Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pełno-pasmowe hi-fi 2x15+1.4"

Granat :) 08 Lip 2014 02:38 13746 28
  • Witam,

    Tym razem kontynuujemy serię dużych stworów. Konstrukcja 2x15", dobrze wszystkim znana. Zbudowana na dobrych głośnikach pozwala grać bez subów. Tak miało być i w tym przypadku.
    Do budowy tych kolumn użyto głośników B&C 15NDL76 i DE620 1.4" wylot driver z 2.5" cewką. Zestaw został wystrojony na uzyskanie neutralnego brzmienia, jeśli w ogóle można tak powiedzieć o dwudrożnej kolumnie 2x15 w basie ;)
    Brzmienie jest wyrównane w prawie całym zakresie z lekko tylko wyeksponowanym basem. Podział przypada na 1.2kHz.
    Obudowa z racji swojego przeznaczenia, ma aż 180L netto i jest strojona na nieco ponad 50Hz.
    Pełno-pasmowe hi-fi 2x15+1.4" Pełno-pasmowe hi-fi 2x15+1.4"
    Jak widać konstrukcja jest wyjątkowo prosta... jak na mnie :) Kwestia krótkich terminów.
    Pełno-pasmowe hi-fi 2x15+1.4"
    A tak się prezentuje z głośnikami. Na dole, czarny pojedynczy BHR18.

    Pełno-pasmowe hi-fi 2x15+1.4"
    Zwrotnica wykonana na płytce do zwrotnic dwudrożnych. Z żarówkowym zabezpieczeniem toru Hi oraz obwodami wyrównującymi brzmienie. Jak wiadomo, duże drivery mają spadek efektywności w kierunku dużych częstotliwości. A i dwie 15" trzeba nieco uspokoić w okolicach 350Hz żeby nie grały nazbyt dudniąco. Stąd dość dużo cewek.

    Pełno-pasmowe hi-fi 2x15+1.4"
    i na koniec jeszcze porównanie wielkościowe z innymi kolumnami.


    Fajne!
  • #2 08 Lip 2014 07:36
    dominior.dB
    Poziom 11  

    Duuże to. Wykonanie jak zawsze profesjonalne.
    Czy umieszczenie wylotów BR na poziomie tuby drivera nie zniekształca zakresu średnio-wysokiego? Czy nie lepiej byłoby umieścić bassreflexy klasycznie, przy dolnej krawędzi kolumny? Uzyskany bas byłby jeszcze lepszy, a chyba te kolumny nie będą stawiane na statywach?

  • #3 08 Lip 2014 09:21
    paw89
    Poziom 10  

    Fajna konstrukcja, czym pomalowana jest obudowa?

  • #4 08 Lip 2014 09:37
    krystek786
    Poziom 16  

    Czy kolumna posiada wygłuszenie?

  • #5 08 Lip 2014 12:02
    lollex
    Poziom 17  

    dominior.dB napisał:
    Duuże to. Wykonanie jak zawsze profesjonalne.
    Czy umieszczenie wylotów BR na poziomie tuby drivera nie zniekształca zakresu średnio-wysokiego? Czy nie lepiej byłoby umieścić bassreflexy klasycznie, przy dolnej krawędzi kolumny? Uzyskany bas byłby jeszcze lepszy, a chyba te kolumny nie będą stawiane na statywach?

    Kiedyś już była dyskusja o tym. Nie będzie zniekształcać.

    Robiłeś już jakieś pomiary? Może coś więcej o parametrach tego stwora? :)

  • #6 08 Lip 2014 14:06
    marian133
    Poziom 37  

    Porządne paczki :)
    Cena za samą elektronikę również porządna.
    Słuchał bym ;)

    Jedynie co bym zmienił to kratę, moim zdaniem lekko szpeci... ładniej wyglądała by ta ala plaster miodu, a pod nią jeszcze dał bym bulpren.

  • #7 08 Lip 2014 14:42
    Granat :)
    Poziom 34  

    Takie umieszczenie bassreflexów nie przeszkadza tubie. Myślałem jeszcze nad trójkątami między głośnikami, ale nie było dostatecznie dużej powierzchni tam żeby je umieścić. A miejsce wokół tuby idealnie się do tego nadawało.
    Masz rację, gdyby br był na samym dole a kolumny stały na ziemi to bas byłby potężniejszy. Jednak kolumny nie będą stały na ziemi bo są za niskie. Na statyw też nie ze względu na wymiar i wagę ;)

    Lakier nazywa się watertex.
    Wytłumienia nie stosowałem. BR jest bardzo krótki i ciężko o powstanie tam rezonansu wysokiej częstotliwości który mógłby być kłopotliwy. Całości dopełnia fakt, że taka duża obudowa ma dużą podatność, która w tym przypadku działa na korzyść tłumiąc duże częstotliwości.

    Są pomiary, ale powiedziałbym raczej że niezbyt nadają się do publikacji. Tzw. pomiary robocze :)
    Z takich podstawowych parametrów to jeszcze mogę dopisać:
    moc 1080W 4Ω
    pasmo 45-16kHz(-3)
    skuteczność ~101dB/W

    Co do elektroniki to fakt, nie była tania, ale tutaj nie ma na czym oszczędzać. Cewki z grubego drutu, kondensatory na 400V, inaczej się nie da :)
    Plaster miodu ładniejszy, ale ciężko dostać. Z resztą kraty to osobny problem, trzeba znów będzie szukać wytwórcy. Ceny obecnych krat poszły tak sobie z roku na rok o 400% w górę.

  • #8 09 Lip 2014 12:17
    trance123
    Poziom 20  

    Co do krat to podpowiem, że sita rolnicze np do kombajnów są dobre i tanie, a można mieć kształt jaki się chce.

  • #9 10 Lip 2014 12:21
    pan_kotek
    Poziom 20  

    Granat :) napisał:

    Obudowa z racji swojego przeznaczenia, ma aż 180L netto i jest strojona na nieco ponad 50Hz


    Co by dało zmniejszenie litrażu takich kolumn?

  • #11 16 Lip 2014 12:18
    owoc_lesny
    Poziom 11  

    W jakim programie projektowałeś kolumny? Chodzi o pierwsze zdjęcie.

  • #13 17 Lip 2014 12:25
    Matron
    Poziom 15  

    Przydała by się jakaś tańsza alternatywa na stx'ach :P

  • #14 17 Lip 2014 15:18
    Granat :)
    Poziom 34  

    Wierz mi że ludzie którzy robią tylko ciut większe rzeczy niż osiemnastki samemu mając dopiero co 18, mają pieniądze na sprzęt. Inaczej nie powstawałyby tego typu konstrukcje. A naprawdę 6000zł za dwie takie kolumny to nie jest dużo.

  • #15 17 Lip 2014 19:50
    marian133
    Poziom 37  

    Granat :) napisał:
    Wierz mi że ludzie którzy robią tylko ciut większe rzeczy niż osiemnastki samemu mając dopiero co 18, mają pieniądze na sprzęt


    Może i mają, ale to nie znaczy że żeby zrobić imprezę plenerową trzeba mieć kolumna za 6 patoli. Przykładów mogę podać sporo.

    A i przydała by się tańsza alternatywa, ja sam myślę o konstrukcji 2x 15" + driver 2"... i zgadnij jakiej firmy :) Wiadomo że to nie będzie to samo, ale cenowo pobije konkurencję.

  • #16 17 Lip 2014 22:09
    Granat :)
    Poziom 34  

    No... zależy o jakich plenerach mówisz. Praktycznie wszystko co outputem przewyższa standardowe nadstawki 12+1, 15+1 nawet przekracza cenę którą podałem za parę.
    Za 6000zł nie kupisz firmowych paczek które będą jednocześnie dobrze i głośno grały. OK, co innego DIY, jak sobie zrobisz na powiedzmy celestionach i jakimś driverku STX czy jakiejś używanej Beymie. Ale żeby zrobić trzeba umieć - większość woli kupić. :)

  • #17 23 Lip 2014 14:05
    kudlatyy1
    Poziom 11  

    Witam.Czy ta żarówka spełni swoje zadanie bo widzę ,że to jest halogen.

  • #19 23 Lip 2014 15:41
    krakarak
    Poziom 38  

    Chodzi o obecność halogenu na płytce zwrotnicy. Czemu halogen nie zwykła żarówka?

  • #20 23 Lip 2014 19:10
    Granat :)
    Poziom 34  

    A czemu zwykła a nie halogenowa?
    Żarówka jest dobrana na odpowiednie napięcie i moc. Efektywność i trwałość jej świecenia jest nie istotna w zwrotnicy. Taka żarówka normalnie nie świeci.

  • #21 23 Lip 2014 22:15
    kudlatyy1
    Poziom 11  

    Z tego co pamiętam to powinna być zwykła, szklana, cytat"Z założenia żarówka to opór nieliniowy.I tak np.przy żarówce z żarnikiem wolframowym oporność rośnie proporcjonalnie do napięcia (odwrotnie jest z żarówką z żarnikiem węglowym).To właśnie jest główną zaletą zabezpieczeń na żarówkach.Podczas grania na małych mocach żarówka zachowuje sie jak przewodnik (ma bardzo małą rezystancję).Wraz ze wzrostem mocy rośnie jej opór (zaczyna świecić) i przejmuje energię na siebie chroniąc driver.Poza tym żarówki posiadają bardzo małą reaktancję indukcyjną i pojemnościową dlatego jej wypadkowa impedancja jest bardzo zbliżona do rezystancji (wynika to z trójkąta impedancji).Dlatego dobór żarówki do głośnika nie jest taki prosty.

  • #23 25 Sie 2014 11:31
    Djluxemberg
    Poziom 11  

    A czy można było by zbudować pełnopasmowe głośniki oparte na tym projekcie, z tą różnicą, że zamiast dwóch piętnastek była by jedna? :)

  • #25 13 Lis 2014 23:47
    bialas1
    Poziom 12  

    fajne paki ;) ale ja wole jednak konstrukcje aktywne bo one eliminują (niechciane i sprawiajace same kłopoty) zwrotnice pasywne i 100x łatwiej zestroic system aktywny niz pasywny, ponadto jesli nawet coś nagle nie spodoba sie w brzmieniu to za pomocą kilku potencjometrów montażowych można zmienić cały ''strój'', tak jak np ostatnio w moim aucie: tweetery DLSa o innej skutecznosci niz midwoofery tonsila i o jeszcze innej skutecznosci sub na infinity reference....niby nic do siebie nie pasuje ale aktywnie moge zrobić z tymi glosnikami co mi sie podoba a najfajniejsze jest to, że w każdej chwili moge to zmienic :) ale......to tylko takie moje przemyslenia na temat konstrukcji aktywnych vs. pasywnych ;) ....
    a paki jak dla mnie zajebiste, chcialbym posluchać ;P...pozdrawiam:)

  • #26 14 Lis 2014 00:54
    Granat :)
    Poziom 34  

    Zwrotnice pasywne same w sobie nie sprawiają problemów - po prostu trzeba umieć je robić. Wiadomo że zwrotnica aktywna eliminuje niektóre niedogodności, wynikające np. ze wzrostu temperatury cewki głośnika pod wpływem mocy, ale są to raczej skrajne przypadki. Także pasywne zwrotnice dobrze sprawdzają się w prostych zestawach głośnikowych.

    Z drugiej strony aktywna zwrotnica nie polega tylko na policzeniu punktu podziału filtrów. Taka zwrotnica to zaledwie namiastka, odcinająca niepożądane częstotliwości z nieprzystosowanych do tego głośników. Prawdziwa zwrotnica wyrównuje brzmienie zestawu zachowując spójność amplitudy i fazy w całym paśmie przenoszenia kolumny. Takiej zwrotnicy tak samo nie da się zrobić z prostego kalkulatora.

    To co Ty piszesz o przestrajaniu zwrotnic i łatwym dostępnie do tego jest dobre jeśli często coś zmieniasz, taki jeden wielki eksperyment. W gotowych kolumnach robi się to raz i nie ma potrzeby więcej kręcić. Dopasowanie brzmienia kolumny do środowiska w którym gra, czy tym bardziej własnego gustu robi się inaczej, nie w zwrotnicy bo łatwo zepsuć to dopasowanie o którym pisałem wyżej.
    Przestrajana zwrotnica sprawdza się gdy robimy podział między głośnikami które mogą zmieniać pozycje wobec siebie, np. subwoofer nadstawka, albo grono line-array składające się kilku, a czasem kilkunastu modułów, w zależności od potrzeb.
    Pozdrawiam :)

  • #27 14 Lis 2014 04:19
    bialas1
    Poziom 12  

    Granat, żebyśmy sie dobrze zrozumieli: nie neguje Twojej konstrukcji, wręcz bardzo mnie sie ona podoba, naprawde :) i wszystko sie zgadza w tym co piszesz ale daj mi jedną, JEDYNĄ przewagę konstrukcji pasywnych nad aktywnymi (po za tym, że do konstrukcji pasywnych potrzeba mniej wzmacniaczy mocy bo to oczywiste, pomijam też kwestie ilości kabli połączeniowych, crossovera itd - jeśli juz o praktyce estradowej gadamy (w pro-live podział aktywny jest na porządku dziennym jak pewnie wiesz)

  • #28 14 Lis 2014 09:57
    lollex
    Poziom 17  

    Ilość wzmacniaczy jest taka sama.
    Podział aktywny może i jest na porządku dziennym, ale nie paczki aktywne.

  • #29 14 Lis 2014 14:08
    Granat :)
    Poziom 34  

    bialas1 napisał:
    daj mi jedną, JEDYNĄ przewagę konstrukcji pasywnych nad aktywnymi (po za tym, że do konstrukcji pasywnych potrzeba mniej wzmacniaczy mocy bo to oczywiste

    A to mało?
    W małych mobilnych systemach koszt dodatkowego wzmacniacza stanowi nawet 10-15% całości, do tego dochodzi waga przynajmniej 10kg nie chcąc wdawać się w tanią klasę D, która na górach ma się kiepsko.
    Teraz tak... na zwykłym crossoverze 3 drożnym nie zrobisz tego co na zwrotnicy pasywnej - nie da rady, tam są tylko filtry i nic po za tym. Pisałem już o tym wyżej, ale chyba nie wiesz o co mi chodzi. Żeby zrobić dobry podział aktywny musisz mieć procesor z przynajmniej jednym eq parametrycznym na kanał i możliwością zmiany nachylenia filtrów oraz ich dobroci (BUT, BES, LR). Koszt takiego prostego dsp to 700zł. Więc całość jest już sporo droższa a nikt w tym przypadku nie usłyszy nawet różnicy między tak zrobionym podziałem aktywnym a pasywnym. Poza tym tuby są różnej długości, co za tym idzie, ich centrum akustyczne jest raz mniej raz bardziej oddalone. Nie zawsze więc dobrym rozwiązaniem będzie użycie filtru 4 rzędu na obie drogi bo faza w punkcie podziału może się nie pokryć.
    Ja na zwrotnicy pasywnej zrobię wyrównane brzmienie w pełnym paśmie, Ty na prostym crossoverze tego nie osiągniesz z prostej przyczyny - głośniki nie mają gładkiego pasma przenoszenia, zwłaszcza tubowe.
    To jest ta przewaga praktyczna, koszty, waga, bo teoretycznie masz rację... ;)

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme