 i 2000
    - przetrzyj miejsca zacieków 800 (jak przetrzesz lakier, to pomaluj od nowa ;) )
    - całą błyszczącą obudowę przetrzyj papierem 2000 i będzie fajny mat
    - w ewentualności gdy: po 2000 będą bardzo widoczne kierunki rys, przetrzyj obudowę 800, kup najtańszą pastę polerską tempo ( około 7 zł ) i wypoleruj zwykła szmatką. Tym sposobem nawet lakier z połyskiem staje się półmatem ;)
    - ostatni już punkt: wrzuć zdjęcia i powiedz jak wyszło ;)

    Pozdrawiam.

  • #9 15 Lut 2014 18:07
    Szaman7
    Poziom 25  

    sebek555cool napisał:
    Powiedz mi: zabezpieczyłeś czymś aluminium? Kwestia gustu, ale pomyśl może o szczotkowanym aluminium - dla mnie było by to cudne rozwiązanie ( mat + szczota ).

    Aluminium nie jest niczym zabezpieczone na razie. Jak będę kiedyś w Ciastoramie, albo innym takim sklepie to kupię lakier bezbarwny w sprayu. Tak, szczotkowane aluminium wygląda fantastycznie. Zrobiłem próbę takiego szczotkowanego aluminium, ale efekt wyszedł nie tak jak bym chciał, dlatego zostawiłem takie gładkie.

    Z tym poprawieniem zacieków, to jak wyżej napisałem, będę w sklepie budowlanym to kupię to i owo :)

    Dziękuję za cenne porady ;)

  • #10 15 Lut 2014 19:58
    sebek555cool
    Poziom 16  

    Nie ma za co ;)

    Z szczotkowaniem aluminium ( nie wiem jak to robiłeś ) ale możesz spróbować na takiej maszynce:

    Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko

    Do deski przybijasz 2 listewki tak, żeby kawałek aluminium wszedł ciasno. Docinasz ok. 2mm krótszą listewkę poprzeczną do której przybijasz zszywkami papier ścierny o gradacji powiedzmy 100-150. Taka "maszynka" powoduje, że przesuwasz papier ścierny idealnie równo i rysy wychodzą elegancko. Wadą jest to, że to maszynka jednorazowa :)

  • #11 17 Lut 2014 12:50
    bsw
    Poziom 14  

    Gratuluję konstrukcji - obudowa z zasilacza komputerowego jest w sam raz :-)

    Co do tanich potencjometrów - kłopot z nimi polega na "nierównomierności biegu" pomiędzy kanałami na niskich poziomach głośności. Ale do budżetowych konstrukcji polecam potencjometry Bourns - korzystny kompromis pomiędzy jakością i ceną.

    Co do szczotkowania i wytrawiania aluminium, można się pokusić nawet o napisy - cały proces opisałem na mojej stronie.

  • #12 17 Lut 2014 20:29
    Szaman7
    Poziom 25  

    bsw napisał:

    Co do szczotkowania i wytrawiania aluminium, można się pokusić nawet o napisy - cały proces opisałem na mojej stronie.

    O! Nie spodziewałem się, że akurat autor tej strony napisze w moim temacie :D. Pomysł na wytrawianie aluminium, znalazłem właśnie kolegi w artykule w "Elektronice dla wszystkich". Pomysł o tyle mnie zainteresował, że poszperałem w Internecie co nieco i trafiłem właśnie na Twoją stronę.
    Oczywiście jak to zawsze jest, kiedy się coś pierwszy raz robi, ten panel nie wyszedł tak jak Twój, ale i tak nie jest najgorzej.
    Drapane aluminium nie wyszło mi zbyt ładnie jak testowałem, bo ryski wyszły, nie wiem, może nawet, aż zbyt równe, albo może zbyt długie.
    Napisy, co kto lubi. Może je wykonam, zobaczymy :)

  • #13 18 Lut 2014 09:20
    sq3evp
    Poziom 21  

    Tak troszkę nie na temat - co sądzicie o używaniu słuchawek o wyższej impedancji?
    Kiedyś miałem takie stare tonsiloskie 2000Ω.
    Powinny lepiej współpracować w układach wzmacniaczy klasy A.

  • #14 18 Lut 2014 12:01
    bsw
    Poziom 14  

    Szaman7:
    Zabezpieczenie aluminium po trawieniu jest bardzo istotne. Ale lakier trzeba nakładać stopniowo - klika warstw co kilka minut. Inaczej mogą być zacieki które zniweczą cały efekt.

    sq3evp:
    Słuchawki wysokomowe są łatwiejszym obciążeniem dla wzmacniaczy lampowych OTL. Dla tranzystora nie zauważyłem specjalnej różnicy - a testowałem zarówno klasyczne 32ohm, 150 ohm jak i 600ohm od Tonsila.
    W przypadku starych Tonsili jest spora różnica w brzmieniu pomiędzy modelami np. sd426 są bardzo ciepłe - relaksujące, sd524 - z kolei jasne, precyzyjne ale basu z nich praktycznie nie ma, sd409 - brzmienie nieciekawe, płytkie, schowane za kotarą.

    O ile Tonsil sd426 mogę polecić - inne zdecydowanie nie są warte zachodu.

  • #15 18 Lut 2014 12:24
    sq3evp
    Poziom 21  

    bsw napisał:


    sq3evp:
    Słuchawki wysokomowe są łatwiejszym obciążeniem dla wzmacniaczy lampowych OTL. Dla tranzystora nie zauważyłem specjalnej różnicy - a testowałem zarówno klasyczne 32ohm, 150 ohm jak i 600ohm od Tonsila.
    W przypadku starych Tonsili jest spora różnica w brzmieniu pomiędzy modelami np. sd426 są bardzo ciepłe - relaksujące, sd524 - z kolei jasne, precyzyjne ale basu z nich praktycznie nie ma, sd409 - brzmienie nieciekawe, płytkie, schowane za kotarą.

    O ile Tonsil sd426 mogę polecić - inne zdecydowanie nie są warte zachodu.


    Otóż to - to było a'propos wzmacniaczy lampowych do słuchawek. Pamiętam taki fajny schemat w EE na wtórniku - pasmo z wysokoomowymi słuchawkami miało być od ok 2-120 000 Hz.

  • #17 18 Lut 2014 14:08
    sq3evp
    Poziom 21  

    bsw napisał:
    Schematów wzmacniaczy OTL jest na necie bez liku.
    Ciekawy projekt był publikowany w wrześniowej EdW:
    Triodowy wzmacniacz słuchawkowy OTL
    Stopień końcowy jest w nim wstępnie buforowany.


    Budowałeś może taki wzmacniacz OTL? Warto się w to bawić?

  • #19 10 Maj 2014 08:51
    excray
    Poziom 38  

    Być może przyczyną brumu jest kondensator oddalony na zbyt długich przewodach. Spróbuj inaczej poprowadzić przewody - najpierw do kondensatora a dopiero od kondensatora do stabilizatora.
    Wzmacniacz słuchawkowy klasy A - czyli kolejne grające pudełko

  • #20 10 Maj 2014 10:58
    Szaman7
    Poziom 25  

    Delikatny brum występuje jedynie przy podłączeniu na wejście telefonu, albo odtwarzacza MP3, przy ustawieniu potencjometru 50-75% obrotu. Gdy pod komputer podłączę już tego nie ma, więc prawdopodobnie jest gdzieś pętla masy. Ale też jest możliwe, że przewody są trochę za długie do kondensatorów.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme