Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Kategoria: Akumulatorki / Baterie / Ładowarki

Uszkodzenie arduino, przyczyny

dj-flash 19 Mar 2017 09:06
  • #1 19 Mar 2017 09:06
    dj-flash
    Poziom 2  

Dzień dobry.

Piszę po raz pierwszy, proszę o wyrozumiałość. Na co dzień jestem programistą. Arduino bawię się od około 1,5 roku.

Zrobiłem nieduży kontroler dla trzech pasków LED i lampki z IKEA.
    Wszystko działało dobrze przed instalacją w docelowym miejscu.

Całość wygląda mniej więcej tak jak na schemacie:
    Uszkodzenie arduino, przyczyny

Sterowanie odbywa się przez dwie "klawiaturki" z sześcioma przyciskami z różną rezystancją. Na wejściu A7 jest mierzone napięcie, po naciśnięciu jednego lub kilku przycisków na klawiaturkach S1 lub S2.

Połączenie oznaczone niebieskim kolorem biegnie w około 4 metrowej wiązce razem z przewodami zasilającymi paski LED 1 i 2 oraz lampką LED. Ledy mają łączną moc ok. 30W.
    Przy ustawieniu niepełnej jasności (PWM) wspomnianych ledów, na wejściu A7 zaczęły się pojawiać zakłócenia.
    Dołożyłem więc kondensator 100nF pomiędzy GND a A7.

Wszystko wydawało się działać poprawnie, ale po kilku minutach Arduino padło. Świeci się jedna dioda, druga lekko mruga. Nie daje się załadować program z komputera.

Mam kilka pytań:
    Czy ze schematem jest wszystko OK?
    Czy zakłócenia które pojawiły się na kablu podpiętym do A7 mogą spowodować uszkodzenie Arduino?
    W jaki sposób zabezpieczyć się przed nimi?
    Czy raczej szukać przyczyny uszkodzenia gdzie indziej? Zasilanie?
    Gdzie i jakie zabezpieczenia warto dodać przy takim układzie?

Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam.

• #2 19 Mar 2017 09:38
    actron
    Poziom 12  

Arduino Nano zasiliłeś 12V? Czy to tylko skrót myślowy na schemacie?

• #3 19 Mar 2017 09:40
    dj-flash
    Poziom 2  

actron napisał:
    Arduino Nano zasiliłeś 12V? Czy to tylko skrót myślowy na schemacie?

Zasiliłem 12V