Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Konstrukcja ramy lekkiej drezyny wąskotorowej.

CX MANIAK 26 Lut 2017 02:01 543 4
  • #1 26 Lut 2017 02:01
    CX MANIAK
    Poziom 9  

    Witam.
    Zacząłem budowę drezyny wąskotorowej z napędem, o zmiennym rozstawie kół ( 600,750,785mm). I mam problem z właściwym doborem wielkości profili zamkniętych do budowy ramy. Pojazd ma mieć wymiary 210x 125cm rozstaw osi 120-130cm, Napęd silnikiem pochodzącym z quada, o pojemności 150cc ( leżący, typ GY6). Drezynka ma docelowo zabierać 6 osób, z czego dwie na przednich siedzeniach, oraz cztery z tyłu w konfiguracji jazdy bokiem , twarzami do siebie. Maksymalne obciążenie, biorąc pod uwagę spory zapas, nie przekroczy 1000kg. Z uwagi na zmienny prześwit, pojazd będzie okazjonalnie przewożony na inne kolejki. Najprawdopodobniej przy pomocy przyczepki samochodowej. Z tym wiąże się maksymalne zmniejszenie masy. Niestety zestawy kołowe które mam ważą 62kg sztuka. A maksymalny ciężar całej drezyny nie powinien przekroczyć ok 350kg. Zespawałem próbnie konstrukcję z profili 60x40x3 jako główne elementy nośne, oraz 40x30x3 jako belki wewnętrzne. Niestety ciężar całości to 36,5kg, a jeszcze do finalnej konstrukcji ramy, trzeba trochę stali wspawać, o innych elementach jak choćby zabudowa nie wspominając. Zastanawiam się nad lżejszymi elementami, na przykład 40x40x2, oraz 40x30x2. Niestety mój zasób wiedzy na temat wytrzymałości takiej konstrukcji jest niewystarczający, aby stwierdzić jej poprawność. Gdyby ktoś obeznany w temacie był w stanie coś podpowiedzieć, byłbym ogromnie wdzięczny. Załączam zdjęcia tego co obecnie jest, oraz poglądowy projekt ramy w 3D. Konstrukcja ramy lekkiej drezyny wąskotorowej. Konstrukcja ramy lekkiej drezyny wąskotorowej. Konstrukcja ramy lekkiej drezyny wąskotorowej.

  • #2 26 Lut 2017 08:40
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Jak ma być lekkie to trzeba wykorzystać własności wytrzymałościowe przez odpowiednie spozycjonowanie profili - u ciebie podłużnice są z profili "na płask".

    Ponadto jeśli z tyłu będziesz miał siedzenia z oparciami ponad podłużnicami to konstrukcja ramy może być przestrzenną kratownicą.

  • #3 26 Lut 2017 10:11
    jarekstryszawa
    Poziom 19  

    Ten silnik podoła zakładanej DMC?

  • #4 26 Lut 2017 10:20
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    jarekstryszawa napisał:
    Ten silnik podoła zakładanej DMC?


    Pojazd szynowy = znikome opory toczenia, silnik ma 8,5 konia mechanicznego.
    Nie wiem natomiast jak się zachowywać będzie CVT...

  • #5 26 Lut 2017 13:43
    CX MANIAK
    Poziom 9  

    Witam.
    Ta rama na zdjęciach to próbna konstrukcja, i bez problemu można dokonać zmian. Jak wykazały obliczenia masy, po dodaniu elementów ktore są przedstawione na ostatnim obrazku, waga jej przekroczy 50kg. Co z samymi zestawami kołowymi da masę prawie 200 kilo. Dlatego zastanawiam się nad użyciem trochę delikatniejszych elementów, tyle że nie wiem jak obliczyć wytrzymałość. Ta co jest obecnie na pewno wytrzyma, nie mam co do tego wątpliwości. Ale masa po dodaniu innych elementów rosnie. Co do kratownicy przestrzennej, to nie bedzie ona pełna, ale na pewno trochę zwiększy sztywność. Czytałem też wątek poświęcony budowie przyczepek samochodowych, i coś tam się dowiedziałem, ale konkretnej informacji brak. Właściwie to taką ramę można by traktować jako właśnie ramę przyczepki samochodowej platformowej. Konstrukcyjnie są bardzo podobne. Aha zapomniałem dodać, że w osi pojazdu zamontowany będzie obrotnik drezyny. I w tym miescu też musi być wzmocnienie z uwagi na pdnoszenie całego pojazdu. Ale to tylko niecałe 400 kilo.
    Co do silnika, to ten GY6 ma mocy aż nadto, wiem to z doswiadczenia z eksploatacji takich pojazdów z jeszcze slabszymi jednostkami napędowymi. Tu nie ma problemu.
    Pozdrwiam.

 
Promocja -20%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
tme