Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cewka min 300w 4ohm- gotowe schematy

ExplorerPvP 19 Paź 2015 01:17 1305 25
  • #1 19 Paź 2015 01:17
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    Hej
    Buduje swój głośnik basowy, dziś nawijałem już 2 cewki ale się nie udały :( .
    Poszukałem i znalazłem możliwość zamówienia cewki na życzenie na stronie "umifon". Teraz tak moje wymagania to moc rms cewki min 300w 4ohm szer. wewn cewki 49 szer.zewn. cewki max. 53. Chcę na tej stronce zamówić takową cewkę tylko nie wiem jaka ilość zwojów itp. i tu moje pytanie czy ma ktoś schematy/dane techniczne cewek z jakiś głośników min. 300w rms? (myślałem żeby skopiować cewkę z głośnika Pioneer TSW 304C tylko nie mam takich danych jak średnica drutu, ilość zwojów itp. jak ktoś zna to poproszę :) )
    Bardzo proszę o pomoc, (1 raz tam zamawiam) wstawię tabelkę jaka była zamieszczona na stronie jeśli byłby ktoś tak miły i ją uzupełnił byłbym niezmiernie szczęśliwy ;) (w tej tabelce chodzi mi o ten najważniejsze elementy czyli impedancja, średnica drutu, ilość zwojów ilość warstw z resztą już sobie poradze :) )
    Pozdrawiam

  • #2 19 Paź 2015 03:12
    januszx3
    Poziom 29  

    ExplorerPvP napisał:
    myślałem żeby skopiować cewkę z głośnika Pioneer TSW 304C tylko nie mam takich danych jak średnica drutu, ilość zwojów itp. jak ktoś zna to poproszę

    Odpowiedź na tę część Twoich problemów, zawarta jest w innym temacie na forum Link
    Jednak proponowałbym Ci pogłębić wiedzę o definicjach używanych przez Ciebie wielkości fizycznych (dla poprawności określeń).

  • #4 19 Paź 2015 19:56
    mmaker
    Poziom 18  

    Żeby dało się skopiować cewkę trzeba mieć najpierw oryginał. Wystarczy średnica drutu nawojowego, szerokość nawoju cewki oraz ilość warstw. Resztę już wyliczasz ze średnicy wewnętrznej a nie tak jak to określiłeś z szerokości. Musisz wziąć pod uwagę też średnicę wewnętrznego nabiegunnika (cewka musi być większej średnicy niż nabiegunnik dolny ale nie większa niż górny.

  • #5 19 Paź 2015 21:35
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    mmaker napisał:
    Musisz wziąć pod uwagę też średnicę wewnętrznego nabiegunnika (cewka musi być większej średnicy niż nabiegunnik dolny ale nie większa niż górny.

    To już uwzględniłem
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=9319469#9319469
    Gościu w tym temacie opisał cewkę z tego pioneera zwoje bym policzył (na zdj) ale średnicy drutu nadal nie znam. Wymiary mojego nadbiegunnika wchodzą idealnie (oczywiście z pewnym luzem) w cewke od tego głośnika]Link[/url]

  • #6 19 Paź 2015 23:05
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    A widziałeś jak zakończył się tamten temat?
    Może i nawiniesz. Może i dobierzesz średnicę drutu i nawet uda Ci się uzyskać odpowiednią oporność cewki... ale co z tego? Czym to będziesz kleić? Do tego typu (dużych mocy i w dodatku o ciężkim układzie drgającym) stosuje się specjalne druty samospiekane, które wytrzymują tak duże siły jakie tam występują. Zresztą i nawet takie fabryczne czasem potrafią się rozpaść - przykład z zamieszczonego przez Ciebie linka. O samej trudności z nawijaniem nie wspominam.
    Ale - widocznie sam się musisz sparzyć, żeby uwierzyć, ze gorące... ;)
    Powodzenia.

  • #7 20 Paź 2015 17:51
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    Te cewki o których wspominałem nawijałem na chybił trafił dziś zakupiłem miernik uniwersalny i zmierzyłem ją oporność wynosiła 7,5 ohm (słyszałem że od tego trzeba odjąć oporność sond miernika czy to prawda?) kleiłem ją lakierem do paznokci 3 warstwy, po prowizorycznym zaschnięciu cewka była giętka i do d.. więc walnąłem ją gdzieś do kąta. Dziś patrze a cewka jest bardzo sztywna zwoje bardzo trudno od siebie oderwać a jak już oderwę to izolacja zostaje :D
    Więc spróbuje o własnych siłach jednak ją nawinąć tylko mam małe pytania
    *jak zmierzę rozwinięty drut a a zwinięty w cewkę to czy to coś zmieni? (bo tak to miałbym ułatwione zadanie w dobraniu długości drutu)
    *oporność mam mierzyć już na rdzeniu czy luzem wystarczy? czytałem gdzieś że głośniki 4ohm po zmierzeniu mają ok. 3,5 ohm więc mam nawinąć na równe 4 czy jak?
    *czy taki lakier w wyższej temperaturze się nie rozklei/rozpadnie?
    podłączałem tą cewkę pod ładowarkę 9v 900mA czekałem aż będzie b. gorąca i jak na razie nic się z nią nie działo czy to zadziała (lakier) na dłuższą metę?

    Chyba że ktoś zna źródło takiego drutu samo spiekalnego min. 1mm średnica bo ja znalazłem max 0,2mm :(

  • #8 20 Paź 2015 19:21
    PANICZKAMIL
    Użytkownik obserwowany

    Ja raz zamówiłem w Umifonie i to był pierwszy i ostatni raz 4 cewki 3" do 12" midbasów - każda się różniła i trzeba było domówić kolejne 2 by złożyć z 6 cewek komplet 4. Jajowate. Po tygodniu walki znajomy to jakoś spasował, pokazał mi te 2 niesymetryczne jajka ale moc 400w na sztukę nie była dla nich problemem. Od tego czasu kupuję tylko ori recony.

  • #9 20 Paź 2015 19:42
    mmaker
    Poziom 18  

    Nawijanie swoich cewek przerabiałem. Mimo że nie różniła się w wyglądzie od fabrycznej (tej wyciągniętej z głośnika, cewka 51mm) to mocowo jednak była słabsza ze względu właśnie na zastosowany klej. Drut do karkasu kleiłem na klej epoksydowy o wytrzymałości termicznej do 90 stopni. Wytrzymywała około 100W. Z lakierem do paznokci będzie podejrzewam jeszcze mniej.

  • #10 20 Paź 2015 21:19
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    W czasie pracy głośnika tej mocy cewka może osiągnąć temperaturę około 300 C (bez chłodzenia ). W koszu z otworem wentylacyjnym może jakieś 200 C... Lakier do paznokci spłonie szybciej niż zdążysz się nacieszyć z sukcesu. Nawet żywica epoksydowa (jak Kolega wyżej wspomniał) nie jest przystosowana do znoszenia wysokich temperatur, a tym bardziej pod obciążeniem.
    A uwierz mi, siły jakie działają na cewkę w czasie pracy są naprawdę spore...
    Cewki fabryczne do profesjonalnych głośników takich mocy nawija się po pierwsze :
    Drutem o przekroju płaskim.
    Po drugie:
    Na karkasie z kaptonu, lub aluminium.
    Po trzecie:
    Drutem już fabrycznie pokrytym klejem termospiekalnym (wygrzewa się taką cewkę po jej nawinięciu).
    Po czwarte:
    Do samego nawijania stosuje się nawijarki a sam karkas jest umieszczany na dokładnie dopasowanym do wymaganych wymiarów "kopycie".


    Moim skromnym zdaniem - porywasz się z motyką na słońce... :(

  • #11 21 Paź 2015 00:03
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    Nawinę i się przekonamy. Mam taki stary(z czasu budowy domu więc ma z 20lat i nadal bardzo mocno trzyma skleiłem raz 2 podkładki wsadziłem w imadło i jak wyginałem je kluczem to podkładki się pogieły a klej nadal tzymał :D ) niemiecki klej dwuskładnikowy do stali i aluminium jutro sprawdzę dokładnie nazwę to może on będzie lepszy od lakieru do paznokci

  • #12 21 Paź 2015 00:54
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    ExplorerPvP napisał:
    słyszałem że od tego trzeba odjąć oporność sond miernika czy to prawda?
    A mierzysz opór sond czy cewki? A ja się złoszczę na studentów, którzy nie ogarniają woltomierza...
    ExplorerPvP napisał:
    kleiłem ją lakierem do paznokci 3 warstwy
    Lakier, czyli żywice syntetyczne albo poliakrylany. W 300 stopniach tego nie ma. Zostanie Ci tam ceramika, czyli pigmenty, a to nie klei...
    ExplorerPvP napisał:

    *jak zmierzę rozwinięty drut a a zwinięty w cewkę to czy to coś zmieni? (bo tak to miałbym ułatwione zadanie w dobraniu długości drutu)
    Co ma się zmienić? Na pewno indukcyjność się zmieni. Zmieni się rozkład linii sił pola magnetycznego.
    ExplorerPvP napisał:

    *oporność mam mierzyć już na rdzeniu czy luzem wystarczy? czytałem gdzieś że głośniki 4ohm po zmierzeniu mają ok. 3,5 ohm więc mam nawinąć na równe 4 czy jak?
    Na prawdę poczytaj o zasadzie działania głośnika.
    398216 Usunięty napisał:

    Na karkasie z kaptonu, lub aluminium.
    A nomex? Tańszy od kaptonu a równie wytrzymały termicznie.
    ExplorerPvP napisał:
    niemiecki klej dwuskładnikowy do stali i aluminium jutro sprawdzę dokładnie nazwę to może on będzie lepszy od lakieru do paznokci
    Ale widzisz różnicę pomiędzy klejem do metali a klejeniem cewki? Masz zapewne żywicę poliestrową, wypełnioną opiłkami żelaza i aluminium. I nie, nie będzie ona dobra do tego celu.

  • #13 21 Paź 2015 11:37
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    telecaster1951 napisał:
    A nomex?
    Masz rację, ale jeśli już, to można by dodać jeszcze kilka materiałów na korpusy cewek... ;)
    ExplorerPvP napisał:
    niemiecki klej dwuskładnikowy

    Podstawowy problem ze wszelkimi klejami jest taki, że zwiększają masę cewki; a więc i całego układu drgającego. Właśnie dlatego w profesjonalnych głośnikach drut jest płaski a klej jest już nałożony na niego w trakcie produkcji.
    Ale - oczywiście, możesz się bawić, nawijać, kleić czym masz pod ręką. Nikt Ci nie broni; skoro musisz się sam przekonać, ze to amatorszczyzna w najgorszym wykonaniu - głośnik 300W to nie pierdołka 10W gdzie cewka nawijana jest okrągłym drutem, na papierze klejonym na lakier...
    Tam występują znacznie mniejsze siły, znacznie mniejsze temperatury i znacznie mniejsze masy własne.

    Aha - Powodzenia.

  • #14 21 Paź 2015 17:03
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    Znalazłem w internecie taki klej "R-457 Klej Termiczny" podobno jest od odporny na temperatury od -20 do 1200 stopni Celsjusza. Taki by się nadał? (nie wiem czy te temperatury to prawda, tak podaje producent)

    producent napisał:
    "Klej termiczny do temperatury 1200 stopni C Technicoll 70ml

    Doskonały klej do wszystkich materiałów pracujących w bardzo wysokich temperaturach, powyżej tysiąca stopni Celsjusza. Odporny na spaliny, rozcieńczone kwasy, wodę, chemikalia i ujemną temperaturę. Przeznaczony do napraw, montażu i uszczelnień układów wydechowych (np. kolektorów, tłumików) w pojazdach mechanicznych oraz budownictwie, w montażu i uszczelnianiu uszkodzonych przewodów szamotkowych, metalowych i ceramicznych, doprowadzających i odprowadzających spaliny, ciecze. Charakteryzuje się bardzo wysoką adhezją i szybkim czasem wiązania."

  • #16 30 Paź 2015 06:20
    PANICZKAMIL
    Użytkownik obserwowany

    Cisza oznacza, że nikt rozsądny sam cewki nie będzie nawijał by parę zł oszczędzić a masę czasu i nerwów stracić. Przynajmniej mnie życie nauczyło, że to bez sensu, zarówno ekonomicznego jak i edukacyjnego bo dobrej roboty się nie nauczysz - lepiej pomierz cewkę, weź browarka, usiądź i zamów ową cewkę.

  • #17 30 Paź 2015 16:25
    DjMapet
    Poziom 42  

    Kiedyś się nawijało, zazwyczaj na Epidianie, głównie małe głośniki (GD, GDS, GDWT), ale było to w czasach, gdy niczego nie było :-().
    Obecnie, jak napisał Kamil:

    PANICZKAMIL napisał:
    to bez sensu


    Pozdrawiam.

  • #18 01 Lis 2015 17:46
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    Mimo wszystko mysle ze warto sprobowac. Drut dokladnie wyliczony mam, karkas zrobie z aluminium a zwoje skleje klejem termicznym. Jak skoncze to sie pochwale tutaj :)

  • #20 06 Lis 2015 22:39
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Od rodzaju drutu, karkasu, kleju, sposobu nawinięcia cewki, ilości zwojów, konstrukcji magnesu, masy układu drgającego, sztywności zawieszenia etc. etc.
    Moc to tylko i wyłącznie wytrzymałość na spalenie. Zastanów się zatem kiedy cewka będzie bardziej odporna termicznie.

  • #21 06 Lis 2015 23:02
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    Czyli im lżejsza cewka tym lepsza? A jakie są wiec sposoby nawijania cewek chodzi tu o ilość warstw czy kierunek nawijania bo nie wiem?

  • #22 06 Lis 2015 23:56
    mmaker
    Poziom 18  

    Wszystko jest opisane w internecie. Dlaczego z tego nie skorzystasz? Po pierwsze Wentylacja cewki ma tu duże znaczenie, bo im lepsza tym cewka będzie lepiej chłodzona przy dużych mocach i wychyłach. Karkas też ma znaczenie bo np na karkasie kaptonowym masz gorsze odprowadzanie ciepła z uzwojeń a na aluminium lepsze co skutkuje podniesieniem wagi cewki ale i wytrzymałości na moc pod względem zastosowania odpowiednich drutów samospiekalnych które w tym przypadku będą dużo lepsze niż jakikolwiek klej, który może sam z siebie wpływać na działanie cewki (wcześniej wspomniany klej do metalu) Sama cewka na karkasie aluminiowym który mimo że jest przecięty w jednym miejscu i nawinięty jest tam drut w ilości warstw x sama będzie stawiała "opór magnetyczny" mimo iż przewody cewki nie będą nigdzie połączone. Wiem to z własnych doświadczeń w którym jedna cewka na karkasie aluminiowym włożona w obwód magnetyczny opadała wolniej niż cewka nawijana na kaptonie (prądy wirowe). Sam widzisz że nie jest to taka prosta sprawa. Jeśli coś napisałem nie tak, to proszę o sprostowanie.

  • #23 07 Lis 2015 16:56
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Z tego co czytam - Kolega Autor jest z tych, co to wolą samemu spróbować odkryć Amerykę, zamiast skorzystać z map i atlasów.
    Jak Koledzy wyżej napisali - Konstrukcja głośnika tylko z pozoru jest taka prosta jak by się wydawało.
    Każda (KAŻDA!) zmiana w każdym z elementów składowych wpływa bardziej lub mniej na wszystkie pozostałe elementy, a więc i na efekt końcowy.
    Wspomniany wyżej drut jest tu jednym z setek przykładów - jego przekrój, kształt, materiał z jakiego jest wykonany sam drut, klej; To wszystko musi być ze sobą ściśle powiązane i dobrane dla uzyskania najlepszego efektu.
    Oczywiście; Można wziąć byle jaki drut, nawinąć byle jak na dowolnie wybranym materiale na karkas, skleić byle czym i cieszyć się, że coś gra - bo grać powinno. Tyle, ze nigdy nie będzie to głośnik porównywalny chociaż do NAWET najpodlejszego głośnika wykonanego fabrycznie - przy użyciu odpowiednich maszyn, podzespołów i technologii.
    Na rynku można spotkać dziesiątki firm, które podchodzą do problemu budowy głośnika równie beztrosko, co Autor - są to grające głośniki - owszem, nie da się ukryć. Tylko że ich jakość jest ściśle związana z tą beztroską (co prawda wynikającą bardziej z chęci zysku, niż z głupoty, ale jednak...).
    Każdy z nas, kto chociaż raz miał do czynienia z takim wyrobem i miał okazję porównać bajeczne parametry z opisu takiego głośnika, z PRAWDZIWYM głośnikiem (nawet nie z najwyższej półki), z jego rzetelnie wykonanymi parametrami - wie o czym mowa; Tylko nasz Autor jakoś nie dowierza naszym doświadczeniom, i sugestiom w tym zakresie... co byłoby jeszcze do wybaczenia, gdyby nie to, że zadaje pytania PODSTAWOWE (chociażby pytanie (cyt.) "pytanie od czego zależy moc cewki?"), na które odpowiedź MOŻNA znaleźć samodzielne w zasobach internetowych... Cały problem więc nie wynika z braku dostępności tychże materiałów, nie z braku możliwości zdobycia chociaż rysunku głośnika, z którego (przy odrobinie dobrej woli i zrozumieniu kilku prostych, ale ze sobą powiązanych, zjawisk fizycznych) można dociec "co do czego i z czym" - NIE, problem polega na totalnym (to moje osobiste wrażenie po zapoznaniu się z tym tematem) braku CHĘCI by NAJPIERW się nauczyć podstaw, a dopiero potem brać do pracy...

    No cóż - Widocznie - jak wspomniałem na wstępie - Kolega woli wszystko zaczynać od d... strony. Szkoda (to też tylko moje zdanie) zapału i pracy; ale na to już nikt z nas wpływu nie ma... :(

    Możliwe, że czytanie męczy Autora - zamieszczam więc jeden z wielu filmów w miarę przystępnie opracowanych i pokazanych - wyjaśniających ogólnie zjawiska z zakresu interesujących Autora:
    https://www.youtube.com/watch?v=6KEhgRTr69E

  • #25 15 Lis 2015 14:30
    ExplorerPvP
    Poziom 11  

    Mam teraz takie pytanie żeby nie zakładać nowego tematu.
    Cewka min 300w 4ohm- gotowe schematy
    Chcę użyć 16 magnesów neodymowych.
    Czy takie ułożenie magnesów neodymowych (wraz z kierunkiem namagnesowania) jest dobre i czy zrobienie rdzenia na cewkę z magnesu ferrytowego może być(myślę że powinno to dodatkowo wzmocnić pole magnetyczne)?
    Głównie chodzi mi o to czy kierunek namagnesowania magnesów neo jest dobry.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME