Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji

viper111 27 Lis 2016 01:23
  • #1 27 Lis 2016 01:23
    viper111
    Poziom 13  

    Witam,
    zmieniam źródło ogrzewania wody w istniejącym starym budynku - z pieca węglowego na kocioł gazowy z zasobnikiem - zestaw Viessmann Vitodens 100-W 26kW z zasobnikiem 100L.
    Dotychczasowa instalacja CO była grawitacyjna otwarta - teraz będzie oczywiście z obiegiem zamkniętym. Dotychczasowa instalacja jest z rur stalowych różnych średnic, szacujemy że pojemności 200-300 litrów.
    Każdy obieg ma zawór odcinający (zawór kulowy), filtr jest na zasileniu do zasobnika oraz na zasilaniu (powrocie) CO. Na powrocie CO jest również dodatkowy zbiornik przeponowy z uwagi na wielkość układu. Tak samo jest zbiornik przeponowy na zasilaniu zasobnika. Grupa bezpieczeństwa (zawór zwrotny oraz zawór bezpieczeństwa) jest na zasilaniu zasobnika.
    Podłączenie zamierzam wykonać z rur polipropylenowych wzmacnianych AL. Zastanawiam się jeszcze alternatywnie czy zastosowanie rur PEX 20 lub PEX 25 lub PEX 32 na złączach skręcanych (nie zaciskanych) zdałoby egzamin? Czy jeśli PEX to tylko zaciskane? Cała instalacja będzie na wierzchu, nie pod tynkiem. Rury CO dochodzące do kotłowni są stalowe 5/4 cala. Pytanie na jaki rozmiar powinno przejść CO do kotła? Jakie podłączenie CO ma Vitodens?
    Czy umiejscowienie naczynia przeponowego przepływowego jest prawidłowe tj. na zasilaniu zasobnika? Czy w ogóle jest tu niezbędne to naczynie? Czy naczynie przeponowe na obiegu CO zimnej wody jest prawidłowe? Vitodens ma wbudowane naczynie 9L.
    Czy poza naniesionymi elementami należałoby nanieść (lub usunąć) jeszcze jakieś elementy do schematu?
    PS. I ostatnie pytanie, czy w tym schemacie z uwagi na spora ilość wody w CO potrzebne jest sprzęgło?

  • #2 27 Lis 2016 12:54
    Soco63
    Poziom 9  

    Odnośnie naczynia przy zasilaniu zasobnika - oczywiście jest ono konieczne. Woda w zasobniku po podgrzaniu np. z temp. 4-5 stopni do 50 stopni zwiększy swoją objętość, a co za tym idzie wzrośnie ciśnienie w zasobniku CWU. Gdyby nie było naczynia przeponowego, to przy gęstości wody powodować to mogło by uszkodzenie ciśnieniowe zasobnika lub zadziałanie zaworu bezpieczeństwa w przypadku np braku poboru ciepłej wody. Drugie naczynie dla CO oczywiście analogicznie też musi być, nie ważne czy przy piecu, czy zewnętrzne. Oczywiście obydwa naczynia na wodzie "zimnej". Przy pojemności układu CO rzędu 200-300l myślę,że pojemność naczynia-czy też naczyń powinna być przynajmniej 30-40 litrów. Dobrze, aby naczynia przeponowe miały trochę zapasu, chociażby na wypadek utraty ciśnienia co też się w naczyniach zdarza...(Co jakiś czas należy skontrolować ciśnienie w naczyniach, oraz czy nie wypełniły się płynem co jest akurat dosyć proste, bo wystarczy popukać w naczynie i po odgłosie ocenisz, czy nie jest pełne) Poza tym im większa temperatura tym większa rozszerzalność cieplna cieczy w układzie. Podejrzewam niestety, że przy starej instalacji z rurami o średnicach
    właściwych do pracy grawitacyjnej całość będzie miała dosyć dużą bezwładność cieplną i nie będzie to zbyt ekonomiczne... No ale nie chcę zapeszać.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Radziłbym jeszcze dorzucić zawór bezpieczeństwa w obiegu CO, chyba, że piec będzie miał swój..

  • #3 28 Lis 2016 13:20
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 37  

    Soco63 napisał:
    Przy pojemności układu CO rzędu 200-300l myślę,że pojemność naczynia-czy też naczyń powinna być przynajmniej 30-40 litrów. Dobrze, aby naczynia przeponowe miały trochę zapasu

    W dużym uproszczeniu woda zwiększa objętość o 4,5% przy róznicy 90 st.C co daje max 13,5l . Zatem naczynie18-20L + 9 w kotle jest juz na zapas i wystarczy zwłaszcza , ze prawdopodobnie nie przekroczysz temp. średniej 60 stC.
    Naczynie przy zbiorniku teoretycznie mogłoby nie być- tylko zawór bezpieczeństwa, ale... Cisnienie bedzie rosło w zbiorniku do maksymalnego , czyli do otwarcia zaworu ( 6 bar) a to powoduje ciagłe wycieki przez upuszczający zawór i ponadto pracę zbiornika na duzych zmianach ciśnienia np 3-6 bar co powoduje szybsze uszkadzanie pekanie powłoki emaliowanej w zbiorniku CWU.
    Śmiało możesz zrobić instalację w PP stabi fi 32 wystarczy i wyjdzie najtaniej. Pex będzie droższy przez kształtki .
    Soco63 napisał:
    całość będzie miała dosyć dużą bezwładność cieplną i nie będzie to zbyt ekonomiczne...

    Bezwładność nie ma żadnego związku z ekonomią ogrzewania. Po prostu bedzie wolniej reagować na np zał. regulatora, ale to nie oznacza żadnych strat.
    Filtr przed kotłem daj w poziomym odcinku powrotu byc mógł go wyczyścić.
    Osobiście wybrałbym inny ( lepszy) kocioł i wiekszy zbiornik 150-200l za mniejsze pieniądze.

  • #4 29 Lis 2016 16:56
    viper111
    Poziom 13  

    andrzej lukaszewicz napisał:
    Osobiście wybrałbym inny ( lepszy) kocioł i wiekszy zbiornik 150-200l za mniejsze pieniądze.


    A jaki kocioł byś wybrał? Większy zbiornik nie jest zupełnie potrzebny, obecna terma ma 60 litrów i zupełnie wystarcza :)

    Ja bardzo atrakcyjnie cenowo mogę mieć Vitodens'a.

    A tez zawór bezpieczeństwa byś dał na powrocie CO?

  • #5 30 Lis 2016 09:37
    Soco63
    Poziom 9  

    Co do wielkości zbiornika, to jeżeli miałeś termę 60 i wystarczało, to rzeczywiście nie ma sensu większego, chyba, że planowałbyś np instalację solarów - to wtedy dwufunkcyjny, z wielkością adekwatną do ilości paneli. Wszystko zależy od poboru CWU (ilości osób które zamieszkują w lokalu).

  • Pomocny post
    #6 30 Lis 2016 18:30
    wnojtek
    Poziom 10  

    Kocioł ma wbudowany zawór bezpieczeństwa więc dodatkowy nie jest potrzebny. Na schemacie brakuje filtra siatkowego do gazu. Zawór kulowy na powrocie CO zamontuj przed filtrem co ułatwi późniejsze czyszczenie filterka. Do kotła najprawdopodobniej dostaniesz oryginalny przyłącz z zaworami odcinającymi (chyba 3/4"). Wężownicę w zasobniku zasilamy od góry - odwrotnie niż na schemacie.

  • #7 01 Gru 2016 00:45
    viper111
    Poziom 13  

    Czy jest zasadne dawać naczynie przeponowe PRZEPŁYWOWE na zasilaniu wodą zbiornika CWU? Podobno polskie przepisy tego nie wymagają. Dodam, że zasilanie wodą CWU jest z wodociągu gminnego więc ciśnienie ustalone jest wg wodociągu.

  • Pomocny post
    #8 01 Gru 2016 09:19
    Soco63
    Poziom 9  

    To już było:
    " Gdyby nie było naczynia przeponowego, to przy gęstości wody powodować to mogło by uszkodzenie ciśnieniowe zasobnika lub zadziałanie zaworu bezpieczeństwa w przypadku np braku poboru ciepłej wody."
    Wybór należy do Ciebie.

  • #9 01 Gru 2016 12:28
    viper111
    Poziom 13  

    A czy naczynie dla CWU musi być przepływowe? Generalnie wszędzie sprzedają nie przepływowe? I ile BAR powinno mieć naczynie ? Widzę, że sa 6, 8, 10 bar...

  • Pomocny post
    #10 01 Gru 2016 14:46
    pablowp1
    Poziom 22  

    Naczynie ma być przeponowe na 10 bar z zastosowaniem do CWU a nie do glikolu, czy CO.

  • #11 01 Gru 2016 17:57
    wnojtek
    Poziom 10  

    Naczynie przeponowe jak najbardziej może być nieprzepływowe.

  • #12 02 Gru 2016 00:47
    viper111
    Poziom 13  

    A jakie ciśnienie powinie mieć zbiornik do Co ? 4, 6, 8 bar? Dodam że moja instalacja centralnego jest na rurach stalowych. Dotychczas był układ otwarty.

    A czy zawór bezpieczeństwa też powinien mieć takie samo ciśnienie jak naczynie ?

    Załączam skorygowany schemat - dodano filtr do gazu za zaworem, zmieniono położenie zaworu na powrocie CO.

    p.s. co sądzicie o zaworach kulowych z filtrem, dobra alternatywa do rozwiązania osobny zawór i osobny filtr? Instalacja byłby zgrabniejsza i mniej miejsca potrzeba.

  • #13 04 Gru 2016 20:30
    viper111
    Poziom 13  

    Jeszcze podrążę temat - a rury zaciskane miedziane (złączki zaciskane zaciskarką/praską) będą odpowiednie, będą trzymały przez lata?

    p.s. jeśli robie instalacje na miedzi 22mm to zawory, filtry jakiej średnicy powinienem zastosować aby nie zwężać przepływu - 3/4 cala?

    p.s. 2. a znasz jakiś dobry sklep ze złączkami zaciskowymi CU?

  • Pomocny post
    #14 04 Gru 2016 23:58
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 37  

    viper111 napisał:
    A jakie ciśnienie powinie mieć zbiornik do Co ? 4, 6, 8 bar?

    Do CO zbiornik na 4 bary.
    viper111 napisał:
    jeśli robie instalacje na miedzi 22mm to zawory, filtry jakiej średnicy powinienem zastosować aby nie zwężać przepływu - 3/4 cala?

    Dokładnie tak.

  • #15 05 Gru 2016 16:02
    viper111
    Poziom 13  

    A czy zawór bezpieczeństwa też powinien mieć takie samo ciśnienie jak naczynie CWU czyli 10bar?

    Czy naczynie przeponowe może być zainstalowane w poziomie zamiast w pionie?

  • #16 05 Gru 2016 20:50
    wnojtek
    Poziom 10  

    Zawór bezpieczeństwa do zimnej wody powinien mieć 6bar. Zawory z filtrem to fajna sprawa, zajmuje mniej miejsca i wychodzi taniej. Jak chcesz się bawić w zaciskanie to zastanów się nad alupexem. Wychodzi dużo taniej niż miedź, łatwiej się prowadzi bo zawsze można trochę podgiąć, a do kotła gazowego w zupełności wystarczy. Standardowe uchwyty do naczyń przeponowych są raczej przystosowane pionowego montażu, ale jak powiesisz poziomo to raczej nic wielkiego się nie stanie. Ja osobiście do cwu i co zamontowałbym naczynia po 12 litrów.

  • #18 06 Gru 2016 21:23
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 37  

    Nie wiem po co dałeś ten filtr na zasilaniu starej instalacji? Wystarczy jeden na powrocie.
    Przepłucz dobrze starą instalację bieżącą wodą i najlepiej każdy grzejnik z osobna jeśli są sprawne zawory odcinające.

  • #19 06 Gru 2016 22:54
    axenty
    Poziom 10  

    Nie zapomnij, że połączenia stali z miedzią tworzą ogniwo galwaniczne, co skutkuje szybką korozją najbliżej położonych elementów. Przy takim połączeniu powinno się stosować uszczelnienia na teflon, a najlepiej wstawić krótki (10-15cm) odcinek rury PP.
    Wiem, że to nieco kłopotliwe i kosztuje parę groszy więcej, ale za to nie będziesz musiał remontować instalacji po 10 latach eksploatacji.

  • #20 09 Gru 2016 00:11
    viper111
    Poziom 13  

    axenty napisał:
    Nie zapomnij, że połączenia stali z miedzią tworzą ogniwo galwaniczne, co skutkuje szybką korozją najbliżej położonych elementów. Przy takim połączeniu powinno się stosować uszczelnienia na teflon, a najlepiej wstawić krótki (10-15cm) odcinek rury PP.


    A czy jeśli pomiędzy stalą a miedzią jest duży zawór kulowy, filtr, śrubunek to nie wystarczy?

    Ale jak to w życiu, nie wszystko sprawdziłem (wymiary króćców kotła i zasobnika) i musiałem dokonać korekty schematu - załączam zmodyfikowany.

    Mam trzy pytania:

    1. Zauważyłem, że zawór kulowy z filtrem na wejściu ma dużo mniejszą średnicę wewnętrzną (przepływu wody) niż na wyjściu - dlaczego? Czy to kwestia producenta zaworu czy raczej taka zasada? Zamówiłem osobny filtr aby zobaczyć czy tez jest taka różnica - chodzi o zawór 1 calowy na powrocie CO

    2. Czy są jakieś przeciwwskazania do używania do końcowego podłączenia gazu, elastycznego przewodu gazowego?

    3. Dlaczego przyłącze CWU w kotle jest 3/4 cala a kocioł ma 1 cal? Co za dziwna niekonsekwencja...? A może jest sens - podobnie jak dla CO - od razu z kotła dać redukcję 3/4 na 1 i przejść do zasobnika rurą 1 cal?

  • #21 09 Gru 2016 20:39
    axenty
    Poziom 10  

    >>A czy jeśli pomiędzy stalą a miedzią jest duży zawór kulowy, filtr, śrubunek to nie wystarczy?<<

    śrubunek i zawór nie izolują elektrycznie.
    ad 1 - nie wiem
    ad 2 - przepisy
    ad 3 - trochę bez sensu. Wężownica w zasobniku ma prawdopodobnie średnicę 1/2", a odległość między kotłem, a zasobnikiem jest z reguły niewielka. Wystarczy podłączyć go taką średnicą, jak króciec wyjściowy z kotła.

  • #22 11 Gru 2016 19:25
    viper111
    Poziom 13  

    Nie do końca rozumiem z skoro można kupic profesjonalną elastyczną rurę gazową do podłączenia kotła gazowego do instalacji a przepisy zabraniają to po co produkują takie rury? Chodzi dokładnie o taki produkt http://famas.pl/pl/przewody-gazowe-do-rozciagniecia

    Natomiast mam inne ważne pytanie. Obecna moja instalacja CO po przerobieniu z otwartej na zamkniętą, nie ma odpowietrznika. Jak ją napełniam wodą to powietrze nie ma gdzie uciekać? Chyba że piec ma odpowietrznik?

    Albo mam zamontować odpowietrznik w najwyższym punkcie instalacji (mam akurat takie miejsce z trójnikiem więc to nie problem)? Wydaje mi się że piec (Vitodens 100-W) powinien mieć odpowietrznik?
    Dodano po 11 [minuty]:
    Dodałem jeszcze łącznik do napełniania instalacji CO tj. między dopływem wody z sieci a obiegiem CO.

    Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji

  • #23 11 Gru 2016 19:56
    axenty
    Poziom 10  

    Faktycznie z takim produktem nie miałem jeszcze do czynienia i nie wiem jak to się ma do przepisów.
    Odpowietrznik obowiązkowo w najwyższym punkcie instalacji. Kocioł ma swój, ale nie będzie w stanie odpowietrzyć przewodów ponad nim.

  • #24 11 Gru 2016 22:41
    viper111
    Poziom 13  

    A przy jakim ciśnieniu odpowietrznik grzewczy zaczyna "spuszczać" powietrze? Czy odpowietrzać należy do momentu aż z odpowietrznika leci woda i dopiero zakręcić korek na odpowietrzniku? (przepraszam za pytanie ale układu zamkniętego nigdy nie odpowietrzałem :(

  • Pomocny post
    #25 12 Gru 2016 03:14
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 37  

    viper111 napisał:
    Nie do końca rozumiem z skoro można kupic profesjonalną elastyczną rurę gazową do podłączenia kotła gazowego do instalacji a przepisy zabraniają to po co produkują takie rury? Chodzi dokładnie o taki produkt http://famas.pl/pl/przewody-gazowe-do-rozciagniecia

    Nikt nie zabrania stosowania tego typu przyłącz, wręcz przeciwnie sa powszechnie montowane, mają atesty itd. Jest to karbowana rura ze stali nierdzewnej, bardzo wytrzymała.
    viper111 napisał:

    Albo mam zamontować odpowietrznik w najwyższym punkcie instalacji (mam akurat takie miejsce z trójnikiem więc to nie problem)? Wydaje mi się że piec (Vitodens 100-W) powinien mieć odpowietrznik?

    Każdy kocioł gazowy ma odpowietrznik wewnętrzny służący do odpowietrzenia samego kotła i ( rury, wymiennik itd, pompa). Odpowietrznik w najwyższym punkcie instalacji ma słuzyć do odpowietrzenia tejże instalacji. Jeśli był układ otwarty, to najlepiej dać odpowietrznik do pionu w miejscu , gdzie zostało zdemontowane naczynie przelewowe.

  • #26 13 Gru 2016 20:57
    axenty
    Poziom 10  

    Odpowietrznik zaczyna działać w chwili gdy ciśnienie w instalacji jest wyższe od atmosferycznego.
    Czekać aż przestanie syczeć i zacznie kapać.

  • #27 29 Gru 2016 21:51
    viper111
    Poziom 13  

    Instalacja ukończona w fazie testów. Na dniach wrzucę zdjęcie kotłowni :) Za wszystkie porady bardzo dziękuję, chętnie odwdzięczę się punktami :)

    Nie mniej mam pewne problemy. Otóż zawór bezpieczeństwa na zasilaniu wody z sieci do zasobnika, nie puszcza (nie dopełnia) wody do zasobnika jak zużyję pewna ilość wody z zasobnika. Musze ręcznie zawór bezpieczeństwa przekręcić do pozycji "środkowej" i przytrzymać aby napełnił się zasobnik wodą. Trochę to tak wygląda, że mimo iż woda ciepła z zasobnika jest zużywana to zawór przestaje puszczać zimną do jego napełnienia? Czy to może być wina samego zaworu, że ma zbyt wysokie ciśnienie otwierające albo inaczej woda w sieci ma zbyt małe ciśnienie i nie otwiera zaworu? Choć z drugiej strony, jak dopuszczam wodę do CO zaworem kulowym za zaworem bezpieczeństwa ( między zaworem bezpieczeństwa a zasobnikiem jest trójnik właśnie z zaworem kulowym do dopuszczania wody do CO) to wówczas zawór puszcza normalnie wodę i napełnia CO (oczywiście w sytuacji kiedy zasobnik jest napełniony).

    Dodam, że niestety instalacja CO nie trzyma ciśnienia - po kolei stare grzejniki zaczynają ciec (na bieżąco wymieniam ale jeszcze nie mogłem dokładnie testować bo co jeden wymienię to kolejny puszcza :( - maja po 35 lat) i coraz dopuszczamy wody do CO.

    Jak dokładnie działa zawór bezpieczeństwa - z tego co zauważyłem to chyba jak jest większa różnica ciśnień na wejściu i wyjściu to również nie przepuszcza wody?

  • #28 29 Gru 2016 22:46
    marek49ae
    Poziom 20  

    viper111 napisał:
    Jak dokładnie działa zawór bezpieczeństwa - z tego co zauważyłem to chyba jak jest większa różnica ciśnień na wejściu i wyjściu to również nie przepuszcza wody?
    Zawór bezpieczeństwa to jest "zawór bezpieczeństwa", i jego zadaniem jest zmniejszać ciśnienie w instalacji w przypadku jego wzrostu.
    viper111 napisał:
    Nie mniej mam pewne problemy. Otóż zawór bezpieczeństwa na zasilaniu wody z sieci do zasobnika, nie puszcza (nie dopełnia) wody do zasobnika jak zużyję pewna ilość wody z zasobnika. Musze ręcznie zawór bezpieczeństwa przekręcić do pozycji "środkowej" i przytrzymać aby napełnił się zasobnik wodą. Trochę to tak wygląda, że mimo iż woda ciepła z zasobnika jest zużywana to zawór przestaje puszczać zimną do jego napełnienia?
    Chyba Ci się zawory pomyliły, bo bezpieczeństwa, tam nie ma miejsca być, a tym bardziej robić to o czym piszesz. Chyba że ja jestem w tej kwestii niedokształcony.

  • #29 30 Gru 2016 17:07
    viper111
    Poziom 13  

    Niestety popełniłem błąd, a w zasadzie kompletnie nie zastanowiłem się na sensem zamocowania zaworu bezpieczeństwa. Aż mi wstyd bo oczywiste jest że źle go zamontowałem :( W takiej formie nie bardzo wiem jaką miałby pełnić role :) Na szczęście korekta tego rozwiązania to dołożenie tylko trójnika.

    Poprawie i wrzucę zdjęcia :)

  • #30 12 Sty 2017 01:02
    viper111
    Poziom 13  

    Załączam zdjęcia kotłowni.

    Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji Schemat CO i CWO - Schemat do oceny oraz pytania o poradę w instalacji

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty