Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search  | Register  | Log in

This site uses cookies. Learn more about cookies and changing the settings in your browser.

Podlaczenie silnika elektrycznego


Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> Electronic Design -> Podlaczenie silnika elektrycznego
Author
Message
martin3885
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 14 Apr 2005
Posts: 16
Location: Krakow

Post#1 Post from the author of the topic 14 Apr 2005 15:37   

Podlaczenie silnika elektrycznego


Witam,
mam taki problem. Musze podlaczyc silnik asynchronichny do przetwornicy czestotliwosci(silnik LA7 siemens, przetwornica czestotliwosci ET200s FC siemens). Problem w tym, ze nie wiem dokladnie jak sie podlacza silniki elektryczne:-). Tj. nie wiem jaka jest roznica pomiedzy polaczeniem w gwiazde albo trojkat, i jak powinienem uruchomic silnik zeby czegos nie zepsuc. Na linie podanej na forum przeczytalem pdf'a o silnikach, ale nadal nie wiem czy np. jak silnik pracuje bez obiazenia to lepiej jest odlaczyc go w trojkat od razu czy nie. Tj. nie stosuje zadnych przelacznikow(trojkat-gwiazda), podlaczam bezposrendnio do przetwornicy czestotliwosci do zaciskow U V W. Natomiast jak kable wychodzace z falownika z zaciskow U V W powinny byc przylaczone od strony silnika? W silniku mam zaciski U1 V1 W1 oraz U2 V2 W2.
Co dokladnie znaczy rozruch bezposredni silnika klatkowego? Czy w tym przypadku nie stosujemy podlaczenia w gwiazde albo trojkat? Jesli nie to jak go podlaczamy?

Z gory dzieki za odpowiedz.

Marcin

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Apr 2005 15:37   





Back to top
   
mrrudzin
Poziom 24
Poziom 24


Joined: 18 Nov 2003
Posts: 5785
Location: Pruszcz Gdanski

Post#2 14 Apr 2005 15:48helpful post - solution   

Podlaczenie silnika elektrycznego


Zasada działania rozrusznika trójkąt-gwiazda jest taka, że silnik włącza się do sieci z uzwojeniami połączonymi w gwiazdę co daje trzykrotnie zwiększenie impedancji, a więc trzykrotne zmniejszenie prądu rozruchowego w porównaniu z wartościami przy połaczeniu w trójkąt. Jednak połączenie w gwiazdę trzykrotnie zmniejsza moment rozruchowy silnika. Dlatego rozrusznik gwiazda-trójkąt nadaje się do silników ruszających bez obciążenia (albo z niewielkim obciążeniem) oraz napędzających urządzenia o niewielkim momencie bezwładności...
U1 V1 W1 oznacza umowne początki faz uzwojeń, U2 V2 W2 oznacza koniec.
Wyprowadzone wszystkie zaciski umożliwiają Ci połączenie silnika zarówno w gwiazdę jak i trójkąt.
Rozruch bezpośredni oznacza, że włączasz silnik bezpośrednio do sieci (bez żadnych rozruszników gwiazda-trójkąt itp). Efektem jest bardzo duży prąd rozruchowy.

Helpful message? + -

Back to top
   
martin3885
Poziom 6
Poziom 6


Joined: 14 Apr 2005
Posts: 16
Location: Krakow

Post#3 Post from the author of the topic 14 Apr 2005 16:25   

Podlaczenie silnika elektrycznego


No dobra, ale skoro podlaczenie w gwiazde daje mniejszy prad rozruchowy to znaczy sie ze jest bardziej pewne ze np. nie bedzie zadnego przeciazenia sieci(ani falownika, ani zadnego urzadzenia w sieci)?

Jakie podlaczenie powinienem zastosowac w moim przypadku? Nie mam przelacznika, silnik nie jest obciazony. Jak dokladnie wyglada podlaczenie bezposrednie - tj. jak laczy sie zaciski?

Piszac rozrusznik gwazda-trojkat masz na mysli tylko fakt, ze najpierw silnik podlaczony jest w gwiazde a potem w trojkat czy jest jakies dodatkowe urzadzenie?

Wyczytalem gdzies, ze normalnie silnik pracuje podlaczony w trojkat. Nie do konca rozumie jak sie to ma do podlaczenia bezposredniego. Dlaczego nie mozna np. polaczyc silnika tylko w gwiazde i nie przelaczac go w trojkat?

Helpful message? + -

Back to top
   
marek_Łódź
Poziom 23
Poziom 23


Joined: 23 Dec 2004
Posts: 3129
Location: Łódź

Post#4 14 Apr 2005 16:28helpful post - solution   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


Mało się wyznaję na falownikach, ale wydaje mi się, że niezależnie od układu połączeń powinien Ci zapewnić softstart silnika.
Tak więc silnik pewnie może być od razu połączony w układzie docelowym (np. w trójkąt, który jak już powiedziano daje większą moc) a falownik się martwi o rozruch.

A łączysz chyba w kółeczko U2-V1-R(faza)///V2-W1-S(faza)///W2-U1-T(faza)

Najlepiej przejrzyj dokumentację falownika albo zadzwoń do Siemensa niech Ci wyjaśnią sprawę.

Co do zostawienia gwiazdy, to już Ci mrrudzin napisał, że w tym momencie nie wykorzystasz całej mocy silnika, bo masz niższe napięcia i prądy w jego uzwojeniach.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Apr 2005 16:28helpful post - solution   





Back to top
   
mrrudzin
Poziom 24
Poziom 24


Joined: 18 Nov 2003
Posts: 5785
Location: Pruszcz Gdanski

Post#5 14 Apr 2005 17:12helpful post - solution   

Podlaczenie silnika elektrycznego


druga sprawa że przy połączeniu w gwiazdę silnik jest bardziej wrażliwy na wyższe harmoniczne (ale nie chce skłamać).
Przełączenia gwiazda-trójkąt dokonuje sie za pomocą odpowiedniego przełącznika.

Połączenie bezpośrednie oznacza - że podłączasz zaciski silnika bezpośrednio do systemu elektroenergetycznego (bez rozrusznika, falowników, niczego). Tak po prostu włączasz silnik.

W przypadku falownika nie stosuje się przełącznika gwiazda-trójkąt... bo po co?
Falownik ma za zadanie takie wygenerowanie prądów we wszystkich fazach, aby silnik obracał się z zadaną prędkością.
Głebiej zasada działania falownika zależy od metody sterowania silnikiem.
Moim zdaniem - trójkąt bezpośrednio pod falownik.
Ale sprawdź w specyfukacji falownika (instrukcji) bo coś tam musi być na ten temat.

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Apr 2005 17:12helpful post - solution   





Back to top
   
marek_Łódź
Poziom 23
Poziom 23


Joined: 23 Dec 2004
Posts: 3129
Location: Łódź

Post#6 14 Apr 2005 17:22helpful post - solution   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


mrrudzin wrote:
Moim zdaniem - trójkąt bezpośrednio pod falownik.

To jest nas dwóch, bo ja też bym tak połączył. Trzeba tylko w falowniku ustawić parametry rozruchu. Skoro silnik i falownik są od Siemensa, to najlepiej rozmawiać na ten temat z nimi.

Helpful message? + -

Back to top
   
wac507
Poziom 11
Poziom 11


Joined: 18 Jan 2005
Posts: 79
Location: Gdańsk

Post#7 14 Apr 2005 19:54   

Podlaczenie silnika elektrycznego


trojkat, o ile sam silnik pozwala na polaczenei w trojkat Smile

Helpful message? + -

Back to top
   
mrrudzin
Poziom 24
Poziom 24


Joined: 18 Nov 2003
Posts: 5785
Location: Pruszcz Gdanski

Post#8 14 Apr 2005 20:48   

Podlaczenie silnika elektrycznego


jeżeli ma wyprowadzone wszystkie zaciski uzwojeń stojana, to można w trójkąt lub gwiazde Wink

Helpful message? + -

Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 14 Apr 2005 20:48   





Back to top
   
wac507
Poziom 11
Poziom 11


Joined: 18 Jan 2005
Posts: 79
Location: Gdańsk

Post#9 14 Apr 2005 21:17   

Podlaczenie silnika elektrycznego


jestes pewien, ze obowiazuje taka zasada?
fakt, ze bezcelowe byloby wyprowadzanie wszystkich koncow, jezeli nie nie mozna polaczyc w trojkat, jednak kryterium powinna byc tabliczka :>

Helpful message? + -

Back to top
   
szczepanio
Poziom 2
Poziom 2


Joined: 30 Dec 2006
Posts: 3
Location: Olsztyn

Post#10 14 May 2007 20:41   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


Ostatnio w pracy przyjechał serwis i w jednej z maszyny zmieniał system sterowania silnikiem i wstawili falownik KEB (chyba F14), z ciekawości sprawdziłem i silniki wcześniej był połączony w trójkąt ale po założeniu falownika serwisant połączył w gwiazde czyli U2 V2 W2 połączył razem. wychodzi na to że powinien być połączony w gwiazde ( KEB napewno Smile). Pozdrawiam

Helpful message? + -

Back to top
   
igabriel
Poziom 16
Poziom 16


Joined: 11 Jul 2005
Posts: 303
Location: Dąbrowa Górnicza

Post#11 14 May 2007 21:14   

Re: Podlaczenie silnika elektrycznego


marek_Łódź wrote:
mrrudzin wrote:
Moim zdaniem - trójkąt bezpośrednio pod falownik.

To jest nas dwóch, bo ja też bym tak połączył. Trzeba tylko w falowniku ustawić parametry rozruchu. Skoro silnik i falownik są od Siemensa, to najlepiej rozmawiać na ten temat z nimi.


a może byśmy może zadali sobie najpierw pytanie czy falownik jest na 230V czy na 400V..?

bo ma to się tak że jeśli-
falownik jest na 230V to łączymy tak:
silnik uzwojony na 230/400V łączymy w trójkąt
slinik uzwojony na 400/550V nie da się podłączyć

falownik jest na 400V (trólfazowy) to łączymy tak:
silnik uzwojony na 230/400V łączymy w gwiazdę
silnik uzwojony na 400/550V łączymy w trójkąt

* dane o uzwojeniu odczytać z tabliczki znamionowej silnika

nie stosuje się tu żadnych przełączników gwiazda/trójkąt , każdy falownik posiada softstart a poza tym nie wolno odłączać silnika od falownika podczas pracy , bo spowoduje to uszkodzenie falownika ( takie odłączenie na ułamek sekundy spowodował by przełącznik gwiazda/trójkąt , no i samo w sobie jaki to ma sens stosowanie przełącznika)

Helpful message? + -

Back to top
   
Post new topic  Reply to topic      Main Page -> Forum Index -> Electronic Design -> Podlaczenie silnika elektrycznego
Page 1 of 1
Similar topics
Podłączenie silnika elektrycznego... (3)
Regulator obrotów silnika elektrycznego 12 V około 20 A. (1)
Termiczna regulacja silnika elektrycznego na 220V ??? (2)
Miernik obrotów do silnika elektrycznego...pilnie potrzebny. (19)
[mega8][bascom] Sterownik silnika elektrycznego do łodzi (8)
Układ włączania/wyłączania silnika elektrycznego przyciskiem (10)
Dobór silnika elektrycznego do mechanizmu opuszczającego i podnoszącego (3)
AVT 1007B - Regulator obrotów silnika elektrycznego (5)
Silnik elektryczny - Jak dobrać przekładnię do silnika elektrycznego? (15)
Regulator obrotow silnika elektrycznego na prad staly (12V, 10A) (1)


Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Contact

Page generation time: 0.049 seconds

elektroda.pl topic RSS feed