Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76

dominator8 10 Mar 2017 00:37 8991 22
  • Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76
    Witam. Chciałbym zaprezentować subwoofer zamknięty w obudowie o rzadko spotykanym kształcie - w przekroju pionowym w kształcie trójkąta.

    1. Głównymi założeniami konstrukcyjnym było:
    - konstrukcja powinna być na tyle wytrzymała by sprostać ogromnym ciśnieniom wytwarzanym przez głośnik 18-calowy w stosunkowo niewielkiej objętości powietrza 130l
    - zminimalizowanie drgań obudowy - sposób rozmieszczenia płyt poprzecznych znajdujących się wewnątrz konstrukcji to klasyczne rozwiązanie (technika budowlana) doskonale przenoszące naprężenia
    - uniknięcie prostopadłych ścianek w objętości, w której zamontowany jest głośnik
    Obudowę zaprojektowałem sam od zera. Zależało mi na uzyskaniu doskonałego impulsu przy zachowaniu sensownego zejścia.

    2. Dobór litrażu obudowy, prace konstrukcyjne
    Te 130l nie jest przypadkowe. Zanim podjąłem pracę nad prezentowaną obudową wykonałem 4 różne sześcienne obudowy testowe o różnych objętościach - 90, 130, 170, 210l (z płyty wiórowej). Przy tym konkretnym litrażu uzyskałem satysfakcjonujące brzmienie, przy zachowaniu przyzwoitej wytrzymałości mocowej i akceptowalnym gabarycie obudowy - oczywiście wykonałem symulacje dla w.w wymienionych objętości. W załączniku znajduje się symulacja dla 130l. Obudowa została wykonana z płyt MDF 19mm - materiał przeze mnie znany, lubiany i o dobrych właściwościach akustycznych. Obudowa była skręcana oraz klejona przy pomocy kleju typu "Pattex" do drewna.
    Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76
    Maskowanie otworów po wkrętów wykonałem lubianą przeze mnie techniką: kołkowanie otworów.
    Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76
    Po możliwie dokładnym dopracowaniu powierzchni, wyrównaniu otworów po kołkach, wyrównaniu łączeń płyt przystąpiłem do malowania. Na początku zagruntowałem obudowę wewnątrz i na zewnątrz po czym przystąpiłem do malowania - farba na bazie akrylu (3 warstwy w celu uzyskania głębokiej czerni). Przed każdą kolejną warstwą przy pomocy papieru o gradacji 1000 uzyskiwałem gładź. Na tym etapie paczka wyglądała następująco:
    Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76

    3. Odsłuchy
    Pierwsze wrażenie jakie miałem jest następujące - bas jest super szybki, impuls powalający. Obudowa, tak jak się spodziewałem ani drgnie. Nawet przy dużych mocach (napędzam to wzmacniaczem PROEL HPX1200 w mostku) drgań brak - totalnie zero. Jest to najbardziej uniwersalna obudowa do basu jaką wykonałem i mam wrażenie, że polubiliśmy się na długie lata. Ciężko mi sobie wyobrazić, że można lepiej - Gra to moim zdaniem lepiej, niż OB na 15" B&C które też posiadam. Gabaryt tej konstrukcji jest do zaakceptowania - komponuje się w moim pokoju i nie odbiera jakże cennej przestrzeni życiowej.

    4. Koszta
    - B&C 18PS76 - 700 zł
    - materiał, kleje wkręty, podkłady i farby - 400zł


    Poniżej kilka zdjęć wykończonej obudowy.
    Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76 Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76
    Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76

    W załączniku znajduje się symulacja dla 130l wykonana w Bas Box Pro, oraz rysunek obudowy, łącznie z wymaganymi formatkami dla: 18, 19mm grubości płyt.
    Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji. :)


    Fajne!
  • #2 10 Mar 2017 03:20
    pikarel
    Poziom 28  

    Dla sztywności obudowy zrobiłeś paczkę dwukrotnie większą, niż jej pojemność użyteczna i też więcej ważącą, niż jej odpowiednik w sześcianie.
    Jeśli to sprzęt do domu i nie będzie stale transportowany to moim zdaniem mogłeś wykonać jedynie trójkątną obudowę z grubszej płyty - uzyskałbyś sztywność trójkąta przy mniejszych gabarytach i mniejszym ciężarze. Przemyśl to przy następnej konstrukcji; podstawą kolumny byłby wówczas trójkąt.

    Kiedyś eksperymentowano z obudowami z granitu i marmuru.
    Jednak w ślepych testach w porównaniu do konwencjonalnych kolumn z płyt drewnopochodnych nie wnosiły znaczących różnic w odsłuchu i obecnie nikt już nie robi paczek sztywnych ponad rozsądną miarę.

    Należy podkreśli staranność wykonania kolumny i dbałość o szczegóły.

  • #3 10 Mar 2017 10:32
    _JAG_
    Poziom 15  

    Moim zdaniem wzmocnienia, które masz wklejone w rogach znacznie bardziej wzmocniły by konstrukcję trójkąta, wystarczyło je przykleić na środku ścianek.
    W jakim celu po środku przyklejona jest poprzeczka - ta z otworami?

  • #4 10 Mar 2017 10:39
    jousto
    Poziom 16  

    Cytat:
    Należy podkreśli staranność wykonania kolumny i dbałość o szczegóły.

    Eeee... w najbardziej widocznym miejscu czyli w górnym prawym rogu płyty są wyraźnie nie dopasowane. Wygląda jakby jedna z nich była przed montażem zwichrowana.

  • #5 10 Mar 2017 17:08
    prosiak_wej
    Poziom 26  

    pikarel napisał:
    podstawą kolumny byłby wówczas trójkąt.


    O tym też właśnie pomyślałem czytając tytuł. Sądziłem, że będzie przedstawiony woofer do postawienia w rogu pokoju, aby dobrze wykorzystać miejsce ;)

  • #6 10 Mar 2017 21:02
    sebek555cool
    Poziom 16  

    Witam.

    Takie pytanka:
    1. Dlaczego 18" garnek do domu w closed obudowie?? Patrząc na charakterystyki, to pod kątem zejścia żadnego szału nie ma.
    Czemu nie zrobiłeś np. 12" z lekką membraną z obudowie BR? Być może taka 12 w BR była by szybsza niż 18 w CL i na pewno zeszła by niżej (symulacja). Ciekawą alternatywą byłaby też obudowa BP 4th
    2. Widzę 2 gniazda speakon, po co jest drugie?
    3. Tłumiłeś solidnie obudowę? Jeśli tak, to czym?
    4. Jeśli to sprzęt do domu, może lepiej byłoby to okleić fornirem i ewentualnie pociągnąć czarną bejcą?

    Cieszę się, że jesteś zadowolony, ale jak dla mnie - 18" w pokoju to taki trochę przerost formy nad treścią.

  • #7 10 Mar 2017 21:07
    prosiak_wej
    Poziom 26  

    sebek555cool napisał:
    2. Widzę 2 gniazda speakon, po co jest drugie?


    Niedawno widziałem takie rozwiązanie w celu łatwej zmiany fazy. Jeden speakon to "+" a drugi to "-".

  • #8 10 Mar 2017 21:20
    sebek555cool
    Poziom 16  

    prosiak_wej napisał:
    sebek555cool napisał:
    2. Widzę 2 gniazda speakon, po co jest drugie?


    Niedawno widziałem takie rozwiązanie w celu łatwej zmiany fazy. Jeden speakon to "+" a drugi to "-".


    Pomysłowe :) ale oba gniazda są zajęte, a autor napisał, że napędza to cudo w mostku - podejrzewam drugi subwoofer(?)

  • #9 10 Mar 2017 21:35
    prosiak_wej
    Poziom 26  

    Tak, oba gniazda zajęte, bo do jednego jest dołączony dodatni zacisk głośnika, a do drugiego ujemny zacisk głośnika. Nie chodzi tu o przełączenie kabla z jednego gniazda w drugie, tylko połączenie proste (=) lub krzyżowe (X) na oba gniazda bezpośrednio ze wzmacniacza. Zmylić może obecność przewodów dwużyłowych, ale w ten sposób zapewne uzyskano podwojenie przekroju.

    Zresztą - niech wypowie się autor jak to ma podłączone :)

  • #10 10 Mar 2017 21:40
    dominator8
    Poziom 19  

    sebek555cool napisał:
    1. Dlaczego 18" garnek do domu w closed obudowie?? Patrząc na charakterystyki, to pod kątem zejścia żadnego szału nie ma
    Jestem zdania, że do basu musi być odpowiednio duża średnica - 18 to nie przesada. Co do zejścia to 50Hz mnie satysfakcjonuje.
    sebek555cool napisał:
    2. Widzę 2 gniazda speakon, po co jest drugie?
    Jeden speak on to + drugi -. Jak to już zostało napisane daje mi to szybką i łatwą możliwość odwrócenia fazy. W sprzęcie nie mam tej możliwości.
    sebek555cool napisał:
    3. Tłumiłeś solidnie obudowę? Jeśli tak, to czym?
    Obudowę wytłumiłem wełną mineralną - delikatnie całą objętość.
    sebek555cool napisał:
    4. Jeśli to sprzęt do domu, może lepiej byłoby to okleić fornirem i ewentualnie pociągnąć czarną bejcą?
    Wiem, że nie wygląda to za bogato ale nie mam zdolności ani możliwości by bawić się w fornir itp.

  • #11 10 Mar 2017 22:26
    sebek555cool
    Poziom 16  

    prosiak_wej napisał:
    ....Zmylić może obecność przewodów dwużyłowych, ale w ten sposób zapewne uzyskano podwojenie przekroju.


    Właśnie te przewody mnie myliły :)

    dominator8 napisał:
    Jestem zdania, że do basu musi być odpowiednio duża średnica - 18 to nie przesada. Co do zejścia to 50Hz mnie satysfakcjonuje.

    Ale wg. symulacji to 50Hz jest przy -10dB, tak na (nie)dobrą sprawę, to w pełnym paśmie masz aż 110Hz (-3dB) i 90Hz (-6dB)
    Jak masz ustawiony LPF?

    prosiak_wej napisał:
    Obudowę wytłumiłem wełną mineralną - delikatnie całą objętość.

    Eksperymentalnie? Jakoś tak wyszło, że jeszcze nigdy nie zrobiłem paczki closed, więc nie wiem czy jest jakaś różnica, ale według książek - closed zalecają porządnie wytłumić materiałami o różnych gęstościach. Próbowałeś też tak? Jest jakaś różnica?

  • #12 10 Mar 2017 23:24
    dominator8
    Poziom 19  

    sebek555cool napisał:
    Jak masz ustawiony LPF?
    Subwoofer ścinam 2 rzędem przy częstotliwości około 75Hz. Paczka gra na tyle liniowo, nic nie podbarwia, także śmiało powierzyłem jej szerszy zakres częstotliwości. Przy tym podziale bas plomby z zębów wyciąga, jest fantastycznke szybki. Atak robi na mnie wrażenie a słyszałem i zbudowałem już wiele.
    sebek555cool napisał:
    Eksperymentalnie? Jakoś tak wyszło, że jeszcze nigdy nie zrobiłem paczki closed, więc nie wiem czy jest jakaś różnica
    Ilość wytłumienia dobrałem eksperymentalnie. Przy jego braku bas był średnio precyzyjny, rozlazły bez polotu. Lekkie wytłumienie sprawiło, że pojawiła się precyzja i neutralność - subwoofer zginął na tle muzyki.

  • #13 11 Mar 2017 03:07
    Q-mac
    Poziom 22  

    Cóż, również uważam, że lepszą drogą do szybkiego impulsu byłoby zastosowanie przetwornika o mniejszej średnicy. Nawet w obudowie closed, nic nie stoi na przeszkodzie by i zejście było w tym lepsze. Tu spory 18"calowy głośnik ze stosunkowo ciężkim układem drgającym, co samo jest już przeciwnością dobrego impulsu. I obudowa zamknięta, która co prawda spełnia swoje założenia, ale kompletnie marnuje potencjał przetwornika.

    Co do basu wyrywającego plomby, powiem tylko tyle, że w swojej lidze konstrukcja wypadnie blado.

    Poprzednia droga z obudową OB i dużym przetwornikiem wydawała się sensowna. Tutaj mam wrażenie sprzeczności. Również myśle, że przetwornik 10 czy 12" spisałby się o wiele lepiej. Co do obudowy, skoro już na kształt trójkąta to trzeba było to wykorzystać dla estetyki. Obecnie jest wielka i nudna obudowa. Wzmocnienia można było lepiej przemyśleć, o wiele mniejsze spełniły by swoją rolę.

    Na koniec, objętość 130l dla głośnika 18 cali to jeszcze żadne wyzwanie pod kątem ciśnień. Za sobą mam obudowę BP6th, gdzie komora z przedniej strony membrany miała netto 46l, a paczka dysponuje mocą 1600 W RMS (zasilana 2200W) i trzeba było sobie dać rady.

  • #14 11 Mar 2017 12:17
    sebek555cool
    Poziom 16  

    dominator8 napisał:
    Subwoofer ścinam 2 rzędem przy częstotliwości około 75Hz. Paczka gra na tyle liniowo, nic nie podbarwia, także śmiało powierzyłem jej szerszy zakres częstotliwości.

    Mhm. Zrobiłem symulację popularnego głośnika Eminence 12" (również estradowy, żeby nie zmieniać) w obudowie BR, nie uważasz, że jak na 3x mniejszą obudowę (45l) jest dość ciekawie?
    Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76

    Q-mac napisał:
    Tu spory 18"calowy głośnik ze stosunkowo ciężkim układem drgającym, co samo jest już przeciwnością dobrego impulsu. I obudowa zamknięta, która co prawda spełnia swoje założenia, ale kompletnie marnuje potencjał przetwornika.
    Co do basu wyrywającego plomby, powiem tylko tyle, że w swojej lidze konstrukcja wypadnie blado.


    Niestety to prawda. 18PS76 jest świetny do np. TH118 (miałem), X1 (w tym też miałem :)) czy 18BR100 od Granata (to w planach).


    Q-mac napisał:
    Na koniec, objętość 130l dla głośnika 18 cali to jeszcze żadne wyzwanie pod kątem ciśnień. Za sobą mam obudowę BP6th, gdzie komora z przedniej strony membrany miała netto 46l, a paczka dysponuje mocą 1600 W RMS (zasilana 2200W) i trzeba było sobie dać rady.


    Bywa też tak, że głośniki nie wytrzymują mechanicznie takiego obciążenia :) :)
    Trójkątny Subwoofer na B&C 18PS76

  • #15 11 Mar 2017 22:32
    Q-mac
    Poziom 22  

    Heh, w poprzedniej wersji obudowy było koło 30 litrów i fakt-połamało membrane, choć czynniki zewnętrzne też odegrały pewną rolę ;)

  • #16 17 Mar 2017 07:02
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Kolejna kolumna basowa, i kolejny sukces (przynajmniej w odczuciu Autora). Tak się zastanawiam - nie prościej byłoby zrobić jedną ale dobrze przemyślaną? Jak na razie robisz coraz to inne rozwiązania konstrukcyjne i każde z nich zawiera błędy konstrukcyjne, a mimo to za każdym razem wychwalasz je pod niebiosa. Po mojemu to nic innego, jak syndrom taty dumnego z potomka... A wypadałoby (chyba?) bardziej obiektywnie patrzeć na swoje dzieła...

  • #18 17 Mar 2017 09:45
    marian133
    Poziom 36  

    398216 Usunięty napisał:
    Kolejna kolumna basowa, i kolejny sukces (przynajmniej w odczuciu Autora). Tak się zastanawiam - nie prościej byłoby zrobić jedną ale dobrze przemyślaną? Jak na razie robisz coraz to inne rozwiązania konstrukcyjne i każde z nich zawiera błędy konstrukcyjne, a mimo to za każdym razem wychwalasz je pod niebiosa. Po mojemu to nic innego, jak syndrom taty dumnego z potomka... A wypadałoby (chyba?) bardziej obiektywnie patrzeć na swoje dzieła...


    Niestety, tak to jest gdy osoba nie posiadająca dostatecznej wiedzy wykona coś co gra głośno (bo to pierwszy "parametr" jakim się posługują amatorzy).

    Założenia konstrukcji?
    Żadne z nich nie zostało spełnione.
    Sztywność obudowy?
    Najsztywniejszym miejscem w tej konstrukcji są tylne narożniki, co kompletnie nic nie daje jeśli chodzi o sztywność komory głośnikowej.
    Zminimalizowanie drgań obudowy?
    Gdybyś dał jeszcze wzmocnienie płyt górnej i dolnej, to jeszcze można by mówić o wzmocnieniu konstrukcji, a tak to masz tam nie wzmocnione formatki o rozmiarze 70x52cm.
    Wzmocnienie całej obudowy z zewnątrz (dolny i górny narożnik nie ma sensu jeśli komora głośnika nie jest wzmocniona. A o to właśnie chodzi w takich konstrukcjach, o wzmocnienie (sztywność) komory głośnikowej.
    Obudowę projektowałeś sam od zera?
    To widać :)

    Wkręty jak i kołki są zbędne, dobry klej jest mocniejszy od samej płyty. Ponadto to konstrukcja domowa (jak widać), więc to kolejny argument aby nie tracić czasu na zabawę z wkrętami i kołkami, co za tym idzie szpachlowanie, szlifowanie aby to jakoś później wyglądało.

    dominator8 napisał:
    Zanim podjąłem pracę nad prezentowaną obudową wykonałem 4 różne sześcienne obudowy testowe o różnych objętościach - 90, 130, 170, 210l (z płyty wiórowej).


    Nie widzę w tym sensu aby budować 4 obudowy testowe różniące się tylko litrażem, ale z chęcią zobaczył bym chociaż zdjęcie tych obudów.

    Co do podwójnych wejść speakon, to oprócz szybkiej zmiany polaryzacji nie widzę sensu ich stosowania, wystarczy jeden.
    Po za tym polaryzację można przełączyć na krosie.
    Jestem ciekaw co Ty używasz jako przedwzmacniacz oraz jako filtr sygnału.

  • #19 17 Mar 2017 15:47
    dominator8
    Poziom 19  

    matrioszka987 napisał:
    To super, jestem ciekawy czy taki noob jak ja zrobi sobie takie coś samemu z Twoim poradnikiem
    Bez problemu. Nie ma tam nic szczególnie trudnego do wykonania. Lekko problematyczny był jedynie montaż wewnętrznych wzmocnień. Dodatkowa para rąk przy budowie tej paczki była by wskazana. :)

  • #20 17 Mar 2017 23:56
    sebek555cool
    Poziom 16  

    Haloooo, Panie autorze......

    marian133 napisał:

    Jestem ciekaw co Ty używasz jako przedwzmacniacz oraz jako filtr sygnału.

  • #21 18 Mar 2017 09:40
    dominator8
    Poziom 19  

    marian133 napisał:
    Jestem ciekaw co Ty używasz jako przedwzmacniacz oraz jako filtr sygnału.
    Przedwzmacniacz i filtr stanowią u mnie jedno urządzenie (samodzielnie przeze mnie wykonane). Przedwzmacniacz jest u mnie w formie wtórnika napięciowego zbudowanego na kości OP275GP, filtr dolnoprzepustowy 12dB/okt (OP275GP) - w filtrze mam możliwość płynnej regulacji wzmocnienia jak i odcięcia w przedziale 20-120Hz. Zero brumu, przydźwięku sieciowego itp.

    P.S Przy okazji innych moich tematów nie raz odpowiadałem już na to pytanie :)

  • #22 21 Mar 2017 22:10
    chaka
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Heh, elektroda uczy i bawi:)

    Dobry impuls, duże ciśnienie i niezłe zejście, wytwarzają np. 2x 12" w mniejszej obudowie. Ta jest skonstruowana bezmyślnie, wzmocnienia niewiele dają, zabierają mnóstwo miejsca i nie wzmacniają wielu ważnych miejsc. Unikanie równoległych ścianek w subwooferze? Poczytaj o warunkach powstawania fali stojącej.
    Czy kolega słucha tego w domu?

  • #23 05 Kwi 2017 19:23
    dominator8
    Poziom 19  

    chaka napisał:
    Ta jest skonstruowana bezmyślnie, wzmocnienia niewiele dają, zabierają mnóstwo miejsca i nie wzmacniają wielu ważnych miejsc.
    Na jakiej podstawie tak twierdzisz. Obudowa jest tak skonstruowana, że wszystkie wewnętrzne płyty pracują na niwelowanie drgań zewnętrznych ścianek - tak jak pisałem wcześniej drgań obudowy brak nawet przy większych mocach.
    chaka napisał:
    Unikanie równoległych ścianek w subwooferze?
    Ja moją paczkę tnę drugim rzędem, więc chcąc nie chcąc głośnik przenosi częstotliwości 200Hz i większe - dlatego w tym konkretnym przypadku uważam to za stosowne. Nawet przy braku wytłumienia paczka nie huczy, nie dudni gra czystym potężnym basem.
    chaka napisał:
    Czy kolega słucha tego w domu?
    dominator8 napisał:
    Gabaryt tej konstrukcji jest do zaakceptowania - komponuje się w moim pokoju i nie odbiera jakże cennej przestrzeni życiowej.
    Z całym szacunkiem ale mam wrażenie, że sformułowałeś swoją wypowiedź tylko w oparciu o zdjęcia.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME