Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

krzem3 11 Sty 2017 14:43 15174 58
  • #31 11 Sty 2017 14:43
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    Koledzy, nie ma co się spierać o to, kto jakie brzmienie lubi.
    Wychowałem się na lampowcach i nawet lubię ich brzmienie, ale w życiu na kolanach bylem tylko raz, a powodem był TacT Millennium; wtedy zrozumiałem, co to jest neutralność toru audio.

  • #32 12 Sty 2017 20:53
    krzem3
    Poziom 17  

    Kolego submariner.

    Współczesne wzmacniacze lampowe, mają bardzo dobry stosunek sygnału do szumu S/N oraz dynamikę niż to było kilka dekad temu. Stosuje się dużo lepsze rozbudowane zasilacze żarzenia oraz anodowe, jakościowe lepiej wykonane transformatory sieciowe, wyjściowe w nowej technologii oraz inne elementy. W omawianym wzmacniaczu nie słychać szumu i przydźwięku w głośnikach. Jeszcze nie tak dawno temu przydźwięk w głośnikach był sporym utrapieniem, przy cichym słuchaniu muzyki.

    Pomiary przebiegu prostokątnego po stopniu wysterowania po uruchomieniu wzmacniacza.

    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #33 17 Sty 2017 13:17
    Jawi_P
    Poziom 23  

    Gratuluje konstrukcji. Piękna rzecz.

  • #34 17 Sty 2017 21:16
    krzem3
    Poziom 17  

    Dziękuję.

    Wykres charakterystyki częstotliwościowej przy obciążeniu 8 ohm przy Vpp 10,4V, czerwona linia oznacza -3dB.

    krzem3

    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #35 28 Sty 2017 22:26
    krzem3
    Poziom 17  

    Nowy wymienny moduł z lampami 6550 w stopniu mocy zastąpił dotychczasowy na lampach 6P14P. Wzmacniacz może już pracować w trzech trybach pracy Trioda - UL - Pentoda. Układ przełączenia trybów pracy zbudowany jest na trzech przekaźnikach i pomyślnie działa, zdjęcie 6 z testowania układu. Dlaczego dokonałem zapowiadanej zmiany, ponieważ nie mam zaufania do sprzedających lampy szczególnie na Allegro, ostatnio nawet kwadrę lamp 6P14P zwróciłem sprzedającemu.Trudno kupić kwadrę lamp o jednakowych parametrach, nie wchodząc w szczegóły jak były dobierane, później są efekty na oscyloskopie. Po zamianie wzmacniacz doskonale działa, obrany kierunek okazał się słuszny. Na razie tylko dwa zdjęcia z pomiaru.

    krzem3

    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #36 03 Lut 2017 17:10
    krzem3
    Poziom 17  

    Kilka pomiarów przebiegu prostokątnego od 20 KHz do 29 KHz - 8 ohm przy włączonym trybie Triody.

    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe
    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #37 11 Lut 2017 15:17
    krzem3
    Poziom 17  

    Ostatnie moje działania. Zamontowany 4 - pozycyjny przełącznik obrotowy do zmiany głębokości USZ. Trzy pozycje USZ oraz czwarta bez USZ. poprawiłem przebieg prostokątny przy 10, 20 KHz, przebieg trójkątny czysty bez deformacji, idealny przebieg przy 1 KHz.


    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #38 11 Lut 2017 16:00
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    Możesz zrobić FFT dla poniższego sygnału i załączyć zdjęcie? Prośba byś nie robił tego testu z podłączonym głośnikiem bo ulegnie zniszczeniu.

  • #39 12 Lut 2017 00:23
    krzem3
    Poziom 17  

    Pomiary już zakończyłem, więc nie wiem w jakim celu mam zrobić FFT? Druga sprawa nie znam się na takich pomiarach, za młody jestem. Jak się domyślam chodzi Koledze o pomiary za pomocą karty muzycznej, mam w laptopie zintegrowaną.

    krzem3

  • #40 12 Lut 2017 13:06
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    W oscyloskopie ma zdaje się kolega opcje Math i w niej fft. Ponieważ kolega korzysta z oscyloskopu to myślałem tylko o nim a nie o karcie dźwiękowej jako układzie akwizycji danych i programowym analizatorze audio (oczywiście oscyloskop będzie miał sporo ograniczeń - mala dynamikę wynikającą z niskiej rozdzielczości ADC ale można to częściowo poprawić stosując oversampling i funkcje average).
    Co do wieku, to nigdy nie jest za wcześnie/za późno by dodać bardzo ważny obszar pomiarów zwłaszcza w audio - FFT dostarcza cennych informacji jak układ zachowuje się w domenie częstotliwości a nie czasu (przebiegi które załącza kolega to pomiary w dziedzinie czasu).

    http://sound.whsites.net/articles/intermodulation.htm

    i załączniki.

  • #41 14 Lut 2017 19:58
    krzem3
    Poziom 17  

    Przy użyciu funkcji Math wygląda kilka pomiarów tak, wychodzi trzeci przebieg.

    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe
    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #42 06 Mar 2017 19:45
    krzem3
    Poziom 17  

    W module wymiennym na lampach 2 X 6550, obecnie skusiłem się zastosować lampy KT120, próba jest udana. Nie zauważyłem zmiany w pracy zasilacza - jak nagrzewanie się transformatora sieciowego oraz spadku napięcia anodowego, jest okey.

    krzem3

    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #43 07 Kwi 2017 18:46
    krzem3
    Poziom 17  

    Po kilkudziesięciu dniach odsłuchu wzmacniacza postanowiłem pozostać przy stopniu końcowym na lampach 6550. Najlepsze parametry uzyskałem w trybie triody, chociaż nie ma tak znaczącej przewagi na trybem UL Niby słabiutka moc 2 X 4W w trybie triody zupełnie wystarczy do odsłuchu w pomieszczeniu 17 m kw. Chociaż obok stoi potężna szafa grająca 4 X KT120 Tung Sol, to bardzo często odsłuchuję omawiany wzmacniacz SE. Transformatory wyjściowe toroidalne firmy Toroidy.pl świetnie się spisują, brak sprzężeń, zakłóceń chociaż zamontowane są w odległości kilku cm od siebie i blisko modułu wzmacniacza. Dźwięk w dole pasma bardzo nisko schodzi, góra pasma powyżej 54 KHz -3db, co daje dobre ponad 40 KHz . Jak na razie nie ma żadnych niespodzianek w działaniu wzmacniacza, zasilacz ponadwymiarowy pomaga w uzyskaniu dynamicznego dźwięku. Wzmacniacz o niskiej mocy wyjściowej może dać wiele zadowolenia, chociaż urządzenie wykonane na bogato może sporo kosztować. Ostatnio wykonałem nawet dość udane zdjęcia, choć trudne do wykonania bez odbić przy panelu na wysoki połysk.

    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe
    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe
    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #44 13 Kwi 2017 13:23
    arclite
    Poziom 8  

    No powiem szczerze, szacunek za ten projekt nie dość, że wykonany pierwszorzędnie to jeszcze skalowalny :) jestem za młody żeby kopić coś w latach 80' bo wtedy ganiałem z patykiem zamiast karabinu. Teraz pracuję nad własnym wzmacniaczem tego typu i powiem dzięki temu projektowi zmotywowałem się do tego co robię, może nawet też się pochwalę na elektrodzie kiedyś :) I jeszcze raz gratuluję, jak dla mnie to majstersztyk w pełnej krasie.

  • #45 15 Kwi 2017 00:42
    przekrent
    Poziom 32  

    Gratuluję kolejnej konstrukcji. Wykonanie jak zawsze, zawodowe. Osobiście nie mógłbym mieć takiego wzmacniacza. Za bardzo kłuje mnie w oczy nadmiarowość tej konstrukcji. Po co tyle pojemności w zasilaczu? Jaki sens ma przełącznik trioda/pentoda? UL w 10W SE?
    Swoją drogą miło, że ktoś przetarł szlak toroidów do SE ;)

  • #46 16 Kwi 2017 11:40
    krzem3
    Poziom 17  

    Wbrew pozorom wzmacniacz SE, aby pracował sprawnie i stabilnie, powinien posiadać przyzwoity zasilacz o sporej zgromadzonej energii. Minęły już czasy kiedy zasilacze posiadały dwa podwójne elektrolity 2 X 47 uF, lub nawet mniej. Ponadwymiarowy zasilacz, to dobrze zaprojektowany transformator sieciowy, wykonany w technologii do audio. Zalewany środek, bezpiecznik termiczny, opaska przeciwzakłóceniowa, charakteryzuje się niskim poziomem drgań i cichą pracą, niską temperaturą podczas długiej pracy wzmacniacza. Wracając do zastosowanych pojemności ponad 2200 uF na kanał, to aby oddać realnie uderzenia w kotły perkusji podczas odsłuchu, potrzebna jest spora zgromadzona energia w elektrolitach, dławików brak. Przeglądając wzmacniacze znanych firm w cenie powyżej 20 tys zł, jak np wzmacniacz Ayon, można się przekonać jak duże są zastosowane pojemności i jaką ogromną gromadzą energię. Wzmacniacze budżetowe posiadają zasilacze często wykonane na styk, w tym mocno nagrzewające się transformatory sieciowe. Dla wielu użytkowników wzmacniaczy przełącznik trybu pracy Trioda / UL / Pentoda, może nie mieć sensu, ponieważ większość budżetowych wzmacniaczy takiego przełącznika nie posiada - koszty. Wybór trybu pracy zależy czego słuchamy - np tryb Trioda dla muzyki kameralnej, dla bardziej wymagających, UL sama nazwa wskazuje, tryb Pentoda charakteryzuje się ocieplonym dźwiękiem i największą mocą wyjściową, jednak zwiększonym poziomem zniekształceń. Wspomnę jeszcze o braku w wielu wzmacniaczach układów wspomagających jak np soft start, opóźnione włączenie napięć anodowych, stand-by. Eksperymentalnie zamontowany jest czteropozycyjny przełącznik USZ dla bardziej wyrafinowanego odsłuchu. Konstrukcja wzmacniacza właściwie posiada wszystko co potrzeba, bez względu na poniesione koszty. Należy się jeszcze zastanowić czego w tej konstrukcji brakuje, podpowiem - wyższego napięcia anodowego dla lamp z serii KT, w celu uzyskania optymalnej mocy wyjściowej. Brakuje akurat w tej konstrukcji wejścia USB do połączenia z komputerem, natomiast są wejścia coaxial, optical. Toroidalne transformatory wyjściowe firmy Toroidy.pl spisują się według mnie bardzo dobrze. Dziękuję za ocenę.

    krzem3

  • #47 16 Kwi 2017 12:05
    przekrent
    Poziom 32  

    Panie Januszu poczułem smutek po przeczytaniu Pana wiadomości. Po raz kolejny uzmysłowiłem sobie, że nie jesteśmy dobrymi partnerami do dyskusji.
    Nie mniej to jest forum dla przede wszystkim entuzjastów elektroniki, wyznawanie audiovoodoo w tym miejscu nie jest wskazane.
    Nie po to wynaleziono szpadel, by kopać doły łyżeczką. Nie po to wymyślono pentody, by konfigurować je w tryb triody. Na tym poprzestanę.
    Pozdrawiam.

  • #48 16 Kwi 2017 16:28
    krzem3
    Poziom 17  

    Audiofilem nie jestem, wyznaję zasadę - każdy buduje wzmacniacz według własnej koncepcji stosując różne rozwiązania. Wynaleziono również koparkę, aby zastąpiła ciężką pracę ludzi. Nie należy się smucić z powodu zastosowania większych pojemności kondensatorów oraz przełącznikiem trybów pracy, przełącznikiem USZ. Kilka dekad temu spełnieniem marzeń było radio Stolica, adapter Karolinka oraz Bambino, magnetofon Tonette.

    Pozdrawiam

    krzem3

    Dodano po 3 [godziny] 7 [minuty]:

    arclite napisał:
    No powiem szczerze, szacunek za ten projekt nie dość, że wykonany pierwszorzędnie to jeszcze skalowalny :) jestem za młody żeby kopić coś w latach 80' bo wtedy ganiałem z patykiem zamiast karabinu. Teraz pracuję nad własnym wzmacniaczem tego typu i powiem dzięki temu projektowi zmotywowałem się do tego co robię, może nawet też się pochwalę na elektrodzie kiedyś :) I jeszcze raz gratuluję, jak dla mnie to majstersztyk w pełnej krasie.


    Dziękuję.

    Życzę Koledze udanej wspaniale grającej konstrukcji lampowej.

    Pozdrawiam
    krzem3

  • #49 06 Maj 2017 17:29
    kserakses
    Poziom 12  

    Kolega krzem3 zna się na rzeczy, robiłem podobny układowo wzmacniacz na PL841/ EL84 i muszę potwierdzić gra rewelacyjnie, lepiej niż PP na tych samych lampach.
    Zastosowałem transformatory zwijane CC na dobrych niemieckich rdzeniach, pasmo uzyskałem nieco niższe, od góry ok 40kHz dół od 10kHz.
    Aktualnie testuję na desce PSE na PCL86 rezultaty bardzo dobre, moc ok 6W brzmienie zadziwiająco dobre nie ustępujące EL84/PL841
    Te male pentody zaczynają być pomału doceniane, szczególnie biorąc pod uwagę ich cenę.

    Mam pytanie do kolegi krzem3 czy brzmieniowo 6550 są znacznie lepsze od 6P14P i czy stosował zwykłą wersję czy EW/ER
    Mam Trochę lamp 6P3S-E i Polskie Dolam/Telam i zastanawiałem się czy PSE na nich nie zrobić, czy pozostać przy PL841, niestety transformatorów nie mam pod PSE 6P3S.

  • #50 12 Maj 2017 15:21
    krzem3
    Poziom 17  

    Z lamp 6P14P zrezygnowałem w moim wzmacniaczu SE, ze względu na trudności w dobraniu par. Na zakup dobranych lamp na Allegro przestałem liczyć, wiadomo jak jest. Z tego względu po testach postanowiłem pozostać przy lampach 1 X 6550 w kanale, ewentualnie KT88, korzystniej jest dobrać dwie lampy. Trudno mi ocenić dźwięk, nie jestem w tym temacie specjalistą, chociaż doceniam brzmienie lamp 6P14P w SE. Dla osiągnięcia optymalnej mocy wyjściowej z lamp 6550 planuję zwiększyć napięcie anodowe, przez zastosowanie powielacza napięcia z dodatkowymi kondensatorami 4 X 560 uF / 400V. Ze względu na zwiększenie napięcia, wszystkie kondensatory elektrolityczne w zasilaczu będą połączone szeregowo. Przydało się wcześniejsze zastosowanie dużych pojemności.

    krzem3

  • #51 12 Maj 2017 23:16
    kserakses
    Poziom 12  

    Ja akurat nie mam problemu z dobraniem lamp, mam ich sporo wersję 6P14P zwykła , EW i ER mam możliwość dobrania z dokładnością 1-2%
    Lampy 6P14P połączone równolegle to zupełnie inne lampy niż pojedyncze Ri polowe mniejsza nachylenie dwa razy większe trzeba je traktować jak jedną
    lampę o całkiem nowych parametrach Ri 15kohm i nachyleniu 22ma/V czyli dwukrotnie większe niż pojedyncza lampa KT88 a Ri tylko trochę większe od KT88
    Audio Note od dawna stosuje takie rozwiązanie z bardzo dobrym skutkiem. W moim odczuciu 6P14P/EL84 połączone równolegle w PSE sprawują się znacznie lepiej niż pojedyncza lampa, mają lepszego kopa na basie.

  • #52 13 Maj 2017 11:54
    krzem3
    Poziom 17  

    Korzystniej jest, mając dwie lampy wykonać wzmacniacz Push Pull, pierwsze kilka czy kilkanaście Wat w zależności od użycia lamp jest i tak w Kl.A. Wzmacniacz SE z lampami połączonymi równolegle, nawet dobrze dobranymi pod względem kilku parametrów, będzie wnosił większe zniekształcenia nieliniowe. Oprócz prostoty konstrukcji, za to drogiego wykonanego profesjonalnie transformatora wyjściowego jest gorszym rozwiązaniem. Zastosowanie jednej lampy mocy w kanale, a najlepiej mocniejszej drogiej triody jest dużo lepszym rozwiązaniem. Wzmacniacz Push Pull Kl.AB nie musi mieć gorszego brzmienia od SE, przejście przez zero jest mało zauważalne słuchowo, szczególnie w układach lampowych. Na uzyskanie dobrego basu wpływa cały szereg powiązanych ze sobą elementów w torze audio, kończąc na zestawach głośnikowych. Brzmienie wzmacniacza jest raczej ulotne, za kilka miesięcy będziesz słyszał inaczej i poszukiwał nowych wyzwań.

    Lektura.

    http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=22014

    krzem3

  • #53 13 Maj 2017 13:53
    kserakses
    Poziom 12  

    krzem3 napisał:
    Korzystniej jest, mając dwie lampy wykonać wzmacniacz Push Pull, pierwsze kilka czy kilkanaście Wat w zależności od użycia lamp jest i tak w Kl.A. Wzmacniacz SE z lampami połączonymi równolegle, nawet dobrze dobranymi pod względem kilku parametrów, będzie wnosił większe zniekształcenia nieliniowe. Oprócz prostoty konstrukcji, za to drogiego wykonanego profesjonalnie transformatora wyjściowego jest gorszym rozwiązaniem. Zastosowanie jednej lampy mocy w kanale, a najlepiej mocniejszej drogiej triody jest dużo lepszym rozwiązaniem. Wzmacniacz Push Pull Kl.AB nie musi mieć gorszego brzmienia od SE, przejście przez zero jest mało zauważalne słuchowo, szczególnie w układach lampowych. Na uzyskanie dobrego basu wpływa cały szereg powiązanych ze sobą elementów w torze audio, kończąc na zestawach głośnikowych. Brzmienie wzmacniacza jest raczej ulotne, za kilka miesięcy będziesz słyszał inaczej i poszukiwał nowych wyzwań.

    Lektura.

    http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=22014

    krzem3



    Tak mówi literatura że PP jest lepsze od SE, jednak chyba nie w przypadku 6P14P/ EL84, praktyka pokazuje co innego, przynajmniej w moim przypadku. Myślę że różnica wynikać nie tyle z przejścia przez zero, ile w innym rozkładzie znieksztaucen harmonicznych.
    W PP 2D jest kasowana, pod warunkiem dobrego sparowania lamp mocy.
    W SE/ PSE druga harmoniczna ma większą wartość, natomiast trzecia bardzo małą, stąd inna barwa brzmienia w SE.
    Choć pewnie są też inne czynniki niż tylko rozkład harmonicznych, które sprawiają że brzmienie SE jest bardziej realistyczne, naturalne.
    Zbudowałem zarówno PP jak i PSE na EL84/6P14P w pomiarach PP wypada lepiej, niższe zniekształcenia, szersze pasmo, trochę większa moc.
    Jedak PSE brzmieniowo jest lepisze, słychać to od razu, nawet PSE na PCL86 gra lepiej od PP na EL84.
    Wiem że brzmienie to kwestia gustu, jednak w moim subiektywnym odczuciu PSE jest dużo lepsze brzmieniowo.
    Na razie zrezygnowałem Z PP na EL84, ale możne kiedyś do niego wrócę.
    Może poeksperymentuje z innymi rozwiązaniami układowymi w PP, mówię oczywiście cały czas o lampach EL84/6P14P
    Jeżeli chodzi o PP na lampie KT88 to jak najbardziej mi się podoba, mam na myśli wzmacniacz yaqin mc-100b.
    Jednak nic nie mogę powiedzieć o SE na KT88 nie miałem okazji posłuchać.
    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #54 13 Maj 2017 17:07
    krzem3
    Poziom 17  

    Przeważnie staram się nie opisywać brzmienia własnych wzmacniaczy, ponieważ w każdym innym pomieszczeniu brzmienie może być inne, przecież mieszkanie to nie studio. Budowę wzmacniacza rozpoczynałem z niczego, w miarę upływu czasu przyszła myśl aby wykonać go solidnie wykorzystując dobre elementy dostępne w sklepach. Jak wspomniał Kolega Tytka włożyłem w ten wzmacniacz sporo wysiłku i pieniędzy. Na początku zastosowałem lampy 6P14P, w miarę upływu czasu postanowiłem wykonać kompatybilny moduł na lampach 6550, pozostałych po wymianie na KT120 w innym wzmacniaczu PP.UL/Triode. Lamp 6P14P nie zmieniałem, że nie podobało mi się brzmienie, po prostu szukałem nowego zajęcia. Transformatory wyjściowe były wcześniej przygotowane, takie samo Ra lecz wykonane na większe napięcie i prąd, chociaż trochę brakuje napięcia anodowego do pełnego wykorzystania mocy wyjściowej lamp 6550. Brzmienie wzmacniacza z modułem na 6P14P, bardzo mi się podobało, jest jaśniejsze z dobrym basem. Po wymianie lamp na 6550 wzmacniacz gra aksamitnym dźwiękiem z mocnym nawet czytelnym basem. Lampy 6550 Sovtek to są właściwie najtańsze lampy, w późniejszym czasie wymienię na KT88 Tung Sol, lub EH. Po zamontowaniu powielacza napięcia, który powoli realizuję, wzmacniacz uzyska optymalną moc wyjściową. Posiadam zbudowanych kilka wzmacniaczy lampowych w różnych konfiguracjach, co jakiś czas do nich wracam.

    Recenzja wzmacniacza Audio Note.

    http://www.hifi.pl/recenzje/wzmacniacze/audionoteotose.php

  • #55 13 Maj 2017 18:21
    kserakses
    Poziom 12  

    Wiadomo że pomieszczenie ma duży wpływ na brzmienie, porównywałem PP i SE na El84/6P14P w tym pomieszczeniu na tych samych głośnikach.
    Może bas PP miał ciut lepszy, za to cała reszta zdecydowanie na korzyść SE.

    Jak widać ocena OTO SE jest bardzo dobra, brzmienie oceniane jako wybitnie wyróżniające się.

    Wymienne moduły to dobry pomysł, można sobie wymieniać pod inne lampy.
    Jeżeli mówisz że 6550 są dobre to może się skuszę na nie, do Yaqina MC-100B

  • #56 13 Maj 2017 20:41
    krzem3
    Poziom 17  

    Lampy 6550 uznanych firm są dużo droższe jak firmy Sovtek, ewentualnie wybrać KT88 z których można uzyskać trochę większą moc wyjściową.

    krzem3

  • #57 14 Maj 2017 08:35
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe

    kserakses napisał:

    W SE/ PSE druga harmoniczna ma większą wartość, natomiast trzecia bardzo małą, stąd inna barwa brzmienia w SE.



    Ale tylko przy niskich mocach wyjściowych. Wraz ze wzrostem mocy, poziom drugiej harmonicznej po osiągnięciu nieostrego maksimum maleje, a trzeciej rośnie. Dla EL84 przy mocy maksymalnej poziom trzeciej harmonicznej osiąga 10%, a drugiej raptem 2%.
    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe

  • #58 14 Maj 2017 22:29
    kserakses
    Poziom 12  

    OTLamp napisał:
    kserakses napisał:

    W SE/ PSE druga harmoniczna ma większą wartość, natomiast trzecia bardzo małą, stąd inna barwa brzmienia w SE.



    Ale tylko przy niskich mocach wyjściowych. Wraz ze wzrostem mocy, poziom drugiej harmonicznej po osiągnięciu nieostrego maksimum maleje, a trzeciej rośnie. Dla EL84 przy mocy maksymalnej poziom trzeciej harmonicznej osiąga 10%, a drugiej raptem 2%.
    Wzmacniacz lampowy SE. Toroidalne transformatory wyjściowe


    Wykres pokazuje zniekształcenia samego stopnia mocy.
    W przypadku kompletnego wzmacniacza ze sprężeniem zwrotnym, zniekształcenia zazwyczaj nie przekraczają 2-3% przy mocy 10W PSE EL84
    Przy maksymalnej mocy rzeczywiście wyższe harmoniczne dominują, ale do 8W jest OK a to już jest moc chyba wystarczająca żeby pociągnąć nawet mało efektywne kolumny.
    Zazwyczaj w warunkach domowych wykorzystuje się 1-3W a czasem mniej przy wysoko efektywnych głośnikach, moc muzyczna będzie oczywiście dużo wyższa.
    Wcześniej przyzwyczajony do mocnych wzmacniaczy tranzystorowych, dziwiłem się jak ktoś pisał, że wystarczy mu 2-3W ze wzmacniacza lampowego. Dopóki nie złożyłem wzmacniacza na EL84, moc max 5W i przekonałem się że to prawda.
    Układ równoległy PSE dysponuje wystarczającym zapasem mocy w warunkach domowych.

  • #59 14 Maj 2017 22:37
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe

    kserakses napisał:


    Wykres pokazuje zniekształcenia samego stopnia mocy.
    W przypadku kompletnego wzmacniacza ze sprężeniem zwrotnym, zniekształcenia zazwyczaj nie przekraczają 2-3% przy mocy 10W PSE EL84

    Oczywiście że samego stopnia mocy, bo tylko w takim przypadku można wyciągać wnioski na temat tego, co jaka lampa oferuje. Ze sprzężeniem zwrotnym może być i 0,2%.

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME