Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zapowiedź jutra tyle że dziś

kkknc 07 Sty 2017 22:55 1248 42
  • #1 07 Sty 2017 22:55
    kkknc
    Poziom 39  

    Pierwsza seryjna ciężarówka na ogniwa paliwowe.
    https://nikolamotor.com/one
    Narazie mało seryjna. Ciekawi mnie jak z trwałością samych ogniw. No i system sterowania powietrzem.

  • #2 07 Sty 2017 23:34
    Tommy82
    Poziom 39  

    Pare lat bym poczekał z wnioskami na opinie mechaników.
    Co ma panoramiczny widok jako zaleta auta elektrycznego to nie wiem.

  • #3 08 Sty 2017 02:45
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Na prospektach reklamowych wszytko jest piękne i cudowne.
    Zobaczymy jak z trwałością i kosztami obsługi.
    Ciekaw też jestem jak się takie zasilanie sprawdzi np. na mrozie.
    Albo jak się to zachowa w czasie wypadku.

  • #4 08 Sty 2017 08:30
    JakubST
    Poziom 9  

    Wszystko fajnie, ale skąd brać wodór nie wpływając na środowisko?

  • #5 08 Sty 2017 08:54
    kkknc
    Poziom 39  

    @Tommy82 wywalili silnik ze skrzynią biegów, to się miejsce na kształtowanie kabiny zrobiło. Jak w samolocie chodzisz po równej podłodze. Przyjrzyj się ich ciężarówką każda ma przed sobą ryj mieszczący silnik. W Europie jest pod kabiną, by wykorzystać na max dopuszczoną przepisami długość.
    @Madrik O mróz to nie ma obaw. W końcu ma na pokładzie akumulatory i to duże bo 3x większe niż w Tesli P90. Więc rozruch ogniwa paliwowego to nie problem nawet w mrozy. Toyota twierdzi że jej ogniwo startuje przy -20 i daje na start 50% mocy.
    @JakubST z farm słonecznych masz to na ich stronie.
    Bardziej zastanawia mnie trwałość samych ogniw która nie jest za duża większość producentów twierdzi że to 1500h lub 150tyś kilometrów.
    Jak by nie patrzeć to koszty leasingu spore. Cena też po wpłaceniu spora. Plus to wodór za darmo na 1milion kilometrów no i hamulce. Zobaczymy na opinie od kierowców i mechaników i właścicieli firm. Oby były prawdziwe.
    http://40ton.net/jeden-pierwszych-egzemplarzy...la-one-bedzie-jezdzil-polskim-godlem-kabinie/

  • #6 08 Sty 2017 13:27
    Tommy82
    Poziom 39  

    @kkknc
    Jak by to komuś przeszkadzało to są leżące jednostki napędowe wykorzystywane np w autobusach.
    Po prostu z jakiegoś powodu nikt się w to nie bawi. W europejskich ciężarówkach skrzynia biegów jest najczęściej za kabiną.

    ->Toyota twierdzi że jej ogniwo startuje przy -20 i daje na start 50% mocy.
    To bym dziś rano taką nie pojeździł.

    Taka ciężarówka potrzebuje zaplecza serwisowego w pierwszej fazie autoryzowanego w europie puki co brak. Druga kwestia to potrzebna jest siec stacji paliw. Można by taką jeździć tam i z powrotem i tankować na bazie ale dłuższa trasa to dodatkowe problemy. Trzecia sprawa do takie ciężarówki służby będą lgnęły jak muchy do .... żeby tylko pooglądać.

  • #7 08 Sty 2017 14:06
    kkknc
    Poziom 39  

    @Tommy82 obrazki na tej stronie tylko oglądałeś czy problem z angielskim? Przecież masz tam wszystko wyjaśnione. Ta ciężarówka ma potężne akumulatory na których możesz jechać. A z tych akumulatorów podgrzewasz ogniwo do punktu startu. A dalej już samo się podgrzeje. Patrz zasada działania ogniwa. Stacje paliw mają być na początku mobilne przy głównych drogach. A w ciężarówce jest GPS i internet więc wiesz gdzie masz kolejny punkt tankowania. Nie wspominam o tym że zasięg jest spory i masz akumulatory. Problem dystrybucji części rozwiązali podpisuj umowę z siecią hurtowni.

  • #8 08 Sty 2017 14:43
    Tommy82
    Poziom 39  

    Jaka jest sprawność akumulatorów przy pogodzie jak za oknem powszechnie wiadomo.
    Tankowanie z mobilnej stacji to już całkiem dziwny pomysł. Wodór to w sumie upierdliwe paliwo.
    Akumulatory swoje ważą. Natomiast w europie są ograniczenia na nacisk na osie masę pojazdu i zestawu. Natomiast co do mocy to w europejskich warunkach zupełnie za dużo chyba ze toto samo tyle waży.
    Nie o dystrybucje części chodzi a o wykwalifikowany serwis z dostępem do dokumentacji serwisowej, choćby gwarancyjny.

  • #9 08 Sty 2017 17:09
    JakubST
    Poziom 9  

    kkknc napisał:
    @JakubST z farm słonecznych masz to na ich stronie.

    Słońce to tylko czynnik, wodór pochodzić ma z wody, a ta stanowi podstawę życia niezależnie czy słona, czy słodka.
    Największą głupotą ludzkości będzie masowa zamiana jej na paliwo.

  • #10 08 Sty 2017 17:28
    kkknc
    Poziom 39  

    Wiesz że spalania wodoru powstaje woda. Więc jakoś marnotrawstwa nie widzę. A jak narazie to tylko około 4% wodoru jest z elektrolizy. Powstaje dzięki temu bardzo czysty wodór dla ogniw paliwowych. Natomiast większość pochodzi z reforming metanu parą wodą.

  • #11 08 Sty 2017 20:55
    JakubST
    Poziom 9  

    Bilans wytwarzania wodoru z wody jest ujemny dla ilości wody. Inaczej byłoby to nieograniczone źródło energii.

  • #12 08 Sty 2017 22:03
    kkknc
    Poziom 39  

    q.e.d.
    Zaden proces w całkowitym rozliczeniu nie jest dodatni. Tu energia ma być za "darmo" z farm słonecznych.
    Ale może w takim razie napiszesz o dodatnim bilansie paliw kopalnych, skoro tak uważasz.
    @Tommy82 nie przesadzaj sprawność tych ogniw w niskich temperaturach w stosunku do zwykłych olowiowych jest bardzo wysoka. Trochę Tesli jeździ w Norwegii gdzie klimat bardziej zimny od naszego i dają radę. Zresztą pierwsze ciężarówki z takimi akumulatorami wprowadziła Balqon Corporation jak mnie pamięć nie myli . Ta ma jeszcze większe i do tego ogniwa paliwowe.
    A co masz do mobilnych stacji. Z czasem będą stałe. Ja różnicy nie dostrzegam. Skala problemu ta sama.
    Ci do serwisu to w czym problem? Przecież ta ciężarówka ma zaawansowany system diagnostyczny, do tego dostęp do Internetu. Więc na bieżąco można monitorować jej stan. Pewnie producent z tego będzie korzystać. Wiesz tam mobilne serwisy były wcześniej od Europy. A jak wiesz co się zepsuło to co za problem wysłać serwis.
    Zawsze możesz o szczegóły zapytać u źródła.

  • #13 08 Sty 2017 22:26
    freebsd
    Poziom 34  

    Rewelacja. Za jednym zamachem baterie słonecznie i elektrownie wiatrowe znajdą zasadność swojego istnienia. Do tego znacząco powinno to rozwiązać problem hamowania podczas zjazdów, jak i hamowania takiej masy w ogóle. Jeżeli prototyp ma być tańszy w utrzymaniu od seryjnej ciężarówki - wow! Silnik elektryczny o dużym momencie też wydaje się wręcz przeznaczony do tego zastosowania. Duży zasięg, szybkie tankowanie. Co chcieć więcej?
    Dużo nowych technologii, dużo potencjalnych punktów awarii - trzymam kciuki.

  • #14 08 Sty 2017 22:45
    Tommy82
    Poziom 39  

    @kkknc
    Co mam do mobilnych stacji? Kilka rzeczy na przykład problem synchronizacji.
    Normalna logistyka może zaplanować podjazd na stacje tu logistyka ma problem bo musi synchronizować siebie i zewnętrznego dostawce paliwa który jest potencjalnie narażony na te same porblemy czyli korki. Stacja paliw mobilna też generuje koszty przejazdów. Jak będzie ich dużo będą koszty jak mało problemy.
    Każdy dodatkowy kilogram stały zmniejsza Ci "payload".
    Ogólnie problem jest taki ze firmy z wieloletnim doświadczeniem produkujące konwencjonalne ciężarówki zaliczały grube fuckupy. Tu pole do fuckupu jest przeogromne.
    Poza tym są sytuacje w których taka ciężarówka nigdy się nie sprawdzi.
    Ogólnie takie cos moze mieć zastosowanie na stałych trasach jak ta firma odpady z punktu a do punktu b, ale to tylko mała część roboty jaka robią ciężarówki.

  • #15 09 Sty 2017 00:20
    kkknc
    Poziom 39  

    Mobilna stacja wcale nie oznacza że cały czas jest w drodze. Może być zaparkowania i czekać w stałych punktach. Jak to zresztą opisali szlaków komunikacyjnych. Część może dojechać w inne miejsce. Zasięg jest spory a samych stacji na początku ma być też całkiem niezła ilość. Kierowca nie robot. Musi zjeść i się wyspać. Więc problemów nie widzę. Podejrzewam że ciężarówka jest w stałym kontakcie z całą infrastrukturą. Bo inaczej tego sobie nie wyobrażam. Zresztą testy wkrótce i będzie w praniu wychodzić co i jak.
    Nowości rodzą się w bólach.
    Mnie najbardziej Interesuje jak poradzą sobie z niską trwałością ogniw paliwowych. I jaki jest rozchód wodoru przez zbiorniki i z czego to zrobili. Czy też ile na postoju na swoje potrzeby auto zużywa. Nie rozchodzi mi się o sprawy bytowe kierowcy. Tylko o podzespoły stałe samochodu.
    Zresztą sama mechanika samochodu jest znacznie prostsza od typowej ciężarówki z braku podzespołów typu silnik i skrzynia biegów, mosty z przekładniami róznicowymi i wały napędowe

  • #16 09 Sty 2017 15:57
    Tommy82
    Poziom 39  

    @kkknc
    Mobilna stacja oznacza że gdzieś jest ale do końca nie wiadomo gdzie i nie czeka a jak sie ktos umówi z nią to może nie dojechać. To się może sprawdzić tylko przy 100% przewidywalnych trasach. A takich jest nie wiele. Obsuwa na magazynie błąd kompletacji problem z papierami godzina opóźnienia i albo stacja czeka na pierwsza ciężarówkę albo zostawia ją bez paliwa albo druga czeka na paliwo i transferuje obsuwę dalej.
    Tak nowości rodzą się w bólach tylko nie każdy się chce na ból d..y samemu zapisać.

    -> Mnie najbardziej Interesuje jak poradzą sobie z niską trwałością ogniw paliwowych
    A to proste jak zawsze w takich sytuacjach będą opowiadać ze są zajebiste i maja panoramiczna kabinę.

    -> Zresztą sama mechanika samochodu jest znacznie prostsza od typowej ciężarówki
    Echh
    Za to jest silnik w każdym kole. Raz jest to masa nieresorowana, a jak znam podejście projektowe odchudzili tam wszystko co się dało by oszczędzić np parę kilo na akumulatory i się okaże ze po 500kkm wszystko jest powichrowane. Konstrukcja nie jest prosta bo skrzynia biegów jest tylko pozornie skomplikowana w praktyce to produkt bardzo dopracowany i relatywnie niezawodny. Posłużę się taką troszkę naciąganą i uproszczoną analogią: częściej wymienia się czujnik ABS niż zagląda do skrzyni biegów a silnik w kole będzie miał warunki pracy zbliżone do czujnika ABS choć ten jest przy silniku prosty jak kowadło. Wał czy most to też nie jest podzespół który się jakoś specjalnie psuje.
    Co do poboru prądu na postoju to wszystko zależy czy wyłączysz z kontaktu czy będzie w standby.
    Pobór prądu który musisz mieć to tacho i zegarek. Resztę możesz wyłączyć, ewentualnie jakieś podgrzewanie ogniwa czy akumulatorów + monitoring rozładowania.
    W sumie nic nie stoi na przeszkodzie żeby takie auto na postoju do kontaktu podłączać i produkować wodór by być ekologicznym z moczu kierowcy.

  • #17 09 Sty 2017 17:17
    kkknc
    Poziom 39  

    Widzę że należysz do tych co dyskutują by dyskutować.
    https://youtu.be/wLidTCqAAtY
    Zapoznaj się z tym masz o serwisie od 7 minuty a o paliwie od 8:30. Przesłuchanie całość i pokaż te silnik w kołach. Bo są wyżej. Zamknięte szczelnie, a czujnik ABS jest na widoku. Co więcej częściej zdarza się zabrudzenia koronki czy paska magnetycznego niż awarie samego czujnika. Drugą przyczyną to oczywiście uszkodzenia przy demontażu.
    Jakoś zwiększonej masy nieresorowane nie widzę. Most z dyfrem swoje waży. Do tego hamulce.
    Ale podaj konkretne liczby i masy z Nikola w porównaniu do Peterbilda czy Kenwortha.
    Pisałem o czystym poborze prądu na postoju a ty mi z zegarkiem i tachografem..........
    W USA jeszcze czas pracy rozlicza się na papierze. Tachograf dopiero teraz wchodzi do użytku.
    To jest właśnie ta polska mentalność nie znam się ale podyskutuję. Daj to komuś do przetłumaczenia a będziesz wiedział o czym w tym materiale i nie tylko w tym mówią.

  • #18 09 Sty 2017 20:16
    JakubST
    Poziom 9  

    kkknc napisał:
    Zaden proces w całkowitym rozliczeniu nie jest dodatni.

    Właśnie dlatego zwróciłem Ci na to uwagę, oraz na to, że właśnie dlatego przetwarzanie wody na paliwo jest największym błędem ludzkości jaki można popełnić.


    kkknc napisał:
    Tu energia ma być za "darmo" z farm słonecznych.

    Z tego co napisałeś wynika, że nie rozumiesz do czego jest energia słoneczna, a co jest paliwem.

    kkknc napisał:
    Ale może w takim razie napiszesz o dodatnim bilansie paliw kopalnych, skoro tak uważasz.

    Kompletnie nie rozumiesz tematu. Paliwa kopalne się skończą, to się skończą, bez nich żyć można.
    Podstawą życia na ziemi jest woda, a jak jej zabraknie, to ludzie wyginą.

  • #19 09 Sty 2017 20:35
    kkknc
    Poziom 39  

    @ JakubST dawno takiego steku bzdur nie czytałem.
    Ale wyjaśnij ten błąd ludzi w przetworzeniu wody na paliwo. Bo ja żadnego nie widzę. Wody mamy mnóstwo w końcu pokrywa 70% planety. Co więcej od paru tysięcy lat jej ilość nie ulega zmianie. W podanym procesie elektrolizy i ponownym połączeniu z tlenem powstanie woda. Więc ilość się nie zmienia. Wiesz że na orbitę dla kosmonautów w zasadzie nie wynosi się wody. Nie ma takiej potrzeby jest jej pod dostatkiem z ogniw paliwowych. Do tego jest bardzo czysta.
    Więc wytłumacz jak jej może braknać po przerobieniu na takie paliwo w takim procesie i takim wykorzystaniu w tych ogniwach paliwowych.

  • #20 09 Sty 2017 20:47
    vodiczka
    Poziom 42  

    JakubST napisał:
    Właśnie dlatego zwróciłem Ci na to uwagę, oraz na to, że właśnie dlatego przetwarzanie wody na paliwo jest największym błędem ludzkości jaki można popełnić.
    Co dokładnie miałeś na myśli pisząc?
    JakubST napisał:
    Bilans wytwarzania wodoru z wody jest ujemny dla ilości wody. Inaczej byłoby to nieograniczone źródło energii.
    Otrzymanie wodoru z wody i vice versa przebiega stechiometrycznie.

  • #21 10 Sty 2017 13:38
    Tommy82
    Poziom 39  

    @kkknc
    Przejrzałem to i rzeczywiście konstrukcja jest inna niż założyłem. Zakładałem silnik na każde koło w piaście tutaj natomiast wygląda że silnik jest na każde dwa koło miedzy nimi jest skrzynia biegów.
    To dalej wygląda na masę nieresorowaną albo jakieś przeguby po drodze (które dodatkowo będą przenosić momęt hamujący) natomiast albo będzie oddzielny silnik na koło albo jakaś forma mechanizmu różnicowego bo układ ma być w stanie różnicować moment obrotowy na poszczególnych kołach. Obecność skrzyni biegów wynika z opisu.
    W USA jest zalecenie by korzystać z tacho i europejskich norm. To tylko kwestia czasu.

    ->To jest właśnie ta polska mentalność nie znam się ale podyskutuję.

    Na mnie po prostu "prezentacje w powerpoincie" nie działają.

    @vodiczka
    Tak tylko że tlenu nie magazynujesz nie masz pewności ze sprawność przereagowania ogniwa to 100 i nie wiesz ile wodoru w procesie ucieknie przez ściany chciażby zbiorników. Pytanie po jakim czasie np w takiej ciężarówce będzie "sucho w baku"? Może dla tego żeby się tym nikt nie przejmował paliwo w gratisie?

  • #22 10 Sty 2017 14:27
    vodiczka
    Poziom 42  

    Tommy82 napisał:
    Tak tylko że tlenu nie magazynujesz nie masz pewności ze sprawność przereagowania ogniwa to 100 i nie wiesz ile wodoru w procesie ucieknie przez ściany chciażby zbiorników
    Tak rozumując, należy przyjąć że upowszechnienie ogniw paliwowych zakończy się unicestwieniem życia na Ziemi.
    Nieprzereagowany wodór ucieka w powietrze, jego stężenie w atmosferze będzie rosło, po osiągnięciu granicy wybuchowości mamy jedno wielkie bum :)
    W rzeczywistości wcześniej dojdzie do rekombinacji wodoru z tlenem podczas wyładowań atmosferycznych.
    Wody nam nie ubędzie bo spadnie deszcz :)

  • #23 10 Sty 2017 14:52
    Tommy82
    Poziom 39  

    @vodiczka
    Nie należy przyjmować należy jasno stwierdzić ze proces przemiany tutaj obarczony jest niestuprocentowa sprawnością (mimo iz chemicznie będzie taki jak chemia mu każę) i zastanowić się co się stanie i kiedy czy problemem będzie brak wody? czy problemem będzie to ze gdzieś pojawia się tlen a gdzieś indziej sam wodór i w jakich ilościach i co sie potem z tym stanie. Jeśli porblem istnieje to redukcja go do przypadku nazwijmy go asymptotycznego nie rozwiązuje powyższych problemów.

    Było wiele zajebiaszczych wynalazków które miały swoich fanboi a po jakimś czasie okazywały się kichą i to nawet nie przechodząc całego procesu życia produktu (jak walkman) a kończąc na fanboyach. Jasne takie drogie zabawki dla fanboyów za parę lat stają się jeszcze droższymi zabawkami dla kolekcjonujących je innych fanbojów ale często nic poza tym. Ile już było w motoryzacji genialnych wynalazków które kończyły się na akcjach serwisowych, poboczach czy warsztatach. To będzie jedna wielka akcja serwisowa utrzymywana w tajemnicy.
    Brzytwa Okhama nakazuje mi założyć ze prototypowy model prezentatora technologi w zasadzie będzie kichą okraszoną bełkotem marketingowym. Ja bym poczekał co najmniej na wersje po lifcie...

  • #24 10 Sty 2017 18:24
    kkknc
    Poziom 39  

    @Tommy82 coś na lekcjach chemii nie byłeś za uważnym uczniem.
    Co do skrzyni biegów to owszem ma tyle że ma 2 biegi jak i Tesla. A wiesz ile biegów ma współczesna ciężarówka i ile to waży?
    Tu nie rozchodzi się o klub fanboyów. Bo paliwa do silników spalinowych mamy na pokolenia. Co więcej potrafimy je produkować z alg. Są też inne paliwa u nas co prawda mało popularne jak alkohol.
    Tylko że era silników spalinowych dobiega pomału końca. I to nie z braku paliwa tylko przez coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin. Których nie da się spełnić. Patrz afera VW. Już władze w paru miast zaczynają krzywo patrzeć na diesle. A współczesne silniki ZI stają się tak sam skomplikowane jak ZS.
    Więc od alternatywnych źródeł energii i systemów napędowych nie uciekniemy.
    Wodór jest w miarę tani i wydajny. Co prawda jego przechowywanie nie jest łatwe. Ale wartość opałowa bardzo wysoka.

  • #25 10 Sty 2017 19:52
    atom1477
    Poziom 43  

    kkknc napisał:
    Wodór jest w miarę tani i wydajny. Co prawda jego przechowywanie nie jest łatwe. Ale wartość opałowa bardzo wysoka.

    Tutaj bym się radził jeszcze raz zastanowić.

    Natomiast w kwestii tego co pisze Tommy82 to się oczywiście zgadzamy (że pisze kompletne głupoty).

    I jeszcze sprawa sprawności ogniw paliwowych w niskich temperaturach. Ci którzy myślą że to jest problem to nie wiedzą co piszą. Niska sprawność oznacza po prostu że duża część energii chemicznej zamiast na prąd to zostanie zamieniona na ciepło. Czyli?
    Czyli ogniwo zwiększy swoją temperaturę a więc i sprawność. Ustali się jakiś punkt równowagi przy którym energia strat ogniwa będzie równa emisji ciepła z ogniwa do otoczenia. Tzn. tak by było bez żadnych obwodów automatyki. A tam pewnie jest jakaś automatyka która jeszcze trochę polepsza działanie.
    Więc to nie jest żaden problem. W pewnym sensie nawet odwrotnie. To jest zaleta pozwalająca szybciej podnieść temperaturę ogniwa (nie trzeba dodatkowych grzałek czy innych ogrzewaczy).

  • #26 10 Sty 2017 19:59
    Tommy82
    Poziom 39  

    @kkknc
    Biegów to ma nie za dużo 4 w przód jeden w tył jak w maluchu, są połówki etc ale konstrukcja podstawowa jest prosta.

    Pokręciłeś troszkę i Ci się przyczyny pomyliły z efektami. Era silników spalinowych ma dobiegać końca (choć wcale nie musi i w reszcie świata nie dobiegnie) bo tak ktoś sobie to zaplanował.
    Czemu nie dobiegnie? Bo może. I to jest warunek konieczny i wystarczający a jego istnienie sam umotywowałeś.

    W czasach gdy Europa produkowała auta euro 4 i 5, na rynek pozaeuropejski były produkowane w wersji euro 2 ze starymi generacjami silników bo nikt się europejską głupotą ani nie przejmował ani nie brał jej na poważnie. Bo nikt bez nahajki nad głowa nie będzie działać wbrew rozumowi a tym bardziej za to dopłacać. I tak cało to ekoślicznie-ekologicznie brało w łeb jak wiatr zawiał od strony byłego zsrr.

    A zatem należy powiedzieć że czynione są usilne starania by erę samochodów spalinowych w europie zakończyć.
    Ale plan puki co poszedł w ..... i nie wiadomo co z tym fantem zrobić mimo że jest dalej realizowany o zgrozo.

    Na przykład renault z tego co pamiętam spuchł na na normach euro i w ciężarówkach stosuje silniki volvo ale mogłem coś pokręcić choć nie sądzę. Sposobem realizacji spalinowej hekatomby miały być normy ekologiczne. Ustalane w pierwszej fazie tak by ograniczyć konkurencje producentom aut na rynku europejskim. A potem wymuszając całkowita rezygnacje z silników spalinowych.
    Pierwsza faza miała dać producentom w UE odetchnąć chwile a druga zaprzestać transferu pieniędzy przez dolara do krajów arabskich. Cześć pierwsza miała się opierać na geniuszu niemieckich inżynierów Ci najpierw twierdzili ze się nie da i te normy i harmonogram wprowadzenia są zupełnie z czapki a potem stwierdzili ze jak sobie z nich wszyscy jaja robią to oni też sobie zrobią i mamy aferę VW. Natomiast myślę ze następni już w kolejce stoją bo to tez nie do końca będzie tak że żabole spuchły a inni dali radę.

    Terminy na drugą cześć planu też są z czapki i jedynymi sensownymi pojazdami elektrycznymi powszechnie używanymi na drogach są z grubsza melexy, wózki inwalidzkie i trolejbusy, to tylko na uwięzi te ostatnie bo jak kupili w Tychach kiedyś taki co miał kawałek bez smyczy podjechać to się okazało ze w zimie trzeba pchać z powrotem.
    Technologie będą niedopracowane i się to wszystko tak czy inaczej rypnie. Za mało czasu jest na dopracowanie i testowanie szeregu rozwiązań. Tylko ze puki co nic sie z tym nie da zrobić i nie zaczarują tego piękne prezentacje.
    Im więcej ludzi do tego przekonają tym większe będzie zdziwienie jak będzie wtopa. Jak z polskimi super-samochodami grafenami i innymi niebieskimi laserami. Oczywiście winny zawsze się znajdzie na którego się zwali czemu zdechło jak tak dobrze żarło.

    Zamiast testować nikole po cichu to wyprodukowali kilka ciężarówek i robią z tego marketingowy bełkot i ekoowsiankę. Każda porażka temu nie będzie służyć nawet najdrobniejsza.
    Tak to się rypie inwestorów na kasę. Dla mnie to wygląda jak bezpieczna inwestycja w złote certyfikaty puki co.

    Natomiast co do wodoru to problemem jest jego przechowywanie jeśli potrafi ze zbiorników uciekać to jak na tankujesz 10 metrów sześciennych a metr ci wywieje przez ściany zbiornika to okazuje się że już odzyskałeś tylko 90% wody z procesu reszta została gdzieś tlenem reszta wodorem. Liczby przykładowe ale sam piszesz ze Cie ciekawi jak to magazynują i dobrze wiemy dla czego.

    @atom1477
    Ale z drugiej strony jak rozumie zaleta jest to że jak jest zimno to pojazd spali więcej paliwa. Dla ciężarówki użyteczna jest energia elektryczna oddawana przez ogniwo paliwowe a nie zużyta na ogrzewanie.
    To jest zaleta jednak z serii co lepsze parkinson czy alzheimer.

  • #27 10 Sty 2017 20:17
    atom1477
    Poziom 43  

    Nie będzie dużo tej energii która zostanie zużyta na ogrzewanie. Więc to nie jest duży problem.
    Weź pod uwagę że ogniwa i tak nie mają 100% sprawności, więc i tak by się grzały podczas pracy. Nawet gdyby ich sprawność w niskiej temperaturze była taka sama jak w pokojowej, to i tak po uruchomieniu ogrzewały by się i kiedyś osiągnęłyby temperaturę pokojową.

    Na przechowywanie wodoru też są metody żeby praktycznie nie uciekał.

  • #28 10 Sty 2017 20:52
    kkknc
    Poziom 39  

    @Tommy82 bzdur gadasz i tyle. Obcze i to bardzo są ci zasady ekonomiki i produkcji. Narazie nie chce mi się tego komentować. Może jak znajdę czas.
    Podgrzewanie w ogniwach masz i chłodzenie zarazem. W ciężkich warunkach klimatycznych trzeba jakoś reakcję zainicjować. A potem już idzie.
    @atom1477
    http://www.ogniwa-paliwowe.info/hydrogen.php

  • #29 10 Sty 2017 21:12
    atom1477
    Poziom 43  

    Wartość opałowa w stosunku do masy może i jest duża. Ale nie w stosunku do objętości.

  • #30 10 Sty 2017 21:55
    kkknc
    Poziom 39  

    Auto wozi masę. To masa decyduje o parametrach trakcyjnych. Nawet doliczając masę zbiornika.

Szybka odpowiedź lub zadaj pytanie
Dziękuję Ci. Ta wiadomość oczekuje na moderatora.
 Szukaj w ofercie
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME