Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BG7 the blame na dwie parki

borysgo2 16 Maj 2014 22:14 10836 21
  • BG7 the blame na dwie parki



    Witam
    Dość długo nie mogłem się zdecydować którą wersję opublikować (było ich naprawdę sporo).
    Zdecydowałem się na dość prosty wariant w wersji ''blame''.


    Budowa:
    Stopień wejściowy - J-FETy lub BC'ki lub MPSA18, następnie kaskada i lustro prądowe (zupełnie jak w książce p. Boba Cordella)
    Stopień napięciowy - taki jak stosowała Yamaha.
    Stopień wyjściowy - potrójny wtórnik emiterowy.
    Czyli generalnie nic nowego nic odkrywczego ale z wzmacniacza jestem bardzo zadowolony.
    Jest kilka ulepszeń, które można by wprowadzić, ale nie chcę specjalnie komplikować układu, wzmacniacz jest łatwy do wykonania i uruchomienia.
    Podczas tego przedsięwzięcia skupiłem się nie na samym poziomie THD, lecz na samym rozkładzie harmonicznych. Wiele wzmacniaczy high-end ma właśnie taki rozkład harmonicznych, podobno ma to gwarantować dobre brzmienie.
    Mimo tego ze stopień napięciowy ciągnie tylko w jedna stronę, udało się uzyskać w miarę symetryczne prędkości narastania i opadania napięcia na wyjściu.
    Do zasilacza potrzeba transformatora około 2x40V AC.



    Wzmacniacz gra sobie już kilka tygodni, dobra dynamika, mocny bas, generalnie bardzo mi się podoba.



    Winowajca i pomiary poniżej. BG7 the blame na dwie parki

    //Od domints: Może jakiś bonus dla kolegi za perfidny brak prawego ALT-a?

    Przepraszam za błędy. Postaram się staranniej przykładać do pisania postów.


    Fajne!
  • Megger
  • #2 16 Maj 2014 22:53
    radex324
    Poziom 20  

    Ile wydałeś na elementy ?

  • #3 16 Maj 2014 23:27
    borysgo2
    Poziom 16  

    Nie liczyłem jaki jest koszt wzmacniacza, ale wszystkie elementy są standardowe i starałem się optymalizować układ również pod kątem kosztów.
    Wydaje mi się, że koszt wykonania jednej końcóweczki powinien się zamknąć w okolicach 30-40 PLN.

    No i poniżej najważniejsza paczka. Prasowanki, schemat itp. Całkowicie zapomniałem :P

  • #4 17 Maj 2014 07:32
    pief
    Poziom 16  

    Witam

    Jaką moc przy podanym zasilaniu osiąga , na ile ustawiał kolega prąd spoczynkowy.

    Wrażenia odsłuchowe , w porównaniu do innych popularnych wzmacniaczy .

  • #5 17 Maj 2014 08:16
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    Czy wzmacniacz działa z tego układu elektronicznego, którego schemat pokazałeś w .zip . :?:

    2SK170 rozrysowany jest jako tranzystor bipolarny o kanale npn.

    Musimy pamiętać, że czytają Nas user-y z małym doświadczeniem elektronicznym i mogą sobie nie zdawać sprawy z tego jak podłączyć FET-a w miejsce tranzystora widocznego na schemacie. :!:


    Pozdrawiam.

  • #6 17 Maj 2014 14:40
    398216
    Usunięty  
  • Megger
  • #7 17 Maj 2014 17:28
    borysgo2
    Poziom 16  

    Do pief:
    Zasilanie dajmy na to +-50v.
    Obciążenie 8R.
    Wzmacniacz ''kradnie'' po około 4-5V z raila zasilania.
    3$(45V \cdot 0.7)^{\frac{2}{8}} = 124W

    Przy założeniu, że napięcie zasilacza nie przysiądzie (a na pewno przysiądzie trochę) to będziemy mieli około 125W przy 8R i 250W przy 4R.

    Ciężko będzie mi go porównać do fabrycznych konstrukcji, ponieważ miałem tylko jeden fabryczny wzmacniacz, była to yamaha A1020, z pewnością mogę powiedzieć jednak, że jakością mu spokojnie dorównuje. Charakter ma też dość podobny, niezbyt obfity ale porządny bas, góra tylko trochę łagodniejsza niż w japończyku.


    SP5ANJ
    Dzięki za uwagę.
    W opisie części jest wzmianka, że można zastosować zamiennie tranzystory BCxxx lub MPSA18 (odwrócony pinout). Tranzystory 2sk170 zamontować należy identycznie jak BCxxx - czyli tak jak na warstwie top.
    Nie wiem które dać na schemat, ponieważ można użyć BJT jak i J-fet.


    dj-MatyAS
    No na razie przeznaczenie wzmacniacza stoi pod znakiem zapytania, ponieważ jest jeszcze kilka projektów na tapecie. Opublikowany i przetestowany jest sam projekt wzmacniacza.

  • #8 17 Maj 2014 22:04
    398216
    Usunięty  
  • #9 17 Maj 2014 23:49
    borysgo2
    Poziom 16  

    Dużej różnicy między 100W, a 120W w odsłuchu nie ma (i tak tutaj jest dość sporo zmiennych).

    Teoria wygląda tak, że jeżeli na obciążeniu 8R ma się wydzielić 100W/sinus to przydało by się tam kolo 41V peak.

    Moim zdaniem to jeden z mniej ważnych parametrów, jednakże najczęściej pytanie pada właśnie o ten parametr.

    Nikt nie pyta o pssr, df, sr, rozkład harmonicznych, a są zdecydowanie bardziej ważniejsze w codziennym użytkowaniu niż moc maksymalna.

  • #10 18 Maj 2014 00:16
    398216
    Usunięty  
  • Megger
  • #11 18 Maj 2014 20:31
    Thunderacer
    Poziom 14  

    dj-MatyAS napisał:
    nie da się za pomocą cyferek określić czy wzmacniacz "brzmi" czy nie - to trzeba usłyszeć.

    Da się określić charakterystykę przenoszenia, a pojęcie "brzmienie" raczej powinno być drugorzędne na profesjonalnym portalu.
    dj-MatyAS napisał:

    Fakt - harmoniczne są ważne; ale czy aż tak bardzo, że da się usłyszeć różnicę ?

    Powinieneś zadać pytanie, czy Ty dasz radę usłyszeć różnicę. Widocznie zniekształcenia są ważne, skoro to jeden z parametrów, który określa producent na podstawie pomiarów.

  • #12 18 Maj 2014 21:18
    398216
    Usunięty  
  • #13 18 Maj 2014 22:32
    borysgo2
    Poziom 16  

    dj-MatyAS

    Oczywiście, że pomiary wrażeń słuchowych nie zatąpią ale pomagają wybrać kierunek działania podczas projektowania.
    Nie chodzi tylko o pomiary przy danych częstotliwościach (1kHz itp itd), dobrze jest zbadać jak wzmacniacz reaguje np na modulacje czestotliwości oraz różne stany przejściowe.
    Poniżej kilka przykładów, różne rozkłady harmonicznych, różnie rozkładające się produkty intermodulacyjne, różne zabiegi poczynione żeby ten rozkład taki uzyskać (np taki jak w wzmacniaczach passa). Każdy z tych wzmacniaczy gra troche inaczej mimo zbliżonego poziomu THD.
    Fakt,że sam podziom % THD malo mówi o wzmacniaczu bo przecież tego nie da się zmierzyć uchem. Daje to jednak obraz poprawności technicznej samego projektu.
    Rozkład zniekształceń (harmoniczne są częścią naszego codziennego życia przecież) oraz rozkład pewnych produktów daje nam obraz tego jakiego brzmienia możeny się spodziewać.
    No i kolejna sprawa, można sprawdzić czy wzmacniacz w całym paśmie zachowuje swój ''charakter''.

    Z resztą pojęcie ładnego brzmienia jest tak subiektywne że chyba szkoda o tym gadać.

    BG7 the blame na dwie parki BG7 the blame na dwie parki BG7 the blame na dwie parki BG7 the blame na dwie parki BG7 the blame na dwie parki BG7 the blame na dwie parki BG7 the blame na dwie parki BG7 the blame na dwie parki
    BG7 the blame na dwie parki

  • #14 18 Maj 2014 22:42
    Thunderacer
    Poziom 14  

    dj-MatyAS napisał:
    Natomiast usłyszysz różnice pomiędzy wzmacniaczami o takich samych podawanych parametrach - bo jeden będzie brzmieć poprawnie, a drugi na przykład nie...

    Aż nie wiem jak skomentować ten wywód. Czegoś takiego jak "brzmienie" nie ma, odczucia odsłuchowe wynikają z charakterystyki przenoszenia i wielu innych mierzalnych parametrów. Pomijając charakterystykę zespołu głośnikowego. Ale chyba nie ma sensu dyskusja z humanistą, który wierzy w "brzmienie".

    dj-MatyAS napisał:
    Kolejny przykład to wczesne wzmacniacze tranzystorowe - które mimo świetnych "papierowych" parametrów nie brzmiały jak stare, poczciwe lampowce - które z kolei poziomem zniekształceń mogły dzieci straszyć... Dopiero współcześnie robione wzmacniacze (właśnie na tranzystorach polowych) zrealizowane według nieco innej koncepcji, czy wzmacniacze w klasie A pracujące (chyba też nie bez powodu?) mogą konkurować BRZMIENIEM z lampami - chyba teraz nie zaprzeczysz?


    Różnice w charakterystykach wzmacniaczy lampowych i tranzystorowych wynikają zasadniczo z różnic charakterystyk tych dwóch rodzajów elementów. Lampa generuje więcej parzystych harmonicznych, tranzystor nieparzystych. Parzyste są lepiej tolerowane przez ludzkie ucho. Szkoda, że człowiek będący tutaj moderatorem głosi herezje.
    dj-MatyAS napisał:
    A pomiary - owszem pomagają; ale zastąpić wrażeń słuchowych nie mogą.

    Pomiary są podstawą, bo ukazują parametry OBIEKTYWNE, nastomiast ludzkie ucho jest każde niemal inne, stąd odczucia odsłuchowe nazywane są SUBIEKTYWNYMI. To, czego Ty nie usłyszysz, może usłyszeć inny.


    borysgo2 - Za pomocą jakiej aparatury dokonujesz analizy sygnału z tego wzmacniacza?

  • #16 18 Maj 2014 23:07
    Thunderacer
    Poziom 14  

    jankazik napisał:
    Thunderacer napisał:

    Różnice w charakterystykach wzmacniaczy lampowych i tranzystorowych wynikają zasadniczo z różnic charakterystyk tych dwóch rodzajów półprzewodników.


    WOW :?: :| :D

    Chyba za bardzo się rozgrzałeś i rozpędziłeś :D


    Faktycznie, pisałem trochę za szybko, zdania postu skracałem i edytowałem przed opublikowaniem, stąd to małe zamieszanie.

  • #17 19 Maj 2014 07:51
    398216
    Usunięty  
  • #18 19 Maj 2014 16:38
    spirol
    Poziom 11  

    Witam.
    Chciałem zapytać czy tranzystory 2SK170 trzeba dobierać do pary?

  • #20 19 Maj 2014 23:13
    Thunderacer
    Poziom 14  

    dj-MatyAS napisał:
    Odnoszę też wrażenie, że za szybko czytasz. Zwłaszcza moje wypowiedzi. Jakiś uraz z przeszłości?


    Nie zamierzam dyskutować na ten temat.


    borysgo2 napisał:
    Myślę że każde tranzystory wejściowe warto dobierać w pary jak tylko jest możliwość.


    Ponawiam pytanie z postu powyżej - jaką aparaturą zostały robione pomiary wzmacniacza?

  • #21 19 Maj 2014 23:24
    Granat :)
    Poziom 34  

    Thunderacer napisał:
    Ponawiam pytanie z postu powyżej - jaką aparaturą zostały robione pomiary wzmacniacza?

    Chodzi zapewne o program STEPS z pakietu ARTA no i jakiś dobry interfejs audio na PC. ;)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME