Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki
  • #1 11 Sty 2017 18:29
    magda_1721
    Poziom 2  

    Witam. Do wykonania mam projekt napędu pneumatycznego roweru i zastanawiam się jak to ugryźć. Napęd ma być na bazie siłownika pneumatycznego ruchu liniowego i tu pojawia się moje pierwsze pytanie: jak dokonać przeniesienia napędu na koło, czyli inaczej jak zamienić ruch prostoliniowy pchający i ciągnący siłownika na obrotowy? Pierwsze moje pomysły to zastosowanie pewnego rodzaju mechanizmu korbowego(coś podobnego do lokomotywy parowej ;) ) i przekładni łańcuchowej. Może coś innego? I kolejną sprawą jest to, że cały ten układ ma być sterowany elektronicznie. Myślicie, że chodzi tylko o sterowanie zaworem rozdzielającym czy może jeszcze czymś? Całość ma osiągać prędkość maksymalną około 30 km/h. W załączniku wrzucam poglądowy obraz jak to ma wyglądać. Proszę o pomoc. Pozdrawiam

  • #2 11 Sty 2017 18:38
    dedito
    Poziom 38  

    Napędzać w ten sposób tylne koło nie jest zbyt mądre. Siły działające na koło będą znaczne.

    magda_1721 napisał:
    Myślicie, że chodzi tylko o sterowanie zaworem rozdzielającym czy może jeszcze czymś?
    To jakieś zadanie szkolne, że tego nie wiesz?

  • #3 11 Sty 2017 18:50
    magda_1721
    Poziom 2  

    A jakiś inny pomysł co do rozwiązania tego napędu?
    Jest to projekt na kierunku mechatronika.

  • #4 11 Sty 2017 19:03
    tos18
    Poziom 34  

    Jak chcesz zasilać tą pneumatykę ? Zamierzasz zapakować na rower zbiornik ciśnieniowy ? Zastanów się ile powietrza jesteś w stanie zabrać i ile powietrza potrzebuje siłownik na każdy cykl pracy.

    Co do sterowania to musisz jakoś sprawdzać czy siłownik dojechał do pozycji końcowej i wtedy przełączyć zawór. Można to zrobić na samej pneumatyce (rozdzielacz sterowany pneumatycznie i "krańcówki" pneumatyczne) lub elektrycznie rozdzielaczem dwucewkowym i krańcówkami.

  • #5 11 Sty 2017 19:11
    dedito
    Poziom 38  

    Paliwo można umieścić w przyczepce lub na bagażniku.
    Można skorzystać np. z kupnych sprężarek aby łatwo doładować zbiornik po zużyciu.
    W każdym razie napęd powinien być na suporcie.

  • #6 11 Sty 2017 19:24
    magda_1721
    Poziom 2  

    Myślałam właśnie o zbiorniku lub zbiornikach ciśnieniowych zamontowanych np na tylnym bagażniku rowerowym. A jak przenieść moment z tego siłownika na koło? Może przez przekładnię łańcuchową a nie bezpośrednio na koło? Bo jeśli chodzi o pneumatykę to jakoś dam radę;)

  • Pomocny post
    #7 11 Sty 2017 19:30
    sanfran
    Poziom 27  

    magda_1721 napisał:
    jak dokonać przeniesienia napędu na koło, czyli inaczej jak zamienić ruch prostoliniowy pchający i ciągnący siłownika na obrotowy?


    Rower się zasadniczo porusza tylko w jednym kierunku. Można wykorzystać mechanizm piasty wolnobiegowej (w 99% rowerów jest zainstalowana) i wykorzystać ruch siłownika w jedną stronę do napędu a powrót będzie jałowy. Ewentualnie zastosować dwie piasty wolnobiegowe i wykorzystać do napędu oba suwy.

  • #8 11 Sty 2017 19:31
    kkknc
    Poziom 39  

    Lokomotywy tak napędzano. Ale parą. Tu lepiej silnik pneumatyczny. Liczyłeś zasięg? Przy lekkim kierowcy że 100m przejedziesz na 50l sprzężonych do 10bar.
    Co innego jak byś wykorzystał butlę do nurkowania nabitą do tych 250bar.

  • #9 11 Sty 2017 19:33
    tos18
    Poziom 34  

    Obawiam się że niczego ciekawszego od mimośrodu(lub wariacji na temat) nie wymyślisz.
    Chyba że zamiast siłownika użyjesz silnika pneumatycznego.

    Choć i tak uważam że wyłożysz się na zasilaniu.

  • Pomocny post
    #11 11 Sty 2017 20:56
    ccompany
    Poziom 15  

    Myślę, że jedyne sensowne rozwiązanie tego dziwnego projektu podał kolega Sanfran.
    Należałoby wykorzystać wolnobieg roweru, żeby oszczędzić powietrze siłownik jednostronnego działania, ruch powrotny realizowany przez sprężynę.
    Sterowanie zaworem jeśli elektryczne, to należy użyć siłownika z magnesem na tłoku i kontaktronowych czujników położenia tłoka, do tego przekaźniki i gotowe. Nie trzeba tu żadnej zaawansowanej elektroniki.
    Do sterowania prędkością wystarczy typowy pneumatyczny zawór dławiący plus zawór odcinający do całkowitego zastopowania napędu.
    Zerknij do jakiegokolwiek katalogu elementów pneumatycznych, wszystko tam jest, wszystko bez problemu znajdziesz. Pozdrawiam.

  • #12 11 Sty 2017 21:11
    magda_1721
    Poziom 2  

    Dziękuję bardzo za pomoc:) Pozdrawiam

  • #13 11 Sty 2017 21:33
    kkknc
    Poziom 39  

    Sprężynę trzeba pierw napiąć. A to generuje straty powietrza. Lepiej jak ma już być siłownik to dwustronny. Powietrze oszczędza się łatwo. Zobacz jak to realizowano w lokomotywach.

  • #14 11 Sty 2017 21:37
    ccompany
    Poziom 15  

    Miałeś kiedyś w rękach siłownik pneumatyczny z wbudowaną sprężyną powrotu o najniższym napięciu?
    Jest to znikoma siła- ma głównie pokonać opory uszczelnień.
    Siłownik dwustronnego działania komplikuje od strony mechanicznej układ napędowy.
    Przy jednostronnym ingerencja w rower będzie minimalna- jeden koniec siłownika montujesz obejmą do ramy, drugi koniec zaciskasz klamrą na łańcuchu i układ już działa.
    Masz rację co do tego że najmniejsza strata powietrza będzie bez jakiegokolwiek napinania sprężyny- tylko czy reszta układu mechanicznego nie wygeneruje większych strat niż napinanie sprężyny dla ruchu powrotnego?

  • #15 11 Sty 2017 22:22
    kkknc
    Poziom 39  

    Miałem siłownik w ręku. Montowałem lata temu taki osprzęt. A same sprężyny mają różną siłę. Podajesz specyfikację przy zamówieniu. Standartowy lub specjalny.
    Czy siłownik jedno czy dwu strony ingerencja w rower ta sama.

  • #16 12 Sty 2017 09:38
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Napęd mechaniczny na tylne koło - raczej trudny do zrealizowania (mocowanie osi koła w widelcu). Lepiej dostępna do montażu jest oś pedałów (;)) po przeciwnej stronie niż łańcuch.
    Co do sterowania - potrzebna byłaby jeszcze pozycja mimośrodu (np. enkoder) tak by ruch (praca) siłownika byłaby synchronizowana kierunkowo; kolejny problem: jak ruszyć napęd jeżeli mimośród jest w pozycji bliskiej lub równej 0 lub 180 stopni - w parowozach były conajmniej dwa silniki przesunięte w fazie...

  • #17 12 Sty 2017 09:45
    kkknc
    Poziom 39  

    Masz pedały można zakręcić. Zresztą dlatego proponowałem dwustronny siłownik.

  Szukaj w 4mln produktów
Przeglądaj produkty