Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócenia ładowarek samochodowych

peter013 04 Sty 2017 20:17 1200 23
  • #1 04 Sty 2017 20:17
    peter013
    Poziom 12  

    Witam.
    Szukam rzetelnych informacji na temat zakłóceń wszelkich ładowarek używanych w samochodach, czyli do telefonu, nawigacji, wideorejestratorów itp. Chodzi mi o doświadczenia użytkowników, przede wszystkim czy udało się znaleźć ładowarkę która nie powoduje żadnych zakłóceń w radiu FM oraz CB.
    Zależy mi na dokładności obserwacji i uwzględnieniu poboru prądu (skrajny przypadek rozładowane i włączone urządzenie). A także zwróceniu uwagi na choćby najmniejsze zakłócenia.
    W grę wchodzą tylko ładowarki impulsowe, zdaje sobie sprawę z stabilizatorów liniowych.

  • #2 04 Sty 2017 21:45
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Rzetelne informacje zawierają odpowiednie dyrektywy EMC, których spełnienie jest podstawą do oznakowania produktu znakiem CE, a to z kolei jest podstawą do dopuszczenia urządzenia do obrotu na terenie UE.
    Generalnie żadne urządzenie nie powinno generować więcej śmieci niż przewiduje dyrektywa.
    Jednocześnie inne urządzenia muszą być tak zrobione by śmieci generowane przez pracujące w ich sąsiedztwie urządzenia nie wpływały na ich działanie.
    I w zdecydowanej większości przypadków właśnie tak jest, natomiast jeśli CB radio czy radio FM odbiera jakieś zakłócenia to znaczy że albo nie spełnia dyrektyw, albo zostało zainstalowane w pojeździe w sposób nieprawidłowy (nie zapewniający minimalizacji poziomu zakłóceń).

  • #3 04 Sty 2017 23:13
    ociz
    Moderator Samochody

    Oj zakłócają i te z CE. W CB radiu to usłyszysz większość świateł dziennych LED i to tych z górnej półki, znam też przypadki sterowników LPG -sterowanie wtryskiwaczami.

  • #4 05 Sty 2017 08:18
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Ok, ale to znaczy że CB radio nie spełnia norm, lub jest zainstalowane (radio albo światła) niezgodnie z zasadami.
    Często pomija się np. filtry, a potem jest zdziwienie.
    Przetwornice do LED, czy ładowarki to zupełnie nie te częstotliwości co CB, czy tym bardziej radio FM. Moc też znikoma. Zakłócenia wchodzą przez zasilanie i ew. anteny jeśli są gdzieś w okolicach tychże przetwornic.
    Nie bez powodu w sklepach z osprzętem CB dostępne są różnego rodzaju filtry. Nie wiem jak jest z przetwornicami do LED, ale do nich też pewnie da się dokupić filtry zasilania.
    Należy pamiętać, że taki filtr zasilania działa w dwie strony - blokuje zakłócenia dostające się do urządzenia ale także co bardziej istotne - blokuje to, co się z niego wydostaje. Potem przewody w instalacji stają się jedną wielką anteną i mamy to, co mamy.
    Jeśli zrobimy wszystko zgodnie ze sztuką, a nadal są zakłócenia, to znaczy że któreś urządzenie nie spełnia norm EMC, a znak CE jego producent nadał bezprawnie. :)

  • #5 05 Sty 2017 09:19
    ociz
    Moderator Samochody

    Zgodnie ze sztuką tzn? W instrukcji montażu którychś świateł dziennych widziałeś że trzeba dodatkowo podłączać filtry?

  • #6 05 Sty 2017 18:04
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Ja nie montuję świateł dziennych w pojazdach. Co najwyżej car audio i CB, a i to dla znajomych. Żaden ze znajomych nie ma takich problemów o jakich pisze autor tematu. :)

  • #7 05 Sty 2017 18:52
    Wawrzyniec
    Poziom 32  

    Artur k. napisał:
    Nie bez powodu w sklepach z osprzętem CB dostępne są różnego rodzaju filtry.
    I w większości to pic na wodę, bo jak już zakłócenia rozejdą się po instalacji to filtry niewiele pomogą.
    Artur k. napisał:
    Nie wiem jak jest z przetwornicami do LED, ale do nich też pewnie da się dokupić filtry zasilania
    Czyli nie spełniają norm skoro trzeba dokupować do nich filtry.
    Artur k. napisał:
    Często pomija się np. filtry, a potem jest zdziwienie
    Jeżeli już to urządzenia powinny mieć wbudowane, odpowiednio skuteczne filtry, przede wszystkim te, które mogą zakłócać.
    Artur k. napisał:
    jeśli CB radio czy radio FM odbiera jakieś zakłócenia to znaczy że albo nie spełnia dyrektyw, albo zostało zainstalowane w pojeździe w sposób nieprawidłowy (nie zapewniający minimalizacji poziomu zakłóceń).
    Mogę cię zapewnić, że nie ma radia CB odpornego na mocno siejącą ładowarkę do telefonu czy też nawigacji, albo badziewną przetwornicę do ksenonów, albo zasilacz do LEDów i w większości przypadków niewiele pomaga odkłócanie odbiorników, Lepsze efekty dają filtry zakładane na źródła zakłóceń, ale nie zawsze da się wyeliminować partactwo producentów.

  • #8 05 Sty 2017 19:27
    ociz
    Moderator Samochody

    Artur k. napisał:
    Żaden ze znajomych nie ma takich problemów o jakich pisze autor tematu.

    Może po prostu nie każdy to słyszy. Różni ludzie mają różne zakresy słyszalnych częstotliwości.

  • #9 05 Sty 2017 19:44
    Artur k.
    Admin grupy audio

    :arrow: Wawrzyniec
    Nie do końca masz rację. Fragment pierwszej z brzegu instrukcji montażu CB radia - dotyczy Alan 102:

    Cytat:
    Najtrudniejszym, ale najkorzystniejszym z uwagi na minimalizacje zaklocen
    sposobem, jest podlaczenie radia bezposrednio do akumulatora.

    A tu z innej instrukcji - TCB-550:
    Cytat:
    Podłącz kabel zasilania bezpośrednio do akumulatora (12V) lub do
    bezpiecznika w skrzynce bezpiecznikowej.

    Więcej nie chce mi się szukać, bo nie ma to sensu.
    Jest napisane żeby podłączać bezpośrednio do akumulatora lub do skrzynki bezpiecznikowej. Ilu ludzi tak robi? 90% CB w samochodach podłączona jest do gniazda zapalniczki, a ponieważ gniazdo zwykle jest jedno, to schemat instalacji wygląda tak:
    - gniazdo zapalniczki -> rozgałęziacz -> ładowarka do telefonu, zasilacz do nawigacji, CB radio, coś tam jeszcze.

    Dziwisz się, że przy takim rozwiązaniu są zakłócenia? Ja się nie dziwię, ani też nie podłączam tak radia.


    ociz napisał:
    Różni ludzie mają różne zakresy słyszalnych częstotliwości.

    Bez przesady, częstotliwości pracy przetwornic leżą daleko poza zakresem słuchu nawet małego dziecka (małe dziecko słyszy najszerzej). To są częstotliwości od kilkudziesięciu kHz wzwyż (są nawet takie, pracujące na MHz). Nikt tego nie usłyszy, może jakiś koń, pies czy inny nietoperz, ale na pewno nie człowiek.

    W radiu zakłócenia generowane przez przetwornice z grubsza rzecz biorąc polegają na zakłócaniu odbioru - wzrasta poziom szumów, pojawiają się gwizdy, interferencje itp.
    To akurat słyszy każdy, no chyba że problem u niego nie występuje. :)

  • #10 05 Sty 2017 20:16
    Wawrzyniec
    Poziom 32  

    Artur k. napisał:
    Nie do końca masz rację. Fragment pierwszej z brzegu instrukcji montażu CB radia - dotyczy Alan 102:
    Cytat:
    Najtrudniejszym, ale najkorzystniejszym z uwagi na minimalizacje zaklocen
    sposobem, jest podlaczenie radia bezposrednio do akumulatora.

    A tu z innej instrukcji - TCB-550:
    Cytat:
    Podłącz kabel zasilania bezpośrednio do akumulatora (12V) lub do
    bezpiecznika w skrzynce bezpiecznikowej.

    Więcej nie chce mi się szukać, bo nie ma to sensu.
    Jest napisane żeby podłączać bezpośrednio do akumulatora lub do skrzynki bezpiecznikowej. Ilu ludzi tak robi?
    Owszem, w tych instrukcjach tak pisze, ale nie przypuszczam że autorom instrukcji chodziło o eliminację zakłóceń od ładowarek, a raczej o pewny styk bo gniazda zapalniczki go nie zapewniają w 100% i myślę że tutaj o to chodzi.
    Artur k. napisał:
    90% CB w samochodach podłączona jest do gniazda zapalniczki, a ponieważ gniazdo zwykle jest jedno, to schemat instalacji wygląda tak:
    - gniazdo zapalniczki -> rozgałęziacz -> ładowarka do telefonu, zasilacz do nawigacji, CB radio, coś tam jeszcze.

    Dziwisz się, że przy takim rozwiązaniu są zakłócenia? Ja się nie dziwię, ani też nie podłączam tak radia.
    Nie, nie dziwię się i ja też tak nie montuję. Przez ponad 10 lat montowałem i naprawiałem CB i też wiem coś na temat montażu CB i niejedne kombinacje widziałem i wiem też jak ciężki jest temat eliminacji różnego rodzaju zakłóceń w CB i czasami jest to niemożliwe nawet w nowych samochodach.
    Artur k. napisał:
    Bez przesady, częstotliwości pracy przetwornic leżą daleko poza zakresem słuchu nawet małego dziecka (małe dziecko słyszy najszerzej). To są częstotliwości od kilkudziesięciu kHz wzwyż (są nawet takie, pracujące na MHz). Nikt tego nie usłyszy, może jakiś koń, pies czy inny nietoperz, ale na pewno nie człowiek.
    Nie chodzi o samą częstotliwość na jakiej pracują przetwornice. Przetwornica impulsowa w zasilaczach zwykle nie generuje jak sam dobrze wiesz czystej sinusoidy. Przeważnie są to impulsy prostokątne i myślę że dobrze wiesz jakie śmieci zawiera taki przebieg w ładowarkach i jakie są w nich filtry na wejściu i wyjściu, oraz jak taka ładowarka jest ekranowana.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Artur k. napisał:


    W radiu zakłócenia generowane przez przetwornice z grubsza rzecz biorąc polegają na zakłócaniu odbioru - wzrasta poziom szumów, pojawiają się gwizdy, interferencje itp.
    Z tym się zgadzam.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Artur k. napisał:
    To akurat słyszy każdy, no chyba że problem u niego nie występuje.
    I z tym też.

  • #11 05 Sty 2017 21:24
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Wawrzyniec napisał:
    Owszem, w tych instrukcjach tak pisze, ale nie przypuszczam że autorom instrukcji chodziło o eliminację zakłóceń od ładowarek, a raczej o pewny styk bo gniazda zapalniczki go nie zapewniają w 100% i myślę że tutaj o to chodzi.

    A ja myślę że nie, z prostego powodu - napięcie na akumulatorze nie będzie zaśmiecone gdyż akumulator stanowi swego rodzaju filtr. Dzięki bardzo małej rezystancji wewnętrznej, skutecznie zwiera wszystkie zakłócenia.
    Analogiczna sytuacja występuje stricte w mojej branży (nagłośnienie) gdy jest źle wykonana elektryka w budynku, czy na scenie. Jeśli oświetlenie sceniczne i nagłośnienie zasilane są z tego samego obwodu, to bardzo często w głośnikach słychać brzęczenie generowane przez dimmery (regulatory do oświetlenia żarowego). Sposób na to jest bardzo prosty, choć wielu ma problem ze zrozumieniem dlaczego tak. Należy rozdzielić obwody zasilające i wykonać swego rodzaju gwiazdę - czyli punkt wspólny obwodów musi być przy WLZ. Wówczas zakłóceń nie ma.
    Jak połączymy "magistralowo" tzn. od jednego do drugiego, to prawie zawsze występują zakłócenia.
    Analogicznie jest w pojeździe. Wystarczy że gdzieś będzie gorsza masa i na rezystancji styku zacznie odkładać się sygnał zakłóceń, który zmieni potencjał w tym wypadku CB radia.
    Właśnie w ten sposób najczęściej zakłócenia dostają się do urządzeń.

    Wawrzyniec napisał:
    Nie chodzi o samą częstotliwość na jakiej pracują przetwornice. Przetwornica impulsowa w zasilaczach zwykle nie generuje jak sam dobrze wiesz czystej sinusoidy. Przeważnie są to impulsy prostokątne i myślę że dobrze wiesz jakie śmieci zawiera taki przebieg w ładowarkach i jakie są w nich filtry na wejściu i wyjściu, oraz jak taka ładowarka jest ekranowana.

    Owszem przebiegi z przetwornicy to mniej lub bardziej prostokąt, a częściej szpilki, jednakże nawet jeśli przetwornica pracuje na 1MHz, to żeby wejść na pasmo CB musiałaby być dość silna jakaś 30 harmoniczna (a na FM to jakaś 100) - widziałeś kiedyś w jakimkolwiek przebiegu tak silną 30 harmoniczną? Trzecia, piąta, czasem siódma może być wystarczająco silna, ale nie trzydziesta, czy tym bardziej setna. Ta przetwornica musiałaby być nadajnikiem o mocy kilkudziesięciu watów by coś takiego mogło mieć miejsce.

  • #12 05 Sty 2017 23:37
    Wawrzyniec
    Poziom 32  

    Artur k. napisał:
    A ja myślę że nie, z prostego powodu - napięcie na akumulatorze nie będzie zaśmiecone gdyż akumulator stanowi swego rodzaju filtr. Dzięki bardzo małej rezystancji wewnętrznej, skutecznie zwiera wszystkie zakłócenia.
    Niestety, ale nie masz racji. Nie bez powodu przy odkłócaniu np. alternatora stosuje się małe pojemności, a także przy zasilaczach np na LM317 też nie bez powodu stosuje się oprócz dużych pojemności małe styrofleksy, aby się scalak nie wzbudzał. Duża pojemność akumulatora, a przez to mała oporność wewnętrzna skutecznie tłumi przebiegi stosunkowo wolno zmieniające się, natomiast zakłócenia impulsowe i szpilki jedynie małe pojemności umieszczone jak najbliżej źródła zakłóceń są w miarę skuteczne.
    Artur k. napisał:
    jeśli przetwornica pracuje na 1MHz, to żeby wejść na pasmo CB musiałaby być dość silna jakaś 30 harmoniczna (a na FM to jakaś 100) - widziałeś kiedyś w jakimkolwiek przebiegu tak silną 30 harmoniczną?
    A kto powiedział że zakłócenia do CB przedostają się tylko poprzez antenę? Równie dobrze mogą przedostawać się poprzez zasilanie, a wtedy nie musi to być 30-ta harmoniczna. I jeżeli wtedy ulegnie detekcji na obojętnie którym półprzewodniku w np. pośredniej to są dalej wzmacniane aż nawet do zatkania odbiornika. Nie słyszałeś nigdy w nagłośnieniach CB? Albo dawniej w telewizorach, zwłaszcza lampowych? A CB było w odległości 1km. Ja słyszałem, najczęściej w źle zrobionych wzmacniaczach, czasami było nawet słychać PR 1 , a przecież ten sygnał jest słabiutki, słabszy nić śmieci z ładowarki umieszczonej 30 cm od CB.

  • #13 06 Sty 2017 00:34
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Wawrzyniec napisał:
    Nie bez powodu przy odkłócaniu np. alternatora stosuje się małe pojemności

    Tyle że to niczego nie dowodzi. Pod drodze od alternatora do akumulatora jest jeszcze regulator napięcia. Z tego powodu akumulator nie jest w stanie stłumić zakłóceń generowanych przez alternator.
    Wawrzyniec napisał:
    Nie bez powodu przy odkłócaniu np. alternatora stosuje się małe pojemności, a także przy zasilaczach np na LM317 też nie bez powodu stosuje się oprócz dużych pojemności małe styrofleksy, aby się scalak nie wzbudzał.

    No właśnie - żeby układ scalony się nie wzbudzał, a nie po to by tłumił zakłócenia. To dwie różne rzeczy.
    Wiesz dlaczego potrzebne są małe kondensatory, a nie duży elektrolit? Dlatego, że elektrolity mają dużą impedancję dla w.cz. za sprawą stosunkowo wysokiego ESR. Zupełnie inne właściwości mają dielektryki stałe np. ceramika. Akumulator ma nieporównywalnie mniejszą rezystancję wewnętrzną niż jakikolwiek kondensator elektrolityczny. Sytuacja jest więc zupełnie inna.
    Jak w takim razie wytłumaczysz przypadki związane z instalacją elektryczną o których wspomniałem?
    Mylisz pojęcia i zjawiska.

    Wawrzyniec napisał:
    A kto powiedział że zakłócenia do CB przedostają się tylko poprzez antenę? Równie dobrze mogą przedostawać się poprzez zasilanie, a wtedy nie musi to być 30-ta harmoniczna.

    Może przez p.cz., owszem. A ile wynosi p.cz. w CB? Masz tam podwójną przemianę - jedna 10.7MHz, a druga 455kHz. Najsilniejsza jest zwykle trzecia harmoniczna, zatem przetwornice musiałyby pracować z częstotliwością ok. 3MHz (widziałeś taką?) albo ok. 150kHz (tu już prędzej).
    Dla typowych przetwornic kluczowanie to ok. 50-60kHz oraz właśnie w pobliżu 1MHz. Do 455kHz, czy tym bardziej 10.7MHz to i tak dość daleko - blisko 10 harmonicznej.
    Poza tym obudowy CB są metalowe, co stanowi przy okazji ich ekran. Zakłócenia mogą dostać się tylko poprzez przewody - zasilanie, antena i gruszka.
    Najczęściej dostają się przez zasilanie i mechanizm ten wyjaśniłem w poprzednim poście.

    Wawrzyniec napisał:
    Nie słyszałeś nigdy w nagłośnieniach CB? Albo dawniej w telewizorach, zwłaszcza lampowych? A CB było w odległości 1km. Ja słyszałem, najczęściej w źle zrobionych wzmacniaczach, czasami było nawet słychać PR 1 , a przecież ten sygnał jest słabiutki, słabszy nić śmieci z ładowarki umieszczonej 30 cm od CB.

    Nie używam tak badziewnego sprzętu, który zbiera radio. Nie słyszałem też CB w TV lampowym, pewnie dlatego że w czasach powszechności tych TV po prostu nie było w Polsce CB (a przynajmniej nie było popularne).
    A tak na poważnie, owszem czasami się to zdarza, a z czym to ma związek? W 99% takich przypadków przewody połączeniowe (zwłaszcza wejściowe) są dość długie, słabo ekranowane i tworzy się nic innego jak antena. Do demodulacji AM nie trzeba wiele, wystarczy byle złącze PN. Często nie jest to wina źle zrobionego wzmacniacza, tylko źle zrobionej instalacji dla niego.
    Odbiór FM choć rzadziej, to również się zdarza i również ma swoje podłoże w instalacji. Wystarczy odpowiednio długi przewód który stanie się anteną, a przewód ma swoją pojemność oraz indukcyjność - razem tworzą obwód rezonansowy. Wystarczy do tego kawałek wzmacniacza o wystarczająco szerokim paśmie i mamy odbiornik superreakcyjny.
    Nie raz widziałem takie cyrki, bo ktoś położył 30m przewodu RCA w jednej rurce z kablem głośnikowym. Takie przypadki potrafią się nawet samoistnie wzbudzać i wcale niekoniecznie na częstotliwościach akustycznych.

  • #14 06 Sty 2017 08:09
    Wawrzyniec
    Poziom 32  

    Artur k. napisał:
    Pod drodze od alternatora do akumulatora jest jeszcze regulator napięcia
    I tutaj też się mylisz. Nie te czasy. Mylisz regulator napięcia alternatora z regulatorem napięcia prądnicy gdzie w jednej obudowie był mechaniczny regulator napięcia połączony z przekaźnikiem prądu który był jednocześnie regulatorem prądu (a właściwie zabezpieczeniem nadprądowym) i jednocześnie spełniał funkcję zaworu zwrotnego dla prądu (jak diody prostownicze) i nie dopuszczał do cofania się prądu do prądnicy kiedy ta nie generowała prądu lub miała napięcie mniejsze niż napięcie akumulatora. I tam regulator był faktycznie pomiędzy prądnicą a akumulatorem. Ale teraz używamy alternatorów gdzie pomiędzy alternatorem, a akumulatorem jest tylko kabel.
    Artur k. napisał:
    No właśnie - żeby układ scalony się nie wzbudzał, a nie po to by tłumił zakłócenia. To dwie różne rzeczy.
    Nie dwie różne, a to samo. Wzbudza się bo niepożądane, pasożytnicze oscylacje zakłócające z wyjścia przenikają na wejście. I nawet gdybyś tam dał pojemność 10F o niskim ESR to i tak byłoby ryzyko wzbudzenia się, dopóki byś nie zablokował małymi kondensatorami.

  • #15 06 Sty 2017 11:02
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Wawrzyniec napisał:
    I tutaj też się mylisz. Nie te czasy. Mylisz regulator napięcia alternatora z regulatorem napięcia prądnicy

    Może i się mylę, ja nie zajmuję się elektryką samochodową, mam więc prawo nie wszystko wiedzieć i znać jedynie te rozwiązania z którymi miałem bliższy kontakt.
    Nie mniej jednak zakłócenia w tego typu urządzeniach jak silniki czy prądnice (alternatory) pochodzą zwykle z komutatora, może więc zamiast próbować dołączać kondensatory, to dobrze byłoby się przyjrzeć stanowi szczotek i samego komutatora?
    Nie wiem jak jest w alternatorze, ale w silnikach bardzo często zużyte elementy powodują wzrost generowanych zakłóceń.
    Nie zmienia to jednak faktu o którym napisałem wcześniej - zakłócenia przedostające się do CB przez zasilanie wynikają ze złego podłączenia zasilania, po prostu tor zasilający ma zbyt dużą rezystancję.
    Zamiast kombinować z kondensatorami, warto najpierw sprawdzić stan instalacji elektrycznej, poza tym same kondensatory niewiele zmieniają, dlatego już dawno wymyślono filtry LC.

    Wawrzyniec napisał:
    wzbudza się bo niepożądane, pasożytnicze oscylacje zakłócające z wyjścia przenikają na wejście.

    Nieprawda, w stabilizatorach napięcia wzbudza się wzmacniacz błędu oraz sam element wykonawczy gdyż zwykle ma dość duże wzmocnienie prądowe. Oscylacje powstają dlatego że dla jakiejś częstotliwości, pasożytnicze pojemności montażowe powodują powstanie dodatniego sprzężenia zwrotnego. Żeby "zgasić" te oscylacje trzeba je zewrzeć do masy, a żeby zwarcie było skuteczne to element zwierający musi mieć odpowiednio niską rezystancję szeregową. Nie każdy typ dielektryka się do tego nadaje, ten który jest w kondensatorach elektrolitycznych się nie nadaje i choćbyś tam zastosował kondensator nawet 100F to nic w ten sposób nie uzyskasz, bo ESR kondensatora elektrolitycznego jest wysokie. Wynika to z właściwości dielektryka, a nie z pojemności kondensatora. Wstaw sobie kondensator nawet 100uF typu MKT, MKP i zobaczysz że problemu ze wzbudzaniem się stabilizatora nie będzie. Nikt tak nie robi w praktyce, bo kondensator tego typu o takiej pojemności jest większy gabarytowo niż cały stabilizator razem z mostkiem prostowniczym.
    Akumulator to jednak nie kondensator, choć ideologicznie podobny, to właściwości ma zupełnie inne.

  • #16 06 Sty 2017 12:34
    Wawrzyniec
    Poziom 32  

    Artur k. napisał:
    Nie mniej jednak zakłócenia w tego typu urządzeniach jak silniki czy prądnice (alternatory) pochodzą zwykle z komutatora, może więc zamiast próbować dołączać kondensatory, to dobrze byłoby się przyjrzeć stanowi szczotek i samego komutatora?
    Oczywiście, to pierwsze powinno być zrobione. Sprawne urządzenia generują mniejsze zakłócenia, niemniej i te należy likwidować, aby później nie było potrzeby stosować rozbudowanych układów eliminacji zakłóceń w odbiornikach które mogą sobie zwyczajnie nie poradzić.
    Artur k. napisał:
    pasożytnicze pojemności montażowe powodują powstanie dodatniego sprzężenia zwrotnego. Żeby "zgasić" te oscylacje trzeba je zewrzeć do masy,
    przecież o tym pisałem.
    Artur k. napisał:
    Może i się mylę, ja nie zajmuję się elektryką samochodową, mam więc prawo nie wszystko wiedzieć
    Nie ma ludzi nieomylnych ze wszystkich dziedzin i nie przyszło by mi nigdy do głowy porównywać się pod względem wiadomości z np nagłośnień do ludzi którzy to robią zawodowo. Zrobiłem kiedyś nagłośnienie do kaplicy. Funkcjonowało 6 lat. Przy okazji remontu chłopaki od Rducha założyli tam swój sprzęt. Różnica jest taka że nawet nie ma jak porównywać, po prostu niebo, a ziemia. Żadnych sprzężeń, szumów pomiędzy słowami czy też zdaniami. Po prostu mają dobry sprzęt i odpowiednie doświadczenie bo nawet mając dobry sprzęt bez odpowiedniego doświadczenia można i to spartolić.

  • #17 06 Sty 2017 13:12
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Wawrzyniec napisał:
    przecież o tym pisałem.

    Tak, ale nie możesz porównywać wzbudzania się stabilizatora napięcia, do zakłóceń o charakterze impulsowym jakie wytwarzają przetwornice.
    Sam wcześniej napisałeś:
    Wawrzyniec napisał:
    Przetwornica impulsowa w zasilaczach zwykle nie generuje jak sam dobrze wiesz czystej sinusoidy. Przeważnie są to impulsy prostokątne i myślę że dobrze wiesz jakie śmieci zawiera taki przebieg

    I to właśnie jest sedno sprawy - oscylator który powstaje np. w stabilizatorze wytwarza zwykle lepszą lub gorszą (pod względem kształtu) sinusoidę. Zupełnie inny charakter przebiegu, zupełnie inne źródło jego powstawania i zupełnie inne sposoby radzenia sobie z problemem.

    Jest jednak małe ale - kondensator odprzęgający umieszczony zbyt daleko od stabilizatora nie spełni swojej roli z powodu zbyt dużej impedancji połączenia.
    I w ten sposób wracamy do tego o czym już wspomniałem i do tego o czym piszą instrukcje obsługi i montażu CB - radio należy łączyć bezpośrednio do akumulatora lub do innego miejsca, gdzie zasilanie jest "pewne", poprowadzone dostatecznie grubymi przewodami (jak np. skrzynka z bezpiecznikami).
    Niewielu jednak tak robi, bo wygodniej jest podłączyć do zapalniczki. :) A potem mamy to co mamy.
    Ja nie twierdzę, że to remedium na wszystkie problemy, bo różne są przypadki i czasami naprawdę trzeba się nagimnastykować. Nie mniej jednak, bardzo często przyczyna zakłóceń nie leży w kiepskiej jakości urządzeniach niespełniających norm EMC, a w kiepsko wykonanej instalacji. Niestety mało jest ludzi którzy zdają sobie z tego sprawę, mało kto rozumie że przewód jaki by nie był ma niezerową rezystancję, a wszystkie połączenia dodatkowo ją zwiększają.

    Wniosek jest oczywisty - należy najpierw zadbać o dobry stan instalacji i znajdujących się w niej urządzeń, potem wykonać wszystkie połączenia zgodnie z zasadami sztuki, a dopiero na końcu zastanawiać się co jeszcze można zrobić i ew. zwalić winę na urządzenia.

  • #18 06 Sty 2017 13:57
    Wawrzyniec
    Poziom 32  

    Artur k. napisał:
    Jest jednak małe ale - kondensator odprzęgający umieszczony zbyt daleko od stabilizatora nie spełni swojej roli z powodu zbyt dużej impedancji połączenia.
    Jak najbardziej się zgadzam. Zakłócenia kakiegokolwiek by były charakteru należy tłumić u źródła. Im dalej tym trudniej je zlikwidować, czasami jest to niemożliwe.
    Artur k. napisał:
    Wniosek jest oczywisty - należy najpierw zadbać o dobry stan instalacji i znajdujących się w niej urządzeń, potem wykonać wszystkie połączenia zgodnie z zasadami sztuki, a dopiero na końcu zastanawiać się co jeszcze można zrobić i ew. zwalić winę na urządzenia.
    Taki powinien być sposób postępowania.

  • #19 06 Sty 2017 15:18
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    Dobrze odkłócona instalacja i nie powinno być problemów.
    Jeśli chodzi o śmieci to najczystsze powinny być przetwornice rezonansowe.

  • #20 09 Sty 2017 18:47
    peter013
    Poziom 12  

    Dziękuję za zainteresowanie tematem. Jednak chodziło mi bardziej o kwestię praktyczną, czyli czy udało się komuś całkowicie pozbyć zakłóceń.
    Z ciekawostek powiem, że przy pewnym radiu CB nawet przenośny powerbank, nie podłączony do samochodu można było usłyszeć.
    Wracając do sedna, chodzi mi przede wszystkim o ładowarki USB i generowane zakłócenia w CB. Jeśli komuś się udało, to proszę również o podanie modelu ładowarki.

  • #21 09 Sty 2017 19:28
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    Za 10zl kupisz moduł przetwornicy 5V 3A, wsadź to w metalowy ekran, zasilanie do tego przez dobry dławik i po kłopocie.

  • #22 09 Sty 2017 19:49
    peter013
    Poziom 12  

    deus.ex.machina napisał:
    Za 10zl kupisz moduł przetwornicy 5V 3A, wsadź to w metalowy ekran, zasilanie do tego przez dobry dławik i po kłopocie.

    Testowałeś? Jeśli tak to nie było żadnych zakłóceń (czułość ustawiona na min powyżej szumów i po wpięciu ładowarki nadal cisza)? Czy były ale minimalne? Nie szukam pomocy dla swojego użytku, tylko rzetelnych informacji/testów w praktyce, próbuję zbadać temat.

  • #23 10 Sty 2017 11:17
    deus.ex.machina
    Poziom 31  

    peter013 napisał:
    deus.ex.machina napisał:
    Za 10zl kupisz moduł przetwornicy 5V 3A, wsadź to w metalowy ekran, zasilanie do tego przez dobry dławik i po kłopocie.

    Testowałeś? Jeśli tak to nie było żadnych zakłóceń (czułość ustawiona na min powyżej szumów i po wpięciu ładowarki nadal cisza)? Czy były ale minimalne? Nie szukam pomocy dla swojego użytku, tylko rzetelnych informacji/testów w praktyce, próbuję zbadać temat.


    Tłumaczę raz jeszcze - jeśli kupisz moduł to sam zadbasz o to by nie śmiecił, to wymaga kilku dodatkowych elementów i swoje kosztuje (dla ciebie mało ale dla producenta pomnożone przez miliony sztuk bardzo dużo) - tanie chińskie ładowarki są budowane po jak najmniejszym koszcie i większość z nich może mieć kłopot.

    Jeśli upierasz się na gotowa ładowarkę to:
    - możesz poprosić sprzedawce o homologacje (lub alternatywnie wyniki badan EMI/EMC i samemu na tej podstawie ocenić czy spełnia https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_...ards_concerning_unwanted_electrical_emissions ) - jeśli okaże się ze produkt łamie prawo to możesz wystąpić o ściganie sprzedawcy (producenta),
    - możesz sam zlecić badania EMI/EMC (na zgodność https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_...rds_concerning_unwanted_electrical_emissions) i następnie ścigać sprzedawców (producentów) urządzeń łamiących przepisy.

    Instytut Łączności https://www.itl.waw.pl/index.php przeprowadza stosowne badania i wydaje homologacje - być może dysponują lista urządzeń które posiadają homologacje.

    Pamiętaj ze twój odbiornik może być współwinnym (może być podatny za zakłócenia) - warto byłoby to tez sprawdzić: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_common_...s_concerning_immunity_to_electrical_emissions

    Każdy moduł przetwornicy można odkłócić i tak ekranować ze przestanie siać - z twojego punktu widzenia może się to okazać najtańsze i najbardziej racjonalne podejście do problemu.

    Czy testowałem - ładowarek nie testowałem, za to praktycznie testowałem redukcje zakłóceń (CB + samochód) - zamiast szukać złotego runa wole użyć http://ie.farnell.com/shop/Search?catalogId=1...4,111776171,111776172,111776173,111776174&vw= przewlec kilka razy przewód zasilający przez jeden rdzeń i przewód wychodzący z przetwornicy w drugim rdzeniu tez kilka razy, do tego ekran i ewentualnie żywica z tlenkiem żelaza jako wypełniaczem - gwarantuje ci spełnienie każdego, najbardziej wyśrubowanego testu nawet na najgorszym chińskim wynalazku.

    Załóż na kablu zasilającym (wejście i wyjście twojej ładowarki) i kablu anteny CB takie wynalazki jak ten http://ie.farnell.com/shop/Search?pageSize=25...egoryId=700000005486&langId=353&storeId=10163 i zobaczysz jaka jest różnica - jeśli możesz spróbuj przewlec kilka razy przewód przez taki rdzeń (zrób kilka zwojów).

    Inna sprawa jest odkłócenie instalacji samochodu (np w Ford Scorpio słyszałem tylko silniczek wycieraczek w CB poza tym cisza - mógłbym odkłócić tez i silniczek ale rzadko go używam bo jeżdżę z "niewidzialna wycieraczka") - diesle są większym problemem bo instalacja elektryczna generuje więcej zakłóceń (wtryskiwacze piezo to ich główne źródło) - zawsze można poprawić producenta i odkłócać instalacje samochodu.

  • #24 10 Sty 2017 21:11
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Odnośnie zakłóceń w CB:

    Cytat:
    UWAGA: Sprzedaż wstrzymana w związku z decyzją Urzędu Komunikacji Elektronicznej z powodu przekroczenia norm emisji zakłóceń przez urządzenie Cobra 19.

    Obudowa radiotelefonu wykonana z tworzywa sztucznego co sprawia że słabo zaekranowana część elektroniczna jest podatna na zakłócenia.
    Objawią się to dużymi problemami przy korzystaniu z anten na podstawie magnesowej, gdzie dochodzi do sprzęgania się nadajnika i pojawiania się gwizdów i pisków.
    Regulacja czułości odbiornika (RF-Gaina) to pierwsze napotkane w naszej karierze rozwiązanie gdzie zmniejszanie czułości radia zwiększało poziom szumów w głośniku :))))
    Radiotelefon ten pojawia się dalej w sprzedaży pod innymi nazwami handlowymi tak aby uniknąć zakazu UKE. To samo fatalne urządzenie możesz spotkać pod nazwami: Cobra 19, Cobra 19 III, Cobra 19 Ultra, Cobra 19 DX IV itp.

    Brak funkcji Multi-standard (oraz modulacji FM), czyli możliwości przełączenia na tryb dopuszczony w innych krajach, dyskwalifikuje to radio dla użytkowników podróżujących samochodem za granicę. Może po prostu narazić na problemy prawne.

    http://www.cb-radio.info.pl/produkt/rid,41,rel,typy.html..

    Ludzie kupują takie wynalazki, a potem się zastanawiają jak wyeliminować zakłócenia, których... nie da się wyeliminować.
    I dokładnie to samo dotyczy ładowarek czy innych zasilaczy samochodowych (i nie tylko). O wielu urządzeniach nawet nie wiemy że nie spełniają norm.
    Niestety, tak to jest gdy kupujemy niemarkowe wyroby.
    Wpadło mi w ręce takie radio, dlatego zainteresowałem się co ludzie i nim piszą, bo wykonanie jest wyjątkowo marne - strach to wziąć do rąk, bo ma się wrażenie że połamiemy to od trzymania. Co ciekawe ten wynalazek wcale tani nie jest:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/74/comp/211687#
    UKE wycofało Cobra 19, ale Cobra 19 IV już nie - więc ten sam szmelc dalej jest na rynku i dalej ludzie to kupują, a potem narzekają.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME