Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)

Tomq 03 Sty 2016 18:23 8910 9
  • Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)
    Wstęp.
    Chciałbym zaprezentować zestaw głośnikowy, który powstał jakiś czas temu w odpowiedzi na rosnącą potrzebę zrobienia kolumn bezkompromisowych. Bezkompromisowość okazała się tylko mrzonką, bo oczywiście ograniczał mnie budżet, więc z założeń został tylko cel posiadania kolumn 3 drożnych. Jako przedstawiciel nurtu "pomiarowego", a więc podejścia inżynierskiego do akustyki wybrałem głośniki o możliwie najmniejszych zniekształceniach w danym przedziale cenowym. Jeśli głośniki mają mieć naprawdę małe THD to nie ma wielkiego wyboru i konieczne jest wybranie sztywnych membran. Do określonego zakresu częstotliwości charakteryzuje je duża tłokowość (membrana nie załamuje się w przeciwną stronę do wychylenia). W pojęciu "określona częstotliwość" tkwi haczyk - powyżej tej częstotliwości całe zło skumulowane z "dobrej" części charakteryski daje o sobie znać ze zwielokrotnioną siłą, co objawia się koszmarnymi górami na wykresie częstotliwościowym. Lekiem jest tylko zdecydowane i mocne cięcie - w moim wypadku filtrami |V rzędu, a więc z siłą -24dB. System jest aktywny, wynika to z wrażenia jakie kiedyś zrobił na mnie bi-amping w przypadku kolumn dwudrożnych. Tutaj chciałem tego samego, na pełną skalę (tri-amping), a więc było po drodze z realizacją filtrów elektrycznych na wzmacniacz operacyjnych. W porównaniu do klasycznych pasywnych zwrotnic wprowadzają mniej zniekształceń (ale są one wzmacniane - zwrotnica jest przed wzmacniaczem!) i strat mocy. Zwrotnica sama w sobie jest też wielokrotnie tańsza (nawet na "audiofilskich" elementach), to co jednak kosztuje (i sprawia kłopot, zajmuje miejsce, etc, etc) to wzmacniacze.


    Zastosowane głośniki
    Przetworniki to:
    Dayton RS225
    Dayton RS52
    Seas 22TAFG


    Kryterium dobory głośników
    Z założenia przetworniki były dobierane pod wysokie częstotliwości podziału (nie jest to najszczęśliwszy pomysł, nie trzeba się bać wokali odtwarzanych przez nisko cięte kopułki). RS 225 jest wooferem na którego bazie ktoś ośmielił się zrobić oversized 2 way, więc o niższy zakres średnich tonów byłem spokojny. RS52 spokojnie radzi sobie do 3khz (przy okazji polecam stronę z pomiarami różnych głośników http://www.zaphaudio.com/smalltest/compare.html ) więc o górny zakres średnich tonów też byłem spokojny. Na wysokie tony mógł więc zostać wybrany głośnik z małą membraną gwarantującą dobre charakterystyki kątowe. Posiadany przeze mnie wcześniej wysokotonowy Visaton G20SC brzmi przy tym Seasie po prostu mdło (nie przekazuje żadnych szczegółów i smaczków).


    Obudowa
    Jest wykonana solidnie, tak by udział zniekształceń przez nią wypromieniowanych był jak najmniejszy. Na front składają się 4 płyty różnej grubości i gęstości (od HDF po LDF). Okolice głośnika niskotonowego są od wewnątrz odpowiednio wyprofilowane, tak by nie powodować zbyt wczesnych odbić od grubego frontu fal z tyly membrany. Pozostałe głośniki są zamknięte z tyłu i nie wymagały takich zabiegów. Wnętrze zawiera liczne kratownice i wzmocnienia, jest wyklejone matami bitumicznymi, a jako materiał wygłuszający zastosowałem filc i typowe maty tłumiące. Jedna kolumna waży 30 kg.
    Fronty są szerokie, by zminimalizować wpływ wczesnych odbić od pomieszczenia. Dzieje się to kosztem zwiększonych odbić od przednich ścianek, więc zastosowane zostało niesymetryczne rozmieszczenie głośników i znaczne zaokrąglenia.


    Zwrotnica
    Zwrotnica zbudowana na wzmacniaczach operacyjnych MC33078 i kondensatorach MKP. Każde zbocze jest cięte w/w filtrami IV rzędu, do tego na wejściu przed każdym kanałem (lewym/prawym) jest układ kompensacji efektu Baffle Step, a pasmo średniotonowe i wysokotnowe ma dodatkowo regulacje przesunięcia fazowego. Zastosowałem silną, ok 6dB kompensacje, było to dla mnie dość zaskakujące, że aż tak mocno trzeba wyrównywać charakterystykę w niższym zakresie średnich częstotliwości, ale zarówno pomiary jak i wrażenia odsłuchowe potwierdziły to. Dzięki temu pasmo jest wyrównane od samego początku. Częstotliwości podziału jakie przyjąłem to 500 hz/2900hz. Pomiary dokonywane w HolmImpulse. Zastosowane wzmacniacze to końcówki mocy o sprzężeniu prądowym oparte o tranzystory IRFP - http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2622444.html


    Wrażenia
    Bardzo podoba mi się brzmienie gitar, perkusji i skrzypiec. Przy dobrym ustawieniu kolumn separacja poszczególnych instrumentów jest bardzo dobra. Wokale wyraźne, dokładne, ale podejrzewam, że tu mogłoby być jeszcze lepiej. Zestaw jest oczywiście wymagający pod względem jakości źródła, nie ma sensu odtwarzać muzyki z czegoś innego niż CD/FLAC.


    Epilog
    Ze względu na warunki mieszkaniowe zapewne będę przerabiał zestaw na typowo pasywny z klasyczną zwrotnicą. Nie twierdzę, że jest to najlepszy zestaw w swoim przedziale cenowym. Teraz pewnie złożyłbym coś z jakimś dużym średniotonowym i niskimi częstotliwościami podziału albo koaksjalne 2 way albo oversized 2 way, ale na to hobby już nie mam czasu.


    Zdjęcia
    Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas) Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas) Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)
    Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas) Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas) Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)

    Wyniki pomiarów

    Pomiar faz (nachodzenie faz na siebie oznacza zgranie fazowe w danym zakresie częstotliwości)
    Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)

    Odpowiedź impulsowa:
    Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)

    Pomiar poszczególnych głośników
    Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)

    SPL:
    Zestaw kolumn aktywnych 3 drożnych (Dayton/Seas)

    Nie mogę znaleźć na dysku wszystkich pomiarów jakie robiłem (m.in nie znalazłem pomiarów reverse null), ale już same pomiary fazy pokazują zgranie głośników.


    Fajne!
  • #2 04 Sty 2016 06:51
    matrix0606
    Poziom 14  

    Wszystko ładnie, pięknie. Konstrukcja bardzo ciekawa i solidna tylko jedna uwaga,

    Tomq napisał:
    Zwrotnica zbudowana na wzmacniaczach operacyjnych NE555

    Od kiedy NE555 to wzmacniacz operacyjny??

  • #4 04 Sty 2016 07:59
    Wojte1199
    Poziom 18  

    Prawie mi się podoba tylko rażą mnie te głośniki niskotonowe zachodzące na ciemną okleinę i na dodatek nie równo.

  • #5 04 Sty 2016 08:24
    Setel
    Poziom 25  

    Zawsze najlepsza jest swoja konstrukcja... prawda to znana... :-)
    Zaprezentowana kolumna jest wykonana solidnie, pewnie brzmi dobrze. Swego czasu (daaawno temu) też kombinowałem z samoróbkami, w innych czasach i z innymi materiałami. Wyniki były różne, ale mnie wydawało się, że są tylko doskonałe. Szaleństwo "audiofilskie" minęło, na szczęście. Obecnie uważam, że nie ma sensu "rzeźbić w ryżu" aby osiągnąć jak najmniejsze zniekształcenia czy jak najlepszy obraz dźwiękowy. Obecnie używam własnej konstrukcji wzmacniacza dwukanałowego na EL84, klasa A, z Altusami 140 i jest super...

  • #6 04 Sty 2016 12:22
    siewcu
    Poziom 32  

    Setel napisał:
    z Altusami 140 i jest super

    Dziwny ma kolega gust odnośnie jakości dźwięku, te kolumny służą głównie do robienia hałasu, a do dobrej jakości dźwięku im daleko...

    Tomq, jak się sprawdza średniotonowa kopułka? Masz jakieś zdjęcia z produkcji? Jak zostały zrobione zaokrąglenia? Mam na myśli, czy jest zaokrąglone też w środku, czy środek jest w jakimś innym kształcie niż z zewnątrz.

  • #7 04 Sty 2016 14:49
    Mark II
    Poziom 19  

    LM 358 jest chyba najgorszym możliwym wyborem do zwrotnicy. SR 0,3 uV/s i pasmo dla wzmocnienia 1 rzędu 700 kHz predestynują go do zastosowania w obwodach prądu stałego i przebiegach zmiennych maks. kilku kHz. Powyżej rzeczywiste parametry zwrotnicy mogą odbiegać od założonych z uwagi na zbyt mały zapas wzmocnienia. A przecież ze staroci mamy chociażby wystarczające dobre TL072 lub NE5532. Nie mówiąc o nowszych wzmacniaczach operacyjnych.

  • #8 04 Sty 2016 19:24
    Tomq
    Poziom 38  

    Jak pisałem we wstępie konstrukcja powstała już jakiś czas temu, dokładniej to w 2012 roku. Nie pamiętałem dokładnie jakie wzmacniacze operacyjne w nich były, ale jeśli to jest aż tak interesujące to sprawdziłem i obecnie są tam MC33078.


    Cytat:
    Tomq, jak się sprawdza średniotonowa kopułka?

    Jak na głośnik średniotonowy to jest dość nietypowa, bo słabo gra niższym zakresem średnich częstotliwości. Musiałem walczyć z dolną częstotliwością odcięcia tego głośnika, bo chciałem możliwie nisko, ale głośnik na to nie pozwalał. Jego fs to 341 Hz, więc zalecany podział na 2xfs wyszedłby przy ~700 hz, a to już naprawdę wysoko. Im bliżej fs tym zniekształcenia bardziej rosną - i to słychać. Za to jeśli chodzi o górę pasma to swobodnie można go łączyć z każdą kopułką, bo do ok 3,5khz daje sobie radę. Dźwięk odtwarzany przez ten głośnik jest bogaty w detale, wyraźny, ale wokal nie ma "miękkości". Coś za coś.
    Ogólnie nie polecam tego głośnika i samej koncepcji wysokich podziałów. Z jednej strony zyskuje się lepsze charakerystyki kątowe (małą wysokotnowy, mały średniak), ale z drugiej trzeba wysoko robić podziały. A podział w zakresie w którym ucho jest najczulsze ("niższe średnie" i średnie tony) IMHO słychać - da się wyczuć tą niespójność. Wysoki podział między średnim, a wysokim też nie jest dobry, bo trudno jest zgrać fazę (szybciej się zmienia wraz ze wzrostem częstotliwości).



    Cytat:
    Masz jakieś zdjęcia z produkcji? Jak zostały zrobione zaokrąglenia? Mam na myśli, czy jest zaokrąglone też w środku, czy środek jest w jakimś innym kształcie niż z zewnątrz.

    Obudowa jest prostopadłościanem, a zaokrąglenia to wyprofilowane wstawki które zostały wklejone w miejsce które zostało na nie zostawione. Trudno to wytłumaczyć, przyjmijmy, że te każde zaokrąglenie to to osobno wykonany element doklejony do reszty.

  • #9 05 Sty 2016 01:13
    pikarel
    Poziom 28  

    Przeczytałem kolejną poezję, wręcz psalm dla zwolenników AudioVooDoo.
    Szkoda, że zamiast opisów technicznych i wyników pomiarów "nadpisano" to tą właśnie poezją, przykład:

    Cytat:
    głośnik jest bogaty w detale, wyraźny, ale wokal nie ma "miękkości"

    Poza tym kolumna wygląda tak, jakby była zrobiona "na oko", z powodu dziwnego rozmieszczenia głośników.

  • #10 10 Sty 2016 19:15
    tommy24
    Poziom 8  

    Projekt bardzo fajny.
    Doceniam wkład włożonej pracy.
    Jedynie co to mogłeś sie trochę bardziej przyłożyć do wycięcia okleiny wkoło głośników,ewentualnie zrobić tak aby okleina zachodziła pod głośnik.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme