Forum elektroda.pl

Regulamin | Punkty | Dodaj... | Ostatnie | Szukaj | Rejestracja | Zaloguj

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Podlaczenie silnika elektrycznego


Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Projektowanie Układów Elektronicznych -> Podlaczenie silnika elektrycznego
Autor
Wiadomość
martin3885
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 14 Kwi 2005
Posty: 16
Miasto: Krakow

Post#1 Post autora tematu 14 Kwi 2005 15:37   

Podlaczenie silnika elektrycznego


Witam,
mam taki problem. Musze podlaczyc silnik asynchronichny do przetwornicy czestotliwosci(silnik LA7 siemens, przetwornica czestotliwosci ET200s FC siemens). Problem w tym, ze nie wiem dokladnie jak sie podlacza silniki elektryczne:-). Tj. nie wiem jaka jest roznica pomiedzy polaczeniem w gwiazde albo trojkat, i jak powinienem uruchomic silnik zeby czegos nie zepsuc. Na linie podanej na forum przeczytalem pdf'a o silnikach, ale nadal nie wiem czy np. jak silnik pracuje bez obiazenia to lepiej jest odlaczyc go w trojkat od razu czy nie. Tj. nie stosuje zadnych przelacznikow(trojkat-gwiazda), podlaczam bezposrendnio do przetwornicy czestotliwosci do zaciskow U V W. Natomiast jak kable wychodzace z falownika z zaciskow U V W powinny byc przylaczone od strony silnika? W silniku mam zaciski U1 V1 W1 oraz U2 V2 W2.
Co dokladnie znaczy rozruch bezposredni silnika klatkowego? Czy w tym przypadku nie stosujemy podlaczenia w gwiazde albo trojkat? Jesli nie to jak go podlaczamy?

Z gory dzieki za odpowiedz.

Marcin
Powrót do góry
   
mrrudzin
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 18 Lis 2003
Posty: 5761
Miasto: Pruszcz Gdanski

Post#2 14 Kwi 2005 15:48pomocny post - solucja   

Podlaczenie silnika elektrycznego


Zasada działania rozrusznika trójkąt-gwiazda jest taka, że silnik włącza się do sieci z uzwojeniami połączonymi w gwiazdę co daje trzykrotnie zwiększenie impedancji, a więc trzykrotne zmniejszenie prądu rozruchowego w porównaniu z wartościami przy połaczeniu w trójkąt. Jednak połączenie w gwiazdę trzykrotnie zmniejsza moment rozruchowy silnika. Dlatego rozrusznik gwiazda-trójkąt nadaje się do silników ruszających bez obciążenia (albo z niewielkim obciążeniem) oraz napędzających urządzenia o niewielkim momencie bezwładności...
U1 V1 W1 oznacza umowne początki faz uzwojeń, U2 V2 W2 oznacza koniec.
Wyprowadzone wszystkie zaciski umożliwiają Ci połączenie silnika zarówno w gwiazdę jak i trójkąt.
Rozruch bezpośredni oznacza, że włączasz silnik bezpośrednio do sieci (bez żadnych rozruszników gwiazda-trójkąt itp). Efektem jest bardzo duży prąd rozruchowy.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Kwi 2005 15:48pomocny post - solucja   





Powrót do góry
   
martin3885
Poziom 6
Poziom 6


Dołączył: 14 Kwi 2005
Posty: 16
Miasto: Krakow

Post#3 Post autora tematu 14 Kwi 2005 16:25   

Podlaczenie silnika elektrycznego


No dobra, ale skoro podlaczenie w gwiazde daje mniejszy prad rozruchowy to znaczy sie ze jest bardziej pewne ze np. nie bedzie zadnego przeciazenia sieci(ani falownika, ani zadnego urzadzenia w sieci)?

Jakie podlaczenie powinienem zastosowac w moim przypadku? Nie mam przelacznika, silnik nie jest obciazony. Jak dokladnie wyglada podlaczenie bezposrednie - tj. jak laczy sie zaciski?

Piszac rozrusznik gwazda-trojkat masz na mysli tylko fakt, ze najpierw silnik podlaczony jest w gwiazde a potem w trojkat czy jest jakies dodatkowe urzadzenie?

Wyczytalem gdzies, ze normalnie silnik pracuje podlaczony w trojkat. Nie do konca rozumie jak sie to ma do podlaczenia bezposredniego. Dlaczego nie mozna np. polaczyc silnika tylko w gwiazde i nie przelaczac go w trojkat?
Powrót do góry
   
marek_Łódź
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 23 Gru 2004
Posty: 3129
Miasto: Łódź

Post#4 14 Kwi 2005 16:28pomocny post - solucja   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


Mało się wyznaję na falownikach, ale wydaje mi się, że niezależnie od układu połączeń powinien Ci zapewnić softstart silnika.
Tak więc silnik pewnie może być od razu połączony w układzie docelowym (np. w trójkąt, który jak już powiedziano daje większą moc) a falownik się martwi o rozruch.

A łączysz chyba w kółeczko U2-V1-R(faza)///V2-W1-S(faza)///W2-U1-T(faza)

Najlepiej przejrzyj dokumentację falownika albo zadzwoń do Siemensa niech Ci wyjaśnią sprawę.

Co do zostawienia gwiazdy, to już Ci mrrudzin napisał, że w tym momencie nie wykorzystasz całej mocy silnika, bo masz niższe napięcia i prądy w jego uzwojeniach.
Powrót do góry
   
mrrudzin
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 18 Lis 2003
Posty: 5761
Miasto: Pruszcz Gdanski

Post#5 14 Kwi 2005 17:12pomocny post - solucja   

Podlaczenie silnika elektrycznego


druga sprawa że przy połączeniu w gwiazdę silnik jest bardziej wrażliwy na wyższe harmoniczne (ale nie chce skłamać).
Przełączenia gwiazda-trójkąt dokonuje sie za pomocą odpowiedniego przełącznika.

Połączenie bezpośrednie oznacza - że podłączasz zaciski silnika bezpośrednio do systemu elektroenergetycznego (bez rozrusznika, falowników, niczego). Tak po prostu włączasz silnik.

W przypadku falownika nie stosuje się przełącznika gwiazda-trójkąt... bo po co?
Falownik ma za zadanie takie wygenerowanie prądów we wszystkich fazach, aby silnik obracał się z zadaną prędkością.
Głebiej zasada działania falownika zależy od metody sterowania silnikiem.
Moim zdaniem - trójkąt bezpośrednio pod falownik.
Ale sprawdź w specyfukacji falownika (instrukcji) bo coś tam musi być na ten temat.
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Kwi 2005 17:12pomocny post - solucja   





Powrót do góry
   
marek_Łódź
Poziom 23
Poziom 23


Dołączył: 23 Gru 2004
Posty: 3129
Miasto: Łódź

Post#6 14 Kwi 2005 17:22pomocny post - solucja   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


mrrudzin napisał:
Moim zdaniem - trójkąt bezpośrednio pod falownik.

To jest nas dwóch, bo ja też bym tak połączył. Trzeba tylko w falowniku ustawić parametry rozruchu. Skoro silnik i falownik są od Siemensa, to najlepiej rozmawiać na ten temat z nimi.
Powrót do góry
   
wac507
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 18 Sty 2005
Posty: 79
Miasto: Gdańsk

Post#7 14 Kwi 2005 19:54   

Podlaczenie silnika elektrycznego


trojkat, o ile sam silnik pozwala na polaczenei w trojkat :)
Powrót do góry
   
mrrudzin
Poziom 24
Poziom 24


Dołączył: 18 Lis 2003
Posty: 5761
Miasto: Pruszcz Gdanski

Post#8 14 Kwi 2005 20:48   

Podlaczenie silnika elektrycznego


jeżeli ma wyprowadzone wszystkie zaciski uzwojeń stojana, to można w trójkąt lub gwiazde ;)
Powrót do góry
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Kwi 2005 20:48   





Powrót do góry
   
wac507
Poziom 11
Poziom 11


Dołączył: 18 Sty 2005
Posty: 79
Miasto: Gdańsk

Post#9 14 Kwi 2005 21:17   

Podlaczenie silnika elektrycznego


jestes pewien, ze obowiazuje taka zasada?
fakt, ze bezcelowe byloby wyprowadzanie wszystkich koncow, jezeli nie nie mozna polaczyc w trojkat, jednak kryterium powinna byc tabliczka :>
Powrót do góry
   
szczepanio
Poziom 2
Poziom 2


Dołączył: 30 Gru 2006
Posty: 3
Miasto: Olsztyn

Post#10 14 Maj 2007 20:41   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


Ostatnio w pracy przyjechał serwis i w jednej z maszyny zmieniał system sterowania silnikiem i wstawili falownik KEB (chyba F14), z ciekawości sprawdziłem i silniki wcześniej był połączony w trójkąt ale po założeniu falownika serwisant połączył w gwiazde czyli U2 V2 W2 połączył razem. wychodzi na to że powinien być połączony w gwiazde ( KEB napewno :)). Pozdrawiam
Powrót do góry
   
igabriel
Poziom 16
Poziom 16


Dołączył: 11 Lip 2005
Posty: 303
Miasto: Dąbrowa Górnicza

Post#11 14 Maj 2007 21:14   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


marek_Łódź napisał:
mrrudzin napisał:
Moim zdaniem - trójkąt bezpośrednio pod falownik.

To jest nas dwóch, bo ja też bym tak połączył. Trzeba tylko w falowniku ustawić parametry rozruchu. Skoro silnik i falownik są od Siemensa, to najlepiej rozmawiać na ten temat z nimi.


a może byśmy może zadali sobie najpierw pytanie czy falownik jest na 230V czy na 400V..?

bo ma to się tak że jeśli-
falownik jest na 230V to łączymy tak:
silnik uzwojony na 230/400V łączymy w trójkąt
slinik uzwojony na 400/550V nie da się podłączyć

falownik jest na 400V (trólfazowy) to łączymy tak:
silnik uzwojony na 230/400V łączymy w gwiazdę
silnik uzwojony na 400/550V łączymy w trójkąt

* dane o uzwojeniu odczytać z tabliczki znamionowej silnika

nie stosuje się tu żadnych przełączników gwiazda/trójkąt , każdy falownik posiada softstart a poza tym nie wolno odłączać silnika od falownika podczas pracy , bo spowoduje to uszkodzenie falownika ( takie odłączenie na ułamek sekundy spowodował by przełącznik gwiazda/trójkąt , no i samo w sobie jaki to ma sens stosowanie przełącznika)
Powrót do góry
   
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu      Strona Główna -> Forum elektroda.pl -> Projektowanie Układów Elektronicznych -> Podlaczenie silnika elektrycznego
Strona 1 z 1
Podobne tematy
Układ włączania/wyłączania silnika elektrycznego przyciskiem (10)
Miernik obrotów do silnika elektrycznego...pilnie potrzebny. (19)
[mega8][bascom] Sterownik silnika elektrycznego do łodzi (8)
Termiczna regulacja silnika elektrycznego na 220V ??? (2)
Regulator obrotów silnika elektrycznego 12 V około 20 A. (1)
Regulator obrotow silnika elektrycznego na prad staly (12V, 10A) (1)
Podłączenie silnika elektrycznego... (3)


Administrator || Moderatorzy || Regulamin forum || Regulamin ogólny || Informacja o cookies || Reklama || Kontakt

Page generation time: 0.085 seconds

elektroda.pl temat RSS