Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

KOŃCÓWKA MOCY Dual Mono "klocek"

Hipcio 11 Lip 2005 23:02 7552 16
  • Witam

    Oto zapowiadane fotki mojego wzmacniacza :)

    Umieściłbym jeszcze fotkę z testu wytrzymałości obudowy, gdzie stoję na wzmacniaczu (dosłownie! - 80kg nacisku :D ), ale jeszcze co niektórzy by się obrazili z powodu takiego traktowania jakże dla nich "drogocennego" sprzętu... Eeee - chyba pomyliły mi się fora ;)
    Za to na co dzień ta ten klocek służy mi jako podnóżek :)
    Niestety dokładniejszych fotek środka nie wykonam, bo musiałbym wpierw poodłączać wszystkie kabelki, abym mógł odsunąć płytkę z radiatorem (inaczej nie wcisnę tam aparatu), a nie za bardzo mi się chce :P

    Klocek ten zawiera w sobie filtr sieciowy (o wytrzymałości 6A przy 230V), układ miękkiego startu, dwa osobne zasilacze dla sekcji "mocowej" (o łącznej mocy 500W) oraz podwójnie stabilizowany zasilacz dla nie_prądożernych układów (z dodatkowymi filtrami Murata) no i oczywiście dwa kanały stopnia mocy (w układzie quasi IGBT - Mosfety sterują bipolarami) wraz z układami opóźnionego załączania głośników i aktywną korekcją offsetu (ok. 10mV DC na wyjściach).

    Stopnie końcowe obliczone są na wytrzymanie 200Watt RMS na kanał (przy 4 Ohmach), jednakże z tego względu, że trafa dostarczają tylko 2X30V AC (takie miałem w domu zanim powstał ten wzmak) uzyskuję moc o ok. 50-60Watt mniejszą od nominalnej. W zupełności wystarczy.
    Można oczywiście pociągnąć na 2 Ohmach - wtedy na pewno będzie magiczne 200Watt, ale nie więcej, bo trafa prądowo (mocowo) się nie wyrobią.

    Brzmienie?
    Heh - no na pewno czystość, dynamika i możliwość uzyskania dużych ciśnień dźwięku w pomieszczeniu :D Ale muszę uczciwie przyznać, że przy normalnym słuchaniu nie zanotowałem różnicy w porównaniu do wzmaka na TDA7294 (który obecnie kurzy się gdzieś w szafie :) ). Jestem na to zbyt głuchy... :P Zresztą, jakichś wnikliwych porównań nie robiłem, bo mnie nie obchodzą jakieś "niuansowate" zmiany w brzmieniu.
    Różnica ujawniała się dopiero wtedy, gdy zacząłem słuchać na dużych poziomach głośności - TDA7294 przy takim katowaniu zaczął czasami "pierdzieć". Ale co ciekawe, dopiero wtedy gdy się dość mocno nagrzał (po kilku minutach) - zadziałało pewnie któreś z zabezpieczeń. Za to ten wzmak bez problemu i "bezstresowo" sobie wzmacnia. No, może nie do końca bezstresowo, bo przy silnym wysterowaniu potrafi się dość mocno grzać. Na "biegu jałowym" zresztą też - z powodu prądu spoczynkowego :)

    Przedwzmacniacz do niego przedstawię później, w osobnym wątku.


    Fajne!
  • #2 11 Lip 2005 23:11
    PANCIO WIŁ
    Poziom 22  

    No, fajny sprzecik...
    Obudowa ładna tylko radiatory czarne mogły byc...

  • #3 11 Lip 2005 23:47
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  

    Dobry projekt, ale przydałoby się przewody w środku poukładać.

  • #4 11 Lip 2005 23:49
    bocian90
    Poziom 27  

    Witam!A mi sie podobają takie radiatory,ładnie kontrastują z czarna obudową.Mógł byś opisać jaka dokładnie siedzi tam końcówka?

    Pozdrawiam!

  • #5 12 Lip 2005 10:24
    Ash Ketchum
    Poziom 27  

    Mógłbyś podać schemat oraz wzór płytki? Jakie zasilanie musiałoby być aby uzyskać te 2x200W przy 4ohm?

  • #6 12 Lip 2005 14:16
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  

    Napięcie zasilania niezbędne do uzyskania takiej mocy to ±56V, moc transformatora to min. 600VA.

  • #7 13 Lip 2005 09:52
    Ash Ketchum
    Poziom 27  

    A schematu jak nie było tak ni ma :( , na jakich to jest tranzystorach? To mosfet, bipolarne czy darlingtony? Jaki konkretnie typ? Po ile jest w każdej z końcówek? Mi się wydaje że po 2pary. Jak są sterowane diody na przednim panelu? Ma to jakieś zabezpieczenia dodatkowe?

  • #8 14 Lip 2005 21:53
    Hipcio
    Poziom 10  

    Moja konstrukcja opiera się na projekcie "EP" 12/2001 "Silver Sound". W archiwum są pdf-y ze wzorem płytki i opisem konstrukcji.
    Acha - na schemacie ideowym w tym pdf-ie jest błąd - D9 powinna być połączona z R24, R20 i emiterem T16 (na płytce tego błędu nie ma).

    Zamiast 2sa1302/2sc3281 można użyć 2sa1943/2sc5200.
    A zamiast OPA285 (trudno dostępny) można użyć OPA275 bądź OPA2134 (u mnie).
    Zrobiłem także przeróbkę polegającą na tym, że tranzystor ustalający prąd spoczynkowy znajduje się tuż obok jednego z tranzystorów mocy (orginalnie znajduje się na środku radiatora).

    Układ desymetryzacji wykonałem na dwóch OPA627BP i są umieszczone nad wejściem każdej z płytek stopnia końcowego (połączenie niesymetryczne ma tylko 2-3cm długości)
    Można go było wykonać na układzie U1/1, ale miałem jakieś problemy (nie pamiętam jakie, bo to było dość dawno temu) i zrezygnowałem z tego rozwiązania.

    Układ miękkiego startu to typowe urządzenie - spotykane np. w konstrukcjach Elektora.
    Zasilacze także. Nawet te stabilizowane.

    Heh, nie wiem czemu, ale nie chce mi działać układ wykrywający clipping - nie chce mi się zapalić dioda :?
    Nie jest on mi do szczęscia potrzebny, ale jakby ktoś miał jakiś pomysł, to prosiłbym o poradę (wszystko znajdu się w pdf-ie do tego wzmaka - w archiwum "EP").


    Tak ogólnie to jestem zwolennikiem mocnych wzmacniaczy - nie z tego względu, że można z ich pomocą robić łomot na 100m (ja mieszkam na wsi, więc problemów z sąsiadami nie mam, bo ich domy oddalone są co najmniej 25m od mojego :D ), ale chodzi o to, że ma się zapas dynamiki - szybkie, a przede wszystkim głośne transjenty nie zostaną poddane gwałtownemu clippingowi. Taki wzmak warto zrobić nawet do słabych mocowo kolumn, bowiem głośnik w momencie przesterowania (przekroczenia Xmax) generuje parzyste harmoniczne - wchodzi łagodnie w przester (co wynika z zasady działania typowego głośnika) - lepiej tolerowane przez ludzkie ucho niż nieparzyste harmoniczne (przester we wzmacniaczu).

  • #9 15 Lip 2005 09:55
    Ash Ketchum
    Poziom 27  

    Układ wykrywający clipping trzeba wyregulować za pomocą generatora i oscyloskopu na sztucznym obciążeniu (tak pisze w PDF), można też na wyczucie. Regulujemy to potencjometrem P101. Nie miałeś problemów z uruchomieniem? Po zlutowaniu zaskoczył od razu? Na płytce są zintegrowane jakieś zabezpieczenia?

  • #10 15 Lip 2005 23:29
    Hipcio
    Poziom 10  

    Wiem co pisze w pdf-ie, ale jak wytłumaczyć fakt, że w jednym kanale ustawiłem P101 na min, a w drugim na max (oba są wmontowane w tej samej "polaryzacji") i nadal nie wykrywa clippingu?

    Co do wyposażenia dodatkowego, to na płytce znajduje się układ opóźnionego załączania głośnika wraz z detekcją napięcia stałego (reaguje na nap. większe od około 200-300mV DC), korekcja offsetu, no i nieszczęsny (bo niedziałający u mnie...) wskaźnik clippingu.
    Innych układów dodatkowych na samej płytce nie ma. Kto chce może sobie dorobić czujnik temeratury wraz z odłączaniem zasilania przy przekroczeniu ustalonego progu temperaturowego.

    Odnośnie tego czy układ startuje od razu, to odpowiadam, że tak. Nawet bez parowania tranzystorów (obecnie mam już sparowane). Jednakże ja użyłem dobrych elementów (np. dałem wszędzie rezystory metalizowane - oprócz rezystorów emiterowych - te są "zwykłe").
    Co ciekawe, pomimo tego, że tranzystory mocy (oraz od ustalania prądu spoczynkowego) umieśiłem z dala od płytki (połączone kilkucentymetrowymi kablami), to nic złego się nie dzieje.

    Tak więc ten projekt można nazwać "user-friendly" (albo jak kto woli: "fool-proof" :P ).

  • #12 19 Lip 2005 16:50
    Hipcio
    Poziom 10  

    To nie są te same końcówki!

    Z kilku powodów:
    1. Mój ma wejście zrealizowane na wzmacniaczu operacyjnym (U1/1) - nie na elementach dyskretnych.
    2. Stopnie wyjściowe to kombinacja Mosfetów z Bipolarami - a nie "czysty bipolar"
    3. U mnie jest zastosowane ujemne sprzężenie PRĄDOWE (sygnał sprzężenia jest proporcjonalny do prądu wyjściowego), a nie napięciowe (podejrzewam, że takie na 99% zastosowali w tym wzmaku ALTRONA).

    Pomijam sprawę wyposażenia dodatkowego (korekcja offsetu, opóźnione załączanie wyjścia wraz z detekcją nap. stałego, detektor clippingu), bo rozumiem, że chodziło tylko o różnice/podobieństwa w samej końcówce.

    Co do tego niedziałającego układu clippingu, to faktycznie musiałbym sprawdzić poszczególne elementy tego modułu - być może kupiłem np. walniętą serię tranzystorów :P Ale na razie mi się nie chce :)

  • #13 19 Lip 2005 20:51
    zibisound
    Poziom 22  

    Witam.Mam tylko jedną uwagę do konstrukcji:montaż płytki końcówki na radiatorze powoduje,że elementy na płytce będą sie mocno grzały a nie jest to wskazane ze względu na niezawodność i także utrudniony będzie serwis w przypadku uszkodzenia.Reszta ok.Pozdrawiam-Zygmunt.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodam jeszcze,że te grube przewody mogą być cieńsze i powinieneś montaż uporządkować.

  • #14 20 Lip 2005 00:34
    Hipcio
    Poziom 10  

    Toteż z tego powodu oddaliłem PCB od radiatora na ok. 8cm. Obieg powietrza+(ewentualny) łatwy serwis - zapewniony.
    Zresztą - z umieszczeniem orginalnym (płytka tuż nad radiatorem) też nie było żadnych problemów z grzaniem się PCB czy elementów na niej. SPRAWDZAŁEM (miałem tak na czas uruchomienia/testów końcówki).

    Co do grubych kabli zasilających - cóż, takie miałem pod ręką :)

    A uporządkowanie przewodów NIC nie polepszyło pod wzgl. przydźwięków czy innych niekorzystnych zjawisk (których brak :) ), bo to nie są kable z sygnałem audio. Te z sygnałem audio są b. krótkie i biegną praktycznie tuż przy tylnej części obudowy. To była informacja dla purystów :D :P

    Jakkolwiek porządek zawsze mile widziany - tylko nie chce mi się go robić :P

  • #15 20 Lip 2005 22:49
    radyjator
    Poziom 19  

    ładne ładne tylko troche za bardzo namotane tych kabli .. pozdro

  • #16 21 Lip 2005 09:03
    Ash Ketchum
    Poziom 27  

    Udało mi się to odpalić i powiem, że lepiej gra niż STK4050 i LM3886. A TDA7294 to przy tym wzmacniaczu to tragedia. Tylko jest problem z grzaniem się. Poza tym działa bardzo dobrze. Trafa są 530VA na stronę. Napięcie miało być 2x40V ale takie było na zamówienie (wychodzi drożej) więc jest 2x42V, co daje po wyprostowaniu +-60V.

  • #17 21 Lip 2005 12:33
    elektronik_tk
    Poziom 26  

    no fajny projekt i dużo zabezpieczeń, obudowa bez bajerów , taka audiofilska ;) no i jest spory zapas mocy i to sie liczy. no oczywiście malutki minus za balagan z kablami, ale co tam, najważniejsze że gra dobrze. sam chcialbym chociaż coś podobnego zrobić.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME