Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3-6v - ile max prądu

madzialena89 02 Sty 2017 21:26 630 7
  • #1 02 Sty 2017 21:26
    madzialena89
    Poziom 3  

    Dobry wieczór.
    Chcę pocisnąć więcej prądu w silnik który ma chyba 3-6 V. Moje pytanie brzmi - czy jest jakaś zasada ile taki silnik jest jeszcze w stanie wytrzymać przez dany okres czasu tak żeby np. przeżył 12 V albo 24 V, ale pod warunkiem że zostanie wyłączony do 2 min, żeby nie spalić. Czy pojemność odgrywa tu jakąś rolę?

    Pozdrawiam wszystkie lamy :D :P

  • #2 02 Sty 2017 21:51
    huluk
    Poziom 28  

    W dokumentacji silnika - trzeba szukać parametrów mocy - ciągłej oraz maksymalnej chwilowej (podawanej np. dla 1 minuty).

  • #3 08 Sty 2017 11:41
    madzialena89
    Poziom 3  

    Wolałabym coś w rodzaju zależności, którą da się oszacować, bo nie mam dostępu do dokumantacji (a przynajmniej nie chce mi się szukać w internetach). Jak kupuje silniczek to chciałabym znać jakieś widełki które określają ile max voltowo mogę przegiąć na nim pałę, tak żeby nie spalić, a przynajmniej wiedzieć kiedy zacznie śmierdzieć :D:D

  • #4 08 Sty 2017 13:30
    1 PAWEL
    Poziom 39  

    W sporej ilości silników modelarskich zależnie od klasy są podawane
    parametry pracy

    Nominalne napięcie: 6V
    Zakres pracy (bez przekładni): 4.8-7.2V
    Obroty bez obciążenia: 16800
    Obroty przy max. obciążeniu: 8400
    Pobór prądu bez obciążenia: 0,29A
    Pobór prądu przy max. obciążeniu: 4,7A
    Moc: 13,8W

    Bez konkretnego przykładu jest to niemożliwe.

    madzialena89 napisał:
    Czy pojemność odgrywa tu jakąś rolę?

    Pojemność czego?

  • #5 09 Sty 2017 22:22
    madzialena89
    Poziom 3  

    No właśnie to trochę nie bardzo te info bo dawałam silnik na 6v i działał przy 12 v jak zwariowany, fakt, długo nie trzymałam żeby nie spalić, nie wiem co teraz bedzie jakbym chciała dłuzej pojechac zeby nie spalic stad interesuja mnie te szacunki.
    Chodziło mi o pojemność akumulatora który zapodaje prąd, czy to odgrywa jakąś rolę przy paleniu gumy ^^

    Pozdro i dzięki za odpowiedź, fajne info ale nie dokładnie o to mi chodziło

  • #6 10 Sty 2017 00:38
    1 PAWEL
    Poziom 39  

    Pojemność ma wpływ tylko na długość pracy silnika ( więcej energii w akumulatorze, baterii ).
    Tylko jeśli próby będą przeprowadzane pod obciążeniem to będą miarodajne.
    Występuje też prąd zwarcia w przypadku zablokowania lub dużego obciążenia silnika
    i tutaj najszybciej może dojść do uszkodzeń przy dłuższym działaniu.
    Niestety nie wszystkie silniki mają podaną przez producenta pełna charakterystykę
    opisu silnika.

  • #7 10 Sty 2017 16:32
    Madrik
    Moderator Robotyka

    madzialena89 napisał:
    No właśnie to trochę nie bardzo te info bo dawałam silnik na 6v i działał przy 12 v jak zwariowany, fakt, długo nie trzymałam żeby nie spalić, nie wiem co teraz bedzie jakbym chciała dłuzej pojechac zeby nie spalic stad interesuja mnie te szacunki.
    Chodziło mi o pojemność akumulatora który zapodaje prąd, czy to odgrywa jakąś rolę przy paleniu gumy ^^

    Pozdro i dzięki za odpowiedź, fajne info ale nie dokładnie o to mi chodziło


    Silnik o niskim napięciu, będzie działał przy wyższym napięciu, bo jego izolacja nadal to wytrzyma. Przy wyższym też. Silnik to w końcu prosta konstrukcja z drutu i blachy.
    Problemem jest to, że przez uzwojenia zaczyna płynąć wyższy prąd. Silnik to takie głupie bydle, dąży zawsze do stanu równowagi. W związku z tym, za wszelką cenę "ciągnie" takie prąd, jaki jest mu do tego potrzebny, nawet za cenę własnego zniszczenia.

    Wyższy prąd, to wyższa temperatura i większa ilość oddawanego ciepła. To oznacza niszczenie izolacji oraz niszczenie obwodu magnetycznego. Magnesy bowiem bardzo źle znoszą przegrzanie.
    Wysoki prąd obciąża też nie tylko silnik, ale i podzespoły odpowiedzialne za zasilanie silnika i regulację. Obwody te mogą zostać zniszczone. Są tam często elementy elektroniczne, a ich tolerancja na zwiększanie prądu i napięcia jest o wiele, wiele niższa.

    Wysoki prąd ma wpływ też na akumulatory. Mają one określoną wydajność prądową. Jej przekroczenie może uszkodzić akumulator. A w niektórych wypadkach nawet doprowadzić do zwarcia i eksplozji. To się np. dzieje w nowych smartfonach. Na pewno słyszałaś o problemach z Samsungami Galaxy czy Iphonami i wybuchającymi bateriami.

    Dlatego silniki zasila się takim napięciem do jakiego jest skonstruowany.
    Potrzebujesz "palić gumy", wybierz silnik o innych parametrach - np. wysokim momencie obrotowym, czy o wysokich obrotach.

    "Przewoltowywanie", nie jest ani wydajne, ani skuteczne, bo raz, że spada sprawność silnika, to dwa, znacząco skraca się jego żywotność i ryzyko uszkodzenia samego silnika i podzespołów mu towarzyszących.

  • #8 13 Sty 2017 15:05
    madzialena89
    Poziom 3  

    Ej to co napisałeś jest wielowątkowe, poruszyłeś kwestie które mnie zainteresowały jako coś pobocznego, muszę nad tym wszystkim trochę pomyśleć
    Dzięki

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME