Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Rysowanie ścieżek ręcznie.

ada95 10 Sty 2017 20:43
  • #1 10 Sty 2017 20:43
    ada95
    Poziom 3  

    Dzień dobry,
    Mam problem z utworzeniem ścieżek na moim projekcie płytki PCB. Jest to projekt układu filtra analogowego ze wzmacniaczem w technologii SMT- zdjęcie w załączniku. Nie mam doświadczenia w takich projektach i chciałabym się poradzić- jak utworzyć ścieżki, czy są jakieś metody, żeby zrealizować je w pełni? Funkcja autorouter realizuje tu około 50-60% jedynie. Może ułożenie elementów jest nieodpowiednie? Ale nie mam dużo możliwości jeśli o to chodzi, bo wymiary płytki muszą pozostać takie jak na zdjęciu (tj około 30mmx40mm).
    Proszę bardzo o jakieś podpowiedzi, wskazówki.
    Z góry dzięki!

  • #2 10 Sty 2017 20:53
    Ture11
    Poziom 33  

    Odpowiednie ustawienie elementów powinno załatwić sprawę. Ja polecam każdorazowo po zmianie pozycji elementu klikać przycisk Ratnest - połączenia będą dobierane do możliwie najbliższych punktów. Najlepiej ścieżki kłaść ręcznie - wbrew pozorom jest to przyjemne...

  • #3 10 Sty 2017 21:06
    ada95
    Poziom 3  

    Tylko w tym problem, że ścieżki mi się ciągle krzyżują. Nie ma jakiegoś sposobu, jakiejś prostej metody żeby temu zaradzić? Elementy próbowałam już w różny sposób umieszczać.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Rysowanie ścieżek ręcznie.
    tutaj zamieszczam zdjecie- sciezek naprawde jest mnostwo, a tylko czesc jest tu zrealizowana

  • #4 10 Sty 2017 21:13
    drobok
    Poziom 17  

    Jak zrobisz warstwę masy to część połączeń zakończy się przelotką zamiast iść w kółko. Autorouter w tanim sofcie to raczej atrapa, poza tym nie wszystko da się zrobić na jednej warstwie, trzeba czasem używać zworek (rezystory 0R).

    Ułóż elementy w grupy ze względu na połączenia między sobą połóż je koło siebie i potem poprawiaj.

    edit,
    toć jak rzucisz koło siebie rezystory, koło siebie kondensatory, a największe elementy w środek to się nie ma prawa zrutować - pomijając fakt zakłóceń i przesłuchów w tym "filtrze"

  • #5 11 Sty 2017 12:48
    Christophorus
    Poziom 39  

    ada95 napisał:
    Nie ma jakiegoś sposobu, jakiejś prostej metody żeby temu zaradzić?
    Po prostu trzeba próbować odpowiednio rozmieścić elementy na płytce i ręcznie trasować ścieżki. Jeśli coś nie wychodzi wprowadza się poprawki w rozmieszczeniu elementów i od nowa trasuje część lub wszystkie ścieżki. Dużo zależy od doświadczenia projektanta. Autorouter niestety najczęściej się nie sprawdza. Jak możesz to wrzuć tu spakowany projekt z Eagle, bo samo oglądanie obrazków ścieżek nie wytrasuje.

  • #6 18 Sty 2017 15:00
    dawidos145
    Poziom 12  

    Z tego co widzę to PCB będzie jednowarstwowe ? Jeśli tak czasami warto zakończyć to jakimś polem padem i po prostu na gotowym PCB wytrawionym łączyć przewodem.
    Wrzuć projekt może ktoś coś poradzi

  • #7 18 Sty 2017 15:48
    Christophorus
    Poziom 39  

    Kluczowe jest odpowiednie rozmieszenie elementów na płytce. Elementy w miarę możliwości należy tak rozmieścić, aby odległości pomiędzy polami lutowniczymi, które mają być połączone były jak najmniejsze i jak najmniej się krzyżowały. Oczywiście nie zawsze udaje się znaleźć złoty środek. Także zastosowanie układu TL084 zamiast 2xTL082 może uprościć nieco płytkę, ponieważ odpadną ścieżki zasilania do drugiego układu scalonego. Oczywiście to tylko hipotetyczne założenie, bo trudno coś dokładniej zasugerować nie widząc całego projektu.

    Można jeszcze korzystać z narzędzi Pinswap i Gateswap w edytorze schematów Eagle w celu zamiany między sobą pinów i bramek (wzmacniaczy operacyjnych też) układów scalonych tak, aby ścieżki na płytce wyszły jak najbardziej optymalnie. Narzędzie Pinswap dostępne jest również w edytorze płytek drukowanych Eagle.