Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search | Register | Log in



Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


  Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment ->Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy Post new topic  Reply to topic 
Author
Hide the left column
Show left column Message
pol032
Level 23
Location: Kluczbork
Joined: 11 Mar 2005
Posts: 526
Helped: 63
Post rating: 18
pol032
Level 23
Post#1 04 Apr 2005 17:19  Topic author   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam
Chcę przerobić alternator samochodowy na magnesy .Alternator ma 6- par biegunów i wzbudza się przy około 1000 obr/min. Potrzebuję aby dawał pełne napięcie przy połowie tych obrotów .czy jak zwiększę ilość biegunów to uzyskam zamierzony cel ?

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
oloolo
Level 24
Location: Wariatkowo
Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Helped: 53
Post rating: 9
oloolo
Level 24
Post#2 04 Apr 2005 17:41    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Nie wiem jaki jest sens wkładać do alternatora magnesy i jak to chcesz zrobic, napisz coś wiecej

Zeby uzyskać to samo napiecie przy mniejszych obrotach mozesz zwiekszyć prąd podawany na wirnik , np odłaczając regulator i dać napiecie z regulowanego zasilacza np.5A , mozesz tak poeksperymentować,

Mozesz nawinąć uzwojenia identycznie jak sa ale cienszym drutem i zmiescisz wiecej uzwojeń

Wytłumacz dokładniej jak i co chcesz zrobić i gdzie to stosować

Helpful post? + 0
Back to top
pol032
Level 23
Location: Kluczbork
Joined: 11 Mar 2005
Posts: 526
Helped: 63
Post rating: 18
pol032
Level 23
Post#3 04 Apr 2005 17:53  Topic author   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


alternator ma pracować w wiatraku wiadomo wiatry są różne. Przy słabym wietrze lub jego braku wirnik pobiera prąd z akumulatora około 3 amper .magnesy nie potrzebują prądu.gdyby założyć przekładnię zębatą stracę na mocy,a przy słabym wietrze to już napewno nie ruszy

Helpful post? + 0
Back to top
karol3
Level 25
Location: Wlkp.
Joined: 14 Feb 2005
Posts: 603
Helped: 86
Post rating: 41
karol3
Level 25
Post#4 04 Apr 2005 17:58    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Można by spróbować z magnesami , ale będzie to kłopotliwe od strony mechanicznej . Ilość biegunów musi pozostać taka sama .

Helpful post? + 0
Back to top
oloolo
Level 24
Location: Wariatkowo
Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Helped: 53
Post rating: 9
oloolo
Level 24
Post#5 04 Apr 2005 18:00    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


To zrób sobie prądnice z wirnika od jawki 50 ccm albo wsk 175 , to są mocne i dobre wirniki do tego celu
Już o tym pisałem gdzies na elektrodzie , bawiłem sie wirnikiem od jawki i wycisnałem z niego jakieś 70 Watt a przy wysokich obrotach , pewnie 100W było :) Testowałem na wiertarce :D
A od czego ten alternator i w jaki sposób chcesz tam wpakować magnesy ???

Helpful post? + 0
Back to top
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Oława
Joined: 04 Oct 2003
Posts: 25134
Helped: 1898
Post rating: 316
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#6 04 Apr 2005 18:11    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


W motocyklach japońskich są szeroko stosowane alternatory na magnesach trwałych. Ich konstrukcja jest zazwyczaj "odwrócona" tzn. uzwojenia w postaci 12 cewek są ułożone promieniście a wokół niech wiruje pirścień z magnesu.
Myślę, że zastąpienie uzwojenia wzbudzenia magnesami, najlepiej neodymowymi, dało by efekt. Można by nawet wstawić taki magnes o kształcie pierścienia zamiast cewki. Probl3em pojawi się jednak przy regulcji napiecia. Potrzebny będzie regulator na tyrystorach. Bo inaczej napięcie na wyjściu bedzie rosnąć wraz ze wzrostem obrotów (stały strumień magnetyczny wzbudzenia).

Dodano po 1 [minuty]:

Poszukaj jeszcze alternatorów 24 V od ciężarówek. One są zazwyczaj wolnoobrotowe. Gdybys bardzo szukał to mam jakieś na sprzedaż.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
RSP
Level 27
Location: Rzeszów
Joined: 16 Feb 2005
Posts: 863
Helped: 86
Post rating: 31
RSP
Level 27
Post#7 04 Apr 2005 18:12    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Na wartość napięcia na wyjściu alternatora mają wpływ dwie wartości obroty ( w pewnym sensie ilość biegunów ) i pole magnetyczne wytwarzane przez wzbudzenie. Celowo napisałem że ilość biegunów w pewnym sensie bo ilości biegunów niema jak zmienić a to z prostego powodu . Stojan musi być dopasowany ( ilość biegunów ) do wirnika ( ilość biegunów ) , chodzi o strumień magnetyczny który musi przejść przez cewkę na nabiegunniku stojana. Jeśli się zwiększy ilość biegunów wirnika to zmniejszy się ich powierzchnia i spadnie pole magnetyczne , będzie gorzej a nie lepiej. Myślałem kiedyś o takim rozwiązaniu żeby dać neodymowy toroid zamiast uzwojenia wzbudzenia , podejrzewam że 14,4V dało by się uzyskać przy jakieś 300obr/min . Jest jednak jeden problem jak zamocować magnes na wirniku żeby pole magnetyczne nie zamykało się przez oś wirnika , chyba żeby oś zrobił z np. aluminium albo z czegoś podobnego. Tak naprawdę to nie mam pojęcia jaki wpływ będzie miała oś wirnika na natężenie pola magnetycznego. Moja koncepcja wirnika poniżej.

Attachments:

Helpful post? + 0
Back to top
oloolo
Level 24
Location: Wariatkowo
Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Helped: 53
Post rating: 9
oloolo
Level 24
Post#8 04 Apr 2005 18:18    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Błażej wrote:
Można by nawet wstawić taki magnes o kształcie pierścienia zamiast cewki


I własnie tak jest zrobiony wirnik od jawki , Jakież było moje zdumienie kiedy " rozbebeszyłem" taki wirnik . Wyglądał identycznie jak od alternatora a zamiast uzwojenia wzbudzenia był magnes w kształcie pierścienia.

W twoim przypadku wystarczyło by dobrać magnes neodymowy o odpowiednich wymiarach , ale wtedy jak napisłą Błażej trzeba zrobić 3-fazowy regulator na tyrystorach , mam takie dwa schematy , dawałem je komuś kto robił to do yamahy XJ600.

Błazej też brałeś udział w tej dyskusji :D

Helpful post? + 0
Back to top
pol032
Level 23
Location: Kluczbork
Joined: 11 Mar 2005
Posts: 526
Helped: 63
Post rating: 18
pol032
Level 23
Post#9 04 Apr 2005 18:33  Topic author   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


mam ups 3000 wat z akumulatorami 17Ah. Ups na wejście na dodatkowe akumulatory,myślę o podłączeniu akumulatora conajmniej 180Ah,który ma być ładowamy wiatrakiem

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Oława
Joined: 04 Oct 2003
Posts: 25134
Helped: 1898
Post rating: 316
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#10 04 Apr 2005 18:57    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Zgadza się brałem. I mam nawet ściągnięte te schematy. Tak na wszelki wypadek.
Sam naprawiałem kiedyś ruski bardzo dziwny altek. Musiałem wymienić łożyska. I jakie było moje ździwienie, kiedy okazało się że nie ma tam szczotek i pierścienia ślizgowego. Za uzwojeniem alternatora i mostkiem prostowniczym było jeszcze jedno, nawinięte wokół osi altka na karkasie (tak jak jest nawinięte na wirniku). Sam wirnik był przedłuzony i pod tym dodatkowym uzwojeniem był w kształcie walca, a tam, gdzie powinno byc uzwojenie wzbudzenia, było coś co przypominało sześciołopatkowy wirnik z pompy (6 prostokątów ułożonych promieniście). Ten walec i ten wirnik to był układ mangetyczny. Uzwojenia były porządnie zaizolowane i zaimpregnowane. Podejrzewam, ze ten alternator mógł pracować pod wodą. Ustrojstwo to miało tylko jedną wadę: regulator wielkości alternatora. Ale z konstrukcji tego altka wnioskuję, że oś wirnika nie ma bardzo negatywnego wpływu na przebieg pola magnetycznego.

Helpful post? + 0
Back to top
Mieczysław
Level 21
Joined: 05 Jul 2004
Posts: 424
Helped: 29
Post rating: 19
Mieczysław
Level 21
Post#11 04 Apr 2005 19:04    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam
Wygląda na to,że ładując wiatrakiem akumulator przez tydzień czasu będziesz mógł korzystac z urzadzenia przez pół godziny.

Helpful post? + 0
Back to top
oloolo
Level 24
Location: Wariatkowo
Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Helped: 53
Post rating: 9
oloolo
Level 24
Post#12 04 Apr 2005 19:05    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


No wieć pol032 moim zdaniem najlepiej jest to zrobić pakując zamiast uzwojenia magnes neodymowy
http://allegro.pl/search.php?string=neodymowe

ale musi to byc taki w kształcie pierścienia nie wiem czy takie mozna kupić
bo zamówić mozna kazdy wymiar i kształt ale pytałem w jednej firmie o to bo sam chciałem naprawić magneto od kawasaki ale niestety akurat w tej firmie mozna kupić minimum 100 sztuk a potrzebuje 6 sztuk wiec , trzebaby szukać jakiejś innej firmy i zamówić taki magnes

Tańsze rozwiązanie to kupić na giełdzie lub złomie kilka wirników od wsk albo jawki i na tym robić prądnice

Helpful post? + -1
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Oława
Joined: 04 Oct 2003
Posts: 25134
Helped: 1898
Post rating: 316
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#13 04 Apr 2005 19:26    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Można zawsze jeszcze kupić na motobazarze (cykliczne giełdy tylko z gratami do motocykli) altek od jakiegoś japończyka (motocykla) i z nim próbować. Tylko regulatory napięcia bywają okrutnie drogie.
Wydaje mi się też, że dobrze byłoby nadać temu alternatorowi jak największy promień. Bo wzrośnie prędkość liniowa magnesu względem cewek (czy takie zwiększenie da jakiś pozytywny efekt?). I takie koło zamachowe mogłoby wpływać na stabilizację obrotów. Poza tym przy odpowiedniej średnicy można by zrobić dwa równolegle pracujące laternatory 6 biegunowe (nawet w jednej płaszczyźnie) lub jakiś 12 biegunowy.

Helpful post? + 0
Back to top
RSP
Level 27
Location: Rzeszów
Joined: 16 Feb 2005
Posts: 863
Helped: 86
Post rating: 31
RSP
Level 27
Post#14 04 Apr 2005 19:47    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Co do magnesów to trzeba zapuścić „gogle” kiedyś trafiłem na kilku naszych producentów którzy wysyłają pojedyncze sztuki nawet toroidów za zaliczeniem pocztowym. Można by założyć na próbę magnes od starego głośnika , oczywiście żeby pasował gabarytami. Albo pozostawić wzbudzenie fabryczne a do alternatora „dołożyć” jeszcze jakiś silnik krokowy żeby wzbudzał alternator.

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
pol032
Level 23
Location: Kluczbork
Joined: 11 Mar 2005
Posts: 526
Helped: 63
Post rating: 18
pol032
Level 23
Post#15 04 Apr 2005 19:57  Topic author   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Dodano po 1 [minuty]:

znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Dodano po 2 [minuty]:

znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Dodano po 8 [sekundy]:

znalazłem na stronie coś podobnego
http://www.kissenergy.com/TechnicalDescription.html
myślałem o zwiększeniu liości biegunów

Helpful post? + 0
Back to top

Google Adsense
Google


Back to top
oloolo
Level 24
Location: Wariatkowo
Joined: 21 May 2004
Posts: 751
Helped: 53
Post rating: 9
oloolo
Level 24
Post#16 04 Apr 2005 19:59    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


To coś jest własnie na magnesach neodymowych ale zwiekszenie par biegunów to juz trudniejsza sprawa trzebaby dokładny wzór nawiniecia tego alternatorka bo to nie taka prosta sprawa

Helpful post? + 0
Back to top
pol032
Level 23
Location: Kluczbork
Joined: 11 Mar 2005
Posts: 526
Helped: 63
Post rating: 18
pol032
Level 23
Post#17 06 Apr 2005 14:01  Topic author   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


witam
prądnica od jawki czy wsk to nie to o co mi chodzi wszystko to za mało prądnica musi być lekka tak jak alternator i przy niedużych obrotah dawać znaczny prąd od 50-100 amper.
ta prądnica którą widać na zdięciu ma około 4kw i 48 volt

Dodano po 4 [minuty]:

Sory zdjęcie sie nie wkłeiło do poprzedniego postu

Attachments:

Helpful post? + 0
Back to top
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Oława
Joined: 04 Oct 2003
Posts: 25134
Helped: 1898
Post rating: 316
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#18 06 Apr 2005 15:10    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Moce rzędu kW, jakie ciebie interesują to juz nie sa małe siłownie wiatrowe. Choćby ta na zdjęciu. To juz job twoju mat' wielka konstrukcja.
Jak już uderzasz w takie tony, to zastosuj prądnice z generatora prądu. Daj duży wiatrak i zastosuj jakąś regulacje obrotów, czy to skosem łopatek wirnika, czy czyms w rodzaju skrzyni automatycznej.
Sprawdź ten adres. Powinno cię zainteresować:
http://www.ekoland4.com/

Helpful post? + 0
Back to top
morzedzungli
Level 14
Location: Sulęcin
Joined: 01 Apr 2005
Posts: 181
Post rating: 13
morzedzungli
Level 14
Post#19 06 Apr 2005 19:12    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam wszystkich!
Sam jestem w trakcie budowy prądnicy na magnesach stałych tylko mam kłopot z uzwojeniem stojana, na wirniku będzie 12 magnesów północ-południe, północ-południe i.t.d. o uzwojeniu stojana myślalęm żeby wykonać tak jak w dynamie rowerowym jednym ciurkiem;-) co myślicie o tym rozwiązaniu, dodam że wogóle nieznam się na elektronice.

Helpful post? + 0
Back to top
RSP
Level 27
Location: Rzeszów
Joined: 16 Feb 2005
Posts: 863
Helped: 86
Post rating: 31
RSP
Level 27
Post#20 06 Apr 2005 20:42    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


W dynamie rowerowym pole magnetyczne kształtują blaszki założone na cewkę i tylko dzięki nim pole magnetyczne wytworzone przez wirujący magnes zmienia biegunowość pola wytwarzając prąd. Zrobienie takich blaszek w warunkach amatorskich będzie bardzo trudne.

Helpful post? + 0
Back to top
morzedzungli
Level 14
Location: Sulęcin
Joined: 01 Apr 2005
Posts: 181
Post rating: 13
morzedzungli
Level 14
Post#21 07 Apr 2005 21:06    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


zadam może głupie pytanie ale czy każdy silnik z magnesami stałymi w stojanie może pracować bez przeróbki jako prądnica?
proszę o wyrozumiałość.

Helpful post? + 0
Back to top
zuhjk
Level 21
Location: Białystok
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 443
Helped: 22
Post rating: 1
zuhjk
Level 21
Post#22 07 Apr 2005 21:26    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Każdy silnik z magnesami stałymi w stojanie może pracować jako prądnica. Alternatory cechują sie dużym wydawanym prądem przy małych obrotach. Proponujęzastosować przekładnię pasową o st. 1/5. To prosta konstrukcja i skuteczna.

Helpful post? + 0
Back to top
RSP
Level 27
Location: Rzeszów
Joined: 16 Feb 2005
Posts: 863
Helped: 86
Post rating: 31
RSP
Level 27
Post#23 07 Apr 2005 21:31    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Zasada jest zawsze taka sama zmieniające się natężenie pola magnetycznego jak i zmiana kierunku wywołuje w przewodniku uporządkowany ruch elektronów ( prąd elektryczny).W związku z tym jeśli np. do silnika trójfazowego wstawisz wirnik z magnesami to będziesz miał prąd trójfazowy z uzwojeń. Jedyny problem to dopasowanie tych magnesów nie tylko pod względem kształtu ale i zbieżności pola magnetycznego z cewkami na stojanie , im gorzej będą dopasowane tym mniejsze napięcie będą dawały uzwojenia silnika ( w tym wypadku zamienionego w prądnicę ). Tak można przerobić każdy silnik np. w silniku szeregowym wyrzucić cewki stojana a założyć magnesy albo odwrotnie zamiast uzwojeń wirnika założyć magnesy a z uzwojeń stojana czerpać prąd.

Helpful post? + 0
Back to top
romoo
Użytkownik obserwowany
Location: Małopolska
Joined: 28 Jun 2003
Posts: 6718
Helped: 241
Post rating: 66
romoo
Użytkownik obserwowany
Post#24 07 Apr 2005 21:44    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Ale te pazurki powodują sinusoidalny rozkład indukcji i dlatedo one mają sinusoidalny kształt i DLATEGO alternatory mają taką a nie inną sprawność, pomniewszy że pracują w nasyceniu. Proponuje rozebrać wirnik i zamiast cewki wzbudzenia włożyć magnesy z głośników może jak zdobędziesz neodymowe. Nie można od tak sobie zmieniać parametrów uzwojenia, przez przypadek raz nazwoiłem ze złym poskokiem i 1V wyindukował alternator, po robocie, nawijanie od nowa. Powodzenia.

Helpful post? + 0
Back to top
TOMSON
Level 19
Location: EŁK
Joined: 20 Dec 2002
Posts: 438
Helped: 2
Post rating: 19
TOMSON
Level 19
Post#25 10 Apr 2005 11:55    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


A moze cos takiego prądnica zrób to sam

Attachments:

Helpful post? + 0
Back to top
pol032
Level 23
Location: Kluczbork
Joined: 11 Mar 2005
Posts: 526
Helped: 63
Post rating: 18
pol032
Level 23
Post#26 10 Apr 2005 22:34  Topic author   

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


witam .
propozycja zrób to sam nie jest taka tania ze względu na cene magnesow neodymowych 50x50x20mm w tym przypadku 6szt w alternatorze mogę wykorzystać dużo tańsze i mniejsze jedynie przezwoję alternator na 230v,tanszym kosztem a dotego nie potrzebuję już przetwarzać napięcia
Pozdrawiam Pol032

Helpful post? + 0
Back to top
TOMSON
Level 19
Location: EŁK
Joined: 20 Dec 2002
Posts: 438
Helped: 2
Post rating: 19
TOMSON
Level 19
Post#27 12 Apr 2005 22:17    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Witam

W modelarstwie przerabia sie silniczki z CD romów na silniki trójfazowe

W silnikach tych nieruchomy jest wirnik a wiruje stojan na którym sa magnesy na takiej zasadzie sa nawiniete uzwojenia tej pradnicy w linku co zamieściłem powyrzej.
Sa tablice do przeróbek silnika zapomoca których jest podane przy jakiej ilosci zebów stojana zastosować magnesów do rotora a takrze sposób połaczenia poszczególnych uzwojeń stojana (kierunkowość)
Silniczki te najczęściej są połączone w gwiazdę łatwiej sie je nawija.
Majac blachy od jakiegoś wirnika od silnika mozna by było sobie zrobić prodnice wolnoobrotową (podwarunkiem ze blachy miały by dużo zebów.
Silniczki modelarskie maja najczęściej 9zebów na wirniku(stojan) a do rotora stosuje sie 12 magnesów neodymowych .
Dołaczam tablice do nawijania tych silniczków.
A takrze link do strony z silniczkami pomocna przy poznaniu budowy i przrewijaniu http://alexrc.com/page3.html

Attachments:

Helpful post? + 0
Back to top
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Location: Oława
Joined: 04 Oct 2003
Posts: 25134
Helped: 1898
Post rating: 316
Błażej
VIP Zasłużony dla elektroda
Post#28 13 Apr 2005 09:09    

Re: Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy


Kolega tomson cos chyba pokręcił. Wiruje wirnik. Co z tego że ma magnesy stałe zamiast elektromagnesu sterowanego prądem wzbudzenia? A stojan jest stały... To że wirnik jest tu na zewnątrz, a stojan wewnątrz nie ma znaczenia.
Na takiej samej zasadzie są zbudowane alternatory w silnikasch motocyklowych. Mają tylko trochę inną skalę i parzystą ilość zębów. A wokól nich wiruje dość silny magnes. I można spytać w jakims serwisie motocyklowym, czy nie mają uszkodzonych alternatorów. Powinni miec bo to dość częsta usterka w motocyklach japońskich. Albo wystarczy przejechać się na jakiś motobazar (najbliższy w tą niedzielę na karmelkowej we Wrocławiu) i poszukać.

Helpful post? + 0
Back to top
Post new topic  Reply to topic     Main Page -> Forum Index -> Electrical engineering -> Electro Machinery and Equipment -> Przeróbka alternatora samochodowego na magnesy
Page 1 of 1

Similar topics to przeróbka alternatora samochodowego na magnesy

Przeróbka alternatora z 12V na 230V (9)


Switch to mobile version Switch to version for desktops

Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Editors || Contact for companies || Contact

Page generation time: 0.098 seconds