Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Kategoria: Kamery IP / Alarmy / Automatyka Bram
Montersi
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Altus 120A regeneracja + modernizacja

witek1965 24 Mar 2017 20:53 1212 36
  • #1 24 Mar 2017 20:53
    witek1965
    Poziom 14  

    Jako, że mam sentyment do tych kolumn, postanowiłem je zregenerować i zmodernizować.

    Na pierwszy ogień poszły głośniki średnio i niskotonowe. Tu wybrałem opcje regeneracji przez zakłady Tonsil we Wrześni.
    GDN30/60/1 (szkoda, że nie 30/60/3) oraz 18/40/1 wymiana całego układu. Cewka, zawieszenie górne i dolne, oraz membrana.
    Sam się kiedyś zabrałem za wymianę zawieszenia górnego i wyszło jak wyszło, chwalić się nie ma czym. To robota dla cierpliwych .
    No, ale skoro już się zabrałem za regenerację, to przyszło mi do głowy, żeby je troszeczkę zmodernizować. Po przeczytaniu kilku wątków, oraz korespondencji z userami elektrody stwierdziłem, że warto się pokusić o kilka drobnych zmian.
    Na pierwszy ogień polecono mi wymianę kondensatorów bipolarnych na kondensatory Miflex.
    Czy chodzi o kondensatory BP 2.2 µF 100V, czy również pozostałe, tj. 250V 1.50 MKT 1/10 oraz 33µF 100V MBT
    i na jakie je wymienić ? Na MKP -11, czy MKP-13, czy tez może na któryś z modeli JANTZEN AUDIO.
    Jaką zmianę przyniesie wymiana tych kondensatorów.
    Czy wymienić standardowe głośniki wysokotonowe GDWT 9/40/1 8 Ohm na GDWT 9/80/5F 8 Ohm , czy na GDWK 9/80, czy może GDWK 9/80/1
    Same suche dane techniczne nic mi nie mówią. Chciałbym troche ocieplić te kolumny. Wiadomo wszystkim, że graja ostro, zwłaszcza gwizdki.
    Byłem na stronie Janbo. Zwrotnic typowych do altusów brak, a jeżeli coś polecacie, to proszę o konkretny model.
    Ewentualnie schemat zwrotnicy do samodzielnego wykonania.
    Bassferlexy to tylko 4 otwory fi 47 mm, zakryte siateczką o głębokości ........dokładnie takiej jak grubość płyty. czy więc soą odpowiednie ? Jeżeli nie, to proszę o podanie wymiaru, jeśli ktoś potrafi obliczyć.
    Jeżeli napisałem jakąś głupotę, to proszę o wyrozumiałość.

  • #2 24 Mar 2017 23:41
    justa20
    Poziom 12  

    Polecam książkę Amatorskie zespoły głośnikowe Pana Adama Witorta i książkę Głośniki i zestawy głośnikowe Jerzego Krajewskiego.Opisane są rodzaje głośników i zwrotnic.

  • #3 25 Mar 2017 00:07
    witek1965
    Poziom 14  

    dzięki. Problem w tym, że wujek google nie pokazuje nic pod hasłem Adam Witort, jak również Amatorskie zespoły głośnikowe poza odniesieniem do tego hasła na trioda.pl
    Obawiam się, że zdobycie tej książki, jak się domyślam, może być po prostu trudne.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Znalazłem. Nie Adam, tylko Aleksander a tytuł to : Głośniki i zespoły głośnikowe 1976 r. oraz Zestawy głośnikowe. .
    Dzięki za wskazówkę.

  • #4 25 Mar 2017 12:17
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Aby z tych kolumn uzyskać coś, co by grało w miarę dobrze, należałoby je całkowicie przerobić - od wymiany obudowy i niektórych głośników, aż po zaprojektowanie zwrotnicy.
    Wymiana elementów zwrotnicy na lepsze (bez całej reszty o której pisałem wyżej) to położenie nowej farby na łuszczącą się starą. Podświadomie będziesz mieć wrażenie, że coś się zmieniło. Zmieni się tylko Twoje samopoczucie - w końcu "poprawiłeś" zwrotnicę.... ;)
    A tak na prawdę to jak wyżej - w tej obudowie, z tym strojeniem, z tą zwrotnicą i tymi głośnikami - niezwykle trudno coś zrobić, co by wpłynęło w jakiś zdecydowany sposób na jakość.

  • #5 25 Mar 2017 12:28
    witek1965
    Poziom 14  

    znaczy się w delikatny sposób chcesz mi powiedzieć, że produkt jest chłamem od początku do końca i nie ma sensu nic z nim robić :(
    obudowa - piec
    głośniki -piec i złom
    zwrotnica - skład odpadów.

  • #6 25 Mar 2017 12:43
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Nic takiego nie napisałem - złom to nie jest, ale efekt produkcji za czasów realnego socjalizmu... Miało być efektownie i głośno - i to założenie zostało spełnione.

    Na forum jest co najmniej kilkanaście tematów opisujących kolumny z tej (Altusowej) serii - poszukaj, poczytaj, wyciągnij wnioski...

  • #7 25 Mar 2017 13:27
    witek1965
    Poziom 14  

    398216 Usunięty napisał:
    ale efekt produkcji za czasów realnego socjalizmu..
    sprzedawany na export. Te kolumny nie szły na rodzimy rynek. Więc może założenie było : ładne z wyglądu i mające zadowolić mniej wybrednego klienta.
    Zapewne wiesz, że ta konstrukcja, czyli ZG-886D, była praktycznie w Polsce nieosiągalna. Produkowano je na eksport do Niemiec (RFN), Francji i Anglii. Władza, potrzebowała dewiz, ale też wiedziała, że towar eksportowy musi spełniać choć minimalnie, ale jednak jakiś standard. Co innego produkty na rynek krajowy, na którym nic nie było i wszystko szło jak ciepłe bułki. Zresztą brak konkurencji zapewniał całkowity zbyt.
    Na kraj wychodziła wersja ZG80C115 pod nazwą Altus 120. Kolumny te różniły się obudową (zamknięta ) i głośnikiem wysokotonowym.
    Zakładając ten temat nie liczyłem, że z tych kolumn zrobie audiofilskie kolumny Hi End, tylko trochę poprawię ich brzmienie. W sieci jest całe mnóstwo gotowych, podanych na tacy projektów kolumn do samodzielnego wykonania, z podanymi wymiarami co do milimetrra, budową zwrotnicy i symbolami przetworników. Np. http://loudspeaker.pl/projekty-kolumn/
    Bardziej mnie interesowały wypowiedzi posiadaczy altusów, lub ludzi z "branży", którzy podpowiedzą, co można zrobić, żeby to trochę lepiej zabrzmiało. Ale konkretnie do tych kolumn. Nie do podobnych, bo nie zastosuję podobnego głośnika pochodzącego z Altusa 75 przecież, czy też kondensatora. Chciałbym wiedzieć, czy kondensatory jakie fabrycznie zastosowano moga być zastapione, zwłaszcza ten bipolarny kondensatorem foliowym o tej samej pojemności, ale 400V, bo innych po prostu nie ma.
    Tematy na forum czytałem i chyba właśnie ta lektura http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7706297#7706297 skłoniła mnie do założenia tego tematu. Oczekiwałem odpowiedzi ludzi, którzy znają brzmienie podanych wyżej przetworników i napiszą, że zastosowanie przetwornika X da taki efekt, a Y taki. To, ze cudów nie ma się czego spodziewać to wiem. O tym, że przewody należy wymienić z tych nitek, jakie zastosowana na grubsze, też wiem. Chce tylko trochę poprawić coś, do czego mam sentyment. To, że z PF 126p nie da się zrobić samochodu rajdowego też wiem, więc jakbym zapytał, co zrobić, żeby się troszeczkę lepiej prowadził i bardziej równo pracował silnik, odpowiecie mi - z tego się nie da nic zrobić. Tu trzeba zmienić wszystko. Kierownicę sobie zostaw na pamiątkę.
    398216 Usunięty napisał:
    Nic takiego nie napisałem
    ależ skąd : należałoby je całkowicie przerobić - od wymiany obudowy i niektórych głośników, aż po zaprojektowanie zwrotnicy. Czyli co zostanie ? jeden przetwornik. ? który to jest tak dobry, że na jego bazie można budować ? I czy to jeszcze będą Altusy120A, skoro wywali się wszystko i zostawi jeden głośnik ?

  • #8 25 Mar 2017 13:58
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    witek1965 napisał:
    Te kolumny nie szły na rodzimy rynek.
    To skąd w takim razie tyle jeszcze ich jest w rękach użytkowników - często od lat 80'tych?
    witek1965 napisał:
    sprzedawany na export.
    Na eksport szły zupełnie inne kolumny - może z wyglądu podobne, ale nie z konstrukcji i zastosowanych głośników.
    witek1965 napisał:
    Zakładając ten temat nie liczyłem, że z tych kolumn zrobie audiofilskie kolumny Hi End, tylko trochę poprawię ich brzmienie.
    Skoro tak, to czemu szukałeś zwrotnic w Janbo? Każdy chyba wie, że zwrotnice robi się pod KONKRETNE głośniki, a z tego co wiem JANBO produkuje zwrotnice "uniwersalne" - wiadomo chyba od zawsze, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego? Wymiana kondensatorów z dobrych (jakie są) na lepsze (Np. Jantzen) w zasadzie nic nie da. Na pewno nic co by zrekompensowało wydatek. Możesz co najwyżej wymienić tubę na kopułkę, to może nieco zmniejszy się "wrzaskliwość" górnego środka.
    Otwory BR (a raczej coś co ma je przypominać) - ni to BR, ni otwór stratny. Strojenie - zupełnie bez sensu. Ich wymiana na jakiś jeden port, dopasowany do głośnika niskotonowego i pojemności kolumny wymusza wymianę przedniej ścianki, która jest wklejana na wpust...
    Stąd też i sugestia zbudowania obudowy od podstaw - skoro już należy wymienić przód...

    A tak w ogóle - Twój post wskazuje na zafascynowanie tymi kolumnami - moim skromnym zdaniem wyłącznie można je traktować kolekcjonersko, bo aby móc delektować się dźwiękiem (jak pisałem wyżej) należałoby zrobić je od podstaw - czyli budując zupełnie inne kolumny.

    Zresztą - tylu przeciwników tej serii, co i zwolenników (czy raczej maniaków) - z tym, że ci pierwsi nie ulegają nostalgii i trzeźwo patrzą na prawa fizyki i elektoroakustyki, a ci drudzy nie przyjmują rzeczowych argumentów.

    Dodano po 1 [minuty]:

    P.S.
    witek1965 napisał:
    zwłaszcza ten bipolarny
    Masz bipolarne kondensatory? Skoro tak to je wymień na natychmiast, albo jeszcze prędzej.

  • #9 25 Mar 2017 17:45
    wkj
    Poziom 34  

    witek1965 napisał:
    398216 Usunięty napisał:
    ale efekt produkcji za czasów realnego socjalizmu..
    sprzedawany na export. Te kolumny nie szły na rodzimy rynek. Więc może założenie było : ładne z wyglądu i mające zadowolić mniej wybrednego klienta.
    Zapewne wiesz, że ta konstrukcja, czyli ZG-886D, była praktycznie w Polsce nieosiągalna. Produkowano je na eksport do Niemiec (RFN), Francji i Anglii. Władza, potrzebowała dewiz, ale też wiedziała, że towar eksportowy musi spełniać choć minimalnie, ale jednak jakiś standard. Co innego produkty na rynek krajowy, na którym nic nie było i wszystko szło jak ciepłe bułki. Zresztą brak konkurencji zapewniał całkowity zbyt.
    Na kraj wychodziła wersja ZG80C115 pod nazwą Altus 120. Kolumny te różniły się obudową (zamknięta ) i głośnikiem wysokotonowym.

    No niestety ale kolega się myli, powtarza jak mantrę jakieś bzdury. Nie jest i nie było tak jak "stoi powyżej".

  • #10 26 Mar 2017 17:05
    witek1965
    Poziom 14  

    powtarzam to co przeczytałem swego czasu tu: http://unitraklub.pl/node/1745
    O zwrotnicach Janbo przeczytałem tu, na elektrodzie w którymś z tematów poświęconych właśnie altusom, więc takowych z ciekawości szukałem i jak napisałem powyżej - do tych kolumn brak..
    Są uniwersalne( a raczej tylko zdjecia, bo towaru brak) i pod konkretny model altusa, ale tylko jeden, np pod altus 90 "

    Cytat:
    Układ elektryczny odpowiada układowi
    stosowanemu fabrycznie w zestawach typu ALTUS 90.
    Poprawiono jednak filtrację głośnika wysokotonowego - 12 dB/okt."


    398216Usunięty napisał:
    Masz bipolarne kondensatory?
    no przecież napisałem w pierwszym poście, podałem symbole wszystkich i zapytałem, które z nich należy wymienić.
    Zapytałem też, czy da coś wymiana wysokotonowych głośników i podałem modele licząc na wskazanie który z nich jest łagodniejszy, a który można sobie podarować.

    Dziękuje za wszystkie sugestie. Moderatora tego działu proszę o usunięcie tematu i umieszczenie go w koszu.

    Dodano po 3 [godziny] 11 [minuty]:

    398216 Usunięty napisał:
    To skąd w takim razie tyle jeszcze ich jest w rękach użytkowników - często od lat 80'tych?

    zapomniałem dodać, że z tyłu jest nalepka z HGS Electronic Made for Germany co chyba świadczy o tym, ze był to produkt przeznaczony na eksport. Nie forsuję tej teorii,czy też jak kolega wkj woli nie powtarzam jej jak mantrę, a jedynie raz wspomniałem, korzystając z informacji jakie są dostępne w sieci.
    Czy jest ich sporo ? skąd mnie o tym wiedzieć. nie posiadam danych o sprzedaży na rynek krajowy i na eksport z lat produkcji. Kolega wkj zapewne ma bardziej konkretne źródła, skoro ma zdanie odmienne na ten temat. Nie polemizuję, bo nie mam żadnej wiedzy na ten temat, poza dostępnymi w sieci. BYc może jest tak jak napisał.
    Tak na chwile obecną, na znanym portalu aukcyjnym jest w ofercie jedna sztuka Altus 120( to niby wersja na rynek rodzimy) , ani jednej sztuki Altus 120A( to niby te eksportowe, które jakoby na eksport nie szły, a więc jakie szły ?) oraz 20 sztuk Altus 140. To chyba świadczy o tym, że jednak nie były aż tak popularnym produktem.
    Pewex i Baltona to również sposób na pozyskanie dewiz, nie wspomnę o innych sposobach "załatwiania" produktów niedostępnych na rynku :)
    No, ale skoro nie ma sensu walić głowa w mur,
    Jeszcze raz proszę o usunięcie tematu

  • #11 26 Mar 2017 19:09
    wkj
    Poziom 34  

    witek1965 napisał:
    powtarzam to co przeczytałem swego czasu tu: http://unitraklub.pl/node/1745

    Bardzo mało merytoryczne strona, praktycznie sporo błędów rażących, nie radzę brać pod uwagę wszystkich wiadomości tam zawartych.

  • #12 26 Mar 2017 23:26
    witek1965
    Poziom 14  

    wkj, ja tam zaglądnąłem przez przypadek i raczej z czystej ciekawości. Na innej stronie powielają te same informacje. Generalnie wiesz gdzie mi to ...... po 30-stu kilku latach ? to historia i nic ponadto.
    Jakbym nie przeczytał tych kilku wątków, to prawdopodobnie nawet bym nie wpadł na pomysł robienia czegokolwiek więcej poza regeneracją przetworników. A, że ludzi pisali, że można delikatnie poprawić ich brzmienie, to dlaczego by tego nie zrobić. W przebudowę nie mam zamiaru się bawić, bo wiem, że to nie ma sensu. Taniej po prostu kupić w miarę dobre kolumny. Kwestia wyboru tylko jakie, a jest ich całe mnóstwo, albo i nawet więcej, zarówno nowych jak i używanych.
    Swoja drogą nie trzeba wcale wywalać przedniej ścianki, żeby zlikwidować te otwory ni to BS ni to stratne jak to określił 398216 Usunięty. Można zrobić to inaczej, zwłaszcza, że przednia ścianka nie jest pokryta fornirem. Tylko najpierw trzeba wiedzieć do tam ma być wstawione, jakiej średnicy i jakiej długości i w jakim miejscu. Tak, czy siak temat jest już nieaktualny.
    Swoją droga, zastanawiam się, dlaczego te i inne kolumny były z pod znaku Tonsila były źle zestrojone ? Dlaczego miały takie zwrotnice a nie inne, a zwłaszcza ich wykonanie (makabra). Czy nasi inżynierowie byli tak słabo wykształceni ? Trochę to mało prawdopodobne. A jednak wszystkie opinie są bardzo podobne. Przecież to jaki otwór ma być wycięty i jaki kawałek rurki z tworzywa tam wstawiony powinien być, nie można tłumaczyć schodzeniem z kosztów, bo to akurat nie są żadne koszty. A może po prostu tak się budowało 30 i więcej lat temu ?
    tak, czy siak ponawiam prósbe o zamkniecie i wyautowanie tematu do kosza.

  • #13 28 Mar 2017 09:29
    Arkadyo
    Poziom 29  

    witek1965 napisał:
    Swoją droga, zastanawiam się, dlaczego te i inne kolumny były z pod znaku Tonsila były źle zestrojone ? Dlaczego miały takie zwrotnice a nie inne, a zwłaszcza ich wykonanie (makabra). Czy nasi inżynierowie byli tak słabo wykształceni ? Trochę to mało prawdopodobne

    To nie tak, że one były źle strojone ale były budowane pod pewien specyficzny koncept i materiały były dostępne takie jakie były i wyszło tak jak wyszło. Nawet w bogatych krajach często księgowi decydowali o kształcie produktu a nie inżynierowie... Dla naszego przemysłu to były bardzo trudne czasy i to, że można było wystać w kolejkach takie efektywne zestawy do nagłaśniania prywatek było m. in. zasługą naszych inżynierów bo można rzec, że "z gówna ukręcili bat". To był masowy produkt na tanich podzespołach dla biednego społeczeństwa i efektywność oraz efektowność uzyskano sztuczkami inżynierskimi stąd I rzędowe filtry co by nie dusić efektywności i bardzo specyficzne osadzenie niskotonowych co by wycisnąć z nich i ich strojenia jak najwięcej efektywności. Niestety w przyrodzie jak i fizyce nie ma nic darmo dlatego było to coś kosztem czegoś i było głośno ale kosztem walorów brzmieniowych - dla tych Unitra miała inne zestawy i chodź high-end nigdy nie robiła to bardziej wymagający odbiorca bez problemu znalazł coś dla siebie - jak chcesz tej klasy zestaw poprawnie wystrugany to masz New Mildtony a jak góra ma byc troszke agresywniejsza to masz Altony, więc nawet w Unitrze jest w czym wybierać a Ty się uparłeś na poprawianie kolumn które konceptem są całkiem gdzie indziej. Oczywiście, że można tylko po co? Jak się upierasz na "polski windżyts" to sprzedaj oryginały i kup New Mildtony i bedziesz miał to co chcesz zrobić z tych Altusów.

  • #14 28 Mar 2017 14:12
    Tomek Janiszewski
    Poziom 29  

    witek1965 napisał:
    Sam się kiedyś zabrałem za wymianę zawieszenia górnego i wyszło jak wyszło, chwalić się nie ma czym. To robota dla cierpliwych

    Ale teraz się śpiesz, aby zrobić coś z tymi kolumnami zanim zawieszenie ponownie się rozsypie :D Jestem w tej szczęśliwej sytuacji że udało się mi kupić z drugiej ręki głośniki na niezniszczalnych szmatach, niestety GDN30 w tym wykonaniu się nie produkowało.
    Cytat:
    Na pierwszy ogień polecono mi wymianę kondensatorów bipolarnych na kondensatory Miflex.

    I słusznie, zwłaszcza że po tylu latach ich pojemność może mieć niewiele wspólnego z tym co jest na obudowie. Zwłaszcza rozformowanie (wzrost pojemności przy jednoczesnym spadku napięcia przebicia) groźne jest dla wzmacniacza oraz GDM i GDW.
    Cytat:
    Czy chodzi o kondensatory BP 2.2 µF 100V, czy również pozostałe, tj. 250V 1.50 MKT 1/10 oraz 33µF 100V MBT

    MKT to kondesatory foliowe poliestrowe (mylarowe) u Miflexa oznaczane przez MKSE. Są gorsze nieco od polipropylenowych pod względem stabilności krótkoterminowej, liniowości i dobroci ale nie aż tak tragiczne jak bipolarne czytaj: elektrolityczne. Dla lepszego samopoczucia można wymienić je na MKP, ale w razie zaniechania powyższego tragicznych następstw nie będzie. Tylko co to za oznaczenie MBT: nie pomyliłeś się aby?
    Cytat:
    i na jakie je wymienić ? Na MKP -11, czy MKP-13, czy tez może na któryś z modeli JANTZEN AUDIO.

    Właściwie to wszystko jedno. MKP-11 także dedykowane są przez Miflex do zastosowań audio.
    Cytat:
    Czy wymienić standardowe głośniki wysokotonowe GDWT 9/40/1 8 Ohm na GDWT 9/80/5F 8 Ohm , czy na GDWK 9/80, czy może GDWK 9/80/1

    GDWT odbiegają bardzo znacznie skutecznością od GDN i GDM. Ich typowe zastosowanie - to współpraca z wysokosprawnymi głośnikami estradowymi w rodzaju GDS30/30 etc. Tak jak dalej napisał Arkadyo: pojawienie się ich w Altusach to jeden z dziwów PRL. Prosiłoby się zastosować GDWK, jednak trzeba być pewnym czy nie uszkodzą się przy zachowaniu istniejącej zwrotnicy 6dB/okt. Jaka jest faktyczna dopuszczalna moc jednych i drugich?
    Cytat:
    Byłem na stronie Janbo. Zwrotnic typowych do altusów brak, a jeżeli coś polecacie, to proszę o konkretny model.

    Konkretny model zwrotnicy powinien być dostosowany do konkretnych typów głośników. Jeżeli kombinując przypadkowo jedno i drugie uzyska się nierównomierną charakterystykę elektroakustyczną - to pół biedy, można się przyzwyczaić lub posłużyć tłumikami, gdy jednak charakterystyka impedancyjna wykaże spadki impedancji poniżej znamionowej, a charakterystyki napięć na poszczególnych głośnikach - przepięcia, to można uszkodzić wzmacniacz i głośniki. Czasem wystarczy nieuwzględnienie zmian parametrów głośnika w miarę postępu technicznego, np. wprowadzenie miedzianego pierścienia obniżającego indukcyjność pasożytniczą, aby zwrotnica poprawnie pracująca ze starszym głośnikiem okazała się nieodpowiednia. Najpewniej byłoby pomierzyć ten parametr samemu. Oczywiście, Altusy zawsze pozostaną tylko Altusami, ich karykaturalnie małe i pozbawione tuneli otwory BR właściwie nie wiadomo czemu mają służyć. A gdyby zastosować większe - to i pudło należałoby zwiększyć. Czy zatem warto coś grzebać - dla własnej satysfakcji zapewne tak.

  • #15 28 Mar 2017 16:58
    witek1965
    Poziom 14  

    Arkadyo napisał:
    a Ty się uparłeś na poprawianie kolumn które konceptem są całkiem gdzie indziej
    bo je po prostu mam. Nie mam zamiaru kupować ani Altonów, ani NewMildtonów.Po co ? , żeby te z kolei regenerować ?

    Tomek Janiszewski napisał:
    Tylko co to za oznaczenie MBT: nie pomyliłeś się aby?


    najlepiej jak wstawię fotki tego co jest tam zamontowane od początku po dziś dzień. Ja tam nic nie robiłem.

    Altus 120A regeneracja + modernizacja
    Altus 120A regeneracja + modernizacja

    Będę wdzięczny za podanie prawidłowych ( ja mógłbym coś spieprzyć) zamienników z Miflexa. Te kolumny prawdopodobnie zostaną sprzedane do nagłośnienia w miejscu, gdzie raczej nikt nie będzie zwracał uwagi na niuanse.

    Tomek Janiszewski napisał:
    Jaka jest faktyczna dopuszczalna moc jednych i drugich?


    trudne pytania kolega zadaje mnie, laikowi :) danych konkretnie GDWT 9/40/1 nie znajduję, a dane 9/40 ???
    GDWT 9/40 obecnie produkowany to wg Tonsilu :
    Impedancja - 8 [Ohm]
    Pasmo przenoszenia - 4 000 - 14 000 [Hz]
    Moc nominalna (moc przed filtrem/moc za filtrem) - 40/2,5 [W]
    Moc maksymalna - 160/5 [W]
    Efektywność - 100 [dB]
    Częstotliwość rezonansowa FS - 1 600 [Hz]
    Rekomendowana częstotliwość podziału - 4 500 [Hz]
    Rezystancja cewki - 6,3 [Ohm]
    Natomiast GDWK 9/80
    Impedancja - 8 [Ohm]
    Pasmo przenoszenia - 4 000 - 20 000 [Hz]
    Moc nominalna (moc przed filtrem/moc za filtrem) - 80/2,5 [W]
    Moc maksymalna - 160/5 [W]
    Efektywność - 90 [dB]
    Częstotliwość rezonansowa FS - 1 100 [Hz]
    Rekomendowana częstotliwość podziału - 4 800 [Hz]
    Rezystancja cewki - 6,3 [Ohm]
    no i
    GDWT 9/80/5F
    Impedancja - 8 [Ohm]
    Pasmo przenoszenia - 4 000 - 20 000 [Hz]
    Moc nominalna (moc przed filtrem/moc za filtrem) - 80/2,5 [W]
    Moc maksymalna - 160/5 [W]
    Efektywność - 100 [dB]
    Częstotliwość rezonansowa FS - 1 600 [Hz]
    Rekomendowana częstotliwość podziału - 4 500 [Hz]
    Rezystancja cewki - 6,3 [Ohm]

    Być może kolega wkj ma dostęp do konkretnych danych dla fabrycznego

    Dodano po 2 [minuty]:

    podkusiło mnie odkręcić i zobaczyć co tam faktycznie siedzi i..................... siedzi
    GDWT 9/80
    Impedancja - 8 [Ohm]
    Pasmo przenoszenia - 4 000 - 14 000 [Hz]
    Moc nominalna (moc przed filtrem/moc za filtrem) - 80/2,5 [W]
    Moc maksymalna - 160/5 [W]
    Efektywność - 100 [dB]
    Częstotliwość rezonansowa FS - 1 600 [Hz]
    Rekomendowana częstotliwość podziału - 4 500 [Hz]
    Rezystancja cewki - 6,3 [Ohm]


    kolega wkj miał całkowita racje pisząc
    wkj napisał:
    nie radzę brać pod uwagę wszystkich wiadomości tam zawartych.

  • #16 29 Mar 2017 11:20
    Tomek Janiszewski
    Poziom 29  

    witek1965 napisał:
    najlepiej jak wstawię fotki tego co jest tam zamontowane od początku po dziś dzień. Ja tam nic nie robiłem.

    Teraz wszystko jasne: wymienić oba elektrolity (BP oraz MBT, zostawić można malutki MKT bo ten raczej się nie zleżakował.
    Cytat:
    Będę wdzięczny za podanie prawidłowych ( ja mógłbym coś spieprzyć)zamienników z Miflexa

    Cokolwiek, niekoniecznie z Miflexa, co ma napis MKP, MKT lub MKSE oraz pojemności 33µF, 2,2µF i napięcie minimum 100V (niższego zresztą raczej nie spotkasz).
    Cytat:
    Te kolumny prawdopodobnie zostaną sprzedane do nagłośnienia w miejscu, gdzie raczej nikt nie będzie zwracał uwagi na niuanse.

    W takim wypadku w zupełności wystarczą tańsze MKT lub MKSE. Polipropylenowe MKP to elementy z wyższej półki.
    Cytat:
    trudne pytania kolega zadaje mnie, laikowi :)

    Dzięki, to co podałeś wystarczy. Moc za filtrem, bo o nią to pytałem nie różni się w przypadku GDWK i GDWT. A zalecana częstotliwość podziału - różni się nieznacznie. Jeśli zatem jedne wytrzymywały, to i drugie powinny wytrzymać, rzecz jasna o ile nie zostaną skatowane wzbudzonym (np. w wyniku przesterowania) wzmacniaczem.

  • #17 29 Mar 2017 16:21
    witek1965
    Poziom 14  

    napięcie minimum 100V, czyli 400V mozna spokojnie zastosować. Mniejszych w zasadzie nie widziałem na stronie Miflex. Jak pójdą to też musi być w miarę dobrze. Nie chcę sie wstydzić za parę groszy. Miedzianych wstawiał przecież nie bedę . Dziękuję za info. Otwory ni to stratne, ni to BR zaślepić rzecz jasna.

  • #18 30 Mar 2017 10:33
    Tomek Janiszewski
    Poziom 29  

    witek1965 napisał:
    Otwory ni to stratne, ni to BR zaślepić rzecz jasna.

    Jeszcze jedna opcja - to powiększyć je, wyposażając zarazem w tunele. Dzięki nim zostanie zachowana masa akustyczna otworu. Ona jest tym większa im dłuższy jest tunel (co chyba zrozumiałe) i zarazem tym im przekrój otworu (lub tunelu) jest mniejszy (ten paradoks tłumaczy się faktem że ta sama objętość pompowanego tylną stroną membrany powietrza powietrze w mniejszym otworze musi wykonywać ruchy o większej amplitudzie, tym samym głośnikowi jest trudniej pompować). Większy otwór w porównaniu z mniejszym skuteczniej promieniuje basy. Byle nie okazał się za duży, bo wtedy nadmiernie uprzywilejowana staje się częstotliwość rezonansowa obudowy.

  • #19 30 Mar 2017 14:07
    witek1965
    Poziom 14  

    Tomek Janiszewski napisał:
    Byle nie okazał się za duży,

    Czytałem na forum, że można to obliczyc programowo lub po prostu na "piechotę" tylko ja niestety nie znam wzoru. Nie mam wiedzy w tym temacie.
    Kondensatorki już mam zamówione, głośniki już idą po regeneracji. Jednocześnie wymienię przewody w kolumnie. Na razie koszty sa minimalne, więc nie ma powodów do paniki.

  • #20 30 Mar 2017 14:36
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Program nazywa się WinISD - można znaleźć w sieci - jest darmowy.
    Musisz tylko wprowadzić do niego dane głośnika, a on wyliczy Ci podstawowe parametry obudowy - pojemność, strojenie itp. Powierzchnia otworu BR najlepiej, jeśli wynosi ok. 30% powierzchni czynnej membrany głośnika niskotonowego.

  • #21 31 Mar 2017 13:29
    witek1965
    Poziom 14  

    Dziękuję. Pobrałem. Coś mi tu nie pasi. Podaję prawidłowe dane
    Qes - 0,745
    Qms - 2,61
    Qts - 0,579
    zaczerpnięte z http://www.tonsilproducent.pl/files/karty/EN/gdn_30_60_1.pdf i program WinISD Pro wyrzuca mi te parametry jako błędne.
    W pozycji cms jest błąd. Poprawiłem na 0,00106 i nadal wyrzuca mi powyższe błędy.
    Altus 120A regeneracja + modernizacja

  • #22 03 Kwi 2017 20:28
    witek1965
    Poziom 14  

    coś mi w końcu wyszło, ale czy dobrze to oceńcie sami.


    Altus 120A regeneracja + modernizacja
    Altus 120A regeneracja + modernizacja
    Altus 120A regeneracja + modernizacja
    Altus 120A regeneracja + modernizacja
    Altus 120A regeneracja + modernizacja
    przyjąłem wielkość obudowy 66 litrów, bo taka podaje producent a częstotliwość na 50 Hz .
    PO dopasowaniu gotowych portów bass reflex i ich długości, częstotliwość zwiększyła się do 55 Hz.
    Wyszło z programu, że w oryginalne otwory 4 porty długości 62 mm i średnicy wewnętrznej 45 mm.
    Ewentualnie mógłbym zaślepić wszystkie 4 otwory i wstawić port średnicy 100 mm i długości 73,5 mm. Mógłbym go wstawić z boku kolumny.

  • #23 04 Kwi 2017 05:30
    wkj
    Poziom 34  

    witek1965 napisał:

    przyjąłem wielkość obudowy 66 litrów,

    Papier wszystko przyjmie, sam pomierz i oblicz będzie jak najbardziej realnie.

    witek1965 napisał:

    Ewentualnie mógłbym zaślepić wszystkie 4 otwory i wstawić port średnicy 100 mm i długości 73,5 mm. Mógłbym go wstawić z boku kolumny.
    = popsucie nieodwracalne kolumn, zabicie brzmienia.

  • #24 04 Kwi 2017 06:23
    witek1965
    Poziom 14  

    wkj napisał:
    sam pomierz i oblicz będzie jak najbardziej realnie.

    Jeżeli wynik ma być dokładny, to czy mam odjąć puszkę w której siedzi średniotonowy oraz warstwę pianki wygłuszającej ?
    No i czy to 55 Hz nie jest za dużo ? Czy nie powinienem zrobić symulacji na niższą częstotliwość ? 40-45 Hz ?

  • #25 04 Kwi 2017 08:23
    Arkadyo
    Poziom 29  

    Problem jest w tym, że Ty dalej nie rozumiesz co robisz... Ten gdn nie nadaje się do obudowy basrefleks ze względu na wysoką dobroć. Można tak jak zrobił tonsil w sporej budzie wysoko go stroić zyskując na efektywności zwłaszcza portu, niestety kosztem brzmienia. Bardzo jego kosztem. Jeżeli przy takiej aplikacji wydłużysz porty to obniżysz strojenie i całkiem siądzie wytrzymałość mocowa gdnów. Basu bedzie wiecej ale buczacego a byc moze uda Ci sie je zabić połową mocy jaką tonsil deklaruje...
    Napisze to wielkimi literami - TEN GDN NIGDY NIE ZAGRA DOBRZE W BASREFLEKS!!!" Jego parametry T-S go do tego dyskwalifikują - będzie buuu buuu i nic więcej.
    Jeżeli chcesz się pałować to wyjścia masz dwa:
    1. Wywalenie portów br całkowicie i zaaplikowanien gdna w closed oraz wymiana tuby na kopułkę. Wiąże się to napewno ze ściszeniem średniowysokotonowego pasma a więc znaczna przeróbka zwrotnicy.
    Jeżeli zrobisz to jak trzeba to zestaw zagra poprawnie - niestety basu w closed bedzie niewiele ale będzie bardzo dobrej jakości.
    2. Druga opcja jest bardzo podobna jak wyżej ale można spróbować aplikować tego gdna w obudowie z otworami stratnymi uzyskując jego charke na dole coś pomiędzy closed a br. Tonsil chyba nawet miał takie kolumny tylko tłumienia pożałował i dopracowując ten element można uzyskać lepszy efekt niż oryginał.
    Niestety obie opcje to znaczne przeróbki kolumn i ja osobiście w uważam je za bezsens bo zabijesz ich naturalny krzykliwy charakter, który odróżnia altusy od całej reszty.
    Proponuje wymianę kondensatorów i kabelków w środku na trochę lepsze i niestety ale na aledrogo - kolumny odremontowane prawidłowo snajda swoich nabywców za niemałą kwotę bo fanbojów altusów, nie wiedzieć czemu, nie brakuje. Wtedy jak podpytasz, to koledzy z forum doradza co kupić w zakładanej kwocie a jak lubisz dłubac to fajne diy by sie wystrugało w tej kwocie.

  • #26 04 Kwi 2017 17:46
    witek1965
    Poziom 14  

    Arkadyo napisał:
    Problem jest w tym, że Ty dalej nie rozumiesz co robisz...

    Wcale tego nie ukrywam. Pojęcia nie mam na temat budowy i działania głośników. Jak zauważyłeś pytam, tylko i wyłącznie. Nie polemizuję.

    I bardzo dziękuje za poradę. Takiż zamiar miałem od samego początku i na tym się zatrzymam. Zakładam polipropylenowe kondensatory Jantzena 33uF i2,2F, oraz zakładam nowe kable głośnikowe 1,5 kw od zwrotnicy do każdego głośnika i na zaciski wejścia sygnału ze wzmacniacza, jednocześnie wymieniam zaciski na bananowe . Do tego zregenerowane głośniki, świeży lakier na budę, polerka pierścieni i koniec. Jakbym je chciał zostawi, to być może założę kopułki lub tubę GDWT 9/80/5F z pasmem do 20 000 Hz. Głowa muru przebijał nie będę.
    Ostatnia prośba to czym ładnie przykleić nowy materiał na ramę maskownicy. Nie chcę użyć zszywek, to nie taboret, czy środek wersalki

  • #27 05 Kwi 2017 05:42
    wkj
    Poziom 34  

    Do materiału maskownic używa się kleju kontaktowego np budaprenu.

  • #28 05 Kwi 2017 06:15
    witek1965
    Poziom 14  

    Butapren bardzo brudzi.i po wyschnięciu widać żółte lub miodowe ( w zależności od koloru kleju) plamy Taki klej, ale przezroczysty i bezbarwny to byłoby OK. Większość niestety jest bursztynowa, itp kolory. Poszukam jakiegoś kleju w akcesoriach krawieckich. Ale dzięki za poradę

  • #29 05 Kwi 2017 06:24
    wkj
    Poziom 34  

    Nie masz lać ton kleju w miejsce styku drewna z materiałem. Ja kleiłem na budapren i nie widać żadnych żółtych plam. To ma być sklejone a nie sklejone i zalane.
    Przy umiejętnym operowaniu klejem, nic nie widać.

  • #30 05 Kwi 2017 07:48
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    wkj napisał:
    . To ma być sklejone a nie sklejone i zalane.
    Bo "Klej najlepiej trzyma jak go (prawie) ni ma"... I tego należy się trzymać w wypadku klei kontaktowych

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME