Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tuba estradowa djbolo (STX GDN-30-200-4-AE)

djbolo 09 Lip 2005 23:28 97402 333
  • Tuba estradowa - STX GDN-30-200-4-AE

    Nooo nareszcie... :)

    Projekt do niej powstal juz w ubieglego roku, kiedy to STX wydal serie nowych glosnikow. Zaciekawil mnie wlasnie ten glosnik, minal moze tydzien i juz mialem zrobiony do niego projekt. Bylo to bardzo czasochlonne. Jedna z najwiekszych zalet tej tuby jest jej maly litraz przy bardzo dobrym wyniku wzgledem charakterystyki. W chwili obecnej mam do dyspozycji bardzo mala ilosc miejsca w moim pokoju - wszak tuba zajmuje swoje 166 litrow.

    Na wielkie podziekowanie zasluguje eqt, udzielajac mi wiele cennych i wykorzystanych w projekcie rad.

    8 lipca 2005r.
    godz. 11:00 - przychodzi "paczkowy" listonosz z glosnikiem. Kupilem go od bocian90, gdyz nie bardzo na reke bylo mi czekac az do konca urlopu STXa.

    9 lipca 2005r.
    godz. 12:30 - odbior desek od stolarza, 8 cietych pod katem, 5 normalnie prostopadle
    godz. 15:30 - projekt zaczyna miec swoje odzwierciedlenie w rzeczywistosci
    godz. 20:30 - koniec pracy :)

    Tak jak mowili juz eqt i tomaszo - tuba musi miec duuuzo miejsca by rozwinac swe skrzydla. Jednak nie chodzi tu o i tak zbojkotowana teorie o "niezmieszczeniu" sie fali, lecz po prostu wydaje sie ze gra troszke wyzej niz sie zdawalo.

    "Troszke wyzej" - nie chcialbym, zeby to okreslenie zniechecalo ludzi. Moim zdaniem takie odbieranie dzwiekow przez nasz organizm jest tez poniekad nieprzyzwyczajeniem, a takze po prostu natura tub, ktore sa mistrzami w kwestii natezenia dzwieku w porownaniu do standardowych konstrukcji.

    Jak latwo bylo zauwazyc wyzej - praca zajela mi 5 godzin. Tuba jest bardzo trudna konstrukcja do wykonania samodzielnie. Absolutnie nie polecam poczatkujacym rzucanie sie na wielka wode - czyli wykonywanie ich samemu - pomoc jest tu niezbedna. Mam taka mentalnosc, ze sam to sobie wymyslilem i powiedzialem sobie, ze chce sam zrobic i sie udalo :)

    Projekt jest w tym temacie:
    :arrow: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic301590.html

    Po podlaczeniu do wzmacniacza - na ukladzie... TDA7294 doszedl do moich uszu calkiem niski, a zarazem baaardzo szybki bas. Zwykle typy, np. BR zdecydowanie przegrywa w tej kategorii. Uwazam, ze duze sale, ktore nie rzadko maja bardzo slaba akustyke, (np. echo, poglos) powinny byc naglasniane w pasmie basu, wlasnie przez obudowy tubowe. Bas jest na tyle szybki, ze nie ma szans sie "rozlac". Wcale nie probuje nawet porownywac tuby na tym STX do mojego subwoofera na Infinity - to zupelnie 2 inne swiaty - z jednej strony mamy wielkie natezenia dzwieku, charakterystyczny estradowy dzwiek, a z drugiej super niskie brzmienia, szczegolnie ogladajac filmy z wszelkimi wybuchami...

    Wedlug wykresu tuba "miala" zagrac od 40Hz. I tak tez jest :D Na razie nie powiem jak to gra przy duzym wysterowaniu, poniewaz nie mam jeszcze takich warunkow - w poniedzialek bede sam w domu to zobaczymy :D W moim malym pokoju (okolo 8m²) tuba jest rzeczywiscie niewykorzystana tak jak trzeba. Potrafi nisko pomruczec (okolo 40Hz), ogolnie duzy pozytyw u mnie :)

    Zamiescilem rowniez wykresy 6 zamiennikow, ktore moim zdaniem powinny zagrac "prawie identycznie".

    Wymiary tuby to: 736 x 518 x 436 [mm], ogolnie okolo 166 litrow
    Tuba jest w stanie surowym, czeka na klienta - jest do wziecia od zaraz (nie mam juz miejsca na siebie w pokoju :lol:) :) Oferty tylko na PW.

    Pozdrawiam
    djbolo


    Fajne!
  • #2 09 Lip 2005 23:48
    elektryk1e
    Poziom 22  

    bardzo mi sie podoba! moglby podac koszty? chcialbym zrobixc kopie

  • #3 10 Lip 2005 00:12
    plik4
    Poziom 26  

    nooo bolo super.... mala tubka :P jeszcze tylko obic i tyle. Szkoda ze nie zrobiles zdjatka cewki przez te wyloty bo az jestem ciekaw. Al eznacznie lepiej wykonana niz tomaszo (wynanie pod kątem) i decha z laminatem.( wytrzymalsza)

  • #4 10 Lip 2005 00:22
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: plik4 - decha z laminatem, tylko dlatego, poniewaz taka zostala stolarzowi, mial tez surowy wior ale 36mm, wiec wybitnie odpada. Ale i tak podnosi to walory estetyczne :) Nie bede jej dalej oprawial, jak znajdzie sie na nia chetny to sam sobie dokonczy to dzielo :)

    :arrow: elektryk1e - drewno wyszlo mnie jakos minimalnie ponad 150zl, glosnik wiadomo, srubki jakies 5zl, silikon mialem juz, kabel jest 2x4mm² ale nie pamietam ile kosztowal, chyba okolo 5zl/m.

  • #5 10 Lip 2005 00:58
    drakston
    Poziom 18  

    no niezle niezle, ciesze sie ze gra dobrze bo niedlugo poradze kilka takich zrobic ^^

    co do zamiennikow, z wykresu wychodzi ze mozna smialo zastosowac 32-300 spl jest bez roznicy wiec powinno grac jeszcze lepiej, tylko czy on sie tam zmiesci?

  • #6 10 Lip 2005 01:03
    _eddie_
    Poziom 32  

    Moze jestem slepy ale nie zrobiles dojscia do glosnika :P .Amerykanski styl z jedrazowka?:> .Po za tym gratuluje zacieklosci i wykonania.

  • #7 10 Lip 2005 01:04
    Stefan99
    Poziom 15  

    kurcze, jestem pod wrażeniem :) tak niskie koszty a taki efekt. Twoja tuba ma większy SPL niż subbasik djstopy. Konstrukcja trudna, ale dla chcącego nic trudnego (zwłaszcza jak ma sie kogoś do pomocy :D). Ciekawe uzupełnienie do nadstawek (oczywiście minimum po jednej tubie na strone przy niedużych imprezach plenerowych). Może sie pokusze o zrobienie czegoś takiego jak stx skończy urlop. Jak tda radzi sobie z tą tubą ? Jakie byłoby optymalne zasilanie tej tuby ?

  • #8 10 Lip 2005 01:11
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: drakston - zmiesci sie spokojnie, jest o 16mm wyzszy, a mierzylem w czasie budowy i jest jeszcze 2 cm luzu, poza tym mozna zamontowac glosnik troszke nizej na tej desce, na ktorej jest, ale byle nie za nisko.

    :arrow: _eddie_ - nie mialem pomyslu jakby to wykonac, poza tym nawet gdyby bylo to i tak bys nie byl wstanie wykrecic glosnika - takie umiejscowienie deski z glosnikiem to wlasnie powoduje. Poza tym co ma sie tu zepsuc :) To przeciez zelazny STX :D

    :arrow: Stefan99 - jak sobie radzi TDA to odpowiem dokladniej w poniedzialek, teraz jest troszke za pozno :wink: a jutro bym nie chcial. Uruchamialem przy bardzo niskim poziomie wysterowania, bylo go dobrze slychac :) Optymalne zasilanie mysle, ze cos kolo RMS glosnika, wiecej nie ma raczej sensu - jesli wiecej, to musialbys zrobic subsonica bo glosnik w okolicach 40Hz dostaje wiekszych wychylen...

  • #9 10 Lip 2005 02:10
    Tremolo
    Poziom 43  

    czy charakterystyki, przez Ciebie robione są real czy symulacyjne bo jakos nie kojarze tego symulatora.

    Co do STX może po urlopie zaproponują coś w przedziale 200Hz - 5kHz, żeby szło to u góry uzupełnić... Zawsze można ARZty dać... Ale trzeba ładować po 4 sztuki żeby to trochę SPL miało i mocy... Przy tym wiertania co nie miara.

    Więc czym to uzupełnisz u góry?

  • #10 10 Lip 2005 10:50
    djbolo
    Poziom 31  

    Tak jest to symulator, bo na chwile obecna nie mam czym pomierzyc. Na robienie jiga i szukanie mikrofonu za bardzo nie mam czasu. Nie bede niczym uzupelnial, poniewaz tuba byla eksperymentem, ktory wedlug mnie sie powiodl i jest teraz na sprzedaz.

  • #11 10 Lip 2005 13:14
    _eddie_
    Poziom 32  

    Trzeba bylo przykrecic glosnik od srodka komory a na ostatniej desce tuby (front) zrobic klape - tak solidne przykrecana i conajmniej dwie plyty razem.Wiem , ze stx to stx... ale jednak :P. Pozdrawiam


    ps. Jak na taka mala bude to naprawde niezle pomyslane :)

  • #12 10 Lip 2005 13:23
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No ladnie. Widze, jest komora sprzegajaca.

    Bolo - czemu samemu? Trzeba bylo kogos do pomocy, wiem jakie to zabawne z tymi szerokimi dechami :D

    Bolo - dlaczego nie dales wzmocnienia laczacego scianke tworzaca komore sprzegajaca z tylna scianka, zaloze sie, ze to drzy jak zwariowane! Tam sa niezle cisnienia....Nie mowiac o wzmocniechach obrebu komory i wylotu - zobaczysz po dostarczeniu wiekszej mocy.
    Zeby ja sprawdzic, potrzebujesz 300-400W mocy. Dodatkowo - jak zauwazyles, gra inaczej w malych pokojach :D Moja jest teraz w kosciele pod dol dla organow - i nawet 10W nie podaja, inaczej drza wszystkie szyby i nic innego nie slychac... Setki metrow szesciennych kubatury - to jest najlesze dla tub.

  • #13 10 Lip 2005 16:36
    bocian90
    Poziom 27  

    Witam!Aż miło popetrzeć gdzie sie znazazł mój głośniczek :D :D .U mnie by sie męczył w zwykłym BR.A tu proszę,tuba estradowa.Tylko pozazdrościć.

    P.S.Niedługo zrobie kolejnego suba,będzie to większy brat mojego poprzedniego suba z DIY na gdn38/300/4/AE :lol:

    Pozdrawiam!

  • #14 10 Lip 2005 17:15
    djbolo
    Poziom 31  

    Sprawa dalszej oprawy nalezy do nastepnego posiadacza - jesli sie taki znajdzie, usztywnienia dojda jesli dostanie wieksza moc, na razie sa tylko testy no i troszke muzyki tez :) Ogolnie bardzo ladnie gra.

    Wazylem ja dzisiaj - 34-35kg. Mysle ze takie zejscie przy tym litrazu i tonazu to ladny wynik :)

  • #15 10 Lip 2005 20:02
    Tremolo
    Poziom 43  

    Stolarz mógłby Ci chociaż dziure wywiercić pod głosnik :) Waga całkiem niezła. Ale mogło byc gorzej, u mnie wazy tyle kolumna+piec. Można dostac spokojnie przepukliny uważaj z tym :)
    Co do wykonania można pomyśleć o skaju A wylot Tuby okleiną. Ja załatwiłem Skaj niszcząc stare fotele. Był jak nowy, a fotele już dawno połamane.

  • #16 12 Lip 2005 13:54
    djbolo
    Poziom 31  

    Najbardziej mi sie podobalo jak zrobilem "troche" glosniej :) Bas byl niesamowicie czysty. W tubie nie ma takiego problemu jakim jest opoznienie grupowe. Ile razy sluchajac muzyki z subem powiedzmy okolo 10-15ms, bas sie dosyc spoznial... Tutaj jest on "na swoim miejscu" i to mi sie w tubach podoba :)

  • #17 12 Lip 2005 16:16
    drakston
    Poziom 18  

    hmm w zamiennikach sa serie SC i SS a co z 30-300-X AE ?

  • #18 12 Lip 2005 16:23
    djbolo
    Poziom 31  

    4Ω tak, 8Ω juz nie bardzo, ze wzgledu na wieksze pofaldowania. Tak jak pisalem - zmiesci sie tez - 2cm luzu, akurat tyle ile ma dodatkowy magnes.

  • #19 12 Lip 2005 23:18
    Stefan99
    Poziom 15  

    bolo, jeśli masz możliwość to spróbuj odsłuchu w plenerze i napisz wrażenia. pozdrawiam :)

  • #20 14 Lip 2005 20:17
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jedna tuba w plenerze jeszcze rozkoszy nie powoduje, ale jakbys mogl - wez ja do jakiejs wiekszej sali - i najlepiej z jakims 300W wzmacniaczem, inaczej efekty sa nawet nie polowiczne.
    Przezylem szok jak ladnie tubka gra w duzych salach w porownaniu do testow domowych.

  • #21 14 Lip 2005 20:22
    djbolo
    Poziom 31  

    Jak bedzie okazja to na pewno sprawdze :) Na razie chcialbym ja wyszpachlowac gdzie trzeba, a potem pomalowac na czarno, dodac narozniki i dac na allegro :)

  • #22 14 Lip 2005 23:46
    dj_zibi
    Poziom 18  

    Bolo a jak z odczuciem basu w małych pokojach typu 15-20mKw bedzie ok????????

  • #23 15 Lip 2005 00:11
    djbolo
    Poziom 31  

    dj_zibi napisał:
    Bolo a jak z odczuciem basu w małych pokojach typu 15-20mKw bedzie ok????????

    Myslalem, ze w malym pokoju zagra to dosyc zle. Przy malych glosnosciach - tak jak sie na ogol slucha poznymi wieczorami, moze sie wydawac, ze gra troszke wysoko - ale nie chodzi tu o zejscie, bo te jest do okolo 40Hz, ale chodzi o szybkosc basu, jego dynamike, ktora powoduje te wrazenie. Mija troszke czasu i wchodzi to w normalne przyzwyczajenie, a jak odkrecisz "troszke" VOLUME to jest po prostu "miód i orzeszki" :lol: Po prostu bardzo dynamicznie, tak jakbys wsiadl za kolko samochodu z silnikiem np. 400KM i porzadnie nacisnal na gaz :)

  • #24 15 Lip 2005 10:06
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W malym pomieszczeniu zadna tuba nie rozwinie skrzydel i zawsze da sie we znaki kompresja - jakby ja tak w 50 m kw. dac, o to juz co innego... Najlepiej ustawic tube w rogu pomieszczenia i skierowac wylot na miejsce odsluchowe.

  • #25 15 Lip 2005 12:49
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: tomaszo - masz sluszna racje, ponadto subwoofer tubowy niestety nie moze stanowic bezposredniej alternatywy dla dotychczasowego subwoofera, ktory potrafil zejsc np. az do 25Hzm konkretniej mialem tutaj na mysli zastosowanie w kinie domowym. Tuba raczej na duze powierzchnie i rowniez przy duzych glosnosciach - wtedy zaczyna sie podobac zabawa :) Wykresy ktore zamiescilem na samej gorze dotycza wlasnie ustawienia w narozniku.

    Druga sprawa - powtarzam jeszcze raz o pierwszym wrazeniu: mozecie powiedziec na samym poczatku, ze tuba gra wysoko, ale to jest tylko takie wrazenie spowodowane szybkoscia tego typu konstrukcji. A ta szybkosc bardzo przydaje sie na duzych salach, poniewaz eliminuje to dudnienia wskutek duzych opoznien i zbyt niskiego zejscia (np. troche niepotrzebne na estradzie 30-35Hz). Dlatego tez nie ma sensu sluchac samej tuby i mowic ze gra wysoko, ja polecam ustawic razem z satelitami i po prostu odkrecic glosno - zobaczycie jak pieknie potrafi sie wkomponowac w wyzsze pasmo, taki bas (w przypadku naglasniania) wlasnie mi sie podoba :)

  • #26 16 Lip 2005 18:47
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W pomieszczeniu najlepsze efekty (w nie za duzym) przynosi podlaczenie normalnego subwoofera i tuby. Wtedy bas jest i niski, i dobrze zdefiniowany, agresywny. Najlepiej podlaczyc dwa subwoofery i tube :)

  • #27 25 Lip 2005 19:45
    xawerypotocki
    Poziom 15  

    Witam! Też jestem w posiadaniu tego głośnika. Jak skończę robić moją konstrukcję zamieszczę ją w dziale DIY. Na życzenie PLIK4 wykonałem kilka fotek cewki przez otwory wentylacyjne.
    P.S. Fajna tuba!!!


    ___________
    Nie dajemy prowizji!
    tom

  • #28 25 Lip 2005 19:57
    ozzman
    Poziom 26  

    djbolo a moze masz jakis schemacik wzmacniacza ktory pociagnie ta tube?? i do tego jakiejs zwrotniczki??

  • #29 25 Lip 2005 20:16
    djbolo
    Poziom 31  

    xawerypotocki napisał:
    Jak skończę robić moją konstrukcję zamieszczę ją w dziale DIY.

    Tez taka tube robisz, czy BR?

    :arrow: oozman - niestety zasilalem tylko przez TDA. Mialem juz do tego filtr, chyba w okolicach 150Hz jak dobrze pamietam.

  • #30 25 Lip 2005 22:20
    xawerypotocki
    Poziom 15  

    Robie bas-reflex. Jest to moja pierwsza konstrukcja, więc robienie tuby dobrze by się nie skończyło.


    Do Toma: Sorry za ta prowizję. Jak byś mógł to ustaw ją na zero.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME