Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projekt subwoofera TL - poszukiwania (lub próba stworzenia)

hauerdex 26 Paź 2014 00:02 3093 31
  • #1 26 Paź 2014 00:02
    hauerdex
    Poziom 13  

    Witam!

    Szukam sprawdzonego projektu subwoofera opartego o linię transmisyjną.

    Subwoofer ten byłby stosowany w kinie domowym, w którym nawet częściej niż filmy ogląda się koncerty - więc musi "być dobry" - chciałbym jednocześnie bardzo niskie zejście w okolice 20Hz i dobrą odpowiedź impulsową.
    Wiem że obudowa typu TL może mi zapewnić takie parametry przyszłego suba.

    Jeśli chodzi o budżet - to wolałbym nie wydawać więcej niż około 300zł na głośnik (no chyba, że na prawdę będzie trzeba)
    Koszt obudowy nie ma znaczenia - wykonam we własnym zakresie.
    Wielkość obudowy także nie ma znaczenia - spokojnie może być paczka o rozmiarach rzędu 1,2mx0,5mx0,5m a nawet większa. Z tymże będzie ona stała pod ścianą i w rogu pomieszczenia - nie ma raczej opcji by to zmienić.

    Co do wzmacniacza - to też planuję jakąś własną konstrukcję, ale na to jeszcze jest czas (na razie mam w obecnym subie Sym V2 by Flodins - na początek można go będzie użyć, potem się coś mocniejszego zmajstruje - może jakiegoś Holtona)

    Jeszcze jedno istotne pytanie - czy w ogóle jest sens budowy takiego "potwora" do pomieszczenia o wymiarach około 4x5x2,2m (piwnica)? Czy będzie się w ogóle dało usłyszeć/poczuć dźwięk generowany przez taki subwoofer (pomieszczenie jest dość dobrze wytłumione różnego rodzaju gąbkami akustycznymi i tzw. bass trapami, ale nie wiem czy to w ogóle coś daje w zakresie tak niskich tonów)?


    Proszę "nie krzyczeć" że nie szukałem itd. gdyż szukałem na ten temat całkiem sporo, nawet znalazłem kilka ciekawych tematów - ale nie znalazłem sprawdzonego projektu czegoś takiego, czego szukam.

    Jeśli nie da rady znaleźć takiego projektu, to można by coś stworzyć - nie powinno to być chyba aż tak trudne jak budowa normalnej TL nisko-średniotonowej (pasmo chyba poniżej najbardziej dokuczliwych rezonansów). Bawiłem się już w budowę kolumn od zera (tyły i center do kina) i w sumie jestem zadowolony - choć poświęciłem na to wiele dni (ach te pomiary i zwrotnice...)

    Mam nadzieję, że wszystkie najważniejsze informacje podałem. Jak będzie coś więcej wiadomo to mogę pomierzyć pomieszczenie i podać jakie max wymiary może mieć ta obudowa.


    Z góry dzięki i pozdrawiam

  • Pomocny post
    #2 26 Paź 2014 02:19
    tomeks1992
    Poziom 20  

    Jeśli chodzi o Linie Transmisyjną, ciężko uzyskać tak niskie częstotliwości, oraz tak zwanego kopa jednocześnie.
    Ja poszedłem na kompromis i zbudowałem konstrukcje zaprojektowaną przez kolegę Luszti z forum DIYaudio na głośniku SW.STX.10.2.500.8.F.A.FC.X.
    W swoim projekcie poszedł na kompromis pomiędzy kopem a zejściem (chociaż przyznam szczerze, że kopa trochę brakuje) ale po odpowiednim ustawieniu equalizera pojawia się i kop.

    Co do wzmacniacza:
    Odpuść sobie Holtona, ma kiepską sprawność, przez co potrzebuje dużego radiatora i zasilacza.
    Osobiście napędzam to zmodyfikowanym The Amp TA2400 (oryginalne końcówki mocy zastąpiłem modułami Apex H900)

    Zerknij na schemat Apex B500 (o ile dobrze pamiętam zamieszczałem na forum)
    Z odpowiednim wzmacniaczem operacyjnym gra dobrze.


    Wzmacniacz:
    Projekt subwoofera TL - poszukiwania (lub próba stworzenia) Projekt subwoofera TL - poszukiwania (lub próba stworzenia)
    LT
    Projekt subwoofera TL - poszukiwania (lub próba stworzenia)

    Fajnie by było gdyby kolega Granat się udzielił w temacie, ma on ogromną wiedzę w tej dziedzinie, może stworzyli byśmy jakiś nowy "forumowy" projekt subwoofera, który grał by bardzo niska, a jednocześnie miał kopa, zaznaczam, że efektywność nie jest tutaj priorytetem, nie koniecznie musi być to linia transmisyjna.

  • #3 27 Paź 2014 08:35
    PANICZKAMIL
    Użytkownik obserwowany

    Sądzę, że pojęcia "efektywne" , "20Hz" i "300zł" się wzajemnie wykluczają...

  • #4 27 Paź 2014 14:17
    tomeks1992
    Poziom 20  

    Nie rozumiem potrzeby budowy subwoofera z tak niskim zejściem, rzadko spotykam materiał dźwiękowy, w którym występują tak niskie częstotliwości.
    Myślę, że jak zwiększymy częstotliwość do 30Hz to w zupełności wystarczy.

  • #5 27 Paź 2014 15:41
    PANICZKAMIL
    Użytkownik obserwowany

    I 35-40Hz brzmi rozsądnie chyba, że jesteś gimbusem, który wstawia filmy na YT twierdząc, że Zeusy grają 20Hz tak, że futryny ze ścian wyrywa pod 2x40w wzmacniaczem...

  • #6 27 Paź 2014 17:14
    Granat :)
    Poziom 34  

    Witam,
    Widzę że zostałem przywołany do odpowiedzi, więc postaram się krótko odpisać.
    Co do tych 20Hz... też uważam że 30 wystarczy, choć jeśli osiągnie się tą granicę w swoim domku to chce się więcej, także... ;)
    Jedno jest pewne - projekt nie jest taki prosty jak się z grubsza wydaje. Pierwszy problem to zaprojektowanie obudowy która będzie miała tak szerokie pasmo przenoszenia (żeby nie była mulącym buczydłem) i jako taką efektywność.
    Drugi problem to równomierność pokrycia basem takiego małego pomieszczenia. W pomieszczeniu w którym odległości od ścian są porównywalne z długościami odtwarzanych częstotliwości jest bardzo trudne, lub wręcz niemożliwe nagłośnić go tak jakbyśmy oczekiwali. Można uzyskać efekt przyzwoity w jednym miejscu odsłuchu, ale to niesie ze sobą konsekwencje że w innym będzie gorzej.
    Ja teraz mam dużo swoich projektów dlatego nie podejmę się kierownictwa nad tym projektem.

    Za ~300zł przychodzi mi do głowy tylko STX 15", myślę że da rady od 25Hz z jakimś przyzwoitym spl.

  • #7 28 Paź 2014 00:05
    hauerdex
    Poziom 13  

    Dzięki za odpowiedzi :)

    Widzę, że posypały się gromy. Z tym 20Hz to zostałem źle zrozumiany - oczywiście, że wystarczy mi trochę wyższa częstotliwość dolnej granicy przenoszenia (przy małym spadku).
    Nie wiem czy dobrze rozumuje, ale z tego co czytałem - obudowa BR ma bardzo duży spadek efektywności poniżej częstotliwości strojenia, a TL działa trochę inaczej?
    Zbudowałem sobie kolumienki do pokoju - tzw. TL AWX (gotowy projekt, który zresztą doradzono mi na Elektrodzie) i te niepozorne zestawy potrafią zagrać tak niskim basem, jakiego prawdę mówiąc poza NIEKTÓRYMI koncertami nigdzie nie słyszałem. A głośniki średnioniskotonowe mają średnicę 16cm.
    Oczywiście nie nadają się one na "dyskotekę" - ale idealnie nadają się do "kontemplacji" muzyki.
    Podobny efekt chciałbym wnieść do naszego kina domowego - tylko trochę głośniej musi być (choć chyba się to przesunie mocno w czasie, bo projektor ostatnio szlag trafia i szykują się wydatki rzędu 3-4k zł... - stąd też dość niski budżet na suba). Sub może mieć pasmo np. od 70Hz w dół, wyżej nie trzeba (chyba że powinien?).

    Ale martwi mnie właśnie rozchodzenie się dźwięku w tak małym pomieszczeniu (w moim pokoiku około 20m² z tymi TL na AWX wiele godzin spędziłem na ustawianiu i nie udało się osiągnąć kompromisu... ale i tak jestem w sumie zadowolony - koszt 1k zł a gra dość ładnie)
    Czy w ogóle jest możliwość i sens wytłumiania małego pomieszczenia dla zakresu częstotliwości rzędu 30Hz - czy to z góry porażka?

    Szkoda, że Granat nie ma czasu...

    Oczywiście możemy wydać więcej na głośnik, ale dopiero za jakiś czas (pół roku może).
    Widzę, że parę razy pojawiają się propozycje STX'a - czy faktycznie warto - czy lepiej dołożyć jednak np. do 500zł i kupić coś "bardziej markowego"(dużo tego do wyboru...)?

    Zastanawiam się, czy porywać się na próbę budowy samemu, czy jednak zbudować gotowy projekt... W tej chwili gra tam beznadziejny sub, zrobiony bezmyślnie na jakimś tanim STX'ie 30cm - ale to było dawno (no może nie gimbaza, ale bliżej niż teraz ;) ). Więc po kilku latach przyszedł czas na skok jakościowy - ale nie musi to być od razu jakieś cudo.

    Może to głupio wygląda, że się tak uparłem na tą linię transmisyjną, ale jestem nią ostatnio trochę "zafascynowany". Ale może nie słyszałem nigdy dobrego BR czy innych typów obudowy.

  • #8 28 Paź 2014 06:39
    PANICZKAMIL
    Użytkownik obserwowany

    Nie to żebym Cię martwił ale na koncercie raczej nic poniżej 30-35Hz nie słyszałeś...

    Mówisz, że masz projektor, więc temat filmowy jest dla Ciebie widzę poważny, więc napiszę, że wygłuszenie nigdy nie zaszkodzi a wręcz pomoże wyeliminować niechciane rezonanse itp.

  • #9 28 Paź 2014 20:20
    hauerdex
    Poziom 13  

    PANICZKAMIL, czemu miałbyś mnie martwić - w sumie tylko potwierdziłeś to co mi się wydawało. Czyli wychodzi na to, że faktycznie te 16cm głośniki w obudowie TL potrafią zagrać bardzo nisko (oczywiście nie z dużą sprawnością! ale coś słychać - zresztą sprawdzałem generatorem częstotliwości i już koło 30Hz wyraźnie słychać, a nawet ciut poniżej - ale oczywiście znacznie ciszej niż np. przy 40Hz)


    Temat filmowo - koncertowy jest faktycznie dość poważny :) (nowy projektor już zamówiliśmy, no i faktycznie pójdzie 3k zł)

    Wygłuszenia trochę jest- wykładzina kinowa na całej podłodze, 1/3 sufitu wytłumiona gąbką piramidką 2cm grubą, około 50% ścian wytłumione gąbkami piramidkami 3-4cm grubymi (jakieś 3m² wytłumione kartonami po jajkach :D i przykryte jest to tkaniną - chyba też działa dobrze). W pomieszczeniu duża kanapa, dwa duże fotele. W kątach tzw. bass trapy na.
    Niestety za ekran robi ścianka zrobiona z płyt g/k (chyba 2 miesiące kombinacji z doborem farby... ale wyszło świetnie), a nie płachta za którą można by schować grubaśną gąbkę. Ale tego zmieniać nie zamierzamy.
    Jest też okienko - zasłonięte pofalowaną kotarą z dość grubej tkaniny.
    Czy jest sens dawać więcej wytłumień (a może grubsze)?

    Mamy już amplituner dekodujący DTS HD Master Audio (z założenia bezstratny ), tylko trzeba poprawić subwoofer i w przyszłości fronty (tyły i center zrobiłem niedawno lepsze i są bardzo OK jak na taki mały budżet - STX i Tonsil).

    Mam nadzieję, że rozumiecie iż nie jestem "gimbusem" oraz, że naprawdę wiem co piszę kiedy piszę "coś koło 20-30Hz".

  • #10 28 Paź 2014 20:57
    marian133
    Poziom 37  

    hauerdex napisał:
    sprawdzałem generatorem częstotliwości i już koło 30Hz wyraźnie słychać, a nawet ciut poniżej


    hauerdex napisał:
    Mam nadzieję, że rozumiecie iż nie jestem "gimbusem" oraz, że naprawdę wiem co piszę kiedy piszę "coś koło 20-30Hz".


    No nie do końca, dlatego wytłumaczę:

    Każdy głośnik basowy "zagra" tą częstotliwością, i nie musi być zaaplikowany w linię transmisyjną.
    Tu chodzi o spadek.
    W TL ten spadek jest łagodny, podobny do obudowy zamkniętej.
    W BR jest bardziej stromy, ale w obu przypadkach gdy włączysz generator, to usłyszysz częstotliwości już od 24Hz.

    hauerdex napisał:
    Jest sens dawać więcej wytłumień (a może grubsze)?


    Nie, bo przytłumisz pomieszczenie za bardzo, a takie nie brzmi dobrze, nawet jeśli chodzi o kino.

    Kilka lat temu zrobiłem suba w TL na 2x8" (GDN-22-300-8) kuzynowi do kina.
    Pomieszczenie identyczne jak Twoje, też 20mk i niski sufit.
    Sub tak zamiata, że każdy kto do niego przyjdzie i go usłyszy, jest pod wrażeniem.

    Myślę że dobrze zaprojektowana TL-ka na jednym (dobrym) głośniku 12" i Ciebie zachwyci.

  • #11 28 Paź 2014 21:19
    Granat :)
    Poziom 34  

    Przetłumione pomieszczenie brzmi równie fatalnie co gołe ściany w łazience. Nie ma co przesadzać. A co do wytłumiania niskich częstotliwości to oczywiście nie ma sensu. Musiałbyś wypchać całą objętość pomieszczenia watą żeby coś zaczęło się dziać w basie.
    Można zastosować pułapki basowe w postaci np. rozproszonych na całej powierzchni ściany rezonatorów helmoltza. Tyle że to zadane dla fachowca od akustyki wnętrz i tanio raczej nie będzie. A samemu to musiałbyś mieć mnóstwo cierpliwości i chęci :)
    W warunkach amatorskich pozostaje zrobienie dobrego suba i eksperymentowanie z jego ustawieniem w pokoju.

  • #12 28 Paź 2014 23:44
    hauerdex
    Poziom 13  

    marian133 napisał:
    No nie do końca, dlatego wytłumaczę:

    Każdy głośnik basowy "zagra" tą częstotliwością, i nie musi być zaaplikowany w linię transmisyjną.
    Tu chodzi o spadek.
    W TL ten spadek jest łagodny, podobny do obudowy zamkniętej.
    W BR jest bardziej stromy, ale w obu przypadkach gdy włączysz generator, to usłyszysz częstotliwości już od 24Hz.


    Och, nie chcę się wdawać w spory, ale ja to naprawdę wiem. Informacja zawarta w tej części Twojej wypowiedzi nie jest dla mnie nowa - no chyba że te 24Hz, ale rozumiem, że to próg słyszalności ucha ludzkiego (swoją drogą podobno u każdego jest ciut inaczej - a jak jest z odczuwaniem niskich częstotliwości innymi niż słuch zmysłami?)
    Chyba trochę niefortunnie formułuje swoje myśli, za co przepraszam.

    Cenna uwaga, by nie przesadzać z wytłumieniem. Zastosuję się :)

    Bardzo zaciekawił mnie temat , który poruszył Granat (selektywne wygłuszenia oparte o rezonator Helmholtza itp.). Dzięki :) Kiedyś tego szukałem, ale nie wiedziałem jak się to nazywa. Po pobieżnym zerknięciu na ten temat w necie widzę, że jest on bardzo szeroki.Pewnie poczytam trochę na ten temat.
    (Czy mikrofon pomiarowy zrobiony na bazie wkładki Panasonic WM-61A nada się do przybliżonych pomiarów pomieszczenia - zrobiłem sobie taki jak tworzyłem zwrotnice do tylnych i centralnej kolumny w kinie - czy musi być coś bardziej wyrafinowanego?).

    Wracając do głównego problemu - podzieliłby się ktoś projektem takiej obudowy?
    marian133 - mógłbyś napisać coś więcej o tej obudowie? Masz jeszcze plany?

    Jakoś obawiam się samodzielnej budowy TL od zera. No chyba, że warto? Martwi mnie wizja wielokrotnego przebudowywania obudowy (czas i materiał). A zabawa w projektowanie i budowę obudów niestety nie będzie moim podstawowym hobby, gdyż zbyt dużo już mam "praktycznych" zainteresowań.
    Dlatego właśnie chciałby zaczerpnąć z Waszej "mocy twórczej" - znacie się na rzeczy i macie duuuże doświadczenie.

    Dziękuje za zainteresowanie :)

  • #13 18 Gru 2014 01:01
    hauerdex
    Poziom 13  

    Mam nadzieję, iż to nie problem, że piszę post pod postem (wszak minął już pewien czas)

    Myślę, że spróbuję po prostu zbudować obudowę TL, podglądając gotowe rozwiązania, np. z tej strony , oraz korzystając z ogólnych prawideł budowy linii transmisyjnych.

    Zastanawiam się nad wyborem głośnika, na początek może jakiś STX:
    SW.STX.15.3.800.8.F.A.MC
    SW.STX.10.2.500.8.F.A.FC.X
    SW.STX.15.4.1200.8.F.S.MC

    Możecie polecić któryś z nich, czy lepiej pomyśleć o innych przetwornikach?

  • #14 19 Gru 2014 03:20
    tomeks1992
    Poziom 20  

    Jedyny głośnik z wyżej wymienionych, który nadaje się do TL to SW.STX.10.2.500.8.F.A.FC.X
    I polecam go z własnego doświadczenia, gra sobie już pół roku i nic mu nie jest.

  • #15 20 Gru 2014 14:02
    hauerdex
    Poziom 13  

    Tomeks1992 - chyba zbuduję ten projekt, który polecasz (projekt TL Luszti'ego z DIYaudio).
    Wydaje się być wystarczająco dobrym i przy okazji dość tanim rozwiązaniem. Poza tym chyba i tak nie ma sensu do tego małego pomieszczenia wstawiać niczego większego.

    Dzięki za pomoc :) (nie zamykam jeszcze tematu).

  • #17 20 Gru 2014 16:02
    PANICZKAMIL
    Użytkownik obserwowany

    Tomeks chyba podszedł do tematu jak właściciel małego pokoju - stąd wybór...:D

  • #19 20 Gru 2014 16:39
    hauerdex
    Poziom 13  

    Jak myślicie, czy jest szansa, że otrzymam zadowalający efekt, budując od zera obudowę TL, zakładając, że nie zamierzam robić kilku obudów eksperymentalnych? To ma grać tylko np. od 80Hz w dół. I wolałbym nie stworzyć, jak to Granat napisał "mulącego buczydła", bo taki właśnie sub jest teraz.
    Jeszcze raz zaznaczam, że to nieduże pomieszczenie - wysokość około 2,20m ściany mniej więcej 4m x 5m + kanapa, fotele i sporo gąbek wytłumiających w różnych miejscach.


    Zastanawiam, się czy kombinować, czy po prostu zbudować konstrukcję TL Luszti'ego na SW.STX.10.2.500.8.F.A.FC.X

  • #21 05 Lut 2015 00:55
    tomeks1992
    Poziom 20  

    Pozostałe wymienione głośniki przez kolegę nie nadają się do obudowy TL ponieważ sama obudowa miała by ogromne rozmiary, tylko o to mi chodziło.
    Co do tego, który głośnik jest odpowiedni do linii transmisyjnej, decydują o tym parametry TS.

  • #22 05 Lut 2015 01:07
    hauerdex
    Poziom 13  

    Głośnik już zamówiłem - SW.STX.10.2.500.8.F.A.FC.X - zrobię tą obudowę zaprojektowaną przez Luszti'eg z Diyaudio.

    Nie mam aktualnie czasu na "zabawy" w budowanie, pomiary itd.
    A już najwyższa pora na lepszy subwoofer. Mam nadzieję, że ten projekt dobrze się sprawdzi.

    Dzięki za pomoc :)

  • #23 05 Lut 2015 01:10
    tomeks1992
    Poziom 20  

    Pamiętaj o odpowiednim wygłuszeniu tunelu.

  • #24 06 Lut 2015 22:50
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    tomeks1992 napisał:
    Nie rozumiem potrzeby budowy subwoofera z tak niskim zejściem, rzadko spotykam materiał dźwiękowy, w którym występują tak niskie częstotliwości.
    Myślę, że jak zwiększymy częstotliwość do 30Hz to w zupełności wystarczy.

    Chyba nigdy nie słyszałeś jak gra taka obudowa dobrze skonstruowana...W car audio nie osiagalny efekt.
    Przewaga tejże nad innymi popularnymi jest właśnie TYLKO w zakresie 20-50Hz ( zaleznie od głośnika) w przeciwieństwie do BR i CL, że popularne głosniki w tych obudowach dopiero zaczynaja grać przy 40-50 z oczekiwana efektywnością, a nie -6db/oct, albo i jeszcze mnie
    Do obudowy TL trzeba założyc częstotkiwosć dla której robi się obudowe i jest to ściśle powiązane z parametrem Fs danego głośnika. I wbrew pozorom jej parametry mało zależą od parametrówT/S i moga byc całkiem przeciętne ( wysokie) Qts, Vas, ale nie Fs. Tu musi byc nisko.
    marian133 napisał:
    Kilka lat temu zrobiłem suba w TL na 2x8" (GDN-22-300-8) kuzynowi do kina.
    Pomieszczenie identyczne jak Twoje, też 20mk i niski sufit.
    Sub tak zamiata, że każdy kto do niego przyjdzie i go usłyszy, jest pod wrażeniem.

    Myślę że dobrze zaprojektowana TL-ka na jednym (dobrym) głośniku 12" i Ciebie zachwyci.


    Potwierdzam, ponad 20 lat temu zrobiłem kilka konstrukcji TL i m.in. na 2xGDN 20/60. Strojone były "tylko" na 35Hz, ale na tyle schodziły, a nie -6dB.
    Zejście było niesamowite, kolegom co mieli "super" kolumny z pewexu i "super łomotliwe" altusy opadały szczeki , bo nawet nie wiedzieli o ta niskich "momentach" w dobrze znanych im utworach. Np. początek struggle within- metallica, gdzie wiekszośc BR "dusiło" się na mocnym wzmacniaczu, a TL dawał radę. Super efekt ( wieksza sprawność) był też na GDN 25/80.
    Róznica jest taka, że BR będzie pracował na max wychyleniach membrany ( byc może i efektywniej, ale z duzymi zniekształceniami i bedzie "trzymany" przez ograniczona objętość obudowy. A głośnik w TL będzie pracował na małym wychyleniu w węźle fali przy częstotliwości zblizonej do Fs, a nawet dzieki wytłumieniu obudowy lekko ponizej Fs.
    Do tego typu obudowy niestety potrzeba dużych pomieszczeń by usłyszeć falę 25-30Hz.
    Mozna by zrobic eksperyment z ( nienajlepszym ogólnie) ARN 312, który ma Fs 22Hz i wydaje się że w obudowie TL może zrobic niezłe bum...

  • #25 21 Lut 2015 01:28
    hauerdex
    Poziom 13  

    Zbudowałem już tą obudowę.
    Wytłumiona jest, wszystko dokładnie przyklejone, jedynie ovata w części tunelu trzyma się sama, zresztą zgodnie z projektem Luszti'ego - raczej się nie ruszy.

    Jak najbardziej spełnia moje oczekiwania - zejście bardzo przyzwoite, a przy tym nie jest wcale taka duża.
    Gra świetnie - czysto, potężnie i nie "zamula". Zdecydowanie najlepszy subwoofer jaki mieliśmy.

    Zrobiłem do niego wzmacniacz (projekt Zbig'a z Diyaudio) z tego tematu (mam nadzieję, że to nie problem, że umieszczę tu link do innego forum): Zbig-MOSFET-3.0
    Świetny wzmacniacz. Zrobiłem wersję na 3 parach tranzystorów mocy, zasilanie +/-70V.
    (trafo 400W 2x50V, kondensatory po 20mF na szynę)

    Teraz zostało zrobić już tylko układ umożliwiający płynne przesuwanie fazy sygnału i przedwzmacniacz z regulacją odcięcia.

    Jedno jeszcze mnie zastanawia - przy niektórych częstotliwościach (nie pamiętam dokładnie - ale chyba okolice 30Hz) słychać bezpośrednio z głośnika nieporządne dźwięki - takie "furczenie" - jakby turbulentny przepływ powietrza. Nie jest to jakieś uciążliwe - ale czasem słyszalne w momentach gdy w filmie, czy muzyce jest tylko i wyłącznie taki niski bas (dość rzadko).
    Może możecie mi powiedzieć, czy jest to normalne w tej klasy przetworniku, a może trochę wadliwy egzemplarz, lub jakiś mój błąd?

  • #26 21 Lut 2015 11:27
    marian133
    Poziom 37  

    hauerdex napisał:
    Jedno jeszcze mnie zastanawia - przy niektórych częstotliwościach (nie pamiętam dokładnie - ale chyba okolice 30Hz) słychać bezpośrednio z głośnika nieporządne dźwięki - takie "furczenie" - jakby turbulentny przepływ powietrza. Nie jest to jakieś uciążliwe - ale czasem słyszalne w momentach gdy w filmie, czy muzyce jest tylko i wyłącznie taki niski bas (dość rzadko).
    Może możecie mi powiedzieć, czy jest to normalne w tej klasy przetworniku, a może trochę wadliwy egzemplarz, lub jakiś mój błąd?


    Głośnik w linii transmisyjnej pracuje inaczej niż w przypadku obudów zamkniętych czy BR.
    Nie posiada poduszki powietrznej, dlatego przy bardzo niskich częstotliwościach membrana bardzo mocno się wychyla, co może powodować jego uszkodzenie. Trzeba na to uważać i uwzględnić przy ustawianiu mocy wzmacniacza. Najlepiej by było gdybyś dołożył jeszcze subsonic do tego wzmacniacza (no chyba że już jest takowy w tym wzmacniaczu, nie chce mi się czytać 15-stu stron).

  • #27 21 Lut 2015 16:03
    mmaker
    Poziom 18  

    Witam. To "furkotanie" może być objawem poruszania się powietrza w otworach wentylacyjnych głośnika. Idzie to prosto sprawdzić. Obserwuj jaki wychył ma membrana przy tej częstotliwości i będzie wiadomo, ale można też wykręcić sam głośnik i sprawdzić przy mniejszej mocy czy objawy występują.

  • #28 21 Lut 2015 16:11
    PANICZKAMIL
    Użytkownik obserwowany

    To mimo wszystko wymagająca konstrukcja - kiedyś odkupiłem 8x 18p1200nd z dyskoteki wykończone bo właśnie w TL pracowały(pracowały bo wykończyły się mechanicznie). Cała buda się trzęsła, trzęsienie ziemii, dachówki grały na lokalu i na parking potrafiły się zsunąć a basu jak na lekarstwo. Stały dodatkowe BR jeszcze - wg. mnie TL do filmów się sprawdzić tylko może bo jako samodzielny sub nie zagra bez wsparcia bardziej klasyczną konstrukcją.

  • #29 21 Lut 2015 16:58
    mmaker
    Poziom 18  

    PANICZKAMIL to wszystko zależy od tego na ile się taki subwoofer zestroi i czego się od niego oczekuje. Do filmów z niskim zejściem racja przydał by się jeszcze dodatkowy uzupełniacz. Sam mam w domu 2 sztuki TL na głośnikach Vifa P17-WG i Peerless SR-10. Obudowa strojona na około 50hz i dla mnie jest ok :). Tu niestety potrzebuje nieznacznej korekcji w dole bo to tylko głośnik 17cm, ale i tak każdy kto posłucha to dziwi i pyta gdzie schowałem subwoofer.

  • #30 21 Lut 2015 21:10
    hauerdex
    Poziom 13  

    Faktycznie głośnik pracuje w tych warunkach przy bardzo dużych wychyleniach. Całkiem prawdopodobne wydaje mi się, że może to być powietrze w otworze wentylowanej cewki - dźwięk wydobywa się właśnie jakby zza kopułki głośnika, a jak go sprawdzałem bez obudowy, gdy przyszedł, to całkiem mocno dmuchało stamtąd i też troszkę "furczało" (ale nie podawałem wówczas dużej mocy).

    Swoją drogą, jak rozumieć te parametry:
    Max. linear excursion - 27mm (p-p)
    Mechanical displacement range - 48mm (p-p)

    Pierwszy jest oczywisty. Ale drugi parametr - czy oznacza on po prostu maksymalne wychylenie, które jeszcze nie uszkadza głośnika, czy takie wychylenie już go może uszkodzić?

    Ten wzmacniacz, to tylko końcówka mocy (pełnopasmowa, w sumie całkiem fajne ma parametry, a nietrudno ją zrobić).
    Zastanawiałem się właśnie nad tym filtrem górnoprzepustowym - czy go dawać, czy nie. Same kondensatory między kolejnymi opampami filtra dolnoprzepustowego mogę chyba dobrać tak, by odcinały dół. Nie wiem czy jest sens robić regulowany. Myślałem, by po prostu metodą prób i błędów, patrząc na oscyloskop wlutować takie kondensatorki, by tłumienienie zaczynało się koło 24Hz, tylko mała stromość tłumienia będzie. (choć rozejrzę się za jakimś regulowanym jeszcze)
    Czy wzmacniacze TL072 będą OK?(choć w sumie szumów i tak nie usłyszę...)

    Wsparcie "klasyczną konstrukcją" też jest - choć do zmiany, bo to 3-way zestawy zrobione na najtańszych wówczas (chyba 4 albo 5 lat temu) głośnikach STX, na "zwrotnicy uniwersalnej"
    Teraz mi wstyd, że mogłem coś takiego zrobić, ale nie miałem wtedy żadnego pojęcia o budowie zestawów głośnikowych.
    W niedalekiej przyszłości będę chyba budował jakieś porządne BR na fronty.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme