Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Głośniki wysokotonowe nie grają

paawelx 15 Paź 2015 20:23 819 23
  • #1 15 Paź 2015 20:23
    paawelx
    Poziom 18  

    Witam,

    Posiadam 3 mini wieże (np. JVC UX-V30OR) razem z zestawami głośników do nich. Niestety w żadnych głośnikach nie działają głośniki wysokotonowe (te u góry, mniejsze). Nie czuć na nich żadnych wibracji nawet na maksymalnej głośności. Kolumny grają ładnie ale tylko te duże głośniki. Próbowałem te głośniki na chyba 5 różnych mini wieżach i zawsze efekt jest taki sam. W takim wypadku chyba mogę wykluczyć usterkę wieży. Rozebrałem te kolumienki i pomierzyłem oporności na głośnikach. Zarówno te duże jak i małe mają po 4Ω. Przed małym głośnikiem jest kondensator 1µF 50V. Jak gra duży głośnik to można na nim zmierzyć napięcie. Do małego głośnika napięcie nie dociera. Jest takie samo jak na dużym ale tylko przed kondensatorem. Czy możliwe, że uszkodził się ten kondensator czy przyczyna tkwi gdzie indziej?

  • #2 15 Paź 2015 20:56
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    A czym mierzyłeś to napięcie? Miernikiem na zakresie AC, czy DC?
    Drżenia nie wyczujesz, bo jest minimalne. Powinno być jednak w nim coś słychać (jak przyłożysz ucho) - oczywiście o ile w materiale muzycznym są częstotliwości, jakie ten głośnik może przenosić i jeśli kondensator jest sprawny.

  • #3 15 Paź 2015 21:02
    paawelx
    Poziom 18  

    Pomiar robiony prostym miernikiem na zakresie DC.

  • #4 15 Paź 2015 21:02
    Qbuś
    Poziom 38  

    Jeżeli posiadasz miernik (sądzę, że tak, bo pomierzyłeś głośniki, itd...) to zmierz jeszcze kondensatory :D . Link

  • #5 15 Paź 2015 21:15
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    paawelx napisał:
    Pomiar robiony prostym miernikiem na zakresie DC.

    I wszystko w tym temacie.
    Zmień zakres na AC i ustaw napięcie na jakieś 2V. Dopiero mierz...

  • #6 15 Paź 2015 21:24
    paawelx
    Poziom 18  

    Mam tylko taki wynalazek więc nie wiem czy mogę zmierzyć kondensator czy napięcie AC bo w tym zakresie co mam nie daje mi żadnych wyników.

    Głośniki wysokotonowe nie grają

  • #7 15 Paź 2015 22:34
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Na tym mierniku najniższy zakres dla AC (przebiegów zmiennych) wynosi 200V, więc mało prawdopodobne, żeby udało Ci się otrzymać jakiś wynik... Tym bardziej, ze mierniki tego typu (tanie i wyjątkowo proste w budowie) wykazują duże błędy pomiaru dla częstotliwość powyżej 400 Hz (czasem nawet mniejszej).
    Czy słychać cokolwiek (jakiś szum, czy ciche trzaski przy przełączaniu funkcji na wzmacniaczu) jak przyłożysz ucho bezpośredni do głośnika?
    Zresztą - dal filtru I rzędu (czyli samego kondensatora) i głośnika 4 omy częstotliwość dla której mógłby zacząć na ten głośnik dochodzić jakiś sygnał jest na tyle wysoka, że ...
    Z obliczeń wychodzi podział na 20kHz, a to górna granica czułości ludzkiego ucha - i to ucha nie zniszczonego wiekiem i słuchaniem MP-3'ek... Tak więc, głośnik ten ma znaczenie bardziej symboliczne/psychologiczne, niż użytkowe...

  • #8 15 Paź 2015 22:56
    paawelx
    Poziom 18  

    Jak przykładam ucho to nic nie słyszę albo dźwięk zakłócany jest przez drugi głośnik. najbardziej zdziwiło mnie, że membrana ani drgnie i stad podejrzenie, że głośnik nie działa. Jak mierzyłem ten głośnik to czasami przy pomiarach było słychać szumy czy trzaski ale ciężko stwierdzić, z którego głośnika to było.

    Czy mogę ten głośniczek odlutować i podpiąć bezpośrednio pod tą miniwieżę? Mogę pominąć ten kondensator czy jest on niezbędny?

  • #9 15 Paź 2015 23:25
    Mariopi
    Poziom 34  

    IMO. Te ówczesne tweeter-y stosowane w popularnych wieżowych zestawach głośnikowych JVC, to było jedno wielkie nieporozumienie i badziewie przez duże "B". Szkoda nerwów, czasu i przysłowiowego "palenia nafty". Wymień te atrapy "gwizdków" na jakieś porządne (kopułkowe lub tubowe w zależności od upodobania odsłuchu) - pasujące wymiarami montażowymi - satysfakcja gwarantowana.

    paawelx napisał:
    Czy mogę ten głośniczek odlutować i podpiąć bezpośrednio pod tą miniwieżę? Mogę pominąć ten kondensator czy jest on niezbędny?

    Zaręczam że nie - a ten kondensator jest niezbędny i lepiej go wymienić na nie-elektrolit.

  • #10 16 Paź 2015 10:43
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    paawelx napisał:
    Mogę pominąć ten kondensator czy jest on niezbędny?
    Nie możesz go pominąć i jest on niezbędny. Powoduje bowiem, ze na głośnik ten nie "przechodzą" częstotliwości niskie, ktore dla głośnika wysokotonowego są zabójcze. W ostateczności wymień ten kondensator (jeśli wymiana na oryginalną wartość, ale o dielektryku stałym nic nie da) na większy (większą pojemność - nie więcej niż 2,2uF. Zwróć uwagę na napięcie pracy - nie może być mniejsze!

  • #11 17 Paź 2015 00:30
    paawelx
    Poziom 18  

    To ma być jakiś specjalny kondensator czy wystarczy trzymać się napięcia i pojemności?

  • #12 17 Paź 2015 10:21
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Foliowy - typu MKT, MKP.
    Napięcie nominalne kondensator może być większe, pojemność nie.
    W ostateczności (gdybyś miał trudność ze znalezieniem odpowiedniej wartości) można "złożyć " odpowiednią wartość łącząc kondensatory o mniejszych pojemnościach równolegle.

  • #13 17 Paź 2015 12:32
    paawelx
    Poziom 18  

    Dlaczego musi być foliowy skoro są tam wlutowane zwykłe (przynajmniej z wyglądu) kondensatory jak na płycie głównej? Oznaczenia ma 1µF 50V NP 85°.

  • #14 17 Paź 2015 13:17
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    paawelx napisał:
    są tam wlutowane zwykłe
    Raczej nie. Powinny być jeśli już BIPOLARNE (skrót na kondensatorze BP lub NP i brak oznaczenia wyprowadzenia ujemnego).
    paawelx napisał:
    Dlaczego musi być foliowy
    Bo są lepsze - nie ingerują w dźwięk (co szczególni ważne w zwrotnicy dla głośnika wysokotonowego), nie tracą z czasem parametrów - nie wysychają, nie wylewają itp.
    paawelx napisał:
    skoro są tam wlutowane zwykłe
    Bo taniej...

  • #15 17 Paź 2015 15:55
    paawelx
    Poziom 18  

    Rzeczywiście stare kondensatory mają oznaczenia "NP". Niestety kupiłem już zwykłe więc się nie nadadzą. Na szczęście wziąłem jednego foliowego (oznaczenie: 105J63) i sprawdzę na nim czy jest jakaś poprawa. Rozumiem, że nie ma znaczenia którą stroną go wlutuję?

  • #16 17 Paź 2015 16:01
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    paawelx napisał:
    Rozumiem, że nie ma znaczenia którą stroną go wlutuję?
    Nie ma żadnego znaczenia.

  • #17 17 Paź 2015 18:34
    paawelx
    Poziom 18  

    Podmieniłem kondensator i różnicy nie widzę żadnej. Czy to normalne, że membrany w tych głośniczkach są tak twarde, że nie można ich poruszyć?

    Pomyślałem, że wylutuję ten mały głośniczek i razem z tym kondensatorem podepnę bezpośrednio pod wejście głośników i może coś zagra. Nic się nie uwali od tego?

  • #18 17 Paź 2015 18:53
    koziołek
    Poziom 14  

    Cześć.
    Paawelx jest jedna bardzo prosta metoda (naprawdę) na sprawdzenie tego głośnika. Wykręć, wylutuj, wyrwij jak tam chcesz go z obudowy, wywal ten kondensator połóż sobie głośnik na stole, biurku czy co tam masz, weź baterię 1.5V - np. tzw. paluszek i dotykaj tą baterią zacisków głośnika. Jeśli jest sprawny powinieneś słyszeć takie "pyk pyk pyk", jeśli ma przerwę czyli uszkodzenie będzie panować grobowa cisza.
    Powodzenia

  • Pomocny post
    #19 17 Paź 2015 19:04
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    paawelx napisał:
    Czy to normalne, że membrany w tych głośniczkach są tak twarde, że nie można ich poruszyć?

    398216 Usunięty napisał:
    Drżenia nie wyczujesz, bo jest minimalne.
    A membrana - zależy z czego jest wykonana. Jeśli z plastiku (często metalizowanego) lub z metalu - jest twarda i nie da się jej wcisnąć bez trwałego uszkodzenia. Jeżeli plastikowa - w zasadzie też - piszę "w zasadzie" bo ma na pewno jakąś elastyczność, ale zbyt mocny nacisk może spowodować jej wgniecenie. Czasami są też stosowane membrany tekstylne z impregnownego płótna - te są elastyczne i można je delikatnie wcisnąć, ale raczej nie w Twoich kolumnach takie głośniki...
    Możesz dać jakieś zdjęcie swojego głośnika?
    Bo w tanich kolumnach (przeważnie właśnie w mini-wieżach)stosowane są czasem głośniki piezo, ale wtedy wynik pomiaru byłby skrajnie różny (bardzo duża, lub wręcz nieskończona oporność).
    paawelx napisał:
    Pomyślałem, że wylutuję ten mały głośniczek i razem z tym kondensatorem podepnę bezpośrednio pod wejście głośników i może coś zagra.

    Zagrać pewnie zagra (o ile sprawny), ale musisz strasznie uważać z mocą - tego typu głośniki mają zaledwie ułamek mocy głośnika niskotonowego.
    Lepiej jest sprawdzić omomierzem na zakresie albo "piszczyka"(nie wiem czy w twoim mierniku jest buzerek) - na teście diody (symbol na skali miernika) albo na zakresie 200 omów - na piszczyku powinno być słychać trzeszczenie dość głośne, a na 200 omach bardzo ciche.
    Wtedy na pewno nic "nie uwalisz".

  • #20 17 Paź 2015 19:25
    paawelx
    Poziom 18  

    Wylutowałem głośniczek. Przy pomiarze miernikiem ustawionym na 200 omów słychać bardzo ale to bardzo ciche trzaski. trzeba ucho przyłożyć aby to wyłapać. Czy to znaczy, że głośnik jest sprawny?

    Załączam fotki tego wynalazku:
    Głośniki wysokotonowe nie grają Głośniki wysokotonowe nie grają

  • #21 17 Paź 2015 19:32
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Raczej tak - sprawny. Podłącz na próbę sam głośnik poprzez dwa kondensatory połączone równolegle i podłącz do wyjścia wzmacniacz (uważaj, żeby go nie zewrzeć) - powinno być nieco głośniej słychać muzykę.

  • #22 17 Paź 2015 19:49
    paawelx
    Poziom 18  

    Zostawiłem tylko jeden kondensator, podpiąłem pod wzmacniacz i rzeczywiście ledwo co słychać muzykę. Wychodzi na to, że głośniki są sprawne. Tylko po co one właściwie są skoro nic z nich nie słychać? :)

  • #23 17 Paź 2015 20:11
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Mariopi napisał:
    Te ówczesne tweeter-y stosowane w popularnych wieżowych zestawach głośnikowych JVC, to było jedno wielkie nieporozumienie i badziewie przez duże "B".

    Wychodzi na to, ze Kolega wyżej miał rację... :)
    Zresztą i ja też:
    398216 Usunięty napisał:
    Z obliczeń wychodzi podział na 20kHz, a to górna granica czułości ludzkiego ucha - i to ucha nie zniszczonego wiekiem i słuchaniem MP-3'ek... Tak więc, głośnik ten ma znaczenie bardziej symboliczne/psychologiczne, niż użytkowe...

    Nie wiem jaką faktyczną moc mają te głośniki (bo te 10W to na pewno nie jest ich moc, a moc głośnika niskotonowego z którym mogą pracować), ale można spróbować dać po jednym kondensatorze 4,7uF - powinno nieco obniżyć dolną częstotliwość graniczną (czyli częstotliwość od której zaczynają grać głośniki wysoko-tonowe) i w efekcie polepszyć ich głośność... chyba, ze ich realna moc jest na tyle niska, ze tego nie przeżyją; Ale wtedy i tak mala strata - skoro i tak ich nie słychać... ;)

    Podobny do tego głośnika był produkowany przez Tonsil głośnik GDW 4/10 (o ile dobrze pamiętam symbol) - głośnik mimo małej mocy dawał radę w moich kolumienkach "garażowych" w kolumnie z 15W głośnikiem niskotonowym.
    Był podłączony przez kondensator 4,7uF. A miał (znów - o ile mnie pamięć nie myli) 0,7W...

    Dodano po 2 [minuty]:

    https://www.youtube.com/watch?v=0c9v72pzJUc
    Obejrzyj.

  • #24 18 Paź 2015 00:12
    paawelx
    Poziom 18  

    Dzięki za linka. "Coś" tam się podszkoliłem :)
    Co do tych głośników zostawiam je jak jest. Byłem po prostu ciekaw i nie dawało mi spokoju czy te małe działają czy nie.
    Mam natomiast duże kolumny Grundig BOX 4400. Myślałem żeby kupić do nich jakiś wzmacniacz i używać w domu do nagłośnienia komputera, telewizora itp. Myślałem, że mógłbym w nich wymienić nawet głośniki na lepsze.
    Nie wiem tylko czy jest sens się w tym babrać czy po prostu kupić np. jakieś Microlaby Solo. Jak myślicie?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME