Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search  | Register  | Log in

This site uses cookies. Learn more about cookies and changing the settings in your browser.

Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment -> Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy
Author
Message
pol032
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 11 Mar 2005
Posts: 527
Location: Kluczbork

Post#1 Post from the author of the topic 04 Apr 2005 17:19   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam
Chcę przerobić alternator samochodowy na magnesy .Alternator ma 6- par biegunów i wzbudza się przy około 1000 obr/min. Potrzebuję aby dawał pełne napięcie przy połowie tych obrotów .czy jak zwiększę ilość biegunów to uzyskam zamierzony cel ?

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 04 Apr 2005 17:19   





Back to top
   
oloolo
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Location: Wariatkowo

Post#2 04 Apr 2005 17:41   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Nie wiem jaki jest sens wkładać do alternatora magnesy i jak to chcesz zrobic, napisz coś wiecej

Zeby uzyskać to samo napiecie przy mniejszych obrotach mozesz zwiekszyć prąd podawany na wirnik , np odłaczając regulator i dać napiecie z regulowanego zasilacza np.5A , mozesz tak poeksperymentować,

Mozesz nawinąć uzwojenia identycznie jak sa ale cienszym drutem i zmiescisz wiecej uzwojeń

Wytłumacz dokładniej jak i co chcesz zrobić i gdzie to stosować

Helpful message? + -

Back to top
   
pol032
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 11 Mar 2005
Posts: 527
Location: Kluczbork

Post#3 Post from the author of the topic 04 Apr 2005 17:53   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


alternator ma pracować w wiatraku wiadomo wiatry są różne. Przy słabym wietrze lub jego braku wirnik pobiera prąd z akumulatora około 3 amper .magnesy nie potrzebują prądu.gdyby założyć przekładnię zębatą stracę na mocy,a przy słabym wietrze to już napewno nie ruszy

Helpful message? + -

Back to top
   
karol3
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 14 Feb 2005
Posts: 603
Location: Wlkp.

Post#4 04 Apr 2005 17:58   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Można by spróbować z magnesami , ale będzie to kłopotliwe od strony mechanicznej . Ilość biegunów musi pozostać taka sama .

Helpful message? + -

Back to top
   
oloolo
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Location: Wariatkowo

Post#5 04 Apr 2005 18:00   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


To zrób sobie prądnice z wirnika od jawki 50 ccm albo wsk 175 , to są mocne i dobre wirniki do tego celu
Już o tym pisałem gdzies na elektrodzie , bawiłem sie wirnikiem od jawki i wycisnałem z niego jakieś 70 Watt a przy wysokich obrotach , pewnie 100W było Smile Testowałem na wiertarce Very Happy
A od czego ten alternator i w jaki sposób chcesz tam wpakować magnesy ???

Helpful message? + -

Back to top
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Joined: 04 Oct 2003
Posts: 23517
Location: Oława

Post#6 04 Apr 2005 18:11   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


W motocyklach japońskich są szeroko stosowane alternatory na magnesach trwałych. Ich konstrukcja jest zazwyczaj "odwrócona" tzn. uzwojenia w postaci 12 cewek są ułożone promieniście a wokół niech wiruje pirścień z magnesu.
Myślę, że zastąpienie uzwojenia wzbudzenia magnesami, najlepiej neodymowymi, dało by efekt. Można by nawet wstawić taki magnes o kształcie pierścienia zamiast cewki. Probl3em pojawi się jednak przy regulcji napiecia. Potrzebny będzie regulator na tyrystorach. Bo inaczej napięcie na wyjściu bedzie rosnąć wraz ze wzrostem obrotów (stały strumień magnetyczny wzbudzenia).

Dodano po 1 [minuty]:

Poszukaj jeszcze alternatorów 24 V od ciężarówek. One są zazwyczaj wolnoobrotowe. Gdybys bardzo szukał to mam jakieś na sprzedaż.

Helpful message? + -

Back to top
   
RSP
Poziom 20
Poziom 20


Joined: 16 Feb 2005
Posts: 860
Location: Rzeszów

Post#7 04 Apr 2005 18:12   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Na wartość napięcia na wyjściu alternatora mają wpływ dwie wartości obroty ( w pewnym sensie ilość biegunów ) i pole magnetyczne wytwarzane przez wzbudzenie. Celowo napisałem że ilość biegunów w pewnym sensie bo ilości biegunów niema jak zmienić a to z prostego powodu . Stojan musi być dopasowany ( ilość biegunów ) do wirnika ( ilość biegunów ) , chodzi o strumień magnetyczny który musi przejść przez cewkę na nabiegunniku stojana. Jeśli się zwiększy ilość biegunów wirnika to zmniejszy się ich powierzchnia i spadnie pole magnetyczne , będzie gorzej a nie lepiej. Myślałem kiedyś o takim rozwiązaniu żeby dać neodymowy toroid zamiast uzwojenia wzbudzenia , podejrzewam że 14,4V dało by się uzyskać przy jakieś 300obr/min . Jest jednak jeden problem jak zamocować magnes na wirniku żeby pole magnetyczne nie zamykało się przez oś wirnika , chyba żeby oś zrobił z np. aluminium albo z czegoś podobnego. Tak naprawdę to nie mam pojęcia jaki wpływ będzie miała oś wirnika na natężenie pola magnetycznego. Moja koncepcja wirnika poniżej.

Attachments:

Helpful message? + -

Back to top
   
oloolo
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Location: Wariatkowo

Post#8 04 Apr 2005 18:18   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Błażej wrote:
Można by nawet wstawić taki magnes o kształcie pierścienia zamiast cewki


I własnie tak jest zrobiony wirnik od jawki , Jakież było moje zdumienie kiedy " rozbebeszyłem" taki wirnik . Wyglądał identycznie jak od alternatora a zamiast uzwojenia wzbudzenia był magnes w kształcie pierścienia.

W twoim przypadku wystarczyło by dobrać magnes neodymowy o odpowiednich wymiarach , ale wtedy jak napisłą Błażej trzeba zrobić 3-fazowy regulator na tyrystorach , mam takie dwa schematy , dawałem je komuś kto robił to do yamahy XJ600.

Błazej też brałeś udział w tej dyskusji Very Happy

Helpful message? + -

Back to top
   
pol032
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 11 Mar 2005
Posts: 527
Location: Kluczbork

Post#9 Post from the author of the topic 04 Apr 2005 18:33   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


mam ups 3000 wat z akumulatorami 17Ah. Ups na wejście na dodatkowe akumulatory,myślę o podłączeniu akumulatora conajmniej 180Ah,który ma być ładowamy wiatrakiem

Helpful message? + -

Back to top
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Joined: 04 Oct 2003
Posts: 23517
Location: Oława

Post#10 04 Apr 2005 18:57   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Zgadza się brałem. I mam nawet ściągnięte te schematy. Tak na wszelki wypadek.
Sam naprawiałem kiedyś ruski bardzo dziwny altek. Musiałem wymienić łożyska. I jakie było moje ździwienie, kiedy okazało się że nie ma tam szczotek i pierścienia ślizgowego. Za uzwojeniem alternatora i mostkiem prostowniczym było jeszcze jedno, nawinięte wokół osi altka na karkasie (tak jak jest nawinięte na wirniku). Sam wirnik był przedłuzony i pod tym dodatkowym uzwojeniem był w kształcie walca, a tam, gdzie powinno byc uzwojenie wzbudzenia, było coś co przypominało sześciołopatkowy wirnik z pompy (6 prostokątów ułożonych promieniście). Ten walec i ten wirnik to był układ mangetyczny. Uzwojenia były porządnie zaizolowane i zaimpregnowane. Podejrzewam, ze ten alternator mógł pracować pod wodą. Ustrojstwo to miało tylko jedną wadę: regulator wielkości alternatora. Ale z konstrukcji tego altka wnioskuję, że oś wirnika nie ma bardzo negatywnego wpływu na przebieg pola magnetycznego.

Helpful message? + -

Back to top
   
Mieczysław
Poziom 17
Poziom 17


Joined: 05 Jul 2004
Posts: 424

Post#11 04 Apr 2005 19:04   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam
Wygląda na to,że ładując wiatrakiem akumulator przez tydzień czasu będziesz mógł korzystac z urzadzenia przez pół godziny.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 04 Apr 2005 19:04   





Back to top
   
oloolo
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Location: Wariatkowo

Post#12 04 Apr 2005 19:05   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


No wieć pol032 moim zdaniem najlepiej jest to zrobić pakując zamiast uzwojenia magnes neodymowy
http://allegro.pl/search.php?string=neodymowe

ale musi to byc taki w kształcie pierścienia nie wiem czy takie mozna kupić
bo zamówić mozna kazdy wymiar i kształt ale pytałem w jednej firmie o to bo sam chciałem naprawić magneto od kawasaki ale niestety akurat w tej firmie mozna kupić minimum 100 sztuk a potrzebuje 6 sztuk wiec , trzebaby szukać jakiejś innej firmy i zamówić taki magnes

Tańsze rozwiązanie to kupić na giełdzie lub złomie kilka wirników od wsk albo jawki i na tym robić prądnice

Helpful message? + -

Back to top
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Joined: 04 Oct 2003
Posts: 23517
Location: Oława

Post#13 04 Apr 2005 19:26   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Można zawsze jeszcze kupić na motobazarze (cykliczne giełdy tylko z gratami do motocykli) altek od jakiegoś japończyka (motocykla) i z nim próbować. Tylko regulatory napięcia bywają okrutnie drogie.
Wydaje mi się też, że dobrze byłoby nadać temu alternatorowi jak największy promień. Bo wzrośnie prędkość liniowa magnesu względem cewek (czy takie zwiększenie da jakiś pozytywny efekt?). I takie koło zamachowe mogłoby wpływać na stabilizację obrotów. Poza tym przy odpowiedniej średnicy można by zrobić dwa równolegle pracujące laternatory 6 biegunowe (nawet w jednej płaszczyźnie) lub jakiś 12 biegunowy.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 04 Apr 2005 19:26   





Back to top
   
RSP
Poziom 20
Poziom 20


Joined: 16 Feb 2005
Posts: 860
Location: Rzeszów

Post#14 04 Apr 2005 19:47   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Co do magnesów to trzeba zapuścić „gogle” kiedyś trafiłem na kilku naszych producentów którzy wysyłają pojedyncze sztuki nawet toroidów za zaliczeniem pocztowym. Można by założyć na próbę magnes od starego głośnika , oczywiście żeby pasował gabarytami. Albo pozostawić wzbudzenie fabryczne a do alternatora „dołożyć” jeszcze jakiś silnik krokowy żeby wzbudzał alternator.

Helpful message? + -

Back to top
   
pol032
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 11 Mar 2005
Posts: 527
Location: Kluczbork

Post#15 Post from the author of the topic 04 Apr 2005 19:57   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Dodano po 1 [minuty]:

znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Dodano po 2 [minuty]:

znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Dodano po 8 [sekundy]:

znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Helpful message? + -

Back to top
   
oloolo
Poziom 19
Poziom 19


Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Location: Wariatkowo

Post#16 04 Apr 2005 19:59   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


To coś jest własnie na magnesach neodymowych ale zwiekszenie par biegunów to juz trudniejsza sprawa trzebaby dokładny wzór nawiniecia tego alternatorka bo to nie taka prosta sprawa

Helpful message? + -

Back to top
   
pol032
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 11 Mar 2005
Posts: 527
Location: Kluczbork

Post#17 Post from the author of the topic 06 Apr 2005 14:01   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


witam
prądnica od jawki czy wsk to nie to o co mi chodzi wszystko to za mało prądnica musi być lekka tak jak alternator i przy niedużych obrotah dawać znaczny prąd od 50-100 amper.
ta prądnica którą widać na zdięciu ma około 4kw i 48 volt

Dodano po 4 [minuty]:

Sory zdjęcie sie nie wkłeiło do poprzedniego postu

Attachments:

Helpful message? + -

Back to top
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Joined: 04 Oct 2003
Posts: 23517
Location: Oława

Post#18 06 Apr 2005 15:10   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Moce rzędu kW, jakie ciebie interesują to juz nie sa małe siłownie wiatrowe. Choćby ta na zdjęciu. To juz job twoju mat' wielka konstrukcja.
Jak już uderzasz w takie tony, to zastosuj prądnice z generatora prądu. Daj duży wiatrak i zastosuj jakąś regulacje obrotów, czy to skosem łopatek wirnika, czy czyms w rodzaju skrzyni automatycznej.
Sprawdź ten adres. Powinno cię zainteresować:
http://www.ekoland4.com/

Helpful message? + -

Back to top
   
morzedzungli
Poziom 14
Poziom 14


Joined: 01 Apr 2005
Posts: 163
Location: Sulęcin

Post#19 06 Apr 2005 19:12   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam wszystkich!
Sam jestem w trakcie budowy prądnicy na magnesach stałych tylko mam kłopot z uzwojeniem stojana, na wirniku będzie 12 magnesów północ-południe, północ-południe i.t.d. o uzwojeniu stojana myślalęm żeby wykonać tak jak w dynamie rowerowym jednym ciurkiem;-) co myślicie o tym rozwiązaniu, dodam że wogóle nieznam się na elektronice.

Helpful message? + -

Back to top
   
RSP
Poziom 20
Poziom 20


Joined: 16 Feb 2005
Posts: 860
Location: Rzeszów

Post#20 06 Apr 2005 20:42   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


W dynamie rowerowym pole magnetyczne kształtują blaszki założone na cewkę i tylko dzięki nim pole magnetyczne wytworzone przez wirujący magnes zmienia biegunowość pola wytwarzając prąd. Zrobienie takich blaszek w warunkach amatorskich będzie bardzo trudne.

Helpful message? + -

Back to top
   
morzedzungli
Poziom 14
Poziom 14


Joined: 01 Apr 2005
Posts: 163
Location: Sulęcin

Post#21 07 Apr 2005 21:06   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


zadam może głupie pytanie ale czy każdy silnik z magnesami stałymi w stojanie może pracować bez przeróbki jako prądnica?
proszę o wyrozumiałość.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 07 Apr 2005 21:06   





Back to top
   
zuhjk
Poziom 17
Poziom 17


Joined: 07 Jan 2005
Posts: 443
Location: Białystok

Post#22 07 Apr 2005 21:26   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Każdy silnik z magnesami stałymi w stojanie może pracować jako prądnica. Alternatory cechują sie dużym wydawanym prądem przy małych obrotach. Proponujęzastosować przekładnię pasową o st. 1/5. To prosta konstrukcja i skuteczna.

Helpful message? + -

Back to top
   
RSP
Poziom 20
Poziom 20


Joined: 16 Feb 2005
Posts: 860
Location: Rzeszów

Post#23 07 Apr 2005 21:31   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Zasada jest zawsze taka sama zmieniające się natężenie pola magnetycznego jak i zmiana kierunku wywołuje w przewodniku uporządkowany ruch elektronów ( prąd elektryczny).W związku z tym jeśli np. do silnika trójfazowego wstawisz wirnik z magnesami to będziesz miał prąd trójfazowy z uzwojeń. Jedyny problem to dopasowanie tych magnesów nie tylko pod względem kształtu ale i zbieżności pola magnetycznego z cewkami na stojanie , im gorzej będą dopasowane tym mniejsze napięcie będą dawały uzwojenia silnika ( w tym wypadku zamienionego w prądnicę ). Tak można przerobić każdy silnik np. w silniku szeregowym wyrzucić cewki stojana a założyć magnesy albo odwrotnie zamiast uzwojeń wirnika założyć magnesy a z uzwojeń stojana czerpać prąd.

Helpful message? + -

Back to top
   
romoo
Użytkownik obserwowany
Użytkownik obserwowany


Joined: 28 Jun 2003
Posts: 6724
Location: Małopolska

Post#24 07 Apr 2005 21:44   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Ale te pazurki powodują sinusoidalny rozkład indukcji i dlatedo one mają sinusoidalny kształt i DLATEGO alternatory mają taką a nie inną sprawność, pomniewszy że pracują w nasyceniu. Proponuje rozebrać wirnik i zamiast cewki wzbudzenia włożyć magnesy z głośników może jak zdobędziesz neodymowe. Nie można od tak sobie zmieniać parametrów uzwojenia, przez przypadek raz nazwoiłem ze złym poskokiem i 1V wyindukował alternator, po robocie, nawijanie od nowa. Powodzenia.

Helpful message? + -

Back to top
   
TOMSON
Poziom 17
Poziom 17


Joined: 20 Dec 2002
Posts: 434
Location: EŁK

Post#25 10 Apr 2005 11:55   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


A moze cos takiego prądnica zrób to sam

Attachments:

Helpful message? + -

Back to top
   
pol032
Poziom 18
Poziom 18


Joined: 11 Mar 2005
Posts: 527
Location: Kluczbork

Post#26 Post from the author of the topic 10 Apr 2005 22:34   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


witam .
propozycja zrób to sam nie jest taka tania ze względu na cene magnesow neodymowych 50x50x20mm w tym przypadku 6szt w alternatorze mogę wykorzystać dużo tańsze i mniejsze jedynie przezwoję alternator na 230v,tanszym kosztem a dotego nie potrzebuję już przetwarzać napięcia
Pozdrawiam Pol032

Helpful message? + -

Back to top
   
TOMSON
Poziom 17
Poziom 17


Joined: 20 Dec 2002
Posts: 434
Location: EŁK

Post#27 12 Apr 2005 22:17   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam

W modelarstwie przerabia sie silniczki z CD romów na silniki trójfazowe

W silnikach tych nieruchomy jest wirnik a wiruje stojan na którym sa magnesy na takiej zasadzie sa nawiniete uzwojenia tej pradnicy w linku co zamieściłem powyrzej.
Sa tablice do przeróbek silnika zapomoca których jest podane przy jakiej ilosci zebów stojana zastosować magnesów do rotora a takrze sposób połaczenia poszczególnych uzwojeń stojana (kierunkowość)
Silniczki te najczęściej są połączone w gwiazdę łatwiej sie je nawija.
Majac blachy od jakiegoś wirnika od silnika mozna by było sobie zrobić prodnice wolnoobrotową (podwarunkiem ze blachy miały by dużo zebów.
Silniczki modelarskie maja najczęściej 9zebów na wirniku(stojan) a do rotora stosuje sie 12 magnesów neodymowych .
Dołaczam tablice do nawijania tych silniczków.
A takrze link do strony z silniczkami pomocna przy poznaniu budowy i przrewijaniu http://alexrc.com/page3.html

Attachments:

Helpful message? + -

Back to top
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Joined: 04 Oct 2003
Posts: 23517
Location: Oława

Post#28 13 Apr 2005 09:09   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Kolega tomson cos chyba pokręcił. Wiruje wirnik. Co z tego że ma magnesy stałe zamiast elektromagnesu sterowanego prądem wzbudzenia? A stojan jest stały... To że wirnik jest tu na zewnątrz, a stojan wewnątrz nie ma znaczenia.
Na takiej samej zasadzie są zbudowane alternatory w silnikasch motocyklowych. Mają tylko trochę inną skalę i parzystą ilość zębów. A wokól nich wiruje dość silny magnes. I można spytać w jakims serwisie motocyklowym, czy nie mają uszkodzonych alternatorów. Powinni miec bo to dość częsta usterka w motocyklach japońskich. Albo wystarczy przejechać się na jakiś motobazar (najbliższy w tą niedzielę na karmelkowej we Wrocławiu) i poszukać.

Helpful message? + -

Back to top
   
Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment -> Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy
Page 1 of 1
Similar topics
Przeróbka alternatora z 12V na 230V (9)


Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Contact

Page generation time: 0.054 seconds

elektroda.pl topic RSS feed