Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Altus 75 - co to za model?

James596 11 Sty 2016 18:47 1692 37
  • #1 11 Sty 2016 18:47
    James596
    Poziom 20  

    Cześć.

    Nabyłem właśnie Altusy... nie jestem tylko do końca przekonany co to jest za model. Głośniki są takie same jak w 75, lecz zamiast GDN 25 jest GDN 20/40 (lub 20/30, nie rozkręcałem jeszcze) zamontowany w wysuniętym koszu, takim samym jak w Zg-30-C.

    W skrócie: GDN 20/40, GDM 10/60, GDWT 9/40.

    Znalazłem coś takiego jak ZG-70-C23 (http://unitraklub.pl/node/3077), wygląda na taką samą serię jak moja, ale są to modele odpowiadające późniejszym Altusom 110. Ja mam coś co powstało przed Altusami 75.

    Czy ktoś wie co to za model?

  • #3 14 Sty 2016 17:22
    James596
    Poziom 20  

    Znalazłem instrukcję serwisową. Faktycznie, to ZG60C27.
    Poszukałem w internecie, i w sumie niewiele różnią się od eksportowych Dynamic Speaker HX70 - jedyne różnice, to rurka bass reflex zamiast otworu stratnego, i GDWK zamiast GDWT.

    Tutaj pojawia się pytanie. Czy GDN 20/40 który w nich siedzi, nadaje się do obudowy bass reflex? U mnie jest zwykły otwór stratny, natomiast w HX70 zamontowana jest rurka o długości 13 cm.

  • #5 14 Sty 2016 18:30
    wkj
    Poziom 34  

    James596 napisał:
    Czy GDN 20/40 który w nich siedzi, nadaje się do obudowy bass reflex? U mnie jest zwykły otwór stratny, natomiast w HX70 zamontowana jest rurka o długości 13 cm.

    Dla głośnika jeden pierun. Czy jak to mówisz z otworem stratnym czy z rurka bas refleks. Chodzi o strojenie budy i odbiór niskich czestotliwosci

  • #6 14 Sty 2016 23:20
    James596
    Poziom 20  

    Miałem na myśli bardziej to, że otwór ten nie ma żadnego przedłużenia, sugerując się tym, co ogólnie słychać na temat Altusów - że żaden to bass reflex, a otwór stratny. Niemniej jednak wiemy o co chodzi.

    Gdzieś czytałem, że właśnie 20/40 nie nadaje się do obudowy z otworem ze względu na wysokie "Qts" - jakie mogą być tego skutki? Nie ukrywam, że chętnie przedłużyłbym otwór w obudowie do takiego jak w wersji "HX70" jeśli poprawiłoby to dolny zakres pasma, pytanie tylko czy nie wpłynie to np. na wytrzymałość mocową głośnika.

  • #8 15 Sty 2016 12:31
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    James596 napisał:
    sugerując się tym, co ogólnie słychać na temat Altusów - że żaden to bass reflex, a otwór stratny
    Bo kiedyś jakiś niedouczony akustyk z Bożej łaski puściła taką plotę a później dziwnym trafem rozpełzła się ona wszem. Nawet otwór w płycie czołowej jest tunelem - o długości równej grubości płyty; tak więc nadal jest to BR, tyle, że o innym (ze względu na długość) strojeniu.
    James596 napisał:
    czy nie wpłynie to np. na wytrzymałość mocową głośnika.

    wkj napisał:
    Nie osłabisz GDN na pewno.

    ZAWSZE w każdej obudowie typu BR spada wytrzymałość mocowa PONIŻEJ częstotliwości strojenia otworu BR. Dla takich częstotliwości otwór jest już tylko otworem, a nie rezonatorem o odwrotnej do głośnika fazie drgań, więc nic dziwnego, że gdy brak jest tego tłumienia ruchu membrany głośnik może ulec uszkodzeniu. Właśnie dlatego w systemach estradowych z natury wycina się częstotliwości poniżej fr strojenia kolumn.

  • #9 15 Sty 2016 21:07
    James596
    Poziom 20  

    I wszystko jasne. Spróbuję "na próbę" przedłużyć rurkę do wartości z HX70.

    Notabene, gdyby kogoś interesowały dane na temat tych kolumn - data produkcji wg kondensatorów w zwrotnicy, to 1982 rok.

    Zwrotnica inaczej niż w późniejszych Altusach, zamontowana jest na spodzie kolumny i występują subtelne zmiany względem Altusa 75. Zawiera dwie cewki oraz trzy kondensatory - 10µF dla GDN, 3,3µF dla GDM, 1,5µF dla GDWT. Również regulatory delikatnie różnią się od Altusa - są dwa rezystory, z czego jeden 8,2Ω a drugi 3,9Ω.

    W moich egzemplarzach siedzą GDN 20/50, które pewnie są włożone nieoryginalnie.

    Zwrotnica zatem jest identyczna jak w Dynamic Speaker HX70, pomimo że mam model krajowy z GDWT.

  • #10 17 Sty 2016 13:44
    PZ IX
    Poziom 32  

    James596 napisał:
    Gdzieś czytałem, że właśnie 20/40 nie nadaje się do obudowy z otworem ze względu na wysokie "Qts" - jakie mogą być tego skutki? Nie ukrywam, że chętnie przedłużyłbym otwór w obudowie do takiego jak w wersji "HX70" jeśli poprawiłoby to dolny zakres pasma, pytanie tylko czy nie wpłynie to np. na wytrzymałość mocową głośnika.

    Generalnie po zastosowaniu BR może zacząć dudnić. Ale może w jakiś sposób i jakimś cudem Tonsilowi udało się to dobrze zestroić, że nie buczy? :) O wytrzymałości mocowej to napisał kolega wyżej i potwierdzam oczywiście. W razie W można w ten otwór/ dosztukowaną rurę napchać nieco watoliny i zrobić z tego obudowę z otworem stratnym.
    Temu głośnikowi chyba najlepiej zrobiłoby wrzucenie jak największej ilości ogólnie dość luźnego wytłumienia, acz dość mocno sprasowanego na ściankach, w miarę się luzującego ku koszowi.

    James596 napisał:
    Zwrotnica zatem jest identyczna jak w Dynamic Speaker HX70, pomimo że mam model krajowy z GDWT.

    Indukcyjności mogą być różne.

    Ogólnie te kolumny co masz to uważam za jakiś dziwny twór. Mam od niedawna ZGC 50-8-44, o których wspomniałem w temacie o kolumnach Unitra Tonsil i na ich przykładzie widzę, że GDM 10/60 jest dla GDN 20/40 odpowiedni, a ten GDWT, cóż... Nawet w Altusach 110 brzmi zdecydowanie bardzo nieciekawie. O ile dobrze kojarzę w 140stkach było zdecydowanie lepiej, co nie znaczy, że dobrze - dalej tej oczywistej kwestii starych domowych tub GDWT Tonsila nie rozwijam. GDM 12/60 lepiej się sprawuje z większym GDN, tutaj to mam wrażenie, że to jakaś eksperymentalna krótka seria.

    A jak Ty oceniasz? Nie rzucają się zanadto Tobie średnie tony podczas słuchania, kiedy przełącznik regulacji GDM masz ustawiony na '+'? Wysokie tony znów pomińmy w tym pytaniu.

    Dodano po 3 [godziny] 46 [minuty]:

    A i jeszcze jedno. O ile dobrze widzę, to HX 70 ma GDM 10/60, więc będą to inne niż te, co masz - nie biorąc pod uwagę GDWK, nieco innej zwrotnicy i BR.

  • #11 18 Sty 2016 09:42
    wkj
    Poziom 34  

    PZ IX napisał:
    A i jeszcze jedno. O ile dobrze widzę, to HX 70 ma GDM 10/60, więc będą to inne niż te, co masz...

    To znaczy? W tych też jest GDM 10/60.

  • #12 18 Sty 2016 19:58
    PZ IX
    Poziom 32  

    No to przepraszam bardzo. Nie doczytałem i efekty widać od razu...

  • #13 19 Sty 2016 18:39
    James596
    Poziom 20  

    Jeśli chodzi o próby odsłuchowe - bas przy fabrycznym tunelu jest całkiem OK, słychać wyraźnie jego obecność choć wiadomo - typowego ciepłego głębokiego basu raczej brak. Nie próbowałem jeszcze przedłużać tunelu, z racji że został mi jeden GDN do wymiany zawieszenia więc efekt byłby zafałszowany z racji różnych podatności zawieszeń. Obudowę mam wytłumioną na wszystkich ściankach poza przednią piramidkami.

    Notabene mam wrażenie że GDN po wymianie zawieszenia trochę osłabł w zakresie średnich tonów, jeśli porównać z GDN który ma stare, jeszcze nie wymienione bardzo miękkie zawieszenie.

    Co do średnich tonów z całej kolumny, dość nieźle zgrywają się z GDN, nie słychać aby wybijały się ponad resztę pasma. W Altusach 140 przy mocnym wysterowaniu GDM przypominał bardziej megafon, tutaj tego nie ma.

    Nie muszę chyba jednak mówić, że całość pasma jest zagłuszona przez GDWT. :D Aczkolwiek nie przeszkadza mi to, do muzyki elektronicznej typu JMJ lub starego rocka są odpowiednie - całkiem fajna odmiana po zamulonych Scherzo, pomimo że to znacznie niższa półka jakościowa.

    Wychodzi zatem, że jest to nic innego jak bardzo wczesna wersja drugiej serii Altusów. Dziwny twór, acz jakościowo wydaje mi się trochę lepszy niż seryjne "stoczterdziestki które posiadałem niegdyś.

  • #14 19 Sty 2016 21:17
    wkj
    Poziom 34  

    James596 napisał:
    Notabene mam wrażenie że GDN po wymianie zawieszenia trochę osłabł w zakresie średnich tonów, jeśli porównać z GDN który ma stare, jeszcze nie wymienione bardzo miękkie zawieszenie.
    Bo nowe musi troche popracować by się uelastyczniło "ułożyło".

    James596 napisał:
    Wychodzi zatem, że jest to nic innego jak bardzo wczesna wersja drugiej serii Altusów. Dziwny twór, acz jakościowo wydaje mi się trochę lepszy niż seryjne "stoczterdziestki które posiadałem niegdyś.

    Nie dziwny, normalny, tylko teraz ciężej spotykany. Dziwny twór to np. nieskończone omegi lub viparty tudzież prestige (wcale takie stare nie są jak te z tytułu).

  • #15 20 Sty 2016 18:50
    James596
    Poziom 20  

    Przyczyna leżała gdzie indziej. Wyczyściłem styki przełączników, które były już nieźle spatynowane... i wydaje mi się, że GDM trochę odżył, chociaż to może być równie dobrze złudzenie.

    Pozostał mi jeszcze ostatni problem - w jednym GDWT mam pomarańczową, oryginalną cewkę, natomiast w drugim ktoś założył czarną jedwabną. Oczywiście różnica odsłuchowa między nimi jest od razu zauważalna. Mam tylko dylemat, czy zmieniać oryginał na drugą jedwabną, czy postawić na oryginał w obu GDWT?

    Kolumna z tekstolitową pomarańczową całkiem fajnie odgrywa szczegóły w wysokim paśmie, ale mam wrażenie że cała reszta pasma jest trochę zagłuszona, nawet przy przełączniku na "minus". Z kolei w kolumnie z czarną cewką, jest całkiem niezła równowaga tonalna - gra zupełnie jak GDWK, ale góra wydaje się nieco rozmyta, nawet przy ustawieniu +.

    Oczywiście w obu przypadkach brakuje najwyższej góry, ale cóż... taki urok GDWT.

    Próbował ktoś z Was eksperymentować z tym, i wyciągnął jakieś wnioski?

  • #16 20 Sty 2016 19:17
    wkj
    Poziom 34  

    Problem w tym ze oryginalne GDWT jak przeniosą do 15kHz to jest ich szczyt możliwości. Ten typ tak ma. Ludzie eksperymentują wkładając zapałki pod horn by nie dochodził do końca na gwincie, ale czy to rzeczywiście coś daje, może lekko zmienia się kąt promieniowania, lekko tłumi efektywność.
    Sam nie mogę już słuchać tych GDWT, zamienił bym na GDWK.

  • #17 20 Sty 2016 19:51
    James596
    Poziom 20  

    Nie miałbym wątpliwości co do zamiany, gdyby nie fakt że mój wzmacniacz ma dość "łagodny" dźwięk (budżetowy Sony TA-D705) a ja lubię wyostrzone wysokie tony. Przy GDWT nawet nie trzeba podbijać zakresu wysokich tonów przy cichym słuchaniu, bo przy ustawieniu na zero jest OK. :)

  • #18 21 Sty 2016 17:58
    PZ IX
    Poziom 32  

    wkj napisał:
    Problem w tym ze oryginalne GDWT jak przeniosą do 15kHz to jest ich szczyt możliwości. Ten typ tak ma. Ludzie eksperymentują wkładając zapałki pod horn by nie dochodził do końca na gwincie, ale czy to rzeczywiście coś daje, może lekko zmienia się kąt promieniowania, lekko tłumi efektywność.
    Sam nie mogę już słuchać tych GDWT, zamienił bym na GDWK.

    Ja też bardzo długo walczyłem i znosiłem GDWT. Pomogła wymiana na kolumny z fabrycznie zamontowanymi GDWK. Na przeróbki już nie miałem ochoty.
    A co do brzmienia to dobrze, że jest w miarę dobre. Myślałem, że poza tym GDWT średnio będzie z jakością basu.

  • #19 22 Sty 2016 22:17
    James596
    Poziom 20  

    Widzisz, ja z kolei zniechęciłem się do GDWK po zamulonych Scherzo... które grały jakby ktoś na nie założył koc.

    Jeśli chodzi o bas przy głośniejszym odsłuchu - słychać że są strojone wysoko, ale nie przypomina to kopania w karton. ;) Myślę że po kombinacjach z bass refleksem będzie w miarę kulturalnie.

  • #20 23 Sty 2016 08:27
    PZ IX
    Poziom 32  

    James596 napisał:
    Widzisz, ja z kolei zniechęciłem się do GDWK po zamulonych Scherzo... które grały jakby ktoś na nie założył koc.

    Bo to jest raczej neutralne brzmienie ze znamionami ciepłego. Pamiętam jak moje Tonsile też troszkę uznałem za zamulone porównując np. z jakimiś droższymi marketowymi Yamahami, gdzie wyraźnie górna końcówka pasma jest lekko podniesiona albo chociażby z nowszymi Tonsilami - Perfect 150 (właśnie w nich czuję taki efekt lekkiego piaszczenia), ale mam tutaj referencję w postaci słuchawek Yamahy, wedle których się kieruję i Tonsile bardzo podobnie brzmią. U mnie akurat są 9/80/1 na górze, takie "miśkowate brzmienie", a jednocześnie szczegółowe mają. :) A co u Ciebie za wysokotonowce siedzią/siedziały w Scherzo?
    A próbowałeś robić z tych Tonsili w temacie obudowy stratne? Może to jeszcze lepiej zda egzamin.

  • #21 23 Sty 2016 08:33
    wkj
    Poziom 34  

    W scherzo powinno być GDWK 10/80/7 i on jest na piance, scherzo mają dosyć wysoko podział pasma. Albo kolega miał trochę "przyjarane je".
    W perfectach natomiast jest poliamid i rzeczywiście sypie piachem. Reszta jak dla mnie rewelacyjna.

    Problem z naszymi wysokotonówkami jest taki że - nie mamy ich dobrych. Kiedyś na AS o tym czytałem, myślę sobie "kretyni", czas jednak zweryfikował tę myśl. Nie mamy dobrych wysokich, przy porównaniach z innymi wypadamy blado.

  • #22 23 Sty 2016 10:51
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    wkj napisał:
    Nie mamy dobrych wysokich
    Tu się muszę zgodzić. Kiedyś wpadły mi w ręce wysokotonowe kopułki Philipsa AD 11600 T4 - nie ma porównania. Też tekstylna membrana ale jakość wysokich o wiele lepsza. Wysokie "bardziej wysokie", nie tak natarczywe w brzmieniu i jakby trochę (nawet bardziej niż trochę) szczegółowe.

  • #23 23 Sty 2016 17:24
    James596
    Poziom 20  

    Na razie chyba wrzucę zwykłą tekstolitową pomarańczową kopułkę, żeby oba GDWT grały równo i "ostro" bo jednak ta jedwabna jest zbyt łagodna. Swoją drogą, jak mają się stare GDWT 9/80, do tych nowszych, z ferrofluidem? Znaczna różnica jakości grania? Może warto byłoby się za takimi rozejrzeć, jeśli poprawa byłaby znaczna.

    Nie powiem, bo brzmienie starych GDWT mi nawet odpowiada, ale jeśli mogłoby być lepiej, to warto pokombinować. ;)

    Co do wysokich, miałem coś takiego jak Grundig BOX M600. Faktycznie, zakres wysokiego i średniego pasma rewelacyjny, bez porównania do naszych krajowych wyrobów. Zostawiłbym je, ale brzmiały jednak trochę zbyt jasno - niedobór niskich tonów przy odsłuchu na "płasko"

  • #24 23 Sty 2016 22:09
    wkj
    Poziom 34  

    Nasz wysokie z ferrofluidem grają jakby były lekko przytłumione, nie ma takiego ostrego jazgotu. Moim zdaniem na plus.

  • #25 23 Sty 2016 23:09
    PZ IX
    Poziom 32  

    James596 napisał:
    Co do wysokich, miałem coś takiego jak Grundig BOX M600. Faktycznie, zakres wysokiego i średniego pasma rewelacyjny, bez porównania do naszych krajowych wyrobów. Zostawiłbym je, ale brzmiały jednak trochę zbyt jasno - niedobór niskich tonów przy odsłuchu na "płasko"

    A z czym je porównywałeś, jeśli chodzi o nasze krajowe?

  • #26 23 Sty 2016 23:12
    James596
    Poziom 20  

    GDWK 10/80 (w takich wysokich trójdrożnych Diorach) GDWK 9/80 i GDWK 7/50. Głównie z tym pierwszym. ;)

  • #27 25 Sty 2016 18:57
    PZ IX
    Poziom 32  

    James596 napisał:
    GDWK 9/80 i GDWK 7/50

    9/80 z tą lichą, krótką szeroką lub wąską tubą? Jakie to zestawy?

  • #28 25 Sty 2016 19:39
    James596
    Poziom 20  

    GDWK zwykłe, z płaskim przodem tak jak w ZgC z 581 na końcu. Nic specjalnego, jak również GDWK w Space'86.

  • #29 25 Sty 2016 23:22
    PZ IX
    Poziom 32  

    Duże znaczenie ma też zwrotnica... Z tego, co wiem w ZGC 40-8-581 nie za ciekawie z tym jest. U mnie w obu parach z GDWK 9/80/1 jest wpięty w jego tor jedynie kondensator 1,5 uF, co brzmi naprawdę ciekawie. ;)
    No, ale troszkę za bardzo odbiegłem od tematu.

  • #30 30 Sty 2016 12:59
    James596
    Poziom 20  

    Posłuchałem po wymianie zawieszeń trochę dłużej. Także na maksymalnych głośnościach. ;) Cóż, jeśli chodzi o bas - myślę, że grają typowo dla GDN 20/40 (pomimo że mam zamontowany GDN 20/50) - kombinowanie z długością bass reflex niewiele zmienia, bo barwa jest jednostajna. Próżno tu szukać głębokiego basu, za to jest dość mocne uderzenie w wyższych zakresach około 60-100 Hz, nic poniżej tego. Jak miałem kiedyś Space'86, grały dokładnie tak samo po podkręceniu regulatora basu. Wnioskuję że winowajcą jest tu głośnik sam w sobie.

    Pozostaje przyzwyczaić się do tego brzmienia, bo jako całokształt gra fajnie - typowo dla Altusa.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme