Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

18BR100 efektywny bass-reflex 18"

Granat :) 27 Lis 2015 17:52 13965 37
  • 18BR100 efektywny bass-reflex 18"

    Witam,

    Przedstawiam projekt subwoofera 18". W zasadzie nie jest to całkiem ukończona konstrukcja, jednak jest w pełni działająca technicznie. Ten post ma na celu udostępnienie projektu i być może jego dalszy rozwój.

    Tak więc do rzeczy. Projekt ten to rozwinięcie konstrukcji bass-reflex. Daje nieco większą sprawność niż klasyczny br, przy czym jest niewiele od niego większy (17L).
    Obudowa jest tak skonstruowana, żeby uzyskać szerokie pasmo przenoszenia, co za tym idzie dobre brzmienie, oraz nieco podnieść sprawność. Konstrukcja ta różni się od klasycznej br tym, że zmniejszono komorę za membraną o połowę. Dzięki temu zmniejszyła się dobroć rezonansu hemholtza, tzn. tunel promieniuje szerszy zakres częstotliwości.
    Po drugie, tunel ma odpowiednio duży przekrój. Zyskujemy dzięki temu dwie rzeczy:
    większą rezystancję akustyczną tunelu, czyli większą sprawność;
    mniejszą prędkość powietrza w samym tunelu - możliwe jest użycie mocnego głośnika bez 'przytykania się' tunelu.
    Po trzecie, przy wyjściu tunelu i głośnika jest dodatkowa komora/tunel o dużo większym przekroju, co podnosi sprawność całości.
    To tak w skrócie o tajnikach konstrukcji akustycznej.

    Do obudowy pasują głośniki takie jak: 18Sound 18LW2400, B&C 18TBX100, RCF 18X401, lub ich parametrowe odpowiedniki. Ogólnie nie jest trudno dobrać głośnik do tej obudowy. Znaczna większość przyzwoitych 18" zagra tu dobrze. Pomijając te badziewne no-name, oraz takie z Qts powyżej 0.4.

    Poniżej wrzucam projekt, rozpis formatek, oraz pomiary.
    Zastanówcie się w jaki sposób można zamontować kratę i gdzie umieścić rączki. Te ze zdjęć nie są wygodne w tym miejscu. Później ja przedstawię swoje propozycje.

    18BR100 efektywny bass-reflex 18" 18BR100 efektywny bass-reflex 18" 18BR100 efektywny bass-reflex 18" 18BR100 efektywny bass-reflex 18"
    18BR100 efektywny bass-reflex 18" 18BR100 efektywny bass-reflex 18" 18BR100 efektywny bass-reflex 18"

    W załączniku rysunek 3D - SketchUp 13.
    Pozdrawiam.

    Załączniki:

    Fajne!
  • #2 27 Lis 2015 20:07
    PosowiałyRoman
    Poziom 2  

    Niezła konstrukcja, co powiesz o głośniku W.38.800.4.MC w tej budce, ogólnie co najtańszego można tam zapakować? ;)

  • #4 27 Lis 2015 20:19
    Greg1702
    Poziom 20  

    Minusem tej konstrukcji to płyta wiórowa. Oj Granat :)

  • #6 27 Lis 2015 20:26
    Host.aKa
    Poziom 5  

    Konstrukcja ciekawa, tylko te srebrne śrubki rzucają się w oczy, ale jak myślisz o zamocowaniu kraty to może nie będzie ich widać. A co do pomysłu zamocowania kraty. Wpuść ją we wnękę tak aby była na równo z płytą, żeby nic nie odstawało. Wtedy na górze i dole zostanie widoczna płyta i jeżeli ją ładnie wykończysz to ma to szansę wyglądać ładnie i inaczej niż pozostałe konstrukcje.

  • #7 27 Lis 2015 21:09
    Granat :)
    Poziom 34  

    Srebrne śrubki i płyta wiórowa są nieodłączną częścią prototypów :)
    Wiadomo, że jeżeli już będzie finalna wersja to zostanie wykonana ładnie i pod względem wizualnym także. Usunąłem przed chwilą rączki ze zdjęcia, bo nie były wygodne. Trzeba było zatkać z powrotem otwory. Szkoda by było sklejki na takie eksperymenty.
    Co do kraty, pomysł z wpuszczeniem jej do środka mi się podoba. Trzeba będzie dodać parę elementów na których mogłaby się spierać.

  • #8 28 Lis 2015 10:53
    spokojan
    Poziom 18  

    Bardzo ciekawa konstrukcja natomiast docelowo użyłbym nie sklejki a mdf z utwardzeniem wewnętrzych częsci frontowych i tylnich powłoką żywiczną lub płynnym "cementem" a w tylnie narożniki wklejka ćwierćwałki styropianowe (przed utwardzaniem).Odnośnie frontu to siatka tuningowa metalowa na ramce mocowana do szpilek za pomocą nakrętek z łbem zamkniętym soczewkowym na podkładkach tłumiących ewentualne drgania lub małych stalowo gumowych absorberach-pozdro

  • #9 28 Lis 2015 15:15
    marcin55246
    Poziom 23  

    Granat a jak zachowa się STX W.46.1400.8.MCX?

    Granat :) napisał:
    Nie warto kupować tanich głośników

    Pomijając to.

    Ile to w obecnej chwili waży? Kto ma to nosić, ile osób?

  • #10 28 Lis 2015 15:41
    Granat :)
    Poziom 34  

    Waży jakieś 45kg. Nosić będą oczywiście dwie osoby. Ciężkie to nie jest, jak na dwóch ludzi. Problemem pozostaje odpowiednie rozmieszczenie uchwytów, ale mam już pewnie pomysł. Umieszczę je po bokach, gdy kolumna stoi pionowo, jak na zdjęciu z głośnikiem.

    STX W.46.1400.8.MCX - to nie jest tani głośnik. W niewiele większych pieniądzach, polski producent nagłośnienia estradowego może obsadzić budę głośnikiem RCF 18X401, o ponad dwukrotnie większej mocy.
    My w tym temacie, jako hobbyści, możemy użyć głośnika 18PS76. Jest znacznie efektywniejszy, ma podobną moc i dobre wykonanie. Być może ktoś uzna (jak poprzednio) mój wpis za kryptoreklamę. Cóż, wyrażając swoje zdanie ciężko być bezstronnym. Uważam, że było z krzywdą dla innych gdybym tego nie napisał, skoro takie pytanie padło.

    Jeżeli już rozmawiamy o ~tanich głośnikach to rozsądniejszym pomysłem byłoby użycie np. tego W.46.1300.8.MC.

  • #11 28 Lis 2015 16:23
    marcin55246
    Poziom 23  

    STX W.46.1400.8.MCX a 18PS76 to prawie te same pieniądze, warto podać kilka głośników tańszych o przyzwoitych parametrach, bo nie każdy hobbysta może lekką ręką dać 1300 za przetwornik.

    Co do uchwytu, może w taki sposób, rozłoży się na 2 osoby.

  • #12 28 Lis 2015 16:42
    spokojan
    Poziom 18  

    A może na kółeczkach z sankami do zestawiania.

  • #14 29 Lis 2015 10:46
    marcin55246
    Poziom 23  

    W taki sposób. Głośnik będzie dosyć nisko i po równo dla każdej strony.
    18BR100 efektywny bass-reflex 18"

  • #16 29 Lis 2015 23:48
    katakrowa
    Poziom 15  

    Czy taki sub będzie dobry do nagłośnienia gitary basowej i dołu perkusji elektronicznej
    w pomieszczeniu około 40mkw ( pomieszczenie dobrze wygłuszone ) ?

    p.s.
    Jak zwykle kolega przedstawił kawałek fajnego pomysłu, z którego można skorzystać jak ktoś ma ochotę a 3/4 wypowiadających się nie doczytawszy tekstu lub czytając go bez zrozumienia przedstawia swoje racje z dziedziny sztuki stolarskiej. Panowie TO NIE JEST TO FORUM a wy najwyraźniej mijacie się z powołaniem :-)

  • #18 30 Lis 2015 22:59
    katakrowa
    Poziom 15  

    Granat :) napisał:
    Gitara basowa powinna mieć swój piecyk.

    Generalnie tak jest ale ... Obecnie lokal, w którym mamy próby jest dość daleko od miejsca zamieszkania dlatego cały sprzęt mamy na miejscu ( nie wozimy ze sobą piecyków ). Mamy tam wzmacniacze i kolumny ( Koda MT-33 ) które w niskim paśmie nie są zbyt mocne i potrzeba je czymś wesprzeć. Stąd pytanie o wyżej zaprezentowany sub ... Raczej nigdy nie gramy na "max" rozkręconych wzmacniaczach lecz jednak wciąż należy traktować to jako głośno i w tym kontekście rozpatrywać słuszność zastosowania takiego subwoofera. Obecnie zdecydowanie brakuje "mruczenia" basu i "kopnięcia" stopy ...

  • #19 02 Gru 2015 10:19
    Djluxemberg
    Poziom 11  

    Granat, czy możesz porównać brzmienie tej paczki do czegoś powszechnie stosowanego? Jaki uzyskałeś zysk na skuteczności względem klasycznego BR?

  • #20 02 Gru 2015 12:48
    Granat :)
    Poziom 34  

    Brzmienie jest jak z br, tylko bardziej kopie. Taki szybki nie zamulający br. Tak jakby tam grał mniejszy głośnik.
    Co do sprawności: ciężko to tak jednoznacznie określić. Widać że wykres nie utrzymuje się na stałym poziomie. Wbrew pozorom, tego typu charakterystyki jak pokazałem dobrze brzmią w rzeczywistości. W podobnej objętości, moja paczka zyskuje przewagę już od 60Hz w górę nad br.
    Technicznie rzecz biorąc, średnia sprawność br i mojej paczki 18br100 są zbliżone. Natomiast subiektywne odczucie głośności przeważa w stronę mojej paczki. Bas brzmi zwięźle i dynamicznie, potrafi też zamruczeć w samym dole kiedy potrzeba. Dzięki temu że dolne kolanko jest łagodne.
    Poza tym, obudowa jest dobrze policzona i nie zatyka się przy wysokich wychyleniach membrany tak jak w wielu małych amatorskich bass-refleksach.

  • #23 19 Gru 2015 11:40
    dominator8
    Poziom 19  

    Granat :) napisał:
    Obudowa jest tak skonstruowana, żeby uzyskać szerokie pasmo przenoszenia, co za tym idzie dobre brzmienie, oraz nieco podnieść sprawność. Konstrukcja ta różni się od klasycznej br tym, że zmniejszono komorę za membraną o połowę. Dzięki temu zmniejszyła się dobroć rezonansu hemholtza, tzn. tunel promieniuje szerszy zakres częstotliwości.
    Po drugie, tunel ma odpowiednio duży przekrój. Zyskujemy dzięki temu dwie rzeczy:
    większą rezystancję akustyczną tunelu, czyli większą sprawność;
    mniejszą prędkość powietrza w samym tunelu - możliwe jest użycie mocnego głośnika bez 'przytykania się' tunelu.
    Po trzecie, przy wyjściu tunelu i głośnika jest dodatkowa komora/tunel o dużo większym przekroju, co podnosi sprawność całości.
    Wszystko to oczywiście prawda ale mnie nasuwa się pytanie: Przy pomocy jakiego narzędzia wykonałeś ten projekt? Bo rozumiem, że wyszedłeś od wykonania modelu symulacyjnego. W projekcje, który wykonałeś jest zbyt dużo niuansów akustycznych i zbyt wiele czynników wpływa na finalny efekt by przekroje, litraże dobrać tak po prostu z marszu.
    Granat :) napisał:
    To tak w skrócie o tajnikach konstrukcji akustycznej.
    I nad tym właśnie ubolewam.

  • #24 19 Gru 2015 12:24
    Granat :)
    Poziom 34  

    Jest taki skryptowy symulator AkAbak, którego 'programowanie' przypomina trochę pisanie strony w html. Wystarczy wrzucić odpowiednie ustroje akustyczne, a później połączyć je węzłami z głośnikiem i otoczeniem. Trzeba też dobrze oszacować długości danych sekcji żeby orientować się gdzie rzeczywiście wypada węzeł. Np. w którym miejscu tunel jest jeszcze przed zewnętrzną stroną membrany głośnika a w którym już za.
    W przypadku opisu programu Hornresp pokazywałem jak mierzyć długości poszczególnych sekcji. Pokażę na tym przykładzie, w przybliżeniu, co jest czym.
    18BR100 efektywny bass-reflex 18"
    V1 jest objętością powietrza za głośnikiem.
    S1/2 jest tunelem o powierzchni przekroju poprzecznego stanowiącej połowę powierzchni oznaczonej jako S1. Poprostu tunel dzieli się na 2, co ważne takie same części, obiegające obudowę dookoła.
    S2/2 tak samo, tylko inny, większy przekrój, oznaczony jako S2.
    Długości poszczególnych tuneli podane są na obrazku. Otwór wylotowy jest równy powierzchni S2.
    W celu uproszczenia symulacji, ostatnia długość przy wylocie wysunięta jest nieco do przodu ze względu na krzywiznę membrany głośnika.

  • #25 15 Maj 2016 12:37
    _eddie_
    Poziom 32  

    Ta obudowa mi wygląda na dalekiego kuzyna pasmo przepustowej 6tego rzędu :)

    Mylę się?

  • #26 15 Maj 2016 13:10
    marcin55246
    Poziom 23  

    Granat, czy wystarczy mi sklejka 12, a na płytę, tam gdzie głośnik, 12 podwójnie, czy dać 18 na całość?

  • #27 15 Maj 2016 13:25
    Granat :)
    Poziom 34  

    Jak sklejka to wystarczy, tylko usztywnij to odpowiednio.
    Co do bandpasu, raczej nie. Każda obudowa do basu ogranicza pasmo z dwóch stron, jedne bardziej inne mniej, więc tak się może wydawać. Ciężko do czegokolwiek to przyrównać. :)

  • #29 14 Lis 2016 20:34
    Granat :)
    Poziom 34  

    Jeżeli chodzi o to: http://www.eminence.com/pdf/Sigma_Pro_18A_2.pdf
    To nada się. Choć w dzieiejszych czasach, używanie tak dużego głośnika o tak małej mocy, ma mały sens.
    Lepiej kupić mniejszą, mocniejszą i co za tym idzie droższą paczkę, ale za to się mniej nanosić.

  • #30 01 Sie 2017 19:56
    Utek 9160
    Poziom 1  

    A powiedz jeszcze czy wygłuszyłes tą obudowę pianką akustyczną?? Czy nie trzeba?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME