Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora.

plopata 14 Paź 2016 09:14 843 3
  • #1 14 Paź 2016 09:14
    plopata
    Poziom 10  

    Witam,
    Ponieważ stopniowo "słabł" mi napęd bramy roletowej firmy Wiśniowski to podejrzenie padło kondensator mieszczący się w silniku rurowym.
    Opisy demontażu silnika z rolety oraz wymontowania kondensatora są w sieci, ale dotyczą sytuacji bezproblemowych.
    A co zrobić, gdy kondensator nie chce wyjść, bo rozczepi się złącze ślizgowe wewnątrz silnika? Ponieważ mnie to spotkało, opiszę mój pomysł na rozwiązanie.

    Jeśli brama/roleta podnosi się coraz wolniej i z widocznym oporem, a ruch w dół jest prawidłowy i nie ma oporów mechanicznych, to prawdopodobnie kończy żywot kondensator pracy silnika rurowego.
    Po odłączeniu zasilania trzeba zdemontować silnik z rolety - co producent to inne mocowanie - zazwyczaj dwie płytki nośne z trzpieniami po obu stronach (odkręcamy), potem 1-2 wkręty mocujące silnik wewnątrz osi rolety (ośmiokątnej) - wykręcić, a potem go wysunąć.
    Wygląda to mniej więcej tak:
    Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora.

    Następnie obracamy czarną kryzę i przez otwór wykręcamy 2 śruby imbusowe (w innych napędach bywają torxy):
    Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora. Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora.

    Teraz wyciągamy z rury (można użyć młotka z rozsądkiem) mechanizm wyłączników krańcowych oraz obrotowe złącze ślizgowe, a za nim kondensator na długich przewodach (nie trzeba rozbierać mechanizmu krańcówek - nie będzie potrzeby ponownej regulacji lub będzie ona kosmetyczna) - to wersja optymistyczna:
    Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora.

    To wszystko powinno się wyciągnąć w jednym kawałku - kondensator jest owinięty szarą pianką

    Czasem jednak rozpina się złącze ślizgowe, wychodzi moduł krańcówek, a część złącza zostaje zaklinowana we wnętrzu na głębokości kilkunastu centymetrów, i nie ma jak tego chwycić - tak wygląda po wydłubaniu:
    Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora.

    Aby go wydobyć postanowiłem brutalnie naciąć metalową obudowę silnika poniżej punktu podparcia - widoczne 2 do 4 symetrycznych zagnieceń obudowy. Dośrodkowo od nich (2-3 cm) OSTROŻNIE nacinałem szlifierką kątową, a z uzyskałem dostęp do wnętrza - sposób dotarcia tam każdy może zmodyfikować:
    Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora.

    Następnie cienkim prętem wybiłem złącze - trzeba zmieniać ustawienia wybijaka, bo złącze może się klinować. Też jest zalecana delikatność.
    Po wyjęciu wymieniłem kondensator - klej z pianki rozpuszcza napisy na obudowie, ale po ostrożnym zdjęciu pianki jest widoczne na niej lustrzane odbicie - u mnie było 7 uF. Wymiary nowego mogą trochę się różnić -mój był grubszy i dłuższy, a wszedł bez problemu:

    Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora. Napęd rurowy NHK Simu DMI 5 do bram rolowanych - wymiana kondensatora.

    Jeśli zaczepy złącza ślizgowego są trochę uszkodzone, to można je zregenerować lutownicą, stacją HA, dodatkiem wzmocnienia z drutu etc - jest to tworzywo z włóknem szklanym (30%GF).
    Po zespoleniu i montażu wsuwamy całość do wnętrza obudowy, wkręcamy wkręty, zaklejamy wcięty otwór - użyłem kilku warstw klejącej taśmy aluminiowej do rur wentylacyjnych, może być każda podobna.
    Następnie montaż do rolety/bramy, podłączenie, krótki paciorek i START...

    Jeśli to był kondensator, to nawet kobiety zauważają, że brama chodzi trochę szybciej, ciszej, mniej brzęczy, bez wysiłku.

    Mam nadzieję, ze opis będzie przydatny.

    Moderowany przez Marek J.:

    Zmieniłem tytuł. Ten napęd był montowany nie tylko w bramach Wiśniowski.

  • #2 14 Paź 2016 20:35
    Marek J.
    Moderator Automatyka Bram

    Może się przydać w kontekście uszkodzenia kondensatora. Praktycznie w ponad 90 procentach napędów rurowych rolet i bram rolowanych stosuje się silniki na 230V~ z kondensatorem. Pozostałe kilka procent to napędy trójfazowe oraz 12 lub 24V=, więc temat trafiony.
    Nie generalizowałbym jednak że w roletach/bramach rolowanych Wiśniowski są właśnie takie napędy.
    Jest to napęd ok. 10-cio letni firmy Simu z awaryjnym otwieraniem (tzw. z jęz. niemieckiego NHK) z mechanicznymi wyłącznikami krańcowymi. Podejrzewam że przed i po tym okresie w bramach Wiśniowskiego było montowane co najmniej kilka rodzajów napędów co najmniej kilku firm... Konstrukcja ogólnie podobna, ale sposób demontażu , rozmieszczenie elementów i połączeń mogą być bardzo różne...

  • #3 26 Lis 2016 14:18
    kkazioo
    Poziom 2  

    aby uniknąć tak rzeźnickich metod należy wbić bolec który znajduje się tuż obok dużej naklejki prostokątnej simu i wtedy wszystko wychodzi elegancko
    później wystarczy go wyciągnąć ze środka i wbić ponownie
    przerobione na napędzie simu dmi 6 z bramy wiśniowskiego
    pozdrawiam

  • #4 02 Lip 2017 09:28
    plopata
    Poziom 10  

    Siłownik działa dobrze do dziś :-)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME