X
  • #1 23 Apr 2005 12:47
    alan78
    Level 12  
    Helpful post? (0)
    Podpinam sobie wlasnie gniazdo przyczepy, mam w zasadzie juz wszystko, ale pojawil sie problem. Nie wiem gdzie mam podlaczyc przewod od swiatla cofania, mam na mysli ktorys z pinow w gniezdzie do przyczepy. Na forum temat byl poruszany juz kilka razy, ale nigdzie nikt nie wspomina o podpinaniu swiatla wstecznego. Wiec jak to ma byc ?
  • #2 23 Apr 2005 13:19
    albino
    Level 24  
    Helpful post? (+4)
    Opis podłączenia:
    31-do masy samochodu,
    44L-lewy kierunkowskaz,
    44P-prawy kierunkowskaz,
    54- światła hamowania,
    58L-światło pozycyjne lewe,
    58P-światło pozycyjne prawe,
    52-tylne światło przeciwmgłowe.

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=283856&highlight=gniazdo+przyczepy

    ew.mozesz pozycyjne L i P polaczyc razem ,a jeden pin wykorzystac na wsteczny.Pozdro...
  • #3 23 Apr 2005 19:48
    TWK
    Specjalista elektryk
    Helpful post? (0)
    albino wrote:
    ew.mozesz pozycyjne L i P polaczyc razem ,a jeden pin wykorzystac na wsteczny.Pozdro...


    W fabrycznych przyczepach pozycyjne są przyłączone do 58P, więc pozostaje wolny 58L. (za L. Biedrzycki "Budowa samochodowej przyczepy bagażowej")
  • #4 23 Apr 2005 20:10
    miros2
    Level 10  
    Helpful post? (0)
    Sprawdź w Kodeksie Drogowym - o ile pamiętam to przyczepa nie może mieć światła cofania. Dlatego gniazdo nie ma takiego pin-u. Ale zawsze można spiąć razem pozycyjne (L i P) i wolny wykorzystać do wstecznego.
  • #5 23 Apr 2005 22:21
    sp9svn
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Witam, jeżeli chodzi o aspekt prawny nie jest zakazane posiadanie światła cofania w przyczepie, jest tylko określone co musi być, a następnie określone PN ... warunki w jaki sposób ma to być realizowane.
    Zwróćcie jedynie uwagę że jeżeli zamiast jednej pozycji podłączycie cofanie co się stanie jeżeli do takiego gniazda podepnie się przyczepę z prawidłową instalacją elektryczną, samochód zostawimy na światłach pozycyjnych a lewarek zmiany biegów w położeniu biegu wstecznego.
    Kluczyk wyjęty ze stacyjki a na zegarach ...choinka. Takie rozwiązanie eliminuje inne przyczepy ze współpracy z samochodem w którym wykonano taką instalację.
    Pozdrawiam
  • #6 23 Apr 2005 22:47
    enauto
    Level 29  
    Helpful post? (+1)
    albino wrote:


    ew.mozesz pozycyjne L i P polaczyc razem ,a jeden pin wykorzystac na wsteczny.Pozdro...



    Witam
    Czy ktoś z Was pomyślał dlaczego światła pozycyjne są rozdzielone zarówno w samochodzie jak i przyczepie ?
    Ciekawe który z Was chciałby spotkać nieoświetloną przyczepę przy prędkości ponad 100 km/h, a taka sytuacja może być gdy oba światła są połączone razem i przepali śię jeden bezpiecznik.
    Ma być tak jak w "tabelce" podanej przez albino i nie kombinujcie.
    Na przeglądzie diagnosta ma obowiązek sprawdzenia czy światła w gnieździe są rozłączone, tylko pokażcie takiego, który to robi od Odry na wschód.
    Pozdrawiam
  • #7 23 Apr 2005 23:03
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Jeśli chodzi o gniazdo to jest w tym niezły bałagan. W niektórych opisach gniazd nie występuje styk masy natomiast właśnie w tym miejscu jest światło cofania , czasami ten styk jest wolny. Masa przeważnie jest przez hak co potrafi przysporzyć wielu kłopotów. Ja często rozwiązuje to w ten sposób że masa jest z haka ale dodatkowo stosuje metalowe gniazdo i metalową wtyczkę. Takie rozwiązanie powoduje że z gniazda i wtyczki powstaje następny styk dla masy. Wystarczy podprowadzić masę do obudowy gniazda a obudowę wtyczki połączyć z masą przyczepy.
  • #8 24 Apr 2005 07:45
    Mieczysław
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    RSP wrote:
    Jeśli chodzi o gniazdo to jest w tym niezły bałagan. W niektórych opisach gniazd nie występuje styk masy natomiast właśnie w tym miejscu jest światło cofania , czasami ten styk jest wolny. Masa przeważnie jest przez hak co potrafi przysporzyć wielu kłopotów. Ja często rozwiązuje to w ten sposób że masa jest z haka ale dodatkowo stosuje metalowe gniazdo i metalową wtyczkę. Takie rozwiązanie powoduje że z gniazda i wtyczki powstaje następny styk dla masy. Wystarczy podprowadzić masę do obudowy gniazda a obudowę wtyczki połączyć z masą przyczepy.



    ================================
    Widzę,że Kolega nigdy nie przyjrzał się dokładnie gniazdu haka holowniczego.
    Masa gniazda wynika z jego konstrukcji. Jedna ze śrub mocujących gniazdo jest połaczona z bolcem za pomocą blaszki. Pisanie,że do tego bolca nic nie dochodzi jest bzdurą taką samą jak robienie problemów z podłączeniem wyjścia światła cofania na przyczepę.
  • #9 25 Apr 2005 08:32
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (+1)
    Widzę że kolega „Mieczysław” jest specjalistą więc napiszę tylko tyle. Widziałem w swoim życiu tylko trzy typy gniazd:
    Aluminiowe ( nie spotkałem się z dodatkowym stykiem na obudowie )
    Plastikowe z dodatkowym stykiem na obudowie ( styk dotykał wyłącznie do obudowy wtyczki ).
    Plastikowe bez jakichkolwiek dodatkowych styków.

    Nie trafiłem na gniazdo które ma którykolwiek styk podłączony do masy ( piszę o siedmiu stykach w gnieździe).
    Teraz żeby kolega nie pisał że się nie znam , kuzyn przywozi samochody na własny użytek i czasami potrzebuje dorobić hak. W efekcie widziałem chyba z siedem oryginalnych fabrycznych schematów podłączenia gniazd i wniosek mam jeden , zgadzają się tylko : kierunkowskazy (prawy i lewy) , światło stopu , światło przeciwmgielne i tylko lewe pozycyjne. Taka niezgodność wynika ze zbyt małej ilości styków.

    Wymagania :
    1.Pozycyjne prawe
    2.Pozycyjne lewe
    3.Kierunkowskaz prawy
    4.Kierunkowskaz lewy
    5.Stop
    6.Światło przeciwmgielne
    7.Światło cofania
    8.„+” 12V do zasilania przyczepy kempingowej
    9.Przydała by się masa

    Więc umieszczenie 9 przewodów we wtyczce która ma 7 styków jest nie lada wyczynem. Dodam tylko że trafiłem na hak oryginalny montowany fabrycznie który nie miał połączenia elektrycznego z masą pojazdu ku mojemu zdziwieniu , więc wtyczka z masą spod śruby na niewiele się przyda. Kolega nie wiedział dlaczego po podłączeniu fabrycznej przyczepy z fabrycznie zamontowanym hakiem w samochodzie ( jedno i drugie prosto z fabryki ) pali bezpiecznik po włączeniu wstecznego , chyba nie muszę pisać dlaczego.
    Pzd.
  • #10 25 Apr 2005 08:56
    Mieczysław
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    Witam.
    RSP, ja nie uwazam sie za specjalistę, mimo,że sporą czesć swojego zycia przepracowałem w zakładowym serwisie największego producenta przyczep w Polsce.Z chwilą, gdy przpisy zaczęły wymagać aby przyczepa była wyposażona w światło przeciwmgielne nastapiła zmiana w podłaczeniach gniazda haka holowniczego.Wtedy do bolca, do którego podłaczony był (+) - służący do oświetlenia wnętrza przyczep kampingowych zaczęto podłączać wyjście na światło przeciwmgielne.Do oświetlenia wnętrza przyczepy kampingowej zaczęto montować drugie gniazdo.
    Czy istnieje wymóg, aby gniazdo haka posiadało wyjście na światło cofania, tego przyznam się nie wiem, tak samo jak diagnosta, który rokrocznie dokonuje przeglądu mojego samochodu z zainstalowanym hakiem i nigdy na to nie zwrócił uwagi, może dlatego,że na listwie do sprawdzania takiego światła wstecznego nie miał zainstalowanego?
    Osobiście uważam,że światło cofania pomaga tyle co umarłemu kadzidło.Według mnie korzystniejsze byłoby zamontowanie jakiegoś brzęczyka, czy innego sygnału akustycznego.
    Pozdrawiam
  • #11 25 Apr 2005 15:59
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    To nie chodzi o wymogi co do światła bo z takimi się nie spotkałem chodzi o takie połączenie gniazda żeby nie kolidowało z żadną przyczepą. Właśnie z tego powodu stanowczo odradzam używania któregoś ze styków do prowadzenia masy. Jeśli chodzi o światło cofania to ludzie którzy dużo jeżdżą nocą bardzo sobie cenią to światło przy cofaniu .
    Pzd.
  • #12 26 Apr 2005 07:39
    Mieczysław
    Level 21  
    Helpful post? (+1)
    RSP pisze:,,To nie chodzi o wymogi co do światła bo z takimi się nie spotkałem chodzi o takie połączenie gniazda żeby nie kolidowało z żadną przyczepą. Właśnie z tego powodu stanowczo odradzam używania któregoś ze styków do prowadzenia masy.''


    Właśnie ja z takiego samego powodu radzę podłączać gniazda haka holowniczego tak jak rozpisał to Kolega albino, tj, bolec nr 31 podłaczać do masy samochodu.:D
    Pozdrawiam
  • #13 26 Apr 2005 08:37
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Kolega widzę dalej mnie nie rozumie , nie piszę o wymogach tylko o praktycznym podejściu. Jeśli ten styk się połączy z masą to wtyczka w przyczepie też musi mieć masę na tym bolcu , a to oznacza że jak sobie ją podepnie ktoś kto ma w tym miejscu światło cofania to spali mu bezpiecznik po wrzuceniu wstecznego. Dobre rozwiązanie to takie z którym jest najmniej kłopotów , dlatego teraz polecam komplet gniazdo i wtyczka aluminiowe obudowami połączone z masą. Takie rozwiązanie powoduje bezkolizyjną współpracę z różnymi samochodami i przyczepami , poza jakimś drobnym procentem samochodów które mają elektrycznie izolowany hak. Oczywiście jeśli w przyczepie jest hamulec najazdowy to robię obejście elektryczne między końcówką zaczepu a przyczepą. Ruchome połączenia metalowe przez które płynie prąd powinny być zbocznikowane elektrycznie jakąś linką ( ja używam stalowej ocynkowanej ) bo występuje efekt elektrodrążarki powodujący bardzo szybkie zużywanie się powierzchni trących.
  • #14 26 Apr 2005 10:34
    Mieczysław
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    To jednak Kolega nic nie rozumie. ,,Praktyczne'' podejście Kolegi do tematu spowodowałoby to,że pojazd w którym Kolega zamontował hak holowniczy nie przeszedłby przeglądu technicznego i nie byłby dopuszczony do ruchu jako przystosowany do ciągniecia przyczep.
    Jak już wcześniej pisałem pracowałem u największego państwowego producenta przyczep.Producenta obowiązuje homologacja zgodna z Polskimi Normami, a nie ,,praktyczne podejście '' Nawet przewody doprowadzone do wtyczki lub do gniazda muszą mieć i mają odpowiednie kolory.To właśnie ,,Producenci ''przyczep i haków holowniczych produkowanych w garażach robią zamieszanie w instalacjach i nieraz tak bywało,że ,,szczęśliwy'' nabywca przyczepy nie mógł odjechać spod zakładu z tego powodu .
    Wszystkiego rodzaju przyczepy produkowane w Niewiadowie (i nie tylko) we wtyczce w miejscu odpowiadającym bolcowi 31gniazda doprowadzona jest masa - przewód koloru białego.
    Pozdrawiam
  • #15 26 Apr 2005 22:02
    pelek
    Level 20  
    Helpful post? (+1)
    RSP wrote:
    . W niektórych opisach gniazd nie występuje styk masy natomiast właśnie w tym miejscu jest światło cofania , czasami ten styk jest wolny.

    bzdura. każde gniazdo na styku 31 ma mieć masę.masa przez haka jest najczęstszą przyczyną robienia się choinki na światłach w przyczepie.poza tym światła w przyczepie wcale nie muszą być połączone z jej masą /czy metalowymi eleme
    mieczysław napisał :Producenta obowiązuje homologacja zgodna z Polskimi Normami, a nie ,,praktyczne podejście '' i to jest to.
    te normy obowiązują nie tylko producenta. bo co przy każdej przyczepie mam zmieniać gniazdo ??
    jeżeli natomiast ktoś chce mieć i plus na camping i wsteczne i wiele innych to niech założy sobie gniazdo 13 pin /takie "niemieckie"/ i tam ma całkowite "praktycznie podejście"a jak kupi sobie przejściuwkę na 7 pin to i najbardziej zagorzały diagnosta mu nie będzie straszny
    serdecznie pozdrawiam paweł
  • #16 26 Apr 2005 22:17
    olo114
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    Witam
    Popieram kolege Mieczyslawa. Pracuje w ASO co prawda nie przyczep a samochodow osobowych i zakladam spora ilosc gniazd renomowanych producentow i nigdzie nie spotkalem w instrukcji montazu styku do swiatel cofania. Czasami przyjedzie zalamany klient z tekstem: panie bo podpiolem przyczepe od szwagra i nic nie dziala a gniazdo zakladal mi pan Edzio , bo u was tak drogo.
    Pozdrawiam
  • #17 26 Apr 2005 23:09
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Panowie „Mieczysław” , ”pelek” i „olo114” powiedzcie mi według jakiej homologacji został zrobiony nowy samochód z fabrycznie montowanym hakiem i gniazdem w którym przyczepa fabrycznie nowa paliła bezpiecznik od światła cofania po wrzuceniu wstecznego. Samochód i przyczepa są z zeszłego roku więc dość świeże. Dodatkowo dlaczego a miałem w rękach instrukcje montażu gniazd Niemieckie i Francuski i na nich nie występuje masa na końcówce 31 , a widziałem schematów kilka i wszystkie były zgodne z homologacją . Podpinam gniazda w samochodach od ładnych paru lat i jeszcze nie było przypadku żeby któraś przyczepa nie pasowała do któregoś samochodu i odwrotnie. Ja nie proponuje podpięcia jakkolwiek tylko podpięcie które nie zmienia normalnej funkcji gniazda. Moje dodatkowe pytanie brzmi według jakiej homologacji producent samochodu zamontował na styku 31 światło wsteczne.
  • #18 27 Apr 2005 08:18
    Mieczysław
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    ''Panowie „Mieczysław” , ”pelek” i „olo114” powiedzcie mi według jakiej homologacji został zrobiony nowy samochód z fabrycznie montowanym hakiem i gniazdem w którym przyczepa fabrycznie nowa paliła bezpiecznik od światła cofania po wrzuceniu wstecznego. Samochód i przyczepa są z zeszłego roku więc dość świeże.''

    Tutaj Kolego RSP już Ci się logika kłania.
    Gdyby podłączenie zarówno w samochodzie tak jak i w przyczepie było zgodne z normami, to nie byłoby takiego przypadku.Na to pytanie musisz sam sobie odpowiedzieć, czy winę ponosi producent, który przestrzega norm, czy rzemieślnik, który podchodzi praktycznie do tematu.

    Druga sprawa, to jak długo zyję jeszcze nie słyszałem, aby producent samochodu do nowego auta montował haki holownicze.


    Jeżeli chodzi o oznaczenia bolcy, to na tej stronce:
    http://www.marrs.pf.pl/


    znajdziesz odpowiedź na interesując Cię temat- zgodności podłączeń i oznaczeń z międzynarodowym ISO
  • #19 27 Apr 2005 16:11
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Nic dziwnego że UE twierdzi że Polacy mają problem czytania ze zrozumieniem. Pisałem o nowym samochodzie kupionym razem z hakiem na gwarancji producenta w którym po podłączeniu przyczepy nowej palił się bezpiecznik od wstecznego po wrzuceniu wstecznego i o żadnych rzemieślnikach mowy niema. Jedynie jeśli nie producent to autoryzowana stacja obsługi mogła założyć hak z gniazdem. Natomiast podany adres niczego nie wyjaśnia , pokażcie mi przepis który mówi że zabrania się podłączania światła cofania do tego styku bo ja widziałem kilka schematów na których na 31-ce była albo masa albo właśnie światło cofanie i komentarz że jest to zgodne z homologacją. Podkreślam nie trafiłem nigdy na informację że zabrania się używania styku 31 do podłączenia światła wstecznego.
  • #20 27 Apr 2005 17:09
    dzemik8
    Level 16  
    Helpful post? (0)
    panowie ja stosuje proste rozwiazanie dwie diody prstaownicze podpiete do stykow 58 L i 58 p
    wiekszośc przyczep ma hamulec najzdowy tam ma czujke cisnieniowa ciśnienie wzrasta włacza sie światło wsteczne zasilane jest to wlaśnie ze swiateł pozycyjnych co daje jedyna niedogodności( i bezpieczenstwo jazdy) na światlach przez cały czas uzytkowania przyczepy. proste i dzała jest jedynie efekt ogłupijacy przy złym wyregulowaniu podczas hamowania przyczepy ale coz brak stykow zrodził takie rozwiązanie
    rozwazałem mozliwośc stosowania drugiego złacza ale odrzucielm to rozwiazanie poniewaz byłoby to niezgodne ze standardem
    propnuje sygnalizacje brzeczykiem proste i skuteczne
  • #21 27 Apr 2005 18:44
    Mieczysław
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    ,,Nic dziwnego że UE twierdzi że Polacy mają problem czytania ze zrozumieniem. Pisałem o nowym samochodzie kupionym razem z hakiem na gwarancji producenta w którym po podłączeniu przyczepy nowej palił się bezpiecznik od wstecznego po wrzuceniu wstecznego i o żadnych rzemieślnikach mowy niema. ''

    Właśnie to pierwsze zdanie dotyczy Ciebie RSP. Na stronie, którą podałem jest NUMER ATESTU gniazda, którego konstrukcja i oznaczenie zgodne jest z oznaczeniami międzynarodowymi ISO.Przeczytaj w oznaczeniu do czego służy bolec 31
    Druga sprawa, to wymień państwowe firmy,produkujące przyczepy o których piszesz, bo cały czas powołujesz sie na producenta nie podając nazwy firmy. Dla mnie prywaciarze, których ostatnio się namnożyło, to najzwyklejsi rzemieslnicy.


    ,,Moje dodatkowe pytanie brzmi według jakiej homologacji producent samochodu zamontował na styku 31 światło wsteczne.''



    Podaj także markę tego samochodu, którego producent fabrycznie zakłada haki holownicze, bo jak pamiętam, kiedyś za założenie haka do nowego niedotartego samochodu traciło się na niego gwarancję .Fakt,że czasy sie zmieniły, ale czy zasady fizyki także?
  • #22 27 Apr 2005 22:20
    pelek
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    wydaje mi się ,że na podstawowe pytanie które zadał alan78 udzielona została odpowiedż a która jest właściwa to już on sobie to wybierze.dalsza dyskusja traci wartość merytoryczną a więc nie za bardzo ma sens .wzajemnie się nie przekonamy .chyba że kolega RSP zdradzi nam w jakim samochodzie znalazł to gniazdo o którym pisze .osobiście podejmuję się puścić majla do tego serwisu z zapytaniem o naszą sporną kwestię . w innym przypadku proponuję zakończyć .
  • #23 27 Apr 2005 22:43
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Dzisiaj kuzyn podbijał przegląd na przyczepę w której wymieniałem instalację kilka lat temu , przyczepa miała światło cofania od zawsze . Kuzyn podbija przegląd corocznie bo jest hamulec najazdowy i nigdy nie było problemu , a dzisiaj to mówił że gość był wyjątkowo dokładny i nie widział problemu w podłączeniu tego światła. Co do samochodu kolegi to jest to dostawczy naszej produkcji ( na licencji ) chyba z Lublina nie wiem który model bo mnie to nie interesowało , nie chcę zawracać głowy koledze bo jest wyjątkowo zajęty. Ja nie twierdze że wykorzystanie 31 jako masy jest niezgodne z homologacją tylko twierdze że jest używane do światła cofania również , zamiennie albo albo i oba rozwiązania mają homologację.
  • #24 28 Apr 2005 00:08
    sp9svn
    Level 20  
    Helpful post? (0)
    Witam,
    PN-78/S-76056 -dotyczy złącz S
    PN-83/S-76055 -dotyczy złącz N
    -są to numery PN które traktują co na którym styku ma się znajdować. Prosto, zwięźle i bardziej na temat się nie da. Jest to tak jak jak na początku napisał albino.
    RSP - przegląd przyczepy - diagnosta też człowiek, może buty ciasne, może zły dzień a może tester nawalił, bo jeżeli nie to co najmniej powinien dla świętego spokoju machnąć ręką i jedynie zwrócić uwagę że jest nieprawidłowo wykonana instalacja elektryczna.
    Hak bez masy na 31 zamontowany w ASO ?? - to normalka, w naszym zakładzie też instalację wykonują praktykanci - Ci młodsi -lecz ktoś mądry wpadł na pomysł aby sprawdzać ich - aby nie dochodziło do sytuacji w których okazuje się że na 31 wisi światło cofania, coprawda Stację Kontroli mamy ustawioną, lecz czasami diagnosta nas sprawdza - byłby wstyd.
    To tyle jeżeli chodzi o normalia.

    Jeżeli życie wymaga czegoś nie normalnego, innego od standardu (polskiego, francuskiego czy też niemieckiego - są takie same) to przecież alan78 może sobie zrobić (pewnie już zrobił) jak chce;
    - ale niech podpina tylko tą przyczepę pod którą zrobił sobie instalację, podłączanie innej przyczepy jest bardzo niewskazane.
    - coroczny przegląd samochodu - jakoś to będzie, diagnosta też człowiek... a szkoda.
    Pozdrawiam
    Opisy złącz zgodnymi z tymi normami podaje w swoich instrukcjach Bosal, Brink, TMT, Westfalia czy nasz rodzimy Słupsk.
  • #25 28 Apr 2005 08:51
    Mieczysław
    Level 21  
    Helpful post? (0)
    Witam. uważam,że sprawa podłaczeń została załatwiona polubownie:D
    zainteresowało mnie jedno zdanie, które napisał RSP:

    ,,Kuzyn podbija przegląd corocznie bo jest hamulec najazdowy...''


    Chciałbym wyjaśnić , hamulec najazdowy nie jest przyczyną rokrocznych przeglądów technicznych.
    Uważam, iż kuzyn robiony jest w tzw. bambuko i niepotrzebnie płaci rokroczny haracz.
    O rokrocznym przeglądzie przyczep zarówno towarowych jak i kempingowych decyduje jej WAGA!
    Jeżeli w papierach przyczepa ma,że jej dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, to taki przegląd obowiązuje i do ciągnięcia takiej przyczepy potrzebne jest prawo jazdy kat ,,E''
    Sam posiadam dwie przyczepy- jedna towarową drugą kempingową N-126E ( sam je złozyłem:D) z hamulcami najazdowymi i w obydwu dowodach rejestracyjnych jest adnotacja; przegląd ważny bezterminowo!!!
    ponieważ ich masa całkowita nie przekracza 750 kg
    Pozdrawiam wszystkich
  • #26 29 Apr 2005 09:25
    RSP
    Level 27  
    Helpful post? (0)
    Kolego „sp9svn” o taką informację mi chodziło , choć niestety w internecie nie mogę nic sensownego znaleźć. Jedyna informacja to że takie normy są . Ja się „dobijam” dla tego że miałem kartkę schematową dla obu rodzajów połączeń kilka lat temu , niestety się gdzieś zapodziała bo bym zrobił skan. Na tej kartce producent gniazda twierdził że oba połączenia są zgodne z podanymi przez niego normami , i chodzi mi o to czy coś się zmieniło czy producent pisał bzdury. Jeśli chodzi o przyczepę kuzyna to sądziłem że hamulec najazdowy jest ważniejszy od tonażu , bo przyczepa ma chyba 1600kg ładowności , w każdym razie ponad 1t. Moim zdaniem kryterium wyłącznie wagowe to całkowity absurd.

    Przypadkiem znalazłem opis montażu haka do Lanosa i tam jest inny numer normy a styki takie same. Norma to PN-74/S-76055
  • #27 15 Aug 2006 17:19
    pina1954
    Level 9  
    Helpful post? (0)
    witam podpiołem gnizdo według schematu a i tak jak włącze wsteczny to i tak przepała mi sie bezpiecznik cz możecie mi powiedziec jaka może byc tego przyczyna z góry dzieki i sory za podpięcie sie do tematu
  • #28 15 Aug 2006 22:18
    mario1982
    Level 15  
    Helpful post? (0)
    możesz se podpiąć światło cofania żadny przepis tego nie zabrania tylko nie mostkuj żadnych postojów razem najlepiej zastosować gniazdo przyczepy towarowej bądz dwa zwykłe abyś niemiał wrazie czego problemów gdybyś chciał jakąś przyczepe wypożyczyć...na jednym montujesz wszystko znormalizowane kilka postów wyżej masz to opisane a na drugim swoje światło cofania i co jeszcze tam chcesz.......
  • #29 20 Sep 2007 23:20
    Jozef84
    Level 1  
    Helpful post? (0)
    Witam Chcę zrobić sobie światła w przyczepce kupiłem już dwie lampy i gniazdo. Ale po dwóch dniach walki nawet coś świeci ale nie tak jak powinno. Wydaje mi się że coś jest nie tak z masą z każdej lamy wychodzą 4 przewody i nie wiem jak połączyć te z masą Należy je połączyć i wpiąć do gniazda czy do ramy przyczepki ? A z gniazda też wyprowadzić masę na tą samą ramę Proszę o szybką pomoc
  • #30 21 Sep 2007 13:21
    viper555
    spec od auto-elektro
    Helpful post? (0)
    Nigdy nie wyprowadzaj masy na ramę bo będziesz miał wiecznie problem. Masę wprowadzasz w samochodzie do gniazdka i w przyczepie łączysz wszystkie masy do kabla i do wtyczki . Kabel musi być siedmiożyłowy.P
  Search 4 million + Products
Browse Products