Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

TechEkspert 10 Paź 2016 23:12 9909 24
  • Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl
    Firma BTO - Battery Trade Office udostępniła do testów ładowarkę XTAR VC4 oraz akumulatory Li-ion Keeppower o pojemności 2200mAh oraz 3400mAh a także akumulatory Ni-MH GP 2700. Udostępniony sprzęt pozwolił na przygotowanie odcinka #17 o ładowaniu akumulatorów Li-ion i Ni-MH oraz prezentujący konstrukcję i możliwości ładowarki uniwersalnej. Ładowarka pozwala na ładowanie z ograniczeniem prądu do 1A (w dwóch kanałach), lub 0.5A (w wybranych dwóch kanałach, lub przy ładowaniu >2 akumulatorów). Na wyświetlaczu prezentowany jest prąd ładowania, napięcie na akumulatorze, ilość dostarczonych mAh oraz stan ładowania i rodzaj wykrytego akumulatora. Warto zajrzeć na koniec materiału, gdyż istnieje szansa na zdobycie urządzeń przekazanych do testu.

    Ładowarka VC4 posiada cztery niezależne kanały co pozwala na jednoczesne ładowanie akumulatorów różnych rodzajów. Ładowarka zasilana jest napięciem 5V (2.1A), przewód zakończony jest wtyczką USB, pasującą do dołączonego impulsowego zasilacza sieciowego. Producent zaleca zastosowanie odpowiedniego adaptera dołączonego w komplecie, jednak teoretycznie ładowarkę można by zasilić z innego źródła o odpowiedniej wydajności np. adaptera samochodowego, power-banku, być może także z gniazda USB 3.0 komputera. Dodatkowe możliwości zasilania, poza dołączonym zasilaczem sieciowym mogły by przydać się w podróży oraz innych sytuacjach awaryjnych. Zewnętrzny zasilacz impulsowy umożliwi jego łatwą wymianę w razie uszkodzenia (np. przy przepięciu sieciowym).

    W komplecie otrzymaliśmy do testów 4szt. akumulatorów Ni-MH GP 2700, które zostały poddane wstępnemu formowaniu i testowaniu w firmie BTO:
    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl
    Więcej informacji o tym jak firma BTO przygotowuje akumulatory Ni-MH: informacje o formowaniu akumulatorów Ni-MH .
    Udostępnione akumulatory Li-ion w formacie 18650 oferowały pojemności do 15.58Wh (3400mAh). Akumulatory Li-ion tego typu zdobywają coraz większą popularność i zastosowanie np. w lampach rowerowych oraz latarkach większej mocy.


    Link


    Udało się sprawdzić eksperymentalnie w jak wygląda cykl ładowania akumulatora Ni-MH realizowany w ładowarce. Napięcie oraz prąd było rejestrowane podczas ładowania, rezystancja amperomierza mogła w pewnym stopniu wpływać na proces ładowania, jednak uzyskany wynik jest zbliżony do typowego procesu szybkiego ładowania akumulatora Ni-MH lub Ni-Cd.
    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

    W przypadku ładowania wolnego prądem 0.1C (<0.2C), dla akumulatorów Ni-MH i Ni-Cd nie potrzeba kontrolować napięcia na akumulatorze i jego temperatury, wystarczyć odmierzyć czas 14-16 godzin aby naładować akumulator. Ładowarka XTAR VC4 pozwala na ładowanie prądem 0.5A i 1A czyli umożliwia szybkie ładowanie, przy którym należy kontrolować napięcie na akumulatorze a także warto kontrolować temperaturę.
    Przez pierwsze 10min akumulator ładowany jest prądem 100mA, następnie ładowarka zwiększa prąd do 1A ładując impulsowo (820ms on / 180ms off).
    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

    Po zakończeniu ładowania, utrzymywany jest prąd konserwujący o natężeniu ~1mA. Obserwując kształt prądu ładującego można ocenić, że wbudowane przetwornice step-down (obniżające), pracują z częstotliwością ~60kHz.
    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

    Ładowanie akumulatora Ni-MH GP2700 prądem 1A trwało 3.5 godziny, rozładowanie świeżo naładowanego akumulatora prądem 1A trwało 2.5 godziny.
    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

    Typowe akumulatory Ni-MH oraz Ni-Cd tracą swoją pojemność podczas składowania w wyniku samorozładowania. Coraz więcej producentów dostarcza akumulatory o niskim współczynniku rozładowania, sprzedawane jako "gotowe do użycia".

    Ładowanie akumulatorów Li-ion ładowarka realizuje typowo, czyli dwuetapowo. Najpierw ładowanie stałym prądem, natomiast po osiągnięciu napięcia 4.2V rozpoczyna się ładowanie przy stałym napięciu i malejącym prądzie. Po osiągnięciu ~65mA ładowanie jest przerywane.
    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

    Ładowanie akumulatora Li-ion 2200mAh prądem 1A trwało 3 godziny i 15min (faza CC 2 godziny, faza CV 1 godzina 15min). Po naładowaniu akumulator Li-ion został rozładowany prądem 2A, rozładowywanie trwało 1 godzinę i 10 minut. W akumulator zostało wbudowane zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, które odłączyło napięcie na akumulatorze przy napięciu ~2.5V. Zabezpieczenie "odblokowało" dostęp do akumulatora po próbie ładowania akumulatora. Dostępne są także akumulatory Li-ion bez wbudowanego zabezpieczenia przed głębokim rozładowaniem.

    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

    Jeżeli macie pomysły na nowe funkcjonalności ładowarek, zastosowania dla akumulatorów Li-ion w formacie np. 18650, macie doświadczenia lub pomysły związane z ładowaniem lub wykorzystaniem akumulatorów Li-ion lub Ni-MH warto napisać o tym w tym temacie.
    W uzgodnieniu z firmą BTO, autor postu w tym temacie, który otrzyma najwięcej "plusów" (z wykorzystaniem mechanizmu głosowania wbudowanego w forum) w terminie do 31.10.2016r. do godziny 23:00, może otrzymać sprzęt przetestowany w ramach tego materiału (ładowarka VC4, 4szt. akumulatorów Ni-MH GP 2700, 2szt. akumulatorów Li-ion 2200mAh, 2szt akumulatorów Li-ion 3400mAh). Ponieważ mamy dostępny jeden komplet sprzętu, w przypadku remisu szansa na otrzymanie sprzętu przypada autorowi pierwszego w kolejności (wcześniejszego) postu w tym temacie z maksymalną liczbą "plusów".

    Zapraszam do podzielenia się swoimi pomysłami i doświadczeniami a także do głosowania na najlepsze Waszym zdaniem wypowiedzi.


    Fajne!
  • Ups
  • #2 11 Paź 2016 03:00
    trybson93
    Poziom 1  

    Wskaźnik zużycia baterii. Miał by dostarczać informacje ile procent fabrycznej pojemności jest dostępne. Takie info pomagało by w podjęciu decyzji o zakupie nowej baterii a i użytkownik miał by informację zwrotną które baterie starzeją się wolniej a które szybciej. Działało by to w ten sposób że podawana jest pojemność deklarowana przez producenta poprzez np ekran dotykowy a ładowarka oblicza ile z tej pojemności udało się osiągnąć. Dodatkowo ładowarka mogła by zbadać opór wewnętrzny baterii.
    Dodał bym jeszcze tryb turbo czyli ładowanie z prądem 1c. (taki wielki czerwony guzik) mniej więcej taki jak na obrazku.

    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

  • #3 11 Paź 2016 20:35
    ElSor
    Poziom 12  

    18650 są bardzo dobrym źródłem zasilania latarek LEDowych od kilku lat. Bardzo często też służą do zasilania e-bików czy też samochodów elektrycznych. Bardzo często zasilają e-papierosy. Od wielu lat są głównym źródłem zasilania laptopów. Wydajniejsze ogniwa zasilają wkrętarki akumulatorowe. Prądy jakie można z nich bezpiecznie pobrać sięgają >30A (w wersjach wysokoprądowych) oraz 1C-10A w wersjach zwykłych. W ładowarkach tego typu chciałbym mieć możliwość pomiaru pojemności przy rozładowaniu oczywiście z możliwością wyboru końcowego napięcia rozładowania 2,5-3V, bo różne typy akusów mają je różne a samo zabezpieczanie nie zawsze działa w odpowiednim momencie. Chciałbym mieć także możliwość wyboru końcowego napięcia ładowania, bo istnieją też wersje 4,3V oraz 4,35V a obniżenie napięcia końca ładowania do 4,1V bardzo mocno wydłuża ilość cykli danego akumulatorka li-ion. Prąd ładowania myślę, że już na dzisiejsze standardy i pojemności powinien wynosić min 2A, bo to wciąż poniżej 1C a takim prądem można ładować każde sprawne ogniwo. Oczywiście aby wykryć które się jeszcze nadaje do użytku warto by było poznać jego rezystancję wewnętrzną, bo większość dziadostwa z alle i chin posiadających nadruki >3500mAh to jakieś stare ogniwa mające rezystancje >100mOhm i oddające realnie do 1Ah przy niewielkich prądach rozładowania (<1A).
    Ni-xx to już powoli przeżytek wg mnie, bo 1 akumulator li-ion posiada ponad 3x większą energię niż 3szt AA a przy tym zajmuje znacznie mniej miejsca i ma mniejsze samo-rozładowanie. Jedyną wadą wg mnie jest możliwość wybuchu przy nieprawidłowej eksploatacji ale takie przypadki są rzadkie w przeciwieństwie do modelarskich li-poli.

  • Ups
  • #4 11 Paź 2016 21:28
    leonow32

    Poziom 29  

    Z bateriami 18650 pierwszy raz zetknąłem się po zakupie latarki LED. Co ciekawe latarka jest przystosowana do ogniwa 22650 czy coś w tym stylu (dużo grubsze). Mimo wszystko takie ogniwo świetnie nadaje się do zasilania współczesnych układów scalonych, które wymagają 3,3V. Największy plus jest taki, że mamy jedno ogniwo i spokój, a w przypadku zwykłych baterii musimy składać dwie lub trzy albo bawić się w jakieś przetwornice.

  • #5 12 Paź 2016 19:43
    Karol-elektronik
    Poziom 2  

    Podczas odzyskiwania ogniw li-ion z baterii od np. laptopów konieczne jest zmierzenie pojemności każdego z nich (pomiar ESR i samorozładowania czasami też się przydaje).
    Przy kilku sztukach można poradzić sobie sztucznym stałym obciążeniem woltomierzem i stoperem, ale do większych ilości potrzebne jest bardziej efektywne rozwiązanie.
    Po głowie chodzi mi projekt urządzenia, które będzie posiadało ok 30 niezależnych kanałów, każdy wyposażony w czujnik temperatury będzie mógł rozładować i naładować ogniwo. Konfiguracja przez aplikację na komputerze przez złącze USB pozwoli ustawić napięcie do którego ogniwo ma być rozładowanie, prąd rozładowywania, prąd ładowania i resztę parametrów.
    Dane z pomiarów zapisywane będą na kartę SD zainstalowaną w urządzeniu, aby po skonfigurowaniu programu była możliwość odłączenia od komputera.
    Wydaje mi się, że urządzenie jest ciekawym wyzwaniem dla projektanta, trzeba dysponować wieloma przetwornikami A/C, odpowiednie filtrowanie zasilania, sam zasilacz itd.

  • #6 12 Paź 2016 21:27
    TechEkspert
    Redaktor

    Karol-elektronik szczególnie dobry jest pomysł zapisu na karcie SD, nie trzeba angażować włączonego komputera, który może się zawiesić lub w przypadku W10 uruchomić aktualizację :). Czy jest potrzebne wiele przetworników A/C? może wystarczy zastosować matrycę przełączającą sygnały?

    leonow32 pojedynczy wymienny akumulator o napięciu dostosowanym do nowoczesnej elektroniki to faktycznie zaleta przyciągająca do tego rozwiązania. Mam takie wrażenie, że obecnie jest dość mały wybór "koszyczków" do akumulatorów np. w formacie 18650.

    ElSor co do napięcia końca fazy CC 4,1V jeżeli faktycznie znacząco wydłuża ilość cykli to może przydałby się przełącznik "eco" w ładowarkach?

    trybson93 szybkie ładowanie jest kuszące i są sytuacje gdzie szybkie zakończenie ładowania naprawdę się przydaje (wiadomo kosztem skrócenia żywotności). Trafiłem kiedyś na rozwiązanie gdzie w ładowarce został zainstalowany wentylator wymuszający obieg powietrza co obniżało temperaturę przy szybkim ładowaniu.

  • Ups
  • #7 13 Paź 2016 09:35
    ElSor
    Poziom 12  

    TechEkspert napisał:
    ElSor co do napięcia końca fazy CC 4,1V jeżeli faktycznie znacząco wydłuża ilość cykli to może przydałby się przełącznik "eco" w ładowarkach?
    Eco czy możliwość wyboru napięcia końca ładowania w zakresie 4,1-4,35 z krokiem 0,01V by wystarczyło dla świadomego użytkownika. Dane nt żywotności można znaleźć np tu > http://www.mpoweruk.com/life.htm Co prawda nie ma tam żywotności dla mniejszego napięcia ale kilka lat temu gdzieś o tym czytałem na zagranicznej stronie. Temat o li-ionach jest bardzo obszerny ale pewne jest jedno - ładowarka musi być dobra i precyzyjna.

  • #8 15 Paź 2016 09:17
    TechEkspert
    Redaktor

    Opcja regulacji napięcia w trybie CV byłaby ciekawa dla wymagającego użytkownika, podejrzewam że ustawienia nie byłby zmieniane zbyt często, mógłby to być nawet potencjometr lub enkoder na spodniej części ładowarki (we wgłębieniu lub pod klapką aby przez przypadek nie zmienić ustawień).

    Czytając posty w tym temacie zastanawiam się czy kiedykolwiek akumulatory 18650 lub podobne będą posiadały wbudowany układ pamięciowy lub układ z numerem seryjnym, który pozwoli ładowarce na śledzenie historii zużycia akumulatorka (lub ustawień ładowania dla konkretnego egzemplarza).

    Dla porządku wspomnę, że moje posty w tym temacie nie mają możliwości zdobycia ładowarki i zestawu akumulatorków ;).

  • #9 15 Paź 2016 13:02
    leonow32

    Poziom 29  

    TechEkspert napisał:
    Czytając posty w tym temacie zastanawiam się czy kiedykolwiek akumulatory 18650 lub podobne będą posiadały wbudowany układ pamięciowy lub układ z numerem seryjnym, który pozwoli ładowarce na śledzenie historii zużycia akumulatorka (lub ustawień ładowania dla konkretnego egzemplarza).

    Takie układy już są, w szczególności w bateriach od aparatów fotograficznych :) jak włożysz baterię nieoryginalną to aparat się wyłączy po 15 sekundach. Sprawdzone :)

  • #10 15 Paź 2016 15:42
    TechEkspert
    Redaktor

    To akurat zabezpieczenie interesu producenta aby kupować oryginalne baterie, podobnie jak np. materiały eksploatacyjne do drukarek. Ma to też drugie dno gdyż oryginalny akumulator będzie prawdopodobnie bezpieczny i o odpowiedniej pojemności i jakości natomiast z podróbkami może być różnie, mogą być zarówno lepsze jak i znacznie gorsze lub niebezpieczne.

    Bardziej chodziło mi o możliwość odczytania przez ładowarkę z akumulatora danych takich jak pojemność ilość ładowań, być może profil ładowania ustawiony przez użytkownika (szybki/wolny, napięcie końcowe dla Li-ion).

  • #11 16 Paź 2016 11:31
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    A czy ta ładowarka sprawdza czy ogniwo jest sprawne? Czasem zdarza się, że mamy uszkodzone akumulatorki, ładujemy je długo i niby się naładują i wszystko ok, ale po zamontowaniu w urządzeniu albo działają bardzo krótko albo wręcz wcale.
    Widzę dwa rodzaje testów:
    - są samochodowe testery aku z funkcją prądu rozruchowego. Brzmi to strasznie, ale działa to tak, że na ułamek sekundy włączane jest duże obciążenie (bardzo duże) i badany jest prąd względem napięcia. Na podstawie tego badania tester ocenia prąd rozruchowy akumulatora i podaje go konkretnie w liczbach np. 500A. Dokładnego algorytmu nie znam, ale jest to zapewne maksymalny prąd jaki popłynie przy spadku napięcia nie większym niż X voltów. W ładowarkach może też można by podobny test zastosować, dostosowując oczywiście parametry tego testu do możliwości badanego ogniwa
    - pomiar spadku napięcia po zakończeniu ładowania czyli w sumie pomiar upływu bez obciążenia oraz
    - pomiar spadku napięcia po zakończenia ładowania ale z jakimś niewielkim obciążeniem. Te dwa pomiary wyeliminują z dalszej gry baterie, które działają uszkodzone i działają bardzo krótko.

    Dodatkowo dodałbym też czujnik temperatury ogniwa, i razem z nim sygnalizację gorącego akumulatora, tak aby go nie wyciągać puki nie ostygnie. Pomiar temperatury oczywiście przydałby się również jako wskaźnik ładowania czy rozładowywania, może jakiś test dużego prądu rozładowywania z pomiarem temperatury w tle? Możliwości jest wiele.

    Do tego wspomniany wyżej pomiar pojemności, ale to wiadomo będzie dłużej trwać - nie mniej jest to też funkcja z której wiele osób by na pewno skorzystało.

  • #12 16 Paź 2016 11:52
    TechEkspert
    Redaktor

    Co do testowania to dobre pytanie, nie mogłem zajrzeć "do wnętrza" układu sterującego ale wg. mnie ładowarka przeprowadza prosty cykl rozpoznawania/diagnostyki akumulatora.
    Przykładowo wykrywa odwrotną polaryzację, rodzaj ogniwa Li-ion/Ni-MH (prawdopodobnie przez pomiar napięcia), podczas ładowania Ni-MH rozpoczyna ładowanie prądem 0.1A przez 10min, następnie uruchamiając ładowanie impulsowe prądem 1A.
    W przypadku włożenia akumulatora całkowicie lub częściowo naładowanego ładowanie kończy się po "władowaniu" niewielkiej liczby mAh.

    Podejrzewam że w miarę rosnącego prądu ładującego oraz wymagań klientów, z czasem staną się popularne ładowarki z pełną diagnostyką akumulatorów.

    Co do temperatury - nie wiem, w okolicach ogniwa nie widziałem żadnego czujnika, jednak bardzo możliwe, że w okolicach wlutowanej blaszki znajduje się jakiś NTC/PTC wpływający na pracę urządzenia. Z drugiej strony prądy ładowania to 0.5A i 1A być może producent zadecydował, że pomiar napięcia i prądu oraz ograniczenie czasu wystarczy.

  • #13 16 Paź 2016 18:08
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    Dodatkową funkcją mogłoby być gniazdo USB, ale nie to, które jest w zasilaczu tylko gniazdo w samej ładowarce, opomiarowane, ze możliwością wyświetlania pobieranego prądu, przekroczenia prądu, błędu/zwarcia, sygnalizacji pobierania prądu, oraz zaprzestania pobierania czyli zakończenia ładowania np. powerbanku czy telefonu. Wymagałoby to zasilacza większej mocy, ale to raczej nie jest problemem.

  • #14 22 Paź 2016 15:19
    TechEkspert
    Redaktor

    @Karol-elektronik poniżej film prezentujący działanie fabrycznej modułowej wielokanałowej ładowarki/testera. Przy większej ilości równolegle testowanych akumulatorów może być potrzebne odprowadzanie ciepła / otwarta konstrukcja. Trudno powiedzieć czy przy 30 kanałach ten problem będzie dostrzegalny, ale warto to przewidzieć.


    Link

  • #15 30 Paź 2016 15:18
    siewcu
    Poziom 31  

    TechEkspert napisał:
    Jeżeli macie pomysły na nowe funkcjonalności ładowarek, zastosowania dla akumulatorów Li-ion w formacie np. 18650, macie doświadczenia lub pomysły związane z ładowaniem lub wykorzystaniem akumulatorów Li-ion lub Ni-MH warto napisać o tym w tym temacie.

    Brakuje jednego. Realny pomiar pojemności, a nie tak jak w VC4 pomiar "dodanej" pojemności. VC4 mierzy ile udało się dobić do akumulatora, a nie jego realną pojemność - a to ma mało która ładowarka, przynajmniej jeśli chodzi o te pracujące z pojedynczymi ogniwami, a nie z pakietami(te modelarskie mają tę funkcję, ale jeśli chodzi o pomiar pojedynczego ogniwa to wiele z nich się buntuje, działają poprawnie tylko z pakietami).

  • #16 30 Paź 2016 15:50
    Adamcyn
    Poziom 31  

    TechEkspert napisał:
    Ładowanie akumulatora Ni-MH GP2700 prądem 1A trwało 3.5 godziny, rozładowanie świeżo naładowanego akumulatora prądem 1A trwało 2.5 godziny.

    Czytając można mieć wrażenie, że ładowarka ma funkcję rozładowania prądem 1A wraz z pomiarem czasu - nie ma!

    Siewcu to również zauważył:
    siewcu napisał:
    Brakuje jednego. Realny pomiar pojemności, a nie tak jak w VC4 pomiar "dodanej" pojemności. VC4 mierzy ile udało się dobić do akumulatora, a nie jego realną pojemność

  • #17 30 Paź 2016 17:33
    TechEkspert
    Redaktor

    @Adamcyn akumulatory były rozładowane zewnętrznym sztucznym obciążeniem, ładowarka nie posiada takiej możliwości jak rozładowywanie akumulatora wybranym prądem.

  • #18 30 Paź 2016 21:12
    satanistik
    Poziom 27  

    Akumulatorki Li-Ion powinny w obudowie zbliżonej do paluszka AA powinny być sprzedawane w komplecie z drugim paluszkiem - zworą. Umożliwiło by to zasilanie odbiornika np aparatu z jednego ogniwa w miejsce dwóch AA.

    Co do samych ogniw - wskaźnik naładowania jest fajny ale proste i tanie wskaźniki oparte o podgrzewanie znacznika z farby termicznie zmieniającej barwę rozładowują ogniwo. Dobrym pomysłem był by ruchomy znacznik możliwy do przestawienia po wyjęciu rozładowanego akumulatorka. Zapobiegło by to mieszaniu się akumulatorów naładowanych i "pustych".

    Można by też umieścić na obudowie coś jak wyświetlacz e-papierowy. Stan tego wyświetlacza modyfikowała by sama ładowarka lub dedykowany odbiornik a zapis utrzymywał by się po wyjęciu. Oczywiście wymagało by to dedykowanego sprzętu ale wszystko ma jakieś wady.

    Modyfikacja ładowarki jaka mi przychodzi do głowy to ładowarka + power bank USB.
    Po odłączeniu ładowarki można by wytwarzać 5V na dodatkowym porcie USB korzystając z pojemności akumulatorków. Dodatkowo z tego portu można by ładować telefon w czasie ładowania ogniw.

  • #19 30 Paź 2016 22:41
    siewcu
    Poziom 31  

    satanistik napisał:
    Akumulatorki Li-Ion powinny w obudowie zbliżonej do paluszka AA powinny być sprzedawane w komplecie z drugim paluszkiem - zworą. Umożliwiło by to zasilanie odbiornika np aparatu z jednego ogniwa w miejsce dwóch AA.

    Prosta kalkulacja. Ogniwo AA - napięcie 1,5V x2 = 3V. Ogniwo Li-Ion - napięcie po pełnym naładowaniu 4,2V, bezpieczna granica rozładowania 3V. Widzisz różnicę? Niby tylko 0,6V ale z jakiegoś powodu nikt nie robi tego co napisałeś, a gdyby się dało to na pewno nie pierwszy na to wpadłeś. Poza tym ciężko o ogniwa w rozmiarze takim jak paluszek AA... Gdyby to było takie proste, to by to zrobiono już dawno - widocznie coś stoi na przeszkodzie...

    Dodano po 5 [minuty]:

    TechEkspert napisał:
    @Adamcyn akumulatory były rozładowane zewnętrznym sztucznym obciążeniem, ładowarka nie posiada takiej możliwości jak rozładowywanie akumulatora wybranym prądem.

    Wobec tego brakuje informacji do jakiego napięcia zostały rozładowane akumulatory, mojego e-papierosa tzw mechanika rozładowywałem do 2,8V i ładowałem ponownie, a elektronika w boxie odcina przy 3,2-3,3V. Jest to raczej dość istotna informacja - i przy okazji dobrze by było, gdyby ładowarka miała funkcję regulacji tego, właśnie w podanym zakresie, może ciut szerszym - użytkownik miałby możliwość zmierzenia użytkowej pojemności ogniwa w zakresie napięć, które wykorzystuje. Woltomierz napięcia po ładowaniu też by się przydał, bo z tego co zauważyłem, z różnych ładowarek wychodzą ogniwa o różnym stopniu naładowania(4,1-4,3V zazwyczaj, choć są odchyłki), i to pomimo trybu ładowania CC-CV, gdzie napięcia się tak nie różnią.

  • #20 31 Paź 2016 23:07
    TechEkspert
    Redaktor

    Najwięcej głosów (10) otrzymał post #3 autorstwa ElSor, niebawem na PW skontaktuje się osoba z ekipy elektroda.pl.

    Gratuluję! i dziękuję wszystkim za aktywny udział w temacie.

    Po otrzymaniu ładowarki i kompletu akumulatorów, zapraszam do umieszczenia swoich własnych przemyśleń i ew. wyników prób i testów.

    Ładowarka akumulatorów Li-ion i Ni-MH #17 edu elektroda.pl

  • #21 31 Paź 2016 23:18
    ElSor
    Poziom 12  

    Dziękuję.
    Na pewno przejdą też moje testy (mam do porównania 2 ładowarki modelarskie Turnigy Reaktor 300W i 1000W oraz LiitoKala Lii-500 i Technoline BC-700), a do tego kilka mierników a także pożyczoną kamerę termowizyjną (może zdążę zrobić pomiary przed jej oddaniem). Li-iony nie są mi obce i przede wszystkie przyłożę nacisk na sprawdzenie dokładnych napięć końca ładowania, bo dla mnie to istotny parametr wpływający na żywotność ogniw, choć z opinii znajomych kolegów "po fachu" słyszałem, że za bardzo się tym przejmuję i niepotrzebnie mierzę to napięcie do 3 miejsca po przecinku skoro sami producenci uwzględniają 0,05V bezpiecznego limitu.

  • #22 09 Lis 2016 15:12
    Adamcyn
    Poziom 31  

    Podłączyłem Energizer 2,4 A i XTAR VC4 wskazuje prąd ładowania 0,3 A (4 x AA),
    czyli Enegizer nie wyrabia.

    Jaki zasilacz zastosowaliście w Waszych testach?

  • #23 10 Lis 2016 12:31
    ElSor
    Poziom 12  

    Zestaw dziś przyszedł więc jutro rozpocznę testy.
    Dziękuję wszystkim, którzy oddali na mnie głos oraz sponsorowi.

  • #24 10 Lis 2016 18:51
    TechEkspert
    Redaktor

    @Adamcyn został wykorzystany zasilacz dołączony do ładowarki 5V, 2.1A.
    Wskaźnik ograniczenia prądowego wskazywał 1A dla ładowania w "skrajnych" slotach, lub 0.5A przy ładowaniu w "środkowych" slotach lub przy ilości akumulatorów >2.
    Na wyświetlaczu widoczne były też pozycje 0.2A i 0.8A lecz nie były one aktywne podczas testów.

  • #25 16 Lis 2016 21:51
    Adamcyn
    Poziom 31  

    Adamcyn napisał:
    Podłączyłem Energizer 2,4 A i XTAR VC4 wskazuje prąd ładowania 0,3 A (4 x AA),
    czyli Enegizer nie wyrabia.

    TechEkspert napisał:
    Na wyświetlaczu widoczne były też pozycje 0.2A i 0.8A lecz nie były one aktywne podczas testów

    Potwierdzam, że wskazania pośrednie rzędu 0,2A, 0,3A, 0,8A wskazują, że zasilacz podłączony do XTAR VC4 ma za małą wydolność prądową.

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME