Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Zasilacz laboratoryjny 30V 10A

deejayeq 11 Gru 2016 19:31
  • Zasilacz laboratoryjny 30V 10A

    Witam! Jakiś miesiąc temu zbudowałem zasilacz laboratoryjny o regulacji napięcia od 2,5V-30V i natężenia od 5A-10A. Budowa tego urządzenia trwała ponad miesiąc.
    Jako sterownik napięcia i natężenia wykorzystałem LM723CN. Tranzystory mocy to 3x2N3055. Tranzystor sterujący to 2N2222. Do pomiaru napięcia wykorzystałem analogowy miernik napięcia 0-40V (taki miałem pod ręką), a do pomiaru natężenia analogowy miernik 0-10A. Transformator o mocy ok. 300W 30V 10A (był on z jakiegoś innego urządzenia). Wykorzystane zostały kondensatory do filtracji napięcia 3x4700uF o dużym napięciu i temperaturze pracy (105stopni). Napięcie z tranzystorów jest podawane na przekaźnik (16A) i na koniec na wyjście. Z przekaźnikiem równolegle podłączony jest wentylator chłodzący radiator tranzystorów mocy. Do zasilenia przekaźnika i wentylatora użyłem stabilizatora napięcia na 12V 78L12, który podłączyłem na bazę tranzystora TIP41C. Cały ten układ jest załączany włącznikiem "out". Bezpieczniki na wejściu 230V napięcia przemiennego to 2x2,5A.
    Budowa:
    1. Cały dzień spędziłem na robieniu obudowy.
    2. Trawienie płytek drukowanych.
    3. Robienie otworów na elementy (wiertło 1mm)
    4. Zlutowanie płytek.
    5. złożenie wszystkiego w całość.
    6. Uruchomienie :D

    Radiator nawet przy 1V i 10A nie nagrzewa się aż tak.
    Zasilacz laboratoryjny 30V 10A Zasilacz laboratoryjny 30V 10A Zasilacz laboratoryjny 30V 10A Zasilacz laboratoryjny 30V 10A Zasilacz laboratoryjny 30V 10A Zasilacz laboratoryjny 30V 10A Zasilacz laboratoryjny 30V 10A

  • #2 11 Gru 2016 19:46
    anders11
    Poziom 27  

    Przy takiej mocy, braku otworów wentylacyjnych, obudowie drewnianej stanowiącej dobry izolator, ale ciepła wewnątrz, nazwał bym to coś maszynką do gotowania jajek, a nie zasilaczem. Laboratoryjnym na dodatek
    plus za niepowielanie pewnej żałosnej konstrukcji Electronics Labs, a wybór starego dobrego LM723.
    Proponuję spędzić jeszcze nie jeden, a kilka, tyle co potrzeba dni na rozebranie tego i poskładanie od nowa zgodne z zasadami sztuki.

  • #3 11 Gru 2016 19:57
    deejayeq
    Poziom 4  

    Cytat:
    braku otworów wentylacyjnych


    Otwory wentylacyjne są za wentylatorem.

  • #4 11 Gru 2016 20:00
    anders11
    Poziom 27  

    deejayeq napisał:
    .


    To wlot , a którędy to rozgrzane powietrze ma wylatywać z obudowy?
    Dziurami po niedokładnym montażu?
    Wentylator dmucha na radiator - ok , lecz zaraz za radiatorem w strumieniu
    gorącego powietrza pięknie smaży się główny kondensator filtrujący
    Uwierz mi - nie lubi tego ,temperatura przyczyni się do wczesnego jego zużycia

  • #5 11 Gru 2016 20:11
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 42  

    Zadam tylko 3 pytania, jak ograniczasz prąd , czy 2n3055 nie wchodzą w SOAR, bo z tego co widzę to wejdą, jakim napięciem zasilany jest wentylator?

    Dodano po 58 [sekundy]:

    Ja dużo rozumień , ale są ekierki i linijki mółbyś PROSTO wytrasować otwory na płycie czołowej.

    Teraz to wygląda ...... jak wygląda.

  • #6 11 Gru 2016 20:19
    deejayeq
    Poziom 4  

    Ten wiatrak wydmuchuje gorące powietrze na zewnątrz. Zasilacz ten działał przez kilka godzin przy dużych natężeniach i nic złego się nie działo a temperatura radiatora na pewno nie przekroczyła 100 stopni ponieważ można było go dotknąć.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Cytat:
    jakim napięciem zasilany jest wentylator?

    Wentylator zasilany jest 12V ze stabilizatora.

  • #7 11 Gru 2016 20:24
    nici
    Poziom 30  

    Ta obudowa i bałagan w środku nie wygląda dobrze.

  • #8 11 Gru 2016 20:29
    deejayeq
    Poziom 4  

    Prąd ograniczam za pomocą układu LM723 który mierzy spadek napięcia na rezystorach bocznikujących.

  • #11 11 Gru 2016 21:49
    398216 Usunięty
    Poziom 42  

    deejayeq napisał:
    Zasilacz ten działał przez kilka godzin przy dużych natężeniach i nic złego się nie działo
    Do czasu, do czasu...
    Słyszałeś o czymś takim jak "ESTETYKA"?
    Zamieszczasz swoje dzieło w DiY. OK. Pokazujesz światu - Powiem Ci, że albo nie masz poczucia samokrytyki, albo chcesz pokazać wszystkim jakim niechlujem (czy może to brak wyobraźni?) jesteś.
    Pomijając już dokładnie opisane sprawy związane z materiałem na obudowę, brakiem schematu, czy przedstawieniem pomiarów przy testowaniu tego ... czegoś, to dla mnie osobiście nazwanie tego "TWORU" zasilaczem laboratoryjnym jest mocno przesadzone.
    W środku bajzel (bo nawet nie bałagan), z zewnątrz nie lepiej: Płyta pogryziona, mierniki (czemu dwa różne? Ani to ergonomiczne, ani konieczne, ani tym bardziej - estetyczne) krzywo osadzone, spod wyłącznika wystają trociny, wokół kontrolek również, a na uświetnienie całości jeszcze te krzywo naklejone kartki z opisami...
    Słyszałeś takie powiedzenie: "Moje dzieło świadczy o mnie"?
    ...wybacz, ale Twoje nie świadczy najlepiej...
    Zbudować trzeba po kolei. W Twoim harmonogramie zabrakło punktu podstawowego : ZAPROJEKTOWANIE rozmieszczenia elementów składowych zasilacza w obudowie.
    W efekcie mam nieodparte wrażenie, że skrzynka obudowy (ROBIŁEŚ TO CAŁY DZIEŃ??? Scyzorykiem chyba...) powstała bez żadnego zastanowienia - po prostu miałeś graty, które trzeba było w coś upchnąć... I upchnąłeś. Kondensatory są w ogóle jakoś mocowane , czy tak sobie luźno latają w środku? A ten na radiatorze, to po to, żeby nie zmarzł? Płyta z elektroniką sterującą w ogóle była jakoś mocowana, czy też trzyma się kabli?
    Wyliczać takich "drobiazgów" można by przez kilka godzin, a i to pewnie by się nie o wszystkim napisało.

  • #12 11 Gru 2016 22:01
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Witam
    Musisz trochę popracować nad estetyką wykonania. Popatrz jak to robią inni i wykorzystuj to co masz. Koniecznie wrzuć schemat.

  • #13 11 Gru 2016 22:39
    Alpha
    Poziom 17  

    deejayeq napisał:
    Zasilacz ten działał przez kilka godzin przy dużych natężeniach i nic złego się nie działo a temperatura radiatora na pewno nie przekroczyła 100 stopni ponieważ można było go dotknąć.


    Hehe.... Ustaw napięcie wyjściowe na powiedzmy 4V i teraz pociągnij te 10A. Ale nie za długo-szkoda tranzystorów ;).
    Musisz się jeszcze sporo nauczyć. Dużo czytaj, kombinuj, na końcu pytaj - po to jest forum.
    Powodzenia.

  • #14 11 Gru 2016 22:41
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 42  

    Co jak co ale dałbym przełącznik uzwojeń 2 stopniowy.
    Zawsze to bezpieczniej i mniej ciepła w domku.

  • #15 12 Gru 2016 06:57
    Gismot
    Poziom 13  

    Alpha napisał:
    deejayeq napisał:
    Zasilacz ten działał przez kilka godzin przy dużych natężeniach i nic złego się nie działo a temperatura radiatora na pewno nie przekroczyła 100 stopni ponieważ można było go dotknąć.

    Hehe.... Ustaw napięcie wyjściowe na powiedzmy 4V i teraz pociągnij te 10A. Ale nie za długo-szkoda tranzystorów ;).

    Ciekawe, czy tyle z tego wyciągnie, patrząc na podane parametry transformatora to mam spore wątpliwości. Ale od czego mamy baterie kondensatorów:), pewnie autor tematu zapomniał napisać, że daje to tyle w impulsie. :D

    Najbardziej co mnie w oczy "kuje"to:
    - przewody 230V wymieszane z innymi oraz prowadzone pod radiatorem...
    - otwór wentylacyjny koło gniazda zasilania 230V – przecież to zagraża życiu, włożysz nieświadomie palec podczas przenoszenia i nieszczęście gotowe;
    - inne kwestuje pomijam...

    O wyglądzie obudowy i jej zagospodarowaniu nie wspomnę; tak to jest, jak się coś konstruuje bez projektu i podstawowych narzędzi takich jak np. linijka, cyrkiel...
    Czy tak trudno było przejrzeć podobne projekty DIY na forum?

  • #16 12 Gru 2016 07:24
    a_noob
    Poziom 20  

    Gismot napisał:
    - otwór wentylacyjny koło gniazda zasilania 230V – przecież to zagraża życiu, włożyć nieświadomie palec podczas przenoszenia i nieszczęście gotowe;

    Serio? Zmieścisz palce w wentylatorze i sięgniesz do tego gniazdka? Nawet jak bym celowo chciał to zrobić, to raczej by mi się nie udało. Ten punkt chyba napisałeś tylko poto żeby mieć dwa wymienione przed innymi "kwestujami".

  • #17 12 Gru 2016 08:07
    jacekrado
    Poziom 13  

    Ale przynajmniej termogluta nie nadużywa.
    Idea ok, przydał by się schemat wtedy projekt będzie "pełny".
    Ogólny nieład w obudowie, izolację można zastąpić koszulkami ,
    Obudowa? Ok, mało wentylacji, troszkę przyłożyć się do estetyki ...

  • #18 12 Gru 2016 08:18
    Gismot
    Poziom 13  

    a_noob napisał:
    Gismot napisał:
    - otwór wentylacyjny koło gniazda zasilania 230V – przecież to zagraża życiu, włożyć nieświadomie palec podczas przenoszenia i nieszczęście gotowe;

    Serio? Zmieścisz palce w wentylatorze i sięgniesz do tego gniazdka? Nawet jak bym celowo chciał to zrobić, to raczej by mi się nie udało. Ten punkt chyba napisałeś tylko poto żeby mieć dwa wymienione przed innymi "kwestujami".

    Nie chodzi mi o wentylator, a o wycięcie od spodu. Zaznaczyłem na zdjęciu.

    Zasilacz laboratoryjny 30V 10A

  • #19 12 Gru 2016 08:45
    bestler
    Admin grupy DIY

    Każdy kiedyś zaczyna swoją przygodę z własnymi konstrukcjami. Gratuluję ukończenia projektu i oczywiście zachęcam do usunięcia kilku niedociągnięć głównie w kwestii bezpieczeństwa, które zostały tu powyżej wymienione.

  • #20 12 Gru 2016 09:26
    deejayeq
    Poziom 4  

    Cytat:
    Koniecznie wrzuć schemat

    Oto schemat
    Zasilacz laboratoryjny 30V 10A
    Cytat:
    Po co przełącznik Power OUT ?

    Przełącznik "out" Załącza przekaźnik i chłodzenie.
    Cytat:
    Jak stosujesz język angielski do opisów na front panelu (osobiście nie mam nic przeciwko) to chociaż sprawdź poprawność pisowni.

    Dziękuję za zwrócenie uwagi.
    Cytat:
    Kondensatory są w ogóle jakoś mocowane , czy tak sobie luźno latają w środku?

    Kondensator jeden jest przymocowany do obudowy taśmą zaciskową a dwa pozostałe specjalnymi opaskami do kondensatorów.
    Cytat:
    Płyta z elektroniką sterującą w ogóle była jakoś mocowana, czy też trzyma się kabli?

    Płytka jest zamocowana za pomocą radiatora od tranzystora TIP41C i dosyć dobrze się trzyma.

  • #21 12 Gru 2016 09:31
    Pyzaczek
    Poziom 17  

    Wszystko zależy od tego ile lat ma autor tej konstrukcji. Mam nadzieję, że niewiele. Wtedy można mu wiele wybaczyć. Najważniejsze, że urządzenie działa! Wszystko zrobił sam, ą że niezgodnie ze "sztuka"? no cóż - nie każdy jest artystą.
    Popraw rażące błędy i bezpieczeństwo i będzie O.K. Nie zrażaj się krytycznymi komentarzami. Działaj dalej.

  • #22 12 Gru 2016 09:41
    deejayeq
    Poziom 4  

    Gismot
    Dziękuję za uwagę. Nie zauważyłem tego incydentu. :lol:

  • #24 12 Gru 2016 12:35
    deejayeq
    Poziom 4  

    Cytat:
    Chciałem zobaczyć jaką pojemność filtrującą dałeś na wyjściu i nie dopatrzyłem się żadnej elki, ani przed stykami K1 ani za , to przeoczenie czy celowe ?

    Zrobiłem to celowo ponieważ nie chciałem żeby po wyłączeniu przekaźnika było jakiekolwiek napięcie na wyjściu. A przed przekaźnikiem nie pomyślałem o tym.

  • #26 12 Gru 2016 14:40
    Mark II
    Poziom 19  

    Ten 2n2222 nie będzie miał lekko. Prąd wyjściowy 10A, czyli na każdego 2n3055 3,3A. Producent podaje dla 4A hFE od 20 do 70. Przyjmijmy realne dla dużych prądów i ułatwienia obliczeń 30. Czyli na każdego dwuena w stopniu wyjściowym, tranzystor sterujący musi dostarczyć 100mA prądu. Razem 300mA. Stopień jest co prawda w układzie Darlingtona, ale pracuje jako wtórnik. Czyli przy dużych prądach wyjściowych i małych napięciach 2n2222 o mocy strat maks. 500mW będzie już ociekał stopioną cyną... albo ten zasilacz jeszcze nigdy 10A nie oddał do obciążenia. Ponadto - transformator ma mieć 30V, ale po drodze mamy jeszcze prostownik i w sumie cztery (licząc z zawartymi wewnątrz struktury LM723) tranzystory w układzie wtórników połączone szeregowo; na każdym niecały wolt spadku. Czyli po obciążeniu 10A za transf. będziemy mieli może 30V. Minus spadek na prostowniku 2V, minus ok. 4V w całym łańcuchu stopnia sterującego i wyjściowego, a na kondensatorach filtrujących dobrze, jeżeli utrzyma się te 30V. A gdzie stabilizacja? Też wymaga jakiegoś zapasu napięcia.

  • #27 12 Gru 2016 15:20
    deejayeq
    Poziom 4  

    Po wyprostowaniu przez kondensatory napięcie sięga nawet 36V. Odejmując spadki napięć jest ok 31V. Ten 2N2222 nawet przy dużych prądach jest lekko ciepły.

  • #28 12 Gru 2016 16:21
    Mark II
    Poziom 19  

    Przy dużych prądach, tzn o jakiej wartości i jakim napięciu na wyjściu?

  • #29 12 Gru 2016 18:15
    deejayeq
    Poziom 4  

    Np. 7A i 12V Żarówka samochodowa.

  • #30 12 Gru 2016 19:00
    krakarak
    Poziom 38  

    Powiem tak - to jest śmietnik a nie konstrukcja warta przedstawienia i pochwalenie się własną pracą!
    Brzydota i niechlujność wykonania, elementy i podzespoły powrzucane do paskudnie pociętej i poszarpanej skrzyni. Gdybym to kupił a ty byś i wysłał pocztą to włączałbym na 100 metrowym przedłużaczu, aby ewentualny wybuch od zwarcia nie zadziałał jak bomba.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty